ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

کد دانشگاه ها برای انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳ {آزاد و سراسری} | ایران تحصیل

کد دانشگاه ها برای انتخاب رشته کنکور
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

منظور از کد دانشگاه ها برای انتخاب رشته کنکور همان اعداد مربوط به هر یک از رشته های تحصیلی ذکر شده در دفترچه انتخاب رشته کنکور است که برای همه کد محل های کنکور ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان در نظر گرفته شده است. در سیستم آموزشی ایران انتخاب یک رشته محل خوب از نظر آینده شغلی و مالی بسیار مهم است و حتی از نظر موقعیت اجتماعی دارای اهمیت می باشد. به همین دلیل شما باید آن را به دقت تکمیل کنید. زیرا وجود کوچکترین تغییرات در آن می تواند سرنوشت شما را تغییر دهد. اگر شما کد دانشگاه ها برای انتخاب رشته را به درستی درج نکنید ممکن است به شهرهای دور افتاده و دور از موقعیت زندگی خود داوطلب شوید که در صورت قبولی نمی توانید در آن جا درس خوانده و مجبور شوید برای کنکور سال بعد شرکت کنید.

با توجه به این که درج درست کد دانشگاه ها برای انتخاب رشته مانند شرکت در کنکور بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل بهتر است شما این بخش حساس از انتخاب رشته را با مشاوران دولتی و با تجربه انجام دهید، زیرا آن ها اطلاعات کاملی را در این مورد دارند و می توانند به شما کمک کنند تا انتخاب رشته خود را مطابق با معیارهای خودتان انجام دهید. همچنین در وارد کردن کد دانشگاه ها برای انتخاب رشته هیچ گونه اشتباهی نداشته باشید. به همین دلیل در این راستا می توانید با مشاوران ایران تحصیل به شماره تلفن 9099075307 تماس حاصل فرمایید.

منظور از کد رشته های دانشگاه چیست؟

کد انتخاب رشته کنکور سراسری و کنکور آزاد به تفکیک در دفترچه های جداگانه تهیه و منتشر می شود و متقاضیان برای دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور باید به سایت sanjesh.org و برای دانلود دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد به سایت azmoon.org مراجعه نمایند.

گزینش داوطلبان از میان لیست رشته های انتخاب رشته کنکور سراسری به وسیله سیستم انتخاب رشته سازمان سنجش انجام می شود. در واقع سیستم گزینشی سازمان سنجش به صورت ماشینی عمل کرده و برای تشخیص رشته ها احتیاج به اعداد و ارقام دارد.

نکته مهمی که در سیستم کد رشته های دانشگاه سراسری وجود دارد این است که مسئله اولویت اهمیت بالایی دارد. وقتی نوبت رتبه شما شود، سیستم و دستگاه از اولویت اول شما شروع به خواندن می کند و این کار را تا اولویتی ادامه می دهد که ظرفیت خالی برای شما وجود داشته باشد. بنابراین همیشه گفته می شود اولویت بندی را به درستی رعایت کنید تا از قبول شدن در رشته محلی پشیمان نشوید. همچنین باید کد دانشگاه ها برای انتخاب رشته را به درستی وارد کنید و در آنها اشتباه نکنید. به طوری که بعد از انتخاب رشته قبل از تایید کردن اطلاعات آن ها را به دقت بررسی کرده و بعد از آن دکمه ثبت نهایی را بزنید.

منظور از کد رشته های دانشگاه چیست

اطلاعیه

متقاضیان انتخاب رشته کنکور سراسری می بایست با آگاهی از دوره هایی که در آن مجاز به انتخاب رشته شدند، حداکثر 150 کد رشته محل را متناسب با گروه آزمایشی امتحانی خود، انتخاب کنند. مهم ترین موردی که در این زمان باید رعایت شود، نحوه چینش این رشته ها می باشد.

کد رشته های دانشگاه سراسری

سازمان سنجش به هر یک از رشته های دانشگاهی یک کد چند رقمی اختصاص داده است. این کد چیزی شبیه به یک رمز است. بخشی از این کد روزانه یا شبانه بودن، بخشی دیگر نوع دانشگاه، بخش دیگر نام دانشگاه و بخش انتهایی نیز نوع رشته و نوع تحصیل را مشخص می کند. در این حالت خوانش رشته – محل برای سیستم امکان پذیر و ساده تر می شود.

شما هنگام انجام انتخاب رشته باید این کد رشته ها را وارد فرم مخصوص کنید. چرا که تنها و تنها سیستم بر اساس این کد رشته ها دست به انتخاب می زند. در کلام ساده تر تنها کد رشته است که برای سیستم تعریف شده است. از این رو در فرم انتخاب رشته کنکور به این موضوع دقت داشته باشید که کد را به صورت صحیح وارد کنید. زیرا وارد کردن یک کد اشتباه می تواند آینده شما را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین هنگام وارد کردن کد رشته، نام رشته، نام دانشگاه، نوع رشته و … در کادر بعدی نمایش داده می شود، با توجه به این مسئله می توانید درست بودن کد رشته را چک کنید.

بنر انتخاب رشته کنکور

برای اطلاع از هزینه انتخاب رشته کنکور سراسری روی لینک کلیک کنید.

 کد رشته های ریاضی دانشگاه سراسری

نکته مهمی که در مورد کد دانشگاه ها برای انتخاب رشته کنکور ریاضی وجود دارد این است که عملا گستردگی خوبی دارد و دست داوطلب را برای داشتن انتخاب خوب باز تر می گذارد. در کلام ساده تر گستردگی لیست رشته های کنکور ریاضی به اندازه ای است که یک فرد تا رتبه های 15 هزار می تواند امیدوار به انتخاب یک رشته مناسب مانند مهندسی برق در دانشگاه سراسری و به صورت روزانه باشد. بنابراین عملا می توانیم بگوییم که همیشه رشته ریاضی بیشترین کد رشته ها را در بین سایر رشته ها دارد.

برای کسب اطلاع بیشتر در رابطه با شرایط ثبت نام بدون کنکور دانشگاه های سراسری، بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

کد رشته های تجربی دانشگاه سراسری

تجربی تنها شاخه ای است که در سال های گذشته تعداد شرکت کننده های آن بسیار بیشتر از حد ظرفیت دانشگاه ها است. سه شاخه دیگر معمولا ظرفیت شان بیشتر از تعداد داوطلبین است و در این سه شاخه نفر آخر هم مجاز به انتخاب رشته خواهد بود، اما مسئله مهمی که باعث شده است که عملا حساسیت این رشته های کنکور تجربی چند برابر شود این است که کد رشته های دانشگاه سراسری در شاخه تجربی که تعداد متقاضی های زیادی دارد، بسیار محدود است.

در واقع در شاخه تجربی بیشتر داوطلبان تنها برای امکان تحصیل در چند رشته پزشکی و دندان پزشکی و … با یک دیگر رقابت می کنند. این داستان باعث شده است که عملا بهترین داوطلب ها هم برای چند سال پشت خط این کد رشته های دانشگاه سراسری شلوغ قرار بگیرند.

کد رشته های تجربی دانشگاه سراسری

شما میتوانید کد دانشگاه های سراسری و آزاد برای انتخاب رشته کنکور را دریافت نمایید.

 کد رشته های انسانی دانشگاه سراسری

رشته انسانی در سال هایی که رشته های ریاضی در اوج خود قرار داشتند عملا کمتر مورد توجه قرار گرفتند و این موضوع تا دهه 90 ادامه داشت. در دهه 90 با تغییر میل داوطلبان و شروع موج تجربی زدگی، کم کم قدرت ریاضی میان دو رشته تجربی و انسانی تقسیم شد. گرچه سهم قابل توجهی از این قدرت در اختیار کد رشته های دانشگاه سراسری تجربی قرار گرفت، اما همین تغییر توازن قدرت داوطلبان باعث شد که رشته های کنکور انسانی از خواب چند ساله خود بلند شوند و در دهه جدید شاهد این باشیم که تعداد داوطلبان این رشته سال به سال بیشتر و بیشتر شود.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که در رشته انسانی هم اتفاقی شبیه به تجربی در حال وقوع است. در این شاخه آزمون این بار نوبت رشته حقوق است که بخواهد خودی نشان بدهد و تعداد متقاضیان بیشتری داشته باشد.

کد رشته های هنر و زبان دانشگاه سراسری

شاخه های هنر و زبان به عنوان دو شاخه امتحانی دیگر در آزمون سراسری شناخته می شود. امکان شرکت در هر کدام از این آزمون ها برای داوطلبان دیگر شاخه ها نیز امکان پذیر است. در کلام ساده تر یعنی این که شما می توانید هم در یکی از شاخه های آزمون ریاضی، تجربی و انسانی شرکت کنید و هم در کنار آن در رشته های کنکور هنر و زبان نیز ثبت نام کنید.

از این رو شاید به نظر برسد که کد رشته های هنر و تجربی ۱۴۰۳ به عنوان انتخاب دوم برای داوطلبان محسوب می شود. اما برای عده ای که اتفاقا در سال های گذشته زیادتر هم شده اند، رشته های کنکور زبان و هنر به عنوان هدف اصلی شناخته می شود.

نکته مهمی که در مورد کد دانشگاه ها برای انتخاب رشته هنر و زبان باید بدانید این است که ظرفیت پذیرش کنکور هنر و زبان نسبت به سه شاخه اصلی تعداد کمتری را شامل می شوند و عملا محدودتر هستند. این محدودیت معمولا به خاطر کم بودن دانشگاه هایی است که رشته های شاخه هنر و زبان را پشتیبانی می کنند.

برای آشنایی با دانشگاه های بدون کنکور، بر روی لینک کلیک کنید.

بنر انتخاب رشته

کد رشته های دانشگاه آزاد

کد رشته محل های دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ شامل رشته های با کنکور و بدون کنکور می شود و توسط سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. البته لیست این رشته ها به صورت مجزا از یکدیگر و توسط دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد با کنکور و بدون کنکور منتشر می شود.

انتخاب رشته 4 رشته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی دانشگاه آزاد به صورت جداگانه از سایر کد رشته محل های این دانشگاه و همزمان با انتخاب رشته کنکور سراسری در سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org انجام شد. بر این اساس لیست کد رشته محل های گروه پزشکی (پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی) در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری قابل مشاهده بوده و داوطلبانی که قصد دریافت این کد رشته محل ها را دارند باید مستقیما به دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی مراجعه کنند. سایر لیست رشته های دانشگاه آزاد در دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد قرار می گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد چه رشته ای انتخاب کنم؟ وارد شوید.

کد رشته های دانشگاه آزاد

اطلاعیه: پس از اطمینان از صحت رشته محل‌های انتخابی خود، با وارد کردن اطلاعات کارت اعتباری، شماره شناسنامه و یا کد رهگیری که در پایان ثبت‌نام اولیه توسط سیستم به متقاضی داده شده است نسبت به ثبت کد رشته محل های انتخابی (حداکثر تا ۱۰۰ کدرشته‌محل) و تکمیل فرم مذکور اقدام کنید.

راهنمای انتخاب کد رشته محل

داوطلبان با استفاده از شماره پرونده، کد ملی، شماره داوطلبی و کد رهگیری ثبت نام می توانند وارد صفحه انتخاب رشته خود در سایت سازمان سنجش شوند. پس از دریافت فرم انتخاب رشته دو ستون را مشاهده می کنید که مربوط به جایگاه درج کد رشته محل ها است.

کد رشته هایی را که از دفترچه پیدا کرده اید، در برگه ای یادداشت کنید و پس از الویت بندی کردن آن ها، به ترتیب و با دقت آن ها را وارد سایت کنید.

با درج هر کد رشته، عنوان رشته و نام دانشگاه به طور خودکار در مقابل آن نشان داده می شود و حتما بررسی کنید که درست باشید و سپس تایید نمایید و وارد جایگاه بعدی شوید.

اگر کد رشته ای که درج کرده اید مربوط به گروه آزمایشی شما نباشد، از سامانه اخطار  «در كد رشته محل های مجاز شما،  این كد رشته محل یافت نشد» دریافت می کنید.

هم چنین در صورتی که برای انتخاب رشته در دانشگاهی مجاز نشده باشید ولی رشته های آن دانشگاه را انتخاب کنید، با هشدار «مجاز به انتخاب رشته در این دوره تحصیلی نمی باشید»، مواجه می شوید.

در پایان کار و پس از درج تمام کد ها در فرم، گزینه “تایید و ادامه” را انتخاب کنید تا صفحه انتخاب رشته برای شما نمایش داده شود. می توانید از فرم انتخاب رشته پرینت تهیه کنید و تا زمان پذیرش در دانشگاه آن را حفظ کنید. دقت کنید که شما بعد از انتخاب رشته تا 8 بار فرصت دارید اطلاعات خود را در فرم انتخاب رشته 1403 اصلاح کنید.

مشاهده کد رشته محل

دانلود لیست کد رشته محل های کنکور سراسری و آزاد 1403

در حال حاضر دفترچه کد رشته محل های کنکور سراسری  1403 منتشر نشده است. به همین دلیل نمی توان لینک دانلود دفترچه آن را در اختیار شما قرار داد. معمولا دفترچه انتخاب رشته بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری 1403 منتشر می شود که شما بلافاصله بعد از دانلود آن می توانید دفترچه را به خوبی مطالعه کرده و انتخاب رشته کنید. حال با توجه به این که دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری برای دانشگاه های آزاد و دولتی برای سال جاری منتشر نشده است، به محض انتشار آن را در این مقاله قرار خواهیم داد.

اخبار انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

انتخاب رشته کنکور سراسری کارشناسی ارشد 1403

داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته 1403 تا ۱۶ خرداد فرصت دارند ۱۰۰ کد دانشگاه ها برای انتخاب رشته کنکور را در دفترچه خود ثبت کنند. طبق اطلاعات منتشر شده، امسال در کنکور کارشناسی ارشد بیش از ۴۷۱ هزار نفر در اسفند ماه ۱۴۰۱ شرکت کردند که از میان آن ها  355 هزار نفر مجاز به انتخاب رشته شدند.

اخبار انتخاب رشته کنکور


خلاصه مقاله کد دانشگاه ها برای انتخاب رشته کنکور

منظور از کد دانشگاه ها برای انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳ همان اعداد مربوط به هر یک از رشته های تحصیلی ذکر شده در دفترچه انتخاب رشته کنکور است که برای همه کد محل های با کنکور و بدون کنکور ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان در نظر گرفته شده است. در واقع کد رشته های دانشگاه سراسری یا آزاد نمادی از رشته تحصیلی و محل تحصیل و البته شرایط آن است که هر داوطلب با توجه به شرایط خود آن ها را انتخاب می نماید. با توجه به این که بررسی قبولی هر داوطلب در دانشگاه ها توسط دستگاه ها بررسی می شود. لذا اگر شما هر گونه اشتباهی در آن انجام دهید توسط سیستم بررسی شده و روی نتیجه کد دانشگاه ها برای انتخاب رشته کنکور موثر خواهد بود.

هر داوطلب می تواند تا ۱۵۰ کد رشته محل را در سایت سازمان سنجش در نظر بگیرید و آن ها را بر اساس اولویت خود درج نماید. دقت کنید که اولولیت بندی شما روی قبولیان تاثیر دارند و برای همین  کد رشته محل های خود را به ترتیب درج نمایید. در حال حاضر شما تا ۸ بار می توانید اطلاعات انتخاب رشته خود را تا پایان فرصت آن ویرایش کنید. به همین دلیل باید نهایت دقت را در آن به عمل آورید. حال اگر در این مرحله از کارشناسان تحصیلی ایران تحصیل کمک بگیرید می توانید با  موفقیت این مراحل را پشت سر بگذارید که جهت تماس با این کارشناسان می توانید در تمام ساعات شبانه روز با شماره تلفن 9099075307 در ارتباط باشید.

جهت دانلود PDF مقاله کد دانشگاه ها برای انتخاب رشته کنکور روی لینک کلیک کنید.

3.2/5 - (8 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه آزاد حداکثر چند کد رشته محل را می توانند انتخاب کنند؟

این دسته از داوطلبان می توانند حداکثر 100 کد رشته محل را انتخاب کنند.

اگر متقاضیان شناسه دسترسی به انتخاب‌رشته را فراموش کرده باشند، امکان بازیابی آن وجود دارد؟

بله، متقاضیان می توانند از طریق سایت سازمان سنجش نسبت به بازیابی مجدد آن اقدام کنند.

منظور از كد رشته چیست؟

هر یک از رشته های دانشگاهی یک کد اختصاصی دارد که به آن کد رشته می گویند. داوطلبان با انتخاب این کد رشته ها می توانند در سازمان سنجش انتخاب رشته کنند.

 

نظرات

10 دیدگاه دربارهٔ «کد دانشگاه ها برای انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳ {آزاد و سراسری} | ایران تحصیل»

  1. Avatar photo Hanieh گفت:

    سلام دفترچه انتخاب رشته آزاد کی‌منتشر میشه

    1. Avatar photo moradian گفت:

      سلام وقت بخیر
      در حال حاضر دفترچه انتخاب رشته آزاد هم با آزمون و هم بدون آزمون منتشر شده است

  2. Avatar photo حسنا33 گفت:

    سلام انتخاب رشته کنکور سراسری تمدید میشه؟

    1. Avatar photo مشاور ذوالنورنیا گفت:

      سلام وقت بخیر
      هنوز آغاز نشده است . در حال حاضر فقط کاردانی فنی و حرفه ای در سایت سنجش فعال است و تمدید خواهد شد

  3. Avatar photo گرشاسب گفت:

    سلام ببخشید من هرچه قدر توی کد رشته های فرهنگیان دنبال تربیت بدنی می گردم اصلا پیداش نمی کنم ایا اصلا نیست یا توی دفترچه انتخاب رشته نیست ؟ اگر هم هست کدوم قسمته ؟ لطفا پاسخ بدید ممنون میشم

    1. Avatar photo tahmasebi گفت:

      برای پاسخ دقیق به سوالتون با مشاورین ما درارتباط باشید.

  4. Avatar photo علی. گفت:

    سلام. منظور شما از ۱۵۰ تا کد رشته محل هم برای دانشگاه های سراسری و هم برای دانشگاه آزاد هست؟ یا این که من می توانم ۱۵۰ تا برای داتنشگاه سراسری و ۱۰۰ تا کد رشته محل برای دانشگاه آزاد داشته باشم که مجموعا میشه ۲۵۰ تا کد رشته محل؟

    1. Avatar photo rezai گفت:

      سلام وقت بخیر 150 تا سراسری و 20 تا برای دانشگاه آزاد

  5. Avatar photo لیلا. گفت:

    سلام وقتتون بخیر من می خواستم بدونم که در انتخاب رشته چقدر وقت داریم فرم را تکمیل کنیم؟ بعدش من برای گروه ریاضی و هنر داوطلب شدم . الان تو هر کدام باید ۱۵۰ تا انتخاب رشته داشته باشم یا این که با هم باید ۱۵۰ تا کد رشته محل بشه؟

    1. Avatar photo rezai گفت:

      سلام وقت بخیر . 150 انتخاب رشته باهم دارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • مشاوره تلفنی کنکور سراسری

    مشاوره تلفنی کنکور 1403 + رتبه ها پشت خط هستن! | irantahsil

    مشاوره تلفنی کنکور سراسری یکی از راه‌های هموار کردن مسیر موفقیت در آزمون است. کنکور یکی از مهم ترین ارزیابی‌های هماهنگ شده و سرنوشت ساز می‌باشد که هر ساله داوطبان زیادی در آن ثبت نام می‌کنند. تمامی داوطلبانی که می‌خواهند...
  • شرایط تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری

    تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری ۱۴۰۳ + رتبه قبولی و رشته محل ها

    شرایط تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری ۱۴۰۳ اعلام شد. مطابق اطلاعیه سازمان سنجش و آموزش کشور، کلیه داوطلبانی که در کنکور شرکت نموده اند و در هنگام اعلام نتایج نهایی کنکور موفق به پذیرش در انتخاب رشته کنکور نشده‌اند، می‌توانند با...
  • مقایسه دانشگاه پیام نور و آزاد

    مقایسه دانشگاه پیام نور و آزاد 1403 + اعتبار،شهریه و مزایا

    مقایسه دانشگاه پیام نور و آزاد از راه‌های مختلفی باید مورد بررسی قرار گیرد. هدف بسیاری از داوطلبان از مقایسه این لیست این است که آیا دانشگاه پیام نور خوبه یا آزاد؟ همچنین بسیاری از متقاضیانی که می‌خواهند در یکی...
  • دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری

    دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ + لینک دانلود | ایران تحصیل

    دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری نوبت اول و دوم سال 1403 منتشر شد. بر هیچکس پوشیده نیست که یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مراحل کنکور سراسری به مرحله انتخاب رشته کنکور سراسری مربوط بوده و داوطلبان می‌بایست برای انجام انتخاب...
تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)