ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

نکات مهم نحوه اولویت بندی انتخاب رشته کنکور 1402 + راهنما | ایران تحصیل

نکات مهم نحوه اولویت بندی انتخاب رشته کنکور
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

افرادی که در کنکور سراسری شرکت می کنند، پس از اعلام نتایج اگر مجاز به انتخاب رشته باشند، باید در زمان مقرر نسبت به انتخاب رشته اقدام نمایند. همه ما می دانیم که انتخاب رشته، یکی از تصمیمات مهم و سرنوشت ساز است. بنابراین، افراد برای این کار حتما باید نکاتی را بدانند و رعایت کنند. یکی از مهم ترین نکاتی که در زمان انتخاب رشته کنکور اهمیت بسزایی دارد، توجه به علایق فردی است. هر داوطلب می تواند 150 کد رشته را طبق این نکات مهم و بر اساس نحوه اولویت بندی انتخاب رشته کنکور انتخاب نماید اما لازم است حتما به نحوه چیدمان انتخاب رشته کنکور دقت داشته باشد زیرا اهمیت اولویت بندی در انتخاب رشته کنکور بسیار زیاد است بنابراین در صورت الویت بندی نادرست حتما برای تغییر اولویت در انتخاب رشته کنکور اقدام نمایید.

اگر شما هم جز افرادی هستید که امسال در کنکور شرکت کرده اید و یا می خواهید در سال های آینده در کنکور شرکت کنید، فراموش نکنید که باید نکاتی مهم را بدانید و با نحوه اولویت بندی انتخاب رشته صحیح آشنا باشید تا مجبور به تغییر اولویت در انتخاب رشته کنکور نشوید.

تمامی نکات مهم اولویت بندی انتخاب رشته به وسیله تیم متخصص انتخاب رشته ایران تحصیل در اختیار شما متقاضیان قرار می گیرد. جهت ثبت نام و رزرو مشاوره انتخاب رشته روی لینک زیر کلیک کنید.

چرخه انتخاب رشه آکادمی ایران تحصیل

نحوه اولویت بندی انتخاب رشته

همانطور که می دانید هریک از داوطلبان کنکور می توانند حداکثر 150 کد رشته محل را در فرم انتخاب رشته خود وارد کنند اما برای قبولی در بهترین رشته و دانشگاه ها و انجام انتخاب رشته اصولی، وارد کردن کد رشته محل ها در فرم انتخاب رشته فوت و فنی دارد که در این قسمت از نوشته آن را به شما عزیزان می گوییم.

آنچه که تمامی داوطلبان انتخاب رشته باید به آن توجه داشته باشند اولویت بندی درست انتخاب ها و نحوه چیدمان انتخاب رشته کنکور سراسری به صورت صحیح است. اولویت بندی انتخاب ها به سه بخش تقسیم می شود.

در بخش اول هر یک از داوطلبان باید رشته های رویایی خود را بر اساس اولویت در فرم انتخاب رشته وارد کنند. منظور از رشته های رویایی رشته هایی هستند که بر اساس کد رشته محل، قبولی در آن ها برای بسیاری از افراد تا حدودی محال به نظر می رسد. به بیان دیگر کد رشته محل دانشگاه های برتر کشور جز رشته های رویایی به حساب می آیند.

در بخش دوم لازم است داوطلبان رشته های واقع بینانه خود را در فرم انتخاب رشته وارد کنند. در هنگام وارد کردن رشته های واقع بینانه نیز اولویت بندی این رشته ها بسیار پر اهمیت است. به خاطر داشته باشید فرم انتخاب رشته داوطلبان کنکور از بالا به پایین بررسی می شود و چنانچه داوطلبی در یکی از رشته های بالاتر از رشته مورد نظر خود قبول شود امکان تحصیل در رشته پایین تر فرم انتخاب رشته برای او وجود ندارد.

سومین بخش انتخاب رشته داوطلبان نیز انتخاب‌ های بدبینانه هستند و داوطلبان به احتمال بسیار قوی در این رشته ها قبول می شوند. اولویت بندی رشته ها در بخش انتخاب‌ های بدبینانه نیز باید در نظر گرفته شود.

اطلاعیه

پیش از وارد کردن کد رشته محل ها در فرم اینترنتی انتخاب رشته، یک بار آن ها را به ترتیب اولویت بر روی کاغذ یادداشت کرده و برای آخرین بار نحوه چینش آن ها را چک کنید.

نکات انتخاب رشته صحیح

اهمیت اطلاع از نحوه اولویت بندی انتخاب رشته کنکور

شاید از خود بپرسید که چرا باید از نحوه اولویت بندی انتخاب رشته یا نحوه چیدمان انتخاب رشته کنکور اطلاع داشته باشم؟ در جواب باید عرض کنیم که علت اطلاع از اهمیت اولویت بندی در انتخاب رشته کنکور این است که امر انتخاب رشته بسیار مهم است و آینده شغلی و تحصیلی شما را رقم می زند. در حقیقت به همین علت است که اگر انتخاب رشته نادرستی انجام داده اید باید حتما به تغییر اولویت در انتخاب رشته کنکور بپردازید.

شاید در صورت انجام انتخاب رشته ای نادرست و غیرمنطقی با خود بگویید که خب در نهایت رشته یا دانشگاهم را عوض می کنم. اما باید عرض کنیم که در صورت نیاز به تغییر دانشگاه یا رشته مجبور به تحمل خسارات مالی زیادی هستید و از طرفی زمان زیادی را نیز از دست می دهید. همین مسائل است که اطلاع از نحوه اولویت بندی انتخاب رشته و توجه به اهمیت اولویت بندی در انتخاب رشته کنکور را بیش از پیش روشن می کند.

به یاد داشته باشید که در زمان اولویت بندی کد رشته ها و نحوه چیدمان انتخاب رشته کنکور، بهتر است از یک مشاور با تجربه و ماهر کمک بگیرید. زیرا، مشاوران طبق رتبه و تراز قبولی شما، به شما می گویند که ممکن است در کدام رشته ها و در کدام دانشگاه ها قبول شوید. سپس، طبق گفته آن ها، می توانید کد رشته ها را در اولویت قرار داده و انتخاب رشته ای درست و خوب داشته باشید. مشاوران ما در ایران تحصیل، با داشتن چندین سال سابقه می توانند به شما عزیزان کمک نمایند. 

برای دریافت مشاوره تحصیلی بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

نکات مهمی که در نحوه اولویت بندی انتخاب رشته کنکور باید بدانید

به دلیل اهمیت اولویت بندی در انتخاب رشته کنکور، توجه به اصول و 8 نکته طلایی چیدمان انتخاب رشته کنکور اهمیت اساسی پیدا می کند. به بیان دیگر برای یک انتخاب رشته صحیح در نحوه چیدمان انتخاب رشته کنکور باید به چند اصل مهم و کلیدی دقت کنید.

برخی از مهم ترین نکات نحوه اولویت بندی انتخاب رشته، شامل موارد زیر می باشند: 

برای دریافت کد رشته های تحصیلی سازمان سنجش کلیک کنید.

در هنگام اولویت بندی انتخاب رشته کنکور به علاقه و استعداد خود توجه کنید

اولین نکته که باید در زمان انتخاب رشته به آن توجه کنید، علاقه شما است. شما باید رشته ای را که به آن علاقه دارید انتخاب نموده و در اولویت قرار دهید. سپس، طبق استعداد و توانایی های خود آن را انتخاب کنید. در واقع، باید هم به علاقه و هم به توانایی های خود توجه لازم را داشته باشید. بنابراین، از 150 کد رشته انتخابی، حتما موارد اولیه را جز رشته های مورد علاقه خود قرار دهید. 

 

توجه به علاقه و استعداد در نحوه چیدمان انتخاب رشته کنکور

موقعیت شغلی و بازار کار رشته ها را بررسی کنید

موقعیت های شغلی و بازار کار رشته ها از جمله مواردی است که قبل از هر گونه تصمیمی برای انتخاب رشته باید در نظر داشت. زیرا، برخی از رشته وجود دارند که بازار شغلی مناسبی ندارند و شما عزیزان پس از فارغ التحصیلی ممکن است با مشکلاتی رو به رو شوید. بنابراین، پس از این که دانستید به چه شته ای علاقه دارید و استعداد کدام رشته را دارید، باید حتما بازار کار آن را نیز بررسی کنید. شما قرار است چندین سال در آن رشته درس بخوانید، لذا، رشته ای را انتخاب کنید که بتوانید پس از فارغ التحصیلی در آن زمینه مشغول به کار شوید.

برای تغییر اولویت انتخاب رشته ارشد روی لینک کلیک کنید.

امکان یا عدم امکان ادامه تحصیل در رشته مورد نظر در مقاطع بالاتر را بررسی کنید

در صورتی که شما هم جزء افرادی هستید که علاقه زیادی به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را دارید و می خواهید پیشرفت بیشتری در حوزه تحصیلی داشته باشید، در زمان انتخاب رشته به این موضوع توجه کنید و آن را مدنظر قرار دهید. زیرا در صورت انتخاب رشته هایی که امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر از جمله ارشد و دکتری را در ایران و یا خارج از کشور ندارند، ممکن است دیگر فرصت جبران نداشته باشید. بنابراین در صورت نیاز می توانید از مشاوران ما در این زمینه یاری خواسته و اطلاعات کاملی به دست آورید. 

مشاوران ما به وسیله سامانه انتخاب رشته کنکور سراسری ایران تحصیل، می توانند اطلاعات کاملی در رابطه با رشته تحصیلی مورد نظر شما ارائه داده و راهنمای حرفه ای با اثربخشی بالا در مرحله انتخاب رشته کنکور سراسری برای شما متقاضیان باشند. برای ورود به سامانه، روی لینک رزرو آنلاین کلیک کنید.

بنر انتخاب رشته کنکور

به حرف و نظر دیگران توجه نکنید

گاهی اوقات ممکن است که برخی از شما عزیزان به خاطر توجه به نظر و حرف دیگران، رشته مورد علاقه خود را انتخاب نکنید. این کار، بدترین کاری است که شما می توانید در حق خودتان انجام دهید. زیرا، شما قرار است چندین سال در آن رشته درس بخوانید و پس از فارغ التحصلی در آن حرفه مشغول به کار شوید. لذا اگر علاقه ای به آن نداشته باشید، تمامی این چندین سال برای شما به سخت ترین سال های زندگیتان تبدیل خواهند شد. بنابراین، در هنگام انتخاب رشته حرف و نظر دیگران برایتان اهمیتی نداشته باشد.

فراموش نکنید این شما هستید که باید تحصیل کنید و در آینده مشغول به کار شوید پس اینکه اطرافیان شما به چه رشته ای علاقه دارند و یا می خواهند شما چه کاره شوید؛ نباید ملاک انتخاب رشته شما باشد.

البته مشورت کردن با مشاوران کاربلد می تواند شما را برای انتخاب رشته ای بهتر یاری رساند و به شما کمک کند رشته های مورد علاقه خود را انتخاب کنید که مطابق با استعداد و توانایی شماست. پس حتما برای انتخاب رشته خود از مشاوران با تجربه ایران تحصیل مشاوره دریافت نمایید.

بی توجهی به حرف و نظر دیگران در هنگام انتخاب رشته

برای اطلاع از انتخاب رشته رایگان کنکور بر لینک مربوطه کلیک کنید.

تسهیلات رفاهی و خوابگاه های دانشجویی را بررسی کنید

بحث خوابگاه های دانشجویی و تسهیلات رفاهی از جمله مواردی هستند که در زمان انتخاب رشته های تحصیلی باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید. زیرا بعضی از دانشگاه ها ممکن است از سطح کیفی، امکانات و تسهیلات خوبی برخوردار نباشند و حتی امکان اقامت دانشجو در خوابگاه را نیز فراهم نکنند. به عنوان مثال، دانشگاه های شبانه فاقد خوابگاه های دانشجویی هستند و فرد در صورت قبولی باید فکری به حال محل اقامت خود کند. از این رو در زمان انتخاب رشته و اولویت بندی رشته ها حواستان به این موضوع مهم و کلیدی باشد.

به شهریه پرداختی برای هر دانشگاه توجه کنید و از آن اطلاع حاصل کنید

بحث شهریه از جمله موارد مهمی است که در زمان اولویت بندی رشته ها باید به آن توجه کنید. با توجه به این که تحصیل در دانشگاه های شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور و حتی پردیس خودگردان در گرو پرداخت شهریه است. پس قبل از هر گونه اقدامی برای انتخاب انواع کد رشته محل ها این موضوع را مدنظر قرار دهید. زیرا شاید به علت بالا بودن شهریه های پرداختی علی الخصوص در دانشگاه های پردیس خودگردان استطاعت مالی پرداخت هزینه ها را نداشته باشید. از طرفی به جز شهریه پرداختی در هر ترم تحصیلی دانشگاه هزینه اقامت در خوابگاه، رفت و آمد و خورد و خوراک را نیز باید مدنظر داشته باشید. 

 

جهت اطلاع از شهریه دانشگاه آزاد بر روی لینک کلیک کنید. 

 

توجه به بومی گزینی در نحوه چیدمان انتخاب رشته کنکور

لازم به ذکر است تا بدانید که در انتخاب رشته کنکور سراسری، نحوه گزینش دانشجویان، به صورت بومی گزینی می باشد. ممکن است سوال کنید که بومی گزینی به چه معنا است؟

بومی گزینی یعنی در برخی از رشته ها اولویت انتخاب با دانشجویانی است که در آن بوم قرار دارند. علاوه بر این، برخی از رشته های وجود دارند که مختص افراد بومی آن استان هستند. خوشبختانه بنا به تصمیم سازمان سنجش به علت مشکلات و مسائل معیشتی و اقامتی و همین طور ایجاد مشکلات روحی در برخی از دانشجویان به علت دوری از خانه و خانواده بحث بومی گزینی برای برخی از رشته ها را مطرح شد. بنابراین، شما دوست عزیز کنکوری باید در زمان انتخاب رشته و اولویت بندی رشته های انتخابی خود توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشید و رشته هایی که تنها دانشجویان بومی را پذیرش می کنند را بشناسید.

 

توجه به بومی گزینی در نحوه چیدمان انتخاب رشته کنکور

جنسیت و ظرفیت دانشگاه مد نظر خود را بررسی کنید 

دقت داشته باشید که برخی از رشته های تحصیلی تنها جنس مذکر و برخی دیگر تنها جنس مؤنث را پذیرش می کنند و این گونه نیست که از دو جنس پذیرش داشته باشند. پس در زمان انتخاب رشته به این موضوع دقت کافی را داشته باشید. علاوه بر این در صورتی که دانشگاه مورد علاقه و رشته مورد علاقه خود را انتخاب کرده اید، باید به میزان ظرفیت آن توجه کنید. گاهی اوقات برخی از دانشگاه ها در برخی از رشته ها، تعداد کمی دانشجو می پذیرند. اگر رتبه شما چندان خوب نیست، بهتر است که دانشگاه دیگری را انتخاب نمایید و با دریافت مشاوره بیشتر از مشاوران ایران تحصیل قبولی خود را در دانشگاه دلخواه تان تضمین کنید.

به شرایط جغرافیایی و سهمیه های کنکور توجه کنید

بحث شرایط جغرافیایی و آب و هوای شهر مورد نظرتان برای ادامه تحصیل از جمله موضوعاتی است که در زمان انتخاب رشته باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید و ارتباط تنگاتنگی با نحوه چیدمان انتخاب رشته کنکور دارد. زیرا ممکن است زندگی در برخی از شهرها به علت سرما یا گرمای زیاد برایتان بسیار سخت باشد و نتوانید در آنجا تاب بیاورید. یکی از عواملی که در انتخاب رشته کنکور سراسری تاثیر بسزایی می گذارد، سهمیه ها هستند. برخی از افرادی که جز خانواده های جانبازان، ایثارگران و …. می باشند، دارای سهمیه های مختلفی هستند. در زمان انتخاب رشته، افرادی که دارای سهمیه هستند، در اولویت قرار دارند. لذا، اگر خودتان نیز جز افرادی هستید که دارای سهمیه هستند، حتما در زمان انتخاب رشته به نوع سهمیه خود توجه کنید. مشاوران ما در ایران تحصیل قادر هستند بهترین مشاوره لازم برای پذیرش در دانشگاه های برتر کشور به شما ارائه دهند پس حتما با مشاوران ما در تماس باشید.

داوطلبان می توانند با استفاده از سامانه تخصصی انتخاب رشته آکادمی ایران تحصیل، از شرایط جغرافیایی و سهمیه های کنکور اطلاع یافته و بهترین انتخاب رشته را داشته باشند.روی لینک رزرو آنلاین کلیک کنید.

نحوه تغییر اولویت در انتخاب رشته کنکور (در مهلت تعیین شده انتخاب رشته)

داوطلبانی که اولویت بندی انتخاب رشته آن ها نیاز به تغییر دارد می توانند در زمان شروع انتخاب رشته این کار را انجام دهد. به این منظور داوطلبان لازم است به بخش ویرایش اطلاعات سایت سازمان سنجش برای تغییر اولویت های انتخاب رشته خود وارد شوند. مهلت تغییر اولویت های انتخاب رشته نیز از زمان شروع تا پایان فرصت تعیین شده برای انتخاب رشته می باشد و هیچ محدودیتی در تعداد دفعات ویرایش اطلاعات وجود ندارد.

توجه داشته باشید برای این که بتوانید اولویت های انتخاب رشته خود را تغییر دهید باید حتماً در کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته شده باشید.

راهنما عوض کردن ترتیب انتخاب ها در فرم انتخاب رشته

نحوه تغییر اولویت در انتخاب رشته کنکور (بعد از مشاهده کارنامه نهایی انتخاب رشته)

گاهی برخی از داوطلبان بعد از آنکه کارنامه نهایی انتخاب رشته خود را مشاهده کردند تصمیم می گیرند در اولویت های پایین تر خود تحصیل نمایند.

توجه داشته باشید امکان این نوع ویرایش، برای هر یک از داوطلبان تنها یک بار وجود دارد بنابراین لازم است با دقت اولویت بندی خود را تغییر دهید. برای تغییر اولویت در انتخاب رشته کنکور بعد از مشاهده کارنامه نهایی انتخاب رشته نیز لازم است به سایت سنجش وارد شده و درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته و تقاضای اولویت بعدی را ثبت نمایید.

اطلاعیه 

از سال 1401، امکان تغییر الویت انتخاب رشته در سایت سنجش غیر فعال شده است و دیگر نمی توان از طریق روش های فوق برای این کار اقدام کرد. لذا داوطلبان گرامی لازم است در هنگام انتخاب رشته نهایت دقت را داشته باشند تا دچار اشتباه نشوند.

بنر انتخاب رشته

جدیدترین اخبار پیرامون انتخاب رشته

مهلت انتخاب رشته داوطلبان ارشد دانشگاه آزاد تمدید شد

با توجه به خبر فوق، آن دسته از داوطلبان شرکت کننده در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ که بر اساس کارنامه صادره از سوی سازمان سنجش آموزش کشور مجاز به انتخاب رشته شده‌اند می‌توانند با استفاده از کد دسترسی انتخاب رشته مندرج در ذیل کارنامه سازمان سنجش تا روز شنبه ۱۸ تیر با مراجعه به سامانه ثبت‌نام الکترونیکی مرکز سنجش مراجعه نمایند. 

وزیر علوم: توزیع استعدادها در رشته‌های مختلف متوازن نیست

محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در حاشیه بازدید از روند برگزاری آزمون سراسری در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی مستقر در کرج، گفت: انتخاب رشته تحصیلی این روزها بر اساس آینده شغلی است در حالی که هر داوطلب باید بر اساس علاقه ذاتی و استعداد رشته مورد نظر خود را انتخاب کند.

نتایج اولیه آزمون سراسری امسال اواسط مردادماه اعلام شود

نتایج اولیه نوبت دوم کنکور سراسری در نیمه دوم مرداد بر روی سایت سنجش قرار می گیرد. برای اطلاع دقیق از نحوه انتخاب رشته صحیح پس از اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری با مشاوران ما در ارتباط باشید تا با انتخاب رشته اصولی در بهترین دانشگاه های کشور تحصیلات خود را انجام دهید.

انتخاب رشته بیش از ۹۱ هزار داوطلب در کنکور دکتری سال ۱۴۰۲

دکتر علیرضا کریمیان، مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش و آموزش کشور اعلام کردند در آزمون دکتری حدود ۱۷۰ هزار داوطلب شرکت داشتند که از این تعداد ۱۲۰ هزار داوطلب برای انتخاب رشته مجاز شدند.

ایشان همچنین افزودند از میان افراد مجاز شده برای انتخاب رشته، بیشتر از ۹۱ هزار و ۷۰۰ داوطلب جدا از داوطلبان انتخاب رشته دانشگاه آزاد، برای تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری انتخاب رشته کردند.

لازم به ذکر است هر یک از داوطلبان امکان انتخاب حداکثر ۸۰ کد رشته محل را در زمان انتخاب رشته داشتند.

انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲

دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۲ در سایت سازمان سنجش منتشر شد. بر این اساس، کلیه افراد مجاز به انتخاب رشته می‌ توانند از روز پنج شنبه ۱۱ خرداد ماه تا ساعت ۲۴ روز سه شنبه ۱۶ خرداد حداکثر 100 کد رشته محل را در فرم انتخاب رشته خود وارد نمایند.

مشاوره تلفنی انتخاب رشته

برای اطلاع از انتخاب رشته کنکور ریاضی بر لینک مربوطه کلیک کنید.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله سعی داشتیم تا شما عزیزان را به طور کامل و مفصل با نکات مهمی که باید در نحوه اولویت بندی انتخاب رشته بدانید آشنا سازیم و در مورد اهمیت اولویت بندی در انتخاب رشته کنکور به شما اطلاعات بدهیم.

به یاد داشته باشید که بهتر است در زمان انتخاب رشته حتما از یک مشاور با تجربه و با مهارت کمک بگیرید تا اولویت های خود را به درستی وارد کنید و مجبور به تغییر اولویت در انتخاب رشته کنکور نباشید.

مشاوران می توانند به شما عزیزان کمک کنند تا رشته ای را انتخاب کنید که هم مورد علاقه شما باشد و هم با تمامی شرایط شما سازگاری داشته باشد.

علاوه بر این، یک مشاور خوب به شما کمک می کند تا بهترین رشته و دانشگاه را طبق رتبه خود انتخاب نمایید.

مشاوران ما در ایران تحصیل با داشتن چندین سال سابقه می توانند به شما عزیزان کمک کنند تا در صورت انتخاب رشته نادرست بتوانید به تغییر اولویت در انتخاب رشته کنکور بپردازید. بنابراین اگر به کمک نیاز دارید و یا سوالی دارید، کافی است تا با ما تماس گرفته و یا برای ما کامنت بگذارید. مشاوران ما در اسرع وقت به شما عزیزان پاسخ خواهند داد و شما را یاری خواهند رساند. 

جهت دانلود فایل پی دی اف مقاله نحوه اولویت بندی انتخاب رشته بر لینک آبی رنگ کلیک کنید.

2.9/5 - (22 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

نحوه اولویت بندی انتخاب رشته چگونه است؟ 

اولویت بندی انتخاب رشته بر اساس مواردی همچون نزدیکی دانشگاه به محل زندگی، توانمندی ها و علاقه فرد داوطلب و مواردی از این قبیل انجام می شود.

اهمیت اولویت بندی در انتخاب رشته کنکور در چیست؟ 

اهمیت این موضوع که در صورت عدم رعایت چیدمان مناسب رشته ها ممکن است آسیب هایی از نظر روحی و مالی به داوطلب وارد شود.

چه نکاتی را باید در هنگام انتخاب رشته بدانیم؟

تمامی نکاتی که باید در هنگام انتخاب رشته بدانید در مقاله بیان شده است لطفا مقاله را مطالعه کنید.

نظرات

112 دیدگاه دربارهٔ «نکات مهم نحوه اولویت بندی انتخاب رشته کنکور 1402 + راهنما | ایران تحصیل»

  1. Avatar photo محمد گفت:

    سلام.
    من کنکور ارشد دادم و احتمال زیاد رتبه خوبی نیارم.
    برام همیشه سوال بوده, اگر حتی با رتبه خیلی بد, دانشگاه های خیلی خوب را در اولویت قرار دهیم ( به طوری که امکان قبولی در آنها 0 درصد می باشد ), این امر آیا به انتخابات بعدی ما که واقع بینانه تر هست لطمه میزند؟
    مثلا کسی که رتبش از من هم بدتر هست, ولی چون انتخاب اولش برای مثال دانشگاه اردبیل می باشد, ولی چون من انتخاب چندمم دانشگاه اردبیل هست, و با فرض اینکه تنها یک صندلی باقی مانده, آیا ایشان پذیرفته می شوند؟ یا من که انتخاب آخرم هست؟
    ممنون میشم توضیح بدین.

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      تصحیح اوراق انتخاب رشته بر مبنای رتبه است و طبیعتا ایشان در اولویت هستند.

  2. Avatar photo حلما گفت:

    سلام ببخشید انتخاب های بدبینانه چند درصد شانس قبولی دارند؟

    1. Avatar photo مشاور مرادیان گفت:

      سلام وقت بخیر
      انتخاب های بدبینانه یعنی شانس پذیرش بالا می باشد

  3. Avatar photo آرتین گفت:

    با سلام و عرض خسته نباشید
    ببخشید من 14000 کشوری با سهمیه 5 درصد بومی ].غ هستم ، در تعیین رشته ،اول داروسازی تعهدی، پردیس و فیزیوتراپی پردیس دو استان بومی خودمان( آ.غ و ش) را زدم و بعد پزشکی و دندان دو استان چون بعید میدانستم برای قبولی در دندان و پزشکی دو استان .
    آیا به نظر شما کار درستی انجام دادم؟

    1. Avatar photo مشاور راهدار گفت:

      سلام وقت بخیر میتونستید از انتخاب های خوش بینانه شروع کنید

  4. Avatar photo محمدجواد گفت:

    سلام. با رتبه کنکور زبان انگلیسی 896 منطقه سه شانس برای قبولی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه فردوسی مشهد دارم؟ من از یکی از شهرستان های کرمان هستم. و مشهد طبق دفترچه انتخاب رشته قطب ماست. اما نمیدونم اونجا قبول میشم یا نه. رتبه کشوریم هم 4865 هستش. مرسی

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله شما شانس قبولی را دارید

  5. Avatar photo محمدحسین گفت:

    سلام. من رتبم خوب نبود و نمی‌خواستم انتخاب رشته کنم و اشتباهی یک رشته را در انتخاب رشته زدم.الان چه اتفاقی میوفته؟ میشه اون یه دونه رشته رو حذف کنم؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      امکان ویرایش وجود ندارد و پذیرش شما طبق اولویت هایی است که در انتخال رسته انجام دادید

  6. Avatar photo ایدا گفت:

    ببخشید در رابطه با اولویت بندی برای انتخاب رشته.اگر اولویت بیستم من با اولویت اول کسی یکی باشه و رتبه ها هم در یک حدود باشه چی میشه؟اون کسی که اولویت اولش هست قبول میشه؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      خير کسی که رتبه‌ش حتی اندکی بهتر باشد اول بررسی می‌شود.

  7. Avatar photo محمد حسین گفت:

    سلام ببخشید یه سوال داشتم که خیلیا زیاد وازش نمیکنن یا اصلا توضیحی در موردش نمیدن
    سوالم اینکه درسته که بعضی مشاورا میگن ابتدا رشته های متمرکز با شرایط خاص رو انتخاب کنید بعدش بریدروی رشته های متمکز معمولی و میگن سیستم سنجش دو تا رشته با شرایط خاصی که رتبشو آوردی رو دعوت به مصاحبت میکنه و بعدش میره یدونه رشته محل متمرکز بدون شرایط خاصم براتانتخاب میکنه؟

    1. Avatar photo مشاور طهماسبی گفت:

      سلام. بله همینطوره.

  8. Avatar photo زهرا گفت:

    سلام من یه سوالی داشتم که انتخاب رشته ای که کردیم از رتبه یک شروع و تا اخرین نفر چک میشه دیگه ؟ یعمی مثلا اگه یک کدی انتخاب شماره ۱۰ من با رتبه ۵۰۰ باشه و انتخاب شماره ۲ یک نفر دیگه با رتبه ۵۰۳ اولویت همچنان با منه دیگه ؟ یا شانس قبولی اون بیشتره چون اولویت بالاترشه

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      اولویت با شماست چون رتبه بهتری دارید.

  9. Avatar photo امیر گفت:

    با سلام
    آیا تکمیل هر ۱۵۰ الویت انتخاب رشته الزانی است ؟ و اگر هر ۱۵۰ الویت را تکمیل نکنیم مثلا ۴۰ الویت یا کمتر حتی فقط اولیت بندی کنیم مشکلی پیش نمیاد ؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      خیر الزامی نیست و در صورت پر نکردن اشکالی پیش نمی اید.

بارگذاری دیدگاه های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • رشته های دانشگاه علوم انتظامی امین

    رشته های دانشگاه علوم انتظامی امین ۱۴۰۲-1403

    دانشگاه علوم انتظامی امین تنها دانشگاه افسری در ایران است که داوطلبان واجد شرایط می توانند از میان یکی از رشته های دانشگاه علوم انتظامی امین رشته دلخواه خود را انتخاب کرده، مشغول به تحصیل شده و فارغ التحصیل شوند....
  • آزمون های مشاوره ای هدایت تحصیلی

    ثبت نام آزمون مشاوره ای هدایت تحصیلی 1403 + ورود my.medu.ir

    شاید تا به حال نام آزمون هدایت تحصیلی را شنیده باشید اما ندانید که چیست و چه کاربردی دارد. آزمون های مشاوره ای هدایت تحصیلی، برای دانش آموزان پایه نهم برگزار می شوند. در واقع، این آزمون ها به دانش...
  • انتخاب رشته بدون کنکور

    راهنما انتخاب رشته بدون کنکور با سوابق تحصیلی 1403 + نکات قبولی

    فرآیند انتخاب رشته‌ بدون کنکور در دوره‌های روزانه، نوبت دوم، دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی و همچنین پردیس خودگردان دو بار در سال انجام می‌شود. مهلت انتخاب رشته بدون کنکور ورودی بهمن از 3 تا 8 بهمن ماه بوده و...
  • رشته‌های قطبی کنکور

    رشته‌های قطبی کنکور ۱۴۰۲ + دانشگاه ها و شرایط پذیرش

    لیست رشته‌های قطبی کنکور ۱۴۰۲ اعلام شد. داوطلبانی که در کنکور سراسری شرکت نموده و مجاز به انتخاب رشته می‌باشند، بایستی توجه داشته باشند که اگر رشته مورد نظر آن‌ها به صورت گزینش بومی قطبی است، برای افزایش احتمال قبولی...
تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)