ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

چارت انتخاب واحد رشته حقوق ۱۴۰۳ + آخرین بروزرسانی | ایران تحصیل

چارت انتخاب واحد حقوق
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

سالیان بسیاری است که رشته حقوق جزو پرطرفدارترین رشته های علوم انسانی شمرده می شود. علاوه بر بازار کار مناسب و درآمد نسبتا بالای فارغ التحصیلان آن، دروس رشته حقوق و در حقیقت جذابیت دروسی که در مدت زمان تحصیل مطالعه می شود، دلایلی است که می تواند علت پرمخاطب بودن این رشته را توضیح دهد. دروس این رشته به پنج دسته ی دروس پایه، دروس اصلی و تخصصی، دورس اختیاری، دروس عمومی و دروس پیش نیاز تقسیم بندی می شوند که در ادامه ی مقاله به توضیح هریک از این موارد می پردازیم. همچنین جزئیات چارت انتخاب واحد رشته حقوق و تمام آنچه که ممکن است در حین تحصیل در این رشته با آن مواجه شوید در ادامه ی مطلب قرار داده شده است.

فارغ التحصیلان این رشته در اماکنی مانند اداره ی ثبت اسناد و یا با عنوان هایی مانند مشاور حقوقی، وکالت دعاوی خصوصی و دولتی،قاضی و غیره مشغول به کار می شوند. توجه داشته باشید که در برخی موارد بازار کار وکالت را اشباع شده میدانند، بنابراین باید توجه داشته باشید که این مسئله در آینده می تواند برای شما چالش برانگیز باشد. اگرچه در آخر وکلای با استعداد و توانا جایگاه خود را در جامعه پیدا خواهند کرد و موفق خواهند شد.

 

 

 رشته حقوق چیست؟

دامنه ی گرایش های این رشته بسیار گسترده است و در کلیه امور زندگی قابل مشاهده است. این روابط یا مربوط به امور مردم و دولت است که به حقوق عمومی معروف است و یا روابط خصوصی مردم را شامل می شود. حقوق عمومی شامل حقوق قوای سه گانه کشور، حاکمیت و آنچه مربوط به اداره ی کشور است می باشد.

حقوق خصوصی به روابط بین خود مردم می پردازد  که مهمترین آن ها حقوق تجاری می باشد. حقوق مدنی هم شامل قواعد مربوط به ارث، وصیت، ولادت، اقامتگاه اشخاص و ده ها مورد دیگر می شود. یکی دیگر از گرایش های حقوق مربوط به روابط بین الملل است که به دو بخش حقوق روابط بین الملل عمومی و حقوق روابط بین الملل خصوصی تقسیم می شود درواقع حقوق روابط بین الملل عمومی به رابطه بین دولت و سازمانهای بین المللی می پردازد.

حقوق روابط بین الملل به دو زیرشاخه ی حقوق روابط بین الملل عمومی و حقوق روابط بین الملل خصوصی تقسیم می شود که در مورد عمومی می‌توان به روابط بین دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی اشاره کرد از توانایی های فارغ التحصیلان این رشته می توان به قدرت استدلال، جسارت، خلاقیت ذهنی و فن بیان مناسب اشاره کرد. علم حقوق با روانشناسی، جامعه شناسی و علوم فلسفی درهم آمیخته است و کسی که حقوق را مطالعه میکند باید از تمام این علوم آگاهی داشته باشد. شخصی که در این رشته تحصیل می‌کند باید زبان و ادبیات فارسی دانش و توانایی بالایی داشته باشد تا بتواند به خوبی صحبت کند.افرادی که به دنبال تحصیل در این رشته هستند باید بدانند که یکی از برترین دانشگاه ها در این زمینه دانشگاه شهید بهشتی است اساتید مجربی که در این شاخه در دانشگاه شهید بهشتی درس می دهند از سابقه حقوقی بالایی برخوردارند.

 

چارت انتخاب واحد رشته حقوق

چارت انتخاب واحد رشته حقوق

 

 

رشته ی حقوق شامل چه درس هایی می شود؟

  • دروس پایه:  دروسی مانند مقدمه ی علم حقوق، حقوق جزای عمومی، حقوق اساسی، حقوق مدنی، مبانی علم اقتصاد، عربی، مالیه عمومی، مبانی جامعه شناسی  این بخش را تشکیل می دهند.
  • دروس اصلی و تخصصی: حقوق اساسی، آئین دادرسی مدنی، متون حقوقی، آئین دادرسی کیفری، ، حقوق جزای عمومی، حقوق بین المللی عمومی، حقوق سازمان های بین المللی، حقوق اداری، اصول فقه، متون فقه، حقوق تجارت، قواعد فقه، حقوق تطبیقی، ادله ثبات دعوی، حقوق کار، پزشکی قانونی، کار تحقیقی، حقوق بین المللی خصوصی را شامل می شود. تسلط بر زبان عربی و فرانسوی هم به اغلب دانشجویان حقوق توصیه می ‏شود.
  • دروس اختیاری: بزهکاری اطفال، پلیس عدمی، کیفر شناسی، حقوق دریایی، حقوق هوایی، داوری بین المللی، اصول رواط بین الملل، آیات الاحکام، حقوق ثبت، حقوق بیمه، حقوق بانکی، اصطلاحات حقوقی به زبان عربی، تامین اجتماعی، حقوق بشر در اسلام، احوال شخصیه در فقه عامه، دادرسی های اختصاصی کیفری، تاریخ حقوق، مالکیت معنوی، فلسفه حقوق، کارآموزی قضایی، رویه قضایی، حقوق و کامپیوتر، حقوق قضایی، حقوق ارتباطات، آمار، جامعه شناسی حقوق.
  • دروس عمومی: شامل زبان خارجه، معارف اسلامی، تاریخ اسلام، انقلاب اسلامی،متون اسلامی،فارسی،اخلاق اسلامی و تربیت بدنی و تنظیم خانواده می باشد.
  • دروس پیش نیاز: آخرین بخش بندی دروس این رشته را شامل می شود و زبان فارسی، عربی، فلسفه و منطق، وصیت نامه و روخوانی از درس های پیش نیاز می باشند.

سر فصل های رشته حقوق و تعداد واحد های هر درس

همانطور که در جدول زیر مشاهده می کنید دانشجویان به تعداد 20 واحد دروس عمومی ، 15 واحد دروس پایه ، 94 واحد دروس اصلی و تخصصی و دروس اختیاری را در 6 واحد می گذرانند. در مجموع تعداد واحد های مقطع کارشناسی رشته حقوق 135 واحد می باشد. این آمار طبق اطلاعات وزارت علوم گرد آوری و درج شده است بنابراین احتمال تغییر جزئی در هریک وجود دارد.

 

سرفصل های رشته حقوق تعداد واحد
دروس عمومی 20
دروس پایه 15
دروس اصلی و تخصصی 94
دروس اختیاری 6
مجموع واحدها 135

 

 

برای اطلاع از اسامی و جزئیات بهترین دانشگاه های حقوق ایران کلیک کنید.

 

 

چارت انتخاب واحد رشته حقوق دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

دو فایل ضمیمه شده دارای اطلاعات و چارت انتخاب واحد حقوق دانشگاه آزاد به صورت پیوسته و غیر پیوسته در مقطع کارشناسی می باشد. لازم به ذکر است همانطور که در فایل های ضمیمه شده به آن اشاره شده است دانشجویان باید از دروس اختیاری 10 واحد بگذرانند. همچنین برای هر ترم تنها مجاز به انتخاب یک درس از دروس عمومی هستند. دروس عمومی در معدل بسیار تاثیر گذار هستند و لازمه ی قبولی در درس قرآن نمره ی بالای 12 است. در فایل زیر دورس به صورت اختیاری و عمومی طبقه بندی شده اند. از دروس اختیاری این رشته می توان به حقوق دریایی، حقوق هوایی،حقوق فضای مجازی و جرم شناسی کودکان اشاره کرد.

 

 

برای دانلود چارت انتخاب واحد رشته حقوق دانشگاه آزادکلیک کنید.

 

 

در فایلی که در ادامه قرار داده شده است اسامی واحد های رشته ی حقوق به تفکیک هر ترم آورده شده است. همچنین برخی از دروس نیاز به گذراندن پیش نیاز دارند که روبه روی آن ها ذکر شده است. به طور معمول تعداد واحد های هر ترم در مقطع کارشناسی 18 واحد است به غیر دو ترم آخر که به ترتیب 17 و 15 واحد در نظر گرفته شده است.

 

 

برای دانلود چارت انتخاب واحد حقوق ۱۴۰۳ مقطع کارشناسی پیوسته کلیک کنید.

 

 

چارت انتخاب واحد رشته حقوق دانشگاه پیام نور ۱۴۰۳

دانشجویان توجه کنند لیست منابع سالیان گذشته دیگر معتبر نخواهد بود و تا زمان ارائه ی تغییرات ثانویه لیست دورس و  واحد های دانشگاه پیام نور به این نحو می باشد.طبق بخشنامه معاونت محترم امور اساتيد و دروس معارف اسلامي در دانشگاه ها و همچنين مدير محترم گروه معارف اسلامي دانشجويان در يک نيمسال تحصيلي مي توانند فقط يک عنوان درسي از دروس معارف (دو واحد) را بگذرانند. در ارتباط با دانشجويان اقليت های ديني این امکان وجود دارد که دروس مورد نظر خود را بدون هيچ محدوديتي از بين كليه دروس مندرج در جدول دروس عمومي معارف اسلامي انتخاب كرده و بگذرانند. 

 

 

برای دانلودچارت انتخاب واحد دروس عمومی رشته حقوق دانشگاه پیام نور ۱۴۰۳کلیک کنید.

 

 

در فایلی که در ادامه قرار داده شده است اسامی واحد های رشته ی حقوق به تفکیک هر ترم آورده شده است.در ترم اول 16 واحد،ترم دوم 20 و برای ترم سوم و چهارم به ترتیب17 و 18 واحد در نظر گرفته شده است. با کلیک بر فایل زیر می توانید تعداد واحد های سایر ترم ها و پیش نیاز هریک را مشاهده بفرمایید.

 

 

برای دانلود لیست دروس ارائه شده رشته حقوق دانشگاه پیام نور ۱۴۰۳ کلیک کنید.

 

 

نکات و تذکرات مهم

  • جدول تفکیکی دروس دوره کارشناسی پیوسته حقوق براساس سرفصل مصوب رشته و مقررات دانشگاه تنظیم شده است.
  • به دانشجویان محترم توصیه می شود قبل از انتخای واحد در هر ترم تحصیلی، جدول مربوط به دروس را مطالعه کنند و با توجه به وضعیت آموزشی و نیم سال تحصیلی خود نسبت به انتخاب واحد اقدام نمایند.
  • دروس ستاره دار در فایل دوم جزو دروس عموومی معارف اسلامی اند. در هر ترم تحصیلی از میان دروس ستاره دار فقط باید یک عنوان درس انتخاب شود. در غیر این صورت، درس اضافه حذف خواهد شد.
  • گذراندن درس تاریخ و فرهنگ و تمدن اسلام و ایران از سال 91 به بعد الزامی است.
  • نمره قبولی درس آشنایی با قران کریم 12 می باشد.
  • انتخاب واحد بر عهده ی دانشجو است لذا لازم است دانشجویان، در هنگام انتخاب واحد به عناوین دروس و رعایت پیش نیاز و هم نیاز دقت نمایند و از انتخاب دروس برخلاف روند موجود در چارت اجتناب کنند.
  • بدیهی است در صورت عدم رعایت پیش نیاز دروس، دروس گذرانده شده حذف و عواقب آن با دانشجو است.
  • دروس پیش دانشگاهی پیش نیاز و هم نیاز هیچ درسی نیست ولی نمرات آن ها در معدل پایان نیم سال و معدل کل دانشجو محاسبه خواهد شد.
  • معدل کمتر از 12 در یک نیم سال مشروط تلقی می شود و دانشجوی مشروط در نیم سال بعد حق انتخاب واحد تا 14 واحد درسی را دارد.

 

 

 

چارت انتخاب واحد رشته حقوق

چارت انتخاب واحد رشته حقوق

آینده شغلی رشته حقوق چگونه است؟

بیشتر افرادی که وارد این رشته می شوند به وکالت فکر می کنند ولی لازم است بدانید که کسانی در وکالت موفق هستند که قدرت استدلال و تحلیل برای حل پرونده ، خلاقیت ذهنی وقدرت بیان برای دفاع از پرونده ی موکل خود را داشته باشند.دانشجویان وکالت بعد از اخذ مدرک کارشاسی می توانند در آزمون کانون وکلا شرکت کرده و مصاحبه ای را به صورت شفاهی بگذرانند. سپس بعد از موفقیت و گذراندن دوسال کارورزی پروانه ی وکالت دریافت کنند و درآمد خوبی داشته باشند.در حال حاضر به دلیل ازدیار فازغ التحصیلان این رشته، شاغل شدن در این رشته چندان آسان به نظر نمی رسد. اما دانشجویانی که بتوانند خود را ثابت کنند می توانند دردادگستری و یا مشاور حقوق بانک، شهرداری ، شرکت های مختلف امید پیدا کردن کار را داشته باشند.علاوه بر تمام این موارد اگر مدرک دکترای معتبری کسب کند می تواند به عنوان استاد دانشگاه تدریس کند.

 

 

مشاغل مورد انتظار برای فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی

  • بازپرسی و دادیاری : دادیار مقام قضایی است که در دادسرا تحت ریاست و نظارت دادستان انجام وظیفه می‌نماید و از منظر اظهارنظر و رای، تابع دادستان است. در سیستم قضایی پیگیری جرم هایی که در جامعه رخ می دهد به عهده دادسرا است چه با شکایت شاکی و چه پرونده هایی که طرف جرم جامعه است.
  • قضا : مسئولیت پرورش و استخدام قضات با قوه قضاییه است و يك شغل تمام وقت و با اهميت است. محل كار قضات به طور معمول در محاكم و دادگاه ها (بخش، شهرستان،تجديدنظر استان، ديوانعالي كشور) و يا در ديوان عدالت اداري و همچنين دادسراها و شوراهاي حل اختلاف و يا كميسيون هاي اداري خاص مي باشد كه تحت عنوان داديار، دادستان،بازپرس، رئيس شعبه و دادرس، مستشار به خدمت مشغول هستند.
  • تحریر ادله : وظایف این افراد شامل معاینات محل و استماع گواهان محلی و توجه به اظهارات متداعین معذور از حضور در دادگاه می باشد.
  • امور ورشکستگی و سرپرستی محجورین فنی و حقوقی : این مسئولیت همانطور که توضیح داده شده اسن به حل مشکلات قضایی و حقوقی این قشر می پردازد.
  • ادارات اجرای احکام شامل موارد مدنی وکیفری : فارغ التحصیلان رشته ی حقوق در این مراکز به عنوان وکیل و عناوین دیگر مشغول به کار می شوند.
  • ادارات ثبت اسناد و املاک : در این ادارات هم با توجه به نیاز به دانش فارغ التحصیلان حقوق، بازار کار گسترده ای وجود دارد.
  • دفتر اسناد رسمی به صورت سردفتر و دفتریار : در واقع دفتریار معاون دفترخانه محسوب می شود که بعد از سردفتر نفر دوم به حساب می آید. دفتریار (یا دفتریار اول) بموجب پیشنهاد شخص سردفتر و با ابلاغ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بر اساس مقررات منصوب می شود.بنابراین شرط لازم برای دفتریاری معرفی وی توسط سردفتر می باشد .
  • وکالت دعاوی خصوصی و دولتی : آشنا ترین زمینه ی کاری شناخته شده برای وکلا است و تقریبا تمام مردم وکلا را با این عنوان و وظیفه می شناسند و نیازی به توضیح اضافه ندارد.
  • تنظیم قراردادهای اقتصادی و بازرگانی داخلی و خارجی : حضور وکلا به عنوان اشخاص آشنا با قوانین می تواند احتمال اشتباه در معاملات را پایین آورد و به قرارداد های مربوطه رسمیت ببخشد.
  • مشاوران حقوقی : افراد می توانند در این مورد هم با تاسیس دفاتر وکالت به خدمت به مردم بپردازند.

 

 

آخرین اخبار رشته ی حقوق

  • تعویق آزمون قضاوت به تصمیم ستاد کرونا بستگی دارد

اختبار ذبیح الله خداییان در پاسخ به برگزاری آزمون قضاوت گفت:قوه قضائیه تابع مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا است. اگر ستاد ملی مصوبه ای داشته باشد اعمال خواهد شد. همچنین افزود در صورت تغییر، تاریخ دقیق برگزاری آن به زودی به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.در حال حاضر تصمیمی برای به تعویق انداختن آزمون گرفته نشده است و آزمون قضاوت ۱۴۰۰ (جذب عمومی) در روز جمعه مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۱۳ و به صورت تستی برای تمامی داوطلبان اعم از دانشگاهی و حوزوی برگزار می‌شود. کارت ورود به جلسه آزمون از روز چهارشنبه مورخ  ۱۴۰۰/۱۲/۱۱ از طریق  پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور در دسترس داوطلبان قرار خواهد گرفت.

 

  • دانشجویان رشته ی حقوق باید حقوقدان شدن را غایت هدف حود قرار دهند

یک مدرس دانشگاه با اشاره به دغدغه های دانشجویان این رشته و نگرانی از بازار کار آینده گفت:حوزه کاری رشته حقوق تنها محدود به وکالت، قضاوت و یا سردفتری نیست، بلکه اگر دانشجویان به کسب مهارت های مرتبط بپردازند می‌توانند در بخش‌های مختلف درآمدزایی بعضا بیشتری نسبت به موارد فوق‌الذکر داشته باشند.دانشجویان این رشته باید با کسب دانش بالا و با عنوان یک حقوقدان آگاه به انجام خدمات حقوقی جامعه بپردازند.

 

 

خلاصه مطالب

رشته ی حقوق از محبوب ترین رشته ها در بین داوطلبان کنکور انسانی می باشد و هرساله دانش آموزان رشته ی انسانی برای ورود به این رشته با یکدیگر رقابت می کنند. در این مقاله به بررسی چارت انتخاب واحد رشته حقوق در دانشگاه های مختلف پرداختیم همچنین بازار کار و دلایل محبوبیت رشته ی حقوق در بین داوطلبان را بررسی کردیم. اما برای موفق شدن در این رشته تنها علاقه کافی نیست بلکه همان طور که اشاره شد فرد باید فن بیان قوی و روحیه ی جستجو گری داشته باشد و بتواند مسائل را به خوبی ارزیابی کند. برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با چارت انتخاب واحد رشته ی حقوق و دریافت مشاوره ی چگونگی موفقیت در این رشته با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

 

 

برای دانلود مقاله به صورت PDF کلیک  کنید.

 

 

3.6/5 - (13 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

تاریخ برگزاری آزمون قضاوت ۱۴۰۳ چه زمانی است؟

در روز جمعه مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۱۳ و به صورت تستی برای تمامی داوطلبان اعم از دانشگاهی و حوزوی برگزار می‌شود. کارت ورود به جلسه آزمون از روز چهارشنبه مورخ  ۱۴۰۰/۱۲/۱۱ از طریق  پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور در دسترس داوطلبان قرار خواهد گرفت.

 

سرفصل ها و واحد های رشته ی حقوق چه تعداد است؟

دانشجویان به تعداد 20 واحد دروس عمومی ، 15 واحد دروس پایه ، 94 واحد دروس اصلی و تخصصی و دروس اختیاری را در 6 واحد می گذرانند. در مجموع تعداد واحد های مقطع کارشناسی رشته حقوق 135 واحد می باشد. این آمار طبق اطلاعات وزارت علوم گرد آوری و درج شده است بنابراین احتمال تغییر جزئی در هریک وجود دارد.

آیا چارت انتخاب واحد تمام دانشگاه های کشور مشابه است؟

خیر همانطور که در مقاله اشاره شده است در جزئیات تفاوت دارند.

ااا

نظرات

5 دیدگاه دربارهٔ «چارت انتخاب واحد رشته حقوق ۱۴۰۳ + آخرین بروزرسانی | ایران تحصیل»

  1. Avatar photo علیرضا گفت:

    سلام . عرض ادب چارت نوشته شده برای رشته حقوق اشتباه است طبق اخرین چارت ارسالی باید 28 واحد دروس عمومی و معارف پاس شود لطفا اصلاح کنید .

  2. Avatar photo فاطمه انوری گفت:

    سلام و عرض ادب ، میخواستم بدونم میتونم تمامی واحدهای دروس اختیاری رو بردارم و پاس کنم ؟؟؟

    1. Avatar photo isaei گفت:

      سلام وقت بخیر
      جهت اطلاع از نحوه انتخاب واحد با مشاورین ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

  3. Avatar photo احمد گفت:

    سلام
    من کارشناسی رشته علوم قضایی در( دانشگاه غیر روزانه میخونم**)
    آیا میتونم تصدی منصب قضا یا وکالت شرکت بکنم ؟

    1. Avatar photo soleimani گفت:

      سلام شرایط رو در دفترچه نوشته مطالعه کنید. در صورت لزوم برای دریافت مشاوره در این زمینه با مشاوران ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

تماس با مشاور