ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

رشته گفتار درمانی بدون کنکور ۱۴۰۳ + لیست دانشگاه ها

از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

رشته توانبخشی به زیر مجموعه های مختلفی تقسیم می شود که یکی از زیر مجموعه‌های آن گفتار درمانی نام دارد و به دلیل داشتن بازار کار بسیار مناسب، افراد فراوانی هرسال به تحصیلی در این رشته علاقمند هستند. به همین دلیل ورود به این زیر مجموعه پرطرفدار کار چندان ساده‌ای نیست و بیشتر افراد ترجیح می دهند تا بدون تحمل رقابت سنگین کنکور تبدیل به یک گفتار درمان شوند. از این رو در این مقاله قصد داریم رشته گفتار درمانی بدون کنکور را مورد بررسی قرار دهیم بنابراین پیشنهاد می کنیم اگر شما نیز علاقمند به ثبت نام گفتار درمانی با سوابق تحصیلی هستید تا انتهای این مقاله را مطالعه کنید و در صورت داشتن هرگونه سوال با مشاوران ما در ایران تحصیل ارتباط برقرار نمایید.

 

رشته گفتار درمانی بدون کنکور

 

 

معرفی رشته گفتار درمانی

رشته توانبخشی به زیر شاخه های مختلفی تقسیم می شود که این شاخه ها شامل ارتوپدی فنی، بینایی سنجی، شنوایی سنجی، طب فیزیکی و توانبخشی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، مددکاری اجتماعی و مدیریت توانبخشی هستند. یکی از پر طرفدارترین این گرایش ها گفتار درمانی نام دارد و به شخصی که اختلالات گفتاری و زبانی را درمان می کند گفتار درمانگر یا پاتولوژیست گفتار و زبان گفته می شود.
بعضی از کودکان یا بزرگسالان نمی توانند به راحتی صحبت کنند و دچار آسیب های مغزی و روانی هستند و یا برخی دیگر به صورت مادرزادی دچار اختلالات زبانی و گفتاری می باشند و نیاز به گفتار درمانی دارند. گفتار درمانگر نحوه ارتباط گیری بدون استفاده از زبان را به این افراد آموزش می دهد و به آنها در نحوه صحیح صحبت کردن کمک می کند.
بنابراین با توجه به اهمیت این رشته، در ادامه مقاله مقاطع مختلف گفتار درمانی بدون کنکور را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

اطلاعیه 

پذیرش داوطلب در رشته گفتار درمانی در مقطع کارشناسی از طریق سازمان سنجش و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری از طریق وزارت بهداشت و درمان صورت می‌پذیرد.

 

تحصیل رشته گفتار درمانی بدون کنکور در مقطع کارشناسی

همانطور که گفته شد رشته گفتار درمانی به دلیل داشتن بازار کار بسیار مناسب در ایران و خارج از کشور طرفداران بسیار زیادی دارد و متقاضیان زیادی علاقه‌مند به ورود در مقطع کارشناسی رشته گفتار درمانی بدون کنکور دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی هستند. اما خبر مهم اینکه امروزه تحصیل در مقطع کارشناسی این رشته به صورت بدون آزمون در هیچ یک از دانشگاه های سراسری یا آزاد کشور عزیزمان ایران امکان پذیر نیست و تنها راه ممکن برای داشتن تحصیلات دانشگاهی در این رشته شرکت و قبولی در کنکور سراسری است.
البته افرادی که قصد تحصیل در این رشته به صورت بدون کنکور را داشته باشند می توانند به ثبت نام رشته گفتار درمانی بدون کنکور در دانشگاه های آزاد خارج از کشور اقدام نمایند.

برای کسب اطلاع در زمینه رتبه قبولی رشته گفتار درمانی روی لینک کلیک کنید.

تحصیل رشته گفتار درمانی بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

از آن جایی که کنکور کارشناسی ارشد نیز مثل دوره کارشناسی سختی های خاص خودش را دارد افراد بسیاری به دنبال ادامه تحصیل رشته گفتار درمانی بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند.

تعداد واحد های مقطع کارشناسی ارشد رشته گفتار درمانی کلا ۳۲ واحد می باشد که دوازده واحد آن را دروس اختصاصی اجباری، دوازده واحد را دروس پایه، چهار واحد را دروس اختصاصی اختیاری و چهار واحد برای پایان نامه در نظر گرفته شده است.
بنابراین در مورد تحصیل رشته گفتار درمانی بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد باید بگوییم تنها راه برای انجام این کار، داشتن معدل بالا در مقطع کارشناسی است.
همچنین اگر شخصی بخواهد به ثبت نام در رشته گفتار درمانی بدون کنکور مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری بپردازد می بایست حداقل یکی از شرایط زیر را دارا باشد:

  • دارای رتبه های اول تا پانزدهم المپیادهای علمی دانشجویی باشد.
  • دوره کارشناسی ناپیوسته خود را در چهار نیمسال تحصیلی فارغ التحصیل شود و بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی خود موفق به کسب رتبه اول شده باشد. ( برای کارشناسی ارشد)
  • دانشجوی نمونه کشوری بوده و توسط سازمان امور دانشجویان معرفی شده باشد.
  • رتبه اول تا سوم جشنواره های خوارزمی، جوان خوارزمی، رازی، ابن سینا و فارابی را کسب کرده باشد.
  • حداکثر پس از هشت نیمسال تحصیلی فارغ التحصیل شده باشد و به لحاظ میانگین جزء ۱۰ درصد دانشجویان برتر هم رشته و هم ورودی خود باشد. ( برای کارشناسی ارشد)

تحصیل در رشته بینایی سنجی بدون کنکور

دانشگاه های دارای رشته گفتار درمانی

برای پذیرش در رشته گفتار درمانی می بایست حتما در کنکور گروه آزمایشی تجربی شرکت داشت. اما نکته مهم اینکه کسانی که دارای مدرک کارشناسی گفتار درمانی هستند می توانند در رشته های سلامت سالمندی، گفتار درمانی، مدیریت توان بخشی و فیزیولوژی علوم تشریحی شرکت کنند. همچنین از طریق مدرک کارشناسی ارشد گفتار درمانی می توان به ادامه تحصیل در مقطع دکتری سالمندشناسی، گفتار درمانی، مشاوره و توانبخشی، علوم اعصاب و مهندسی پزشکی (بیوالکتریک) پرداخت. در ادامه دانشگاه هایی که دارای رشته گفتار درمانی هستند ذکر می شوند اما توجه داشته باشید که این رشته در حال حاضر تنها در دانشگاه های روزانه و پردیس خودگردان پذیرش دارد.

 

لیست دانشگاه های دارای رشته گفتار درمانی
نوع دوره  نحوه پذیرش نام دانشگاه استان دانشگاه   نام رشته جنسیت پذیرش  ظرفیت
روزانه  با آزمون  دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی  تهران  تهران گفتار درمانی  زن – مرد  20
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی اراک  مرکزی گفتار درمانی زن – مرد  12
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  اصفهان گفتار درمانی زن – مرد 15
پردیس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  اصفهان   گفتار درمانی  زن – مرد 5
روزانه  با آزمون دانشگاه علوم پزشکی ایران  تهران  گفتار درمانی  زن – مرد  14
روزانه  با آزمون دانشگاه علوم پزشکی بابل مازندران   گفتار درمانی زن – مرد 15
روزانه  با آزمون دانشگاه علوم پزشکی تبریز    آذربایجان شرقی گفتار درمانی زن – مرد  20
روزانه  با آزمون دانشگاه علوم پزشکی تهران  تهران گفتار درمانی  زن – مرد  15
روزانه  با آزمون  دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور – اهواز  خوزستان   گفتار درمانی  زن – مرد 17
پردیس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور – اهواز  خوزستان   گفتار درمانی زن – مرد  4
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی زاهدان سیستان وبلوچستان گفتار درمانی زن – مرد  10
پردیس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشکی زاهدان سیستان وبلوچستان گفتار درمانی زن – مرد  3
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی سمنان سمنان گفتار درمانی زن – مرد 15
روزانه  با آزمون دانشگاه علوم پزشکی شیراز فارس گفتار درمانی زن – مرد 15
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی مشهد خراسان رضوی گفتار درمانی زن – مرد 15
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی همدان همدان گفتار درمانی زن – مرد  2

 

قبولی در رشته گفتار درمانی بدون کنکور

بازار کار رشته گفتار درمانی در خارج از کشور

بسیاری از افراد علاقمند به تحصیل در رشته گفتار درمانی بدون کنکور هستند و به همین دلیل به ثبت نام این رشته در دانشگاه های آزاد خارج از کشور روی می آورند. از آنجا که داشتن درآمد کافی یک امر مهم و اساسی مخصوصا در کشورهای خارجی به شمار می آید، در جدول زیر بازار کار این رشته در کشورهای خارجی قابل مشاهده می باشد.

 

موقعیت شغلی گفتار درمانگر شرح نوع فعالیت
گفتار درمانگر کودک  

متخصص گفتار درمانی کودک در بیمارستان ها و مدارس اسخدام می شود. این فرد موظف به رفع مشکلات تنفسی و گفتاری کودکان در سنین مختلف است.

 

گفتار درمانگر بزرگسالان  

گفتار درمانی در بزرگسالان مربوط به حادثه هایی می باشد که روی گفتار و تکلم فرد تاثیر می گذارد و این کار توسط گفتار درمانگر بزرگسالان انجام می شود.

 

موقعیت و مشاغل مدیریتی  

آسایشگاه ها یا مراکز توانبخشی خارج از کشور از میان افرادی که در زمینه گفتار درمانی تخصص دارند نیروی مدیریتی جذب می کنند.

 

گفتار درمانگر لکنت زبان  

لکنت از جمله مشکلات رایجی است که ریشه در کودکی دارد اما به دلیل عدم تشخیص درست در دوران طفولیت، در زمان بزرگسالی در تکلم فرد نمایان می گردد. متخصصین این حوزه با طراحی تمرین هایی بسته به سن فرد باید اقدام به رفع مشکل بیمار نمایند.

 

گفتار درمانگر زبان پریشی  

حادثه های متفاوتی ممکن است به جسم یا روح فرد صدمه بزند و در آخر منجر به بروز مشکل در تکلم یا خواندن و نوشتن شود، به این مشکلات زبان پریشی می گویند که رفع آن بر عهده گفتار درمانگر زبان پریشی می باشد و این متخصصین عمدتا در مراکز روان درمانی استخدام می شوند.

 

 

نکته مثبت در مورد تحصیل رشته گفتار درمانی در خارج از کشور این است که بر خلاف بسیاری از رشته ها در کشور های اروپایی این رشته هنوز اشباع نشده و هنوز فرصت های بسیاری پیرامون آن وجود دارد.

 

ثبت نام گفتار درمانی با سوابق تحصیلی

 

 

اطلاعیه
تحصیل در رشته گفتار درمانی بدون کنکور تنها برای افرادی که دارای شرایط استعدادهای درخشان هستند، امکان پذیر می باشد.

 

 

اخبار پیرامون رشته گفتار درمانی بدون کنکور

تحصیل در رشته گفتار درمانی بدون آزمون در سال های گذشته

تا قبل از سال 1390 دانشگاه های پردیس بین الملل با هدف جذب دانشجوی خارجی امکان ورود بدون کنکور را برای دانشجویان ایرانی نیز فراهم می کردند و یکی از رشته های مورد تدریس در این دانشگاه ها گفتار درمانی بود که بدون کنکور پذیرش می شد. به همین دلیل با اینکه در حال حاضر امکان ورود به رشته گفتار درمانی بدون کنکور وجود ندارد اما از آن مطالب بسیاری در اینترنت موجود است.

البته تا همین چند سال قبل هم به نحوی امکان ادامه تحصیل در رشته گفتار درمانی بدون آزمون برای افراد متقاضی وجود داشت و افراد هر چند مشکل اما می توانستند برای این امر اقدام کنند. اما پس از عدم موفقیت دانشگاه های پردیس بین الملل در جذب دانشجوی خارجی، فعالیت این مراکز متوقف شد و به نوعی می توان گفت که در حال حاضر هیچ راهی به غیر از ثبت نام در کنکور سراسری و یا اقدام از طریق استعدادهای درخشان وجود ندارد.

علاوه بر این در صورتی که به هر دلیلی نمی خواهید در کنکور سراسری شرکت نمایید اما علاقمند به تحصیل در این رشته هستید، دانشگاه های غیر دولتی خارج از کشور نیز می تواند راه حلی مناسب برای شما باشد.

تحصیل در رشته گفتار درمانی بدون کنکور

خلاصه مطلب

یکی از پرطرفدار ترین گرایش های رشته توانبخشی گفتار درمانی نام دارد که به علت متقاضیان بسیار، قبولی آن از طریق کنکور سراسری کار چندان آسانی نیست و به همین دلیل بسیاری از افراد به تحصیل در رشته گفتار درمانی بدون کنکور روی می آورند.

در این مقاله نیز به معرفی رشته گفتار درمانی پرداختیم و ثبت نام گفتار درمانی با سوابق تحصیلی در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین گفتیم تحصیل در کارشناسی رشته گفتار درمانی بدون کنکور تنها برای افرادی که دارای شرایط استعدادهای درخشان و تیزهوشان هستند امکان پذیر می باشد و در حال حاضر هیچ یک از دانشگاه های سراسری و آزاد کشور با سوابق تحصیلی در این رشته ثبت نام ندارند.
علاوه بر این تنها راه قبولی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری این رشته را نیز مطرح کردیم و گفتیم تنها افرادی که دارای معدل بالا یا یکی از شرایط ذکر شده در مقاله باشند می‌توانند به صورت بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری گفتار درمانی پذیرش شود.
البته پذیرش داوطلبان در رشته گفتار درمانی مقطع کارشناسی از طریق سازمان سنجش و در مقاطع بالاتر از طریق وزارت بهداشت و درمان صورت می گیرد.
علاوه بر موارد فوق دانشگاه های دارای این رشته را نیز بیان کردیم و از انجا که تحصیل رشته گفتار درمانی بدون کنکور در مقطع کارشناسی به جز استعداد های درخشان، از طریق تحصیل در دانشگاه های آزاد خارج از کشور نیز ممکن است به معرفی بازار کار این رشته در خارج از کشور پرداختیم.
در نهایت نیز یادآور شدیم تا قبل از سال 1390 دانشگاه های پردیس بین الملل با هدف جذب دانشجوی خارجی امکان ورود بدون کنکور در رشته گفتار درمانی را برای دانشجویان ایرانی نیز فراهم می کردند اما بعد از عدم موفقیت این دانشگاه ها در جذب دانشجوی خارجی فعالیت این مراکز متوقف شد و در حال حاضر هیچ راهی به غیر از ثبت نام در کنکور سراسری و یا اقدام از طریق استعدادهای درخشان برای تحصیل بدون آزمون این رشته در داخل کشور وجود ندارد.
امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد اما در صورت داشتن هرگونه سوال می توانید با مشاوران ما در ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

 

 

 

برای دانلود فایل pdf مقاله کلیک کنید.

 

 

 

 

 

 

3.7/5 - (4 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

پذیرش داوطلبان در رشته گفتار درمانی از چه طریقی صورت می گیرد؟

پذیرش داوطلبان رشته گفتار درمانی در مقطع کارشناسی از طریق سازمان سنجش و در مقاطع بالاتر از طریق وزارت بهداشت و درمان صورت می گیرد.

 

آیا می توان برای تحصیل در رشته گفتار درمانی بدون کنکور در خارج از ایران اقدام کرد؟

بله برای کسب اطلاعاتی بیشتر در این رابطه می توانید با تیم مشاوره ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

 

آیا امکان ادامه تحصیل در رشته گفتار درمانی بدون کنکور مقاطع ارشد و دکتری در ایران وجود دارد؟

این امر تنها برای افراد دارای استعداد درخشان مقدور است.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • دندانپزشکی بدون کنکور در تهران

    دندانپزشکی بدون کنکور در تهران + ثبت نام

    دندانپزشکی بدون کنکور تهران از جمله مواردی است که متقاضیان بسیاری دارد، اما در حال حاضر رشته دندانپزشکی بدون کنکور در شهر تهران ارائه نمی شود. رشته های زیر نظر وزارت بهداشت فقط و فقط یکبار در اواخر دهه ۸۰...
  • لیست رشته‌های بدون کنکور تجربی

    لیست رشته‌های بدون کنکور تجربی 1403 + شرایط و دانشگاه ها

    لیست رشته‌های بدون کنکور تجربی 1403 اعلام شد. افرادی که قصد ثبت نام در رشته های بدون کنکور تجربی را دارند ابتدا باید از شرایط ثبت نام در این رشته‌ها اطلاعات کامل را به دست آورده و سپس برای اسم...
  • رشته های بدون کنکور

    رشته های بدون کنکور 1403 + شرایط و دانشگاه ها sanjesh.org

    اطلاع از زمان ثبت نام در رشته های بدون کنکور دانشگاه‌های آزاد، سراسری، غیر انتفاعی بسیار اهمیت دارد. کلیه داوطلبان برای ثبت نام باید به سایت sanjesh.org مراجعه کنند تا از رشته های بدون کنکور تهران و سایر شهرستا‌ن‌ها در...
  • سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل

    سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل + بخشنامه 1403

    سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل به نشانی اینترنتی my.medu.ir برای انجام ثبت نام جهت ترمیم معدل و ایجاد سابقه تحصیلی ایجاد‌ شده‌ است. افرادی که تمایل دارند تا سوابق تحصیلی خود را ایجاد کرده و معدل خود را ترمیم...
تماس با مشاور