ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

معرفی رشته های دبیرستان 1403 + نکات مهم انتخاب رشته

معرفی رشته های دبیرستان
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

برای انتخاب بهترین رشته مطابق با استعدادتان با ما تماس بگیرید.

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

معرفی رشته های دبیرستان به آن دسته از داوطلبانی که قصد تحصیل در زیر گروه‌های مختلف این مقطع را دارند، بسیار اهمیت دارد. دانش آموزان پایه نهم پس از به پایان رساندن امتحانات خرداد ماه، می‌بایست خود را جهت انتخاب رشته پایه نهم آماده کنند. باید یک تصمیم مهم برای آینده تحصیلی و شغلی خود و حتی زندگی خود بگیرند و در این انتخاب می‌بایست دقت زیادی داشته باشند.

دانش آموزی که می‌خواهد برای انتخاب بهترین رشته دبیرستان خود اقدام نماید، باید رشته های دبیرستان را کاملاً بشناسد و اطلاعات خوبی در این باره کسب نماید. جز علاقه و استعداد، آینده نگری هم در تعیین انتخاب رشته بسیار مهم است. برای کسب اطلاع از رشته های دبیرستان در گروه‌های مختلف با شماره 9099075307 تماس بگیرید تا مشاوران مرکز ایران تحصیل اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند. 

بررسی و معرفی رشته های دبیرستان

برای معرفی رشته های دبیرستان می‌توان گفت به سه شاخه تقسیم می‌شوند:

  • شاخه نظری 
  • شاخه فنی و حرفه‌ای
  • شاخه کاردانش

معرفی رشته های دبیرستان

شاخه نظری نیز دارای 4 زیر مجموعه است:

  • رشته ریاضی و فیزیک
  • رشته تجربی
  • رشته انسانی
  • رشته علوم و معارف اسلامی

حال هر کدام از این زیر مجموعه‌های فوق، ویژگی‌هایی دارد که باید در این مقاله به آن بپردازیم.

بررسی و معرفی رشته های دبیرستان

معرفی رشته های دبیرستان _ رشته ریاضی فیزیک

دانش آموزانی که مایلند اقدام به انتخاب رشته ریاضی فیزیک در پایه نهم نمایند باید قبل از معرفی رشته های دبیرستان یک سری شرایط را داشته باشند. دانش آموزی که در دو درس فیزیک و ریاضی دارای فهم عمیق و بالا می‌باشد، می‌تواند در این رشته هم در دبیرستان و هم در دانشگاه به پیشرفت‌های زیادی برسد.

اکثر کسانی که در رشته ریاضی و رشته فیزیک فارغ التحصیل می‌شوند مهندسان آینده کشورمان هستند. دقت داشته باشید که جز درس ریاضی و فیزیک، درس شیمی نیز در این رشته نقش مهمی ایفا می‌کند و شما می‌بایست در این سه درس نمره بالا کسب نمایید و به معدل بالای 18 در این سه درس برسید تا کاملاً برای این رشته مناسب باشید.

پس توصیه ما به شما این است که تنها در صورت رسیدن به این معدل، وارد رشته ریاضی شوید، در غیر اینصورت، آمادگی لازم را نخواهید داشت و شاید به مشکل جدی برخورد کنید. البته لازم به ذکر است که شرط انتخاب رشته ریاضی و فیزیک این است که :

1- اگر سه نمره خرداد یا شهریور هر کدام از درس‌های ریاضی و علوم تجربی در هر سه پایه (هفتم-هشتم-نهم) دوره متوسطه اول را با هم جمع بزنیم نباید بدون ضریب از چهل و دو  کمتر شود.

2- نکته قابل توجه این است که نمرات درس‌های ریاضی و علوم تجربی در سال‌های تحصیلی اول متوسطه با ضریب سه محاسبه می‌شود و تأثیر بسیاری در معدل دارد .

3- اگر دروس مرتبط با رشته ریاضی فیزیک در سال‌های هفتم، هشتم و نهم متوسطه اول را با هم جمع بزنیم و با ضرایب گفته شده باید جمع نمرات درس‌های مرتبط حداقل 252 باشد. مثلاً اگر نمرات هر درس را در ضریبش جمع بزنیم و حاصل جمع نمرات را بر تعداد آن دروس تقسیم کنیم، معدل رشته باید حداقل 14 باشد.

 

برای رشته های تحصیلی هنرستان روی لینک کلیک کنید.

بنر کال تو اکشن

معرفی رشته های دبیرستان _ رشته علوم تجربی

دانش آموزانی که مایلند اقدام به انتخاب رشته علوم تجربی پایه نهم نمایند می‌بایست قبل از معرفی رشته های دبیرستان باید به این نکته توجه کنند که در دروس ریاضی، شیمی و البته زیست شناسی قوی ظاهر شوند و درک عمیقی از آنها داشته باشند.

رشته علوم تجربی از رشته های پرطرفدار و پرمتقاضی است علی الخصوص در کنکور سراسری که رقابت تنگاتنگی بین داوطلبان ایجاد کرده است. رشته های دانشگاهی مرتبط با علوم تجربی اصولاً در زمینه‌های شیمی و زیست می‌باشند البته در ریاضی و فیزیک هم تا حدودی مرتبط می‌باشند. بطور مثال رشته های دندان پزشکی و علوم آزمایشگاهی مرتبط با زیست و شیمی می‌باشند و رشته های ژنتیک مرتبط با ریاضی-شیمی و زیست می‌باشد.

لازم به ذکر است که در دانشگاه‌های دولتی کشور حدوداً بین 2 تا 5 درصد صندلی‌ها به رشته های پزشکی و پیراپزشکی تعلق دارد که این ظرفیت هر سال کاهش نیز می‌یابد.

قبولی در این رشته ها نیز آسان نبوده و نیز به تلاش فراوان دارد حتی اگر قصد قبولی در دانشگاه‌های آزاد و غیره را داشته باشید، باز هم به تلاش زیادی نیاز دارید. شرایط انتخاب رشته تجربی نهم برای رشته‌ی علوم تجربی همانند رشته‌ی ریاضی فیزیک است که در پاراگراف قبل به آن اشاره شد.

معرفی رشته های دبیرستان _ رشته علوم تجربی

جهت آشنایی با فرم هدایت تحصیلی پایه نهم و معرفی رشته های دبیرستان کلیک نمایید.

معرفی رشته های دبیرستان _  رشته علوم انسانی

در مبحث معرفی رشته های دبیرستان به رشته علوم انسانی می‌رسیم. دانش آموزانی که مایلند اقدام به انتخاب رشته علوم انسانی در پایه نهم نمایند، می‌بایست در دروس عربی و ادبیات قوی باشند.

می‌بایست روابط عمومی قوی و ویژگی سخنوری خوبی داشته باشند. مشاغلی که در رشته ادبیات می‌باشند، اکثراً در رابطه با مردم و جامعه هست و شخصی که این رشته را انتخاب می‌کند باید استعداد و توانایی مشاغلی چون روانشناسی، مشاوره، مدیریت، حقوق، علوم سیاسی، اقتصاد و … داشته باشند.

رشته ادبیات نیاز به حافظه قوی دارد، زیرا دروس حفظی‌اند و به تمرکز نیاز دارید. رشته های دانشگاهی ادبیات هم بیشتر جنبه حفظ دارند. برای اینکه بتوانید در رشته ادبیات و در کنکور به رتبه‌های بالا برسید، باید بتوانید در هر درس بین مباحث آن ارتباط منطقی پیدا کنید و یافتن این پیوستگی‌های مفهومی کار چندان آسانی نیست و اگر برای این رشته ساخته نشده باشید، بسیار عذاب خواهید کشید از حجم بالای حفظیات و ایجاد ارتباط بین مباحث و مطالب.

نکته مثبت و قابل توجهی که برای این رشته محسوب می‌شود این است که در رقابت کنکور دچار زحمت نمی‌شوید زیرا نسبت به گروه‌های آموزشی دیگر، رقیبان قوی زیادی در مقابل خود نمی‌بینید. این مورد شانس قبولی شما در رشته ها و دانشگاه‌های عالی را افزایش می‌دهد.

شروط انتخاب رشته ادبیات به شرح زیر است:

1- اگر سه نمره خرداد یا شهریور هر کدام از درس‌های زبان و ادبیات، عربی و مطالعات اجتماعی در هر سه پایه (هفتم-هشتم-نهم) دوره متوسطه اول را با هم جمع بزنیم نباید بدون ضریب از 42 کمتر شود.

2- توجه داشته باشید که نمره زبان و ادبیات فارسی در سال‌های هفتم، هشتم و نهم دوره متوسطه اول را با ضریب 4 _ نمره مطالعات اجتماعی با ضریب 3 و نمره عربی با ضریب 2 محاسبه می‌شود.

3- اگر دروس مرتبط با رشته ادبیات در سال‌های هفتم-هشتم و نهم متوسطه اول را با هم جمع بزنیم و البته با در نظر گرفتن ضریبی که مختص هر درس می‌باشد، باید مجموع نمرات این دروس حداقل 378 شود. مثلاً اگر نمرات هر درس را در ضریبش جمع بزنیم و حاصل جمع نمرات را بر تعداد آن دروس تقسیم کنیم، معدل رشته باید حداقل 14 باشد.

معرفی رشته های دبیرستان _  رشته علوم انسانی

اطلاعیه 

از طریق تماس با شماره 9099075307 با مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی ایران تحصیل، مشاوران مجرب مرکز، می‌توانند بهترین و بروزترین اطلاعات لازم را از رشته های دبیرستان در اختیارتان قرار دهند. معرفی رشته های دبیرستان را از کارشناسان ما بخواهید.

معرفی رشته های دبیرستان _ رشته علوم و معارف اسلامی

جهت انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی پایه نهم می‌بایست به ادبیات عرب علاقه داشته و پایه شما در آن قوی باشد. دروس معارف اسلامی، تفسیر قرآن، فقه و مسائل حوزوی در این رشته بیشترین تمرکز موضوعی را دارا می‌باشد.

در این رشته نیز باید حافظه قوی و تمرکز بالایی داشته باشید. رشته ادبیات و معارف از این نظر به هم شباهت دارند و دانش آموزانی که این ویژگی‌ها را داشته باشند در هر دو رشته می‌توانند به نوعی موفق باشند.

دانشگاه‌های علوم حدیث و حوزه علمیه جایگاه فارغ التحصیلان این رشته می‌باشند. جهت پذیرش در این رشته شرایط گفته شده برای رشته‌ی علوم انسانی برای این رشته هم صادق است .

معرفی رشته های دبیرستان _ شاخه فنی و حرفه‌ای

شاخه فنی و حرفه‌ای چهار زیر مجموعه دارد:

  • هنر 
  • مدیریت و خدمات 
  • صنعت و کشاورزی

دانش آموزانی که به فنی و حرفه‌ای گرایش دارند می‌توانند در دانشگاه، تمامی رشته های گروه ریاضی را بخوانند. تنها مشکلی که این وسط وجود دارد این است که اگر بخواهید رشته های گروه ریاضی را در دانشگاه پذیرش شوید، راه دشواری را در پیش دارید، زیرا دانش آموزانی که در رشته ریاضی از دبیرستان فارغ التحصیل می‌شوند، بار علمی بالاتری دارند و قبولی در دانشگاه برایشان آسانتر است و دانش آموزان فارغ التحصیل شاخه فنی و حرفه‌ای از ضعف علمی در این زمینه برخورداند. البته اگر تلاش و ممارست بالایی داشته باشید می‌توانید به دانشگاه‌های برتر و درجه یک نیز راه یابید.

اگر مایلید سریع و ارحت وارد بازار کار شوید، فنی و حرفه‌ای برای شما بسیار عالی است، زیرا مهارت‌های فنی را بخوبی آموزش می‌بینید و در شغل خود به راحتی و به دلیل مهارتی که کسب نموده‌اید پیشرفت می‌کنید.

در صورتی هم که به مشاغل مهندسی و یا مدیریتی و یا به دانشگاه‌های عالی و تاپ علاقه دارید، بهتر است رشته ریاضی را برای خود انتخاب نمایید. شاخه فنی و حرفه‌ای برای داشن آموزانی مناسب و عالی است که استعداد زیادی در انجام کارهای عملی دارند.

شرط ورود به رشته های فنی و حرفه‌ای این است:

1- اگر سه نمره خرداد یا شهریور هر کدام از درس‌های ریاضی و علوم تجربی و حرفه و فن در سه پایه دوره راهنمایی را با هم جمع بزنیم نباید بدون ضریب از 30 کمتر شود.

2- درس ریاضی 1 در اول متوسطه باید بدون تبصره حداقل 10 شود.

3- درس‌های مرتبط با این رشته در دوره راهنمایی و پایه اول متوسطه را که با هم جمع بزنیم باید حداقل 120 شود و معدلشان نیز از 12 کمتر نشود. البته نمره درس کارگاه خود اتکایی در این جمع بندی لحاظ نمی‌شود. جهت معرفی رشته های دبیرستان بصورت اختصاصی و با جزئیات بیشتر از طریق شماره 9099075307 با مرکز ایران تحصیل تماس بگیرید تا با دید بازتری به انتخاب رشته بپردازید.

معرفی رشته های دبیرستان _ شاخه کاردانش

رشته های کاردانش با رشته های فنی و حرفه‌ای همخوانی و شباهت زیادی دارند. اما رشته های فنی و حرفه‌ای از رشته های کاردانش سخت‌تر و گذراندن آنها دشوارتر است. در شاخه کاردانش می‌توانید رشته هایی با گرایش‌های جزئی‌تر را نسبت به رشته فنی و حرفه‌ای انتخای نمایید.

در شاخه کاردانش برای اخذ دیپلم، نیازی به مراجعه به مدرسه نیست و در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای که از سازمان فنی و حرفه‌ای مجوز دارند می‌توانید دیپلم کاردانش را دریافت نمایید.

شرایط بازار کار و استخدام شدن دانش آموختگان فنی و حرفه‌ای از دانش آموختگان کاردانش بهتر است. در عوض تعداد واحدهای کارگاهی کاردانش نسبت به فنی و حرفه‌ای بیشتر است. در رشته های فنی و حرفه‌ای سخت گیری بیشتری روی دانش آموزان وجود دارد و سطح آموزشی بالاتری دارند هرچند در کشور آموزشگاه‌هایی هم برای کاردانش وجود دارد که با مدارس فنی و حرفه‌ای قابل رقابت می‌باشند.

کال تو اکشن راهنمای تلفنی

شرایط پذیرش در رشته های کاردانش

1- مجموع سه نمره خرداد یا شهریور دروس ریاضی، کار و فناوری در سه پایه دوره اول البته بدون احتساب ضریب، نباید از 36 کمتر باشد.

2- در سال‌های هفتم، هشتم و نهم متوسطه اول نمره ریاضی با ضریب 2 _ نمره کار و فناوری با ضریب 3 محاسبه می‌شود.

3- اگر نمرات دروس مرتبط با رشته را با احتساب ضریبشان در هم جمع کنیم باید حداقل 180 شود. یعنی اگر نمرات هر درس را در ضریبش جمع کنیم و مجموع این نمرات را در تعداد دروس تقسیم نماییم، معدل رشته نباید از 12 کمتر شود. لازم به ذکر است که دانش آموزان می‌بایست نهایت دقت را هنگام انتخاب به خرج دهند اما امکان تغییر رشته دبیرستان نیز وجود دارد. 

معرفی رشته های دبیرستان _ شاخه کاردانش

خلاصه مطالب 

در این مقاله به معرفی رشته های دبیرستان و اهمیت توجه به رشته های ارائه شده در هر زیر گروه پرداختیم. داوطلبان می‌توانند در گرایش‌های ریاضی – فیزیک، تجربی، انسانی، فنی حرفه‌ای و کاردانش دست به انتخاب بزنند. 

دانش آموزان گرامی جهت دریافت مشاوره انتخاب رشته پایه نهم و راهنمایی در زمینه نحوه انتخاب رشته می‌توانید با مشاوران و کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی ایران تحصیل از طریق شماره 9099075307 تماس بگیرید تا تمام جزئیات لازم در زمینه انتخاب رشته و نیز معرفی رشته های دبیرستان را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

برای دانلود پی دی اف مقاله کلیک کنید. 

 

3.7/5 - (6 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

برای انتخاب بهترین رشته مطابق با استعدادتان با ما تماس بگیرید.

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

رشته های دبیرستان در چه گروه هایی هستند؟

این رشته ها در شاخه نظری، شاخه فنی و حرفه‌ای، شاخه کاردانش هستند.  

شاخه نظری دبیرستان چه زیر گروه هایی دارد؟ 

شاخه نظری دارای 4 رشته ریاضی فیزیک، رشته تجربی، رشته انسانی، رشته علوم و معارف اسلامی است.

شرایط پذیرش در رشته کاردانش دبیرستان چیست؟

در متن مقاله به طو کامل به شرایط پذیرش این رشته اشاره کردیم. 

نظرات

13 دیدگاه دربارهٔ «معرفی رشته های دبیرستان 1403 + نکات مهم انتخاب رشته»

  1. Avatar photo صدری گفت:

    سلام و عرض ادب ممنون از معرفی خوب
    پسرم طبق تست شخصیت INTJ هست. کدوم رشته برای دبیرستان ایشون بهتره؟

    1. Avatar photo مشاور امینی گفت:

      سلام دوست عزیز
      با شماره 9099075307 تماس بگیرید
      مشاورین راهنماییتان میکنندداخلی 109 خانم امینی

  2. Avatar photo حمیدرضا منتی گفت:

    نه منظورم از نهم به دهمه

  3. Avatar photo حمیدرضا منتی گفت:

    سلام ببخشید برای رفتن به رشته انسانی چه درس های در اولویت هستند

    1. Avatar photo کارشناس ارشد گفت:

      سلام وقت بخیر برای کنکور منظورتون هست؟ برای کنکور درسهای ادبیات عربی منطق فلسفه مهمه خیلی برای اطلاعات بیشتر با مرکز تماس یگیرید

      1. Avatar photo حمیدرضا منتی گفت:

        نهم به دهم

  4. Avatar photo مبین گفت:

    سلام ببخشید من یه دانش آموز نهم هستم و میخوام رشته کامپیوتر رو انتخاب کنم و ادامه بدمش تا یه برنامه نویس کامپیوتر بشم خواستم بدونم واسه این رشته باید چه توانایی های داشت ممنون میشم اگه یه اطلاعات کوچیکی بهم بدین

    1. Avatar photo کارشناس ارشد گفت:

      سلام وقت بخیر توانایی کار با برنامه های مرتبط با برنامه نویسی برای اطلاعات بیشتر و بررسی وضعیتتون میتونین با مشاوران ما تماس بگیرید

  5. Avatar photo من گفت:

    تربیت بدنیو نگفتین. همینطور هنرستان رو

  6. Avatar photo مهربان گفت:

    سلام
    اگ بخوام برم رشته کامپیوتر باید فنی حرفه ای یا کار و دانش

  7. Avatar photo النا گفت:

    سلام. من میتونم اگه همه نمرات دوره راهنمایی بالای ۱۹ باشه همزمان چند رشته رو انتخاب کنم به عنوان رشته دبیرستانی ؟

    1. Avatar photo dr-naqizade گفت:

      سلام بله میتونید

      1. Avatar photo ایلیا گفت:

        سلام من رفتم دهم علاقه می‌خوام در آینده ناظر جوش شوم ولی نمیخوام جوشکار شوم البته مهندس ناظر میخواستم بدانم در دبیرستان از طریق کدام رشته میتوانم وارد شوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • انتخاب رشته بدون کنکور

    راهنما انتخاب رشته بدون کنکور با سوابق تحصیلی 1403 + نکات قبولی

    فرآیند انتخاب رشته‌ بدون کنکور در دوره‌های روزانه، نوبت دوم، دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی و همچنین پردیس خودگردان دو بار در سال انجام می‌شود. مهلت انتخاب رشته بدون کنکور ورودی بهمن از 3 تا 8 بهمن ماه بوده و...
  • رشته های دانشگاه علوم انتظامی امین

    رشته های دانشگاه علوم انتظامی امین 1403 + شرایط پذیرش

    دانشگاه علوم انتظامی امین تنها دانشگاه افسری در ایران است که داوطلبان واجد شرایط می توانند از میان یکی از رشته های دانشگاه علوم انتظامی امین رشته دلخواه خود را انتخاب کرده، مشغول به تحصیل شده و فارغ التحصیل شوند....
  • آزمون های مشاوره ای هدایت تحصیلی

    ثبت نام آزمون مشاوره ای هدایت تحصیلی 1403 + ورود my.medu.ir

    شاید تا به حال نام آزمون هدایت تحصیلی را شنیده باشید اما ندانید که چیست و چه کاربردی دارد. آزمون های مشاوره ای هدایت تحصیلی، برای دانش آموزان پایه نهم برگزار می شوند. در واقع، این آزمون ها به دانش...
  • رشته‌های قطبی کنکور

    رشته‌های قطبی کنکور ۱۴۰۳ + دانشگاه ها و شرایط پذیرش

    لیست رشته‌های قطبی کنکور ۱۴۰۳ اعلام شد. داوطلبانی که در کنکور سراسری شرکت نموده و مجاز به انتخاب رشته می‌باشند، بایستی توجه داشته باشند که اگر رشته مورد نظر آن‌ها به صورت گزینش بومی قطبی است، برای افزایش احتمال قبولی...
تماس با مشاور