ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

معافیت پزشکی کم خونی ۱۴۰۳ + شرایط و مراحل اخذ

معافیت سربازی کم خونی
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

معافیت پزشکی کم خونی از جمله راه هایی است که مبتلایان به آن می توانند بسته به میزان مشکل خود اقدام به کسب معافیت نمایند، البته مدارج کسب معافیت سربازی کم خونی متفاوت می باشد و بسته به موارد مختلفی فرد از معافیت بهره مند می شود.

این بیماری در بسیاری از افراد وجود دارد اما معافیت سربازی کم خونی فقط شامل کسانی می باشد که هموگلوبین آن ها از حد مشخصی کمتر باشد، علاوه بر این عوامل دیگری هم مثل مدارک تحصیلی، نوع کم خونی و اکتسابی و انتسابی بودن این بیماری هم در کسب معافیت فرد تاثیر مستقیم می گذارد. 

معافیت پزشکی کم خونی شامل چه بیمارانی می شود؟

کم خونی در درجه ها و انواع مختلفی در افراد پدیدار می شود، معافیت سربازی به دلیل کم خونی به این خاطر است که این بیماری می تواند در افراد موجب ایجاد بی حالی و امتناع فرد از فعالیت بدنی گردد.

در آیین نامه معافیت سازمان نظام وظیفه شرح داده شده است که بیماری های خونی یا انکولوژی در صورتی که قابل درمان نباشند  فرد امکان دریافت معافیت دائم را دارد اما در صورتی که بیماری فرد قابل درمان باشد معافیت ها بسته به میزان بیماری به او اعطا می شود.

در کم خونی های مادرزادی یا انتسابی اگر میزان هموگلوبین خون پایین تر از 9 باشد فرد به طور کامل از خدمت مقدس سربازی معاف می شود، اما اگر میزان همگلوبین مساوی 9 یا بالاتر از 9 باشد فرد از خدمات رزمی معاف خواهد شد.

علاوه بر این افرادی که دچار بیمار کم خونی مینور و یا نوع اکتسابی این بیماری شده باشند در صورتی که همگلوبین خون آن ها پایین تر از 10 باشد 6 ماه معافیت دریافت خواهند کرد.

علاوه بر این معافیت پزشکی کم خونی به میزان تحصیلات و شرایط خانوادگی (تعداد فرزند و جنسیت آن ها و سن پدر) نیز بستگی دارد.

 

در صورتی که برای دریافت معافیت سربازی کم خونی نیاز به راهنمایی و کمک دارید می توانید با برقراری تماس با شماره 9099075307 از راهنمای های متخصصین ایران تحصیل به صورت رایگان بهره مند شوید.

 

 

معافیت سربازی به دلیل کم خونی

مراحل دریافت معافیت سربازی کم خونی و بیماری های انکولوژی

معافیت های پزشکی سربازی به علت هر کدام از بیماری ها که باشند فرایند یکسان و طولانی ای دارند که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت:

  • ابتدا فرد باید تمامی عدله و مدارکی که بر بیماری کم خونی او دلالت دارد را به همراه تمامی مدارک شناسایی خود از طریق خدمات الکترونیکی انتظامی برای سازمان نظام وظیفه ارسال نماید، برای انجام اینکار از طریق سایت vazifeh.police.ir هم می توانید اقدام کنید.
  • پس از بررسی این مدارک در سازمان نظام وظیفه فرد باید به یکی از بیمارستان های نیروهای مسلح مراجعه کند و زیر نظر دکتر معتمد نظام وظیفه معاینه گردد.
  • نتیجه معاینه و آزمایشات از طریق بیمارستان به سازمان نظام وظیفه اعلام می گردد.
  • پس از طی شده همگی این فرایند ها شرایط معافیتی که به فرد تعلق می گیرد از طریق کمیسیون پزشکی مورد بررسی قرار می گیرد.
  • بعد از ارسال رای کمیسیون پزشکی در صورت نیاز (تنها در برخی از مواقع) امکان اعتراض و درخواست تجدید نظر کمیسیون پزشکی هم وجود دارد.

 

 

علاوه بر این برای کسب اطلاع از معافیت های وابسته به گلبول قرمز به صفحه شرایط جدید معافیت سربازی گلبول های قرمز مراجعه نمایید.

 

 

 

معافیت پزشکی کم خونی

 

شرایط دریافت معافیت کامل به دلیل کم خونی

برای کم خونی به طور کلی دو نوع از معافیت در نظر گرفته شده، نوع اول معافیت کامل می باشد و نوع دوم معافیت معافیت از رزم می باشد، در صورتی که در بدن فرد نسبت به بیماری کم خونی مقاومت به درمان دیده شود معافیت درمان به شخص مشمول اعطا می گردد و در صورتی که با خوردن دارو بتوان این بیماری را کنترل کرد شخص صرفا معافیت از رزم می گیرد.

علاوه بر این اگر در نوع انتسابی این بیماری فرد  اگر دارای همگلوبین خود کمتر از 9 باشد می تواند به طور کامل معاف شود، اگر مساوی 9 یا بالاتر از آن باشد فرد صرفا معاف از رزم خواهد شد.

 

بعد از دریافت معافیت تحصیلی یک کارت پایان خدمت معاف از رزم به شما ارائه می شود که در طول مدت خدمات می توانید آن را ارائه دهید.

 

انواع معافیت پزشکی به علت بیماری های انکولوژی و کم خونی 

افرادی که دارای بیماری های انکولوژی یا کم خونی باشند بسته به نوع و شدت بیماری خود می توانند انواع مختلفی از معافیت را دریافت کنند، در ادامه به معرفی انواع مختلف معافیت پزشکی بیماری های انکولوژی و کم خونی خواهیم پرداخت:

  • معافیت دائمی پزشکی: کسانی که مبتلا به انواع بیماری های ساختمانی خونی هستند و و فعالیت های مختلفی می تواند به سلامتآن ها آسیب برساند از این نوع معافیت بهره مند خواهند شد.
  • معافیت موقتی پزشکی: برخی از کم خونی ها به مانند کم خونی های اکتسابی که بر اساس تغذیه نادرست ایجاد می شوند با مصرف دارو قابل کنترل هستند و افراد مبتلا به آن می توانند بنا بر دوره درمان از معافیت موقت بهره مند گردند.
  • معاف از رزم: این نوع از معافیت به بیمارانی که بیماری مادرزادی، اختلالات پلاکتی و فاویسم داشته باشند اعطا می گردد.

 

معافیت سربازی به دلیل کم خونی به چه علت است؟

بیماری کم خونی در بسیاری از افراد وجود دارد اما اغلب افراد به دلیل عدم توجه کافی به این بیماری اطلاعی در مورد آن ندارند؛ در طی این بیماری فرد از گلبول قرمز یا همان همگلوبین کافی در خون خود برخوردار نیست و این موجب عدم نشاط و انجام توانایی های روتین فرد می گردد.

  • گلبول قرمز وظیفه انتقال اکسیژن را به واسطه خون به بخش های مختلف بدن انسان دارد، زمانی که گلبول قرمز خون پایین بیاید اکسیژن به درستی به اجزای مختلف بدن نمی رسد و همین امر منجر به بروز موارد مختلفی در فرد می شود.
  • نشانه های این بیماری بی حالی، سر درد، اجتناب از انجام کار، عدم تمرکز و … می باشد، این بیماری دو نوع قابل درمان و غیر قابل درمان دارد، در هر دو حالت بسته به میزان کمبود همگلوبین خون معافیت برای فرد در نظر گرفته می شود.

 

مدارک لازم برای دریافت معافیت کم خونی

مشمولین مبتلا به این بیماری باید با به همراه داشتن برخی از مدارک اقدام به تشکیل پرونده دهند، تشکیل این پرونده با مداریکی اعم از مدارک شخصی و مدارک تثبیت بیماری صورت می گیرد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت:

  • عکس ۳*۴ 
  • اصل کارت ملی متققاصی به همراه کپی آن
  • فرم و آزمایشانی که فرد از پزشک معاین دریافت کرده است.
  • فرم تکمیل شده فرایند واکسیناسیون فرد
  • افتتاح حساب سپه و شماره کارت اعتباری
  • آخرین مدرک تحصیلی فرد یا گواهی فراغت تحصیلی

 

برای اطلاع از باقی بیماری هایی که می توان با آن ها معاف شد به صفحه بیماریهایی که باعث معافیت سربازی میشود مراجعه نمایید.

 

 

معافیت پزشکی کم خونی

نحوه تایید بیماری برای معافیت کم خونی

برای اینکه فردی بتواند معافیت خود را از سازمان نظام وظیفه دریافت کند باید بیماری اش تایید گردد، سازمان نظام وظیفه برای اعطای معافیت سه مراحله را برای متقاضی در نظر گرفته است که این مراحل به شرح زیر می باشد:

  • در گام اول فرد مبتلا به بیماری باید با مراجعه به پزشک معتمد سازمان نظام وظیفه تاییدیه بیماری را دریافت کند.
  • در گام بعدی بیماری فرد باید در شورای عالی بیمارستان تایید شود.
  • و در آخر هم کمیسیون پزشکی سازمان نظام وظیفه رای نهایی را در مورد ماعفیت فرد مبتلا به بیماری خواهد داد.

 

معرفی انواع کم خونی برای معافیت پزشکی

بیماری کم خونی انواع متعددی دارد و برخی از آن ها شامل معافیت پزشکی می شوند، توجه داشته باشید که میزان معافیت صرفا مربوط به میزان بیماری فرد و مقدار همگلوبین موجود در خون او می باشد.

  • انواع مختلف کم خونی شامل، پلی گلبولی، ترومبوسیتوز اولیه، معافیت سربازی اختلال در پلاکت خون، بدخیمی های خونی و … می باشد.
  • در تمامی این کم خونی ها دو نکته از سوی کمیسیون پزشکی بسیار اهمیت دارد قابل درمان بودن و میزان گلبول قرمز می باشد، به طوری که در صورت غیر قابل درمان بودن این بیماری و یا کمبود بیش از حد گلبول قرمز معافیت کامل به فرد اعطا می گردد. 

 

کاربران گرامی، برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

 

خلاصه مطلب

تا به اینجا تمامی موارد پیرامون معافیت پزشکی کم خونی برای سربازی را مورد بررسی قرار داده ایم، اما اگر نتوانسته اید به طور کامل این مقاله را مطالعه نمایید در ادامه با بررسی نکات چشمگیر این مقاله با ما همراه باشید:

  • توجه داشته باشید که معافیت دائم سربازی کم خونی صرفا برای بیماران انتسابی می باشد که در بدن خود نسبت به این بیماری مقاوت به درمان دارند.
  • مسئله دومی که لازم به ذکر است این است که در صورت بالا تر بودن یا مساوی درجه 9 بودن میزان هموگلوبین معافیت به طور کامل صادر می شود و در غیر این صورت معافیت از رزم به فرد اعطا می گردد.
  • برای اخذ معافیت پزشکی کم خونی باید ابتدا مدارم شناسایی و بیماری خود را به سازمان نظام وظیفه ارسال کنید و بعد از آن در بیمارستان های زیر نظر نیرو های مسلح اقدام به طی کردن مراحل آزمایشات لازم کنید تا در کمیسیون پزشکی در مورد معافیت شما تصمیم گیری شود.

 

به این پست امتیاز دهید
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • سامانه مای مدیو my.medu.ir

    سامانه مای مدیو my.medu.ir + ورود خدمات آموزش و پرورش

    my medu.ir سامانه اصلی خدمات الکترونیک آموزش و پرورش یا همان مای مدیو است که برای استفاده ساده‌تر و خدمات مجازی متمرکز در زمینه آموزش و تحصیل دانش‌آموزان راه‌اندازی شده و در دسترس قرار گرفته است. در سایت مای مدیو...
  • نداشتن معدل دیپلم برای ثبت نام کنکور

    نداشتن معدل دیپلم برای ثبت نام کنکور + راه حل | ایران تحصیل

    نداشتن معدل دیپلم برای ثبت نام کنکور مشکلی است که دانش آموزان سال آخری با آن مواجه هستند؛ زیرا هنگام ثبت نام کنکور هنوز در امتحانات خرداد ماه شرکت نکرده اند و به همین دلیل از معدل خود آگاه نمی...
  • سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی

    Dipcode.medu.ir + ورود به سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی

    سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی به نشانی Dipcode.medu.ir به منظور دسترسی دانش‌آموزان فارغ‌التحصیلی که قصد شرکت در کنکور سراسری داشته و باید سوابق تحصیلی خود را در فرم پیشنویس ثبت‌نام درج کنند، راه‌اندازی شده است. این کد که شامل تمام...
  • شرایط ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان

    شرایط ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان + آیین نامه ۱۴۰۳ | ایران تحصیل

    ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان به اندازه قبولی در آزمون و ورود به این مدارس چالش برانگیز است. از این رو رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان شرایط ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان در پایه ششم به هفتم و نهم...
تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)