ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

رشته ریاضی مناسب چه کسانی است؟

رشته ریاضی مناسب چه افرادی است؟
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

شرایط تحصیل در رشته ریاضی به دلیل سر و کار داشتن با دروس ریاضی، هندسه و فیزیک، یکی از دغدغه های محصلین است. بسیاری از افراد وارد این رشته می شوند، اما در طول تحصیل به دلیل سختی دروس و عدم علاقه، تغییر رشته می دهند. به همین دلیل محصلین باید بدانند که رشته ریاضی مناسب چه کسانی است؟ و چه کسانی در رشته ریاضی موفق می شوند؟ و بعد از فهم توانایی های لازم برای رشته ریاضی وارد پروسه انتخاب رشته شوند. رشته ریاضی در مجموع مناسب کسانی است که به مباحث ریاضی و حل مسائل آن علاقه مند هستند.

اشخاصی وارد این رشته می‌شوند که به دنبال بدست آوردن ذهن ریاضی قوی و قدرت تحلیل بالا هستند و تمایل به ادامه تحصیل در حوزه‌ های مختلف علم ریاضی دارند. به طور کلی فاکتورهای مهمی برای انتخاب این رشته از جمله علاقه به مسائل مختلف ریاضی، فکری و چالش‌های جدید ذهنی است. در ادامه به طور مفصل به این سوال پاسخ می دهیم که “چه کسانی در رشته ریاضی موفق می شوند؟” و همچنین توانایی های لازم برای رشته ریاضی و تیپ شخصیتی مناسب این رشته چیست.

 

چه کسانی در رشته ریاضی موفق می شوند؟

اگر می خواهید بدانید که چه کسانی در رشته ریاضی موفق می شوند باید گفت افرادی موفق خواهند شد که علاقه زیادی به مباحث ریاضی و حل مسائل آن دارند. اگر بخواهیم کمی بیشتر توضیح دهیم، باید گفت عموماً افرادی وارد تحصیل در این رشته می‌شوند که می‌خواهند ذهن ریاضی قوی و قدرت تحلیل بالایی به دست آورند، به علاوه تمایل دارند تا در حوزه‌ های مختلف علم ریاضی ادامه تحصیل دهند و به تدریس آن مشغول شوند. علاقه به حل مسائل مختلف ریاضی و همین‌ طور مسائل فکری و چالش‌های جدید ذهنی، می‌توانند از جمله مهم‌ ترین فاکتور ها برای انتخاب رشته ریاضی باشند. آن‌هایی که این رشته را انتخاب می‌کنند، در آینده ذهن و حافظه منطقی، باز، تحلیلگر و استدلالی پیدا خواهند کرد. 

اگرچه از طریق رشته ریاضی می توان به سوی انتخاب مشاغلی رفت که به مهندسی هیچ ارتباطی ندارند، اما با این حال بیشتر دانش آموزان بخاطر رشته های مهندسی، ریاضی فیزیک را در دبیرستان انتخاب می کنند. لذا اگر بخواهیم اکثریت رشته ها را معیار سنجش قرار دهیم، افرادی بهتر است در رشته ریاضی فیزیک تحصیل کنند که توانایی انجام کارهای فنی و مهندسی را داشته باشند.

ریاضی مناسب چه افرادی است؟

ریاضی مناسب چه افرادی است؟

 

برای اطلاع از چگونگی دریافت مشاوره کنکور ریاضی بر روی لینک کلیک نمایید. 

 

توانایی های لازم برای رشته ریاضی

از جمله توانایی های لازم برای رشته ریاضی، علاقه و مهارت در حل مسائل این رشته است که از پیش نیازهای اصلی برای موفقیت در این رشته به حساب می آید. بنابراین دانش آموزانی که وارد رشته ریاضی فیزیک می شوند، باید در دروس ریاضی و علوم قوی باشند و به ویژه در پایه نهم چنانچه نمره دانش آموزان در این درس کمتر از 17 باشد، این دانش آموز در این رشته مشکلات جدی پیدا خواهد کرد، زیرا در رشته ریاضی فیزیک، درس های فیزیک و شیمی و ریاضی نیاز به توانایی ذهنی بالا و سرعت عمل ذهنی مناسب نیاز دارد. قدرت تجسم فضایی (تصور اشکال هندسی و اجسام در ذهن ) از دیگر توانایی های لازم برای موفقیت در این رشته است.
در مجموع شخصی که می خواهد در رشته ریاضی ادامه تحصیل دهد باید 9 توانایی مهم زیر را داشته باشد:
  1. داشتن دانش ریاضی: با استفاده از دانش ریاضیات برای حل مسائل. 
  2. توانایی حل مسائل پیچیده: شناسایی مشکلات پیچیده و بررسی اطلاعات  و ارزیابی گزینه ها و پیاده سازی راه حل. 
  3. تفکر انتقادی: استفاده از منطق و استدلال برای شناسایی نقاط قوت و ضعف راه حل های جایگزین.
  4. درک قواعد ریاضی: درک درست از قواعد و راه حل های مسائل ریاضی.
  5. یادگیری فعال: درک اطلاعات جدید در حال حاضر و آینده جهت حل مسئله و تصمیم گیری. 
  6. استدلال ریاضی: توانایی انتخاب روش ها یا فرمول های ریاضی مناسب برای حل یک مسئله. 
  7. توانایی اضافه کردن، تفریق، ضرب، یا تقسیم سریع و صحیح.
  8. استدلال کسری: توانایی اعمال قوانین کلی به مشکلات خاص برای خلق پاسخ منطقی.
  9. توانایی ترکیب بخش هایی از اطلاعات برای تشکیل قوانین کلی یا نتیجه گیری (شامل پیدا کردن رابطه در میان رویدادهای به ظاهر غیر مرتبط).

برای معرفی زیرگروه های رشته ریاضی روی لینک آی رنگ کلیک نمایید.

کدام دروس دوره دبیرستان در رشته ریاضی بیشتر کاربرد دارند؟

بدیهی است که داشتن پایه قوی در دروس ریاضی، هندسه و حسابان دوره دبیرستان، برای آن هایی که می‌خواهند وارد رشته ریاضی در دانشگاه شوند بسیار حائز اهمیت است. این افراد حتماً باید مباحث ریاضی ۱، ۲ و ۳ و همچنین حسابان ۱ و ۲ را در سطح عالی فرا بگیرند.

گرایش‌ های رشته ریاضی برای ادامه تحصیل چه هستند؟

رشته ریاضی در مقطع کارشناسی ارشد به 3 دسته کلی ریاضی محض و ریاضی کاربردی و ریاضی دبیری تقسیم می‌شود که هر کدام از این سه دسته زیر گرایش‌های متفاوتی دارند. ریاضی محض شامل زیر گرایش‌های آنالیز، جبر و هندسه (توپولوژی) است و از سوی دیگر، ریاضی کاربردی زیرگرایش‌های آنالیز عددی و تحقیق در عملیات را در بر می‌گیرد.

زیر گرایش‌های ریاضی محض بیشتر به مفاهیم محض و اصول اساسی ریاضی می‌پردازند. دروسی که در این گرایش‌ها وجود دارد، بیشتر جنبه ذهنی دارند و به همین دلیل بسیار جذاب هستند. در گرایش‌های اشاره شده معمولاً قضایای مهمی که در ریاضی کشف شده‌اند ،مورد توجه قرار می‌گیرند و اثبات دقیق آنها مطرح می‌شود.

اشخاصی که علاقه بیشتری به اثبات و مطالب تصوری دارند، از این شاخه‌های به یقین ریاضی لذت خواهند برد. کاربرد این گرایش‌ها در همه جای ریاضی کاربردی به طور محسوس دیده می‌شود و البته این مباحث تقریباً در بسیاری از رشته‌های دیگر نیز نقش پر رنگی دارند. به طور مثال در گرایش آنالیز، مفاهیم آنالیز از جمله آنالیز تابعی، آنالیز هارمونیک، آنالیز مالی و آنالیز ریاضی مورد بحث هستند. در گرایش جبر همچنین به جبر رمزنگاری، جبر گراف، جبر جابجایی، جبر گروه‌ها، جبر لی و جبر نظریه نمایش پرداخته خواهد شد. در گرایش هندسه، تمرکز بر روی دروسی چون هندسه توپولوژی، هندسه متروئید، هندسه منطق ریاضی است.

زیر گرایش‌های ریاضی کاربردی بیشتر سویه محاسباتی دارند و دانشجویانی که از محاسبه و عملیات محاسباتی لذت می‌برند بهتر است این گرایش‌ها را انتخاب کنند. در واقع، افرادی که از اثبات فراری هستند، می‌توانند با خیال راحت به این سمت گرایش پیدا کنند. در همه جای اکثر رشته‌های دانشگاهی، ردپایی از دروس ریاضی کاربردی دیده می‌شود و به جرأت می‌توان گفت بسیاری از علوم دیگر، بدون ریاضی کاربردی بی‌معنا هستند. به زبان ساده، می‌توان گفت مفاهیم و مسائل سایر رشته‌ها با فرمول‌ها و مفاهیم رشته ریاضی کاربردی، معنا می یابند.

در گرایش آنالیز عددی، می‌توان در زمینه آنالیز عددی سیستم‌های دینامیکی، آنالیز عددی حل معادلات انتگرالی، آنالیز عددی حل عددی معادلات دیفرانسیل، آنالیز عددی روش‌های عددی در جبر خطی، آنالیز عددی موجک و پردازش تصویر کار کرد که در سایر رشته‌ها کاربرد بسیار زیادی دارند.

در گرایش تحقیق در عملیات، می‌توان در زمینه‌های کد گذاری، گراف و ترکیبات، ریاضی فیزیک، کنترل و بهینه‌ سازی به ادامه تحصیل پرداخت که نزدیک به رشته‌ های پر کاربرد و پر درآمد هستند. بسیاری از رشته‌ های دانشگاهی وابستگی مستقیمی به ریاضی دارند و بدون این دانش و مفاهیم آن عملاً معنایی پیدا نمی‌کنند. اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، باید اشاره کرد که چالش اکثر دانشجویان سایر رشته‌ ها فهم و تحلیل مفاهیم ریاضی رشته خود است.

سومین شاخه از رشته های ریاضی با عنوان ریاضی دبیری شناخته می‌شود. هدف از ایجاد این رشته، تربیت دبیران و کارشناسان متخصص آموزش ریاضی است که بعد از اتمام دوره باید با بیش‌ ترین توانایی پاسخگوی نیازهای آموزش و پرورش ایران در مقطع تحصیلی پیش‌ دانشگاهی باشند.

در پایان باید اشاره کرد که گرایش ریاضی مالی یکی از گرایش‌های پر طرفدار و پر کاربرد در بین تمام گرایش‌ های رشته ریاضی محسوب می‌شود و در حوزه بانکداری و اقتصاد نیز همواره به این گرایش نیاز است. این گرایش در حال حاضر بازار کار بسیار خوبی نیز دارد.

 

رشته ریاضی مناسب چه کسانی است؟

رشته ریاضی مناسب چه کسانی است؟

 

 

 

اطلاعیه 

انتخاب رشته های بدون آزمون ریاضی یکی از بهترین گزینه ها برای تمامی علاقه مندان به شمار می رود. بر این اساس، متقاضیان این فرصت را دارند تا دو نوبت در سال، یعنی مهر و بهمن ماه برای ثبت نام رشته مورد نظر خود ثبت نام کنند.

 

 

 

آینده شغلی فارغ التحصیل رشته ریاضی چگونه است؟

در گذشته بازار کار رشته ریاضی محدود بود. اما امروزه با توجه به کاربردهای این رشته، بازار کار گسترده‌تر شده است. از طرفی، تدریس خصوصی این روزها در بازار کار این رشته بسیار پر رنگ است و افراد متعددی از طریق تدریس در حوزه کنکور سراسری و مشاوره در همین رابطه، درآمد مناسبی را کسب می‌کنند. داشتن تجربه در بحث تدریس و ارائه روش‌های مبتکرانه در همین راستا، می‌توانند نقش بسزایی را در موفقیت‌های آتی دانشجویان رشته ریاضی ایفا کنند.

فارغ‌التحصیلان رشته ریاضی می‌توانند در حوزه بانکداری، آموزش و پرورش، تألیف مبحث های آموزشی و تدریس خصوصی (به ویژه در مقطع کنکور سراسری) فعالیت نمایند. در حال حاضر در رشته‌هایی همچون ریاضی و آمار در زمینه‌های هوش مصنوعی و داده بسیار پرکاربرد شده‌اند و بر همین اساس، بازار کار این رشته‌ها نسبت به گذشته که تنها در موارد معدودی تعریف می‌شد، هم اکنون بسیار گسترده‌تر شده است.

از مزایای رشته ریاضی این است که دانشجویان آن می‌توانند همزمان با تحصیل در مقاطع مختلف، اقدام به تدریس خصوصی یا گروهی در آموزشگاه‌های مختلف نمایند و یا به تألیف کتاب نیز بپردازند. این مسئله، باعث خواهد شد تا افراد در کنار کسب درآمد مناسب همزمان با تحصیل، برای ورود قدرتمند به بازار کار در آینده پیش‌رو نیز آماده شوند.

اما در مجموع باید توجه داشته باشید که بازار کاری مشخصی برای این رشته تعریف نشده است و شاغل شدن دانشجویان ارتباط مستقیمی با مهارت آنها دارد. اما به  می توان گفت که فرصت های شغلی که در ادامه شرح خواهیم داد در افرادی است که موفق شده اند مدرک خود را در رشته ریاضیات و کاربردها بگیرند. 

 

این فرصت های شغلی عبارتند از:

  •  تدریس ریاضی متناسب با مدرک و دانش کسب شده در مکان هایی از جمله: مدرسه (ابتدایی، متوسطه اول و دوم)، موسسات آموزشی، دانشگاه و به صورت خصوصی برای متقاضیان
  •  استخدام در آموزش و پرورش
  •  تحصیل در گرایش های مختلف در حوزه کارشناسی ارشد، بازار کار متفاوتی را برای فارغ التحصیل به ارمغان خواهد آورد.
  •  امکان استخدام در بانک ها
  •  به طور معمول سازمان های دولتی نیازمند حضور یک ریاضیدان در دستگاه خود هستند.
  •  امکان تأسیس آموزشگاه تحصیلی و اخذ مجوز آن
  •  تحقیقات و تحلیل داده در سازمان های دولتی و خصوصی

 

 

تناسب دروس تدریس شده رشته ریاضی در دانشگاه با بازار کار 

متأسفانه سیستم آموزشی ایران از چندین سال گذشته پیشرفت چشمگیری نداشته است. به همین علت در تمامی رشته های تحصیلی این ناکارآمدی قابل انکار نیست. در رشته ریاضی نیز این کمبودها در سیستم سنجش مستثنی نیست.

دانشجویانی که در دانشگاه به موفقیت رسیده اند، با ورود به بازار کار متوجه خواهند شد که انجام تجزیه و تحلیل داده ها در محیط کار بسیار متفاوت با سیستم ایزوله دانشگاهی است.

به علاوه از آنجا که در دانشگاه چگونگی تدریس ریاضی و آموزش آن به دیگر افراد تدریس نمی شود، هنگامی که دانشجو بخواهد اطلاعات خود را در اختیار افراد دیگر قرار دهد، با یک مانع بزرگ به اسم عدم توانایی بیان علم ریاضی و ابراز آن مواجه خواهد بود.

با توجه به این شرایط لازم است که تمام دانشجویان این حوزه سعی کنند در کنار فراگیری آموزش عالی، به یادگیری برخی از مهارت های مهم زندگی بپردازند تا پس از فارغ التحصیلی و در هنگام ورود به دنیای واقعی مأیوس نشوند.

 

 

چه کسانی در رشته ریاضی موفق هستند؟

چه کسانی در رشته ریاضی موفق هستند؟

 

 

برای آشنایی بیشتر با مشاغل رشته ریاضی بر روی لینک کلیک نمایید. 

 

 

شرایط ادامه تحصیل در رشته ریاضی در داخل ایران چگونه است؟

از مهم ترین محاسن رشته ریاضی این است که تقریباً‌ همه دانشگاه‌‌های سراسری به دلیل ازدیاد اساتید آن، اقدام به جذب دانشجو در کلیه مقاطع این رشته می نمایند. بنابراین ادامه تحصیل در این رشته بسیار راحت است، البته به شرط اینکه دانشجو برحسب علاقه تحصیل خود را ادامه دهد و نه از روی اجبار.

لازم به ذکر است که تعدادی از دانشجویان رشته ریاضی در مقطع ارشد به رشته‌های اقتصاد، MBA و مهندسی صنایع روی می‌آورند، در این رشته‌ها، ریاضی نقش پر رنگی را ایفا می‌کند. بر همین اساس، دانشجویانی که مقطع کارشناسی خود را در رشته ریاضی گذارنده‌اند، جهت ادامه تحصیل در رشته‌های ذکر شده نه تنها مشکلی نخواهند داشت، بلکه در تمام گرایش های آن بسیار موفق هم می‌شوند.

 

 

شرایط ادامه تحصیل در رشته ریاضی در خارج از کشور به چه صورت است؟

در خارج از کشور به رشته‌‌ های علوم پایه اهمیت زیادی می‌دهند. به همین جهت چنانچه شخصی برای تحصیل در رشته ریاضی در خارج از ایران اقدام کند، در مقایسه با سایر رشته‌های دانشگاهی شانس بیشتری برای دریافت پذیرش خواهد داشت.

این نکته را نیز باید ذکر عنوان کرد که استانداردهای تدریس رشته ریاضی در ایران، بسیار نزدیک به استانداردهای دانشگاه‌های بین‌المللی معتبر است. لذا اگر کسی در زمینه ریاضی علاقه‌ مند به تحصیل در خارج از کشور باشد، با داشتن سوابق مناسب، می‌تواند به دانشگاه‌های مطرح دنیا و دارای اساتید به نام وارد شود تا موفقیت‌های بیشتری را به دست آورد.

واضح است که با انجام فعالیت‌های پژوهشی و ارائه مقاله، فرآیند دریافت بورسیه برای دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در خارج از کشور آسان‌ تر خواهد شد و به این ترتیب آن‌ ها می‌توانند ادامه تحصیلی راحت‌ تری را در دانشگاهی معتبر و در خارج از ایران تجربه نمایند. 

برخلاف ایران کشورهای اروپایی اهمیت بیشتری برای دروس پایه قائل هستند. بر همین اساس دانش آموزانی که دارای مدرک کارشناسی در رشته های شیمی، فیزیک، زیست شناسی و به ویژه ریاضی هستند، بیشتر از سایر درس های دانشگاهی شانس اخذ پذیرش از سمت دانشگاه های خارج از کشور را دارند.

نکته قابل توجه اینکه استاندارد تدریس ریاضی در ایران بسیار نزدیک به استانداردهای بین المللی است؛ بنابراین مدرک اخذ شده در ایران برای بیشتر کشورهای اروپایی قابل قبول خواهد بود.

در نظر داشته باشید چنانچه تصمیم به ادامه تحصیل در دانشگاه های خارجه را دارید، باید رزومه و سوابق تحصیلی مناسبی داشته باشید و بتوانید از یک استاد با مدرک علمی بالا توصیه نامه بگیرید. انجام فعالیت های پژوهشی به همراه ارائه مقالات معتبر می تواند روند اخذ بورسیه یا پذیرش را تسهیل نماید.

 

 

"چه

 

 

اطلاعیه

سازمان سنجش هر ساله، حدود یک ماه پس از تاریخ برگزاری کنکور، زمان مشخصی را جهت دریافت کارنامه اولیه مشخص می کند و داوطلبان پس از دریافت این نتایج از رتبه و نمره علمی خود مطلع می شود.

 

 

دانشگاه های برتر ایران در تدریس رشته ریاضی

اکثر دانشکده های دانشگاه های دولتی، رشته ریاضیات را آموزش خواهند داد، با این دانشگاه هایی وجود دارند که دانش آموزان برای ورود به آن با یک دیگر رقابت می کنند.

 

دانشگاه هایی که رشته ریاضی را آموزش می دهند عبارتند از:

 دانشگاه تهران

 دانشگاه صنعتی شریف

 دانشگاه فردوسی مشهد

 دانشگاه امیرکبیر تهران

 دانشگاه خوارزمی

 دانشگاه اصفهان

 دانشگاه ارومیه

 دانشگاه کردستان

 دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی تهران

 دانشگاه شهید باهنر تهران

 

دانشگاه های برتر جهان در تدریس رشته ریاضی

از آنجا که مناطق اروپا و آمریکا طرفدار علوم پایه هستند، دانشگاه های معتبر و مشهور زیادی در این زمینه دارند.

 

پنج دانشگاه به نامی که دانشجوی ریاضیات را از سرتاسر جهان جذب می کند به قرار زیر است:

 دانشگاه آکسفورد

 دانشگاه کمبریج

 دانشگاه استنفورد

 دانشگاه ام آی تی

دانشگاه کلتک

نکته قابل توجه اینکه دانشگاه های زیادی در سراسر دنیا وجود دارد که دانشجویان رشته ریاضیات و کاربردها را بورسیه می کنند؛ اما پنج مورد بالا پر تقاضا ترین دانشگاه های جهان هستند.

 

 

چه کسانی در رشته ریاضی موفق خواهند شد؟

چه کسانی در رشته ریاضی موفق خواهند شد؟

 

 

برای کسب اطلاع از  دفترچه انتخاب رشته ریاضی کنکوربر روی لینک کلیک نمایید.

 

 

شرایط ورود به رشته ریاضی در دبیرستان

  • نمره های دروس ریاضی و علوم تجربی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب ۳ محاسبه خواهد شد.
  • مجموع نمرات درس های مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس باید حداقل ۲۵۲ باشد. به عبارت دیگر چنانچه نمرات هر درس را در ضریب آن جمع کنیم، سپس حاصل جمع آن بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسیم شود، معدل رشته باید حداقل ۱۴ باشد.
  • مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هر یک از درس‌های ریاضی و علوم تجربی، در سه پایه در دوره متوسطه اول بدون ضریب نباید کمتر از ۴۲ باشد.

 

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته ریاضی

مهم‌ترین دروس رشته ریاضی به شرح زیر هستند که باید در هرکدام از این دروس به سطح توانایی خاصی رسید:

  • (+) ریاضی 1
  • (+) ریاضی 2
  • ریاضی 3
  • (+) معادلات دیفرانسیل
  • (+) آنالیز عددی
  • (+) جبر خطی
  • جبر 1
  • (+) آنالیز 1
  • (+) هندسه دیفرانسیل

 

مزایای تحصیل در رشته ریاضی

باید توجه داشته باشید که یکی از مزیت های رشته ریاضی این است که چون رشته ریاضی طرفداران کمی دارد، با اشباع نیروی کار مواجه نیست.

 پذیرش دانشجو در کلیه مقاطع این رشته بدون محدودیت است و تنها کافی است رتبه مورد نظر سنجش را کسب کنید.

 ورود به رشته هایی همچون مهندسی صنایع، MBA، اقتصاد و… برای کارشناسی ارشد با داشتن مدرک کارشناسی ریاضیات و کاربردها بلامانع می باشد.

 

 

معایب تحصیل در رشته ریاضی

سخت بودن دروس و چالش در پاس کردن واحدهای درسی، باعث می شود تا دانشجو از ادامه تحصیل در این رشته منصرف شود و در نیمه سال تغییر رشته دهد.

آینده نامشخص به همراه فرصت های شغلی کمی که برای فارغ التحصیلان این رشته وجود دارد، یکی دیگر از معایب این رشته است که سبب دلسردی دانشجویان از ادامه تحصیل در این رشته می شود.

از معایب دیگر این رشته می توان به پذیرش زیاد دانشجو در برخی از سال ها اشاره کرد. با وجود اینکه پذیرش در این رشته بالا است، اما با بررسی آمار فارغ التحصیلان متوجه خواهیم شد که تعداد فارغ التحصیلان پایین است؛ به همین دلیل اگر علاقه کافی به خواندن دروس حل کردنی و تحلیلی ندارید از ورود به این رشته خودداری نمایید.

 

تیپ شخصیتی مناسب برای تحصیل در رشته ریاضی

به طور قطع تست های شخصیتی زیادی وجود دارند که می توان با استفاده از آن ها، تیپ های شخصیتی که برای تحصیل در رشته ریاضی فیزیک مناسب هستند، استخراج کرد. در این بخش می توانید اطلاعات کاملی درباره تیپ های شخصیتی مناسب برای تحصیل در رشته ریاضی به دست آورید.

 

 تیپ شخصیتی رشته ریاضی بر اساس MBTI

بر اساس نتایج به دست آمده از «تست تیپ شناسی شخصیت MBTI»، افراد با تیپ شخصیتی زیر برای رشته ریاضی مناسب تر هستند:

  • افراد با تیپ شخصیتی INTP
  • افراد با تیپ شخصیتی ENTP
  • افراد با تیپ شخصیتی ESTJ
  • افراد با تیپ شخصیتی ISTJ

به این امر توجه داشته باشید که تیپ شخصیتی افراد هر چند سال یک بار تغییر می کند و اگر در لیست بالا نیستید، به هیچ عنوان به این معنا نیست که در رشته ریاضی موفق نمی شوید و این افراد توانایی های لازم برای رشته ریاضی را ندارند. با پاسخ به سوالات بالا و مشورت با یک مشاور با تجربه می توانید نتایج بهتری بگیرید.

 

 تیپ شخصیتی رشته ریاضی از دیدگاه جان هالند

از معتبرترین تست های شخصیت شناسی که به این سوال پاسخ می دهد که چه افرادی  توانایی های لازم برای رشته ریاضی را دارند و به طور معمول در مدارس نیز از آن استفاده می شود، «تست تیپ شناسی شخصیت جان هالند» است.

بر مبنای دیدگاه جان هالند، افراد زیر برای تحصیل در رشته ریاضی مناسب تر هستند:

  • افراد با تیپ شخصیتی تیپ واقع گرا
  • افراد با تیپ شخصیتی تیپ جستجوگر

 

برای کسب اطلاع از مشاوره کنکور ریاضی با ما در ایران تحصیل همراه باشید.

 

 

 تیپ شخصیتی رشته ریاضی بر اساس ۴ بعد اصلی شخصیت

یکی دیگر از روش های که می توان به این سوال پاسخ داد که چه کسانی در رشته ریاضی موفق می شوند؟ و توانایی های لازم برای رشته ریاضی چیست، شناسایی تیپ شخصیتی بر اساس ۴ بعد اصلی یعنی «شمی – حسی، برونگرایی – درونگرایی، فکری – احساسی، داوری کننده – ملاحظه کننده» است که به شما می گوید که برای چه رشته و کاری مناسب هستید.

تست تیپ شناسی شخصیت دیگری که نشان می دهد شخص برای رشته تحصیلی ریاضی مناسب است، توانایی های لازم برای رشته ریاضی کدام توانایی ها هستند و عموماً در پاسخ به این سوال است چه کسانی در رشته ریاضی موفق می شوند؟ 

 

براساس تست ۴ بعد اصلی شخصیت، افراد با تیپ شخصیتی زیر برای رشته ریاضی مناسب تر هستند:

  • افراد با تیپ شخصیتی «درونگرا – شمی، فکری – داوری‌ کننده»
  • افراد با تیپ شخصیتی «درونگرا – حسی، فکری – داوری‌ کننده»
  • افراد با تیپ شخصیتی «درونگرا – شمی، فکری – ملاحظه ‌کننده»
  • افراد با تیپ شخصیتی «برونگرا – حسی، فکری – ملاحظه کننده»

لازم به ذکر است که این تست ها صرفاً جهت شناخت بهتر از خودتان است. اما در نهایت برای انتخاب رشته باید با یک مشاور با تجربه مشورت نمایید.

چه افرادی در رشته ریاضی موفق می شوند؟

چه افرادی در رشته ریاضی موفق می شوند؟

 

 

اطلاعیه

رشته هایی همانند مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، مهندسی عمران، مهندسی نفت، فیزیک، مهندسی معماری طرفدار بیشتری در بین نفرات برتر دارند. با این وجود رشته برق و کامپیوتر بیشترین فراوانی در میان همه رشته ها بین نفرات برتر دارد.

 

 

رتبه لازم برای قبولی در هر یک از زیر گروه های رشته ریاضی

کارنامه داوطلبان کنکور ریاضی و سایر رشته ها در سه بخش بررسی می شود. بخش اول به اطلاعات فردی، استان، معدل و نوع سهمیه اختصاص دارد. بخش دوم به وضعیت مجازی در هر کدام از دوره های روزانه، شبانه و فرهنگیان ارتباط دارد و بخش سوم شامل درصدها، نمره و رتبه داوطلب می شود. بخش سوم تعیین می کند که آیا احتمال قبولی در رشته های موجود زیر گروه های رشته ریاضی برای داوطلب وجود دارد یا خیر.

 براساس موارد ذکر شده، آگاهی از فهرست کامل زیر گروه ها و رتبه مورد نیاز این ضرورت را ایجاد می کند که چند نمونه از کارنامه های افراد قبول شده در برخی از کد رشته محل ها را بررسی کنید. باید گفت هر ساله ممکن است تغییراتی در سهمیه های اختصاص یافته صورت گیرد. در جدول زیر، آخرین رتبه قبولی در رشته ریاضی در دانشگاه های مختلف براساس منطقه ارائه شده است. 

 

نام دانشگاه آخرین رتبه قبولی منطقه ۱ آخرین رتبه قبولی منطقه ۲ آخرین رتبه قبولی منطقه ۳
برق دانشگاه صنعتی شریف – تهران ۳۹ ۵۴ ۳۰
برق دانشگاه تهران ۲۰۷ ۱۵۵ ۷۰
برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر – تهران ۵۰۸ ۳۱۷ ۱۱۹
مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف تهران ۱۹۱ ۱۴۱ ۸۰
مهندسی مکانیک دانشگاه تهران ۴۵۲ ۲۵۵ ۱۴۵
مهندسی عمران دانشگاه تهران ۴۸۸ ۳۳۵ ۱۸۹
مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت ایران – تهران ۹۷۰ ۶۷۱ ۲۵۱
مهندسی عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی – تهران ۱۳۶۹ ۹۲۲ ۴۴۸

 

استفاده از مشاوره انتخاب رشته ریاضی چه اهمیتی دارد؟

بسیاری از داطلبان کنکور ریاضی فیزیک پس از صرف هزینه های بسیار برای شرکت در کلاس های کنکور در انواع مؤسسات کنکوری، خواندن کتاب های درسی و همچنین کتب مختلف کمک آموزشی از انتشارات مختلف و با بهترین و دقیق ترین برنامه ریزی توقع قبولی در بهترین دانشگاه ها و رشته های دانشگاهی را دارند.

اگرچه این موارد اهمیت بسیاری در قبولی داوطلبان دارند، اما در صورت انتخاب رشته نادرست در رشته های ریاضی، باعث هدر رفتن تمام تلاش ها و برنامه ریزی ها خواهد شد. اگر به دنبال موفقیت و بالابردن شانس خود برای قبولی در رشته های دانشگاهی ریاضی هستید، بهترین راه، دریافت مشاوره مناسب انتخاب رشته ریاضی است که می تواند آینده ای روشن را برایتان به ارمغان بیاورد.

انتخاب کارشناسان مجرب و گرفتن مشاوره های دقیق از این اشخاص که معمولاً اطلاع دقیقی از تمامی ضوابط و شرایط انتخاب رشته گروه ریاضی دارند و برای تعداد بی شماری از افراد انتخاب رشته کرده است، می تواند راه را برای شما هموار سازد. 

توجه کنید که شیوه انتخاب رشته مشاوران رشته ریاضی با در نظر گرفتن مواردی همچون شرایط فردی و خانوادگی، علاقه ها و خصوصیات هر شخص کنکوری با یکدیگر متفاوت است. با این حال شما داوطلبان می توانید جامع ترین و دقیق ترین مشاوره انتخاب رشته ریاضی برای پاسخ به این سوال که چه کسانی در رشته ریاضی موفق می شوند؟ و توانایی های لازم برای رشته ریاضی کدام است را از مشاوران کاردان دریافت نمایید و آن ها به بهترین نحو، فرایند انتخاب رشته ریاضی را برای کلیه داوطلبان انجام خواهند داد.

 

جدیدترین اخبار رشته ریاضی

تنها ۱۰ درصد شرکت کنندگان کنکور امسال داوطلبان رشته ریاضی هستند.

رئیس سابق بنیاد ملی نخبگان گفت: تنها ۱۰ درصد شرکت کنندگان کنکور امسال داوطلبان رشته ریاضی هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، نسرین سلطان خواه گفت: علم ریاضی مادر همه علوم و منطق صحیح فکر کردن است، اما این روزها در مدارس و دانشگاه‌ها دچار افول شده است.

معاون سابق علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: رشته ریاضی در مدارس مورد استقبال دانش آموزان نیست و خیلی از صندلی‌ها خالی مانده است.

رئیس سابق بنیاد ملی نخبگان افزود: در دانشگاه‌ها دانشجویان رشته ریاضی و علوم پایه را انتخاب نمی‌کنند، در سال جاری برای کنکور ۱۴۰۳ پایین‌ترین تعداد شرکت کنندگان را رشته ریاضی داشته است.

 

سیستان و بلوچستان رتبه ۱۸ کشوری در قبولی کنکور ریاضی

عبدالرسول پور عباس در مورد وضعیت داوطلبان استان سیستان و بلوچستان در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰، گفت: نرخ قبولی داوطلبان این استان در بخش با آزمون حدود ۹ درصد است که نشان می‌دهد با تقویت آموزشی این استان، باید تلاش مضاعفی برای کاهش فاصله نرخ قبولی با استان‌های رده بالاتر به عمل آید، زیرا میانگین نرخ کشور در پذیرش با آزمون حدود ۱۳ درصد است و استان سیستان و بلوچستان در رتبه ۲۸ کشوری است.

 

توانایی های لازم برای رشته ریاضی

توانایی های لازم برای رشته ریاضی

 

 

برای آشنایی بیشتر با بهترین رشته های ریاضی بر روی لینک کلیک نمایید. 

 

 

خلاصه مطالب

بسیاری از محصلین دوره دبیرستان، دغدغه این را دارند که بین رشته ریاضی و رشته های دیگر کدام یک را انتخاب نمایند و اغلب این سوال به وجود می آید که چه کسانی در رشته ریاضی موفق می شوند؟ و توانایی های لازم برای رشته ریاضی چیست. در مطالب بالا سعی کردیم با اشاره به شخصیت افراد، دروس ارائه شده، بازار کار و همچنین مزایا و معایب این رشته، به این سوال پاسخ دهیم. اگر شما برای انتخاب مسیر تحصیلی خود و تصمیم گیری برای انتخاب رشته بر سر دو راهی قرار دارید، می توانید با کارشناسان مجرب ما در ایران تحصیل در ارتباط باشید.

 

 

برای دانلود پی دی اف مقاله بر روی لینک کلیک نمایید.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

حداقل معدل لازم برای ورود به رشته ریاضی فیزیک چند است؟

حداقل معدل قبولی برای ورود به رشته ریاضی فیزیک معدل بالای 14 می‌باشد.

شرط معدل لازم برای رشته تحصیلی ریاضی فیزیک کدام است؟

معدل پایه نهم بالای 14 باشد، حداقل نمره علوم 14 و درس ریاضی 15 می باشد.

برای ورود به فیزیک از طریق رشته ریاضی، کدام گرایش را باید خواند؟ 

برای دوره ارشد در ایران گرایش تحقیق در عملیات است که یکی از بخش های آن ریاضی فیزیک است. 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • انتخاب رشته بدون کنکور

    راهنما انتخاب رشته بدون کنکور با سوابق تحصیلی 1403 + نکات قبولی

    فرآیند انتخاب رشته‌ بدون کنکور در دوره‌های روزانه، نوبت دوم، دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی و همچنین پردیس خودگردان دو بار در سال انجام می‌شود. مهلت انتخاب رشته بدون کنکور ورودی بهمن از 3 تا 8 بهمن ماه بوده و...
  • رشته های دانشگاه علوم انتظامی امین

    رشته های دانشگاه علوم انتظامی امین 1403 + شرایط پذیرش

    دانشگاه علوم انتظامی امین تنها دانشگاه افسری در ایران است که داوطلبان واجد شرایط می توانند از میان یکی از رشته های دانشگاه علوم انتظامی امین رشته دلخواه خود را انتخاب کرده، مشغول به تحصیل شده و فارغ التحصیل شوند....
  • آزمون های مشاوره ای هدایت تحصیلی

    ثبت نام آزمون مشاوره ای هدایت تحصیلی 1403 + ورود my.medu.ir

    شاید تا به حال نام آزمون هدایت تحصیلی را شنیده باشید اما ندانید که چیست و چه کاربردی دارد. آزمون های مشاوره ای هدایت تحصیلی، برای دانش آموزان پایه نهم برگزار می شوند. در واقع، این آزمون ها به دانش...
  • رشته‌های قطبی کنکور

    رشته‌های قطبی کنکور ۱۴۰۳ + دانشگاه ها و شرایط پذیرش

    لیست رشته‌های قطبی کنکور ۱۴۰۳ اعلام شد. داوطلبانی که در کنکور سراسری شرکت نموده و مجاز به انتخاب رشته می‌باشند، بایستی توجه داشته باشند که اگر رشته مورد نظر آن‌ها به صورت گزینش بومی قطبی است، برای افزایش احتمال قبولی...
تماس با مشاور