ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

چگونه کارشناس رسمی دادگستری شویم؟

چگونه کارشناس رسمی دادگستری شویم؟
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

چگونه کارشناس رسمی دادگستری شویم؟ گام‌های موفقیت در کارشناس رسمی دادگستری چیست؟ چه کسانی می‌توانند کارشناس رسمی دادگستری شوند؟ شرایط کارشناس رسمی دادگستری را از کجا بدانیم؟

این‌ها معمولا سوالاتی هستند که افراد داوطلب برای کارشناس رسمی دادگستری از خود می‌پرسند تا بتوانند به سوال چگونه کارشناس رسمی دادگستری شویم؟ جواب دهند. در حال حاضر کارشناس رسمی دادگستری به کسی گفته می‌شود که در حوزه خود می‌تواند به قاضی دادگاه در حل پرونده کمک کند. از آنجا که تنوع موضوعاتی که قاضی دادگاه برای حل پرونده قضایی خود به آن‌ها نیاز دارد، بسیار زیاد هستند. به همین دلیل به کارشناس‌های رسمی دادگستری زیادی در حوزه‌های مختلف نیاز دارد. بنابراین افراد واجد شرایط زیادی وجود داشته باشند که در زمینه‌های مختلفی تخصص و تبحر داشته باشند.

لذا هر ساله سازمان دادگستری کشور با برگزاری آزمون سراسری از میان افراد واجد شرایط کارشناس رسمی استخدام می‌کند. حال شما برای این که به جواب سوال چگونه کارشناس رسمی دادگستری شویم؟ برسید و اطلاعات کاملی را در مورد این موضوع و گام‌های موفقیت آن برای کارشناس رسمی دادگستری به دست بیاورید می‌توانید این مقاله ایران تحصیل را مطالعه کنید.

 

اطلاعیه: حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مصدق، معاون اول قوه قضاییه، طی نشستی با خبرنگاران بیان کرد، رئیس کل دادگستری استان تهران در شعب استجازه و بقیه شعب باید تا پایان سال کلیه پرونده‌های موجود را گزارش دهد. به طوری که هیچ پرونده‌ای نسبت به سال ۱۴۰۳ به قبل در آن نباید وجود داشته باشد.

 

چگونه کارشناس رسمی دادگستری شویم؟ ذکر گام‌های مختلف آن

همان‌گونه که می‌دانید در دادگستری، پرونده‌های قضایی مختلفی در موضوعات متفاوت وجود دارد و قاضی پرونده هر چند که تحصیلات عالی و تجربه کافی در قضات داشته باشد. اما نمی‌تواند در مورد جزییات علمی پرونده‌هایی که در علوم مختلف هستند، به تنهایی صاحب نظر باشد. به همین دلیل برای تکمیل مستندات پرونده خود به یک یا چند کارشناس رسمی دادگستری نیاز دارد که در زمینه خاصی تخصص و تجربه کافی داشته باشند.

 

کارشناسان رسمی دادگستری

کارشناسان رسمی دادگستری

 

این افراد باید دارای مدرک کارشناسی یا بالاتر در یکی از رشته‌های راه و ساختمان، امور وسایل نقلیه (خودرو)، منابع آب و معادن، ارزشیابی اموال منقول مثل طلا و جواهر، امور پزشکی و غذایی، امور مالی، نقشه‌برداری، صنعت و فن، فنون هنری همچون ارزیابی فرش، کشاورزی و منابع طبیعی، خدمات اداری و عمومی، ایمنی و حوادث و غیره داشته باشند. هم‌چنین حداقل 5 سال سابقه کاری تجربی در رشته تحصیلی خود را دارا باشند. سپس می‌توانند با گذراندن 4 گام مختلف به عنوان کارشناس رسمی دادگستری فعالیت کنند:

 

برای دفترچه آزمون کارشناس رسمی دادگستری کلیک کنید.

 

گام اول: قبولی در آزمون تستی رشته تخصصی

گام دوم: شرکت در جلسه مصاحبه حضوری یا همان آزمون شفاهی کارشناسان رسمی دادگستری

گام سوم: به مدت یک سال به عنوان کارآموز، زیر نظر یکی از کارشناسان رسمی دادگستری که بیش از 10 سال سابقه کار دارد، قرار خواهد گرفت.

گام چهارم: شرکت در مراسم اتیان سوگند با حضور رئیس دادگستری استان و دریافت پروانه کارشناسی رسمی دادگستری

مراحل دریافت پروانه کارشناس رسمی دادگستری به شکل بالا است که شما پس از گذراندن 4 گام آن می‌توانید به عنوان کارشناس رسمی دادگستری فعالیت کنید. حال اگر هر گونه سوالی در مورد گام‌های مختلف اخذ پروانه کارشناس رسمی دادگستری و چگونه کارشناس رسمی دادگستری شویم؟ داشته باشید می‌توانید از کارشناسان ایران تحصیل کمک بگیرید.

 

تشکیلات مهم کارشناسان رسمی دادگستری

 

 کانون کارشناسان رسمی دادگستری

این کانون در استان‌هایی تشکیل می‌شود که در آن حداقل 30 کارشناس رسمی مقیم وجود دارد. حال در صورتی که در آن استان کانون کارشناسان رسمی تشکیل نشده باشد، آنگاه کارشناسان رسمی آن استان عضو نزدیک‌ترین کانون کارشناسان به استان خود خواهند بود.

 

شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری:

اعضای این شورا به مدت 4 سال از میان کارشناسان رسمی کل کشور انتخاب می‌شوند. تعداد شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری کشور 18 نفر است که می‌توانند در صورت صلاحدید برای دور ه دیگر نیز انتخاب شوند.

 

تشکیلات کارشناسان رسمی دادگستری

تشکیلات کارشناسان رسمی دادگستری

 

کمیسیون صلاحیت و اولویت‌های اخلاقی:

این کمیسیون 7 نفره از 5 عضو اصلی و 2 عضو علی‌البدل تشکیل می‌شود. 2 عضو اصلی و یک عضو علی‌البدل آن از میان حقوق‌دانان توسط رئیس قوه قضاییه انتخاب می‌شود. بقیه اعضا نیز از میان کارشناسان رسمی دادگستری به پیشنهاد شورای عالی کارشناسان و تایید رئیس قوه قضاییه منصوب می‌شوند. مدت عضویت هر کدام از اعضای کمیسیون صلاحیت و اولویت‌های اخلاقی 4 سال است.

 

جهت منابع آزمون کارشناس رسمی دادگستری  ضربه بزنید.

 

شرایط لازم برای ثبت نام در آزمون کارشناس رسمی دادگستری

کسانی که قصد شرکت در آزمون کارشناسان رسمی دادگستری را داشته باشند باید یک سری شرایط را رعایت کنند. این شرایط برای همه داوطلبان یکسان می‌باشد.

  • سو شهرت نداشته باشند.
  • تابع جمهوری اسلامی ایران باشند.
  • حداقل 25 سال کامل و حداکثر 65 سال کامل داشته باشند.
  • دارای وثاقت و تعهد به اصل نظام و قانون اساسی باشند.
  • آقایان داوطلب برای شرکت در آزمون باید کارت پایان خدمت یا معافیت دائم داشته باشند.
  • داوطلبان، باید بومی استان حوزه قضایی مدنظر خود باشند. افراد بومی به کسانی گفته می‌شود که حداقل 5 سال اخیر در استان مورد تقاضا سکونت داشته باشند (با ارائه مدارک سکونت) یا این که مقطع تحصیلی دوره متوسطه خود را در استان مورد تقاضا گذرانده باشند. (با ارائه مدارک گواهی دیپلم)
  • هیچ گونه اعتیادی به مواد مخدر نداشته باشند. البته این امر توسط پزشکی قانونی در مراحل بعد گزینش مورد بررسی و تایید قرار خواهد گرفت.
  • پیشینه موثر کیفری و محرومیت از حقوق اجتماعی نداشته باشند.
  • حکم انفصال دائم از شغل کارشناسی برای متقاضیان صادر نشده باشد.
  • تا زمان دریافت پروانه کارشناسی رسمی حداقل 5 سال سابقه تجربه کاری در رشته مورد تقاضا با مدرک لیسانس به بالاتر را داشته باشند.
  • به عنوان وکالت یا کارشناس رسمی در رشته‌های دیگر مشغول به کار نباشند.
  • به عنوان کارشناس رسمی در کانون کارشناسان رسمی دادگستری حضور نداشته باشند.
  • از دانشگاه‌های معتبر داخلی یا خارجی (به شرط ارزیابی رسمی) در رشته‌ی مورد تقاضای کارشناس رسمی خود حداقل مدرک کارشناسی داشته باشند. مدارک تحصیلی معادل یا مدرک دارای ارزش استخدامی پذیرفته نمی‌شوند.

 

شرایط لازم برای ثبت نام در آزمون کارشناس رسمی دادگستری

شرایط لازم برای ثبت نام در آزمون کارشناس رسمی دادگستری

 

برای ثبت نام آزمون وکالت کلیک کنید.

 

نکات مهم آزمون کارشناسان رسمی دادگستری

  • این آزمون هر چند سال یک بار برگزار می‌شود. به طوری که آخرین بار در سال ۱۴۰۳ در 29 بهمن ماه توسط سازمان سنجش کشور برگزار شد.
  • سوالاتی که در آزمون می‌آید از دروس علمی، تخصصی و دانشگاهی رشته مربوطه و نکات کاربردی آن رشته می‌باشد. کلیه سوالات به صورت تستی می‌باشند و حدنصاب قبولی در آن 12 از 20 نمره می‌باشد. شما برای دانلود نمونه سوالات آن‌ها با جواب می‌توانید از کارشناسان ایران تحصیل کمک بگیرید.
  • داوطلبان شرکت در آزمون باید از سلامتی جسمی کامل برای انجام امور کارشناسی بدون نیاز به دیگران را داشته باشند.
  • داوطلبان باید با توجه به محل سکونت خود کد حوزه را انتخاب کنند. در واقع آن‌ها باید بومی آن منطقه باشند.
  • تاکنون 51 عنوان کارشناس رسمی دادگستری اعلام شده است.
  • برخی از کد رشته‌هایی که دارای رشته دانشگاهی خاصی نیستند، داوطلبان در آن می‌توانند با داشتن حداقل 15 سال سابقه کاری با هر گونه مدرک تحصیلی کارشناسی به بالاتر می‌توانند به عنوان کارشناس رسمی دادگستری در آزمون شرکت کنند. اشیای عتیقه، احجار کریمه، کتب خطی و غیره از جمله آن‌ها هستند.

برای دانلود دفترچه و دریافت اطلاعات جامع در مورد نکات مهم شرکت در آزمون می‌توانند از کارشناسان ایران تحصیل کمک بگیرند.

 

هزینه کلی برای اخذ پروانه کارشناس رسمی دادگستری

داوطلبانی که با شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری قصد دریافت پروانه آن را دارند باید هزینه‌هایی را پرداخت کنند. این هزینه‌ها در هر گام آن متفاوت است که در زیر همه این هزینه‌ها را ذکر می‌کنیم:

  • داوطلبان باید به هنگام ثبت در آزمون مبلغ حداقل 350 هزار تومان را واریز کنند.
  • برای کمیسیون ماده 13 حداقل 150 هزار تومان پرداخت کنند.
  • برای گذراندن دوره کارآموزی متناسب با رشته خود حداکثر یک میلیون تومان واریز کنند.
  • هزینه آزمایش‌های پزشکی و سایر هزینه‌ها باید توسط داوطلب به صورت جداگانه پرداخت شود.

خوب است بدانید که این رقم برای سال‌های گذشته است. لذا نرخ آن‌ها برای آزمون‌های سال جاری و سال‌های آینده متفاوت خواهد بود. مبلغ دقیق این رقم معمولا به هنگام انتشار دفترچه در آن به صورت کامل ذکر می‌شود.

 

هزینه های لازم برای این که چگونه کارشناس رسمی دادگستری شویم؟

هزینه های لازم برای این که چگونه کارشناس رسمی دادگستری شویم؟

 

انواع آزمون‌های کارشناس رسمی دادگستری

خوب است بدانید که برای جذب کارشناس رسمی دادگستری 3 آزمون توسط سه نهاد دولتی برگزار می‌شود:

  • آزمون کارشناس رسمی دادگستری؛ زیر نظر کانون کارشناسان دادگستری
  • آزمون کارشناسان قوه قضائیه (ماده 187)؛ زیر نظر قوه قضائیه
  • آزمون کارشناسان رسمی نظام مهندسی (ماده 27)؛ زیر نظر قوه مجریه

خوب است بدانید که وظایف کارشناس در هر سه سازمان یکسان است و تنها سازمان ارجاع دهنده آن متفاوت می‌باشد. مثلا ارجاع کار به کارشناسان نظام مهندسی از طریق سامانه نظام مهندسی انجام می‌گیرد، درحالی‌که کارشناسان رسمی قوه قضائیه را قاضی انتخاب می‌کند یا برای برخی از پرونده‌های خود از طریق کانون کارشناسان دادگستری مراکز استان‌ها، درخواست کارشناس می‌کند. حال اگر شما به هر گونه مشکلی در خصوص انواع آزمون‌های کارشناس رسمی دادگستری و این که چگونه کارشناس رسمی دادگستری شویم؟‌دارید می‌توانید با کارشناسان ایران تحصیل صحبت کنید.

 

برای  نمونه سوالات آزمون کارشناس رسمی دادگستری کلیک کنید.

 

چند نوع کارشناسی در دادگستری وجود دارد؟

در حال حاضر کارشناسان دادگستری به دو نوع رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند. کارشناس رسمی کسانی هستند که علاوه بر داشتن تخصص لازم پروانه کارشناسی را از دادگستری کسب کرده‌اند. کارشناس غیررسمی دادگستری نیز فردی است که تخصص لازم را در زمینه کاری خود دارد. اما هنوز پروانه کارشناسی را کسب نکرده است. دادگاه‌ها یا مقامات اداری در صورتی که به کارشناس رسمی دسترسی نداشته باشند در صورت صلاحدید کارشناسان غیررسمی را برای موضوع کارشناسی انتخاب می‌کنند.

 

وظایف کارشناس رسمی دادگستری

افرادی که پس از قبولی در آزمون کتبی و شفاهی و گذراندن دوره کارآموزی خود موفق به اخذ پروانه کارشناس رسمی دادگستری شدند، از سوی مراجع قضایی به واسطه کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان خود جهت بررسی تخصصی پرونده‌های قضایی دعوت به همکاری می‌شوند. لذا آن‌ها متخصصان حرفه‌ای هستند که برای صدور رای دادگاه به قاضی پرونده کمک می‌کنند. در واقع آن‌ها مشاور حقوقی پرونده هستند که باید اطلاعات لازم و ضروری برای صدور حکم قاضی را جمع‌آوری کنند.

 

وظایف کارشناس رسمی قوه قضاییه

وظایف کارشناس رسمی قوه قضاییه

 

درآمد کارشناسان رسمی دادگستری به ازای هر پرونده چقدر است؟

همان‌طور که گفته شد، کارشناس رسمی دادگستری یک فعالیت جانبی است که در آن با صرف وقت و استفاده از اطلاعات تخصصی و تجربی خود در خصوص پرونده اظهارنظر می‌کند. حقوق این کارشناسان بر اساس جدول ماده 11 تعرفه حق‌الزحمه کارشناسان رسمی دادگستری دستمزد می‌گیرند. این جدول به صورت زیر می‌باشد:

 

  مبلغ ارزیابی دستمزد و حق‌الزحمه
تا پنجاه میلیون ریال مقطوعاً 1.500.000 ریال
از پنجاه میلیون و یک ریال تا یک‌صد و پنجاه میلیون ریال نسبت به مازاد 0٫5  درصد
 از یک‌صد و پنـجاه میلیون و یک ریال تـا دویست و پنـجاه میلـیون ریال نسـبت به مازاد 0٫4  درصد
از دویست و پنجاه میلیون و یک ریال تا یک میلیارد ریال نسبت به مازاد 0٫3  درصد
از یک میلیارد ریال تا ده میلیارد ریال نسبت به مازاد 0٫125  درصد
از ده میلیارد و یک ریال تا یک‌صد و پنجاه میلیارد ریال نسبت به مازاد 0٫06  درصد
از یک‌صد و پنجاه میلیارد و یک ریال تا پانصد میلیارد ریال نسبت به مازاد 0٫03  درصد
از پانصد میلیارد و یک ریال تا ششصد و پنجاه میلیارد ریال نسبت به مازاد 0٫025  درصد
از ششـصد و پنجـاه میلیـارد و یک ریال تا یک هـزار میلیـارد ریـال نسـبت به مازاد 0٫015  درصد
از یک هزار میلیارد و یک ریال به بالا نسبت به مازاد 0٫01  درصد

 

به عنوان مثال اگر قاضی ارزش یک پرونده‌ای را 100 میلیون تومان برآورد کند، آنگاه 456 هزار تومان به عنوان حق‌الزحمه دریافت می‌کنند. اما طبق این جدول سقف دستمزد کارشناسی 30 میلیون تومان است. بنابراین اگر کارشناسی بتواند در یک سال چندین پرونده به ارزش 100 میلیون تومان را دریافت کند می‌تواند درآمد قابل توجهی داشته باشد.

 

برای کسب اطلاعات  بیشتر در مورد  درآمد کارشناس رسمی دادگستری کلیک کنید.

 

آیا کارشناسان فقط در دادگستری می‌توانند فعالیت کنند؟

در حال حاضر فعالیت کارشناسان رسمی در قوه قضاییه است. اما با توجه به این که در سال‌های اخیر روند خصوصی‌سازی در دستگاه‌های مختلف دولتی ایجاد شده است.

 

محل کار کارشناسان رسمی دادگستری

محل کار کارشناسان رسمی دادگستری

 

لذا قوه مجریه، دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف نیز می‌توانند در صورت نیاز از نظر این کارشناسان استفاده کنند. زیرا نظرات این کارشناسان مورد تایید سازمان بازرسی و دیوان محاسبات کشور است. لذا نظر آن‌ها ارزش قانونی دارد. به عنوان مثال سازمانی که می‌خواهد از طریق مزایده خودرو یا ملکی را به فروش برساند. باید برای تعیین قیمت آن به کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان مراجعه کند و درخواست اعزام کارشناس دهد. به طوری که نظر آن کارشناس در مورد این ملک یا ماشین می‌تواند قیمت مورد تایید و دادستان قرار بگیرد.

 

اطلاعیه: محمد کاظمی فرد، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، طی گزارشی بیان کرد، اقدامات اولیه برای ملاقات تصویری خانواده زندانیان با زندانی‌ها در 15 استان کشور فراهم شده است. با انجام این اقدامات تاکنون 200 هزار جلسه دادرسی الکترونیکی صورت گرفته است. دادرسی الکترونیکی منجر به تسریع و تسهیل در خدمت‌رسانی بهتر به مردم شده است. مراجعه‌کنندگان را تکریم کرده و حقوق شهروندی زندانیان را رعایت می‌کند. در این جلسات دادرسی الکترونیکی نیازی به حضور زندانی در محل دادگاه و دادسرا وجود ندارد. به طوری که ارتباط مستقیم صوتی و تصویری با قاضی پرونده برقرار می‌کند.

 

خلاصه مطلب

کارشناس رسمی دادگستری یکی از حرفه‌های تخصصی در دادگستری، قوه قضاییه و غیره است. معمولا قاضی برای این که مستندات لازم را برای صدور رای قطعی خود جمع‌آوری کند به کارشناسان رسمی نیاز دارد. این کارشناسان باید در حوزه کاری خود حداقل 5 سال تجربه کاری مفید داشته باشند. هم‌چنین آن‌ها باید شرایط و ضوابطی را برای این که کارشناس رسمی دادگستری شوند رعایت کنند که در بالا به همه آن‌ها اشاره کردیم. هم‌چنین برای آشنایی بیشتر این که چگونه کارشناس رسمی دادگستری شویم؟ به تشکیلات آن‌ها، انواع کارشناسان دادگستری، میزان حقوق این متخصصان و گام‌های آن برای موفقیت در دریافت پروانه رسمی کارشناسان دادگستری بیان کردیم. حال اگر شما با مطالعه این مقاله به جواب سوال چگونه کارشناس رسمی دادگستری شویم؟ نرسیدید می‌توانید جهت توضیحات بیشتر با کارشناسان ایران تحصیل صحبت کنید.

 

جهت دانلود این مقاله  کلیک کنید.

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

چگونه کارشناس رسمی دادگستری شویم؟

شما برای این که کارشناس رسمی دادگستری شوید باید شرایط لازم برای ثبت نام در آزمون را داشته باشید. سپس با موفقیت در آزمون کتبی و شفاهی باید بتوانید به مدت 1 سال به عنوان کارآموز زیر نظر یک کارشناس رسمی دادگستری با سابقه بیش از 10 سال کار کنید. لذا بعد از آن با اخذ پروانه کارشناسان رسمی دادگستری می‌توانید فعالیت کنید.

چگونه عنوان رشته‌های کارشناسان رسمی را دریافت کنیم؟

شما برای تهیه لیست عنوان کارشناسان رسمی دادگستری می‌توانید با کارشناسان ایران تحصیل صحبت کنید.

آیا افراد شاغل می‌توانند به عنوان کارشناس رسمی دادگستری مشغول به کار شوند؟

بله، کلیه کسانی که به شغل آزاد یا دولتی مشغول به کار هستند. در صورت داشتن حداقل 5 سال تجربه کاری مفید در رشته مورد نظر خود به عنوان کارشناس رسمی تایید شوند.

 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

تماس با مشاور