ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

ساعت تحویل مرسولات پستی + جدول زمان بندی مناطق | ایران تحصیل

ساعت تحویل مرسولات پستی
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

ساعت تحویل مرسولات پستی معمولا در هر شعبه ای متفاوت است و نظر مسئول شعبه در زمانبندی مرسولات تعیین کننده است. از زمان شیوع کرونا، فعالیت های پستی و آنلاین مردم افزایش یافته است؛ به همین دلیل است که در دو سال اخیر حجم کاری مراکز پستی نسبت به سال های گذشته به صورت فزاینده­ ای بالا رفته است. به همین دلیل حجم کاری اداره پست، 25 درصد نسبت به سال های گذشته افزایش یافت.

از آنجا که در اداره پست روال کاری مرسوم برای تحویل مرسولات پستی وجود دارد، تحویل مرسولات نیز در یک بازه رمانی مشخص انجام می شود؛ در صورتی که قصد کسب اطلاع از زمان تحویل مرسولات پستی را دارید به شما توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ساعت تحویل مرسولات پستی

یکی از دغدغه های افراد در دریافت مرسولات پستی، زمان تحویل مرسوله از سوی پست است. بنابراین بسیاری از افراد ناچار هستند به طور مداوم مرسوله خود را پیگیری کنند تا از رسیدن آن به شهر مقصد مطمئن شوند. اما در سال های اخیر شرکت پست برای تحویل مرسولات پستی جدول زمانی خاصی اختصاص داده است که بسته به نوع مرسوله و شیوه ارسال آن هزینه خاص خود را دارد.

ساعت تحویل مرسولات پستی مانند پست عادی و پست پیشتاز در روز های شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 14:30 و روزهای پنجشنبه از ساعت 8 تا 13:30 به گیرنده است. خدمات پذیرش بسته های پستی در باجه‌های پست مرکزی تهران، در ساعات کاری عصر و روزهای تعطیل نیز انجام می‌شود. علاوه بر این ادارات پست در روزهای تعطیل رسمی در تقویم فعالیت ندارند.

البته افراد می‌توانند از طریق پیگیری مرسوله پستی با شماره موبایل از خدمات غیرحضوری اداره پست استفاده کنند. در ادامه علاوه بر ساعات کاری اداره پست، به ساعت تحویل مرسولات پستی در هر شیوه اشاره می کنیم. 

 

زمان تحویل مرسولات پستی

ساعات کاری اداره پست

ساعات کاری دفاتر پستی ارتباط مستقیمی با زمان تحویل مرسولات به افراد دارد. در استان ها و شهرهای مربوطه ساعات کاری دفاتر با یکدیگر فرق دارد. به همین دلیل باید از ساعات کاری اداره پست اطلاع داشته باشید. ساعات کاری اداره پست، معمولا در روزهای عادی از ساعت  تا 14:30 و روزهای پنج شنبه از 8 تا 13:30 است. ساعت کاری پست پیشتاز نیز به همین منوال است.

ساعت کاری پست در مناطق

ساعات اداری پست بسته به شعبه و مرکز آن متفاوت است. در مجموع در مراکز و مناطق و در روزهای شنبه تا چهارشنبه، ساعات کاری پست، از 8 تا 18 و در روزهای پنج شنبه از 8 صبح تا 17 است. همچنین این مراکز در روزهای جمعه فعالیتی ندارند.

ساعات کاری پست در ستادها

ساعات کاری در ستادها معمولا با ساعات کاری در مناطق تفاوت دارد. ساعات کاری ستادها معمولاً از 8 صبح شروع شده و تا ساعت 16:15 ادامه دارد. اما در روزهای پنج شنبه و جمعه فعالیتی ندارند. بنابراین لازم است در تحویل گرفتن مرسولات پستی به ساعت کاری ستاد مورد نظر توجه کنید.

برای اطلاع از چگونگی رهگیری مرسولات پستی روی لینک آبی رنگ کلیک کنید. 

ساعات تحویل مرسولات پستی

ساعت تحویل مرسولات پستی هوایی

در حال حاضر براساس جدول زمانبندی مرسولات پستی هوایی داخل کشور، چنانچه فردی قصد ارسال مرسوله‌ای به روش پست پیشتاز هوایی را دارد، برای آن مدت زمانی بین 24 ساعت تا 72 ساعت زمان لازم است. بنابراین حداقل زمان برای ارسال 24 و حداکثر آن 48 تا 72 ساعت است.

ساعت تحویل مرسولات پستی زمینی

اما برای مرسولات زمینی، حداقل سه تا چهار روز زمان لازم است تا بسته به دست شخص برسد. اما در این باره توضیحی داده نشده است. به ‌طور مثال در شرایطی که حداقل مدت زمان سه تا چهار روز اعلام شده این رقم برچه اساس تعیین می‌شود.

بعلاوه برای مرسولات دریایی- زمینی حداقل زمان برای تحویل هفت روز و حداکثر 20 روز اعلام شده است.

اطلاعیه

  رهگیری تمام مرسولات بین المللی(وارده و صادره) در آدرس tracking.post.ir با داشتن کد رهگیری مرسوله قابل پیگیری بوده و در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر درباره سرنوشت مرسوله خود می توانید در سراسر کشور با شماره تلفن 193 داخلی 4 تماس حاصل نمایید.

ساعت تحویل مرسولات پستی با پست سفارشی

این سرویس که شامل واحدهای ارائه‌ دهنده خدمات از طريق باجه‌های پستی دولتی، آژانس‌های پستی، دفاتر خدمات ارتباطی و همچنین دفاتر پيشخوان دولت است، مرسوله هایی را در برمی­ گیرد كه گرفتن آنها از فرستنده و حمل بار و تحويل به گيرنده، در ازای صدور و اخذ رسيد صورت می­ گیرد و امكان پيگيری مرسوله نیز وجود دارد.

ساعت تحویل سرویس پست سفارشی، در داخل کشور (درون شهری) 24 تا 48 ساعت از زمان ارسال، شهرستان ها 48 تا 72 ساعت، خارج از کشور حداکثر 72 ساعت بعد از رسیدن به کشور مقصد است.

همچنین باید اشاره کرد که قوانین مربوط به این سرویس، شامل قوانین مقررات پستی، مقررات ممنوعات پستی، مقررات ممنوعات هوایی، مقررات گمرک است.

ساعت تحویل مرسولات پستی با پست پیشتاز

سرویس پست پیشتاز، شامل واحد ارائه دهنده خدمت، باجه های پستی دولتی، دفتر خدمات ارتباطی، باجه های پستی دولتی و دفاتر پیشخوان دولت است.

از جمله قوانين و مقررات پستی، مقررات ممنوعاتی هوایی، مقررات ممنوعاتی پستی، مقررات گمرکی، و زمان ميانگين انجام خدمت است.

ساعت تحویل مرسولات پستی در داخل كشور (درون شهری) 12 الی 24 ساعت، ‌شهرستان ها 24 الي 48 ساعت، و خارج از كشور (با اولين پرواز 72 ساعت به محض رسیدن به کشور مقصد)‌ و در آخر نيز مدت زمان انجام كار، به ازای هر مرسوله  5 دقيقه بدون احتساب مدت سپری شده در نوبت است.

ساعت تحویل مرسوله پستی

ساعت تحویل مرسولات پستی با پست ویژه

پست ویژه شامل ارسال و توزیع مرسولات پستی با قابلیت امکان رهگیری و پیگیری مرسوله به شکلی که مرسوله بعد از تحویل به پست و ثبت تمام رویدادهای عملیاتی بر روی آن بر مبنای شناسه، از فرستنده دریافت و از طریق خطوط (هوایی و زمینی) و به ‌صورت ویژه در مدت زمان تعیین شده برای ارسال مرسوله است.

تحویل مرسوله به وسیله پست ویژه، همان روز تا ساعت 22، فردای روز تحویل تا ساعت 10 صبح و فردای روز تحویل تا ساعت 12 ظهر به گیرنده تحویل و از وی امضاء امکان پذیر خواهد بود. برابر تعهدات تعیین شده، پست مکلف به پرداخت غرامت در صورت تأخیر در توزیع مرسوله به مشتری است.

مرسولات پستی علاوه بر ارسال به صورت زمینی و هوایی، از طریق روش هایی چون باربری و پیک نیز ارسال می شوند. به دلیل بسته بندی محصولات براساس وزن و اندازه، زمان متفاوتی برای ارسال آنها تعیین شده است.

برای آشنایی با پیگیری مرسوله در صورت فراموشی کد مرسوله پستی بر روی لینک کلیک کنید.

ساعت تحویل مرسولات پستی با پیک

در روش پیک، محدودیت وزن و اندازه برای ارسال وجود دارد. بنابراین محصولات به نسبت وزن، اندازه و تعدادی به وسیله پیک موتوری، پیک سواری و یا وانت سبک و سنگین ارسال می­ شوند.

ساعت تحویل مرسولات پستی به این شکل است که پس از زمان آماده سازی محصول، سفارش در مدت زمان 1 روز کاری درب منزل/ محل کار و.. (آدرس مقصد) به دست سفارش دهنده می­رسد.

روش ارسال پیک مخصوص مناطق 22 گانه شهر تهران است و شامل حومه تهران و استان ­های دیگر نمی ­شود.

همچنین مبلغ ارسال در این روش متناسب با مسافت طی شده، توسط گیرنده به صورت نقدی به پیک پرداخت می­ شود.

اطلاعیه

کلیه افرادی که هنوز مرسولات سازمانی خود را دریافت نکرده اند، می توانند با ورود به سامانه najatracking.post.ir، مراحل پیگیری مرسوله سازمانی را انجام دهند.

ساعت تحویل مرسولات پستی توسط باربری

روش باربری برای سفارشات تعداد بالا، وزن بالای 25 کیلوگرم مقصدهای غیر از مناطق  22 گانه شهر تهران است.

در این روش سفارشات به باربری تحویل داده می شوند و پس از رسیدن محصولات به مرکز باربری شهر گیرنده، با سفارش دهنده تماس می گیرند و هماهنگی برای تحویل بسته ­ها انجام می ­شود.

علاوه بر این هزینه ارسال در روش باربری به صورت پس کرایه است و پس از تحویل بسته از باربری، توسط گیرنده پرداخت خواهد شد.

جدول تحویل مرسولات پستی به خارج از کشور

نام کشور پیشتاز امانت هوایی پست نامه هوایی امانت زمینی پست نامه زمینی
آمریکا * 6 روز 5 روز 16 روز 14 روز
انگلیس 3 روز 7 روز 5 روز 17 روز 15 روز
آلمان 3 روز 6 روز 5 روز 15 روز 16 روز
کانادا * 6 روز 6 روز 16 روز 16 روز
ژاپن 3 روز 6 روز 6 روز 16 روز 13 روز
چین 3 روز 5 روز 4 روز 14 روز 14 روز
افغانستان 3 روز 4 روز 5 روز 14 روز 15 روز
بنگلادش 3 روز 4 روز 5 روز 14 روز 15 روز
بوتان * 4 روز 5 روز 15 روز 14 روز
کامبوج * 6 روز 5 روز 16 روز 15 روز
اندونزی 3 روز 5 روز 4 روز 17 روز 17 روز
لاءو * 4 روز 4 روز 14 روز 13 روز
مالزی 3 روز 6 روز 6 روز 22 روز 17روز
میانمار * 5 روز 4 روز 15 روز 14 روز
نپال * 4 روز 4 روز 14 روز 14 روز
فیلیپین 3 روز 5 روز 5 روز 17 روز 15 روز
تیمور شرقی * 7 روز 6 روز 17 روز 16 روز
ویتنام * 10 روز 6 روز 16 روز 16 روز

 

 

ساعت تحویل دادن مرسوله پستی

برای اطلاع از استعلام گواهی‌ نامه گم شده از پست بر روی لینک کلیک کنید.

مسئولیت پستچی در تحویل مرسوله

نامه رسان مرسوله پستی را به نشانی گیرنده می برد و اگر گیرنده در محل نباشد، مجدداً برای بار دوم در ساعت و روز مشخصی به آن نشانی می رود و اطلاعیه زمان تعیین شده را در همان آدرس قرار می دهد. اگر در مراجعه دوم پستی باز هم گیرنده در محل نباشد، شخص گیرنده باید در مدت زمان معین شخصاً به اداره پست محل سکونت خود مراجعه کند و بسته پستی را تحویل بگیرد.

نکته: لازم به ذکر است اگر روی مرسوله پستی، شماره موبایل گیرنده ذکر شود، چون برخی از پستچیان با آن شماره تماس خواهند گرفت. لذا باید در زمانی که منتظر دریافت مرسوله پستی هستید حواستان به درج همراه نیز باشد.

نکات مهم در زمان تحویل مرسولات پستی

توجه کنید که زمان آماده ­سازی هر محصول قبل از ارسال حداکثر 3 روز کاری است و مدت زمان ارسال بعد از زمان آماده­سازی محصول احتساب می ­گردد.

در روش ارسال توسط پیک، محصولات بعد از آماده­سازی (حداکثر 3 روز) بین ساعات 12 الی 16 ارسال می شوند.

نحوه پیگیری مرسولات پستی

سامانه رهگیری مرسولات شرکت پست، به دنبال ثبت درج اطلاعات لحظه به لحظه جابه‌جایی مرسولات پستی مشتریان را بر عهده دارد. در صورتی که بسته پستی در زمان مورد انتظار، به دست مشتریان نرسد، می توانند از طریق سامانه رهگیری مرسولات پستی، برای رهگیری مرسوله خود با دریافت کد رهگیری از این سامانه استفاده کنند.

نکته:

لازم به ذکر است مرسولات پستی، از طریق کد ملی، پیامک، شماره موبایل و کد USSD قابل پیگیری است

برای دسترسی به راهنمای جامع پیگیری مرسولات پستی با کد ملی بر روی لینک کلیک کنید.

اخبار جدید مرسولات پستی

هوشمندسازی ارسال و تحویل مرسولات پستی

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از طریق هوشمندسازی به دنبال ایجاد هوشمندسازی در فرایند ارسال و تحویل مرسوله‌های پستی است. یکی از اهداف هوشمندسازی، سنجش میزان رضایت مردم است تا صورت دائمی بر روند سرعت و کیفیت کار خودشان نظارت کنند.

۹۹درصد مرسولات پستی به خارج کشور هوایی است.

مسؤول امانت خارجه پست استان زنجان با اعلام اینکه مهم‌ترین و اصلی‌ترین روشی که در خدمات پستی مورد استفاده قرار می‌گیرد، حمل و نقل هوایی است، اشاره کرد: ۹۹درصد مرسولات پستی به خارج کشور از طریق هوایی انجام می‌شود.

خلاصه مطالب

در این مقاله به بررسی ساعت تحویل مرسولات پستی در هر کدام از شیوه های تعیین شده از سوی شرکت ملی پست پرداختیم. از آنجا که زمان ارسال مرسولات طبق جدول زمانبندی پست برای هر منطقه، شهر و همچنین نوع بسته و وزن آن متفاوت است، ساعت تحویل هم متفاوت خواهد بود.

افرادی که به هر دلیلی در زمان تعیین شده، موفق به دریافت بسته پستی خود نشوند، باید از طریق سامانه تعریف شده شرکت ملی پست، جهت پیگیری مرسوله اقدام نمایند. چنانچه در خصوص ساعت تحویل مرسولات پستی سوالی داشته باشید، می توانید با مشاوران ما در ایران تحصیل تماس بگیرید. 

برای دانلود پی دی اف مقاله کلیک کنید. 

3.8/5 - (29 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

مرسوله‌ های پستی چه رمانی برگشت می خورند؟

در شرکت پست، مرسولات پستی معمولاً به علت چون ناقص بودن نشانی گیرنده، مراجعه نکردن گیرنده برای دریافت مرسوله پستی، نقل مکان گیرنده بدون اطلاع به فرستنده، شناخته نشدن گیرنده در نشانی درج شده بر روی مرسوله، فوت گیرنده و عواملی از این قبیل عودت می شوند.

در صورت گم شدن مرسوله چه کاری باید انجام داد؟

فرستنده می ‌تواند با مراجعه به اداره پست مبدأ، از سرنوشت مرسوله ثبتی خود اطلاع پیدا کند. در صورت آسیب دیدگی یا مفقودی، طبق مقررات درخواست جبران خسارت کند.

 چگونه باید شکایات خود را در مورد خدمات اداره پست ثبت کرد؟

مشتریان می ‌توانند هرگونه شکایت، سؤال و موارد مشابه را با شمار تلفن ۸۴۴۷۰۰۰۰ در میان گذاشته و یا با مراجعه به سایت ثبت شکایات به نشانی https://eop.post.ir اطلاعات خود را وارد کنند.

 

نظرات

313 دیدگاه دربارهٔ «ساعت تحویل مرسولات پستی + جدول زمان بندی مناطق | ایران تحصیل»

  1. Avatar photo صابر گفت:

    سلام من۱۴روزه منتظرم بستم از نیشابور برسه تهران.دو روز دیگه هم عیده کلا تعطیله هیجام پایون گو نیستن حتی اون شماره ای که گفتین تماس گرفتم.کد مرسوله هم زدم نوشته تحویل شد

    1. Avatar photo مشاور امینی گفت:

      سلام دوست عزیز
      شکایت پستی در گوگل ثبت کنید.

بارگذاری دیدگاه های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

تماس با مشاور