ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

چگونه معافیت از نگهبانی بگیریم؟ + لیست بیماری ها | ایران تحصیل

معاف از نگهبانی-
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

معاف از نگهبانی یکی از معافیت های مهم و دارای شرایط مختلفی است که ما قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم. به صورت کلی معاف از نگهبانی به واسطه وجود برخی بیماری ها به افراد داده خواهد شد که ما در این مطلب قصد داریم به بررسی بیماری های معاف از نگهبانی و همچنین شرایط معاف از نگهبانی چشم نیز بپردازیم.

معاف از نگهبانی یعنی فرد دارای شرایط خاصی است که نمی تواند در پست نگهبانی مشغول به کار شود. البته توجه داشته باشید که در برخی موارد بیماری های معاف از نگهبانی و یا معاف از نگهبانی چشم، فرد از نگهبانی معاف نشده و تنها بدون اسلحه در این پست به کار گرفته می شود.

معاف از نگهبانی چیست؟

معاف از نگهبانی به افرادی داده می شود که دارای شرایط خاصی هستند و ممکن است در حین دادن نگهبانی به خود یا دیگران آسیب وارد کرده و حتی منجر به مرگ شوند.

این افراد می توانند دارای هر بیماری زمینه ای باشند که نگهبانی منجر به تشدید آن شود و بدین دلیل معاف از نگهبانی را دریافت کنند اما به صورت کلی اصلی ترین گروهی که معاف از نگهبانی را دریاف خواهند کرد، گروه دارای معافیت پزشکی اعصاب و روان هستند.

ممکن است گاهی معافیت پزشکی چشم نیز منجر به دریافت این معافیت گردد که برای بررسی معاف از نگهبانی چشم، نیاز است شرایط افراد به صورت کامل بررسی گردد.

 

معاف از نگهبانی چشم

بیماری های معاف از نگهبانی

همانطور که در موارد فوق بررسی کردیم، به صورت کلی افرادی که دارای معافیت از رزم و یا معافیت پزشکی به هر دلیلی هستند در صورتی که نگهبانی منجر به تشدید بیماری و یا مشکل آن ها شود، معاف از نگهبانی خواهند شد. از جمله بیماری های معاف از نگهبانی می توان به به معافیت اعصاب و روان، معافیت پزشکی، معافیت افسردگی و غیره اشاره نمود. برای اطلاع از سایر بیماری های معاف از نگهبانی، می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

تحقیقات انجام شده در راستای اثبات تاثیر بیماری های اعصاب و روان بر افزایش جرائم نگهبانان

تا قبل از سال 90 در مورد اینکه آیا واقعاً افراد دارای بیماری های اعصاب و روان جرائم بیشتری در حال ارائه نگهبانی مرتکب می شوند یا خیر، وجود نداشت. تا اینکه در اسل 1390 تحقیقی در رابطه با این موضوع انجام شد و اتفاقاً نتایج کاملاً معناداری نیز در این رابطه بدست آمد.

چکیده این مقاله به شرح زیر بوده است:

از جمله مهم ترین تخلفات در بین سربازان نگهبان می توان به خودکشی، اهانت به مافوق، تهدید مافوق، خودزنی، نزاع، درگیری، عدم هوشیاری در نگهبانی، ترک پست، فرار از خدمت، شرب خمر، مصرف مواد مخدر و خوابیدن در محل نگهبانی در بین سربازان اشاره کرده که از اهداف مهم سازمان های انتظامی و نظامی  کاهش این موارد می باشد.

از طرفی نگهبانی به عنوان یک کار مستمر و پر استرس بخصوص با سلاح می تواند در افراد مستعد به اختلالات روانی باعث افزایش آمار جرایم و تخلفات یاد شده شود و به همین دلیل افراد به این نتیجه رسیدند که باید حتماً تحقیقی در این باره انجام شود. لذا یک کار تحقیقاتی با عنوان بررسی تاثیر معافیت از نگهبانی در سربازان مستعد به مشکلات حاد اعصاب و روان بر پیشگیری از عوارض ناشی از اختلالات روانی در بین سربازان مجموعه آماد و پشتیبانی ناجا در سال 1390، تعیین و به اجرا در آمد.

در این تحقیق 835 سرباز مورد بررسی و ارزیابی شخصیتی قرار گرفتند که از میان آن ها 21 نفر مستعد نمره بالای 70 در اختلالات روانی شده بودند.

برای اینکه نتایج در این تحقیق مشخص شود، نتیجه با سه سال قبل از آن مقایسه گردید، و مشخص شد که هشت مورد از 11 مورد تخلفات از جمله خودکشی، تهدید مافوق، اهانت به مافوق، خودزنی، نزاع، عدم هوشیاری در نگهبانی، ترک پست و فرار از خدمت، نسبت به سه سال ما قبل به ترتیب 100، 100، 76، 64، 34، 18 و 8 درصد کاهش پیدا کرده است.

بیماری های معاف از نگهبانی-

آشنایی با معافیت اعصاب و روان

از آنجایی که اصلی ترین بیماری تاثیر گذار در معاف از نگهبانی، بیماری های اعصاب و روان است. ما در این قسمت قصد داریم به بررسی جزئی تر این بیماری و شرایط آن بپردازیم، در ادامه همراه ما باشید.

نام های دیگر معافیت اعصاب و روان شامل،معافیت روانپزشکی معافیت اختلالات عصبی و مغزی و یا معافیت بیماری های روانی و …. می باشد. اگر فردی دارای بیماری های روحی و روانی باشد و به همین دلیل نیز در بیمارستان بستری شود، می تواند برای دریافت معافیت پزشکی اعصاب و روان اقدام نماید.

توجه داشته باشید که گاهی افراد دارای معافیت اعصاب و روان از نگهبانی معاف نشده و تنها از داشتن اسلحه منع خواهند شد. پس تصور نکنید که هر بیماری اعصاب و روانی منجر به معافیت از نگهبانی خواهد شد.

به بیماری های اعصاب و روان چطور معافیت تعلق می گیرد؟

برای دریافت این معافیت نیاز است که برای فرد سابقه ای ثبت شده باشد که در غیر این صورت دریافت معافیت با مشکل رو به رو خواهد شد.

از جمله این سوابق می توان به خودکشی، خالکوبی، سابقه مصرف دارو و یا سایر موارد اشاره کرد. برای اطلاع از سایر سوابق جهت دریافت این معافیت، می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

مراحل دریافت معافیت پزشکی اعصاب و روان

برای دریافت این معافیت نیز لازم است ابتدا به به دفاتر پلیس+ 10  مراجعه کرده و برای پر کردن چند فرم اقدام نمایید.

در مرحله بعدی از شما خواسته می شود تا برای پرداخت مبالغی به حساب های مشخص سازمان نظام وظیفه و تحویل فرم های به دست آمده به علاوه تمامی مدارک به نظام وظیفه اقدام کنید. در مرحله بعدی نامه‌ای مبنی بر معاینه در یکی از بیمارستان های نظام وظیفه دریافت خواهید کرد.

در خصوص زمان کمیسیون پزشکی نیز باید بدانید که در زمان مشخص شده لازم است حتماً حضور پیدا کنید تا تصمیم های نهایی به اطلاع شما برسد.

مدارک مورد نیاز برای معافیت پزشکی اعصاب و روان

ارائه اصل و کپی شناسنامه به علاوه عکس از مشمول مورد نیاز است. همچنین باید، برای ارائه آخرین مدرک تحصیلی به علاوه فرم اولیه پزشکی اقدام کرده باشید.

بند های بیماری اعصاب و روان مطابق با آیین نامه پزشکی سازمان نظام وظیفه

شرط معافیت بیماری های اعصاب و روان به شرح زیر است.

پسیکوزها

برای ابسکیزوافکتیو، اسکیزوفرنی، اختالالت هذیانی و پسیکوزهای آتیپیک مزمن، فرد معاف دائم خواهد شد.

برای اختلال سایکوز گذرا فرد شش ماه معاف موقت خواهد شد.

اختلالات خلقی

برای ابتلا به بیماری دوقطبی نوع یک در هر مرحله و فاز وجود دارد، برای فرد معافیت دائم داده می شود.

برای اختلال افسردگی اساسی نیز به فرد معافیت دائم داده می شود.

برای انواع اختلال خلقی افسردگی خفیف(دیس تایمی و ســایکلو تایمی)، اختلال خلقی دو قطبی نوع دوّم (هـایپومـانیـا) در صـــورتی که با دارو تحت کنترل بوده و یا تهدید کننده خود و اطرافیان نباشد، به فرد معاف از رزم داده می شود.

در صورتیکه حداقل شش ماه از حمله حاد(اولین حمله حاد مانیا) و افسردگی گذشته باشد و هیچگونه علامتی دیده نشود، فرد معاف از رزم می شود.

انواع اختلالات شخصیتی

برای انواع سایکوپات (ضداجتماعی)، مرزی، اسکیزوئید، اسکیزوتایپال و پارانوئید به فرد معافیت دائم داده می شود.

برای انواع دیگر اختلال شخصیت در صورتی که ناتوان کننده نباشد به فرد معاف از رزم داده خواهد شد.

برای اختلال وســـواس،اختلال پانیک، اختلال اضـــطراب، فوبیا یا PTSD یا سایراختلالات اضطرابی، به فرد در حالت نوع شدید مقاوم به درمان، معاف دائم داده شود و برای نوع خفیف معافیت از رزم تعلق می گیرد.

انواع نقیصه های عقلانی و کندذهنی ها(عقب ماندگی ها)

اگر فردی با ضریب هوشی زیر 70 باشد، معاف دائم شده و اگربا ضریب هوشی بین 90 -70 باشد، فرد معاف از رزم خواهد شد.

برای اختلالات تکلم و لکنت زبان در صورتی که علت روانی یا نورولويیک داشته باشد، در صورتی که شدید باشد، معافیت دائم داده می شود.

برای دارندگان مدارک کارشناسی و بالاتر، معاف از رزم تعلق می گیرد.

در موارد متوسط یا خفیف نیز معاف از رزم داده می شود.

برای کژخوئی هـایی که مغایر شـــؤونات اجتماعی و نظامی(از جمله انحرافات جنسـی وهموسکسوالیتی) باشد، به فرد شش ماه معاف موقت داده شده و برای اختلالات کنترل تکانه شدید نیز معاف دائم داده می شود.

اختلالات تیک صوتی یا حرکتی

این مشکل در صورتی که از نوع شدید باشد به فرد معافیت دائم داده شده و در صورتی که ازنوع خفیف باشد به فرد معاف از رزم داده می شود.

برای اختلال هویت جنسـی، معافیت دائم داده می شود.

برای اعتیاد به مواد مخدر یا روان گردان نیز شش ماه معافیت موقت داده می شود.

محدودیت های کارت قرمز سربازی

به افرادی که دارای بیماری های اعصاب و روان هستند و از خدمت سربازی معاف می شوند، کارتی به نام کارت قرمز سربازی داده می شود که می تواند این افراد را با برخی محدودیت ها در آینده رو به رو سازد.

از جمله این محدودیت ها می توان به عدم استخدام های دولتی، عدم دریافت کارت گواهینامه رانندگی، عدم یافتن کار و …اشاره کرد و حتی ممکن است این افراد در ازدواج نیز مشکلاتی را داشته باشند. به دلیل این موارد، بسیاری از افراد به دنبال ابطال کارت قرمز سربازی خود هستند که این موضوع نیز پروسه ای بسیار پیچیده و دارای مراحل متعدد است.

معاف از نگهبانی چشم

بیماری های چشمی نیز یکی دیگر از بیماری هایی هستند که افراد به واسطه آن می توانند معافیت از رزم و یا معافیت دائم بگیرند. در معافیت چشم، علاوه بر نمره، نوع مدرک تحصیلی افراد نیز تاثیر گذار خواهد بود. بدین صورت که هرچه مدرک فرد بالاتر باشد، باید نمره چشم وی نیز برای دریافت معافیت بالاتر محاسبه گردد. اما به صورت کلی در صورتی که نگهبانی منجر به بالاتر رفتن نمره چشم و یا تشدید بیماری چشم شما شود، می توانید به وسیله آن معاف از نگهبانی نیز دریافت نمایید.

معاف از نگهبانی و معاف از رزم

معاف از رزم چیست؟

منظور از معاف از رزم، معافیت از انجام برخی فعالیت ها مانند رژه و تیراندازی است. افرادی که معافیت از رزم دارند، به انجام کارهای ساده تر مشغول خواهند شد. به طور مثال، امور دفتری، نامه نگاری و بایگانی از جمله وظایف این افراد می باشد.

برای دریافت معافیت از رزم نیاز است که افراد یک سری شرایط را داشته باشند و در صورت داشتن این موارد به آن ها حکم معافیت از رزم داده می شود.

از جمله این شرایط می توان به مشکلات جسمی مانند ایراد در پاها یا دستان، چشم و گوش را نام برد.یا مشکلات روحی مانند عدم تعادل روانی یا تشنج هنگام کار یا سردردهای ناگهانی و وضعیت نابسامان زندگی به حکم دادگاه نیز از جمله موارد دیگر است.

برای اطلاع از تاثیر معاف از رزم در استخدام کلیک کنید.

ارتباط بین معاف از نگهبانی و معافیت از رزم چیست؟

ما در موارد فوق سعی کردیم به بررسی بیماری های معاف از نگهبانی و معاف از نگهبانی چشم بپردازیم و در این قسمت ارتباط بین معاف از نگهبانی و معافیت از رزم را بررسی خواهیم کرد. به صورت کلی هر مشکل و بیماری که در افراد معاف از رزم با دادن نگهبانی تشدید شود، منجر به دریافت معافیت از نگهبانی نیز خواهد شد. در گذشته افراد گروه ب نیز می توانستند معافیت از رزم دریافت کنند، اما حالا این امکان برداشته شده و افراد معاف از رزم جزء گروه ب نیستند.

در حال حاضر افراد حداکثر تا 45 روز می توانند گروه ب باشند و در این مدت 45 روزه باید برایشان شورای پزشکی تشکیل شده تا اگر سالم تشخیص داده شوند، از دسته معاف از رزم ها خارج شوند. در غیر این صورت معاف از رزم می شوند.

خلاصه مقاله معاف از نگهبانی

ما در این مطب سعی کردیم به بررسی بیماری های معاف از نگهبانی و شرایط معاف از نگهبانی چشم بپردازیم. از آنجایی که شرایط معاف از نگهبانی می تواند بسیار متفاوت باشد و با توجه به شرایط افراد تغییر کند، توصیه می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد و یا نکات معافیت پزشکی سربازی با کارشناسان ما در تماس باشید تا اطلاعات کامل در اختیار شما قرار داده شود.

برای دانلود PDF مقاله کلیک کنید.

1/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

نظرات

15 دیدگاه دربارهٔ «چگونه معافیت از نگهبانی بگیریم؟ + لیست بیماری ها | ایران تحصیل»

  1. Avatar photo Sh گفت:

    سلام خسته نباشید نمره چشمم نزدیک بین ۴رع تو شب هم خوب دیت ندارم مدرک دیپلم معاف از نگهبانی میتونم بگیرم؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت به خیر
      حداقل نمره یک چشم برای معافیت پزشکی با مدرک دیپلم ۶ میباشد.

  2. Avatar photo اکبر اکبری گفت:

    سلام. بنده دیسک کمر دارم. آیا میتونم معاف از نگهبانی بگیرم؟

    1. Avatar photo isaei گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      جهت کسب اطلاعات بیشتر با مرکز ایران تحصیل تماس بگیرید .

  3. Avatar photo میلاد گفت:

    سلام.میتونم برای از کارافتادگی پدر معافیت از نگهبانی بگیرم؟.پدر بنده دچار بیمار اعصاب و روان هستند و نیاز به مراقبت دارند و سرکار هم باید برم.

    1. Avatar photo haghipor گفت:

      سلام وقت بخیر
      ممعافیت از خدمات رزمی از طریق کفالت پدر امکان پذیر نیست
      برای برسی امکان دریافت معافیت دائم میتوانید با مشاورین ما در ارتباط باشید

  4. Avatar photo رضاحیدری گفت:

    سلام من پای صربدری هستم معاف از رزم هم هستم ایا میتونم معاف از نگهبانی بگیرم

    1. Avatar photo bahraii گفت:

      سلام وقتتون بخیر لطفا مقاله چگونه معافیت از نگهبانی بگیریم لیست بیماری ها را با دقت مطالعه کنید

  5. Avatar photo امیرحسین گفت:

    من دوبار عمل اندوسکوپی سینوس انجام دادم
    و عمل رباط صلیبی انجام دادم و زانوهام پرانتزی هستش
    ایا میتونم معاف از نگهبانی بگیرم

    1. Avatar photo ekhlasi گفت:

      سلام وقت بخیر باید شرایط درجه پاهای پرانتزی ( ژنوالگوروم ) بررسی شود برای کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید

  6. Avatar photo گمنام گفت:

    من دوبار تا الان سر نگهبانی میخواستم قرص بخورم برگه سبز هم خورده اعصاب روان میتونم معاف نگهبانی بگیرم؟؟

  7. Avatar photo عباس گفت:

    سلام
    من پارگی شدید منیسک داخلی وخارجی ورباط صلیبی زانو دارم معاف از رزمی پشت دفترچه ای شدم. معاف از نگهبانی میشم یانه؟

    1. Avatar photo کارشناس ارشد گفت:

      با سلام.بلهشما از نگهبانی معاف خواهید شد.

  8. Avatar photo Erfan گفت:

    سلام
    من نمره چشمام دوربین 3 هست و نزدیک بین 1 میخواستم ببینم معاف از نگهبانی میشم یا نه
    توی شب هم نمیبینم

    1. Avatar photo کارشناس ارشد گفت:

      سلام وقت بخیر
      بستگی به مدرک تحصیلیتون داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • تسهیلات جدید برای مشمولان خارج کشور

    تسهیلات جدید برای مشمولان خارج کشور + آیین نامه 1403 | irantahsil

    مدیر اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد که قرار است تسهیلات جدید برای مشمولان خارج کشور در نظر گرفته شود. بنابر گفته‌های سردار موسی کمالی، تصمیمات جدیدی درباره رفت و آمد و تردد مشمولان غایب خارج...
  • شرایط انصراف از دانشگاه و سربازی

    شرایط انصراف از دانشگاه و سربازی

    شرایط انصراف از دانشگاه و سربازی اعلام شد. از آنجایی که شرایط خدمت سربازی برای دانشجویان انصرافی متفاوت است، لازم است دانشجویانی که تصمیم به این کار دارند از شرایط دوبار انصراف از دانشگاه و سربازی اطلاعات لازم را کسب...
  • حقوق سرباز امریه

    حقوق سرباز امریه ۱۴۰۳ + به تفکیک مدرک و ارگان

    عوامل متفاوتی در نحوه محاسبه حقوق سرباز امریه تاثیر گذار هستند که همین امر موحب شده تا به راحتی نتوان میزان مبلغ دریافتی توسط سربازارن امریه را محاسبه کرد. سربازان در حقیقت با توجه به درجه و تحصیلات خود دستمزد...
  • معافیت داشتن برادر صغیر

    معافیت داشتن برادر صغیر 1403 + مدارک و شرایط جدید

    شرایط جدید معافیت داشتن برادر صغیر اعلام شد. این معافیت به افرادی که مشمول خدمت سربازی هستند این امکان را می‌دهد که با استفاده از بند مصوب مربوطه و با توجه به شرایط خود، از انجام خدمت سربازی معاف شوند...
تماس با مشاور