ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

خوابگاه خودگردان چیست؟

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۱۲
  • تاریخ بروزرسانی: ۱۷ آبان ۱۴۰۱
خوابگاه خودگردان چیست؟
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

قبولی در دانشگاه با وجود تمامی مزایایی که برای افراد می توان داشته باشد؛ گاهی با معضلاتی نیز همراه است. به طور مثال ممکن است برخی در دانشگاه محل زندگی خود پذیرفته نشده و مجبور باشند برای ادامه تحصیل به شهری دیگر مهاجرت کنند. با مهاجرت، اولین دغدغه تامین مسکن و تعیین محل زندگی است. برخی دانشگاه ها به دانشجویان خود خوابگاه ارائه می کنند و این دانشجویان از این بابت نگرانی نخواهند داشت. اما ممکن است برخی دانشگاه ها دارای خوابگاه نبوده و یا فرد دانشجو شرایط دریافت خوابگاه را نداشته باشد که در این صورت نیاز است فرد به صورت شخصی اقدام کرده و یا از خوابگاه های خودگردان استفاده نماید. از آنجایی که شاید برای بسیاری سوال باشد که خوابگاه خودگردان چیست؟ ما قصد داریم در ادامه این مطلب به این موضوع بپردازیم و قوانین خوابگاه خودگردان به همراه شرایط استفاده از آن ها را شرح دهیم.

 

منظور از خوابگاه خودگردان چیست؟

خوابگاه های خودگردان توسط اشخاص دیگری خارج از دانشگاه اداره می شود و این افراد با دانشگاه تفاهم می کنند که به وضعیت خوابگاه رسیدگی نمایند. البته تا به امروز اینگونه مشاهده است که دانشگاه نمی تواند به صورت کامل بر روند فعالیت های این اداره این خوابگاه ها نظارت داشته باشد. به طور مثال یکی از انتقادهایی که همیشه به این خوابگاه ها وارد می شود این است که امکانات اندکی در مقابل هزینه دریافتی دارند.

آمارها می گوید در حال حاضر ۲۵۲ هزار ظرفیت خوابگاهی در کشور موجود است که از این تعداد حدود ۲۰۲ هزار ظرفیت، خوابگاه‌های ملکی خود دانشگاه‌هاست و ۲۶ هزار ظرفیت، خوابگاه‌های اجاره ای می باشد. تنها ۲۴ هزار ظرفیت خوابگاهی کشور را خوابگاه‌های غیردولتی و خودگردان تشکیل داده اند  که حدود ۹٫۵ تا ۱۰ درصد است.

اگرچه ۹٫۵ درصد ظرفیت خوابگاه‌ها و ۱۰ درصد دانشجویان ساکن در این خوابگاه‌ها آمار کمی می باشد، اما این به معنای کمبود مشکلات نمی باشد.

به صورت کلی می توان گفت که خوابگاه، خانه دوم دانشجویان غیربومی است و باید دارای امکانات کاملی باشد؛ اما در حال حاضر مشکلات فراوانی در خوابگاه ها وجود دارد که باید برطرف شود. در ادامه برخی از مشکلات خوابگاه های دانشجویی را بررسی خواهیم کرد.

 

 

قوانین خوابگاه خودگردان

 

معایب خوابگاه خودگردان

ما در قسمت فوق سعی کردیم به این سوال پاسخ دهیم که خوابگاه خودگردان چیست؟

حال در این قسمت به بررسی مشکلات خوابگاه های خودگردان می پردازیم. یکی از رایج ترین مشکلات مربوط به هزینه های بالا خواهد بود. این خوابگاه ها امکانات کم داشته و هزینه بالایی را از دانشجویان دریافت می کند.

علاوه بر هزینه بالا، امکانات نیز در حد ظرفیت های اتاق ها نیست و ممکن است در یک اتاق 4 نفره، 6 نفر سکونت داشته باشند.

از جمله دیگر مشکلات می توان به نبود سرویس ایاب‌وذهاب اشاره کرد.

برخی دانشجویان نیز از این موضوع ناراحت هستند که امکانات این خوابگاه ها در حد امکانات خوابگاه های مخصوص دانشگاه نمی باشد. مشکل نظافت نیز از جمله موارد مهم دیگری است که در خوابگاه های دانشجویی مورد توجه قرار نمی گیرد.

 

برای اطلاع از نحوه ثبت نام خوابگاه در آموزشیار کلیک کنید.

 

قوانین خوابگاه خودگردان

مقررات اسکان این خوابگاه ها شامل موارد زیر می شود:

💥 همه افرادی که از خوابگاه استفاده می کنند، تنها با داشتن مجوز کتبی امکان تعویض اتاقی که به آن معرفی شده است را دارند.

💥 به علاوه تعیین تعداد نفرات هر اتاق به عهده اداره امور خوابگاه ها بوده و دانشجویان ساکن در اتاق اجازه ندارند با ورود افراد جدید دارای مجوز مخالفت کنند.

💥 دانشجویانی که مجوز سکونت در خوابگاه را دریافت می کنند، باید در تاریخ مقرر انصراف دهند و در صورت عدم انصراف در مهلت مقرر (حداکثر ده روز پس از آغاز ترم تحصیلی)، هزینه کامل نیمسال تحصیلی بهره مندی از خوابگاه، بر اساس مقررات صندوق رفاه برای آن ها محاسبه شده و از آن ها گرفته می شود.

💥 اگر دانشجویان خوابگاه را در مهلت تعیین شده توسط اداره امور خوابگاه ها، تخلیه نکرده باشند، مجوز تخلیه اتاق آن ها صادر شده و به مراجع ذیصلاح به منظور پیگیری های بعدی گزارش می شود.

💥 شرایط دریافت خوابگاه برای اتباع مختلف متفاوت نیست و تنها ممکن در میزان پرداخت هزینه و شهریه اخذ خوابگاه تفاوت جزئی وجود داشته باشد.

💥 خوابگاه مسئولیتی را مبنی بر گم شدن اشیاء بر عهده نمی گیرد و هر دانشجو موظف به حفظ اموال شخصي خود می باشد.

💥  هیچ دانشجویی حق طبخ غذا در اتاق خود را ندارد.

💥  تغيير يا تعويض قفل و ساير وسايل محل سکونت بدون هماهنگی ممنوع است.

💥 هر دانشجو باید محل مربوط به خود را نظافت نماید.

💥 برای تعمیر امور تاسيساتي خوابگاه از قبيل کليد و پريز، انشعاب آب و بايد مراتب را به سرپرست مربوطه اطلاع دهد تا نسبت به رفع آن اقدام شود.

💥 دانشجو حق جابجايي لوازم خوابگاهي را نخواهد داشت.

💥 در ابتداي سکونت در خوابگاه مبلغي به عنوان وديعه از دانشجو اخذ می شود و اگر خسارتی به خوابگاه وارد شود، کسر خواهد شد.

💥 سکونت افراد غير خوابگاهي در خوابگاه ممنوع می باشد.

💥 تامين یک سری لوازم شخصي مانند پتو، تشک، بالش و….. به عهده دانشجو خواهد بود .

💥 دانشجو در هنگام تخليه خوابگاه بايد اتاق را کاملا نظافت کرده باشد.

قوانین خوابگاه خودگردان که مربوط به شرايط ملاقات، مهمان و مسافرت می شود، شامل موارد زیر خواهد بود:

💥 مراجعه مهمانان درجه یک در نهایت به مدت 3 شب خواهد بود.

💥 تمامی افراد مراجعه کننده در صورت نشان دادن مدارک معتبر می توانند اقامت داشته باشند.

💥 دختران می توانند در هر ماه 4 شب را در خوابگاه حضور نداشته و در منزل خویشاوندانی که قبلا معرفی کرده اند، حضور یابند.

 

 

برای اطلاع از اینکه خوابگاه متاهلی به چه کسانی تعلق می گیرد؟، کلیک کنید.

 

هزینه خوابگاه خودگران

هزینه هر خوابگاه بر اساس ظرفیت اتاق و تعداد ماه های هر ترم تحصیلی و بر مبنای تعرفه های صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای ترم محاسبه شده و دانشجو باید از طریق صندوق رفاه آن را پرداخت کند.

خوابگاه های خودگردان برای اسکان دانشجویان و امکاناتی از قبیل اینترنت، کمد شخصی، ماشین لباسشویی، اتو، یخچال، آشپزخانه، تلویزیون، حیاط و … از دانشجویان هزینه می گیرند که ما مقدار تقریبی این هزینه ها را در ادامه آورده ایم.

 

ظرفیت اتاق قیمت
2 نفره 8000.000
3 نفره 7500.000
4 نفره 7000.000
5 نفره 7000.000
6 نفره 6500.000

 

عوامل تاثیر گذار در هزینه خوابگاه دانشگاه خودگردان ۱۴۰۳ شامل موارد زیر می شود:

🔸در دسترس بودن خوابگاه  که شامل، فاصله تا غذا خوري خوابگاه، فاصله تا دانشکده، فاصله تا محدوده خدمات شهری، فاصله تا مراکز درمانی، فاصله تا مرکز خرید و فاصله تا اماکن فرهنگی و ورزشی می شود.

🔸 وضعیت کیفی ساختمان خوابگاه  نیز شامل، عمر ساختمان، سیستم تاسیسات برق، رنگ آمیزی (نقاشی ، دیوار نوشته)، نورگیری و روشنایی و مجموعه اتاق های خوابگاه،

🔸 سوئیت خوابگاهی، واحد آپارتمانی و… می شود.  امکانات درمانی- رفاهی نیز در میزان هزینه ها تاثیر دارند که شامل،مرکز درمانی، پزشک عمومی، خدمات مشاوره اي، دندانپزشک، داروخانه، فروشگاه و بوفه دانشجویی، رستوران آزاد، نانوایی، آرایشگاه، دفتر پیشخوان دولت، آژانس ، تاکسی سرویس و … می شود.

 

📢اطلاعیه :📢

برای اطلاع از هزینه دقیق خوابگاه دانشجویی دانشگاه آزاد، دانشجویان باید از واحد دانشگاهی مربوطه اطلاعات کسب نمایند.

 

شرایط دریافت خوابگاه های دانشجویی

به صورت کلی تمامی دانشگاه ها دارای خوابگاه هستند، اما برای اینکه از شرایط دریافت خوابگاه های دانشجویی مطمئن شوید، نیاز است قسمت انتهایی دفترچه را مطالعه کنید. به صورت معمول اکثر دانشگاه های دولتی (روزانه) برای اسکان دانشجویان، دارای خوابگاه هستند.

اولویت اسکان دانشجو در خوابگاه ها با دانشجویان دوره “روزانه” خواهد بود؛  اما پس از اسکان دانشجویان روزانه و اگر ظرفیتی وجود داشته باشد، تقاضای اسکان دانشجویان شبانه نیز داده می شود. برای استفاده از خوابگاه نیاز است

افراد واجد شرایط در ابتدای هر نیمسال تحصیلی با مراجعه به اداره امور خوابگاه ها و ارائه برگ انتخاب واحد همان نیمسال، مجوز سکونت خود را دریافت کنند.

دانشجویانی که درخواست خوابگاه را دارند باید در همان ابتدای ورود برای اسکان در خوابگاه، تعهد محضری مربوط به صندوق رفاه دانشجویان را ارائه کنند. توجه داشته باشید دانشجویان دارای ودیعه و وام مسکن دریافت، نمی توانند از تسهیلات خوابگاه دانشجویی استفاده کنند.

 دانشجویان سنواتی در تمامی رشته ها، دانشجویان مقاطع phd و رزیدنتی، جابجایی، انتقالی، بورسیه سازمان های نظامی اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و سایر سازمان ها نیز در اولویت نخواهند بود. دانشجویان بعد از فراغت از تحصیل، انصراف یا اخراج از دانشگاه، همچنین آن دسته از دانشجویانی که به هر دلیل قطع ارتباط آموزشی دارند (مرخصی تحصیلی، تعلیق انضباطی) اجازه استفاده از خوابگاه را نخواهند داشت.

 

 

هزینه های خوابگاه خودگردان

 

 

چه کسانی در اولویت دریافت خوابگاه دانشجویی هستند؟

همانطور که در قسمت های فوق اشاره کردیم، طبق قوانین خوابگاه خودگردان یک سری از دانشجویان در اولویت برای دریافت خوابگاه هستند که در ادامه این دانشجویان را بررسی خواهیم کرد.

 

دانشجویان دارای اولویت برای دریافت خوابگاه دانشجویی
بیماری صعب العلاج دانشجو یا یکی از بستگان درجه یک وی (با ارائه ی مدارک پزشکی) دانشجویان خانواده معظم شاهد و ایثارگر
دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی ( ره ) و سازمان بهزیستی دانشجویی که همسر وی در حال خدمت سربازی می باشد.
وجود چند دانشجو در یک خانواده (با ارائه مستندات) نفرات اول تا سوم آسیا و جهان و نفرات اول کشوری مسابقات یا المپیادهای علمی، فرهنگی، هنری، ورزشی و قرآنی
فرزندان کارکنان دانشگاه و وزارت که در دانشگاه ها علوم پزشکی دولتی پذیرفته شده باشند

 

برای آشنایی با لیست خوابگاه های خودگردان پسرانه تهران روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

مدت زمان مجاز برای استفاده از خوابگاه دانشجویی

تمامی افرادی که در خوابگاه های دانشجویی سکونت دارند، در مدت زمانی معلوم حق استفاده از خوابگاه را خواهند داشت که در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد.

 

 

مدت زمان مجاز استفاده از خوابگاه
دوره تحصیلی         تعداد نیمسال تحصیلی مجاز
کاردانی ناپیوسته         4 نیمسال
کارشناسی ناپیوسته         4 نیمسال
کارشناسی پیوسته         8 نیمسال
دکترای تخصصی         8 نیمسال
کارشناسی ارشد ناپیوسته         5 نیمسال
دکترای حرفه ای         14 نیمسال

 

 

شرایط دریافت خوابگاه دانشجویی در دوره های شهریه پرداز

در دوره های شهریه پرداز مانند دانشگاه های پردیس، پیام نور و آزاد امکان استفاده از خوابگاه وجود ندارد؛ زیرا این دانشگاه ها خوابگاه نداشته و ارائه نیز نمی دهند. البته ممکن است برخی از آن ها دارای خوابگاه های خودگردان باشند که یا در دانشگاه و یا در بیرون دانشگاه واقع شده است.

دقت داشته باشید که قبل از ثبت نام در دانشگاه های آزاد، پیام نور و پردیس های خودگردان (بین الملل) ابتدا از ارائه ی خوابگاه خودگردان مطمئن شوید و سپس برای ثبت نام اقدام کنید.

 

 

شرایط تخصیص خوابگاه دانشجویی دانشگاه های مختلف

در بیشتر دوره های روزانه خوابگاه ارائه می شود که شرایط اختصاصی هر کدام نیز در دفترچه ها آورده شده است. به طور مثال ظرفیت هر خوابگاه این که به دوره های شبانه خوابگاه تعلق می گیرد و یا یک سری نکات دیگر همگی در شرایط اختصاصی آورده است.

در ادامه  برای سهولت بیشتر ما لیست دانشگاه های مختلف در تمامی استان های کشور و جزئیات مربوط به دانشکده ها برای شما را آورده ایم.

 

 

📥 دانلود لیست دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و شرایط تخصیص خوابگاه های دانشجویی📥

⚠ (جهت دریافت فایل روی لینک فوق کلیک نمایید.)⚠

 

 

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به این موضوع بپردازیم که خوابگاه خودگردان چیست؟ و قوانین خوابگاه خودگردان شامل چه مواردی می شود. از آنجایی که مسئله خوابگاه موضوع بسیار مهمی است و برای دانشجویانی که در شهری به غیر از محل زندگی خود تحصیل می کنند، همیشه نگران کننده می باشد، ما این موضوع را برای بررسی انتخاب کردیم. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص انواع خوابگاه ها و خوابگاه های خودگردان داشتید و یا اطلاعات کمی از قوانین خوابگاه خودگردان دارید، می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید تا اطلاعات بیشتری بدست آورید.

برای دانلود pdf مطلب کلیک کنید.

 

3.5/5 - (2 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

خوابگاه خودگردان چگونه ارائه می شود؟

این خوابگاه ها توسط اشخاص خصوصی اداره می شود.

هزینه خوابگاه های خودگردان چگونه تعیین می شود؟

هزینه این خوابگاه ها با توجه به امکاناتی که ارائه می دهند، تعیین می شود.

آیا برای استفاده از خوابگاه ها اولویت وجود دارد؟

بله دانشجویان دوره روزانه در اولویت بیشتری خواهند بود.

نظرات

12 دیدگاه دربارهٔ «خوابگاه خودگردان چیست؟»

  1. Avatar photo بدیعی گفت:

    درود
    وقت بخیر جناب
    آیا پشت کنکوری ها هم میتونن از خوابگاه خودگردان استفاده کنند ؟

    1. Avatar photo مشاور امینی گفت:

      سلام دوست عزیز
      خیر نمیتوانند.

  2. Avatar photo سمیه گفت:

    این خوابگاه های خود گردان هم باید تا ۹ شب خوابگاه باشی یا فرقی نداره؟؟

    1. Avatar photo مشاور رضایی گفت:

      سلام وقت بخیر . قوانی و مقررات خوابگاه ها باهم فرق دارند

  3. Avatar photo الهه گفت:

    سلام، آیا امکان استفاده از خوابگاه خودگردان برای دانشجویان مهمان هم وجود دارد؟

    1. Avatar photo tahmasebi گفت:

      سلام. خیر دانشجویان انتقالی امکان استفاده از خوابگاه رو نخواهند داشت.

  4. Avatar photo M گفت:

    شماره خوابگاه خودگردان شیراز رو باید از کجا بیارم ؟

    1. Avatar photo مشاور رضایی گفت:

      سلام وقت بخیر
      از واحد رفاه دانشگاه

  5. Avatar photo Mah گفت:

    آیا دانشجوی دانشگاه علمی کاربردی میتونه وارد این خوابگاه‌ها بشه؟؟

    1. Avatar photo مشاور عیسائی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله میتوانید در خوابگاه آزاد اقدام به ثبت نام نمایید .

  6. Avatar photo Mah گفت:

    آیا دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی امکان استفاده از این خوابگاه‌ها را دارند؟

    1. Avatar photo مشاور عیسائی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله امکان پذیر میباشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • دریافت کد 12 رقمی ایثارگری

    دریافت کد 12 رقمی ایثارگری + راهنما استعلام و مشاهده Isaar.ir

    دریافت کد 12 رقمی ایثارگری ارتش، سپاه، بنیاد شهید و نیروی انتظامی یکی از موضوعاتی است که برای داوطلبان کنکور اهمیت بسزایی دارد. بهره مندی از سهمیه‌ها به خصوص سهمیه ایثارگران می‌تواند در ارتقاء رتبه داوطلبان موثر باشد. شورای عالی...
  • معلم شدن بدون آزمون استخدامی

    معلم شدن بدون آزمون استخدامی + شرایط و مراحل | medu.ir

    معلم شدن بدون آزمون استخدامی امکان‌پذیر است؟ با توجه‌ به سخت بودن آزمون استخدامی آموزش‌ و پرورش و همچنین وجود شرایط سنی، خیلی‌ از افراد پذیرفته نمی‌شوند. از همین رو به دنبال روش‌‌های دیگری برای رسیدن به این شغل هستند....
  • صدور گواهی اشتغال به تحصیل

    صدور گواهی اشتغال به تحصیل 1403 + فرم دریافت اینترنتی | راهنما

    دانشجویانی که قصد درخواست صدور گواهی اشتغال به تحصیل دارند، می‌توانند از طریق مراجعه به سامانه سجاد برای این امر اقدام نمایند. گفتنی است که گواهی اشتغال به تحصیل دانشجویان غیرحضوری و حضوری، به صورت اینترنتی بوده و دیگر نیازی...
  • چارت انتخاب واحد رشته دندانپزشکی

    چارت انتخاب واحد رشته دندانپزشکی + بروزرسانی 1403 | ایران تحصیل

    چارت انتخاب واحد رشته دندانپزشکی یک راهنمای تحصیلی است که شامل لیست دروس واحد‌های مورد نیاز در دوره دندانپزشکی است. این چارت ترمی دندانپزشکی، ترتیب دروس و تعداد واحد های رشته دندانپزشکی را مشخص می‌کند. هدف اصلی این چارت درسی...
تماس با مشاور