ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

تفاوت معافیت دائم و موقت ۱۴۰۳ + تبدیل موقت به دائم | ایران تحصیل

تفاوت معافیت سربازی دائمی و موقت
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

تفاوت معافیت دائم و موقت را در انواع مختلف معافیت های پزشکی که به متقاضیان اعطا می شود به طور دقیق می توان بررسی کرد، اصلی ترین تفاوتی که این دو نوع معافیت دارد در مدت و نوع اعطای آن به متقاضی می باشد که در طی یکی از آن ها فرد به طور دائمی از خدمت مقدس سربازی معاف می گردد اما در نوع دیگر فرد بعد از طی شدن فرایند درمان باید اقدام به پست کردن دفترچه خود برای اعزام به سربازی نماید.

در تمامی معافیت های پزشکی پزشکان معتمد سازمان نظام وظیفه در مورد چگونگی معافیت فرد تصمیم گیرنده هستند و بسته به میزان حاد بودن و نوع بیماری فرد اقدام به اعطای یکی از سه معافیت دائمی، موقت و معاف از رزم می کنند که هر یک از این معافیت ها با دیگری متفاوت می باشند.

بررسی تفاوت معافیت دائم و موقت

معافیت های دائمی و موقت تحت شرایط خاص و متفاوتی به متقاضیان اعطا می شود و هر کدام از آن ها دارای ضوابط و شرایط به خصوصی می باشند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت:

  • معافیت دائم به طور کلی فرد را بی نیاز از رفتن به خدمت سربازی خواهد کرد این در صورتی است که معافیت موقت صرفا تا زمان درمان فرد اعتبار دارد و زمانی که بیماری فرد درمان شد شخص باید برای اعزام به سربازی اقدام نماید. یکی از این معافیت‌ها معافیت اعصاب روان است.
  • تفاوت دیگری که در میان این دو نوع سربازی وجود دارد این است که معافیت دائمی ممکن است به دلایل بسیار متفاوتی به افراد تعلق بگیرد اما معافیت سربازی موقتی اغلب برای موارد مربوط به بیماری های پزشکی کاربرد دارد.

تفاوت معافیت دائمی و موقت

معافیت موقت سربازی به چه معنا می باشد؟

معافیت موقت سربازی به کسانی تعلق می گیرد که به طور کلی مشکلی برای اعزام به سربازی ندانرد اما در حال حاضر به دلیل ابتلا به بیماری هایی مشخص نمی توانند به خدمت سربازی اعزام گردند و نیازمند دریافت یک دوره جهت درمان بیماری خود هستند، سازمان نظام وظیفه یک دوره موقتی معافیت به این افراد می دهد تا آن ها اقدام به درمان بیماری خود کنند و بعد از درمان به طور مجدد اقدام به پست کردن دفترچه خود نمایند.

افراد برای بهره مندی از این نوع معافیت باید به یکی از بیماری های قابل درمانی که در آیین نامه معافیت نظام وظیفه ذکر شده است مبتلا باشند تا بتوانند بعد از درمان آن اقدام به حضور در خدمت سربازی نمایند.

کاربران گرامی، برای کسب اطلاع از شرایط معافیت سربازی دررفتگی مفاصل با ما در این مقاله همراه باشید.

مدت معافیت موقت سربازی چقدر می باشد؟

مدت معافیت موقت سربازی به موارد مختلف و متعددی بستگی دارد اما نوع اول معافیت موقیت ۶ ماهه می باشد که برای بیماری های مشخصی در نظر گرفته شده است و فرد بعد از دوره ۶ ماهه یا باید گواهی ای مبنی بر عدم درمان به سازمان نظام وظیفه ارائه دهد و یا به خدمت مقدس سربازی اعزام شود.

نوع دیگری از معافیت موقت سربازی هم وجود دارد که برای مواقع بسیار استثنایی در نظر گرفته شده است و بسته به میزان مشکل فرد و صلاح دید مسپولین کمیسیون پزشکی مدتی بیش از ۶ ماه خواهد داشت.

تفاوت نحوه خروج از کشور با معافیت موقتی و دائمی

در برخی از مواقع افرادی که معافیت موقتی از سوی سازمان نظام وظیفه جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده اند بنا به هر دلیلی تصمیم می گیرند تا از کشور خارج شوند، اما این فکر که با استفاده از معافیت موقتی به راحتی و بدون هیچ مشکلی می توان از کشور خارج شد مسئله ای نادرست می باشد و این نوع از معافیت به مانند معافیت دائمی شرایط مطلوبی را برای خروج از کشور افراد فراهم نخواهد کرد.

شخصی که به هر دلیلی با معافیت موقتی قصد داشته باشید تا از کشور خارج گردد باید میزان مشخصی از وثیقه را در اختیار دولت به عنوان سند تعهد قرار دهد که مییزان این وثیقه های تعهدبسته به مدت و نوع سفر متغیر خواهد بود.

به نوعی شرایط خروج از کشور با معافیت موقت شبیه به خروج از کشور با معافیت تحصیلی می باشد، این در حالیست که شرایط خروج از کشور با معافیت دائمی به کل متفاوت می باشد و فرد بدون هیچ مشکل و پرداخت هیچ هزینه ای می تواند اقدام به خروج از کشور نماید.

برای کسب اطلاع از نحوه دریافت معافیت معافیت پزشکی آپاندیس با ما در ایران تحصیل همراه باشید.

شرایط مورد نیاز برای دریافت معافیت سربازی موقتی

هر کدام از معافیت های پزشکی و غیر پزشکی به شرطی به افراد اعطا می گردد که شخص دارای برخی ویژگی ها و شرایط مشخص باشد، شرایط مورد نیاز برای اخد معافیت پزشکی سربازی موقتی به شرح زیر می باشد:

  • فرد مشمول در زمان اقدام برای دریافت معافیت موقتی نباید توانایی اعزام به سربازی را داشته باشد.
  • بیماری فرد باید از دسته بیماری هایی باشد که بعد از درمان مستعد بازگشت نباشد.
  • تایید بیماری فرد توسط پزشک معاین اولیه
  • نداشتن غیبت سربازی یا توجیه شدن غیبت
  • فرایند درمان فرد باید زمانبر باشد در غیر این صورت معافیت موقتی برای درمان به او اعطا نخواهد شد.
  • علاوه بر تمامی مواردی که ذکر شد بیماری فرد باید توسط شورای کمیسیون پزشکی مورد تایید واقع شود.

تفاوت معافیت سربازی دائمی و موقتی

نحوه تبدیل معافیت موقتی به معافیت دائمی سربازی

بسیاری از افرادی که از معافیت موقت بهره مند می شوند علاقه مند به تبدیل این نوع معافیت به نوع دائمی هستند، اما آیا بعد از دریافت معافیت موقت می توان آن را به معافیت دائمی تبدیل کرد؟

با توجه به اینکه معافیت موقت صرفا برای درمان بیماری به افراد تعلق می گیرد صرفا یک راه برای تبدیل این نوع از معافیت به نوع دائمی وجود دارد و آن این است که بیماریی فرد از حالت قابل درمان خارج شده و به حالت غیر قابل درمان تبدیل شود، در چنین شرایطی فرد با طی کردن مراجل اخذ معافیت می تواند جهت تبدیل معافیت سربازی موقتی به دائمی اقدام نماید.

تبدیل این نوع از معافیت به نوع دائمی صرفا بستگی به نظر پزشکان معتمد به سازمان نظام وظیفه دارد، در صورتی که این پزشکان تشخیص دهند که این نوع از بیماری توانایی خدمت را از فرد گرفته است و غیر قابل درمان می باشد.

برای کسب اطلاع از این موضوع که شرایط اخذ معافیت موقت چیست؟ با ما در این مقاله همراه باشید.

آیا معافیت موقتی جزو خدمت فرد محسوب می شود؟

از پر تکرار ترین سوالاتی که برای مشمولین سربازی مطرح می گردد این است که آیا معافیت موقتی جزو خدمت محسوب می شود و از خدمت ۲۴ ماهه فرد کسر می گردد؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که بستگی به شرایط فرد مشمول به سربازی دارد، در صورتی که که فرد غیبتی نداشته باشد و در زمان خدمت مشکلی جسمی برای او پیش بیاید که برای رفع آن نیازمند طول درمان باشد معافیت موقتی ای که به او اعطا می شود جزو خدمت محسوب شده و از مدت ۲۴ ماهه کسر خواهد شد.

اما در صورتی که فرد در هنگام فرار از خدمت یا هر اقدام اشتباه دیگری با مشکلاتی مانند شکستگی دست و یا پا مواجه شود مدت طول درمان یا همان معافیت موقتی از خدمت او کاسته نمی شود.

تفاوت معافیت دائمی و موقتی سربازی

معافیت دائم پزشکی با معافیت موقت پزشکی

از نظر سازمان نظام وظیفه افراد بر اساس سلامتی خود در ۴ دسته قرار می گیرند، که به هر کدام از این چهار دسته انواع مختلفی از معافیت های اعطا می شود.

۴ دسته ذکر شده به شرح زیر می باشند:

  • دسته اول افرادی که مشکل روانی یا جسمی ندارند و می توانند در خدمت سربازی شرکت کنند.
  • دسته دوم افرادی که به دلیل بیماری های جسمی یا روحی به طوری کلی قادر به شرکت در خدمت سربازی نیستند.
  • دسته سوم افرادی که به دلیل بیماری معافیت از رزم و خدمات سنگین سربازی میگیرند.
  • و افرادی که به علت بیماری در حال حاضر قادر به خدمت در سربازی نیستند و از معافیت موقت برای درمان بیماری خود بهره مند می شوند.

کاربران گرامی، برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

خلاصه مطلب

معافیت دائمی و معافیت موقتی دو نوع از معافیت های پزشکی هستند که به واجدین شرایط اعطا می شوند، در نوع موقتی فرد بعد از درمان بیماری خود باید اقدام به پست کردن دفترچه نماید اما در حالت معافیت دائمی فرد تا آخر عمر خود از خدمت سربازی معاف خواهد بود.

اصلی ترین تفاوت های معافیت دائمی و موقت در مواردی اعم از خروج از کشور، اعزام به سربازی، مدت سربازی و … می‌باشد، توجه داشته باشید هر چند ماهی که فرد از معافیت موقتی بهره مند گردد از مدت خدمت او کاسته خواهد شد.

3/5 - (3 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

مدت معافیت موقت سربازی چقدر است؟

معافیت سربازی معمولا (به غیر از در موارد خاص) ۶ ماه می باشد.

آیا معافیت موقت جزو خدمت فرد محسوب می شود؟

در صورتی که آسیبی که فرد در طول خدمت با آن مواجه می شود در راستای سرپیچی نباشد بله.

آیا امکان تبدیل معافیت موقت به معافیت دائمی وجود دارد؟

در موراد نادر اگر بیماری فرد به بیماری های غیر قابل درمانی که معافیت دائم به آن ها تعلق می گیرد تبدیل شوند بله.

نظرات

16 دیدگاه دربارهٔ «تفاوت معافیت دائم و موقت ۱۴۰۳ + تبدیل موقت به دائم | ایران تحصیل»

  1. Avatar photo شاهین ورقائی گفت:

    سلام، من سنکوپ و تست تیلتم مثبت شده و مبتلا به سنکوپ وازوواگال هستم، برای این مشکل من معافیت دائم تعلق میگیرد یا موقت؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام نیاز به بررسی بیشتر دارد
      تماس بگیرید

  2. Avatar photo متین گفت:

    سلام
    من دانشجو هستم معافیت اشتغال به تحصیل دارم میخوام برای کفالت پدر اقدام کنم. چه زمانی از دانشگاه مجبور میشم انصراف بدم تا بتونم کارهای کفالت پدر رو تموم کنم؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      نیازی به انصراف نیست.

  3. Avatar photo میلاد گفت:

    سلام امکان انصراف از کمیسیون پزشکی وجود دارد ؟ من فقط افتادگی دریچه میترال خیلی خفیف دارم و این مسأله ای شد که به من معافیت موقت بدن اما افتادگی دریچه میترال با شش ماه علافی خوب نمیشه بعد از شش ماه همین آش و همین کاسه است از طرفی من اصلا نارسایی قلبی ندارم. حالا چی کنم که انصراف رو قبول کنند ؟
    و آیا امکان تغییر معافیت پزشکی به معافیت نخبگان وجود داره؟

    1. Avatar photo مشاور حمامی گفت:

      سلام وقتتون بخیر تا قبل از تشکیل کمسیون امکان انصراف میباشد

  4. Avatar photo متین گفت:

    سلام خسته نباشید
    من پام پرانتزی بود و عمل کردم و شیش ماه معاف موقت بهم دادن…ی پای دیگه هم باید عمل کنم احتمالا همین دوره برای درمانش لازم باشه…ایا جزو خدمتم حساب میشود یا خیر؟

    1. Avatar photo tahmasebi گفت:

      خیر دوست عزیز طول دوره ی درمان جزو خدمت شما نخواهد بود.

  5. Avatar photo محمد گفت:

    ببخشید من الان برگه معافیت موقت کفالت مادرم ب دستم رسید،الان اگه از دانشگاه پیام نور انصراف بدم مشکلی پیش میاد؟

    1. Avatar photo tahmasebi گفت:

      سلام دوست عزیز،خیر انصراف مانعی برای امور سربازی شما با توجه به گرفتن معافیت موقت ایجاد نخواهد کرد.

  6. Avatar photo حسین گفت:

    سلام من معافیت پزشکی موقت سال 82بخاطر چشم گرفتم والان 38 سالمه و بخاطر این قضیه نمیتونم از کشور خارج بشم راه کار دائمی کردنش به چه صورت هستش؟

    1. Avatar photo tahmasebi گفت:

      سلام دوست عزیز برای گرفتن معافیت پزشکی دائم شما به پرونده ی پزشکی نیاز دارید و باید از ابتدا از طریق دفتر پلیس +10 اقدام کنید.

  7. Avatar photo علی گفت:

    سلام وقت بخیر
    من معافیت فرزند جانبازی دارم
    معافیت غیر پزشکی حساب میشه یا معافیت دائم؟

    1. Avatar photo مشاور اقازاده گفت:

      سلام وقت بخیر
      به امتیاز شما بستگی دارد که شامل چه نوع از معافیت میشوید

  8. Avatar photo نژاد گفت:

    سلام وقتتون بخیر ببخشین من 18 سالم هستش در حین خدمت به دلیل عدم توانایی ادامه خدمت 6 ماه معافیت موقت برام در نظر گرفتن و غیبت هم ندارم می خواستم بدونم که ایا بعد از اعزام و شروع از صفر از کل دوره سربازیم کسر خواهد شد؟

    1. Avatar photo rahdar گفت:

      سلام وقت بخیر.
      اگر معافیت موقت به شما تعلق گرفته است کسری نخواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • پرداخت اقساط بیمه سربازی

    سامانه پرداخت اقساط بیمه سربازی + لینک اینترنتی | ورود es.tamin.ir

    سامانه پرداخت اقساط بیمه سربازی برای مشمولانی که از حق بیمه استفاده می کنند، طراحی شده است. قانون پرداخت اقساط بیمه سربازی همگانی و اجباری است و همه افراد باید از آن پیروی کنند. در حقیقت افرادی که تأخیر غیر...
  • تمدید معافیت تحصیلی

    تمدید معافیت تحصیلی + ورود به سایت صدور

    قوانین جدید مربوط به تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان اعلام شد. پس از پایان سن 18 سالگی، تمامی آقایان مشمول خدمت سربازی می شوند و می بایست برای انجام وظیفه خود هر چه سریع تر اقدام کنند؛ در غیر این صورت...
  • قوانین جدید معافیت سربازی

    قوانین جدید معافیت سربازی در سال 1403

    با اطلاع از قوانین جدید معافیت سربازی، می توانید برای دریافت انواع معافیت ها اقدام کنید. سربازی برای کلیه مردان بالای 18 سال اجباری است و از آنجایی که بسیاری ممکن است مشمول دریافت معافیت باشند، یک سری قونین برای...
  • قانون کسری خدمت فرزندان ایثارگر

    کسری خدمت فرزندان ایثارگر 1403 + شرایط جدید و مدارک لازم

    کسری خدمت ایثارگران یکی دیگر از انواع کسری خدمتی است که مشمولان خدمت نظام وظیفه می‌توانند از آن بهره ببرند. البته در این میان، اطلاع از مدارک لازم، مدت کسری ایثارگری و شرایط مورد نیاز برای دریافت نیز برای کسری...
تماس با مشاور