ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

شرایط تاسیس داروخانه ۱۴۰۳ + چگونه مجوز داروخانه بگیریم | ایران تحصیل

از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

معاونت غذا و داروسازی علوم پزشکی در سال ۱۴۰۳ لیستی از شرایط تاسیس داروخانه را به اطلاع واجدین شرایط خواهد رساند. همان‌طور که می‌دانید بیشتر کسانی که در رشته‌های داروسازی تحصیل می‌کنند خواهان تاسیس داروخانه‌های شخصی خود هستند اما برای این کار نیاز دارند تا براساس جدول امتیاز بندی که توسط دولت ارائه می‌شود داروخانه خود را تأسیس کند.

تاسیس داروخانه معمولا یکی از مهم ترین اهدافی است که هر دانشجو رشته داروسازی یا شیمی دارویی به آن فکر میکند. برای اینکار ابتدا باید به شرایط و امتیاز بندی که از طرف سازمان دارو و غذای ایران اعلام می شود توجه داشته باشند. این امتیاز بندی ها بر اساس معیار هایی مانند شهر ها, خانواده شهدا یا ایثارگر, مدرک تحصیلی, مدت کار در داروخانه و…. طبقه بندی شده است که ما این مطالب را تحت عنوان شرایط تاسیس داروخانه برای شما عزیزان بیان کردیم.

 

 

 

توجه

اطلاعیه: توجه داشته باشید اصلی ترین موردی که برای اعطای مجوز تاسیس داروخانه وجود دارد امتیاز فرد برای انجام اینکار می باشد و امتیازی که افراد برای تاسیس داروخانه دریافت می کنند ارتباط مستقیمی با مواردی اعم از تحصیلات، ایثاریگری، جانبازی و … دارد.

 

 

شرایط تاسیس داروخانه در ایران

 

تاسیس داروخانه

 

 

بیشتر کسانی که فارغ‌التحصیل در رشته‌های داروسازی یا رشته‌های مرتبط هستند علاقمند بوده که داروخانه خود را تاسیس و آن را اداره کند. همچنین بیشتر دانشجویانی که در رشته‌های شیمی یا شیمی دارویی تحصیل‌کرده‌ اند علاقه زیادی به دانستن شرایط و قوانین تاسیس داروخانه دارند تا به وسیله آن نسبت‌ به دایر کردن آن اقدام کند.

باید بدانید که شرایط تأسیس داروخانه و یا نحوه محاسبه امتیاز تاسیس داروخانه با توجه به جمعیت هر شهر، مدرک تحصیلی فرد، بومی بودن آن و بر اساس میزان برخورداری از سهمیه ایثارگران متفاوت است. البته باید در نظر داشته باشید که شرایطی برای ثبت‌نام متقاضیان توسط سازمان غذا و دارو سازی کشور در نظر گرفته می‌شود که این مسئله باعث شده تنها افراد واجد شرایط امکان اخذ مجوز تاسیس داروخانه را داشته باشد.

افرادی که متقاضی برای تاسیس داروخانه هستند باید از جدول زیر را به‌دقت مطالعه کرده و با توجه به امتیازی که در هر سطر وجود دارد امتیاز خود را محاسبه کرده تا بتوانند نسبت‌ به قوانین جدید تاسیس داروخانه ۱۴۰۳ آگاهی پیدا کنند. توجه داشته باشید که هرچه مجموعه این امتیاز عدد بیشتر باشد شانس دریافت مجوز تاسیس داروخانه نیز بیشتر است.

 

 

برای پاسخ به این سوال که چگونه تکنسین داروخانه شویم؟ روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

 

شرایط ثبت نام تاسیس داروخانه

برای تاسیس داروخانه افرادی که دارای شرایط هستند باید اقدام به ثبت نام و تکمیل فرم ثبت نامی نمایند، اصلی ترین شرایط برای اینکه فرد بتواند اقدام به ثبت نام برای تاسیس داروخانه نماید موارد زیر می باشد:

  • کسب حداقل میزان امتیاز با تاییدیه دانشگاهی که فرد در آن تحصیل کرده است.
  • عدم داشتن مجوز یا پروانه تاسیس در دیگر شاخه های پزشکی
  • چنانچه افراد قصد تاسیس داروخانه به صورت شراکتی داشته باشند تمامی امتیاز ها اعم از جانبازی، ایثارگری و … برای آن ها به صورت جداگانه احتساب خواهد شد.

 

 

برای دانلود فرم ثبت نام تاسیس داروخانه کلیک کنید.

 

 

نحوه محاسبه امتیاز تاسیس داروخانه

 

امتیاز شهرها

شهر تهران ۲۸۵۰ امتیاز
برای شهر های ۱۰۰۰،۰۰۰ نفر ۲۸۰۰ امتیاز
برای شهر هایی با جمعیت ۵۰۰ هزار الی یک ملیون نفر ۲۷۰۰ امتیاز
برای شهر هایی با جمعیت ۳۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر ۲۶۰۰ امتیاز
برای شهر هایی با جمعیت ۱۰۰ هزار الی ۳۰۰ هزار نفر ۲۴۰۰ امتیاز
برای شهر هایی با جمعیت ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار نفر ۲۲۰۰ امتیاز
برای شهر هایی با جمعیت کمتر از ۵۰ هزار نفر ۲۰۰ امتیاز

 

در این قسمت برای هر شهر و میزان امتیازی که لازم است تا به وسیله آن داروخانه تاسیس شود بیان‌شده هر شخص واجد شرایط می‌تواند درصورتی‌که امتیاز مورد نظر را کسب و تأیید صلاحیت از طریق کمیسیون امور داروخانه‌ها را دریافت کند داروخانه خود را در شهر مورد نظر تاسیس کرده و آن را اداره کند.

توجه داشته باشید در صورت نیاز به تاسیس داروخانه در هر شهر مانند منطقه خاص یا محله شهرک یا روستا به تشخیص دانشگاه علوم پزشکی مربوطه و عدم وجود متقاضی واجد حد نصاب امتیاز دانشگاه علوم پزشکی قادر است با استعلام از طریق یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار که پخش سراسری دارد و مهلت یک‌ماهه به متقاضیان فردی که دارای بیشترین امتیاز را از جهت اخذ مجوز به کمیسیون قانونی امور داروخانه‌ها معرفی کند. حداقل امتیاز فرد معرفی‌شده باید ۲۰۰۰ باشد. جابه‌جایی محل داروخانه با داشتن حد نصاب امتیاز همان شهر پس‌از ۵ سال فعالیت در منطقه خاص و موافق قطع دانشگاه انجام می‌شود.

 

امتیاز مدرک تحصیلی متقاضیان برای دریافت مجوز داروخانه

 

با مدرک دیپلم ۵۰۰ امتیاز
با مدرک دانشگاهی برای رشته های غیر علوم پزشکی ۶۰۰ امتیاز
با مدرک کاردانی و کارشناسی در رشته های علوم پزشکی ۸۰۰ امتیاز
با مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر در رشته های علوم پزشکی ۱۰۰۰ امتیاز
با مدرک کارشناسی داروسازی ۱۶۰۰ امتیاز
با مدرک کارشناسی ارشد داروسازی ۱۷۵۰ امتیاز
با مدرک دکترای عمومی داروسازی ۲۰۰۰ امتیاز
با مدرک دکترای تخصصی داروسازی با پایه داروسازی ۲۲۰۰ امتیاز

 

از دیگر شرایط تأسیس داروخانه داشتن مدرک تحصیلی بالاتر است. طبق گزارش سایت ایران تحصیل قوانین جدید تاسیس داروخانه ۱۴۰۳ طی ابلاغیه‌ای اعلام داشته که داشتن مدرک تحصیلی بالاتر یکی از ملاک‌های امتیازدهی است که ما در جدول زیر امتیاز لازم برای هر مقطع را برای شما عزیزان توضیح داده‌ایم.

 

  • توجه داشته باشید که سابقه داروساز بودن متقاضیان از تاریخ فارغ‌التحصیلی و اخذ مدرک تحصیلی داروسازی به‌ازای هر ۱۰ سال امتیاز حداکثر ۲۰۰ است.
  • طبق آیین‌نامه ارائه‌شده کسب امتیاز سوابق اشتغال جهت تاسیس داروخانه بر اساس جدول امتیاز مطب منصوب هیات دولت با ارائه مدارک زیر میسر است.
  • گواهی اشتغال به مسئولیت فنی داروخانه یا قائم‌مقام با تأیید دانشگاه
  • جهت احتساب امتیاز اشتغال، امتیاز محل اشتغال در زمان خدمت متقاضی ملاک است.
  • درصورتی‌که اشتغال هم‌زمان متقاضی نه‌تنها یکی از آن‌ها که فرد امتیاز بیشتری کسب کرده قابل احتساب خواهد بود.
  • درصورتی ما ضربه امتیاز آخرین مدرک تحصیلی متقاضی سابقه داروساز بودن او از ابتدا محاسبه‌شده و سابقه اشتغال وی در طول دوره تحصیل محاسبه نخواهد شد.

از دیگر نکات مهم نحوه محاسبه امتیاز داروخانه توجه به گواهی اشتغال به مسئولیت فنی داروخانه یا قائم‌مقام است درصورتی‌که قائم‌مقام مسئول فنی داروخانه دارای مجوز تایید صلاحیت فنی داروخانه باشد امتیاز اشتغال او در دوره قائم‌مقامی محاسبه‌شده و امتیاز اشتغال مسئولیت فنی در دوره‌ای که قائم‌مقام هس لغو آغاز نخواهد شد.

اشتغال با مدرک داروسازی در مراکز دولتی یا غیردولتی توسط ارائه حکم کارگزینی استخدام و گواهی محل خدمت یا تأییدیه بیمه تأمین اجتماعی یا در هر مدرک مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی میسر است.

امتیاز اشتغال متقاضی که دارای مدرک غیر از داروسازی باشد بعد از ارائه گواهی از طریق روحان ی محل اشتغال او و شعبه سازمان تامین اجتماعی محل و طبق تأیید دانشگاه مربوط به میزان ۳۰ درصد امتیاز مطب او برای تاسیس داروخانه محاسبه خواهد شد.

دانشجویانی که بعد از فارغ‌التحصیلی دوره خدمت خود را طی کرده‌اند با ارائه گواهی از اداره نظام‌وظیفه عمومی کارت پایان خدمت خود جهت داروساز تاسیس داروخانه می‌توانند اقدام کنند که هر سال خدمت نظام‌وظیفه حدوداً ۳۰ امتیاز دارد.

 

امتیاز بومی بودن متقاضیان در تاسیس داروخانه

نحوه تاسیس داروخانه

 

بومی بودن متقاضی در استان ۵۰ امتیاز
بومی بودن متقاضی در شهرستان مورد نظر ۱۰۰ امتیاز

 

از دیگر قوانین تاسیس داروخانه ملاک بومی بودن متقاضی اصل تولد در هر محل یا ۵ سال سابقه کار در محل موت مورد نظر در شغل‌های مربوط به داروسازی یا حداقل ۵ سال سابقه تحصیلی در یکی از مقاطع تحصیلی استان می‌تواند امتیاز بومی بودن یا بومی نبودن وی را تحریف کند. برای بومی بودن در استان ۵ امتیاز و در شهرستان ۵۰ امتیاز که مجموعاً ۱۰۰ امتیاز است محاسبه خواهد شد.

در مورد شهرهایی که طبق تقسیم‌بندی کشوری جدید هستند و شهرهای بزرگ‌تر جدا شده‌اند ملاک بومی بودن همان شرایط شهرهای بزرگ‌تر است.

 

 

برای کسب اطلاع از شرایط داروسازی دانشگاه آزاد بدون کنکور با ما در ایران تحصیل همراه باشید.

 

 

امتیاز ایثارگران و خانواده شهدا برای تاسیس داروخانه

 

رزمندگان حاضر در دفاع مقدس به ازای هر روز ۳۳ امتیاز
جانبازان ۲۵ درصد ۵۰ امتیاز
هر ۵ درصد میزان افزایش جانبازی ۳۰ امتیاز
جانبازان بالاتر از ۷۰ درصد ۳۰۰ امتیاز
فرزند شهید ۳۰۰ امتیاز
همسر، پدر، مادر شهید ۲۰۰ امتیاز
برادر و خواهر شهید ۵۰ امتیاز
درصورت تک برادر یا تک خواهر بودن ۱۰۰ امتیاز

 

 

از دیگر قوانین جدید تاسیس داروخانه ۱۴۰۳ در نظر گرفتن امتیاز ویژه ایثارگران و خانواده شهدا است که طبق جدول زیر آن را بیان داشته‌ایم.

رزمندگانی که با تأیید نیروی مقاومت بسیج مرکزی نیروهای نظامی با گواهی از ستاد مشترک نیروی مربوطه و جهاد گران با تأیید وزارت جهاد کشاورزی مبنی‌بر حضور داوطلبانه وی در جبهه به‌ازای هر ماه ۱۰ امتیاز است.

توجه داشته باشید که امتیاز مربوط به حضور داوطلبان در جبهه باید از تاریخ ۵۹/۶/۳۱ تا تاریخ ۶۷/۶/۳۱ باشد.

جانبازان داروسازی که ۷۰ درصد به بالا هستند با توجه به شرایط بومی بودن خارج از نوبت و به تأیید کمیسیون قانونی اجازه تاسیس داروخانه را دارد.

آزاده داروساز با ۸ سال یا بیشتر سابقه اسارت قادر است در صورت بومی بودن خارج از نوبت با تأیید کمیسیون قانونی اجازه تاسیس داروخانه را داشته باشند.

امتیاز ویژه ایثارگری حداکثر تا ۳۰۰ امتیاز و منحصراً برای یک‌بار تاسیس انتقال سرمایه داروخانه در کل کشور اعطا می‌شود.

 

 

برای کسب اطلاع از رتبه قبولی در رشته داروسازی روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

 

چگونه مجوز داروخانه بگیریم؟

 

مراحل تاسیس داروخانه

 

 

شرایط ثبت‌نام متقاضیان تاسیس داروخانه به گونه‌ای است که حداقل باید تأیید دانشگاه علوم پزشکی مضبوط را داشته باشد.

طبق آیین‌نامه ضوابط و شرایط ثبت‌نام عبارت‌اند از:

داشتن حداقل امتیاز محل با تأیید دانشگاه از طریق سامانه

داشتن مجوز یا پروانه تاسیس یکی از مراکز یا مؤسسات

هر فرد قادر است در ۳ منطقه مختلف یعنی شهر یا روستای تابعه هر دانشگاه متقاضی تاسیس داروخانه باشد.

درصورتی‌که چند متقاضی واجد شرایط برای تاسیس داروخانه در یک منطقه وجود داشته باشد اولویت تاسیس و صدور مجوز با فردی است که در زمان استعلام دانشگاه امتیاز بیشتری داشته باشد.

 

تبصره‌های مربوط به قوانین تاسیس داروخانه

 

طبق گزارش ایران تحصیل در شرایط تأسیس داروخانه تبصره‌هایی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها می‌تواند در تاسیس داروخانه نقش مؤثری ایفا کند. این تبصره‌ها عبارت‌اند است:

 

درصورتی‌که تقاضای تاسیس مشترک داروخانه وجود داشته باشد هر ۲ متقاضی باید دارای حد نصاب امتیاز محل باشد.

متقاضیان رشته داروسازی که در مناطق دورافتاده اقدام به تاسیس داروخانه کرده‌اند می‌توانند بدون ابطال داروخانه خود متقاضی تاسیس داروخانه در محله دیگر در صورت کسب حد نصاب امتیاز باشد.

توجه داشته باشید که با در نظر گرفتن شرایط جهت تاسیس داروخانه در محل دیگر باید اقدام کرد و موضوع ابطال مجوز داروخانه قبلی و تاسیس داروخانه در محل دیگر باید به شکل هم‌زمان در کمیسیون قانونی مطرح شود.

در امتیاز یکسان متقاضیان در جدول تشخیص اولویت فرد باید طبق نظر کمیسیون قانونی دانشگاه باشد.

برای یکسان کردن عملیات اولویت‌بندی و شفاف کردن وضعیت نوبت‌دهی متقاضی درخواست‌های وارده کلیه متقاضیان تا پایان هر سال شمسی توسط دانشگاه بررسی شده و ابتدای تیرماه سال بعد نتایج اولویت‌بندی اعلام می‌شود.

روشن است که در صورت اعلام نیاز دانشگاه در مورد استثنا طی سال موضوع قابل‌بررسی است.

تمامی متقاضیان که تا ۹۰ روز قبل‌از تاریخ استعلام دانشگاه درخواست رسمی تاسیس داروخانه را داشته باشد در اولویت بعدی شرکت می‌کند.

 

 

برای کسب اطلاع از هزینه رشته داروسازی بدون کنکور با ما در ایران تحصیل همراه باشید.

 

 

آیا می‌توان اقدام به تاسیس داروخانه اینترنتی کرد؟

 

تاسیس داروخانه

 

توجه داشته باشید با توجه به پیشرفت تکنولوژی بیشتر و کار افراد جامعه با اینترنت انجام می‌شود. در سال‌های اخیر شاهد حضور داروخانه‌های اینترنتی بوده ایم که هر کدام از آن‌ها شرایط خاصی برای تاسیس خود دارد که این شرایط عبارت‌اند از:

طبق مجوز و دستورالعمل سازمان غذا و داروسازی کشور برای تاسیس داروخانه اینترنتی مجوز فروش اینترنتی لازم است. مجوز فروش اینترنی تنها مجاز به فروش کالاهای بهداشتی، آرایشی، و مکمل‌های غذایی، شیرخشک و فرآورده‌های طبیعی سنتی می‌باشد که نیازی به نسخه پزشک ندارد. هیچ کدام از داروخانه‌های اینترنتی و اجازه فروش داروهایی که نیاز به نطق و مشاهده‌ی پزشک از نخواهند داشت. از مهم‌ترین شرایط تأسیس داروخانه اینترنتی درج اطلاعات مانند نام داروخانه در سایت، نشانی دقیق پستی، تلفن، نشانی پست الکترونیک، نام مؤسس، مؤسسین، مسئولین، مسئول فنی داروخانه، و درج مجوز فروش اینترنتی اخذ شده از طریق دانشگاه است.

توجه داشته باشید که درون صفحه‌ی فروش اینترنتی دارو باید اطلاعات دقیق با ارجاعی مناسبات و مانند لینک به منابع معتبر علمی در مورد کالاهای سایت محور وجود داشته باشد در هر کدام از محصولات باید تصاویر کالا، حجم یا وزن، جنسی و یا نوع بسته‌بندی، قیمت مصرف‌کننده، موارد مصرف و عدم مصرف، هشدارهای ضروری مطابق بر برچسب یا فروشی وجود داشته باشد. به‌عبارت‌دیگر باید تمام اطلاعات به‌صورت دقیق بیان‌شده تا مصرف‌کننده به‌طور کامل و دقیق از ماهیت، کیفیت و مقدار کالای مورد نظر خود مطلع شده تا بتواند بعد از دریافت اطلاعات و داروی خود را مصرف کند بدیهی است که مسئولیت تأیید صحت این اطلاعات بر عهده مسئولیت فنی داروخانه اینترنتی است.

 

مدارک لازم برای تاسیس داروخانه اینترنتی

 

مدارک لازم برای تاسیس داروخانه

 

برای آنکه بتوان یک داروخانه اینترنتی تاسیس کرد مدارکی لازم است مهم‌ترین مدرک ارائه درخواست مجوز فروش اینترنتی ممهور به مهر و امضای مؤسس در سربرگ داروخانه بود. بعد از آن باید تصویر پروانه تاسیس و پروانه مسئول فنی داروخانه به مؤسسه مربوطه ارجاع داده شود. کارشناسی و تأیید برنامه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری توسط دانشگاه در واحدIT دانشگاه باید صورت گیرد. دانشگاه مربوطه بعد از تهیه و بررسی مدارک متقاضی برای تاسیس داروخانه اینترنتی می‌تواند در صورت تایید از احضار صلاحیت‌های لازم به معرفی مؤسس داروخانه اجازه اخذ نماد الکترونیکی به مرکز توسعه تجارت الکتریکی بدهد.

دانشگاه بعد از آنکه نماد الکترونیکی را دریافت کرد به طرح موضوع در کمیسیون ماده ماده بیس امور داروخانه‌ها برای صدور مجوز فروش اینترنتی یک‌ساله اقدام می‌کند توجه داشته باشید که صدور مجوز فروش اینترنتی داروخانه بیشتر از یک‌سال غیرقانونی است و هر مؤسس داروخانه برای فروش اینترنتی خود و تمدید مجوز فروش خود باید ۱ ماه قبل‌از انقضای آن جهت تمدید درخواست کتبی خود به دانشگاه مربوطه مراجعه نماید در صورت رعایت کلیه مقررات ضوابط و دستورالعمل‌ها طی یک‌سال گذشته که از طریق سازمان غذا و داروی دانشگاه صادر شده می‌تواند تجارت الکترونیکی خود را به صلح قطع سالانه تمدید نماید.

 

شرایط تأسیس داروخانه دام‌پزشکی

 

شرایط تاسیس داروخانه دامپزشکی

 

 

داروخانه دام‌پزشکی یکی از داروخانه‌های مهم جوامعی حیوانات است که معمولاً برای تأسیس آن حداقل مدرک دکترای عمومی دام‌پزشکی الزامی می‌باشد. به‌عبارتی کلی‌تر یکی از شرایط تأسیس داروخانه دام‌پزشکی علاوه‌بر داشتن مدارک مربوطه نسبت‌به این رشته اقدام به جمع‌بندی امتیازات حاصل از انواع گرایش تحصیلی، سابقه‌ی کار، محل استقرار و به بومی بودن فرد متقاضی نیز می‌باشند. شرایط تأسیس داروخانه دام‌پزشکی مانند شرایط تأسیس داروخانه عمومی یکی است و افرادی در اولویت دریافت مجوز داروخانه دام‌پزشکی می‌باشند که بیشترین امتیاز را داشته باشد.

داروخانه دام‌پزشکی مرکزی است که برای نگهداری فروش انواع داروهای اعدام، مواد ضدعفونی‌کننده، سموم دام‌پزشکی که در محدوده جغرافیایی مشخص اقدام به فعالیت دارد. این مرکز به‌صورت تمام‌وقت فعالیت کرده و به گونه‌ای داروخانه شبانه‌روزی دام‌پزشکی نیز معروف است که شرایط کاملاً مساوی با داروخانه روزانه دام‌پزشکی دارد.

برای دریافت مجوز تاسیس این نوع داروخانه همان‌طور که در پاراگراف‌های قبلی بیان شد فارغ از تحصیلات دکتری باید ضوابط خاصی را نیز مدنظر داشت درواقع متقاضیان باید امتیازهای خود را حساب کرده و با توجه به مدارک خود به سازمان دارو و غذا رفته و آن را ارائه دهد.

این امتیاز بندی و بر اساس جدول تعیین‌شده توسط سازمان دارو و غذا مانند داروخانه‌های عمومی حساب می‌شود.

 

نحوه امتیاز بندی داروخانه دامپزشکی

 

تاسیس داروخانه

برای آنکه یک فرد متقاضی مجاز به دریافت مجوز داروخانه دام‌پزشکی باشد باید شرایط اختصاصی ویژه‌ای را داشته باشد که این شرایط علاوه‌بر نحوه محاسبه امتیاز و امتیاز بندی و همین‌طور زیرگروه ایثارگران یا شهدا است.

 

شهر ها

تهران ۴۰۰۰
کلان شهر ها به جز تهران ۳۶۰۰
مراکز استان ها به جز تهران و کلان شهر ها ۳۲۰۰
مراکز شهرستان ها به جز شهر های موضع ردیف ها ۳،۲،۱ ۲۸۰۰
سایر شهر ها ۲۲۰۰
مناطق کمتر برخوردار ۸۰ درصد امتیاز شهر های مربوطه

 

اولین شرایط تأسیس داروخانه دام‌پزشکی توجه به امتیاز بندی شهر محل استقرار فرد متقاضی است . این دستورات عمل به‌منظور تامین سیاست‌ها و ضوابط حاکمیتی در صدور مجوز تاسیس و پروانه‌های فعالیت و مسئول فنی داروخانه‌های دام‌پزشکی، سازمان‌های مدیریت نظارت بر داروخانه‌ها و تعیین وظایف و الزامات مؤسس و مسئول فنی در جهت تحقق اهداف و تکالیف قانون سازمان و رعایت اصول فنی است.

نحوه امتیاز بندی در مورد شهرهای محل استقرار آن است که امتیاز مورد نیاز برای صدور تاسیس داروخانه دام‌پزشکی با توجه به جدول زیر انجام می‌شود. کلیه اسناد مربوط به نحوه محاسبه امتیاز هر گونه از متقاضیان باید در پرونده‌های مربوطه نگهداری شده و برای بررسی‌های بعدی توسط نظارت و بازرسی در دسترس بوده و در قالب فرم به سازمان غذا و دارو تسلیم شود.

 

مدارک تحصیلی مورد نیاز برای تاسیس داروخانه

دکتر عمومی دامپزشکی ۲۰۰۰
دکتری عمومی دامپزشکی دارای دیپلمای فارماکولوژی دامپزشکی ۲۲۰۰
دکتری عمومی دامپزشکی دارای تحصیلات تکلیمی PH.D فاراماکولوژی دامپزشکی ۲۴۰۰
PH.D فاراماکولوژی دامپزشکی با پایه دامپزشکی ۱۸۰۰

 

دومین شرط برای تاسیس داروخانه دام‌پزشکی مدارک تحصیلی است. جدول زیر نحوه محاسبه امتیاز پرندی براساس مدارک تحصیلی را برای شما عزیزان بیان کرده است.

گرایش‌های دکتری رشته دام‌پزشکی می‌تواند به پاتولوژی دام‌پزشکی نیز اشاره کرده و سبب بررسی آسیب‌شناسی حیوانات و دام‌ها پرداخته شود که نتایج آن در أمور دارویی بسیار استفاده‌شده و می‌تواند باعث نسخه‌پیچی بهتر و همین‌طور پیشرفت در داروها شود.

 

تاثیر امتیاز سابقه کار در تاسیس داروخانه

شاخص ها امتیاز سالیانه در بخش دولتی امتیاز سالیانه در بخش غیر دولتی
سابقه کار در تهران ۸۰ ۱۱۰
سابقه کار در کلان شهر ها به جز تهران ۹۰ ۱۲۰
سابقه کار در استان ها به جز کلانشهر ها و تهران ۱۰۰ ۱۳۰
سابقه کار در کلانشهر ها ۱۲۰ ۱۵۰
سابقه کار در سایر شهر ها ۱۴۰ ۲۰۰

 

از دیگر شرایطی که باید نسبت‌به تاسیس داروخانه دام‌پزشکی به آن توجه داشت امتیاز سابقه کار برای صدور مجوز تاسیس داروخانه دامپزشکی است.

 

همان‌طور که بیان شد شرایط تأسیس داروخانه دام‌پزشکی مانند شرایط تأسیس داروخانه کاملاً یکی است. اما تبصره‌های مخصوص به خود را دارد. به‌عبارت‌دیگر منظور از سابقه کار دام‌پزشکی در بخش تاسیس داروخانه توجه به بخش دولتی است. یعنی باید سوابق کاری فرد به‌عنوان یک دام‌پزشک که بر اساس حکم کار گزینی است در هر یک از دستگاه‌های دولتی و نهایت های حاکمیتی تحقیق شود. به‌منظور سابقه کار دام پزشکی در بخش‌های غیردولتی باید سابقه کاری فرد به‌عنوان دکتر دام‌پزشک در بخش غیردولتی نیز مورد تحقیق واقع شود.

جدول زیر تا سقف ۸۰ درصد حد نصاب امتیاز مورد نیاز را برای دریافت مجوز داروخانه دام‌پزشکی برای شما عزیزان بیان می‌کند.

 

 

امتیاز بومی بودن برای تاسیس داروخانه

بومی بودن در استان مورد درخواست مجوز ۵۰
بومی بودن در شهرستان مورد درخواست مجوز ۱۰۰

 

مهم‌ترین نکته و مهم‌ترین شرایط تأسیس داروخانه دام‌پزشکی توجه به بومی بودن متقاضی امتیاز بومی بودن به‌منظور صدور مجوز تاسیس داروخانه پزشکی طبق جدول زیر انجام می‌شود.

تبصره‌های مربوط بدین‌گونه است که متقاضی باید متولد یا ساکن یا سابقه ۱۰ سال سکونت در شهرستان، استان، یا شهر مورد تقاضا را داشته باشد.

بومی بودن متقاضی طبق برنامه زیر انجام می‌گیرد.

شهرستان و استان محل تولد مندرج در شناسنامه متقاضی باید همان شهرستان و استان مورد تقاضای وی برای تاسیس داروخانه باشد.

استفاده از اولویت بومی بودن از طریق سکونت نیز می‌تواند موجب تأیید ساکن بودند یا حداقل ۱۰ سال سکونت با ارائه استشهاد محلی برای استفاده از امتیاز بومی بودن باشد.

داشتن گواهی تحصیلی در مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی یا دبیرستان در محل مورد نظر وی با تأیید اداره آموزش‌وپرورش می‌تواند سبب دریافت امتیاز بومی بودن باشد.

 

 

تاثیر امتیاز سابقه ایثارگری در مجوز تاسیس داروخانه

رزمندگان با تایید مقاومت بسیج، نیروهای نظامی گواهی، از ستاد مشترک نیروی مربوطه با یگان مربوطه و جهادگران با تایید وزرات جهاد کشاورزی مبنی بر حضور داوطلبانه ۱۰ امتیاز به ازای هر ماه
جانبازان با تایید درصد جانبازی از سوی بنیاد شهید و أمور ایثارگران تا ۲۵ درصد جانبازی ۵۰ امتیاز
آزادگان با تایید نهاد شهید و امور ایثارگران ۱۰ امتیاز به ازای هر ماه اسارت
خانواده شهدا با تایید بنیاد شهید و أمور ایثارگران فرزند، همسر، پدر و مادر همسر، ۱۵۰ امتیاز بردار و خواهر شهید ۵۰ امتیاز

 

 

امتیاز ویژه‌ای ایثارگری بر ازدواج جدول سیر انجام‌شده که تا سقف ۲۵ درصد حد نصاب امتیاز مورد نیاز را نشان می‌دهد.

به‌ازای افزایش هر ۵ درصد جانبازی ۳۰ امتیاز برای تاسیس داروخانه دام‌پزشکی اضافه می‌شود. ۲۵ درصد به بالا مشمول فرزند و همسر جانباز نیز هستند می‌توانند از این مشخص استفاده کند.

 

امتیاز آموزشی برای تاسیس داروخانه

شرکت در دوره های دامپزشکی ، هر روز 5 امتیاز

 

۱۰۰
حضور در کنگره ، سمینار و سمپوزیوم های دامپزشکی ، هر روز 4 امتیاز

 

۸۰
ارائه مقاله ( سخنرانی ) ، هر مقاله 7 امتیاز

ارائه مقاله ( پوستر ) ، هر مقاله 5 امتیاز

 

۳۵
چاپ مقاله دامپزشکی در نشریات علمی ترویجی ، هر مقاله 5 امتیاز

 

۲۵
چاپ مقاله دامپزشکی در نشریات علمی پژوهشی ، هر مقاله 7 امتیاز

 

۳۵
چاپ مقاله دامپزشکی در نشریات دارای نمایه بین المللی مثل ISI ،هر مقاله 10 امتیاز

 

۵۰
تدریس در دوره ها و کارگاه ها ، هر روز 7 امتیاز

 

۷۰
چاپ کتاب دامپزشکی در حوزه دارو و درمان ( تالیف ) ، هر جلد 30 امتیاز

 

۹۰
چاپ کتاب دامپزشکی در سایر حوزه ها ( تالیف ؛ ، هر جلد 20 امتیاز

 

۶۰
چاپ کتاب دامپزشکی در حوزه دارو و درمان ( ترجمه ) ، هر جد 15 امتیاز

 

۴۵
اختراع و اکتشاف و برندگان جشنواره های مرتبط ، هر مورد 30 امتیاز

 

—-
چاپ کتب دامپزشکی در سایر حوزه ها ( ترجمه ) ، هر جلد 15 امتیاز

 

۹۰

 

امتیاز آموزشی برای صدور مجوز تاسیس داروخانه طبق جدول زیر تا حداکثر ۲۰۰ امتیاز محسوب خواهد شد. تبصره مورد نیاز برای کسب امتیاز آموزشی و سابقه کار بدین‌گونه است که برای اشتغال در موقعیت شغلی مورد نظر برابر ضوابط اعلامی سازمان غذا و دارو خواهد بود. 

دوره‌های بازآموزی و کارگاه‌های آموزشی باید بر اساس برنامه‌های منسوب ابلاغی سازمان قرار گیرد و هر روز آموزشی معادل ۶ ساعت در نظر گرفته می‌شود.

 

 

شرایط اختصاصی تاسیس داروخانه دامپزشکی

 

تاسیس داروخانه

 

 

اولین قدم ارائه تقاضا در سامانه برخط در قالب فرم است که به‌همراه مدارک مورد نیاز که همان مدارک تحصیلی، مدارک مربوط به انجام خدمت دوره ضرورت یا معافیت قانونی، سابقه کار دام‌پزشکی، سابقه کار در بخش دولتی، پروانه معتبر درمورد سابقه کار پزشکی، بومی بودن، ایثارگری، آموزشی و غیره است را باید ارائه داد.

  • سپس به بررسی صحت مدارک پرداخته می‌شود. محاسبه امتیاز و اعلام نتایج توسط نظام دام‌پزشکی استان متقاضی به مدت ۷ روز کاری اعلام خواهد شد.
  • عدم رفع نواقص مدارک یا عدم پیگیری متقاضی بعد از ابلاغ به‌منزله انصراف وی می‌باشد.
  • در صورت عدم موافقت متقاضی می‌تواند ظرف مدت یک هفته بعد از ابلاغ اعتراض خود را به دبیرخانه کمیته استان فرستاده و بعد از تشخیص و رونوشت آن به نظام دام‌پزشکی استان ارسال می‌شود. حداقل ظرف مدت برای پاسخ گوئی یک هفته بوده که طبق مستدل متقاضی انجام می‌شود.
  • معرفی محل تاسیس داروخانه توسط متقاضی به نظام استان و بازدید کارشناس از محل و اعلام نظر خود به نظام استان مبنی‌بر تایید یا رد که حدوداً ۳ روز کاری به طول می‌انجامد.
  • در صورت آن که تمامی مدارک تکمیل باشد ارائه تعهد نامه محضری مطابق با نظام دام‌پزشکی استان و صدور مجوز تاسیس با امضاء رئیس نظام دام‌پزشکی استان و ارسال تصاویر آن به اداره‌کل دام‌پزشکی ظرف ۲ روز کاری میسر خواهد شد.
  • بازدید و بررسی نسبت‌به الزامات فنی تاسیس داروخانه که شامل تأسیسات، مشخصات ساختمان، امکانات، حج ایزاک توسط نظام یا تقاضای مؤسسه است انجام می‌پذیرد.
  • بعد از اتمام تمامی عملیات تاسیس آماده شدن محل داروخانه برای بهره‌وری متقاضی در جهت دریافت پروانه فعالیت باید طبق بند ج فصل چهارم دستور العمل های ارائه‌شده توسط سازمان علوم اقدام نمایند. سازمان نظام موظف است که کلیه مراحل را از درخواست و صدور مجوز تاسیس و به‌صورت برخط انجام دهد.

 

 

 

اخبار پیرامون شرایط تاسیس داروخانه

 

  • ۲بهمن ۱۴۰۰

کمیسیون اصل ۹۰ در جهت شفاف سازی فرایند اعطای مجوز داروخانه با بررسی شکواییه ای از متقاضیان تاسیس داروخانه اقدام به ورود به این مسئله کرده است.

  • ۲۵ آبان ۱۴۰۰

سید حیدری محمدی در طی مصاحبه ای با خبرگذاری مهر اعلام کرد که احتمال بازنگری در آیین نامه مجوز تاسیس داروخانه وجود دارد.

 

 

خلاصه مطلب

شرایط تاسیس داروخانه هر سال توسط وزارت دارو و غذا اعلام می‌شود. این شرایط باتوجه به جدول های امتیاز بندی مانند، شهر، مدرک تحصیلی، امتیاز ایثارگری، سابقه کار، بومی بودن، و… جمع بندی میشود. به عبارتی کلی تر تمامی داوطلبانی که‌خواهان تاسیس داروخانه هستند ابتدا باید مدارک مورد نظر خود را به منظور جمع بندی امتیازات به‌ کمسیون فنی ارسال کرده تا درصورت تایید مجوز تاسیس صادر شود.

5/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

در صورتی که دو نفر به کمک هم بخواهند اقدام به تاسیس داروخانه نمایند مدارک کدام یک پذیرش می شود؟

در صورتی که افراد قصد تاسیس شراکتی داروخانه داشته باشند مدارک و امتیازات هر کدام به صورت جداگانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در صورتی که فرد فرزند جانباز یا ایثارگر باشد چند امتیاز سهمیه خواهد داشت؟

در صورت که درصد جانبازی یا ایثارگری بالاتر از ۷۰ درصد باشد ۳۰۰۰ امتیاز برای فرد سهمیه به ارمغان خواهد آورد.

داوطلبان تاسیس داروخانه با مدرک کارشناسی ارشد داروسازی چه امتیازی دارند؟

هرچه تحصیلات فرد بالاتر باشد به قطع امتیاز دریافتی او هم بالاتر خواهد بود، برای مشاهده دقیق امتیاز به جدول درون متن مراجعه کنید.

نظرات

36 دیدگاه دربارهٔ «شرایط تاسیس داروخانه ۱۴۰۳ + چگونه مجوز داروخانه بگیریم | ایران تحصیل»

  1. Avatar photo فاطمه گفت:

    سلام دیوان عدالت اداری گفتن موسس می‌تونه غیر داروساز باشه اصل مسئول فنی داروخانه هست که باید مدارک مرتبط باشه پس چرا طبق آیین نامه ۱۴۰۲ عملی نشده هنوز

    1. Avatar photo مشاور مرادیان گفت:

      سلام وقت بخیر
      در حال حاضر قوانین جدید تاسیس داروخانه تصویب نشده است

  2. Avatar photo frzane گفت:

    سلام آیا با مدرک مهندسی داروسازی میشه داروخانه زد

    1. Avatar photo مشاور حمامی گفت:

      سلام وقتتون بخیر خیر طبق جدول امتیاز بندی نمیتوانید

  3. Avatar photo ریحان گفت:

    سلام وقتتون بخیر

    اگر فرد قبلا پرستاری گرفته و بعدش داروسازی میشه امتیازات مدرکش جمع بشن؟ینی جفتش باهم امتیازش حساب شه یا فقط مدرک داروش محاسبه میشه؟

    1. Avatar photo مشاور رضایی گفت:

      سلام وقت بخیر
      فقط مدرک دارو امتیاز دارد

  4. Avatar photo Amir گفت:

    سلام و خسته نباشید
    من فرزند جانباز ۴۰ درصد هستم
    میخواستم بدونم چند امتیاز برای تأسیس داروخانه میگیرم

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت به خیر
      امتيازات ويژه ايثارگري حداكثر تا 300 امتياز و منحصراً براي يكبار تأسيس يا انتقال سرمايه داروخانه در كل كشور اعطاء خواهد شد.

بارگذاری دیدگاه های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • اخذ گواهی صلاحیت حرفه ای از دانشگاه علمی کاربردی

    اخذ گواهی صلاحیت حرفه ای از دانشگاه علمی کاربردی | شرایط جدید

    شرایط اخذ گواهی صلاحیت حرفه ای از دانشگاه علمی کاربردی اعلام شد. در دوره‌های صلاحیت حرفه ای که توسط دانشگاه علمی کاربردی و با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی کشور برگزار می‌شود، پذیرفته‌شدگان این دوره امکان بهبود مهارت‌ها و...
  • انصراف از تحصیل در سامانه سجاد

    مراحل انصراف از تحصیل در سامانه سجاد + راهنمای تصویری

    دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی برای انصراف از تحصیل در سامانه سجاد، باید به به آدرس اینترنتی portal.saorg.ir برای کناره‌گیری از تحصیل اقدام کنند. انصراف از تحصیل به صورت آنلاین، قابل انجام و پیگیری است. همچنین سامانه جامع امور دانشجویان...
  • شرایط استخدام آموزش و پرورش

    شرایط استخدام آموزش و پرورش + بخشنامه جدید 1403

    امروزه بسیاری از فارغ التحصیلان در رشته های مختلف به دنبال اطلاع از شرایط استخدام آموزش و پرورش هستند، چرا که فرهنگیان آموزش و پرورش و معلمان ساعات کمتری نسبت به کارمندان مشغول کار هستند و همچنین از حقوق بازنشستگی...
  • سهمیه بسیج فعال در کنکور

    سهمیه بسیج فعال در کنکور سراسری و آزاد

    سهمیه بسیج فعال در کنکور دانشگاه آزاد اثرگذار بود. در دفترچه آزمون کنکور سراسری سهمیه های مختلفی مانند سهمیه مناطق، خانواده شهدا، رزمندگان و ایثارگران برای داوطلبان در نظر گرفته شده است. در دفترچه دانشگاه آزاد علاوه بر این سهمیه‌ها،...
تماس با مشاور