ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

رشته های انسانی مناسب چه کسانی است؟

رشته های انسانی مناسب چه کسانی است
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

رشته انسانی در واقع رشته ای برای مطالعه رفتار و عملکرد انسان ها می باشد. در این مطالعات تمامی عواملی که مربوط به انسان هستند و بر آن تاثیر می گذارند حائز اهمیت و مطالعه است، چه به صورت فردی و چه به صورت جمعی. با این توصیفات، کسانی که مایل به تحصیل در رشته انسانی هستند، می بایست دارای ویژگی هایی باشند و از همه مهمتر به این رشته علاقه داشته باشند، در غیر این صورت این رشته ناخوشایند خواهد بود. به همین دلیل این مقاله به بررسی سوال «رشته های انسانی مناسب چه کسانی است؟» خواهیم پرداخت و توانایی های لازم برای رشته انسانی را بیان خواهیم کرد تا بدانیم که چه کسانی در رشته انسانی موفق می شوند؟ آیا انتخاب این رشته برای شما مناسب است یا خیر؟ پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

رشته انسانی چیست؟

رشته انسانی، به بررسی عوامل مختلف متاثر بر انسان و نیز رفتارهای او به صورت جمعی و فردی می پردازد. این عوامل ممکن است ریشه بیرونی و یا درونی داشته باشند و مستقیما به انسان مربوط باشند. این رشته در رابطه با تمدن انسان ها و ویژگی های آن ها نیز مطالعه کرده و در مورد زبان های مختلف باستانی و مدرن، دین ها و مذهب های مختلف کشور ها، باستان شناسی و تاریخ، اقتصاد، فلسفه، روانشناسی و منطق و … آموزش می دهد.

باور عمومی در رابطه با رشته انسانی این است که افرادی که از لحاظ درسی ضعیف تر از سایرین هستند رشته انسانی را انتخاب می کنند در صورتی که این باوری کاملا اشتباه است. رشته انسانی از فعال ترین و استدلالی ترین رشته های تحصیلی است که نیازمند قدرت تحلیل و استدلال بالایی است. اگر شما به بررسی مسائل در زندگی انسان و موضوعات مربوط به آن در ابعاد مختلف علاقه دارید و نیز توانایی های لازم برای رشته انسانی دارید، رشته علوم انسانی می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

 

نکته مهم:

در نتیجه‌ بالا رفتن سطح کیفی و اهمیت علم انسانی و علوم اجتماعی (humanities and social science) سطح فکر و فرهنگ جامعه هم از زوایای مختلف ارتقاء پیدا خواهد کرد.

چه افرادی در رشته انسانی موفق می شوند؟

انتخاب رشته یکی از مهم ترین مراحل زندگی هر شخصی است. این انتخاب باید آگاهانه و با در نظر گرفتن علاقه و استعداد و توانایی هر فردی باشد. اگر  شما تمایل به انتخاب رشته انسانی دارید، باید در ابتدا شرایط خود را بسنجید تا بدانید که آیا شرایط لازم برای انتخاب رشته انسانی را دارید؟ چه معدلی را برای انتخاب رشته انسانی نیاز دارید؟ برای انتخاب رشته انسانی نمره کدام دروس مهم است؟ و به صورت کلی، عوامل موثر در انتخاب رشته انسانی چیست و شامل چه مواردی است؟ این شرایط عبارتند از:

  • مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور ماه دانش‌آموز در دروس عربی، زبان، ادبیات فارسی و مطالعات اجتماعی در سه پایه هفتم، هشتم و نهم بدون ضریب کمتر از 42 نباشد.
  • نمره درس زبان و ادبیات فارسی در سه سال دوره متوسطه اول، با ضریب 4 محاسبه می شود.
  • نمره درس مطالعات اجتماعی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می شود.
  • نمره درس عربی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 2 محاسبه می شود.
  • مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته انسانی در پایه‌های تحصیلی هفتم، هشتم و نهم با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل 378 باشد.
  • داشتن حداقل معدل 14 برای تحصیل در رشته علوم انسانی الزامی است.

 

برای دریافت راهنمایی و مشاوره انتخاب رشته انسانی کنکور کلیک کنید.

 

رشته های انسانی مناسب چه کسانی است؟

همانطور که گفته شد، رشته انسانی، علم مطالعه انسان و عوامل موثر بر رفتار و عملکرد وی است. از این رو کسانی که این رشته را انتخاب می کنند باید دارای برخی ویژگی های خاص باشند. در این قسمت از مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد که رشته های انسانی مناسب چه کسانی است؟ نکته ای که در همین ابتدا باید متذکر شویم، این است که رشته انسانی  زمینه‌های شغلی گسترده‌ ای دارد و فقط شامل حقوق، قضاوت و معلمی و … نیست. در ادامه لیستی از مشاغل مختلف در رشته های انسانی را بیان خواهیم کرد.

زبان و ادبیات ملل مختلف، ادیان و مذاهب کشور ها، علوم ورزشی، باستان شناسی، تاریخ، جغرافیا، اقتصاد، جامعه شناسی، علوم اجتماعی و مردم شناسی، فلسفه و منطق، روانشناسی، مدیریت بخش های مختلف اقتصادی، بازرگانی و دولتی، مسائل مربوط به خانواده و علوم تربیتی از محورهای اصلی رشته انسانی محسوب می شود و متقاضیان باید برای کسب موفقیت در این رشته علاوه بر علاقه مندی به علوم انسانی قدرت حافظه خوب، توانایی علمی در دروسی همانند؛ ادبیات، عربی، تاریخ، جغرافیا، فلسفه و منطق و مطالعات اجتماعی را نیز داوطلبان باید داشته باشند چرا که از نیازهای اصلی این رشته به حساب می آیند.

اگر فردی هستید که با دروس محاسباتی چون ریاضی و فیزیک رابطه خوبی ندارید و علاقه ای نیز به رشته های پزشکی و پیراپزشکی ندارید، ممکن است رشته انسانی رشته ای مناسب برای شما باشد. البته فراموش نکنید که دروس تخصصی رشته انسانی به هیچ عنوان ساده و دست کم گرفتنی نیستند و برای موفقیت باید تلاش کنید.

 

برای دریافت لیست رشته های انسانی با رتبه مورد نیاز کلیک کنید.

 

توانایی های لازم برای رشته انسانی

برای موفقیت و تحصیل در تمامی رشته‌ ها نیازمند برخی پیش‌ نیاز ها و مهارت‌ ها هستیم. توجه کنید که این تصور قبلی که بین دانش‌آموزان بسیار رایج شده است که احساس می‌کنند تحصیل در رشته‌ ی علوم انسانی به مهارت خاصی نیاز ندارد و موفقیت در آن آسان است و اکثر کسانی که از درس ریاضی فراری هستند به سمت این رشته می‌روند، کاملا اشتباه است. خوب است بدانید که توانایی های لازم برای رشته انسانی چیست و آیا شما فردی مناسب برای این رشته هستید یا خیر؟

اگر در این رشته مهارت‌های لازم را نداشته باشید، در همان دوران دبیرستان نیز توانایی ادامه‌ ی تحصیل را نخواهید داشت. دانش آموزانی که تمایل به انتخاب رشته علوم انسانی به عنوان رشته تحصیلی خود هستند، بهتر است از ویژگی های زیر برخوردار باشند تا بتوانند به موفقیت دست یابند:

  • نمرات بالا در درس ادبیات، عربی و مطالعات اجتماعی
  • استعداد بالا در روابط اجتماعی و عمومی 
  • علاقمندی به مشاغل اداری و آموزشی
  • توانایی بالای سخنوری و انتقال مطالب به دیگران 
  • قدرت فهم و درک مباحث و مسائل تئوری (هوش اجتماعی بالا)
  • قدرت استدلال و تحلیل مسائل
  • داشتن روحیه پرسشگری
  • جستجوگر بودن
  • صبور و اهل مطالعه بودن

توجه کنید که این ذهنیت که سبب می شود تا فکر کنید دروس رشته انسانی نیازمند حفظ کردن هستند، اشتباه است. زمانی که شما مطلبی را به طور کامل درک کنید، به‌راحتی می‌توانید آن را به خاطر بسپارید. در این صورت نیازی به حفظ کردن سطحی و گذری مطالب ندارید.

توانایی های لازم برای رشته انسانی

 

 

چه کسانی در رشته انسانی موفق می شوند؟

در این قسمت از مقاله به بررسی راهکار هایی خواهیم پرداخت که موجب موفقیت می شوند. اگر «چه کسانی در رشته انسانی موفق می شوند؟» سوال شما نیز هست تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. یکی از عوامل تاثیر گذار در موفقیت شما، حافظه قوی و بهره مندی از تمرکز خوب می باشد. علاوه بر آن فرد باید بتواند به صورت منطقی به مسائل نگاه کرده، ظرفیت بالایی داشته و نظریاتی مستند و با دلیل داشته باشد. متقاضی باید بتواند بدون گیج شدن در اثر بمباران مسائل روزمره به تحلیل و نقد مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بپردازد و بفهمد که مردم جامعه‌ اش به چه فكر می‌ كنند و نیاز های آن ها چیست؟

همچنین باید به تحقیق‌ های نظری و عملی علاقه‌ مند باشد یعنی علاوه بر اینکه از یكسو نظریه‌ های متفاوتی را مطالعه می کند (اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی) و آن ها را مورد نقد و تحلیل قرار می دهد، باید بتواند از سوی دیگر بین مردم جامعه رفته و به تحقیق‌ های میدانی بپردازد. دانش و بینش ریاضی نیز در این رشته بسیار مهم است. یعنی دقیق فكر كردن و دقیق اندیشیدن در پژوهش‌ ها حساس و مهم است. دانش‌ آموزان این رشته می‌توانند پس از اخذ مدرك پیش‌ دانشگاهی در مقاطع بالاتر (دانشگاهی) به تحصیلات خود در رشته‌ های مختلف علوم انسانی ادامه دهند. 

چه کسانی در رشته انسانی موفق می شوند؟

 

مشاغل مرتبط در رشته علوم انسانی

در این قسمت از مقاله به بررسی مشاغلی خواهیم پرداخت که دانش آموزان می توانند با ادامه تحصیل در رشته های زیر گروه علوم انسانی به آن ها دست پیدا کنند. متقاضیان انتخاب این رشته می توانند با مراجعه به جدول زیر، اسامی این شغل ها را مشاهده کنند. این اسامی عبارتند از:

مشاغل رشته ادبیات و علوم انسانی شاخه نظری 
آمار  ادبیات داستانی مدیریت  امور گمرکی تاریخ
 باستان شناسی جغرافیا حسابداری حقوق راهنمایی و مشاوره
رشد و پرورش کودکان پیش دبستانی  روانشناسی زبان و ادبیات عربی   زبان و ادبیات فارسی   زبان و ادبیات کردی ​
علوم اجتماعی علوم ارتباطات اجتماعی ​ علوم اقتصادی  علوم تربیتی علوم سیاسی
 مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات ​  فلسفه  کارشناسی علوم انتظامی   مددکاری اجتماعی کتابداری
 آموزش زبان عربی مدیریت و بازرگانی دریایی  مدیریت مالی مدیریت هتلداری  مدیریت و کمیسر دریایی
 اديان و عرفان ايران شناسی تربيت مروج سياسی تاريخ و تمدن ملل اسلامی  آموزش زبان و ادبيات فارسی
حقوق زبان و ادبيات تركی آذری مترجمی زبان عربی مطالعات امنيتی فلسفه و کلام اسلامی

خلاصه مطلب

در این مقاله به بررسی رشته علوم انسانی پرداختیم و سعی کردیم تا به سوال «رشته های علوم انسانی مناسب چه کسانی است؟» پاسخ دهیم. دانستن جواب این سوال از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که سبب می شود که دانش آموزان با آگاهی از این رشته و دانستن علایق، استعداد و توانایی های خود دست به انتخاب این رشته بزنند و تصمیمی احساسی و غیر منطقی برای آینده خود نگیرند.

علاوه بر آن، همانطور که مشاهده کردید به بررسی توانایی های لازم برای رشته انسانی نیز پرداختیم تا بدانیم چه کسانی در رشته انسانی موفق می شوند و راهکار های رسیدن به این موفقیت چیست. فراموش نکنید که سخت کوشی و داشتن علاقه به رشته خود فاکتور بسیار مهمی است و رسیدن به موفقیت بدون داشتن این دو فاکتور، ممکن نیست. پس از مطالعه این مقاله چنانچه سوال و یا اشکالی داشتید می توانید با مشاوران ما در ایران تحصیل تماس بگیرید. همچنین می توانید برای ما کامنت بگذارید. کارشناسان مجرب ما در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخ گوی سوالات شما خواهند بود.

 

برای دریافت پی دی اف کامل مقاله کلیک کنید.

4.1/5 - (8 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

برای تحصیل در رشته انسانی چه مهارت هایی مورد نیاز است؟

اصلی ترین توانایی لازم برای تحصیل در رشته انسانی داشتن علاقه به مطالعه حفظیات و توانایی در این امر می باشد.

آیا امکان تغییر رشته به انسانی وجود دارد؟

در صورت داشتن ریز نمرات خوب خصوصا نمرات ادبیات فارسی، عربی، مطالعات اجتماعی و زبان انگلیسی و معدل خوب بله.

تحصیل در رشته انسانی تا چه حد دشوار است؟

هر کدام از رشته های نظرزی سختی به خصوص خود را دارند، اما در صورت علاقه دانش آموز به مباحث درسی تحصیل در این رشته دشوار نخواهد بود.

نظرات

2 دیدگاه دربارهٔ «رشته های انسانی مناسب چه کسانی است؟»

  1. Avatar photo مریم گفت:

    من فردی بودم که بخاطر مشاجره بیش از حد خانوادم نتونستم رشته ی نظری بیارم و خیلی ناراحت شدم و امسال من دهم تصویر سازی هستم و میخوام تغییر رشته بدم من به این رشته علاقه دارم و توانایی اینکه این رشته رو ادامه بدم دارم اما نمیدونم که میشه تغییر رشته بدم من تو سال نهم برای اولین بار زیر ۱۷ آوردم و معدلم ۱۴ و ۷۵ بود میشه بگید که من الان باید چیکار کنم تا بتونم تغییر رشته بدم برا انسانی اگه نتونم دیگه نمیخوام درس بخونم

    1. Avatar photo tahmasebi گفت:

      سلام دوست عزیز شما میتونید تغییر رشته بدید، برای این مسئله باید دیپلم تطبیقی بگیرید و دروس پایه ی دوازدهم رو در خرداد ماه امتحان بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

تماس با مشاور