ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

نظرات درباره مدارس تیزهوشان + نکاتی که باید بدانید | ایران تحصیل

نظرات درباره مدارس تیزهوشان
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

هرسال دانش آموزان زیادی برای تحصیل در مدارس تیزهوشان با یکدیگر رقابت می‌کنند و ورود به این مدارس را عامل موفقیت در آینده، به ویژه در کنکور و قبولی در رشته‌های پرطرفدار می‌دانند. از این رو در این مقاله به بررسی نظرات درباره مدارس تیزهوشان پرداخته‌ایم تا مزایا و معایب آن را از نگاه والدین و دانش آموزان ارزیابی نماییم. چرا که برخی از والدین که از فشارهای روانی و استرس بیش از اندازه‌ این مدارس اطلاع دارند، ناراضی هستند و مایل به فرستادن فرزندان خود به مدارس تیزهوشان نمی‌باشند.

مدارس تیزهوشان سطح آموزشی و تحصیلی بالایی دارد و ساعت‌های بیشتری را نسبت به مدارس عادی، صرف آموزش دانش آموران می‌کند. از طرفی دیگر سطح رقابت در این مدارس می‌تواند برای برخی طاقت فرسا باشد. از این رو در این مقاله به بررسی مزایا و معایب مدارس تیزهوشان، نظرات دانش آموزان و اهمیت پذیرش در آزمون با برنامه ریزی دقیق منظم خواهیم پرداخت.

معرفی مدارس تیزهوشان

دکتر ایرج برومند با همکاری کارشناسان آمریکایی در سال 1355 سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان را در دو مرکز پسرانه با نام علامه حلی و دخترانه به نام فرزانگان تاسیس کردند. همچنین برای تاسیس دفتر کودکان استثنایی اقداماتی انجام دادند. معاونت پرورش استعدادهای درخشان یا به اختصار سمپاد، نهادی است که بر مسائل تحصیلی دانش آموزان باهوش و مستعد نظارت می‌کند. سمپاد در گفتار عامه و در بین مردم با عنوان تیزهوشان شناخته شده است. ثبت نام تیزهوشان و پذیرش در این مدارس شرایط متفاوتی دارد و برای قبولی دانش آموزان جدید، آزمون ورودی برگزار می‌کند.

این مدارس در شهرهای پرجمعیت در دو مقطع متوسطه اول و متوسطه دوم، دانش آموز می‌پذیرد. داوطلبان برای ثبت نام در مدارس تیزهوشان می‌توانند به آدرس  sampad.medu.ir  مراجعه کنند. نظرات درباره مدارس تیزهوشان متفاوت است. بنابراین پیش از ثبت نام بهتر است از تجارب دانش آموزان و محیط آموزشی مدارس سمپاد، اطمینان حاصل کنید.

در مدارس تیز هوشان ساعت درسی همانند سایر مدارس 30 ساعت می‌باشد، اما با رعایت قوانین و مقررات توانسته 6 ساعت درسی دیگر نیز در هفته به آن بیافزاید. در مدارس تیز هوشان علاوه بر کتاب درسی، کتاب‌های مکمل در دروس ریاضی، علوم، ادبیات و… نیز آموزش داده می‌شود. این مدارس از نظر مباحث مالی خودکفا هستند و اکثر درآمد آن‌ها از طریف حق الثبت و غیره مهیا می‌شود. بنابراین برای تحصیل در مدارس تیزهوشان، ابتدا دانش آموزان باید برای گزینش خودشان را از لحاظ علمی آماده کنند.

به علاوه دبیران و معلمین و سایر کارکنان مدرسه نیز گزینش می‌شوند و در طول سال تحصیلی، دو آزمون به هدف مشاهده پیشرفت تحصیلی به صورت متمرکز در کل کشور برگزار می‌کنند. به این ترتیب برای کسب اطلاع از ظرفیت پذیرش مدارس تیزهوشان و ثبت نام، به سایت مدارس تیزهوشان مراجعه کنید.

مزایای مدارس تیزهوشان

در مدارس تیزهوشان به علت فشردگی برنامه آموزشی، دانش آموزان از تمام ظرفیت ذهنی خود استفاده می‌کنند. بنابراین به نوعی سمپاد باعث شده که از هدر رفتن زمان آن‌ها جلوگیری شود. همچنین دانش آموزان در محیط رقابتی سخت‌تری قرار می‌گیرند تا در نتیجه استعدادها و خلاقیت آن ها شکوفا شود و با انگیزه بیشتری به رقابت بپردازند.

👈 از مهم ترین نقاط قوت این مدارس می‌توان به کیفیت تحصیلی آن اشاره کرد. چرا که نه تنها دانش آموزان با معیارهای خاصی پذیرش می‌شوند و باید آزمون ورودی دهند، بلکه معلمان هم گزینش می‌شوند تا دبیرانی با تجربه بالا و بهترین رزومه پذیرفته گردند. بنابراین می‌توان سطح آموزش بالاتری را در این مدارس مشاهده کرد.

👈 رقابت شدید، عامل دیگری است که دانش آموزان سمپاد را از دیگران متمایز می‌کند. در حقیقت دانش آموزان با افراد بالاتر از خود مقایسه می‌شوند و با شرکت در آزمون‌های کشوری، با تمام دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان سنجیده می‌گردند. به این ترتیب در نتیجه همیشه در حال رقابت برای کسب رتبه بهتری خواهند بود تا از دیگر هم کلاسی‌های خود عقب‌تر نمانند.

مزایای مدارس تیزهوشان

👈 معمولا سوالاتی که در کلاس درس مطرح می‌شود، فراتر از کتاب درسی است تا کلاس با تکرار مکررات هدر نرود. از طرف دیگر معلم این فرصت را پیدا می‌کند تا نکات بیشتری را بازگو نماید و بع تست‌های کنکوری در تایم کلاس بپردازد. پرا که دانش آموزان برای قبولی در کنکور باید بیشتر تلاش کنند تا به موفقیت برسند.

👈 امکانات و محیط آموزشی که در دسترس دانش آموزان این مدارس قرار گرفته است در بالاترین کیفیت ممکن قرار دارد. برای مثال تخته‌های هوشمند آموزشی اولین‌بار در ایران در این مدارس مورد استفاده قرار گرفت. با وجود متفاوت بودن این مدارس در شهرهای مختلف، به طور کلی سیاست سمپاد تنها در مباحث درسی و آموزشی خلاصه نمی‌شود.

مدارس سمپاد در سال‌های پی در پی در شهرهای مختلف، در مسابقات ورزشی و رشته‌های متنوع، مقام آور شهر و استان خود بوده‌اند و حفظ سلامت جسمانی دانش آموزان از برنامه‌های کلی این مراکز بوده است. به علاوه دانش آموزان تیزهوشان در تمام المپیادهای علمی و فرهنگی مقام آورده‌اند و سمپاد همواره در تقویت ابعاد مختلف شخصیتی و شکوفایی استعدادهای مختلف دانش آموزان، سعی داشته است.

معایب مدارس تیزهوشان

مدارس استعدادهای درخشان با وجود تمام مزایایی که در قسمت بالا ذکر شده، معایبی هم دارد که در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

☑️ بعضی از دانش آموزان این مدارس به دلیل قبولی در آزمون ورودی، حس برتری نسبت به دانش آموزان مدارس عادی دارند که می‌تواند بسیار آسیب رسان باشد. چرا که به هر حال همه‌ی دانش آموزان در مراسم‌ها، مسابقات، المپیادها و اردوهای مختلف که برگزار می‌شود در کنار یکدیگر قرار می ‌یرند و عدم توانایی برقراری ارتباط با افرادی غیر از همکلاسی‌های خود می‌تواند مشکل ساز باشد.

☑️ علاوه بر این دانش آموزان استعدادهای درخشان ممکن است ،با توهم تسلط بر تمام دروس، سخت کوشی را کنار بگذارند و به دانسته‌های ناچیز خود بسنده کنند که این مورد افت تحصیلی در برخی از دانش آموزان این مدارس را توضیح می‌دهد.

☑️ در حالی که برخی از دانش آموزان تیزهوشان درگیر غرور بیش از اندازه می‌شوند، برخی دیگر به دلیل سخت گیری بیش از حد در این مدارس دچار ناامیدی و کاهش اعتماد به نفس شده و ممکن است حتی تحصیل را رها کنند.

☑️ در واقع دانش آموز تازه در ابتدای راه قرار دارد و با مشاهده به ثمر ننشستن تلاش‌های ناکافی خود دچار ناامیدی می‌شود و از محیطی رقابتی فاصله می‌گیرد. سخت گیری مدارس تیزهوشان می‌تواند منجر به دوری از برخی از تفریحات رایج خانوادگی شود.

☑️ به هر حال هر چیزی بهایی دارد و بهای موفقیت در تحصیل، اختصاص ساعات بیشتر برای مطالعه است. بنابراین اگر آمادگی دور شدن از تفریحات رایج خود را ندارید، سمپاد احتمالا گزینه‌ی مناسبی برای شما نخواهد بود.

معایب مدارس تیزهوشان

اهمیت منابع آزمون تیزهوشان

دانش آموزان پایه نهم که برای آزمون تیزهوشان پایه دهم در حال آماده سازی خود از لحاط علمی و هوشی هستند، سوالات فراوانی از دانش آموزان سمپادی برای موفقیت و رهایی از سردرگمی دارند. یکی از این سوالات، منابع آزمون تیزهوشان است. اطلاع از منابع درسی و نحوه طرح سوالات و پاسخ‌ها می‌تواند به دانش آموزان پایه نهم کمک کننده باشد.

نظرات درباره مدارس تیزهوشان متفاوت است، اما در طی این سال‌ها دانش آموزان به این موضوع آگاه شده‌اند که منابع و طراح سوالات، هر سال پیچیده‌تر از سال قبل خواهد بود. بنابراین تنها باید منابع درسی معرفی شده را پیدا کنند و خط به خط کتا‌ب‌های درسی را بادقت بخوانند. کتا‌ب‌های تست چهارگزینه‌ای، حل تمرین و شیوه صحیح مطالعه می‌تواند در این زمینه مفید واقع شود.

نظرات دانش آموزان درباره مدارس تیزهوشان

در ادامه به بررسی تعدادی از نظرات خانواده‌ها و دانش آموزان مدارس تیزهوشان می‌پردازیم:

  • دانش آموز الف: سلام

من دانش آموز مدرسه علامه حلی 3 تهران در منطقه یک هستم. (تیزهوشان منطقه یک تهران)

من از این مدرسه از خیلی جهات هم راضی و هم ناراضی هستم.

دلایلی که از مدرسه تیزهوشان منطقه 1 تهران راضی هستم:

👈 مدرسه ما سعی می‌کنه ما رو خلاق پرورش بده.

👈 مدرسه ما به لحاظ امکانات، از خیلی از مدرسه‌های دیگه بهتره.

👈 مدرسه ما، برخلاف چیزی که خیلی‌ها درباره‌اس صحبت می‌کنن، دانش آموزان رو تک بعدی پرورش نمی‌ده. من الان چند زبان برنامه نویسی، فیلم سازی با کورل و پریمیر و غیره رو بلدم (صرفا منظورم این بود که مدرسه تیزهوشان بچه‌ها رو تک بعدی بار نمیاره).

👈 ما یک سری کلاس‌هایی به اسم پژوهشی داریم؛ مثل پژوهشی کامپیوتر که داخلش برنامه نویسی رو به صورت پیشرفته یاد می‌گیریم یا مثلا پژوهشی شیمی که بچه ها با مواد شیمیایی چیزهای مختلفی می‌سازن و شیمی رو به صورت پیشرفته‌تری یاد می‌گیرن. آخرش هم هرسال اواخر اسفند یک نمایشگاه برگذار می‌شه که بچه‌ها کارهایی رو که طی کلاس‌های پژوهشی انجام دادن، رونمایی می‌کنن. مثلا مورد داشتیم که آقای ظریف اومدن و یا از چین و… هم از نمایشگاه بازدید داشتن و بعضی از بچه‌ها با شرکت‌های مختلف قرارداد بستند.

نظرات دانش آموزان درباره مدارس تیزهوشان

دلایل نارضایتی از مدرسه تیزهوشان منطقه یک تهران:

👈 گاهی اوقات واقعا به بچه‌ها به لحاظ‌های مختلف فشار میاد چون که تکالیف و پروژه‌ها یه مقدار زیاد هستند.

👈 رقابت میان بچه‌ها خیلی بالاست و یه مقدار چیز آزار دهنده‌ای هست و نمی‌شه راحت یه دوست خوب پیدا کرد.

👈 حدود یک چهارم (نه بیشتر نه کمتر!) بچه‌ها فکر می‌کنن که از بقیه دانش آموزها خیلی بهترن.

شاید در بعضی مقاله‌ها مطالبی خونده باشید که فکر کنید کل بچه‌های مدارس تیزهوشان اینجوری هستن؛ ولی نه اینطور نیست!

پس به عنوان نتیجه می‌تونم بگم خیلی از مدارس الان، دانش آموز رو اتنها برای کسب رتبه خوب کنکور پرورش میدن، ولی بعد که دانشگاه تموم می‌شه برای شغل مناسب در بازار کار به مشکل برمی‌خورند.

به عنوان کسی که هم توی مدارس دولتی بوده و هم غیر دولتی و الانم داخل مدرسه تیزهوشان هست، بهتون این پیشنهاد رو می‌دم که اصلا براتون مهم نباشه اون مدرسه‌ای که میرید اسمش چیه!

یعنی مثلا “اسمش” تیزهوشان باشه یا نمونه دولتی یا علامه طباطبایی و…

براتون این مهم باشه که اون مدرسه تنها درس محور نباشه. برای مثال، مدرسه من زیاد درس محور نیست. شاید اسم همه مدارس سمپاد تیزهوشان باشه ولی همونطور که گفتم: این یک اسمه! و واقعیت داخل مدرسه‌ها با این چیزی که هست تفاوت داره.

  • دانش آموز ب: من دانش آموز فرزانگان هستم.

سلام من دانش آموز فرزانگان 3 در مقطع متوسطه سوم هستم.

کیفیت مدرسه واقعا عالی هست و فضا صمیمیت خوب و به اندازه‌ای داره. همه معلم‌ها عالی تدریس می‌کنن و حتی درس‌های سال آینده رو هم گاها پوشش میدن. در ضمن وقت کافی برای تفریح هم وجود داره! بعضی‌ها که می‌گن حق بعض از مدارس ضایع می‌شه و به خوبی مدارس درجه یک تیزهوشان پسرانه نیست. اما این موضوع واقعا حقیقت نداره. این مدرسه کمی درس محور هست، اما فشردگی مطالب باعث فرسایش دانش آموزان نمی‌شه. اگه بگم مزایای فرزانگان 3 رو بگم، دلایلم به صورت زیر هست:

☑️ سیستم آموزشی مدرسه قوی هست و فضای گرم و صمیمی به نسبت مدارس دیگه داره.

☑️ امکانات مدرسه نسبت به مدارس دولتی و نمونه دولتی بیشتر هست و این خودش امتیاز بزرگیه.

اما همونطور که هر مدرسه‌ای مزایای خودش رو داره، معایبی هم در شیوه تدریس یا محیط و کادر آموزشی دیده می‌شه. چند مورد از دلایل نارضایتی من و بقیه دوستام که با هم در اینباره هم نظر هستیم رو می‌خوام بگم تا باتجربه دانش آموزانی که در تیزهوشان دخترانه تحصیل می‌کنن، آشنا بشین:

☑️ درس محور بودن فرزانگان گاهی واقعا سخت هست. البته من اطلاعی از مدارس دیگه سمپاد ندارم.

☑️ رقابت خیلی زیاد بین دانش آموزان دیده می‌شه که بعضی وقت‌ها شور و اشتیاق محیط درسی رو می‌گیره.

البته این موارد نظر من بود و از اونجایی که مدارس سمپاد دخترانه و پسرانه در سراسر کشور شعبه داره، ممکنه نظرات دانش آموزان مدارس تیزهوشان دیگه متفاوت‌تر باشه.

آخرین اخبار مدارس تیزهوشان

  • معتقد به جداسازی مدارس تیز هوشان نیستیم!

نوید ادهم در بخش دیگری از سخنانش در رابطه با فضای ایجاد شده در رابطه با مدارس تیز هوشان متذکر شد: ما بر اساس سند تحول بنیادین به هیچ عنوان معتقد به جداسازی مدارس تیز هوشان نیستیم و جداسازی به این شکل که در حال حاضر صورت گرفته در سطح کلان مورد تایید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیست.وی در ادامه افزود: چرا که برخی مدعی شده بودند که وزارت آموزش و پرورش مدارس تیزهوشان را به رسمیت نمی شناسد.

در حالی که این گونه مدارس یکی از انواع مدارسی است که در کشور ما و در وزارت آموزش و پرورش موجود است و ما نمیتوانیم به استعدادهای تیز هوش که در این مدارس مشغول تحصیل هستند بی تفاوت باشیم. لیکن می گوییم که تنها محفوظات صرف به درد دانش آموز نمی خورد. بلکه دانش آموز باید مهارت بیاموزد تا در بطن زندگی محفوظات و مهارت توأمان به درد او بخورد. در حالی که برخی بدون اینکه فحوای کلام ما را درک کنند به اشتباه اینگونه برداشت کرده اند که وزارت آموزش و پرورش مدارس تیزهوشان و دانش آموزان تیز هوش را قبول ندارد.

  • تاسیس دبیرستان تیزهوشان اسلامشهر

به نقل از خبرگزاری فارس، دبیرستان تیزهوشان پسرانه شهید رجایی اسلامشهر با حضور  وزیر آموزش وپرورش و مسئولین شهرستان این منطقه، فتتاح شده و به زودی کار خود را آغاز می‌کند. دانش آموزان این منطقه می‌توانند از این پس برای پایه ششم به هفتم و نهم به دهم شرکت کنند. همچنین وزیر آموزش و پرورش خبر داد که برای ساخت این مدرسه حدود 20 میلیارد تومان هزینه صرف شده است.

خلاصه مقاله نظرات درباره مدارس تیزهوشان

با توجه به اهمیت تصمیم گیری نوع مدرسه و نحوه تحصیل دانش آموزان در زندگی دانشگاهی و شغلی آن‌ها بر آن شدیم که درباره  مزایا و معایب مدارس استعداد‌های درخشان و نظرات درباره مدارس تیزهوشان بپردازیم. مدارس نمونه دولتی، دولتی، تیزهوشان و غیرانتفاعی در رقابت با یکدیگر هستند، اما تیزهوشان همانطور که از نامش پیداست، تنها دانش آموزان نخبه و بااستعداد را پذیرش کرده و آن‌ها را برای رتبه‌های برتر کنکور آماده می‌کند.

با این حال دانش آموزان چنانچه سوالی در اینباره داشتند، می‌توانند برای مشورت با مشاوران ما در ایران تحصیل که از جمله رتبه‌های خوب کنکور هستند، تماس گرفته و در اینباره راهنمایی بخواهند. مدارس تیزهوشان علاوه بر مزایای چشمگیر و منحصربه‌فردی که دارد، مثل تمامی مدارس دیگر دارای معایبی نیز است که درباره آن توضیحاتی ارائه دادیم.

برای دانلود فایل PDF نظرات درباره تیزهوشان کلیک کنید.

4.8/5 - (5 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

مدارس تیزهوشان بهترین گزینه برای تحصیل دانش آموزان است؟

مدارس سمپاد با وجود تمام مزایا، معایب چشم گیری هم دارند که با توجه به شخصیت دانش آموزان تاثیر گذاری آن متفاوت است.

ساعات درسی در مدارس تیزهوشان چه مدت است؟

در مدارس تیزهوشان همانند سایر مدارس ساعاتی که دانش آموزان در کلاس حضور دارند 30 ساعت در هفته است با این تفاوت که مدارس تیزهوشان اجازه برگزاری 6 ساعت کلاس فوق برنامه را اضافه بر ساعات کلاسی دارند.

نظرات درباره مدارس تیزهوشان منفی یا مثبت است؟

در متن مقاله به دو نظر جامع درباره مدارس تیزهوشان پسرانه و دخترانه پرداخته‌ایم.

نظرات

2 دیدگاه دربارهٔ «نظرات درباره مدارس تیزهوشان + نکاتی که باید بدانید | ایران تحصیل»

  1. Avatar photo محسن یاراحمدی گفت:

    با احترام
    متاسفانه ساعات تدریس در مدرسه استعدادهای درخشان متوسطه اول شهرستان دورود بسیار زیاد است در هفته حدود ۴۲ ساعت کلاس دارند از روز شنبه تا چهار شنبه تا ساعت ۲ و روز پنجشنبه از ساعت ۱ تا ۵ در مدرسه هستند و کسی هم رسیدگی نمی کند و این موضوع فشار روحی و روانی بسیار زیادی برای دانش آموزان ایجاد می کند
    به شما اینقدر کلاس فوق برنامه برای دانش آموزان متوسطه اول لازم است ؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت به خیر
      از طریق آموزش پرورش پیگیری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

تماس با مشاور