ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

رشته علوم تربیتی در ایران {درآمد و چارت دروس + آینده شغلی} | ایران تحصیل

رشته علوم تربیتی در ایران
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

رشته علوم تربیتی در ایران متقاضیان زیادی دارد و سالانه علاقه مندان بسیاری جهت ادامه تحصیل وارد این رشته می شوند. رشته علوم تربیتی از رشته هایی است که به جنبه ‌های آموزش و پرورش و مسائل انسان می‌ پردازد. بسیاری از افراد دغدغه هایی در خصوص درآمد رشته علوم تربیتی، بازار کار رشته علوم تربیتی و چارت دروس رشته علوم تربیتی دارند که در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد. 

افرادی که وارد این رشته می شوند، باید به مباحثی چون روان شناسی، جامعه‌ شناسی، فلسفه، آمار، مدیریت و اقتصاد علاقه داشته باشند. گرایش های رشته علوم تربیتی در ایران در مقاطع کارشناسی شامل پنج گرایش و در مقطع ارشد و دکتری نیز گرایش های متفاوت دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

 

رشته علوم ‌تربیتی در ایران

رشته علوم تربیتی در ایران در سال های اخیر به دلیل توجه به امر آموزش با استقبال داوطلبان بسیاری رو به رو بوده است. مباحث رشته علوم تربیتی حول محور تعلیم و تربیت انسان و آموزش آن ها است.

کاربرد این رشته شامل آموزش عالی و آموزش نیروی انسانی و آموزش و پرورش در سازمان ‌ها می شود. بنابراین هر.جا که سخن از آموزش باشد، پای رشته علوم تربیتی هم به میان می ‌آید. علوم تربیتی در واقع مجموعه ‌ای از دانش‌ هایی است که از طریق شناخت و بهره گیری از آن ها می ‌توان به مسائل تربیتی پی برد و از طریق آن مسیر رشد افراد را فراهم کرد.

در این رشته به آموزش و یاد دادن به دیگران تاکید زیادی می شود. این دسته از آموزش ‌ها می ‌تواند شامل آموزش به کودکان، دانش ‌آموزان، دانشجویان، والدین و نیروهای انسانی سازمان ‌ها و شهروندان یک شهر باشد. بنابراین افرادی به درد این رشته می ‌خورند که بتوانند روابط اجتماعی خوبی با دیگران برقرار ساخته و از مهارت ‌های خاص اجتماعی برخوردار باشند. علاوه بر این داشتن فن بیان قوی و مهارت ‌های یکی از فاکتورهای اساسی است که افراد علاقه مند به تحصیل باید در خود پرورش دهند.

آینده شغلی رشته علوم تربیتی در ایران

چارت دورس رشته علوم تربیتی

دروسی رشته علوم تربیتی بسیار متنوع ‌اند و همه آن ها مربوط به آموزش انسان ها است. هر علمی که در ارتباط با رشد انسان باشد، در این رشته کاربرد دارد. در چارت دورس رشته علوم تربیتی، از میان دروسی که برای این رشته اهمیت دارند، می‌ توان به درس های زیر اشاره کرد:

روان شناسی: یکی از مهم ترین دروسی که در چارت دورس رشته علوم تربیتیدیده می شود و در این رشته کاربرد دارد، درس روان شناسی است. در واقع هر موقعیت آموزشی می‌ تواند به‌ مثابه یک موقعیت ارتباطی و انسان تلقی شود. از سوی دیگر شناخت رفتارها و روحیات افراد در رشته اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که می تواند منجر به تعامل ‌های بیشتری شود. دانشجویان این رشته مباحث روان شناسی را به ‌صورت جامع ‌تر در واحدهای روان شناسی عمومی، روان شناسی کودکان استثنائی، روان شناسی شخصیت، روان شناسی رشد، روان شناسی اجتماعی و تربیتی فرا خواهند گرفت.

فلسفه و منطق: از درس های مهم دیگری که افراد علاقه مند به تحصیل در رشته علوم تربیتی باید به آن آگاهی داشته باشند، مباحث مربوط به فلسفه و منطق است. در این دروس به نوع نگاه تربیتی و انسان ها و جامعه و جایگاه آن ها پرداخته می شود. داوطلبان رشته علوم تربیتی، مباحث فلسفه را به صورت جامع ‌تر و کلی ‌تر در قالب کلیات فلسفه، فلسفه تعلیم و تربیت، مبانی تعلیم و تربیت را فرا خواهند گرفت.

جامعه ‌شناسی: یکی از مهم ترین درس های رشته علوم تربیتی جامعه‌ شناسی است، زیرا آموزش ارتباط زیادی با موقعیت اجتماعی انسان ها دارد و همه افرادی که در این رشته تحصیل می ‌کنند باید مهارت‌ های اجتماعی مناسب را دارا باشند. این درس ها در قالب دانشگاهی درباره واحدهای مختلف و کامل‌ تر ارائه می شود.

آمار: از دیگر درس هایی که در رشته علوم تربیتی کاربرد دارد، درس آمار است که در قالب آمار توصیفی و استنباطی تدریس می شوند.

اقتصاد: مسائل مالی و امور اقتصادی در امر آموزش بسیار مهم هستند و اگر تأمین مالی به‌ درستی صورت نگیرد ممکن است آموزش افراد با شکست مواجه شود. به ‌همین دلیل افرادی که در رشته علوم تربیتی در درس می‌خوانند، باید مباحثی که در قالب کلیات اقتصاد، مسائل مالی، اصول حسابداری هستند را فرا بگیرند. اما اگر بخواهیم به دروس دانشگاهی رشته علوم تربیتی بپردازیم، باید گفت رشته علوم تربیتی در مقطع کارشناسی دروس اختصاصی و مشترکی دارد که در ادامه به چارت دروس رشته علوم تربیتی در این مقطع اشاره خواهیم کرد.

 

دروس مقطع کارشناسی رشته علوم تربیتی دروس مشترک در گرایش‌های مختلف علوم تربیتی
 آشنایی با فعالیت های تربیتی- اجتماعی –  آشنایی با مفاهیم و روش تدریس ریاضیات –  آشنایی با کتابخانه و اصول کتابداری – آموزش هنر – آموزش و پرورش ابتدایی- راهنمایی- متوسطه  – آموزش و پرورش تطبیقی – آموزش و پرورش کودکان استثنائی -ادبیات کودکان – اصول بهداشت و کمک های اولیه – اصول و مبانی آموزش و پرورش -اقتصاد آموزش و پرورش – بهداشت و تغذیه مادر و کودک – تاریخ آموزش و پرورش اسلام و ایران -تفاوت های فردی کودکان- تهیه و کاربرد و مسائل آموزشی – جامعه شناسی آموزش و پرورش – جامعه شناسی عمومی – حرکات ورزشی و سرودهای خاص کودکان – روان شناسی آموزش خواندن – روان شناسی تربیتی – روان شناسی رشد 1- روان شناسی رشد 2 – روان شناسی عمومی (جهانگردی)  روانشناسی بازی- روش تدریس علوم اجتماعی و تجربی – روش ها و فنون تدریس – روش های آماری در علوم تربیتی – زبان آموزی
-سنجش و اندازه گیری در علوم تربیتی – فلسفه آموزش و پرورش- قصه گویی و نمایش خلاق – مدیریت مراکز پیش دبستانی و دبستانی – مشاوره کودک – مقادمات مشاوره و راهنمایی – مقدمات برنامه ریزی آموزش و درس – مقدمات تکنولوژی آموزشی – مقدمات روش تحقیق در علوم تربیتی – مقدمات مدیریت آموزشی- ورزش و بازیهای دبستانی – کار و آشنایی با طبیعت و زندگی اجتماعی – کاردستی و مهارت های فنی- کارورزی 1 – کارورزی 2 – کارورزی 3 – کارورزی 4 – کلیات اقتصاد- کلیات فلسفه
تاریخ آموزش و پروش در اسلام و ایران – فلسفه آموزش و پرورش- اصول و مبانی آموزش و پرورش – آموزش و پرورش تطبیقی- آموزش و پرورش ابتدایی راهنمایی و متوسطه – اخلاق اسلامی – روش ها و فنون تدریس – روانشناسی عمومی – روانشناسی تربیتی – روانشناسی رشد کودکی و نوجوانی – جامعه‌شناسی عمومی، جامعه‌شناسی آموزش و پرورش – اقتصاد آموزش و پرورش – مقدمات مدیریت آموزشی – مقدمات برنامه‌ریزی آموزشی ودرسی – آموزش و پرورش کودکان استثنائی – مقدمات مشاوره و راهنمایی – مقدمات تکنولوژی آموزشی – آشنایی با کتابخانه و اصول کتابداری – روش‌های آماری در علوم تربیتی – سنجش واندازه‌گیری در علوم تربیتی – مقدمات روش تحقیق در علوم تربیتی.
آینده رشته علوم تربیتی در ایران

گرایش های رشته علوم تربیتی

رشته علوم تربیتی به روان شناسی بسیار نزدیک است و هر کدام از فنون روان شناسی در تدریس رشته علوم تربیتی بسیار اهمیت دارد. رشته علوم تربیتی در ایران در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد، و دکتری ارائه می شوند که هر کدام از مقاطع این رشته، دارای گرایش های متفاوتی هستنتد. گرایش های مقاطع مختلف رشته علوم ربیتی در ایران شامل موارد زیر می باشد.

گرایش های مقطع کارشناسی رشته علوم تربیتی

  1. تکنولوژی آموزشی
  2. راهنمایی و مشاوره
  3. آموزش پیش دبستانی و دبستانی
  4. مدیریت و برنامه‌ ریزی آموزشی
  5. آموزش و پرورش کودکان استثنایی

گرایش های مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی

  1. برنامه ریزی آموزشی
  2. آموزش و پرورش تطبیقی
  3. برنامه ریزی درسی
  4. تحقیقات آموزشی
  5. آموزش و پرورش استثنایی
  6. روانشناسی تربیتی
  7. آموزش بزرگسالان
  8. مشاوره و راهنمایی
  9. آموزش و بهسازی منابع انسانی
  10. تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت
  11. تکنولوژی آموزشی 
  12. مدیریت و برنامه ریزی آموزش عالی
  13. سنجش و اندازه گیری در آموزش و پرورش

گرایش های مقطع دکتری رشته علوم تربیتی

  1. تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت 
  2. برنامه ریزی درسی
  3. روانشناسی تربیتی
  4. سنجش آموزش
  5. برنامه ریزی توسعه آموزش عالی
  6. برنامه ریزی درسی در آموزش عالی
  7. مدیریت آموزش عالی
  8. اقتصاد آموزش عالی
  9. برنامه ریزی آموزش از راه دور 

چارت دروس رشته علوم تربیتی

بازار کار رشته علوم تربیتی در ایران

رشته علوم تربیتی در ایران بازار کار مناسبی دارد و افراد محصل در ارتباط با درآمد رشته علوم تربیتی اگر مهارت های کافی را کسب کنند، دغدغه زیادی نخواهند داشت. فارغ التحصیلان این رشته می ‌توانند علاوه ‌بر فعالیت در آموزش و پرورش، در سازمان ها و ارگان های دیگری که با آموزش و برنامه‌ریزی ارتباط دارند مشغول به فعالیت و کار شوند. در ادامه در خصوص بازار کار چهار گرایش رشته علوم تربیتی در ایران توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد.

بازار کار گرایش تکنولوژی آموزشی

فلسفه اصلی رشته تکنولوژی آموزشی استفاده از توانمندی ‌های افراد فارغ ‌التحصیل در رشته علوم تربیتی در آموزش و پرورش و صدا و سیما است، اما در عمل شاید برخی از فارغ التحصیلان به ‌سختی جذب این ارگان ها شوند. با این وجود باید اشاره کرد که فارغ التحصیلان رشته علوم تربیتی در ایران می ‌توانند در مدارس غیرانتفاعی مشغول به فعالیت شوند و با ارائه طرح ‌های آموزشی برای دوره‌ ها و درس های مختلف کارایی مدارس را ارتقا داده و بتواند موفقیت‌ هایی را کسب نمایند.

هم چنین بسیاری از افراد نیز می‌ توانند جذب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یا وزارت ارشاد شوند و با توجه به توانمندی ‌های خود بتوانند فعالیت ‌هایی را انجام دهند. علاوه بر این بسیاری از افراد هم هستند که جذب بازار کار آزاد می شوند و به تولید فیلم ‌های آموزشی مشغول می شوند.

بازار کار گرایش مدیریت و برنامه‌ ریزی

از آنجا که آموزش که از مهم ترین جنبه ‌های زندگی انسان است، هر اندازه که جامعه پیچیده‌ تر شود، آموزش و پرورش نقش پررنگ ‌تری در رشد انسان ها دارد. در همین ارتباط موقعیت ‌های شغلی بسیاری برای فارغ التحصیلان این گرایش وجود دارد و بسیاری از کارشناسان مدیریت و برنامه ‌ریزی آینده شغلی بسیار ایده ‌آلی دارند.

ماهیت رشته علوم تربیتی در ایران

بازار کار گرایش آموزش و پرورش دبستانی و پیش ‌دبستانی

افراد فارغ التحصیل این گرایش می توانند با داشتن سرمایه لازم علاوه بر کار در آموزش و پرورش و مهد کودک‌ ها و آمادگی‌ ها، مجوز تأسیس مهد کودک و آمادگی را دریافت کنند و در این حوزه به شکل خصوصی فعالیت کنند. علاوه بر این فارغ التحصیلان می‌ توانند در مراکز مرتبط با حوزه کودکان از جمله کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان یا سازمان بهزیستی به عنوان کارشناس مشغول به فعالیت شوند.

 افرادی که فارغ التحصیل گرایش آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی بر اساس جایگاه شغلی خود، مسئولیت های گوناگونی دارند که برخی از آن ها شامل موارد زیر است:

  • مربی دوره های پیش دبستانی
  • کارشناسی تهیه مواد و وسایل آموزشی و کمک آموزشی برای مراکز پیش دبستانی
  • کارشناسی تهیه مواد و وسایل آموزشی و کمک آموزشی برای مراکز پیش دبستانی و دبستانی
  • آموزگار مدارس ابتدایی
  • مدیریت مدارس ابتدایی
  • مربی کارورزی دانشجویان تربیت معلم
  • کارشناس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
  • کارشناس آموزش و برنامه ریزی سازمان بهزیستی
  • کارشناس وزارت آموزش و پرورش

بازار کار گرایش آموزش و پرورش کودکان استثنایی

فارغ‌ التحصیلان رشته علوم تربیتی در ایران با تحصیل در گرایش آموزش و پرورش کودکان استثنایی این امکان را دارند که به عنوان دبیر یا مربی در مدارس دانش‌ آموزان استثنایی (عقب مانده ذهنی) و مراکز نگهداری کودکان عقب‌ مانده ذهنی فعالیت نمایند. علاوه بر این محصلان می‌ توانند در جایگاه کارشناس گزینش و تشخیص کودکان عقب‌ مانده ذهنی در ارگان های مختلف از قبیل وزارت آموزش و پرورش و سازمان‌ بهزیستی فعالیت نمایند.

افراد فارغ التحصیل گرایش آموزش و پرورش کودکان استثنایی بعد از پایان تحصیلات عهده دار مسئولیت های متنوعی خواهند بود که برخی از آن ها به شرح زیر می باشد:

  • فعالیت به عنوان معلم مراکز آموزش و پرورش کودکان استثنایی و مدیریت مراکز آموزش و پرورش کودکان استثنایی.
  • کارشناس گزینش و تشخیص کودکان استثنایی و کارشناس آموزش و پرورش کودکان استثنایی در موسسات گوناگون از قبیل وزارت آموزش و پروش و سازمان بهزیستی کشور.

درآمد رشته علوم تربیتی در ایران

افرادی که در رشته‌ های علوم تربیتی در ایران مشغول به تحصیل می‌ شوند، بعد از فارغ التحصیلی اگر بتوانند مهارت های مناسبی را در دوران تحصیل خود کسب کنند، تبعاً این شانس را دارند که درآمد مناسبی را از طریق فعالیت در حوزه‌ های مختلف رشته علوم تربیتی به دست آورند. رشته علوم تربیتی در ایران در قیاس با سایر رشته های علوم انسانی در حوزه کار وضعیت تقریباً مشابهی دارد و همه فارغ ‌التحصیلان می توانند به ‌عنوان کارشناس، معلم، در نهادهای دولتی و غیردولتی مشغول به کار شوند و از طریق مهارت هایی مانند تولید محتوای آموزشی، تدریس خصوصی و مشاوره تحصیلی برای خود اشتغال ‌زایی کرده و درآمد خوبی را کسب نمایند.

از آنجا که این رشته جزء رشته های مهارتی است، افراد فارغ ‌التحصیل باید مهارت های آموزشی مثل فنون تدریس، انتخاب محتوای مناسب، نوشتن طرح درس آموزش کودکان، نحوه مدیریت کلاس درس، طراحی آموزشی، ارتباط با کودکان، فن بیان، اصول برنامه ‌ریزی آموزشی و درسی، نیاز سنجی آموزشی، نحوه ارزیابی و آموزش، استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات و مهارت های در این راستا را به ‌درستی فرا گیرند تا بتوانند از آن ها در بازار کار استفاده کرده و درآمد مناسبی داشته باشند.

درآمد رشته علوم تربیتی

مزایا و معایب رشته علوم تربیتی 

تحصیل در هر رشته ای مزایا و معایب خاص متفاوتی دارد. بسیاری از افراد تنها مزایای رشته مورد علاقه خود را در نظر می گیرند و از بررسی معایب آن رشته چشم پوشی می کنند. رشته علوم تربیتی نیز از این قاعده مستثنی نیست. افرادی که می خواهند در رشته علوم تربیتی بدون آزمون ادامه تحصیل دهند، باید از معایب و مزایای آن آگاهی کافی کسب کنند که در ادامه آن ها را شرح خواهیم داد. 

مزایای تحصیل در رشته علوم تربیتی

  • با نگاهی به چارت دروس رشته علوم تربیتی می بینیم که این رشته در مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری پذیرش خواهد داشت و داوطلبان علاقه مند به رشته علوم تربیتی بدون آزمون می توانند تا مقطع دکتری به تحصیلات خود ادامه دهند.
  • برخی از زیر شاخه های رشته علوم تربیتی چون برنامه ریزی درسی، مدیریت و منابع انسانی از بهترین گرایش های این رشته هستند و دارای بازار کار مناسبی دارند.
  • همچنین داوطلبان می توانند جهت شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش با مدرک علوم تربیتی حضور یافته که قبولی آن نسبت به سایر رشته ها بسیار راحت تر است.

معایب تحصیل در رشته علوم تربیتی

از این جهت که رشته علوم تربیتی رشته انسانی و مورد نیاز جامعه است، معایبی ندارد اما ممکن است افرادی علاقه ای به مباحث تربیتی نداشته و مایل به تحصیل در این رشته نباشند.

دروس رشته علوم تربیتی در ایران

جدیدترین اخبار پیرامون رشته علوم تربیتی 

رییس دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان منصوب شد

به گزارش صاحب نیوز؛ حسین هرسیج رییس دانشگاه اصفهان با صدور حکمی ، دکتر مریم فاتحی زاده را به عنوان رییس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی منصوب کرد.

عضو کارگروه تخصصی علوم تربیتی منصوب شد

استاد تمام کشور در رشته برنامه‌ ریزی درسی عضو کار گروه تخصصی علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، سید احمد هاشمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد عضو کار گروه تخصصی علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی شد. وی که تنها استاد تمام کشور در رشته برنامه‌ ریزی درسی در دانشگاه آزاد اسلامی است، چندین بار به‌ عنوان پژوهشگر برتر استانی انتخاب شده و دارای سوابق علمی و اجرایی تخصصی در حوزه آموزش عالی است.

 

خلاصه مطالب

در این مقاله به بررسی رشته علوم تربیتی در ایران و همچنین بازار کار رشته علوم تربیتی و چارت دروس رشته علوم تربیتی پرداختیم. بسیاری از افراد در سال ‌های اخیر جذب رشته علوم تربیتی شده ‌اند، زیرا این رشته در حال حاضر بازار کار مناسبی در حوزه‌ های آموزشی و تربیتی داشته و افراد می توانند در ارگان ‌های مختلف مشغول به کار شوند.

درآمد رشته علوم تربیتی بسته به مهارت های فرد می ‌تواند برای هر شخص متفاوت باشد، اما اگر افراد مهارت های مناسبی را کسب کرده باشند، می توانند در بازار کار رشته علوم تربیتی مشغول به فعالیت شوند. چنانچه در خصوص ماهیت رشته علوم تربیتی در ایران، چارت دروس رشته علوم تربیتی و مشائل مربوط به درآمد رشته علوم تربیتی سوالی داشته باشید، می‌ توانید با مشاوران ما در آکادمی ایران تحصیل ارتباط برقرار کنید تا راهنمایی ‌های مفیدی را در اختیارتان قرار دهند.

 برای دانلود پی ‌دی ‌اف مقاله کلیک کنید.

 

3.5/5 - (2 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

آیا افراد علاوه بر مقطع کارشناسی می توانند در مقاطع بالاتر تحصیل کنند؟

بله، در حال حاضر رشته علوم تربیتی در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری پذیرش دارد. 

بازار کار رشته علوم تربیتی در ایران چگونه است؟

بازار کار این رشته در ایران شرایط نسبتا مشابهی با سایر رشته های علوم انسانی دارد. 

فارغ التحصیلان رشته علوم تربیتی چه مهارت های باید داشته باشند؟

در این مقاله به مهمترین مهارت هایی که فارغ التحصیلان این رشته باید داشته باشند، از جمله فن بیان و مهارت های ارتباطی اشاره شده است.

 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

تماس با مشاور