ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

ضرایب آزمون تیزهوشان ۱۴۰۳

ضرایب آزمون تیزهوشان
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

هرساله آزمون تیزهوشان با نظارت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان برای ورود دانش آموزان علاقه‌مند به این نوع مدارس برپا می‌کنند، یکی از اصلی‌ترین شروط پذیرش در مدارس تیزهوشان شرکت در آزمون و همچنین کسب امتیاز لازم در این آزمون است. هرساله در زمان ثبت نام، دفترچه راهنمای این آزمون نیز منتشر می‌شود که شامل اطلاعاتی از قبیل شرایط ثبت نام، تقویم برگزاری و ضرایب آزمون تیزهوشان است. اطلاع از ضرایب دروس، از آن جهت که نشان دهنده اهمیت آنها است، می‌تواند در چیدمان برنامه درسی داوطلبان تاثیرگذار باشد.

شما می‌توانید برای دریافت برنامه مطالعاتی بر اساس ضرایب آزمون تیزهوشان، با کارشناسان ما در ایران تحصیل تماس بگیرید. برای این‌کار کافی است از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075307 تماس بگیرید.

 

ضرایب آزمون تیزهوشان 

⏪ سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان یا سمپاد به صورت هر ساله بین دانش آموزان مستعد به شناسایی و جذب آن‌ها برای تحصیل در مدارس تیزهوشان دوره اول و دوم متوسطه می‌پردازد. این فرآیند بر اساس آزمونی که این سازمان ترتیب داده است برگزار شده و افرادی که در این آزمون امتیاز بالاتری کسب کنند قبول شده و می‌توانند در این مدارس تحصیل کنند. 

⏪ سوالات آزمون تیزهوشان ورودی پایه هفتم و دهم به طرز جداگانه‌ای طراحی می‌شوند. اطلاع از واد امتحانی و ضرایب دروس، به دانش آموزان در برنامه ریزی کمک می‌کند. چرا که ضرایب دروس نشان دهنده اهمیت آنها است؛ داوطلبان با اطلاع از ضرایب، می توانند بخش بیشتر برنامه مطالعاتی خود را به دروس با ضرایب بیشتر اختصاص دهند. 

⏪ سوالات آزمون ورودی پایه هفتم به شیوه 4 گزینه ای و در جهت سنجش هوش، خلاقیت و استعداد دانش آموزان طراحی می شوند. برای هر سوال، 4 گزینه در نظر گرفته شده است که داوطلبان باید درست ترین گزینه نسبت به سایر گزینه ها را انتخاب و در پاسخنامه وارد کنند. در ازای هر پاسخ صحیح، 3 نمره مثبت و در ازای هر پاسخ غلط، 1 نمره منفی برای دانش آموز لحاظ می شود. چنانچه داوطلب سوالی را بدون پاسخ بگذارد، نمره ای برای او در نظر گرفته می شود. همچنین برای دریافت کارت ورود به جلسه آزمون تیزهوشان، می توانید در موعد مقرر به وب‌سایت my.medu.ir مراجعه کنید.

در جدول زیر ضرایب آزمون تیزهوشان 1403(ورودی پایه دهم) ذکر شده است:

ضرایب آزمون تیزهوشان
سوالات استعداد تحصیلی تعداد سوالات ضریب درس در رشته‌ها تحصیلی
 

علوم تجربی

10 ریاضی فیزیک: 2

علوم تجربی: 4

علوم انسانی: 2

سمپاد مهارتی: 3

ریاضیات 10 ریاضی فیزیک: 4

علوم تجربی: 2

علوم انسانی: 2

سمپاد مهارتی: 3

قرآن و پیام های آسمانی 10 ریاضی فیزیک: 1

علوم تجربی: 1

علوم انسانی: 1

سمپاد مهارتی: 1

زبان و ادبیات فارسی 10 ریاضی فیزیک: 2

علوم تجربی: 2

علوم انسانی: 4

سمپاد مهارتی: 2

مطالعات اجتماعی

(تاریخ، جغرافیا، اجتماعی)

10  ریاضی فیزیک: 1

علوم تجربی: 1

علوم انسانی: 1

سمپاد مهارتی: 1

☑️ سوالات استعداد تحلیلی به صورت تستی چهارگزینه‌ای طراحی شده است و فرد شرکت‌کننده باید برای هر سوال فقط یک جواب در نظر بگیرد. معمولا این سوالات براساس ارزیابی توانایی ریشه یابی، تحلیل، طبقه‌بندی و سازمان‌دهی مباحث و مطالب مختلف طراحی می‌شود، به نوعی این سوالات براساس محتوای کتب درسی نخواهد بود.

☑️ سوالات استعداد تحصیلی به صورت چهارگزینه‌ای فقط با یک جواب درست در سطح محتوایی کتاب درسی با تاکید بر سطح بالای تلفیق دانش، شناختی، مفاهیم و مهارت‌های دو یا چند ماده درسی در بسیاری از سوالات طراحی می‌شوند.

☑️ سوالاتی که در بخش آموزش قرآن و معارف اسلامی تهیه شده است از محتوای مشترک داوطلبان اهل تشیع و تسنن طراحی خواهد شد. اما برای داوطلبان اقلیت‌های دینی رسمی کشور همچون کلیمیان، مسیحیان و زرتشتیان با توجه به محتوای کتاب تعلیمات ادیان الهی و اخلاق ویژه اقلیت‌های دینی با کد 119/2 پایه هشتم و کد 135/2 پایه نهم پاسخ خواهند داد.

☑️ علاوه بر ضرایب آزمون تیزهوشان، برای هر پاسخ صحیح دانش آموز معمولا 3 امتیاز مثبت و در مقابل 1 امتیاز منفی برای هر پاسخ نادرست در نظر گرفته خواهد شد. برای سوالاتی که از سوی دانش آموز بدون جواب رها شده باشد امتیازی در نظر گرفته نخواهد شد.

ضریب سوالات استعداد تحصیلی

 

ضریب استعداد تحلیلی در آزمون تیزهوشان 

محتوای آزمون ورودی پایه دهم (دوره متوسطه دوم)، به دو بخش “استعداد تحصیلی” و “استعداد تحلیلی”، تقسیم می شود. در آزمون تیزهوشان 1403، 50 درصد امتیاز آزمون برای بخش استعداد تحلیلی و 50 درصد باقی مانده مربوط به سوالات استعداد تحصیلی است. تعداد سوالات و مدت پاسخ‌گویی سوالات استعداد تحلیل در آزمون 1403، به شرح زیر بوده است:

سوالات استعداد تحلیلی تعداد سوال  مدت پاسخ‌گویی
استعداد تحلیلی 50 50 دقیقه

سوالات استعداد تحلیلی نیز به صورت 4 گزینه ای و در جهت ارزیابی خلاقیت، توانایی تحلیل و سازماندهی مباحث گوناگون طراحی شده است. 

 منابع طراحی سوالات آزمون تیزهوشان نهم به دهم از محتوای کتب درسی هشتم و دروس پایه نهم است. و مدت پاسخگویی به این سوالات حدودا 70 دقیقه است در این بازه زمانی تمامی شرکت کنندگان باید به سوالات درج شده در دفترچه آزمون، پاسخ دهند و پاسخ های خود را در پاسخنامه وارد نمایند. توجه داشته باشید  که زمان جداگانه ای برای درج سوالات در پاسخنامه در نظر گرفته نخواهد شد.

 

❗در صورتی که دانش آموز، برای هر سوال بیش از 2 گزینه را انتخاب کند، 1 امتیاز منفی برای وی لحاظ خواهد شد.❗

 

نکات مهم  آزمون تیزهوشان 1403

نکات مهم برای افراذی قصد ثبت نام تیزهوشان و شرکت در این آزمون را دارند:

☑️ کلیه سوالات آزمون تیزهوشان متشکل از سوالات بخش تحلیلی و بخش تحصیلی چهارگزینه‌ای و به صورت تستی طراحی شده است.

☑️ همانطور که گفته شد به ازای هر پاسخ صحیح 3 امتیاز مثبت و به ازای هر پاسخ منفی، 1 نمره منفی در نظر گرفته شده است. 

☑️سوالات استعداد تحلیلی در سطح محتوای کتاب درسی و در بسیاری از موارد ترکیبی از مهارت و مفاهیم دو یا چند ماده درسی ارائه خواهد شد؛ اما با توجه به زمان محدود داوطلبان، پیشنهاد می شود در طول زمان آمادگی برای آزمون، مهارت های تست زنی و تکنیک های آن را تمرین کنید.

☑️ تعداد دفترچه ها، سوالات، ضرایب آزمون تیزهوشان و مدت پاسخ‌گویی به سوالات ممکن است هر ساله دستخوش تغییرات شود، لذا حتما دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون ورودی آن سال را بررسی کنید. این اطلاعات و همچنین اطلاعات ثبت نام آزمون تیزهوشان ششم به هفتم در وب‌سایت my.medu.ir قرار خواهد گرفت.

نکات مهم آزمون تیزهوشان

اخبار پیرامون ضرایب آزمون تیزهوشان 

📣دوره توانمندسازی مدیران مدارس استعداد درخشان در لرستان

در تاریخ 18 آذرماه سال 1403 در استان لرستان دوره توانمندسازی مدیران مدارس استعدادی درخشان قطب 4 کشور برگزار شد.

📣 تجلیل از دانش آموزان دختر

در تاریخ 20 آذرماه سال 1403 مراسمی برای تجلیل از دختران برگزیده در عرصه‌های علمی و پژوهشی تحت عنوان آئین تجلیل از دانش آموزان دختر ترتیب داده شد.

📣 اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه دانش آموزی

در تاریخ 16 آبان سال 1403 مراسمی در جهت اختتامیه هفتمین جشنواره فیلم کوتاه دانش آموزی مدرسه برگزار شد و از دانش آموزان برگزیده تجلیل شد.

 

خلاصه مقاله ضرایب آزمون تیزهوشان 

آزمون تیزهوشان هر ساله تحت نظارت سازمان پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد)، برگزار می شود. هدف از برگزاری این آزمون، کشف استعدادها و جذب دانش آموزان نخبه است. سالانه دانش آموزان زیادی برای ورود به این مدارس با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. نکته ای که مهم است دانش آموزان به هنگام آمادگی و مطالعه برای این امتحان در نظر بگیرند، ضرایب آزمون تیزهوشان است. هر یک از مواد امتحانی با توجه به رشته تحصیلی دانش آموزان، دارای ضریب متفاوتی است که در این مطلب توضیح داده شده است. متقاضیان با اطلاع از این ضرایب می توانند بخش بیشتری از تمرکز خود را بر روی دروس با ضرایب بالاتر بگذارند تا احتمال موفقیتشان نیز بیشتر شود. در صورت وجود هرگونه سوال در خصوص ضرایب آزمون تیزهوشان، می توانید از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075307 تماس بگیرید. 

برای دانلود فایل pdf مقاله «ضرایب آزمون تیزهوشان»، روی لینک کلیک کنید.

3.6/5 - (5 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

ضرایب هر کدام از مواد آزمون مدارس تیزهوشان نهم به دهم نشان‌دهنده چیست؟

خوب است بدانید که معمولا ضریب هر درس اهمیت آن درس را به دانش آموز نشان می‌دهد. شما می‌توانید از این ضرایب برای اولویت بندی برنامه مطالعاتی خود استفاده کنید.

مباحث آزمون تیزهوشان نهم به دهم از چه قسمت‌هایی است؟

سوالاتی که برای این آزمون در نظر می‌گیرند از دو قسمت استعداد تحلیلی و تحصیلی مطرح می‌گردد.

سوالات استعداد تحصیلی از چه مباحثی طرح می‌شوند؟

منبع اصلی سوالات آزمون تیزهوشان از کتب درسی است.

نظرات

4 دیدگاه دربارهٔ «ضرایب آزمون تیزهوشان ۱۴۰۳»

  1. Avatar photo مارینا گفت:

    ببخشید سوالات تحلیلی ضریب سه و سوالات تحصیلی کلا ضریب ده می گیرند تراز چطوری محاسبه میشوود

    1. Avatar photo مشاور حمامی گفت:

      سلام وقتتون بخیر برای تحلیل با ما تماس بفرمایید

  2. Avatar photo مارینا گفت:

    سلام ضریب آزمون تحلیلی پایه نهم اگر سه باشه چطور محاسبه میشه با دفترچه سوالات تحلیلی که جمعا ضریب ده دارند؟ آیا در نرم افزارهای تراز سنجی تراز تحلیلی سه در نظر گرفته شده است

    1. Avatar photo مشاور حمامی گفت:

      سلام وقتتون بخیر از نرم افزار استفاده نفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)