ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

لیست دانشگاه های هوانوردی تهران و ایران

لیست دانشگاه های هوانوردی تهران و ایران
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

فارغ التحصیلی از رشته هوانوردی دارای جایگاه اجتماعی و وجه خوب شغلی است همچنین کار در گرایش های این رشته دارای هیجان است و روزمرگی ندارد اما مسئولیت حفظ جان مردم و استرس خطرات پرواز از جمله معایب کار در شرکت های هواپیمایی و یا برج های مراقبت پرواز فرودگاه هاست اما در کنار همه این معایب بازار کار این رشته بسیار پر رونق و پر درآمد است و امکان اشتغال با درآمد بالا برای تمام فارغ التحصیلان هوانوردی در هر گرایشی فراهم می باشد. بنابراین در این مقاله قصد داریم لیست دانشگاه های هوانوردی تهران و ایران را به همراه شهریه و شرایط تحصیل در رشته هوانوردی به طور کامل بیان کنیم.

معرفی رشته هوانوردی و گرایش های آن

رشته هوانوردی از آن رشته های پرطرفدار است که داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی و یا هنرستان رشته هوانوردی می توانند در آن به تحصیل بپردازند. این رشته شامل سه گرایش اصلی می باشد. این گرایش ها خلبانی، مراقبت پرواز و ناوبری هوایی هستند که دو گرایس اول آن یعنی خلبانی و مراقبت پرواز علاقه مندان بیشتری دارند. افزون بر این رشته هایی مانند تعمیر و نگهداری هواپیما، الکترونیک، مدل سازی و… نیز وجود دارند که در زیر شاخه ها قرار می گیرند.

رشته هوانوردی برای افرادی که علاقه زیادی به پرواز و آسمان دارند مناسب بوده و در گرایش خلبانی آن، خلبان هواپیما را هدایت میکند و می بایست از لحاظ جسمی و ذهنی آماده مدیریت شرایط و راندن صحیح هواپیما باشد. همچنین تسلط بر زبان انگلیسی نیز از ویژگی های مهم خلبان است.

اما گرایش ناوبری نیاز به توانایی جسمی بالا ندارد و فارغ التخصیلان آن باید در درس ریاضی و زبان قوی باشند تا بتوانند به سرعت اطلاعاتی که برای تعیین مسیر هواپیما لازم است، کسب کنند و این اطلاعات را بررسی و تجزیه و تحلیل کرده تا در مواقع بحران بتوانند با حوادث روبرو شوند و به خلبان کمک کنند تا بهترین تصمیم را اتخاذ نماید.

در گرایش سوم که مراقبت پرواز می باشد و از دو گرایش دیگر آسان تر است فارغ التحصیلان در برج های مراقبت پرواز فعالیت می کنند و اطلاعات مورد نیاز و لازم را به خلبان ها می دهند و آنها را برای پرواز بهتر یاری می رسانند بنابراین افراد فارغ التحصیل این رشته نیز باید به زبان انگلیسی مسلط باشند.

رشته هوانوردی

شرایط عمومی لازم برای ورود به رشته هوانوردی 

برای ورود به رشته هوانوردی داشتن شرایط زیر لازم می باشد.

  • داشتن مدرک دیپلم متوسطه در رشته ریاضی فیزیک یا تجربی و یا داشتن دیپلم هوانوردی در یکی از گرایش های رشته هوانوردی هنرستان
  • داشتن سن 18 تا 22 سال سن
  • قبولی در کنکور سراسری با رتبه بالا
  • داشتن تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران یا اتباع مجاز
  • دارا بودن کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دائم غیر پزشکی و یا معافیت تحصیلی
  • تدین به یکی از ادیان رسمی کشور
  • عدم مصرف روان گردان و نداشتن اعتیاد به مواد مخدر
  • عدم سوء پیشینه و سابقه کیفری
  • داشتن حداقل 160 سانتی متر قد و بینایی 10/10
  • تایید صلاحیت اخلاقی دانشجو توسط اداره کل حراست سازمان هواپیمایی کشور از طریق مصاحبه عقیدتی و حفاظتی (برای رشته خلبانی)
  • تایید صلاحیت پزشکی ( سلامت جسمی و روحی برای رشته خلبانی) مطابق استانداردهای اداره طب هوایی سازمان هواپیمایی کشور
  • قبولی در آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی، هوش و اطلاعات عمومی هوا و فضا

 

اطلاعیه

در حال حاضر و در کشور ایران امکان تحصیل دانشگاهی خانم ها در رشته خلبانی وجود ندارد اما شرکت در کلاس‌های آزاد دوره های خلبانی برای خانم ها آزاد میباشد و این داوطلبان می‌توانند در صورت احراز شرایط در این کلاس ها ثبت نام کرده و شروع به تحصیل کنند.

 

 

ظرفیت پذیرش دانشگاه های دارای رشته هوانوردی

تعداد ظرفیت پذیرش رشته هوانوردی و لیست دانشگاه های ارائه دهنده آن در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری هر سال قابل مشاهده است و امکان تحصیل در دانشگاه های روزانه، نوبت دوم، ظرفیت مازاد، پردیس خودگردان، پیام نور و غیرانتفاعی برای علاقمندان به هوانوردی فراهم می باشد اما به طور کلی می توان گفت ظرفیت تمامی این دانشگاه ها بسیار اندک بوده و حدودا ۲۰ الی ۱۰۰ نفر در هر دوره پذیرش می شوند.

رشته خلبانی

لیست دانشگاه های هوانوردی تهران و ایران

هوانوردی را میتوان جزء رشته های پرطرفدار و پرمتقاضی دانست که قبولی در آن دشوار می باشد زیرا ظرفیت پذیرش دانشجو برای این رشته اندک است و همچنین کم بودن تعداد دانشگاه های مورد تدریس آن در کشور قبول شدن در هوانوردی را برای علاقمندان به این رشته دشوارتر کرده است. در ادامه لیست دانشگاه های هوانوردی تهران و ایران را برای شما عزیزان ذکر کرده ایم.

  •  مرکز صنعت هوانوردی تهران
  • دانشکده صنعت هواپیمایی کشور (تهران)
  • دانشگاه صنعت هوانوردی مشهد
  • مرکز آموزش علمی و کاربردی صنعت هوانوردی آسمان ایران (کرج)
  • مرکز آموزش علمی و کاربردی علوم و فنون هوایی تهران (واحد رباط کریم)
  • مرکز آموزش علمی و کاربردی علوم و فنون هوایی تهران (سماپران)
  • دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری تهران
  • مرکز آموزش هوانوردی آسمان ایرانیان (شیراز)
  • مرکز آموزش عالی هوانوردی و فرودگاهی کشور
  • سازمان مرکز دانشگاه جامع علمی کاربردی (تهران)
  • دانشگاه علمی کاربردی صنعت هوانوردی تهران
  • دانشگاه افسری امام علی علیه السلام (تهران)
  • دانشگاه علمی کاربردی هواناجا
  • دانشگاه وزارت راه و ترابری
  • دانشگاه پرواز سپاه پاسداران

مراکز آموزش هوانوردی

مراکز معتبر آموزش خلبانی و هوانوردی کشور (آموزشگاه های آزاد)

در سال های اخیر با افزایش علاقه مندان به تحصیل در رشته هوانوردی و خلبانی در کشور مراکز معتبر آموزش خلبانی و هوانوردی برای خانم ها و آقایانی که شرایط ذکر شده در مقاله را داشته باشند امکان تجربه پرواز را فراهم می کنند. البته افراد آموزش دیده در این مراکز که دارای مدرک نیز می باشند  نمی توانند به راحتی وارد حرفه خلبانی و هوانوردی شده و در بخش ها و شرکت های مختلف هوایی استخدام شوند علاوه بر این تحصیل در آموزشگاه های آزاد هوانوردی و خلبانی در مقایسه با لیست دانشگاه های هوانوردی تهران و ایران که ذکر کردیم بسیار گران می باشد. در زیر اسامی تعدادی از این مراکز و آموزشگاه های آزاد قابل مشاهده هستند.

  • مرکز آموزش خلبانی ایران
  • مرکز آموزش مجازی فنون هواپیمایی
  • مرکز آموزش عالی هوانوردی و فرودگاهی کشور
  • مرکز آموزش هوانوردی پارسیس
  • مرکز آموزش هوانوردی معراج تهران
  • شرکت هوانوردی پریسان تهران
  • موسسه آموزش هوانوردی آرتا کیش
  • مرکز آموزش خلبانی و هوانوردی رز (اصفهان)
  • مرکز آموزش هوانوردی آسمان ایرانیان (شیراز)
  • آکادمی مدیریت هوانوردی آنا تهران

 

برای مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد شرایط قبولی در رشته خلبانی کلیک کنید.

 

 

بازار‌ کار رشته هوانوردی و گرایش های آن

در رشته هوانوردی، ماشین های مسافرتی مثل هواپیماها و هلیکوپتر ها و ماشین آلات اکتشافات فضایی شامل موشک ها، ماهواره ها و فضاپیما ها طراحی، تولید و نگهداری می شوند. فارغ التحصیلان این رشته در گرایش خلبانی نیز می توانند خلبان یا کمک خلبان هواپیماهای مسافربری یا نظامی باشند.

همچنین دانشجویان هوانوردی پس فارغ التحصیلی در گرایش های دیگر آن می توانند به عنوان نیرو در شرکت های هوافضا و موتورهای هوایی، اپراتورهای هواپیمایی، سازمان های تحقیق و توسعه، آژانس های قرارداد هواپیمایی، مشاور در شرکت‌های هواپیمایی، نیروهای مسلح سازمان های دولتی مثل وزارت دفاع، برج های مراقبت فرودگاه ها مشغول به کار شوند و یا به عنوان مدرس و هیات علمی دانشگاه ها فعالیت نمایند.

دانشگاه های آموزش هوانوردی

شهریه تحصیل در گرایش های مختلف رشته هوانوردی

شهریه تحصیل در گرایش های مختلف رشته هوانوردی در دانشگاه های روزانه به صورت کاملا رایگان می باشد و تحصیل در دانشگاه های شهریه پرداز شامل شهریه ثابت و متغیر است که با توجه به هر دانشگاه و دروس عملی و نظری به صورت سالیانه تغییر می کند اما شهریه تحصیل در گرایش خلبانی رشته هوانوردی در دانشگاه های شهریه پرداز بیشتر از گرایش های مراقبت پرواز و ناوبری هواپیمایی است. در دانشگاه های علمی کاربردی نیز شهریه ثابت به طور تقریبی ۴۸۰ تومان می باشد و شهریه متغیر بسته به تعداد واحدهای اخذ شده عمومی و تخصصی یا عملی و نظری دارد.

همچنین در مراکز معتبر آموزش خلبانی و هوانوردی به طور حدودی شهریه آیین نامه خلبانی ۲.۵ میلیون تومان و هزینه گذراندن دوره تئوری پرواز با هواپیما نیز ۲.۵ میلیون دیگر هزینه لازم دارد. علاوه بر این، هزینه آموزش عملی پرواز تقریبا ۱۵ میلیون می باشد اما در برخی از این مراکز شهریه آموزش کامل خلبانی تا ۳۰ میلیون تومان هم می رسد.

 

برای مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد رشته خلبانی بدون کنکور کلیک کنید.

 

 

اخبار پیرامون تحصیل در رشته هوانوردی

بورسیه تحصیلی رشته هوانوردی

شاخه خلبانی در کشور ایران تنها در دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری ارائه می شود و خبر خوب اینکه دانشجویانی که در این دانشگاه قبول میشوند از زمان ورود به دانشگاه بورسیه شده و با درجه ستوان دومی فارغ التحصیل می گردند. همچنین به این افراد در حین مدت خدمت در نیروی هوایی مطابق ضوابط و مقررات، محلی برای سکونت تعلق می گیرد.

علاوه بر این گرایش مراقبت پرواز رشته هوانوردی در دانشگاه های علوم و فنون هوایی شهید ستاری و دانشکده صنعت هواپیمایی کشور ارائه می گردد و  برخی از دانشجویان ممتازی که در دانشکده صنعت هواپیمایی کشور تحصیل می کنند چنانچه از شرایط لازم و مورد نیاز شرکت‌های هواپیمایی برخوردار باشند، از ترم دوم تحصیلی به بعد بورسیه می شوند و در صورتیکه به این افراد تعهد خدمت سپرده شود از انجام خدمت وظیفه معاف می گردند.

خلاصه مطلب

آنچه که در این مقاله بررسی کردیم رشته هوانوردی بود که شامل سه گرایش خلبانی، مراقبت پرواز و ناوبری هواپیمایی است و دو گرایش اول آن یعنی خلبانی و مراقبت پرواز متقاضیان بیشتری دارند. علاقه مندان به تحصیل در این رشته می توانند از طریق گروه آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی و یا از طریق تحصیل در رشته هوانوردی هنرستان به صورت دانشگاهی وارد این رشته شوند.

همچنین گفتیم ظرفیت پذیرش این رشته به دلیل تعداد کم دانشگاه هایی که هوانوردی در آن ها تدریس می شود زیاد نیست. علاوه بر این هر دانشگاه نیز تعداد محدودی دانشجو پذیرش می کند و در هر دوره حدود ۲۰ الی ۱۰۰ نفر از کل کشور در گرایش های مختلف رشته هوانوردی پذیرش می شوند.

شهریه تحصیل در گرایش های مختلف رشته هوانوردی در دانشگاه های روزانه و شهریه پرداز را بررسی کردیم و بیان نمودیم تحصیل در دانشگاه های روزانه کاملا رایگان است و در دانشگاه های شهریه پرداز، میزان شهریه ثابت و متغیر به همراه تعداد واحدهای اخذ شده عملی یا نظری تاثیر گذار هستند. در کنار این موارد هزینه آموزش در مراکز معتبر خلبانی و هوانوردی را نیز بیان کردیم.

افزون بر موارد فوق بورسیه تحصیلی رشته هوانوردی در دانشگاه های علوم و فنون هوایی شهید ستاری و دانشکده صنعت هواپیمایی کشور را نیز شرح دادیم و در آخر لیست دانشگاه های هوانوردی تهران و ایران و اسامی مراکز معتبر آموزش خلبانی و هوانوردی کشور ( آموزشگاههای آزاد ) را ذکر کردیم. 

امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد اما در صورت داشتن هرگونه سوال میتوانید با مشاوران ما در ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

 

برای دانلود فایل PDF مقاله کلیک کنید.

4/5 - (11 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

گرایش های اصلی رشته هوانوردی چیست؟

این رشته سه گرایش اصلی دارد که خلبانی، مراقبت پرواز و ناوبری هوایی هستند.

در کدام دانشگاه های داخل کشور می توان به ادامه تحصیل در رشته هوانوردی پرداخت؟

امکان تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته هوانوردی تنها در دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری و دانشکده صنعت هواپیمایی کشور وجود دارد.

ظرفیت پذیرش در کارشناسی رشته هوانوردی دانشگاه های روزانه کشور چقدر است؟

ظرفیت پذیرش در مقطع کارشناسی این رشته در دانشگاه های روزانه کشور زیر ۱۰۰ نفر در هر دوره می باشد.

نظرات

28 دیدگاه دربارهٔ «لیست دانشگاه های هوانوردی تهران و ایران»

  1. Avatar photo کچرانلوئی گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید ثبت نام کردن تو دانشگاه های خلبانی باید کنکور بدیم و اگر آره تو کنکور حداقل باید چه رطبه ای بیارم ؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله باید در ازمون دانشگاه افسری دانشگاه ستاری پذیرفته بشوید

      1. Avatar photo کچرانلوئی گفت:

        ببخشید به صورت آزاد ه نیست تحصیل واسه خلبانی مسافر بری ؟ که شهریه باید بدیم ( حدودا پانصد میلیون) ممنون میشم پاسخ بدید

        1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

          سلام وقت بخیر
          خیر باید دوره هاتون زیر نظر دانشگاه افسری باشد

  2. Avatar photo سحر اشکانی گفت:

    سلام وقت بخیر . برای کنترل ترافیک هوایی با دیپلم رشته کردشگری میشه اقدام کرد ؟؟؟

    1. Avatar photo مشاور ذوالنورنیا گفت:

      سلام وقت بخیر
      خیر

  3. Avatar photo Mobi گفت:

    سلام وقتتون بخیر من رشته ام ریاضی هست و میخوام برای دانشگاه برای خلبانی اقدام کنم دانشگاه دولتی برای خلبانی هست اصلا آزاد هزینه هاش واقعا زیاده
    تراز باید حدودا چقدر باشه؟

    1. Avatar photo مشاور ذوالنورنیا گفت:

      سلام وقت بخیر
      فقط دانشگاه ستاری و حوزه نظامی است . تماس بگیرید تا بگوییم چگونه بدون دانشگاه خلبان شوید

  4. Avatar photo رضا گفت:

    سلام خسته نباشید بین مرکز آموزش هما و ارتا کیش کدوم رو پیشنهاد میدین؟

    1. Avatar photo مشاور طهماسبی گفت:

      سلام دوست عزیز در این مورد باید تحقیق محلی کنید اما بشکل کلی هما بهتر میباشد.

  5. Avatar photo Prp گفت:

    سلام برای مراقبت پرواز نیازمند نمره بینایی کامل هست؟ همینطور مدرک زبان مورد نیاز چیه؟ فارغ التحصیلان این رشته امکان اپلای و خروج از کشور رو دارن؟

    1. Avatar photo مشاور مرادیان گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله هم نمره چشم 10 همچنین مدرک زبان برای پذیرش تان نیازمند است

  6. Avatar photo Iii گفت:

    سلام وقتتون بخیر هنوز هم زن ها رو نمیپذیره؟

  7. Avatar photo Mohammad Ibrahimi گفت:

    سلام عرض و ادب خدمت ادمین محترم!
    سوال داشتم راجبه دانشجو از کشور ایران ، چه شرط و مدرک تحصیلی ضرور است ؟!
    جهان سپاس

    1. Avatar photo مشاور رضایی گفت:

      سلام وقت بخیر
      با مدرک دیپلم میتونید ثبت نام کنید و یکسری شرایط سنی را باید داشته باشید به همراه تسلط به زبان

  8. Avatar photo علی گفت:

    سلام شرایط دانشگاه های دولتی خلبانی غیرنظامی چیه

    حداکثر سن چقدره

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر معمولا 25

  9. Avatar photo جهان گفت:

    سلام
    من لیسانس مهندسی مکانیک دارم.میتونم برای رشته ی تهمیر و نگهداری اقدام کنم؟
    دیپلمم فنی و حرفه ای هست(هنرستان)

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام بله در دانشگاه علمی کاربردی میتوانید تحصیل کنید

  10. Avatar photo ستایش گفت:

    سلام وقت بخیر
    با رتبه ۸۰۰۰ریاضی میشه رشته خلبانی بخونیم؟؟

  11. Avatar photo زهرا گفت:

    سلام وقت بخیر
    آیا با تراز ۶۳۰۰ رشته تجربی می شود در رشته خلبانی درس خواند؟

    1. Avatar photo مشاور صادقی گفت:

      سلام
      احتمالش کم است

  12. Avatar photo رسول گفت:

    سلام و عرض خسته نباشید کدام دانشگاه دولتی برای رشته خلبانی هست؟

    1. Avatar photo مشاور ذوالنورنیا گفت:

      سلام وقت بخیر
      در هیج دانشگاهی رشته خلبانی ارایه نمی شود

      1. Avatar photo سلام وقت بخیر اما طبق متن که گویا دانشگاه ستار تهران هست؟؟ یعنی خلبانی دانشگاه نداره؟ گفت:

        خلبانی دانشگاه ندارههه؟

        1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

          سلام وقت به خیر
          دانشگاه افسری،آزاد و علمی کاربردی ارائه می شود.

  13. Avatar photo Ramin Faizi گفت:

    سلام عرض ادب خدمت عزیزان ایران تحصیل امید که خوب صحتمند و سرحال باشید میخواهم در ایران در رشته خلبانی تحصیل کنم میشه رهنمایی کنید که کدام کار ها را طی مراحل کنم و کدام دانشگاه ایران به رشته خلبانی بهتر است و همچنان میخواستم بپرسم چگونه بخاطر رشته خلبانی ثبت نام کنم تشکر از همکاری تان

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت به خیر
      اموزش در رشته خلبانی از دو طریق دانشگاه و آموزشگاه امکان پذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • شرایط و مهلت ثبت نام کارشناس رسمی دادگستری و قوه قضاییه

    ثبت نام کارشناس رسمی دادگستری و قوه قضاییه

    شرایط و مهلت ثبت نام کارشناس رسمی دادگستری و قوه قضاییه 1403 اعلام شد. آزمون کارشناسان رسمی دادگستری هر سال یا هر دو سال یکبار توسط سازمان سنجش و در جهت جذب علاقمندان به شغل کارشناس رسمی در مدت یک...
  • چارت انتخاب واحد رشته مهندسی پزشکی

    چارت انتخاب واحد رشته مهندسی پزشکی + بروزرسانی 1403

    رشته مهندسی پزشکی امروزه یکی از پرطرفدارترین رشته‌ ها از نظر داوطلبان کنکور گروه ریاضی به حساب می‌ آید و از آن جا که این رشته علاوه بر دروس مهندسی با دنیای پزشکی هم سر و کار دارد؛ مورد توجه...
  • رشته داروسازی

    رشته داروسازی + درآمد، بازارکار، دروس و شرایط مهاجرت

    بازار کار رشته داروسازی موضوعی است که ما در این مطلب بررسی خواهیم کرد. بسیاری از داوطلبان رشته تجربی، متقاضی تحصیل در رشته دارو سازی هستند. به همین دلیل رقابت برای ورود به این رشته و سپس یافتن کار برای...
  • رشته ی مهندسی برق

    رشته مهندسی برق + درآمد، بازارکار، دروس و شرایط مهاجرت

    رشته ی مهندسی برق شامل 4 گرایش مختلف است که هر کدام از این گرایش ها در حوزه ای جدا قرار گرفته و برای انتخاب درست بین این رشته ها بهتر است به بررسی دقیق این گرایش ها بپردازید تا...
تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)