ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

شرایط تغییر رشته دبیرستان + بخشنامه جدید 1403 | ایران تحصیل

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۳۴
  • تاریخ بروزرسانی: ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
شرایط تغییر رشته دبیرستان
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

آشنایی با روال تغییر رشته دبیرستان و هنرستان

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

اطلاع از شرایط تغییر رشته دبیرستان به دانش آموزان متوسطه مقطع دوم فرصت دوباره ای می دهد تا در رشته مورد علاقه خود تحصیل کنند. گاهی پیش می آید برخی از دانش آموزان تصور خاصی از یک رشته تحصیلی داشته باشند و با ورود به آن متوجه می شوند که حال و هوای رشته مورد نظرشان با آنچه انتظارش را داشته اند متفاوت است. بنابراین در این مقاله به بررسی شرایط تغییر رشته دبیرستان و نحوه ورود به تمامی رشته ها بر اساس بخشنامه تغییر رشته دبیرستان پرداخته ایم.

اگر به دنبال پاسخ سوالاتی مانند “زمان مناسب برای تغییر رشته دبیرستان چه زمانی است؟” و یا “تغییر رشته در دبیرستان در رشته های نظری با چه شرایطی همراه است؟” این مقاله برای شما آماده شده است. در صورت نیاز به دریافت مشاوره و دریافت اطلاعات تکمیلی با مشاوران ایران تحصیل در ارتباط باشید.

بخشنامه تغییر رشته دبیرستان 1403

👈 تغییر رشته در دبیرستان برای دانش آموزان پایه نهم ضروری است. آن‌ها باید پس از امتحانات پایان ترم خود، بر اساس راهنمایی‌های تحصیلی، اقدام به انتخاب رشته کنند و با توجه به رشته انتخابی خود، مرحله متوسطه دوم را آغاز کنند.

برخی از دانش آموزان در طول تحصیل، ممکن است متوجه شوند که به رشته انتخابی خود علاقه‌ای ندارند و تصویری واضح از آینده شغلی و بازار کار خود ندارند. این دانش آموزان باید اقدام به تغییر رشته کنند تا بتوانند در مسیر مناسبی برای خود قدم بردارند.

اگر دانش آموزان از روند تغییر رشته آگاهی نداشته باشند و رشته خود را متناسب با علاقه‌شان تغییر ندهند، مسلما در آینده با مشکلاتی روبرو خواهند شد. سوالی که مطرح می‌شود این است که این دانش آموزان برای رفع این مشکل چه اقدامی باید انجام دهند؟

به عنوان پاسخ به سوال مطرح شده، باید گفت که دانش آموزانی که در حال تحصیل در متوسطه دوم هستند و به دلایلی مانند عدم علاقه، انگیزه و آینده شغلی نامناسب، از رشته تحصیلی خود راضی نیستند، می‌توانند طبق بخشنامه تغییر رشته در دبیرستان اقدام نمایند.

این دانش آموزان باید حداکثر دو هفته قبل از اتمام امتحانات، از طریق مدیر مدرسه اقدامات لازم برای تغییر رشته را انجام داده و در سال تحصیلی جدید در رشته مورد علاقه‌شان تحصیل نمایند. برای تغییر رشته، دانش آموزان باید شرایط تغییر رشته را بر اساس بخشنامه وزارت آموزش و پرورش داشته باشند و در امتحانات مربوط به رشته جدید نمره قابل قبولی به دست آورند.

✔️ تغییر رشته انسانی، تجربی، ریاضی و شاخه‌های نظری که علوم معارف اسلامی نیز جزو آن‌ها است، بر اساس پایه تحصیلی به شاخه‌های هنرستان (فنی و حرفه‌ای و کاردانش) و همچنین تغییر رشته درون شاخه‌ای بر اساس شرایط تغییر رشته در هنرستان امکان‌پذیر است.

برای اطلاع از اینکه برای تغییر رشته چند واحد باید پاس کرد؟ کلیک نمایید.

بخشنامه تغییر رشته دبیرستان

شرایط تغییر رشته متوسطه دوم

👈 شرایط تغییر رشته متوسطه دوم فقط با اعطای موافقت‌نامه کمیسیون آموزش و پرورش امکان‌پذیر است.

دانش‌آموزان برای تغییر رشته باید حداکثر دو هفته قبل از برگزاری امتحانات خردادماه درخواست خود را ثبت کنند. اگر رشته مورد تقاضا در دبیرستان محل تحصیل ارائه شود، آزمون تغییر رشته در همان مدرسه برگزار می‌شود.

در صورت عدم ارائه رشته مورد تقاضا، حوزه آزمون تغییر می‌کند. آزمون تغییر رشته در خردادماه و شهریورماه برگزار می‌شود.

✔️ مراحل تغییر رشته دبیرستان به صورت کلی به شرح زیر می باشد:

🔶 همانطور که گفته شد باید تصمیم خود را تا حداکثر 15 روز پیش از امتحانات خرداد ماه و یا شهریور ماه پایه دهم بگیرید.

🔶 وارد سایت سناد شوید و فرم تغییر رشته دبیرستان شماره الف را دریافت نمایید. هم شما هم والدین ‌تان باید این فرم را پر و امضا کنید، اثر انگشت زده و تحویل مشاور مدرسه بدهید.

🔶 مشاور مدرسه باید در جریان این موضوع قرار بگیرد و فرم شما را تایید و امضا کند.

🔶 اگر مشاور به هر دلیلی در مدرسه نباشد، مدیر نیز قادر است تصمیم بگیرد، فرم شما را تایید کند و برای آموزش و پرورش منطقه بفرستد.

🔶 در مرحله بعد باید تایید آموزش و پرورش منطقه را کسب نمایید.

🔶 اگر از تمام این مراحل گذشتید، برای شرکت در امتحانات معرفی می‌ شوید. در ادامه به بررسی دروس مورد نیاز برای آمادگی در آزمون های تغییر رشته می پردازیم.

🔶 اگر مدرسه یا واحد خودتان رشته ‌ی مورد نظر شما را داشته باشد، در همان مدرسه خودتان امتحان می‌دهید. در غیر این ‌صورت باید برای امتحان به مدرسه‌ای که توسط آموزش و پرورش هماهنگ می‌ شود بروید.

🔶 آخرین مرحله شرکت در آزمون تغییر رشته و گرفتن نمره‌ی قبولی است. پس از کسب نمره‌ قبولی، در لیست رشته ‌ی جدید قرار داده می شوید.

برای اطلاع از نحوه انتخاب رشته دبیرستان کلیک کنید.

شرایط تغییر رشته متوسطه دوم

شرایط تغییر رشته پایه دوازدهم

👈 با توجه به اینکه امتحان تغییر رشته همزمان با امتحانات خرداد / شهریورماه انجام می‌شود، لذا پس از برگزاری امتحان، سیاهه نمرات به تفکیک دروس تنظیم و نمرات دروس تغییر رشته در کارنامه دانش‌آموز در خردادماه در ستون نمره سالانه و در شهریورماه در ستون نمره شهریور ثبت می‌شود.

چنانچه دانش‌آموز پس از شرکت در امتحان تغییر رشته و کسب نمره قبولی در دروس مربوط، ترک تحصیل نماید و در همان سال با ساله‌ای بعد مراجعه نماید و یا به صورت آزاد به ادامه تحصیل بپردازد و حتی اگر به مدارس بزرگسالان منتقل شد، نمرات قبولی دروس امتحان تغییر رشته معتبر بوده و از وی پذیرفته می‌شود. همچنین یادآور می شویم که تغییر رشته در وسط سال دوازدهم امکان پذیر نمی باشد.

کال تو اکشن تماس

کال تو اکشن تماس

✔️ شرایط تغییر رشته پایه دوازدهم به شرح زیر است:

🔶 درس‌های گذرانده‌شده‌در رشته قبلی که با درس‌های رشته جدید دارای کد درسی یکسان هستند، به عنوان دروس گذرانده‌شده‌در رشته جدید پذیرفته می‌شود.

🔶 درس‌های گذرانده‌شده‌که کد یا عنوان آن‌ها مشابه با درس‌های رشته جدید نیستند، ولی از نظر محتوا مشابهت دارند،  اگر قابل تطبیق است و نمره درس گذرانده‌شده‌از دانش‌آموز پذیرفته و جایگزین نمره آن درس در رشته جدید می‌شود.

🔶 اگر تعداد واحدهای گذرانده‌شده‌با تعداد واحدهای دروس تطبیقی یکسان نباشد، تعداد واحدهای درسی رشته جدید ملاک محاسبه خواهد بود. پس از ثبت نام دانش‌آموز در رشته جدید، تطبیق دروس از طریق سیستم رایانه‌ای انجام می‌شود و درس‌هایی که دانش‌آموز برای فارغ‌التحصیلی ملزم به گذراندن آن‌ها است، با درج کلمه «کمبود» در کارنامه مشخص خواهد شد.

🔶 درس‌های پایه دهم و یازدهم رشته قبلی دانش‌آموز که در رشته جدید پذیرفته نمی‌شوند (علیرغم کسب حد نصاب قبولی)، با درج کلمه «مازاد» در کارنامه تحصیلی وی مشخص خواهد شد.

شرایط تغییر رشته پایه دوازدهم

برای اطلاع از تغییر رشته در دانشگاه علمی کاربردی کلیک نمایید.

شرایط تغییر رشته پایه یازدهم

👈 در خصوص تغییر رشته تحصیلی در دوره یازدهم ۱۴۰۳، موارد زیر باید مورد توجه قرار گیرد: شاگردان سال نهم که تصمیم به انتخاب رشته برای سال دهم گرفته اند، باید توجه داشته باشند که پس از یک سال تحصیل در رشته مورد نظر، ممکن است متوجه شوند که علاقه واقعی به این رشته را ندارند و مطالب آن بسیار متفاوت از تصوراتشان است.

در این صورت، می‌توانند تصمیم به تغییر رشته بگیرند؛ زیرا رشته دبیرستان اهمیت بسیاری دارد و تعیین‌کننده آینده تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان است. برای انجام تغییر رشته، باید مراحل زیر را طی کنید:

🔶 تکمیل فرم تقاضانامه تغییر رشته

🔶 معرفی دانش‌آموز متقاضی برای شرکت در امتحان رشته جدید

🔶 شرکت دانش‌آموز در امتحان تغییر رشته/شاخه

🔶 معادل‌سازی دروس رشته جدید با رشته قبلی به منظور تغییر رشته، فرم تغییر رشته باید تا دو هفته قبل از شروع امتحانات خرداد از بخش مدیریت مدرسه دریافت شود و پس از تکمیل آن توسط دانش‌آموز و تائید آن توسط ولی دانش‌آموز (امضا و اثر انگشت)، به مدرسه تحویل داده شود.

سپس بخش مدیریت مدرسه درخواستی مبنی بر تغییر رشته دانش‌آموز را به اداره آموزش و پرورش منطقه ارسال می‌کند و پس از بررسی مدارک و سوابق تحصیلی، وضعیت دانش‌آموز برای شرکت در امتحان رشته تحصیلی جدید مشخص می‌شود.

در صورتی که دانش‌آموزان موفق به کسب نمره لازم در آزمون تغییر رشته شوند، باید برای تطبیق دروس دو رشته اقدام کنند و دروس تخصصی پایه دهم رشته جدید را در تابستان سال یازدهم بگذرانند.

 

شرایط تغییر رشته پایه دهم

👈 برای تغییر رشته در پایه دهم لازم است در آزمون تغییر رشته مرتبط با رشته مورد نظر خود شرکت کنید که در ادامه مطلب به بررسی آن خواهیم پرداخت. در ابتدا بهتر است تصمیم قطعی خود را برای تغییر رشته حداکثر تا 15 روز پیش از امتحانات خرداد یا شهریور پایه دهم بگیرید و برای تغییر رشته اقدام کنید.

شرایط تغییر رشته متوسطه دوم پایه دهم با توجه به بخشنامه تغییر رشته دبیرستان، کمی پیچیده‌ تر می باشد و باید از این مراحل بگذرند:

شرایط تغییر رشته پایه دهم

✔️ موافقت والدین برای تغییر رشته

✔️ موافقت مدیر واحد آموزشی

✔️ موافقت کمیسیون خاص اداره آموزش و پرورش شهرستان

✔️ موافقت کمیسیون خاص اداره آموزش و پرورش منطقه

✔️ موافقت کمیسیون خاص اداره آموزش و پرورش ناحیه محل تحصیل

 

شرایط تغییر رشته پایه دهم

برای اطلاع از شرایط تغییر رشته دستیاری پزشکی کلیک نمایید.

آزمون تغییر رشته دبیرستان

👈 لیست درس هایی را که برای آزمون تغییر رشته در پایه دهم  به آن ها نیاز دارید در جدول زیر قرار داده شده است.

رشته یا شاخه  رشته ریاضی رشته تجربی رشته ادبیات و علوم انسانی علوم و معارف اسلامی رشته‌های شاخه فنی‌حرفه‌ای رشته‌های شاخه کارودانش
نام دروس مورد آزمون برای تغییر رشته _ریاضی1   _شیمی1 _هندسه1 _فیزیک1 _ریاضی1   _شیمی1 _فیزیک1 _زیست‌شناسی1 _علوم و فنون ادبی1   _جامعه‌شناسی1 _اقتصاد _منطق _تاریخ1   _عربی1 _اصول و عقاید1 _علوم و معارف قرآنی1 شرکت در آزمون تمام درس‌های اختصاصی؛ دروس شایستگی‌های فنی و غیرفنی رشته موردنظر شرکت در تمام درس‌های آزمون‌های اختصاصی( قبولی در درس‌های شایستگی‌های غیرفنی) و گذراندن شایستگی فنی “استاندارد مهارت”

 

👈 دروس مورد نیازی که در آزمون تغییر رشته یازدهم به دوازده در آزمون مورد ارزیابی قرار می گیرند به قرار زیر است.

ردیف عنوان رشته عناوین دروس تغییر رشته یازدهم به دوازدهم
1 ریاضی فیزیک حسابان 1، هندسه 2، فیزیک 2، شیمی 2
2 علوم تجربی ریاضی 2، فیزیک 2، شیمی 2، زیست شناسی 2
3 ادبیات و علوم انسانی علوم و فنون ادبی 2، جامعه شناسی 2، عربی(زبان تخصصی رشته) 2، فلسفه 2
4 علوم و معارف اسلامی علوم و معارف قرآنی، اصول عقاید 2، عربی(زبان تخصصی رشته) 2، تاریخ 2 ( تخصصی رشته)

دانش آموزان پایه دهم برای قبولی در آزمون های ذکر شده در جدول بالا، دو فرصت در خرداد ماه و شهریور ماه دارند که باید نمره مورد نظر را کسب کنند.

لازم به ذکر است که برخی دروس بین رشته‌ ای قبلی شما و رشته‌ جدید مشترک اند. اگر در این درس‌ها در رشته‌ی قبلی نمره‌ قبولی گرفته ‌اید دیگر نیاز به آزمون دوباره نیست. مثلا درس ریاضی، شیمی و فیزیک بین دو رشته تجربی و ریاضی مشترک هستند. اگر شما در امتحان ‌های خرداد مثلا رشته‌ ریاضی یا دروس تخصصی رشته ریاضی در این درس‌ها نمره‌ ی قبولی گرفته‌اید و حالا قصد تغییر رشته به تجربی را دارید می‌توانید فقط در آزمون زیست‌ شناسی شرکت کنید.

برخی از دروس ممکن است بین دو رشته مشترک نباشند اما به دلیل محتوای مشابهی که دارند دیگر نیازی به قبولی در آزمون آن ها نباشد و تطابق می خورند. بنابراین برای اطلاع از این دروس حتما با مشاوران مدرسه خود در ارتباط باشید و جزئیات را بررسی نمایید.

جهت اطلاع از شرایط تغییر رشته در دانشگاه علوم پزشکی وارد لینک شوید.

فرم تغییر رشته دبیرستان

👈 برای تغییر رشته در دبیرستان و تغییر رشته انسانی، تجربی، ریاضی و بر اساس شرایط تغییر رشته متوسطه دوم گفته شده، دانش آموزان باید در زمان مقرر اقدام به ارائه درخواست به مشاور مدرسه نمایند.

این درخواست باید به صورت کتبی و از طریق فرم تعیین‌شده‌و با رضایت اولیائ به مدرسه تحویل داده شود. خاطر نشان می‌گردد این فرم با عنوان فرم الف شامل اطلاعاتی به شرح ذیل است که باید به صورت دقیق توسط دانش آموز تکمیل و بعد از امضای دانش آموز و والدین آن، به مدرسه تحویل داده شود.

فرم الف برای تغییر رشته دهم - یازدهم - دوازدهم

این اطلاعات برای مدیر مدرسه ارسال شده و توافق و یا عدم توافق آن بررسی می کردد. همچنین در صورتی که رشته مورد نطر در مدرسه دانش آموز نباشد، به دانش آموز مدرسه جدیدی معرفی می شود و برای این منظور باید فرم شماره ب را تکمیل نماید که این فرم به صورت زیر است:

 

فرم ب برای تغییر رشته

لازم به ذکر است که دانش آموزان باید فرم الف را حدودا دو هفته قبل از شروع امتحانات تکمیل کرده تا بعد از انجام امور اداری بتوانند مجوز شرکت در امتحانات تغییر رشته را کسب نمایند. این فرم به صورت اینترنتی از طریق سایت سناد قابل دریافت است که برای وارد شدن به این سایت، دانش آموزان باید نام کاربری و رمز عبور را از مدیر مدرسه دریافت نمایند.

شرایط تکرار پایه تحصیلی برای تغییر رشته دبیرستان

👈 دانش آموزانی که می خواهند در شاخه تحصیلی خود تغییر رشته دهند ، امکان تکرار پایه تحصیلی را ندارند. مثلا تغییر رشته از انسانی به تجربی یا تغییر رشته از ریاضی به تجربی و بالعکس بدون تکرار پایه تحصیلی انجام می گیرد چرا که هر سه رشته انسانی ، ریاضی و تجربی از شاخه نظری هستند.

اما در صورت تغییر شاخه ، امکان تکرار پایه وجود دارد. مثلا تغییر رشته از فنی به تجربی و تغییر رشته از انسانی به فنی حرفه ای با تکرار پایه تحصیلی انجام پذیر است. بنابراین اگر می خواهید از امکان تکرار پایه استفاده کنید باید در سایت سناد درخواست خود را ثبت نمایید تا توسط مدرسه و آموزش و پرورش منطقه بررسی شود.

برای اطلاع از  تغییر رشته پشت کنکور وارد لینک شوید.

نمره قبولی برای تغییر رشته دبیرستان

👈 دانش آموزان برای تغییر رشته در سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم، باید در امتحانات خرداد ماه و پیش از دریافت کارنامه مدرسه یا شهریور ماه، درخواست خود را ارائه دهند تا همزمان با دیگر دانش آموزان رشته جدید شرکت کنند.

شرط تغییر رشته، کسب نمرات قابل قبول در امتحانات پایان ترم است. دانش آموزان باید نمره بالای ۱۰ را در امتحان پایان ترم کسب کنند تا قابل قبول شوند. نمره ثبت‌شده‌در کارنامه داوطلب از طرف مدیر مدرسه در نظر گرفته می‌شود.

در صورت کسب نمره قبولی، دانش آموز می‌تواند از ابتدای سال تحصیلی در رشته جدید ادامه دهد. اگر دانش آموز در امتحان خرداد ماه نمره قبولی کسب نکند، باید مجددا روال درخواست تغییر رشته را بر اساس شرایط تعیین‌شده‌توسط مدرسه، طی کند تا بتواند در امتحانات شهریور ماه برای درس مردودی شرکت کند.

برای اطلاع از شرایط تغییر رشته در مدارس تیزهوشان سمپاد کلیک کنید.

مشاوره 24 ساعته

مشاوره 24 ساعته

مشاوره برای تغییر رشته

👈  انتخاب رشته دبیرستان به معنای انتخاب مسیری است که در آینده قصد سفر در آن را دارید و انتخاب رشته از مهم ترین تصمیمات هر فرد است که آینده شغلی فرد را رقم می زند. بنابراین نیاز به تحقیق زیاد در مورد بازار کار رشته مورد و همچنین میزان توانایی و علاقه مندی دانش آموز نسبت به رشته مورد نظر دارد. در پایان سال نهم، فرایند انتخاب رشته برای دانش آموزان متقاضی ورود به مقطع متوسطه دوره دوم انجام می شود.

در این سال معمولا دانش آموزان صرفا بر اساس علاقه مندی سطحی یا نمرات و امتیازات کسب شده، اقدام به انتخاب رشته می کنند. از این رو احتمال دارد که بعضی از این دانش آموزان از انتخاب رشته خود رضایت نداشته باشند و بخواهند رشته انتخابی خود را تغییر دهند. برای این گروه از دانش آموزان امکان تغییر رشته به دو صورت تغییر رشته پایه یازدهم به دوازدهم و تغییر رشته پایه دهم به یازدهم وجود دارد.

💢 البته پیشنهاد ما تغییر رشته پایه یازدهم  است چرا که در این حالت، دانش آموز بخشی از دروس رشته انتخابی اول خود را در پایه دهم و یازدهم خوانده است و بنابراین تصمیم وی برای شرکت در تغییر رشته پایه یازدهم منطقی تر و با ثبات بیشتری خواهد بود.

به عبارتی در فرایند تغییر رشته پایه یازدهم، دانش آموز متقاضی، همه جوانب کار را سنجیده و پس از یک تصمیم قطعی اقدام به شرکت در امتحانات تغییر رشته خواهد کرد. از طرفی در تغییر رشته پایه یازدهم، به دلیل درون شاخه ای بودن، تعداد زیادی از دروس مانند دروس عمومی، بین رشته فعلی و رشته جدید مشترک خواهد بود و از این رو تعداد امتحاناتی که دانش آموز باید در تغییر رشته پایه یازدهم در آنها شرکت کند بسیار کمتر خواهد شد.

برای دریافت مشاوره تغییر رشته  و اطلاع از تمامی نکات مهم شرایط تغییر رشته با توجه به بخشنامه تغییر رشته دبیرستان می توانید با مشاورین ایران تحصیل در ارتباط باشید.

جهت تغییر رشته با کارنامه سبز کنکور بر روی لینک کلیک کنید.

مشاوره برای تغییر رشته در پایه یازدهم

آخرین اخبار تغییر رشته دبیرستان

📢 شرایط تغییر رشته دبیرستان دشوار می شود

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره درباره این موضوع بر اساس بخشنامه تغییر رشته دبیرستان اظهار می‌کند: «با توجه به ماده ۷ آیین‌نامه هدایت تحصیلی، دانش‌آموزی که در دوره دوم متوسطه و در پایه دهم به تحصیل اشتغال دارد و متقاضی تغییر شاخه یا رشته تحصیلی باشد، می‌تواند در امتحانات تغییر رشته شرکت و در صورت کسب شرایط لازم، نسبت به ادامه تحصیل در رشته جدید اقدام کند. همچنین براساس تبصره ۳ ماده ۸۸ آیین‌نامه آموزشی دوره دوم متوسطه روزانه، در موارد خاص، تغییر رشته درون شاخه‌ای در پایه یازدهم، امکان‌پذیر است.

باید در نظر داشت که با توجه به تغییرات صورت گرفته و با توجه به بخشنامه تغییر رشته دبیرستان چنانچه دانش‌آموز در پایه یازدهم تغییر رشته دهد، علاوه بر آزمون و کسب نمره در دروسی که برای تغییر رشته نیاز است، باید در طول سال تحصیلی برای کسب نمره معدل تمامی دروس پایه دهم اقدام کند و این عملا تغییر رشته مشکل‌تر از سال‌های قبل خواهد بود. بنابراین، جا دارد که دانش‌آموزان و اولیائ امور تحصیلی، اهتمام بیشتری در این خصوص داشته باشند.

 


خلاصه مطلب

اطلاع از شرایط تغییر رشته دبیرستان به دانش آموزان مقطع دوم متوسطه، این امکان را می دهد تا در رشته مورد علاقه خود تحصیل کنند. گاهی پیش می آید برخی از دانش آموزان تصور خاصی از یک رشته تحصیلی داشته باشند و با ورود به آن متوجه می شوند که حال و هوای رشته مورد نظرشان با آنچه انتظارش را داشته اند متفاوت است.

بنابراین در این مقاله به بررسی راهکار هایی برای تغییر رشته دبیرستان، مراحل و شرایط تغییر رشته متوسطه دوم بر اساس بخشنامه تغییر رشته دبیرستان لازم پرداخته ایم. در صورت وجود هرگونه سوال در این زمینه با کارشناسان ایران تحصیل در ارتباط باشید.

برای دانلود pdf کلیک نمایید.

5/5 - (6 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

آشنایی با روال تغییر رشته دبیرستان و هنرستان

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

برای ثبت درخواست خود مبنی بر تمایل به تغییر رشته باید به کدام سایت مراجعه کرد؟

همانطور که در این مقاله ذکر شده است برای این منظور باید به سایت سناد مراجعه کرد. برای دریافت اطلاعات تکمیلی، با مدیریت دبیرستان در ارتباط باشید.

تغییر رشته در پایه یازدهم مناسب تر است یا پایه دهم؟

با توجه به مطالبی که در این مقاله عنوان شده است، تغییر رشته در پایه یازدهم راحت تر است.

شرایط تکرار پایه تحصیلی برای تغییر رشته در دبیرستان چیست؟

دانش آموزانی که می خواهند در شاخه تحصیلی خود تغییر رشته دهند، امکان تکرار پایه تحصیلی را ندارند. مثلا تغییر رشته از انسانی به تجربی یا از ریاضی به تجربی و بالعکس بدون تکرار پایه تحصیلی انجام می گیرد چرا که هر سه رشته انسانی ، ریاضی و تجربی از شاخه نظری هستند.

نظرات

34 دیدگاه دربارهٔ «شرایط تغییر رشته دبیرستان + بخشنامه جدید 1403 | ایران تحصیل»

  1. Avatar photo خاطره گفت:

    سلام وقتتون بخیر.
    من امروز با مشاور مدرسه و معاون صحبت کردم گفتن ک امکان تغییر رشته وجود نداره و بخشنامه جدید اومده درسته؟

    1. Avatar photo مشاور امینی گفت:

      سلام دوست عزیز
      هنوز اطلاعیه ای برای ما ارسال نشده.

  2. Avatar photo علی گفت:

    سلام.من پایه دهم تجربی هستم و می خوام به رشته ریاضی تغییر رشته بدم.می خواستم بدونم با توجه به امتحانات نهایی،من تو خرداد 1403 باید امتحان زیست رو شرکت کنم یا هندسه؟امکانش هست فقط دروس ریاضی رو خرداد امتحان بدم؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      شما بعد از امتحان های خرداد رشته ریاضی ازمون های تجربی را شرکت خواهید کرد

  3. Avatar photo K.D گفت:

    سلام خسته نباشید
    من دهم ریاضی ام و میخوام تغییر رشته بدم که یازدهم و تجربی بخونم
    امسال که ۳ پایه نهایی شده و در کنکور موثر هست ، خردادماه به مشکل نمیخورم؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      باید امتحانات نهایی سه پایه را شرکت کنید

  4. Avatar photo ریحانه نوری گفت:

    سلام با وجود اون رشته مورد نظر رو تو هدایت تحصیلی نیاریم باز هم میشه تو آزمون تغییر رشته شرکت کرد
    برای این کار باید بریم اداره تا درخواست مارو موافقت کنه

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      خیر برگه هدایت تحصیلی رشته ها را برای شما الولویت بندی میکند اما برای ورود به رشته مورد نظر باید شرایط آن را داشته باشید

  5. Avatar photo فاطمه گفت:

    سلام من دهم کامپیوتر فنی حرفه ای هستم
    اگر بخوام شهریور ماه تغییر رشته بدم به تجربی فقط دروس تخصصی را امتحان میدم یا کل درس هایی که نهایی هست مثل ادبیات؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      ممکن است دروس عمومی چون مشترک هستند را برای شما تطبیق بدهند اما باید با صلاح دید آموزش و پرورش این موضوع صورت بگیرد

  6. Avatar photo پری گفت:

    سلام من یازدهم ریاضی هستم و میخواستم به تجربی تغییر رشته بدم خواستم بدونم با توجه به نهایی شدن امتحانات ما باید در خرداد امتحان بدیم ؟ و اینکه اگر امتحانات ریاضی و تجربی تو یه روز بیفتن چی ؟ باید همزمان آزمون داد؟

    1. Avatar photo مشاور امینی گفت:

      سلام دوست عزیز
      شما فقط نیازه زیست را امتحان بدید
      و زمانش را خوده اموزش پرورش هماهنگ میکند.

      1. Avatar photo الهه گفت:

        سلام ببخشید برای امتحان زیست آیا باید در خرداد بدهم یا شهریور
        چون اگر شهریور باشد مثل اینکه دیگر تاثیر در ایجاد سوابق تحصیلی ندارد
        آیا امتحان دادن در شهریور باعث میشه که مثلا زیست یازدهم من در معدل من باشه یا نه؟

        1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

          سلام وقت بخیر
          برای ترمیم معدل فقط میتوانید در خرداد ماه شرکت کنید اما اگر تجدیدی دارید میتوانید در شهریور هم امتحان دهید و جزو سوابق تحصیلی برای شما در نظر گرفته خواهد شد

  7. Avatar photo محمد گفت:

    سلام وقت بخیر من دهم انسانی هستم میخوام تغییر رشته بدم تجربی ولی میگن چون امتحانات نهایی هست تغییر رشته نمیشه اگه هم شد باید حتما در خرداد امتحان بدم آیا این راسته لطفا راهنمایی کنید

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      چرا میتونید تغییر رشته بزنید

  8. Avatar photo سعید گفت:

    سلام وقت بخیر بنده در حال حاضر سال دوم رشته ی علوم و معارف اسلامی ام و به رشته م علاقه ای ندارم و میخوام به علوم انسانی تغییر رشته بدم؟
    سریعترین زمانی که میتونم اقدام کنم یا با عوامل دبیرستان هماهنگ کنم کچه موقعیه ؟
    و اینکه اگه خرداد ماه امتحانشون رو بدم امتحانت تغییر رشته نهایی محسوب میشه؟! خیلی ممنونم میشم ک پاسخ بدین

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      شما اگر در مقطه دهم باشید امکان تغییر رشته دارید و در تابستان از شما دروس های سال دهم رشته انسانی را از شما امتحان میگیرند در صورت قبولی این امکان را دارید تغییر رشته دهید

  9. Avatar photo زینب قادری گفت:

    سلام خسته نباشید
    یک سوالی داشتم ممنون میشم جواب بدید🙏🌸 .
    من امسال دهم ریاضی هستم ولی این رشته رو دوست ندارم میخوام برم دهم کامپیوتر فنی حرفه ای ولی از دو تا مدرسه پرسیدم گفتن تکرار پایه برداشته شده ؛ این قضیه درسته ؟؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      شما باید تغییر رشته دهید و از سال یازدهم این رشته را اغاز میکنید در شرایطی که از شما دروس های تخصصی رشته کامپیوتر را ازمون میگیرند

  10. Avatar photo علی گفت:

    سلام وقت بخیر من دهم انسانی هستم علاقه ندارم به این رشته ندارم ، دوست دارم بروم رشته نرم افزار کامپیوتر کی باید تغییر رشته بدم و امتحانات خرداد نهایی را باید بدم یا نمیخواد اگر میشه در این موضوع راهنمایی ام کنید
    متشکرم

    1. Avatar photo مشاور رضایی گفت:

      سلام وقت بخیر
      به مدیر مدرسه درخواست تغییر رشته دهید

  11. Avatar photo تابان گفت:

    سلام امکان تغییر رشته مقطع 11 دبیرستان از انسانی به تجربی امکان داره ؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر بله

  12. Avatar photo مرتضی گفت:

    سلام خسته نباشید. برای تغییر رشته دبیرستان به هنرستان باید درسای خاصی رو بخونم؟ شرایطش چیه؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر بله باید تمام دروس تخصصی رو به صورت میان پایه بخونید

  13. Avatar photo صالحی گفت:

    سلام با توجه به شرایط تغییر رشته دبیرستان آیا من با معدل 16 می تونم برای تغییر رشته اقدام کنم؟

    1. Avatar photo مشاور حمامی گفت:

      سلام وقتتون بخیر بله شما میتوانید با در جریان قرار دادن مدیر مدرسه این موضوع را پیگیری بفرمایید و در زمان مقرر درخواست خود را ثبت بفرمایید

  14. Avatar photo غلامی گفت:

    سلام شرایط تغییر رشته دبیرستان در سال تحصیلی جدید تغییراتی داشته؟

    1. Avatar photo مشاور حمامی گفت:

      سلام وقتتون بخیر تایم ثبت درخواست را از طریق مدرسه ی مورد نظر پیگیری بفرمایید و شرایط قبل تغییری نکرده است

  15. Avatar photo سبحان گفت:

    سلام بنده از یازده تجربی میخوام برم دوازده انسانی بعد امتحانات اولیه فنون،جامعه،عربی۲ و فلسفه۱ میشه بگید دقیقا چند درس و چه دروسی رو امتحان بدم ؟ چون بلد نیستم تطبیق بدم

    1. Avatar photo مشاور صادقی گفت:

      سلام
      فقط دروس عمومی رو براتون تطبیق میدن
      اختصاصی ها رو هم خرداد یا شهریور باید امتحان بدید
      برای اینکه چه طور درس بخونید و یا اینکه اگر نیاز به برنامه ریزی داشتید با مجموعه تماس بگیرید داخلی 105

      1. Avatar photo احمدی گفت:

        سلام
        ببخشید من الان میخوام از یازدهم ریاضی برم تجربی
        بعد در امتحانات نهایی اگر امسال شرکت کنم نمره من برای رشته ریاضی در نظر گرفته میشه یا تجربی ؟

        1. Avatar photo مشاور ارشد ذوالنورنیا گفت:

          سلام معمولا زمان تغییر رشته از زمان دهم به یازدهم هستش ولی تطبیق میزنن نمره ها رو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • تغییر رشته در سال دهم متوسطه

    تغییر رشته در سال دهم متوسطه 1403 + شرایط و مراحل

    برخی از دانش آموزان با پس از ورود به مقطع دهم نسبت به رشته انتخابی خود دچار شک و تردید می‌شوند و نمی‌توانند دروس را به درستی فراگیرند. وزارت آموزش و پرورش برای این دسته از دانش آموزان امکان تغییر...
  • تغییر رشته از پرستاری به داروسازی

    تغییر رشته از پرستاری به داروسازی + بخشنامه 1403

    آیا تغییر رشته از پرستاری به داروسازی امکان‌پذیر است؟ چگونه می‌توان از رشته پرستاری به رشته‌های دیگر مانند داروسازی تغییر رشته داد؟ برای این تغییر رشته باید چه شرایطی داشت؟ آیا تغییر رشته در این زمینه تصمیم درستی است؟ در...
  • دریافت گواهی اشتغال به تحصیل در سیدا

    دریافت گواهی اشتغال به تحصیل در سیدا + راهنما تصویری | irantahsil

    در حال حاضر دریافت گواهی اشتغال به تحصیل در سیدا امکان‌پذیر است. سامانه سیدای دانش آموزی به نشانی sida.medu.ir که ابتدا به منظور ثبت نمرات و اطلاعات دانش آموزان ایجاد شد، اکنون امکانات متعددی از جمله دریافت کارنامه تحصیلی، نقل...
  • تغییر رشته در وسط سال دوازدهم

    تغییر رشته در وسط سال دوازدهم 1403 + شرایط و مراحل | irantahsil

    بعضی از دانش‌آموزان پس از انتخاب رشته تحصیلی و گذشت چند ماه از آغاز سال تحصیلی، از انتخاب خود پشیمان‌شده‌ و خواهان تغییر رشته هستند. این گروه از دانش‌آموزان باید توجه داشته باشند که تغییر رشته در وسط سال دوازدهم...
تماس با مشاور