ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

نحوه ثبت نام در آزمون قضاوت

آزمون قضاوت
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

داوطلبان عزیز می توانند جهت تصدی منصب قضا در آزمون قضاوت که از سوی قوه قضائیه برگزار می شود شرکت کنند. ثبت نام برای این آزمون، از طریق سازمان سنجش انجام می شود.

در زمان های قبل، اختلافاتی که بین افراد مختلف به وجود می آمد با میانجیگری بزرگترها رفع میشد اما به مرور زمان و با پیشرفت جوامع نیاز به سازمانی که بخواهد این مشکلات را رفع کند بیشتر از قبل احساس شد و اهمیت قضاوت برای همه جهت گسترش عدالت مشخص شد.

رسالت قاضی، ریاست و مدیریت دادگاه و صدور حکم می باشد لازم به ذکر است قرآن قاضی را فردی امین می داند که باید در هنگام صدور رأی، خود را به جای فرد گذاشته و بر ضد وجدان و شریعت حرفی نزند و حق را باطل و باطل را حق نگوید بنابراین قانون و عدالت پایه و ستون قضاوت هستند.

باید بدانیم برای قاضی شدن لازم است یا در دوران کارشناسی حقوق خوانده یا دارای مدرک حوزه باشیم اما از طریق شرکت در آزمون قضاوت و تحصیل در دانشگاه علوم قضایی هم می توان به این مرحله نائل شد.

 

برای اطلاع از شرایط قبولی در آزمون وکالت و همچنین دریافت راهنمای کامل با مشاوران ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

9099075307 تماس از سراسر کشور و 9099075307 (تماس از استان تهران)

تماس از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی از 8 صبح الی 1 شب حتی ایام تعطیل

 

آزمون قضاوت

قوه قضاییه هر سال با برگزار کردن آزمون قضاوت برای تصدی منصب قضا داوطلب می پذیرد. این آزمون به دو طریق عمومی و اختصاصی برای دو گروه از داوطلبان حوزوی و دانشگاهی برگزار می شود.

شرایط هرکدام از این دو گروه متفاوت است و احراز شرایط آن ها در زمان ثبت نام انجام می شود که مسئولیت صحت اطلاعات درج شده در فرم ثبت نام به عهده خود داوطلب می باشد و ثبت نام داوطلبانی که فاقد شرایط شرکت در آزمون باشند لغو شده و در مراحل بعدی حذف خواهند شد.

 

شرایط جذب عمومی و اختصاصی داوطلبان

 

شرایط عمومی جذب قضاوت

 

شرایط جذب عمومی داوطلبانی که تحصیلات دانشگاهی دارند

  1. این داوطلبان ابتدا باید در آزمون تستی حداقل نمره 60 را کسب کنند و بعد از آن وارد مرحله تشریحی می شوند که در این مرحله نیز حداقل باید نمره 50 را به دست آورند.
  2. نتایج آزمون تشریحی بعد از یک ماه به داوطلبان اعلام می شود و بعد از آن با کسانی که پذیرفته شده اند جهت مصاحبه علمی دعوت می شود و داوطلبان بعد از اینکه در این سه مرحله پذیرفته شوند جهت تشکیل پرونده باید به گزینش به صورت حضوری مراجعه کنند.
  3. بعد از آن که تشکیل پرونده برای داوطلبان انجام شد، دو برگه به آنها با نام های تعدیل و توثیق داده می شود که باید این برگه ها را یک قاضی، استاد دانشگاه یا امام جمعه امضا کند. بعد از امضا این برگه ها، داوطلبان ابتدا باید آزمون تستی روانشناسی و سپس برای مصاحبه حضوری روانشناسی مراجعه کنند.
  4. بعد از اینکه همه این مراحل فوق سپری شد جهت تحقیقات بیشتر، پرونده داوطلب به شهر محل اقامت او فرستاده می شود، که بعد از گذراندن این مرحله، داوطلب برای مصاحبه حضوری در مورد احکام عقیدتی باید مراجعه کند.
  5. در مرحله نهایی ریاست اداره گزینش و دو نفر از قضات دیوان عالی از داوطلبان یک سری سوال می پرسند که در اصطلاح این مرحله اختبار نامیده می شود.

 

شرایط جذب عمومی داوطلبانی که تحصیلات حوزوی دارند

این دسته از داوطلبان نیازی به آزمون تستی ندارند، همچنین اگر این متقاضیان مدرک حوزوی سطح دو یا بالاتری داشته باشند باید در آزمون تشریحی شرکت کرده و بعد از دریافت نمره قبولی در این آزمون به مصاحبه دعوت شوند.

بقیه شرایط نیز مانند شرایط عمومی داوطلبانی است که تحصیلات دانشگاهی دارند، جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاورین ایران تحصیل تماس حاصل نمایید.

 

شرایط جذب اختصاصی داوطلبانی که تحصیلات دانشگاهی دارند

 

شرایط اختصاصی جذب قضاوت

 

  1. افرادی که در این دانشگاه در مقطع کارشناسی حقوق تحصیل کرده باشند باید حداقل دارای معدل 16 باشند مانند: داشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه علوم قضایی، دانشگاه امام صادق، دانشگاه شیراز، دانشگاه مفید قم.
  2. داوطلبانی که در مقطع کارشناسی حقوق حداقل معدل 17 را در این دانشگاه ها کسب کرده باشند مانند: دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین، دانشگاه تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشگاه کاشان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، دانشگاه شهید مطهری، دانشگاه شاهد، دانشگاه خوارزمی تهران، دانشگاه اصفهان، دانشگاه بوعلی سینا همدان، دانشگاه قم، دانشگاه مازندران (بابلسر) و دانشگاه شهید چمران اهواز 
  3. متقاضیانی که مدرک کارشناسی ارشد حقوق با حداقل معدل 16 در هر رشته ای از دانشگاه هایی که در قسمت اول ذکر شد دارند.
  4. داوطلبانی که مدرک کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق در هر یک از گرایش های رشته های ذکر شده دارند باید دارای حداقل معدل 16 از دانشگاه های ذکر شده در گزینه اول را داشته باشند.
  5. متقاضیانی که مدرک کارشناسی ارشد حقوق با حداقل معدل 17 از دانشگاه هایی که در گزینه ی دوم ذکر شده را داشته باشند.
  6. داوطلبانی که مدرک کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق در هر یک از گرایش های رشته های ذکر شده دارند باید دارای حداقل معدل 17 از دانشگاه های ذکر شده در گزینه دوم را داشته باشند.
  7. فارغ التحصیلان و دانشجویان مقطع دکتری در هر یک از گرایش رشته های حقوق
  8. افرادی که در آزمون های وکالت استانی دارای رتبه 1 تا 10 باشند.
  9. افرادی که در آزمون های وکلای قوه قضائیه و کانون وکلا دارای رتبه های 1 تا 50 باشند.
  10. وکلایی که در مرکز وکلای قوه قضائیه یا کانون وکلا دادگستری دارای 5 سال سابقه کار به صورت متوالی باشند.

 

جهت اطلاع از منابع آزمون قضاوت بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

شرایط جذب اختصاصی داوطلبانی که تحصیلات حوزوی دارند

  1. آقایانی که مدرک سطح دو حوزوی با حداقل معدل 16 را دارا باشند.
  2. افرادی که مدرک سطح دو حوزوی در گرایش حقوق و قضاء اسلامی با حداقل معدل 16 را دارا باشند.
  3. افرادی که مدرک سطح سطح سه یا سطح چهار در گرایش های فقه و اصول یا حقوق و قضای اسلامی را دارا باشند.
  4. افرادی که مدرک رشته تخصصی فقه و حقوق حوزه علمیه خراسان با حداقل معدل 16 را دارا باشند.
  5. افرادی که مدرک مدرسه فقه القضا قم با حداقل معدل 16 را دارا باشند.

 

زمان ثبت نام آزمون قضاوت

 

زمان ثبت نام آزمون قضاون

 

ثبت نام برای آزمون قضاوت در سال 1399 از 12 مرداد تا 20 مرداد بود که دوبار تمدید شد. یکبار تا 23 مرداد و بار دیگر از 15 تا 19 شهریور. آزمون قضاوت نیز در روز 2 آبان برگزار شد.

در مورد زمان برگزاری آزمون قضاوت در سال ۱۴۰۳ از طرف قوه قضائیه هنوز اطلاعیه ای منتشر نشده است اما با توجه به سال قبل به احتمال زیاد زمان برگزاری این آزمون نیز نیمه دوم مرداد ماه باشد.

 

نحوه ثبت نام آزمون قضاوت

ثبت نام برای آزمون قضاوت به صورت اینترنتی بوده و از طریق سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org انجام می گیرد که در ادامه ما مراحل ثبت نام را برای شما توضیح می دهیم.

  • مراجعه به سایت سنجش و انتخاب گزینه “ثبت نام آزمون جذب عمومی تصدی منصب قضا”
  • خرید کارت اعتباری و پرداخت هزینه ثبت نام
  • وارد کردن اطلاعات مورد نیاز و تکمیل فرم تقاضانامه اینترنتی
  • اسکن مدارک مورد نیاز و بارگذاری آنها

 

دروس و ضرایب مورد نیاز برای آزمون قضاوت

دروس مورد نیاز برای داوطلبان دانشگاهی

درس ضریب درسی
حقوق مدنی 3
حقوق جزای عمومی  3
استعداد شغلی 2
آیین دادرسی و اجرای احکام کیفری 2
حقوق جزای اختصاصی  2
آیین دادرسی و اجرای احکام مدنی 2
حقوق تجارت 2

 

دروس مورد نیاز برای داوطلبان حوزوی

ویژه بانوان

درس ضریب درسی
اصول فقه شامل حلقه الثانیه شهید صدر 1
فقه شامل 15 کتاب از شرح لمعه (قضاء شهادت، متتجر، دین، رهن، ضمان، صلح، اجاره، وکالت، شفعه، وصایا، نکاح، حدود، قصاص، دیات)  1

 

ویژه آقایان

درس ضریب درسی
اصول فقه شامل جلد 1 کفایه الاصول  1
فقه شامل کتاب بیع مکاسب   1

 

ظرفیت پذیرش آزمون قضاوت 

به دلیل اینکه تمام استان های کشور برای کار در قوه قضاییه نیاز به کادر دارند سالانه این قوه، حدودا 800 نفر قاضی جذب می کند و بعد از اینکه داوطلبان مراحل مختلف گزینش را سپری کردند و نمره های لازم را کسب نمودند می توانند در نقاط مختلف کار خود را شروع نمایند.

همچنین از بین این 800 نفر که جذب قوه قضاییه می شوند تعداد کمی از آنها حدودا 8/5 تا 9 درصد نیز بانوان می باشند.

 

مراحل آزمون قضاوت

 

مراحل و نحوه ثبت نام آزمون وکالت

 

  1. آزمون تستی
  2. آزمون تشریحی
  3. مصاحبه علمی
  4. آزمون کتبی روان شناسی و سنجش شخصیت
  5. مصاحبه روان شناسی و سنجش شخصیت
  6. مصاحبه عقیدتی

 

شرایط قبولی در آزمون تستی

شرایط قبولی در این آزمون برای داوطلبان دانشگاهی به این صورت است که آقایان با حداقل نمره تراز 5000 و خانم ها با حداقل نمره تراز 6500 برای شرکت در آزمون تشریحی دعوت خواهند شد.

درباره درصد پاسخگویی برای قبولی در این آزمون می توان گفت بسته به هر شهر متفاوت می باشد اما در کل و به طور میانگین حدود 50 تا 60 درصد سؤالات را شامل می شود.

 

مرحله تشریحی

پس از قبولی در مرحله تستی آزمون قضاوت وارد مرحله تشریحی این آزمون می شوید که بخشی از تجربیات دوستان پذیرفته شده در این مرحله را به اشتراک می گذاریم:

  • در خصوص منابع و کتب مرحله تشریحی متأسفانه فعلأ منابع معتبری موجود نمی باشد البته کتاب هایی با عنوان نمونه سؤالات مصاحبه علمی و تشریحی وجود دارند که می توانید مورد استفاده قرار دهید
  • حد نصاب امتیاز برای ورود به مرحله مصاحبه علمی برای آقایان 10 و برای خانم ها 11 می باشد که ممکن است در هرسال نیز تغییر یابد.
  • در سال های گذشته رویه جذب قوه قضاییه به این صورت بود که از 50 یا 100 نفر برتر، بدون برگزاری آزمون تشریحی مصاحبه به عمل می آورد که البته این مطلب یا در کارنامه قید می گردید و یا طی اطلاعیه ای از نفرات برتر مستقیمأ دعوت می شد.
  • مصاحبه علمی از پذیرفته شدگان مرحله تشریحی به عمل خواهد آمد و افراد در تاریخ مشخصی که با برقراری تماس تلفنی یا درج اطلاعیه در سایت، دعوت خواهند شد.
  • مصاحبه علمی شامل دو بخش حقوقی و کیفری می باشد و سبک آن به این صورت است که افراد به صورت تک نفره وارد اتاق می شوند و استاد مربوطه سؤالات خود را مطرح می نماید. حد نصاب برای ورود به مرحله گزینش کسب امتیاز 50 به بالا است.

 

مرحله مصاحبه علمی

بدون تعارف، داوطلبانی که سطح علمی مناسبی حداقل در یکی از دو گرایش حقوقی یا جزایی و سطح علمی متوسط در گرایش دیگر نداشته باشند نمی توانند در مرحله مصاحبه علمی موفق شوند.

نحوه دعوت به مصاحبه این گونه است که پس از اعلام نتایج مرحله تشریحی آزمون، از داوطلبان به ترتیب حروف الفبا دعوت به عمل خواهد آمد. داوطلبان می توانند پس از حدود 10 روز با مراجعه به سایت نتایج را مشاهده نمایند.

 

برای اطلاع از زمان و نحوه ثبت نام آزمون قضاوت با متخصصان و مشاوران ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

9099075307 تماس از سراسر کشور و 9099075307 (تماس از استان تهران)

تماس از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی از 8 صبح الی 1 شب حتی ایام تعطیل

 

مطالب مرتبط

آمادگی آزمون وکالت

مشاوره آزمون وکالت

بودجه بندی آزمون وکالت

آزمون قضاوت

ثبت نام آزمون قضاوت

5/5 - (5 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

انتخاب منابع چگونه باید باشد؟ آیا مطالعه منابع متعدد تاثیرگذار است؟

خیر منابعی باید انتخاب شوند که حجم کمی داشته اما در عین حال کامل و جامع هم باشند بهتراست منابع انتخابی بارها مطالعه شوند.

شرایط قبولی در آزمون تستی قضاوت چگونه است؟

شرایط قبولی دراین آزمون کسب نمره تراز ۵۰۰۰ برای آقایان و ۶۵۰۰ برای خانم ها می باشد میانگین درصد پاسخگویی به سوالات بین ۵۰ تا ۶۰ درصد می باشد

ارائه نسخه واحد برای افراددرباره شیوه مطالعه تا چه حد درست است؟

کار ناپسندی است زیرا افراد ازنظر روحیات و خلقیات متفاوت هستند و نمیتوان سبک و روش واحدی برای همه آنان تجویزکرد.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

تماس با مشاور