ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

پردرآمدترین رشته های پیراپزشکی ایران کدام اند؟

پردرآمدترین رشته های پیراپزشکی
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

متقاضیان باید در زمان انتخاب واحد، به مسائل مختلفی توجه کرده و سپس رشته ای را بر اساس آن ها، انتخاب نمایند. یکی از مهم ترین این عوامل، آینده شغلی و درآمد آن رشته است. آن ها باید ابتدا با درآمد رشته مد نظر خود به خوبی آشنا شوند تا در آینده و پس از فارغ التحصیلی، دچار هیچ مشکلی نشوند. این کار، الخصوص برای افرادی که تصمیم دارند تا یکی از رشته های پیراپزشکی را انتخاب نمایند، امری ضروری است.

زیرا، اغلب افراد فکر می کنند که تمامی رشته های پیراپزشکی، درآمد بسیار خوبی دارد. لذا، این افراد ابتدا باید با پردرآمدترین رشته های پیراپزشکی آشنا شده و سپس، طبق علاقه خود و با در نظر گرفتن بازار کار رشته های پیراپزشکی، بهترین رشته های پیراپزشکی را انتخاب نمایند.

اگر شما هم جز افرادی هستید که که می خواهید با بهترین رشته های پیراپزشکی و پردرآمدترین رشته های پیراپزشکی  آشنا شوید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. ما در ادامه مقاله، هر آن چه که باید در رابطه با بازار کار رشته های پیراپزشکی و پردرآمدترین رشته های پیراپزشکی بدانید را به طور کامل و مفصل برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد.

معرفی رشته های پیراپزشکی

همان طور که در بخش اولیه مقاله بیان شد، کنکور رشته تجربی یک کنکور پرطرفدار است که هر ساله افراد زیادی در این کنکور شرکت می کنند. داوطلبان پس از شرکت در کنکور، به دنبال قبولی در رشته های پزشکی و یا رشته هایی هستند که آینده ساز باشند. رشته های پیراپزشکی از جمله این رشته های خوب و پرطرفدار هستند.

بهتر است بدانید که پیراپزشکی، به شیوه ها و فنونی گفته می شود که توسط متخصصان رشته های مربوطه و زیر نظر پزشکان، برای حفظ یا بازگرداندن سلامتی به بیماران انجام می شود.

معرفی رشته های پیراپزشکی

رشته های پیراپزشکی ارتباط مستقیمی با سلامتی افراد داشته و فارغ التحصیلان این رشته ها نیز در بیمارستان ها و مراکز درمانی مشغول به کار می شوند. تفاوتی که رشته های پیراپزشکی با رشته های پزشکی دارند، این است که افرادی که در این رشته ها تحصیل کرده اند، باید تحت نظارت و بررسی های پزشکان فعالیت کنند. همواره کادر درمانی یک بیمارستان متشکل از پزشکان و پیراپزشکانی است که در کنار هم مشغول درمان بیماران هستند.

همچنین دانشجویان می‌توانند با اطلاع از پیراپزشکی بدون کنکور پردیس برای ثبت نام اقدامات لازم را انجام دهند. به غیر از این رشته، برخی از بهترین رشته های پیراپزشکی، شامل موارد زیر است:

  • فیزیوتراپی
  • بینایی سنجی
  • کارشناسی تکنولوژی پرتوشناسی ( رادیولوژی )
  • کارشناسی تکنولوژی پرتودرمانی ( رادیوتراپی )
  • کارشناسی ساخت پروتزهای دندانی
  • شنوایی سنجی
  • علوم آزمایشگاهی
  • هوشبری
  • اتاق عمل
  • اعضای مصنوعی
  • گفتار درمانی
  • کار درمانی
  • پرستاری
  • مامایی
  • علوم تغذیه

برای آشنایی با رشته های پیراپزشکی بدون کنکور، بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

پردرآمدترین رشته های پیراپزشکی

هم اکنون که به طور کامل با رشته پیراپزشکی آشنا شدید، ممکن است سوال کنید که پردرآمدترین رشته های پیراپزشکی کدامند؟ شما عزیزان برای این که بتوانید با پردرآمدترین رشته های پیراپزشکی و بهترین رشته های پیراپزشکی آشنا شوید، می توانید در ادامه مقاله با ما همراه باشید. به یاد داشته باشید که حتما پیش از انتخاب هر یک از رشته های پیراپزشکی، از میزان در آمد، بازار کار رشته های پیراپزشکی و …. اطلاعات کاملی را به دست آوردی. برخی از پردرآمدترین رشته های پیراپزشکی، شامل موارد زیر می باشند:

رشته هوشبری

کاردانی هوشبری از رشته های شاخه پیراپزشکی است. مهم ترین وظیفه فارغ التحصیل و یا دانشجوی این رشته این است که در کنار یک متخصص بی هوشی به فعالیت بپردازد. فارغ التحصیلان این رشته پیراپزشکی پس از اتمام دوره تحصیلی خود توانایی شناسایی دستگاه های اندازه گیری گازهای خون، استفاده و تنظیم تمامی دستگاه های مربوط به رشته هوشبری، استریلیزه دستگاه های مختلف مربوط به هوشبری و … را دارند.

همچنین، این افراد وظیفه انجام مراحل بیهوش کردن بیمار تحت نظر متخصص بیهوشی، را نیز به عهده دارند. با توجه به افزایش عمل های جراحی و اهمیت فرایند بیهوش کردن بیمار، وجود افرادی با تحصیلات کاردانی یا کارشناسی که در کنار یک متخصص هوشبری به انجام وظایف بپردازند، بیش از پیش احساس می شود.

فارغ التحصیلان رشته هوشبری در مقاطع کاردانی و کارشناسی در مراکز درمانی و بیمارستان ها مشغول به فعالیت می شوند. در حال حاضر دانشجویان این رشته پس از اتمام دوره کاردانی می توانند در رشته کارشناسی ناپیوسته پرستاری ادامه تحصیل دهند. تمامی دروس این رشته به صورت عملی و تئوری در بیمارستان ها آموزش داده می شود. بنابراین، افرادی که متقاضی تحصیل در این رشته هستند، باید علاقه و توانایی تحصیل و کار در بیمارستان ها را داشته باشند. دوره کاردانی این رشته حدود 2 سال است.

لازم به ذکر است تا بدانید که رشته هوشبری را می توان جزو رشته های با درآمد مناسب پیراپزشکی محسوب کرد ولی از نظر بازار کار به اندازه پرستاری و اتاق عمل قوی نیست. علاوه بر این، به یاد داشته باشید که رشته هوشبری امکان کسب درآمد مستقل ندارد و فقط با استخدام در بیمارستان ها می توان به درآمد در این رشته رسید.

بهترین رشته های پیراپزشکی

رشته اتاق عمل

پس از رشته پرستاری، رشته اتاق عمل شرایط شغلی مساعدی دارد و کمتر تکنسین اتاق عمل بیکار می ماند. درآمد رشته اتاق عمل بستگی به موارد مختلفی دارد ولی به طور میانگین حدود 15 میلیون تومان در ماه است. در رشته اتاق عمل هم مثل رشته هوشبری، نمی توان کسب درآمد مستقل داشت و باید در بیمارستان استخدام شد.

رشته اتاق عمل ابتدا در مقطع کاردانی و سپس در مقطع کارشناسی پیوسته در ایران راه اندازی شد. فارغ التحصیلان این رشته پیراپزشکی به عنوان بخشی از تیم اتاق عمل در جراحی های حساس باید دقیق و مسئولیت پذیر باشد.

دانشجویان در طول این دوره کارشناسی باید 130 واحد را بگذرانند. دانشجویان این رشته می توانند در زمینه های مورد علاقه خود مانند جراحی قلب و ارتوپدی تخصص خود را افزایش دهند.

دانشجویان فارغ‌التحصیل این رشته می‌توانند در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، اورژانس‌ها، مراکز درمانی، اتاق عمل، رادیولوژی و … فعالیت داشته باشند.

این رشته در مقطع کارشناسی گرایشی ندارد، اما دانشجویان می‌توانند در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری یکی از گرایش‌های مورد علاقه خود را انتخاب کنند. رتبه قبولی اتاق عمل یکی از دغدغه‌های اصلی داوطلبانی است که می‌خواهند در این رشته تحصیل کنند.

رشته پرستاری

یکی دیگر از پردرآمدترین رشته های پیراپزشکی ایران، رشته پرستاری است. نام این رشته از یک کلمه لاتین به معنی تغذیه است. از وظایف مهم پرستاران می توان به مراقبت های بهداشتی و درمانی از بیمار، حمایت های جسمی و اجتماعی، آماده سازی بیمار برای مراحل درمانی اشاره کرد. افراد متقاضی این رشته باید از لحاظ جسمی و روانی آمادگی مواجه با هر نوع چالشی را داشته باشند.

آن ها باید علاقه مند به فعالیت ها و مراقبت های درمانی، صبور، دقیق و مسئولیت پذیر باشد. چنین افرادی باید علاقه مند به فعالیت در بیمارستان ها باشند و توانایی کار تیمی مراقبت های درمانی را داشته باشند. دانشجویان این رشته پس از گذراندن دوره کارشناسی می توانند در دوره کارشناسی و دکتری نیز شرکت داشته باشند.

عمده فعالیت فارغ التحصیلان دانشگاهی در بیمارستان ها، کلینیک های تخصصی و درمانگاه های دولتی و خصوصی خواهد بود اما ممکن است این افراد در ادارات، سازمان ها و به عنوان مربی در دانشگاه ها مشغول به فعالیت شوند.

فعالیت پرستاران در بیمارستان می تواند در بخش های خاصی باشد. مثلا یک پرستار ممکن است در بخش اورژانس فعالیت کند و یا در بخش ICU مشغول به فعالیت شود. یک پرستار می تواند از 10 تا 30 میلیون تومان درآمد داشته باشد و این میزان درآمد بستگی به بیمارستان محل کار او دارد.

جایگاه پرستار هم تعیین کننده میزان حقوق می باشد زیرا درجه های پرستاری شامل سوپروایزر، هدنرس و … است که بیشترین میزان درآمد را سوپروایزرها دارند.

بازار کار رشته های پیراپزشکی

رشته فیزیوتراپی

فیزیوتراپی هم مانند رشته بینایی سنجی از پردرآمد ترین رشته های پیراپزشکی محسوب می شود و یکی از بهترین بازار کار رشته های پیراپزشکی را دارا می باشد.

درآمد فیزیوتراپی در صورتی که کلینیک شخصی تاسیس شود، نسبتا بالاست و حتی می توان گفت درآمدی بالاتر از دندانپزشکی و پزشکی دارد ولی کسب درآمد بالا در این رشته بستگی به تخصص و مهارت های شما هم دارد تا بتوانید رضایت بیماران را جلب کنید و سرشناس شوید.

در ایران ادامه تحصیل در رشته فیزیوتراپی در مقاطع کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکتری نیز وجود دارد. این رشته مدت زمان تحصیل 4 ساله دارد و دانشجو در طی دوران تحصیل خود کار با دستگاه هایی که کاربرد آن ها تحریک عصب و عضله است و در کاهش درد مورد استفاده قرار می گیرند را یاد می گیرد.

آموزش کار با دستگاه هایی که کاربرد آن ها تحریک عصب و عضله است و در کاهش درد مورد استفاده قرار می گیرند کاربرد زیادی دارد.

اطلاعیه:

رشته های پیراپزشکی از رشته های پر متقاضی کنکور تجربی هستند که توسط دانشگاه های علوم پزشکی روزانه، پردیس خودگردان و آزاد ارائه می شوند.

رشته بینایی سنجی

اگر که می خواهید با بازار کار رشته های پیراپزشکی آشنا شوید، باید بدنید که یکی از بهترین رشته های پیراپزشکی، رشته بینایی سنجی است. این رشته بازار کار و درآمد بسیار خوبی دارد به نحوی که می توان گفت بینایی سنجی از پردرآمدترین رشته های پیراپزشکی است. زیرا، با مدرک کارشناسی این رشته می توان مطب بینایی سنجی تاسیس کرد و به درآمد مستقل رسید.

ظرفیت پذیرش این رشته بسیار کم است و فقط تعدادی از دانشگاه های علوم پزشکی روزانه و پردیس خودگردان از جمله علوم پزشکی ایران، مشهد، زاهدان و … آن را ارائه می کنند به همین خاطر، افراد برای قبولی در آن نیازمند کسب رتبه خوبی می باشند.

شما عزیزان باید در این رشته 4 سال درس بخوانید و در صورتی هم که در ابتدای فارغ التحصیلی سرمایه لازم برای تاسیس مطب فراهم نباشد، می توانید در کلینیک های چشم پزشکی به عنوان کارشناس بینایی سنجی مشغول به فعالیت شوید. برای آشنایی بیشتر با این رشته می توانید از مشاوران ما در ایران تحصیل، یاری بخواهید.

رشته مامایی یکی دیگر از پردرآمدترین رشته های پیراپزشکی

رشته مامایی یکی دیگر از پردرآمدترین رشته های پیراپزشکی

مامایی یکی از زیر مجموعه‌ های علوم پزشکی است که نقش های بسیار گسترده‌ ای اعم از نقش مشاوره‌ ای، آموزشی، مراقبتی، حمایتی،‌ درمانگری و تحقیقاتی است. در واقع، می توان گفت که حیطه رشته مامایی از دوران قبل از حاملگی شروع می‌شود و تا پس از زایمان و ۶ سالگی کودک ادامه پیدا می‌کند.

در رابطه با بازار کار و آینده شغلی رشته مامایی  لازم است به اطلاعتان برسانیم که یک ماما می‌ تواند در مراکز بهداشتی و طرح پزشک خانواده، بیمارستان ها، زایشگاه ها، درمانگاه ها به عنوان مربی خدمات بهداشتی، مربی بهداشت مدارس، کارشناس بهداشت خانواده استخدام شود.

همچنین لازم به ذکر است تا بدانید که فارغ التحصیلان رشته مامایی بر اساس قوانین حاضر، در صورت داشتن مدرک کارشناسی می‌ توانند برای دایر نمودن مطلب جهت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی اقدام نمایند.

در رابطه با بازار کار رشته مامایی در مقطع ارشد نیز باید بگوییم که فارغ‌ التحصیلان‌ مقطع کارشناسی‌ ارشد می‌ توانند به‌ عنوان‌ سرپرست‌ و مدیر بخش های‌ مختلف‌ درمانی‌ و سوپروایزر آموزشی‌ در بیمارستان ها و یا در پست های‌ مدیریتی‌ و ستادی‌ در مراکز بهداشتی‌ ـ درمانی‌ به فعالیت بپردازند.

اطلاعیه:

رشته های پیراپزشکی طرح اجباری دو ساله دارند یعنی دانشجو پس از آنکه تحصیلات دانشگاهی خود را به پایان رساند، باید در دوره تعهد خدمت دو ساله هم شرکت کند تا بتواند مدرک خود را بگیرد.

جدیدترین اخبار بازار کار رشته های پیراپزشکی

افزایش دانشجویان در رشته‌ های پزشکی و پیراپزشکی مورد تاکید دولت است

ریاست جمهوری، آیت‌ الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در همایش ملی «خدمت ماندگار؛ بزرگداشت خادمان سلامت» که پیش از ظهر امروز شنبه در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهدای مدافع سلامت، اظهار کرد: خدمت کادر درمان به آحاد جامعه، به دلیل اینکه در پرتو خدا خواهی و نوع‌ دوستی انجام می‌ شود، ماندگار و جاودانه است و هیچکس نمی‌ تواند روی آن ارزش‌ گذاری مادی کند.

اختصاص 16 امتیاز آموزش مداوم به همه رشته های پزشکی و پیراپزشکی

بابک شکارچی معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی، با بیان این که از ابتدای سال تا کنون برنامه ای با این حجم امتیاز نداشتیم؛ اظهار کرد: آموزش مجازی تازه های کرونا -2022 یک برنامه تجمیعی بوده که دارای 16 امتیاز  است. برخلاف سایر برنامه های آموزشی که صرفا 5 گروه هدف را در برمی گرفت؛ اما، در این بسته آموزشی گروه هدف تمام رشته های پزشکی و پیراپزشکی هستند که در نوع خود تکرار نشدنی است.

رشته‌ های پزشکی و پیراپزشکی به صورت عادلانه در سراسر استان توزیع شود

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی همدان با تاکید بر توزیع عادلانه رشته های پیراپزشکی در شهرستان ها، مطرح کرد: اگر دانشگاه علوم پزشکی مادر در مرکز استان و دانشکده ها در شهرستان ها باشند و توسط دانشگاه مادر مدیریت شوند، استان موفق تر خواهد بود.

پردرآمدترین رشته های پیراپزشکی ایران

خلاصه مطلب

ما در این مقاله سعی داشتیم تا شما عزیزان را به طور کامل و مفصل با بهترین رشته های پیراپزشکی، پردرآمدترین رشته های پیراپزشکی و بازار کار رشته های پیراپزشکی به خوبی آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که بهتر است برای این که رشته خوبی را انتخاب نمایید و در آینده موفق شوید، از مشاوران با تجربه کمک بگیرید.

زیرا، یک مشاور خوب به شما اطلاعات کاملی را در رابطه با رشته های پیراپزشکی ارائه کرده و به شما کمک می کند تا طبق علاقه خود، یکی از آن ها را انتخاب نمایید. اما، فراموش نکنید که در این راه از هر مشاوری کمک نگیرید. بلکه، باید از فردی کمک بگیرید که هم سابقه کافی و هم دانش کافی را دارا باشد.

مشاوران ما در ایران تحصیل، با داشتن چندین سال سابقه درخشان و اطلاعات کامل، می توانند به شما عزیزان در این زمینه یاری رسانند. برای برقراری ارتباط با مشاوران ما می توانید با شماره های تماس ما، تماس گرفته و یا برای ما کامنت بگذارید.

برای دانلود پی دی اف مقاله کلیک کنید.

پادکست صوتی مقاله

4.3/5 - (13 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

پردرآمدترین رشته های پیراپزشکی کدام ها هستند؟

هوشبری، اتاق عمل، پرستاری و ... از پردرآمدترین رشته ها محسوب می شوند.

بهترین رشته های پیراپزشکی کدام رشته ها محسوب می شوند؟

هوشبری، اتاق عمل، مامایی و علوم آزمایشگاهی از بهترین و پرطرفدارترین رشته ها در پیراپزشکی محسوب می شوند.

از رشته های پیراپزشکی کدام یک به صورت بدون کنکور داوطلب پذیرش می کنند؟

برخی از رشته های پیراپزشکی بدون کنکور هستند که در مقاله بیان شده اند. 

نظرات

3 دیدگاه دربارهٔ «پردرآمدترین رشته های پیراپزشکی ایران کدام اند؟»

  1. Avatar photo فائزه گفت:

    خیلی خوشحالم که هستین

  2. Avatar photo حسین گفت:

    سلام میشه بگید حقوق حین طرح و بعد از طرح رشتهدهای هوشبری،کارشناسی و کاردانی فوریت،بهورز،تکنولوژی اتاق عمل و پرتو شناسی چنده ببخشید یکم طولانی شد اگه میشه جواب بدید

    1. Avatar photo obeidavi obeidavi گفت:

      سلام وقت بخیر جهت کسب اطلاعات بیشتر یا مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • رشته های دانشگاه علوم انتظامی امین

    رشته های دانشگاه علوم انتظامی امین ۱۴۰۲-1403

    دانشگاه علوم انتظامی امین تنها دانشگاه افسری در ایران است که داوطلبان واجد شرایط می توانند از میان یکی از رشته های دانشگاه علوم انتظامی امین رشته دلخواه خود را انتخاب کرده، مشغول به تحصیل شده و فارغ التحصیل شوند....
  • آزمون های مشاوره ای هدایت تحصیلی

    ثبت نام آزمون مشاوره ای هدایت تحصیلی 1403 + ورود my.medu.ir

    شاید تا به حال نام آزمون هدایت تحصیلی را شنیده باشید اما ندانید که چیست و چه کاربردی دارد. آزمون های مشاوره ای هدایت تحصیلی، برای دانش آموزان پایه نهم برگزار می شوند. در واقع، این آزمون ها به دانش...
  • انتخاب رشته بدون کنکور

    راهنما انتخاب رشته بدون کنکور با سوابق تحصیلی 1403 + نکات قبولی

    فرآیند انتخاب رشته‌ بدون کنکور در دوره‌های روزانه، نوبت دوم، دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی و همچنین پردیس خودگردان دو بار در سال انجام می‌شود. مهلت انتخاب رشته بدون کنکور ورودی بهمن از 3 تا 8 بهمن ماه بوده و...
  • رشته‌های قطبی کنکور

    رشته‌های قطبی کنکور ۱۴۰۲ + دانشگاه ها و شرایط پذیرش

    لیست رشته‌های قطبی کنکور ۱۴۰۲ اعلام شد. داوطلبانی که در کنکور سراسری شرکت نموده و مجاز به انتخاب رشته می‌باشند، بایستی توجه داشته باشند که اگر رشته مورد نظر آن‌ها به صورت گزینش بومی قطبی است، برای افزایش احتمال قبولی...
تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)