ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

بازار کار رشته عمران – معرفی رشته عمران و گرایش های آن

بازار کار رشته عمران
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

یکی از بهترین رشته‌های گروه آزمایشی ریاضی، مهندسی عمران است. بازار کار رشته عمران، میزان درآمد، تضمین شغلی خوب در آینده از جمله سوالاتی می‌باشد که بسیاری از داوطلبان را درگیر خود کرده است. معمولا افرادی که به ساخت سازه‌های شهری علاقه فراوانی دارند، به این رشته مهندسی علاقه‌مند شده و برای تحصیل، اقدام به شرکت در کنکور سراسری می‌کنند. اگر سوالی در اینباره داشتید، با کارشناسان ایران تحصیل جهت مشاوره تلفنی به شماره 9099075307 تماس بگیرید.

بازار کار رشته عمران ۱۴۰۳

امروزه بازار کار رشته عمران، مانند رشته‌های مهندسی دیگر رونق بیشتری پیدا کرده است. همان طور که می‌دانیم هدف این رشته آموزش و تربیت نیروهای متخصصی می‌باشد که در سازندگی کشور نقش موثری دارند. همچنین بازار کار رشته مهندسی عمران برای خانم‌ها نیز به صورت مفصل‌تری تعریف شده است. بانوانی که قصد تحصیل در رشته عمران را دارند، بهتر است در گرایش‌های محاسباتی شرکت کنند.

زیرا این شاخه با شرایط آن‌ها سازگارتر بوده و امکان موفقیت خانم‌ها در این گرایش‌ نیز بیشتر است. به صورت کلی برآورد درآمد شغل مهندسی عمران با توجه به اینکه فرد در چه شاخه‌ای تحصیلات عالیه دارد، متفاوت است. همچنین این شغل چالش‌های پیچیده و عمیقی دارد که با توجه به میزان سختی هر گرایش، مهارت‌ها و توانایی‌ها، دارای بازار کار خوب و مناسبی است.

بازار کار رشته عمران

یکی از شاخه‌های مهندسی عمران، راه سازی می‌باشد. افرادی که در این زمینه تحصیل کرده و به جایی رسیده‌اند، می‌توانند به عنوان مهندس راه سازی دار شهرها و روستاها استخدام شوند.

یکی از محبوب‌ترین گرایش‌ها، مهندس شهرسازی است که مزایای خاص خودش را دارد. وظیفه مهندس شهرسازی، ساخت مسکن، بیمارستان، هتل و…است که کاربرد گسترده‌تری نسبت به مهندس راه سازی دارد.

به غیر از گرایش‌های نام برده شده، مهندس محیط زیست از جمله شاخه‌های مهندسی است که فرد می‌تواند در ارگان‌های مختلف، هم راستا با بهبود محیط زیست همکاری داشته باشد.

مهندس پل سازی از گرایش‌های متفاوتی است که طرفداران خاص خودش را دارد. افرادی که وارد این رشته می‌شوند، به عنوان مهندس پل سازی در شهرها و مناطق مختلف، مشغول به کار می‌شوند.

برای بازار کار رشته گرافیک روی لینک کلیک کنید.

معرفی رشته عمران ۱۴۰۳

این رشته در مقطع کارشناسی دارای 140 واحد درسی است که علاقه‌مندان می‌توانند تا مقطع دکتری در رشته مهندسی عمران به تحصیل بپردازند. در واقع مهندسی عمران یک رشته با زیر شاخه‌هایی فراوان با بازار کاری وسیع، نسبت به رشته‌های دیگر است. دانشجویان این رشته به راحتی می‌توانند تاثیر علمی که به آن‌ها آموزش داده می‌شود را در آبادانی کشور خود مشاهده کنند.

اساسا مهندس عمران باید دارای شانس زیادی برای ورود به بازار کار داشته باشد، بخاطر اینکه از آن‌ها در پروژه‌های ساخت و ساز کشور و…استفاده می‌کنند. اما ورود به بازار کار رشته عمران، منوط به گذراندن واحدهای درسی در دانشگاه‌ها نیست! چراکه دانشجو باید در زمان تحصیل به تحقیق و پژوهش و کسب مهارت در رشته خود بپردازد.

رشته عمران یکی از قدیمی‌ترین رشته‌ها است. تقریبا از زمانی که انسان برای داشتن سر پناه و آبادی جامعه کوچک خود تلاس به ساخت بناهایی مستحکم در برابر طوفان و سیل و زلزله کرد، این رشته به صورت تخصصی به وجود آمد. بنابراین افرادی که وارد این رشته می‌شوند، ابتدا باید با تاریخچه مهندسی عمران در جهت آبادانی کشور و مناطق محروم در برخی روستاها، آشنا شوند.

بازار کار و گرایش های رشته عمران ۱۴۰۳

بازار کار رشته عمران یا بازار کار رشته مهندسی عمران حتی در کشورهای دیگر نیز پر ارزش و بزرگ است. بنابراین عده زیادی هر سال به این رشته جذب می‌شوند و در کنکور شرکت می‌کنند. اما متاسفانه در ایران از لحاظ آماری، اعداد دقیقی از بازار کار رشته مهندسی به دست نیامده است!

مثلا در آمریکا طبق آمار به دست آمده، متوسط رشد بازار کار این رشته 19 درصد در سال‌های اخیر می‌باشد که حدود 6 درصد بیشتر از رشته‌‎های دیگر است. همچنین در کشور استرالیا نیز رشد بسیار چشمگیری در حدود 19 درصد، نسبت به مشاغل دیگر این کشور دیده می‌شود.

بازار کار و گرایش های رشته عمران

حقوق این مهندسین بر اساس قانون‌های مدیریت و خدمات در هر کشور تعیین شده است. درآمد مهندسین در شرکت‌های خصوصی کمی بیشتر از بخش‌های دولتی می‌باشد، ولی کمتر از آن، آن دسته از افراد کارآفرینی است که به صورت مستقل به فعالیت می‌پردازند.

در ادامه به گرایش‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی عمران خواهیم پرداخت. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری راجع به حقوق مهندسین عمران در شهرهای مختلف در ایران داشته باشید، می‌توانید با مشاوران ایران تحصیل به شماره 9099075307 تماس حاصل فرمایید.

گرایش های کارشناسی عمران

برخلاف باور برخی از افراد، رشته عمران در مقطع کارشناسی گرایش‌های متفاوتی دارد که به در جدول زیر، به هر یک اشاره خواهیم کرد:

گرایش های کارشناسی مهندسی عمران
مهندسی عمران-عمران
مهندسی عمران-نقشه برداری
مهندسی عمران-آب

گرایش های کارشناسی عمران

گرایش های کارشناسی ارشد عمران

دانشجویان پس از فارغ تحصیلی از مقطع کارشناسی در صورتی که علاقه‌مند به ادامه تحصیل باشند، لازم است برای کارشناسی ارشد انتخاب رشته کنند. گرایش های کارشناسی ارشد رشته عمران عبارت است از:

گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی عمران
مهندسی سازه
مهندسی پروژه
مهندسی زلزله
مهندسی راه و ترابری
مهندسی محیط زیست
مهندسی سازه
مهندسی حمل و نقل
مهندسی خطوط راه آهن
مهند سی ژئوتکنیک
مهندسی ساختمان‌های هوشمند
مهندسی و مدیریت منابع آب
مهندسی آب و سازه‌های هیدرولیکی
مهندسی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی

تحصیل در رشته مهندسی عمران ۱۴۰۳

بازار کار رشته عمران یکی از مهم ترین دلایلی است که اکثر داوطلبان را به سوی تحصیل در این رشته سوق می‌دهد. اگر قصد تحصیل در مهندسی عمران را دارید، مسلما باید نگاهی به رشته‌های کنکور بیاندازید که اطلاعات بیشتری راجع به دانشگاه‌های مورد علاقه خود پیدا کنید. اگر شما عزیزان می‌خواهید در مورد رشته‌های بدون کنکور سال ۱۴۰۳ اطلاعات مفیدی مثل زمان ثبت نام و معیارهای موجود برای ثبت نام به دست آورید، پیشنهاد ‌می‌کنیم به رشته های بدون کنکور دانشگاه ازاد و زمان ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد نگاهی بیاندازید.

تحصیل در رشته مهندسی عمران

از جمله گرایش‌های این رشته پرطرفدار در مقطع تحصیلات تکمیلی، مهندسی زلزله، راه و ترابری، مهندسی برنامه ریزی حمل و نقل، مهندسی ساخت و مهندسی پروژه و…است. پس، فارغ التحصیلان می‌توانند بر حسب علاقه خود مسئولیت‌های متفاوتی را بر عهده بگیرند. همان طور که می‌دانیم موسسات زیادی در زمینه رشته مهندسی عمران فعالیت دارند و به دنبال نیروهای کارآمد و جوان هستند.

به عنوان یک فارغ التحصیل از این رشته، می‌توانید به مدیریت و نظارت انواع پروژه‌های ساختمانی بپردازید. مانند تعمیر پل و یا ساخت یک استادیوم ورزشی جدید. البته وضعیت اشتغال همان طور که اشاره شد با عدم تناسب تقاضای بازار کار و فارغ التحصیلان روبه‌رو است؛ بنابراین برای دریافت درآمد به نسبت بالا، بایستی از مهارت‌های کافی در این زمینه برخوردار باشید. در غیر این صورت شانس خود را در این بازار داغ و پر رقابت، از دست می‌دهید!

دانشگاه های رشته مهندسی عمران ۱۴۰۳

مهندسی عمران یکی از پر طرفدارترین رشته‌های گروه آزمایشی ریاضی است که در دانشگاه‌های معتبر سراسری، آزاد، علمی کاربردی و دیگر دانشگاه‌های ایران تدریس می‌شود. در این بخش برای آشنایی بیشتر با دانشگاه‌هایی که این رشته در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شوند؛ لیستی آماده کرده‌ایم که به صورت زیر است:

دانشگاه های رشته مهندسی عمران
دانشگاه صنعتی شریف
دانشگاه تهران
دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه الزهرا
دانشگاه شاهد تهران
دانشگاه خوارزمی
دانشگاه رجایی
دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه امیر کبیر
دانشگاه بین الملل امام خمینی
دانشگاه بیرجند
دانشگاه ارومیه
دانشگاه تبریز
دانشگاه اصفهان
دانشگاه شیراز
دانشگاه اهواز
دانشگاه بوعلی سینا
دانشگاه دامغان
دانشگاه زنجان
دانشگاه بوشهر
دانشگاه سمنان و…

دروس رشته مهندسی عمران ۱۴۰۳

یکی از سوالات اصلی داوطلبان این رشته، دروس ارائه شده در هر دوره است. بنابراین در این بخش به دروس عمومی، پایه و تخصصی رشته عمران در مقطع کارشناسی می‌پردازیم:

دروس عمومی مهندسی عمران

دروس عمومی مهندسی عمران شامل اندیشه اسلامی، خانواده و جمعیت، تفسیر موضوعی قرآن، ادبیات فارسی، زبان عمومی، تاریخ صدر اسلام، تربیت بدنی، آیین زندگی و فرهنگ و تمدن اسلام و ایران است.

دروس پایه مهندسی عمران

دروس پایه مهندسی عمران شامل فیزیک، معادلات دیفرانسیل، محاسبات عددی، ریاضی عمومی، آزمایشگاه فیزیک و برنامه نویسی کامپیوتر است.

دروس تخصصی مهندسی عمران

دروس تخصصی مهندسی عمران شامل زمین شناسی مهندسی، پروژه راهسازی، مهندسی پی، استاتیک، مصالح ساختمانی و آزمایشگاه، پروژه سازی‌های فولادی، روسازی راه، رسم فنی و نقشه کشی ساختمان، دینامیک، تحلیل سازه، مکانیک خاک، تکنولوژی بتن، روش‌های اجرایی ساختمان، هیدرولیک و آزمایشگاه و…است.

خلاصه مطلب

در این مقاله درباره موضوع بازار کار رشته عمران پرداختیم. بدون شک تمامی افرادی که می‌خواهند وارد این رشته شوند، درباره آینده شغلی، درآمد و گرایش‌های رشته مهندسی عمران؛ دغدغه‌های بزرگی دارند. همانطور که گفتیم مهندسی عمران علاوه بر کارشناسی ارشد در مقطع کارشناسی دارای سه گرایش بسیار مهم است.

در ادامه به دانشگاه‌هایی که این رشته را در مقاطع مختلف تحصیلی ارائه می‌دهند، اشاره کردیم. دانشگاه‌های سراسری، آزاد، پیام نور و…از جمله مراکزی هستند که از استادان برتر با رزومه قوی، برای تدریس در رشته مهندسی عمران استفاده می‌کنند. پس از مطالعه مقاله در صورت داشتن هرگونه سوال، با مشاوران ایران تحصیل تماس بگیرید.

برای دانلود فایل PDF بازار کار رشته عمران کلیک کنید.

به این پست امتیاز دهید
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

بازار کار رشته عمران به چه صورت است؟

بازار کار رشته عمران در ایران، بستگی به زیر شاخه‌های این رشته و مهارت‌های داوطلب دارد.

کدام شاخه از رشته عمران، درآمد بیشتری دارد؟

مدیریت پروژه یکی از پردرآمدترین شاخه‌های رشته مهندسی عمران است.

آیا در مقطع کارشناسی مهندسی عمران انتخاب گرایش وجود دارد؟

بله. سه گرایش در دوره کارشناسی برای داوطلبان این رشته ارائه شده است.

نظرات

4 دیدگاه دربارهٔ «بازار کار رشته عمران – معرفی رشته عمران و گرایش های آن»

  1. Avatar photo دلسا خرمی گفت:

    سلام بازار کار و درآمد یک مهندس عمران بهتره یا یک مهندس کامپیوتر؟

    1. Avatar photo مشاور امینی گفت:

      سلام
      مهندسیی کامپیوتر بهتره .

  2. Avatar photo مهدویان گفت:

    سلام بازار کار رشته عمران توی حوزه های ساخت و ساز هویت بصری شهر هم هست؟

    1. Avatar photo مشاور طهماسبی گفت:

      سلام. بله هر گرایشی بازار کار دارد. مهم علاقه و استعداد شما میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • شرایط و مهلت ثبت نام کارشناس رسمی دادگستری و قوه قضاییه

    ثبت نام کارشناس رسمی دادگستری و قوه قضاییه

    شرایط و مهلت ثبت نام کارشناس رسمی دادگستری و قوه قضاییه 1403 اعلام شد. آزمون کارشناسان رسمی دادگستری هر سال یا هر دو سال یکبار توسط سازمان سنجش و در جهت جذب علاقمندان به شغل کارشناس رسمی در مدت یک...
  • چارت انتخاب واحد رشته مهندسی پزشکی

    چارت انتخاب واحد رشته مهندسی پزشکی + بروزرسانی 1403

    رشته مهندسی پزشکی امروزه یکی از پرطرفدارترین رشته‌ ها از نظر داوطلبان کنکور گروه ریاضی به حساب می‌ آید و از آن جا که این رشته علاوه بر دروس مهندسی با دنیای پزشکی هم سر و کار دارد؛ مورد توجه...
  • رشته داروسازی

    رشته داروسازی + درآمد، بازارکار، دروس و شرایط مهاجرت

    بازار کار رشته داروسازی موضوعی است که ما در این مطلب بررسی خواهیم کرد. بسیاری از داوطلبان رشته تجربی، متقاضی تحصیل در رشته دارو سازی هستند. به همین دلیل رقابت برای ورود به این رشته و سپس یافتن کار برای...
  • رشته ی مهندسی برق

    رشته مهندسی برق + درآمد، بازارکار، دروس و شرایط مهاجرت

    رشته ی مهندسی برق شامل 4 گرایش مختلف است که هر کدام از این گرایش ها در حوزه ای جدا قرار گرفته و برای انتخاب درست بین این رشته ها بهتر است به بررسی دقیق این گرایش ها بپردازید تا...
تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)