ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

معرفی رشته MBA

معرفی رشته MBA
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

اگر از دنبال کنندگان رشته مدیریت باشید و یا قصد تحصیل در این رشته را داشته باشید قطعا با واژه MBA روبرو شده اید. در این مقاله سعی بر آن شده است که برای شما دوستان عزیز معرفی رشته MBA را توضیح دهیم. در این مقاله سعی بر آن است که بتوانیم بازار کار رشته MBA، درآمد رشته MBA، فرصت های شغلی فارغ التحصیلان MBA و.. را قرار دهیم. یکی از پرسش هایی که برای دنبال کنندگان ابن رشته مطرح میشود این است که: آیا این رشته سخت است؟ و رشته MBA برای چه کسانی مناسب است؟ در این مقاله توضیحات تکمیلی را برای شما قرار داده ایم.

بررسی رشته مدیریت MBA

در رشته مدیریت MBA پایه های اساسی و بنیادین مورد نیازی که هر مدیری برای حرفه خود نیاز دارد؛ آموزش داده میشود. در به صورت کلی دانشجویان و افرادی که دوره MBA را طی میکنند؛ در این دوره نگاهی جامع به حسابداری، بازاریابی، امور مالی و نرم افزار های لازم برای مدیریت و رهبری سازمان را فرا میگیرند و با معرفی رشته MBA آشنا میشوند. افرادی که از این رشته فارغ التحصیل میشوند یا دوره های MBA را به اتمام میرسانند؛ باید بتوانند با چالش های مدیریتی پیش بینی و غیر قابل پیش بینی که ممکن است در مسیر آن ها رخ دهد؛ خود را آماده کنند و بتوانند بهترین تصمیم را برای لحظه اتخاذ کنند. این دانش فارغ از تمام دروس و تجربه ایست که افراد در دانشگاه و محل کارشان با آن مواجه میشوند و به اصطلاح آن را میتوان مدیریت بحران در سازمان نامید. افرادی که رشته مدیریت و دوره MBA را به اتمام رسانده اند از موقعیت شغلی با درآمد بهتری برخوردار میشوند.

 

اطلاعیه: در معرفی رشته MBA، هیچ متخصص و صاحب نظری این رشته را مخصوص به مدیران نمیکند. افرادی که کسب و کاری راه‌اندازی نکرده‌اند، اما به مدیریت علاقه دارند، در این رشته درس می‌خوانند. بعد از فارغ التحصیلی می‌توانند به عنوان مدیر در شرکت‌های مختلف استخدام شوند یا کسب و کار شخصی خود را راه‌اندازی کنند. به صورت کلی بازار کار رشته MBA گسترده است. 

 

گرایش های MBA

این رشته حوزه گسترده ای از رشته های مدیریت را در برمیگیردو علاوه بر آن بازار کار رشته MBA طیف گسترده ای را در بر میگیرد. دانشجویان پس از دو ترم میتوانند گرایش و رشته مورد نظر خود را انتخاب کنند. هر دانشگاه و موسساتی که ادعا میکنند که مدرک MBA به افراد علاقه مند میدهند؛ باید گرایش های متفاوت را در بر بگیرند؛ زیرا این یکی از مهم ترین ارکان های معرفی رشته MBA و قرارداد بستن با آزمون های جهانی این دوره است. بهتر است قبل از ثبت نام در دانشگاه یا موسسه مورد نظر، ابتدا از دارا بودن گرایشی که میخواهید مطمئن شوید.

گرایش های این رشته شامل:

  • عمومی
  • استراتژی
  • بازاریابی
  • خدمات
  • رفتار سازمانی و منابع انسانی
  • سازمان‌های پروژه محور
  • سیستم‌های اطلاعاتی و IT
  • زنجیره تأمین و پروسه
  • کارآفرینی
  • مالی
  • نوآوری در توسعه محصول و خدمات

 

برای اطلاع از گرایش های رشته مدیریت کلیک کنید.

 

فرصت شغلی رشته MBA

به صورت کلی رشته MBA به خاطر گستردگی زیادی که در حوزه مدیریت دارد؛ میتواند طیف گسترده ای از عنوان های شغلی در سازمان ها را در بر بگیرد و بازار کار رشته MBA نسبت به بقیه رشته ها تنوع و سختی بیشتری دارد. در این قسمت از مقاله سعی بر آن شده است که بازار کار رشته MBA و فرصت شغلی رشته MBA را برای شما شرح دهیم.

گرایش مالی

افرادی که به این گرایش علاقه دارند؛ به صورت تخصصی و حرفه ای در مورد مسائل حسابداری، کنترل مالی، بانکداری و مدیریت سرمایه آموزش میبینند. این دسته از افراد به عنوان مدیر یا کارمند مالی در سازمان ها استخدام میشوند و در بانک ها هم قابلیت استخدام شدن دارند. 

گرایش بازاریابی

در معرفی رشته MBA، این گرایش را پر طرفداری ترین، گرایش مدیریت MBA میدانند. امروزه به خاطر کم بودن افراد متخصص در حوزه بازاریابی، سازمان ها و شرکت ها در این بخش مهم با چالش های زیادی روبرو میشوند. اگر در این رشته تحصیل کنید موقعیت های شغلی خوب با درآمد مناسب میتوانید پیدا کنید.

گرایش فناوری اطلاعات

مدرن ترین شاخه و گرایش MBA، گرایش فناوری و اطلاعات است که با توجه به نیاز روز افزون بازار شکل گرفته است. سازمان های امروزی نیاز حیاتی به بخش های کامپیوتری و آی تی دارند و با توجه به این که گرایش فناوری اطلاعات، گرایش مدرن محسوب میشود؛ تعداد متخصصین کمی وجود دارد و به همین دلیل شرایط شغلی مناسب برای افراد وجود دارد.

گرایش تجارت بین الملل

امروزه همه ما، از اهمیت بازرگانی و صادرات و وارادات آگاه هستیم. شرکت ها برای گسترش روابط بین المللی و خارجی خود آن نیاز به افراد متخصص در این حوزه نیاز دارند. برای این گرایش فارغ از دروس مدیریتی، احتیاج به تسلط به زبان انگلیسی هم دارید؛ زیرا این یکی از بهترین رشته ها برای مهاجرت است.

گرایش استراتژی

هر سازمانی برای بقا احتیاج به هدف دارد و برای رسیدن به هدف اگر استراتژی نداشته باشید در این زمینه موفق نخواهید شد.  حالا در کنار استراتژی شما احتیاج به فردی دارید که استراتژی درست را برای سازمان شما طراحی کند؛ زیرا استراتژِ اشتباه علاوه بر دور کردن شما از هدف به سازمان شما نیز آسیب جبران ناپذیر خواهد زد. دانشجویان گرایش استراتژی، اصول مدیریت استراتژیک، برنامه‌ریزی مبتنی بر استراتژی و تفکر استراتژیک را یاد می‌گیرند. این گرایش برای افرادی که به دنبال مدیریت به شیوه‌ای خلاق هستند،‌ مناسب است.

گرایش مدیریت پروژه

مدیران پروژه از مدیران میانی و حیاتی سازمان محسوب میشوند که نقس بسزایی در پویایی و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت دارند. این دسته از مدیران به صورت مستقیم با فراز و فرود و موفقیت های پروژه در ارتباط هستند. مدیران پروژه باید در مدیریت وظایف در سازمان و مدیریت نیروی انسانی تخصص و تبحر داشته باشند.

بازار کار رشته MBA و فرصت شغلی رشته MBA

معیار های انتخاب رشته و گرایش MBA

  • هر گرایش MBA در یک حوزه خاص عمیق می‌شود و فرد را به متخصصی در همان زمینه تبدیل می‌کند. بنابراین باید موضوع و سبک گرایش‌های مختلف را بررسی کنید و محاسبه کیند که به کدام حوزه علاقه بیشتری دارید.
  • به بازار کار MBA توجه داشته باشید. بازار کار به شرایطی مثل موقعیت مکانی و زمانی هم بستگی دارد؛ مثلا در سال‌های اخیر، بخاطر رشد تجارت‌ آنلاین و تغییر شیوه کار کسب و کارها، مدیریت بازاریابی به یکی از مهم‌ترین بخش شغلی در سازمان‌های مختلف تبدیل شده است
  • محل تحصیل شما نیز نقش مهمی در انتخاب گرایش ایفا می‌کند. برخی از مراکز فقط چند مورد از گرایش‌های MBA را ارائه می‌دهند. به همین دلیل انتخاب افرادی که قصد تحصیل در این مراکز دارند، محدود می‌شود.

اطلاعیه: در ایران نیز اولین دانشگاهی که رشته MBA را ارائه کرد، دانشگاه صنعتی شریف بود.

مهارت‌های رشته مدیریت MBA

افرادی که در رشته MBA تحصیل میکنند، باید در حوزه های نرم افزاری و درسی این حوزه به تخصص کامل برسند. البته تمام داده های اطلاعاتی خود را نباید از روی دروسی که خوانده ایم؛ به دست بیاوریم. یکی دیگر از بهترین داده های اطلاعاتی برای مدیران، علل خصوص مدیران جوان، استفاده از تجربیات گذشتگان است.

مهارت های رشته MBA:

  • تحلیل داده‌ها
  • اقتصاد
  • امور مالی و دارایی
  • رهبری
  • بازاریابی
  • مهارت‌های حسابداری
  • مهارت‌های ارتباطات با کارمندان یا شرکای تجاری
  • اصول اخلاق کسب و کار
  • اصول استراتژی کسب و کار

مهارت‌های رشته مدیریت MBA

بهترین دانشگاه های ایران برای تحصیل رشته مدیریت MBA

کیفیت دانشگاهی که در آن درس میخوانید یکی از مهم ترین معیار هایی است که میتوانیم به آن اشاره کنیم. تحصیل در دانشگاهی که کیفیت خوبی ندارد و نام و نشانی آن معتبر نیست؛ رسما کار بی فایده ای محسوب میشود و پیشنهاد میشود حتما برای انتخاب دانشگاه یا موسسه ای که میخواهید در آن درس بخوانید؛ وقت بگذارید. تیم ایران تحصیل با داشتن مشاورین مجرب و متخصص میتواند شما را در مسیر معرفی رشته MBA کمک رسانی کند.

لیست بهترین دانشگاه های ایران برای تحصیل در رشته MBA:

  • دانشگاه شریف
  • دانشگاه علم و صنعت
  • دانشگاه مالک اشتر
  • دانشگاه شاهرود
  • دانشگاه تهران
  • سازمان مدیریت صنعتی ایران
  • دانشگاه علوم و فنون مازندران
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه کیش

 

برای اطلاع از کارشناسی ارشد mba بدون کنکور کلیک کنید.

 

چارت دروس رشته مدیریت MBA

رشته مدیریت MBA در دانشگاه ها شامل 48 واحد است؛ که ممکن است در سر فصل دروس تفاوت هایی باشد که طبیعی است. در این قسمت پایه های اصلی و دروس مشترک را برای شما قرار داده ایم:

  1.  رفتار سازمانی
  2. اقتصاد خرد
  3. حسابداری
  4. مدیریت استراتژیک
  5. مدیریت مالی
  6. تئوری سازمان
  7. مدیریت بازاریابی
  8. مدیریت عملیات

 

اطلاعیه: بعضی از موسسات برای تضمین بازار کار و درآمد رشته MBA در سطح کشور دوره های کارآموزی همراه با حقوق را برای افراد جوان و دانشجویان قرار میدهد.

 

درآمد رشته MBA

به صورت کلی میزان درآمد افراد بستگی به میزان کیفیت کار فرد دارد و میزان مهارت عملی که از خود نشان میدهد. در این بخش به صورت کلی به میزان درآمد رشته MBA در ایران و خارج از کشور میپردازیم. در ایران افراد با کارشناسی در حوزه ای که درس خوانده اند شغل خود را شروع میکنند و با حداقل درآمد بین 10 تا 12 میلیون کار خود را آغاز میکنند. افراد با پیشرفت در زمینه شغلی و رسیدن به مقام مدیریت در سازمان تا حداکثر 50 الی 60 میلیون درآمد خواهند داشت.

در خارج از کشور بطور متوسط می توان برای قابل مقایسه بودن درآمد این فارغ التحصیلان در وضعیت های مختلف اقتصادی این رقم را با دلار در حدود ماهیانه ۶۰۰ تا ۴۵۰۰ دلار اعلام کرد. هرچند این رقم وابسته به بسیاری از متغیرها می باشد و بسیار کمتر از درآمد سالانه فارغ التحصیلان این رشته در کشورهای اروپایی و امریکا است ولی نسبت به میانگین درآمدهای سایر رشته ها در ایران رقم بالاتری است.

رشته MBA برای چه کسانی مناسب است؟

هدف دوره های MBA برای مدیران و افرادی است که میخواهد برای مواقع با موقعیت های چالشی سربلند خارج شوند؛ این دوره ها به گونه ای تعبیه شده که اشخاصی که  بلند پرواز هستند و خواهان ارتقا شغلی و پیشرفت هستند؛ با اتمام رساندن این دوره ها تا حدی به هدف خود نزدیک تر شوند. بازار کار رشته MBA به گونه ای است که جذابیت های لازم را برای افراد ایجاد میکند. افرادی که به دنبال ایجاد کسب و کار خودشان هستند با گذراندن این دوره ها میتوانند استراتژی های لازم و تکنیک های مهم در رابطه با کسب و کار خود را اجرا کنند و در مهارت های فروش و بازاریابی و مهارت تصمیم گیری سریع و به موقع تخصص یابند.

اگر کسب و کاری که تاسیس کرده اید با رکود مواجه شده و سازمان شما پویایی لازم را ندارد؛ مهارت هایی که در دوره MBA گذرانده اید میتوانید با ایجاد انگیزش و نگرش بین افراد سازمان خود و هدف گذاری های کوتاه مدت به نتیجه مطلوب برسید و از سقوط خود جلوگیری کنید. امروزه در سراسر دنیا، آموزش های دوره ام بی ای، یک راهکار عالی برای گسترش کار در تمامی حوزه های شغلی محسوب می شود. الگوهای آموزشی دوره MBA به گونه ای طراحی شده است که شرکت کنندگان در این دوره آموزشی، حتی می توانند در زندگی شخصی خود، برای ارتقاء سطح زندگی و مدیریت روابط با اطرافیان از آن بهره ببرند.

 

اطلاعیه: فارغ التحصیلان رشته MBA هم میتوانند در سازمان ها استخدام شوند و هم کسب و کار خود را ایجاد کنند.

 

آیا رشته MBA سخت است؟

خیلی از افرادی که میخواهند در رشته مدیریت درس بخوانند با پرسش: آیا مدیریت سخت است؟ و یا آیا رشته MBA سخت؟ دچار میشوند. به طبع برای افرادی که اطلاعات کافی کسب نکردند و دانستنی های کافی را جمع آوری نکرده اند در رابطه با این پرسش، جواب بله میدهند. تمام دروس و رشته ها و کار ها در زندگی به شکل آسان و یکنواخت انجام نمیشوند و افراد باید سخت کوشش و صبور باشند در ابتدای ماجرا کنار تمام این تفاسیر به نظر کارشناسان بعضی افراد مدیر زاده میشوند و استعداد ذاتی در این عرصه دارند و کنار استعداد، فرد باید به حوزه ای که در آن درس میخواند یا کار میکند علاقه داشته باشد. برای افراد هدفمند سختی کار اهمیت ندارد و MBA را الزامی میدانند. پس پاسخ پرسش: آیا MBA سخت است؟ را به خودتان میسپاریم.

کلمه MBA مخفف چیست؟

کلمه MBA مخفف عبارت Master of Business Administration به معنی «کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی» است و در ایران با نام «مدیریت ارشد کسب و کار» نیز شناخته می‌شود. همانطور که در طول مقاله گفته شد این رشته، محدود افرادی که در رشته مدیریت تحصیل کرده اند نمیشود.  نکته کلیدی این است که بدانید رشته MBA چیست و آیا می‌تواند دانش و مهارت‌های مورد نظر را به شما ارائه دهد یا خیر.

 

MBA عبارت مخففی بود که برای اولین بار در سال ۱۹۰۸ توسط دانشگاه هاروارد به عنوان یک رشته تحصیلی جدید معرفی شد. امروزه این رشته در دانشکده بازرگانی هاروارد ارائه می‌شود.

 

فرصت شغلی رشته MBA در ایران

در قسمت های بالاتر در رابطه با فرصت های شغلی رشته MBA صحبت کرده ایم اما به دلیل این که به صورتت تخصصی همراه با بلوغ کامل این رشته در ایران جای خود را پیدا نکرده است، تمام شرایط ذکر شده ممکن است برای فرد اتفاق نیوفتاد. در رابطه با معرفی رشته MBA و فرصت های شغلی آن در ایران به صورت مختصر توضیحاتی را تقدیم شما خواهیم کرد.

فرصت شغلی رشته MBA در ایران شامل:

  • مدیر مالی شرکت‌ها
  • مشاور مالی
  • مدیریت منابع انسانی
  • کارآفرینی
  • مشاور سرمایه‌گذاری
  • مدیر IT
  • کوچ مدیریت
  • مدیر بازاریابی
  • مدیر عملیات

فرصت شغلی رشته MBA در ایران

پذیرش اولین دوره MBA بازارهای مالی در ایران

دوره MBA بازار های مالی با رویکرد کارآفرینی تدوین شده و شما را علاوه بر اینکه به یک فوق تخصص در حوزه بازار های مالی (تحلیل گر و معامله گر) تبدیل می کند، برای شما مسیر تشکیل و مدیریت تیم های کاری، ارائه خدمات مشاوره ای، ایجاد استارتاپ و تدریس را نیز هموار می سازد. دوره MBA بازار های مالی بصورت آنلاین در طول سه ترم متوالی برگزاری می شود و برجسته ترین اساتید کشور و بزرگان بازار مالی ایران مباحث را تدریس و به فارغ التحصیلان مدرک MBA بازارهای مالی از وزارت علوم،تحقیقات و فناوری با قابلیت ترجمه رسمی اعطا می گردد. در طول دوره MBA هر هفته جلسه تحلیل بازار و آموزش شناسایی و شکار فرصت های معاملاتی برگزار و منتورهای موسسه همواره پشتیبان شما خواهد بود.

خلاصه مطلب

در این مقاله تلاش شده تا با معرفی رشته MBA به شما و نشان دادن چارت و دروس تحصیلی، بازار کار، درآمد و…. به شما، اطلاعات کافی را در اختیارتان قرار دهیم. به صورت کلی برای افرادی که در رشته مدیریت تحصیل کرده اند و علاقه به ارتقا شغلی و درآمد بیشتر دارند؛ میتوانند از معیار MBA برای پیشرفت خود استفاده کنند. افرادی که به دنبال ایجاد کسب و کار هستند و به دنبال استراتژی های لازم برای رونق و توسعه کسب و کار خود دارند میتوانند از رشته MBA به عنوان پل پرتاب و مرجعی برای راهنمایی و کمک استفاده کنند. مشاورین متخصص و متبحر تیم ایران تحصیل آماده اند تا در ساعات اداری به صورت تلفنی پاسخگوی سوالات شما باشند و شما را در مسیر کمک کنند.

 

برای دانلود این مقاله به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

 

5/5 - (2 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

آیا فقط افرادی که درشته مدیریت تحصیل کرده اند؛ میتوانند رشته  MBA را بخوانند؟

خیر، همه افرادی که به این حوزه علاثه داشته باشند؛ توانایی تحصیل در این رشته را دارند.

آیا فقط در دانشگاه ها رشته MBA تدریس میشود؟

خیر، در سراسر دنیا موسسات تخصصی برای تدریس رشته MBA وجود دارد

رشته MBA برای چه کسانی مناسب است؟

برای دانشجویان رشته مدیریت و افرادی که کسب و کار خودشان را ایجاد کرده اند؛ یاد گرفتن این رشته الزامی مییباشد.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

تماس با مشاور