ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

عدم ثبت چک در سامانه صیاد

مدت اعتبار عدم ثبت چک در سامانه صیاد
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

چک یکی از مهم ترین اسناد تجاری رایج در کشور است که امروزه نقش مهمی را در اقتصاد هر کشوری ایجاد می کند و در ایران هم به عنوان پر استفاده ترین سند تجاری و ابزار پرداخت، محسوب می شود. صدور چک همواره راهی برای خرید به‌ صورت نسیه یا به عنوان ضمانت است، اما این امکان وجود دارد که صادر کننده چک در هنگام ثبت آن مشکلاتی داشته باشد و چک او در سامانه صیاد به ثبت نرسد. عدم ثبت چک در سامانه صیاد کلاهبرداری می باشد، پس تکلیف چیست؟ و یا مجازات عدم ثبت چک در سامانه صیاد چه می باشد؟ چک در کارتابل مشتری وجود ندارد یعنی چه؟ اگر چک صیاد در سامانه صیاد ثبت نشده باشد، تکلیف چیست؟ برای پاسخ به این سوالات با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

اگر چک صیاد در سامانه صیاد ثبت نشده باشد، تکلیف چیست؟

چک در کارتابل مشتری وجود ندارد پیغامی است که احتمالا آن را مشاهده کرده باشید.

عدم ثبت چک در سامانه صیاد کلاهبرداری می باشد و مشمول الزام ها و ساز و کار های مقرر در قانون صدور چک نمی شوند و صرفاً نقش یک سند مدنی دارد که نشان می دهد از شخصی طلب دارید.اگر چک ثبت نشده باشد پیغامی بر اساس چک در کارتابل مشتری وجود ندارد می دهد. 

 چک های جدید از ابتدای فروردین سال جاری توزیع شده‌اند و فرآیند تبادل آنها با چک‌های قبلی متفاوت است، به گونه‌ای که صادرکننده باید مشخصات چک چون تاریخ، مبلغ و هویت دریافت کننده و خود را در سامانه صیاد ثبت کند.
-گیرنده چک هرگز چک ثبت نشده در سامانه صیاد را دریافت نکند زیرا، آن چک قابلیت نقد شوندگی ندارد. 
– گیرنده چک هم باید به سامانه مربوطه مراجعه کند، استعلام بگیرد و اطلاعات درج شده بر چک و در سامانه صیاد را چک کند.
– قانون جدید چک به اجرای مقررات موجود در قانون مبارزه با پولشویی کمک و از جعل چک جلوگیری می‌کند. 
– چک‌های قبلی به روال گذشته پذیرش و پردازش می‌شوند اما چک‌های جدید در وجه حامل صادر نمی‌شوند و از طریق سامانه صیاد نقل و انتقال داده می‌شوند.
– چک‌های قدیمی فعلا کارسازی می‌شوند اما این روند دائمی نیست و بانک مرکزی در زمان مشخصی آنها را از بازار جمع آوری می‌کند.

 

برای اطلاع از سامانه استعلام چک برگشتی کلیک کنید.

 

دریافت کنندگان چک، چگونه باید از ثبت نشدن چک اطلاع پیدا کنند؟

چنانچه دریافت کننده چک، وارد سامانه صیاد نشود و اطلاعات ثبتی صادرکننده را به تایید نرساند، در صورت صدور و دریافت آن چک می‌بایست آن را بی‌اعتبار فرض نمود و بر حسب قانون چک وی فاقد اعتبار است.

بنابراین جهت اطمینان از این مسئله، می‌بایست دریافت کننده چک به سامانه صیاد مراجعه کرده و اطلاعات ثبت شده از طریق صادرکننده چک صیادی را مورد بررسی و تایید قرار دهد.

با ورود به این سامانه دارنده مطلع می‌گردد که صادر کننده چک، آن را به ثبت رسانده است یا خیر؟ در حالی که چک مذکور در سامانه ثبت نشده باشد، قانونا مزایای اسناد تجاری در قانون جدید چک را نخواهد داشت.

قوانین استفاده از سامانه صیاد

مزایای ثبت اطلاعات چک در صیاد

۱- صدور چک بلامحل کم تر خواهد شد.

۲- اعتماد مردم به چک بیشتر می شود  و قطعا آمار چک‌های برگشتی و پرونده های حقوقی و کیفری مربوط به آن بسیار کاهش پیدا میکند.

۳- با اجرای قانون، اعتبار چک از نظر قانونی فقط مبتنی بر کاغذ نیست و با پیگیری مداوم و پشتیبانی و ثبت اطلاعات درج شده در چک در سیستم بانک مرکزی، از وقوع جرم هایی مثل جعل چک جلوگیری خواهد شد و نگرانی‌ها‌ در خصوص از بین رفتن کاغذ چک در مواردی از قبیل سیل، زلزله، سرقت چک و … کاهش پیدا می‌کند.

۴- اجازه ثبت چک جدید در سامانه صیاد برای دارندگان چک برگشتی وجود ندارد. قبلا اگر شخصی چک برگشتی داشت می توانست دسته چک خودش را تا برگ آخر استفاده کند اما با اجرای قانون جدید، صدور و ثبت چک جدید در سامانه صیاد برای کسانی که حتی یک فقره چک برگشتی داشته باشند، امکان‌پذیر نیست.

۵- زمان رسیدگی قضایی به چک برگشتی بسیار کوتاه‌ تر می‌شود.

۶- محدودیت های دارندگان چک برگشتی بیشتر می‌شود.

 

اطلاعیه 

پیغام چک در کارتابل مشتری وجود ندارد، بیشتر در مواقعی که چک توسط صادرکننده ثبت نشده است نشان داده می‌شود.

 

مجازات عدم ثبت چک در سامانه صیاد

عدم ثبت چک در سامانه صیاد کلاهبرداری محسوب می شود و طبق قانون جدید چک، فقط  مشمول چک‌های بنفش رنگ جدیدی است که عبارت «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است» در روی چک درج شده است.

نحوه تبادل چک‌های جدید با چک‌های قبلی کاملا متفاوت است، به عبارتی صادرکننده باید کلیه مشخصات چک، مثل مبلغ، تاریخ و هویت دریافت‌کننده و مشخصات کامل هویتی خود را در سامانه صیاد به ثبت برساند و حتما چک‌های جدید را ثبت نماید.

لازم به ذکر است که دارنده چک جدید هم باید به سامانه صیاد مراجعه کرده و چک دریافتی را در سامانه استعلام کند و هم اطلاعات درج شده بر روی چک را با اطلاعات در سامانه صیاد مطابقت دهد.

به نظر می‌رسد که قانون جدید چک به اجرای مقررات موجود در قانون مبارزه با پولشویی هم کمک شایان توجهی کرده است و با ثبت آن در سامانه، از جعل چک‌ها نیز جلوگیری نموده است.

بنابراین در صورتی که چک‌های طرح جدید در سامانه صیاد به ثبت نرسد، این اقدام صادر کننده مشمول ساز و کارها و مزیت‌های مقرر در قانون صدور چک نخواهد شد و فقط نقش یک سند مدنی را که صرفا بیانگر طلب شما از شخصی خواهد بود را نشان خواهد داد.

پس چک‌های ثبت نشده هیچ مزیتی برای دارنده نداشته و فقط بیانگر یک طلب عادی است.

در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که هم‌ اکنون چک‌های قبلی، طبق همان روال قبل پذیرش و پردازش می‌گردند، اما چک‌های جدید به هیچ عنوان در وجه حامل صادر نخواهند شد و صرفا از طریق سامانه صیاد نقل و انتقال خواهند شد.

 چک در کارتابل مشتری وجود ندارد

سامانه صیاد چیست؟

صیاد در واقع سامانه‌ای است که برای صدور یکپارچه چک فعالیت دارد. هدف از ثبت چک‌ در سامانه صیاد‌، نظارت بر تقاضای صدور دسته چک، منع از صدور دسته چک برای افراد فاقد صلاحیت، استعلام و پیگیری وضعیت چک و امکان اعتبار سنجی صاحبان حساب و امضاء است.

 لازم به ذکر است که مدت اعتبار چک‌ های صیادی طبق قانون، تا حداکثر ۳ سال از زمان دریافت دسته چک اعلام شده است. 

برای اطلاع از ثبت چک در سامانه صیاد کلیک کنید.

ویژگی های سامانه صیاد برای ثبت چک 

با کمک این سامانه در بخش اعتبار پرداختی، می‌توان جریان چک‌ برگشتی و روند پرداختی چک‌ ها را  رصد کرد.

با وجود استفاده از سامانه صیاد دیگر نیازی به مراجعه حضوری به شعب بانکی برای صدور دسته چک نیست و فرد از طریق بانک مرکزی اعتبار سنجی می‌شود و در صورت داشتن صلاحیت، دسته چک برای او صادر خواهد شد.

با سامانه صیاد، تنش اعتباری کاهش می‌یابد و در عین حال قدرت نظارت بر فرآیند صدور چک‌ها نیز افزایش می‌یابد.

چک‌ها همگی متحدالشکل هستند، روی آن‌ها لوگوی بانک مربوطه ثبت می‌شود و امکان جعل چک وجود نخواهد داشت.

امکان بررسی میزان اعتبار صادر کننده چک از طریق سامانه صیاد توسط ذینفع وجود دارد.

 

اطلاعیه

دارنده چک، هرگز نباید چک ثبت نشده در سامانه صیاد را از مشتری یا هر شخص دیگری دریافت نماید. زیرا این نوع چک‌ها قابلیت نقد شوندگی را ندارد.

 

تفاوت قوانین چک‌های قدیمی و جدید

در قانون چک‌های قدیمی و جدید تفاوت‌هایی وجود دارد که در ادامه این بخش از مطالب به آن‌ها اشاره شده است:

بر اساس قوانین قدیم، برای دریافت دسته چک نیازی به ثبت نام در هیچ سامانه‌ای نیست، اما برای دریافت دسته چک‌های جدید بایستی در سامانه صیاد ثبت نام کنید.

رنگ چک‌های جدید به بنفش تغییر کرده است.

رنگ بندی و محتوای همه چک‌ها برای بانک‌های صادر کننده یکی است و تنها با چاپ لوگو هر بانک تفاوت آن‌ها مشخص می‌شود که این مورد نیز در قانون جدید لحاظ شده است.

چک‌های قدیمی و جدید شناسه ۱۶ رقمی را دارند، اما تفاوت آن‌ها در این است که در چک‌های جدید که در سامانه صیاد بایستی ثبت شوند، یک عبارت تاکیدی نیز درج شده است.

در چک‌ صیادی از بارکد ۲ بعدی استفاده شده است و به این ترتیب برای اسکن و اعتبار سنجی صادر کننده قابل استفاده هستند.

در چک‌های جدید تاریخ اعتبار بر روی برگه‌ها قید می‌شود که در این حالت فقط صاحب دسته چک مجاز به استفاده از آن تا زمان مشخص شده خواهد بود.

 چک در کارتابل مشتری وجود ندارد

 

برای اطلاع از استعلام چک با کد ملی کلیک کنید.

 

اخبار پیرامون ثبت چک در سامانه صیاد

قانون جدید چک

با وجود سخت‌گیری‌هایی که در زمینه چک برگشتی در بلندمدت وجود دارد از قانون چک این انتظار می رود که زمینه‌های کاهش صدور چک بلامحل را فراهم کند.

نحوه وصول چک

در ماده ۵ قانون اصلاح قانون صدور چک به موضوع پرداخت موجودی حساب فرد صادرکننده چک به ذینفع و صدور گواهی عدم پرداخت برای باقی مانده مبلغ پرداخته شده است.

صدور دسته چک صرفاً از طریق سامانه صیاد

ماده ۶ قانون، صدور دسته‌چک را صرفاً از طریق سامانه صیاد ممکن دانسته و برای هر متقاضی، سقف اعتبار مجاز در نظر گرفته است. در این ماده قانونی نیز به استفاده از بستر موجود که پیشتر توسط بانک مرکزی طراحی و راه‌اندازی شده بود اشاره شده است.

برای دریافت پی دی اف مقاله کلیک کنید.

خلاصه مطلب

باتوجه به آنچه خواندید مهم‌ترین نکات چک صیاد و عدم ثبت چک در سامانه صیاد گفته شد؛ کلیه مطالب مانند اگر چک صیاد در سامانه صیاد ثبت نشده باشد، تکلیف چیست؟ و مجازات عدم ثبت چک در سامانه صیاد و پیغام  مجازات عدم ثبت چک در سامانه صیاد نیز بیان شده است. در این مورد اگر سوال و یا مسئله ای دارید میتوانید با استفاده از خدمات مشاوره ایران تحصیل در ارتباط باشید و سوالات خود را بپرسید.

3/5 - (4 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

چک ثبت نشده چگونه چکی است؟

طبق قانون جدید صدور چک، کلیه چک‌های صادره می‌بایست در سامانه صیاد بانک مرکزی توسط صادر کننده ثبت شود. اگر این فرایند در خصوص چک‌های صیاد انجام نگردد، در واقع چک ثبت نشده است.

آیا ثبت چک در سامانه صیاد اجباری است

صورتیکه چک‌ هایی که قبل از فروردین ۱۴۰۰ صادر شده‌ باشند همچون گذشته دارای اعتبار می باشند اما از این تاریخ به بعد هر چکی که صادر ‌شود حتماً می بایست در سامانه صیاد ثبت و تایید شود

 وظیفه ثبت چک در سامانه صیاد با چه شخصی است؟

صادرکننده چک، چک را در سامانه صیاد ثبت می کند .ذینفع چک نیز آن را تایید می کند.

نظرات

12 دیدگاه دربارهٔ «عدم ثبت چک در سامانه صیاد»

  1. Avatar photo یونس گفت:

    سلام در سامانه چک را بنام من ثبت کرده ولی از دادن برگه چک به من امتناع می‌کنه چگونه میتوانم پیگیری کنم ؟

    1. Avatar photo مشاور ذوالنورنیا گفت:

      با سلام وقت بخیر
      تایید کنید چک را
      لاشه ی چک بعد از ثبت بار حقوقی ندارد . اگر چک را نمی دهد باید شکایت کنید

  2. Avatar photo مرتضی گفت:

    سلام
    ببخشید برای انتقال چک باید اول چک در سامانه ثبت شود یا خیر؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر بله ابتدا باید چک ثبت شود و بعد ان را انتقال بدهید

  3. Avatar photo سید مرتضی حقگو گفت:

    سلام
    من یه چک دادم برای تاریخ 1403/2/5ولی توی سامانه 1403/2/4ثبت کردم چکار باید بکنم خیلیم ازش دورم دسترسی ندارم بهش ممنون میشم جواب بدین

    1. Avatar photo مشاور حمامی گفت:

      سلام وقتتون بخیر به بانک کربوطه مراجعه بفرمایید

  4. Avatar photo هادیی بابایی گفت:

    سلام یه چک دارم توسامه صیادثبت چک میزنم استعلام روبالامیاره دریافت کننده مشخصات منومیاره دیگه کاری مشکلی چیزی که نداره ودرضمن خودم که گیرندم میتونم تایکی دوروزقبل سررسیدتاییدش نکنم چون دوماهه دیگس لطفاراهنمایی کنیدتشکر

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله این امکان را دارید

  5. Avatar photo فرزان گفت:

    سامانه صیاد که تایید نداره فقط استعلام میاره که به درد نمیخوره هیچی از گیرنده ننوشته پس چه طور تایید بشه چک ؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت به خیر
      از طریق اپلیکیشن های مربوطه میتوانید اقدام نمایید.

  6. Avatar photo maedeh گفت:

    سلام وقت بخیر من برای خرید کالایی چک دادم و الان میخواستم در سامانه ثبت و تایید کنم,تمام اطلاعات را در سامانه ثبت کردم ولی خواستم تاییده چک را ثبت کنم با خطای چک در کارتابل مشتری وجود ندارد واجه شدم؟الان باید چیکار کنم؟ممنونم

    1. Avatar photo مشاور ابراهیمی گفت:

      سلام
      برای پیگیری این مورد تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

تماس با مشاور