ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

قانون جدید آزادسازی مدرک تحصیلی + جدول هزینه ها 1403 | ایران تحصیل

قانون جدید آزادسازی مدرک تحصیلی
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

هر دانشگاهی مانند دانشگاه شبانه – آزاد – فرهنگیان – دولتی قوانین و شرایط خاص خود را برای تحصیل دارند. در دانشگاه های سراسری کشور پس از فارغ التحصیلی، به دلیل اینکه هزینه های تحصیلی دانشجویان از سوی دولت پرداخته شده است، دانشجویان دارای تعهد به خدمت خواهند بود. حال اگر تمایلی به خدمت نداشته باشند، می توانند از راه های مختلف براساس قانون جدید آزادسازی مدرک تحصیلی، مدرک خود را دریافت کنند. اما لازم است بدانند که هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی دانشگاه سراسری چقدر است؟ در این مقاله جدول محاسبه هزینه آزاد سازی مدرک تحصیلی هر گروه را ارائه کرده ایم.

دانشجویان گرامی توجه داشته باشند که میزان هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی آن ها براساس تعداد ترم ها، مقطع تحصیلی و گروه تحصیلی شان متفاوت خواهد بود. برای راهنمایی بیشتر شما دانشجویان گرامی تمامی مراحل و نکات آزاد سازی مدرک تحصیلی را در این مقاله شرح داده ایم. همچنین در صورت نیاز به راهنمایی تخصصی امکان برقراری ارتباط با کارشناسان مجرب ایران تحصیل از طریق شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) نیز فراهم شده است.

قانون جدید آزادسازی مدرک تحصیلی

با اتمام تحصیلات دانشجویان دانشگاه های سراسری، به دلیل اینکه تمام یا بخشی از هزینه های تحصیل آن ها توسط دولت پرداخت شده است، دانشجویان موظف به خدمت به دولت به مدت زمانی محدود خواهند بود. طول دوره تعهد به خدمت دانشجویان نیز براساس مقطع تحصیلی، تعداد ترم ها، سهمیه منطقه و گروه تحصیلی آن ها و… تغییر خواهد کرد. تنها پس از انجام این تعهد به خدمت است که دانشجویان می توانند مدرک تحصیلی اصلی خود را دریافت کنند؛ پیش از آن تنها امکان دریافت مدرک موقت تحصیلی خود را خواهند داشت.

با توجه به اینکه اصل مدرک تحصیلی تا زمان انجام تعهد به خدمت در گروه دانشگاه بوده و تحویل داده نمی شود، دانشجویانی که می خواهند برای کار و یا تحصیل در خارج از کشور اقدام کنند با مشکل مواجه خواهند شد و در چنین زمانی است که باید براساس قانون جدید آزادسازی مدرک تحصیلی برای دریافت اصل مدرک خود اقدام کنند. براساس این قانون، هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی دانشگاه سراسری توسط وزارت علوم به دانشجویان اعلام می گردد.

قوانین جدید آزادسازی مدرک تحصیلی چیست؟

در قانون جدید آزادسازی مدرک تحصیلی دانشجویان دانشگاه سراسری بیان شده است که مدت زمان تعهد آموزش رایگان برای دانشجویانی که دارای سهمیه منطقه یک بودند، به اندازه مدت زمان تحصیل شان می باشد؛ به این ترتیب مدت زمان تعهد به خدمت دانشجویان دارای سهمیه منطقه دو و سه نیز دو برابر خواهد بود. در نتیجه دانشجویان دارای مدرک کارشناسی در منطقه یک، 4 سال و دانشجویان مناطق دو و سه، 8 سال موظف به خدمت به دولت خواهند بود.

نکته مهم: آن دسته از دانشجویان دارای سهمیه منطقه دو و سه که رتبه کشوری شان بهتر از رتبه کنکور آخرین داوطلب قبول شده در منطقه یک، در یک رشته و دانشگاه است، می توانند به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و پس از دریافت تاییدیه، طول مدت خدمت خود را کاهش دهند. در صورت موافقت، طول مدت خدمت آن ها نیز به مدت طول دوران تحصیل شان خواهد بود. 

نکته مهم: با توجه به اینکه در کنکور های کارشناسی ارشد و دکتری، منطقه بندی وجود ندارد، مدت زمان تعهد به خدمت این دانشجویان مانند دانشجویان دارای منطقه یک حساب خواهد شد؛ یعنی به مدت طول دوره تحصیلی شان.

نکته مهم: براساس قانون جدید آزادسازی مدارک تحصیلی باید به ترتیب مقاطع تحصیلی، آزاد سازی از پایین به بالا صورت گیرد. براساس این قانون متقاضیان نمی توانند در صورتی که مدرک کارشناسی خود را آزاد نکرده باشند، مدرک کارشناسی ارشد را آزاد کنند. در نتیجه یا باید ابتدا مدرک کارشناسی و سپس کارشناسی ارشد خود را آزاد کنید و یا برای آزاد سازی همزمان آن ها با هم اقدام کنید.

 

برای اطلاع از قانون جدید لغو تعهد خدمت وزارت بهداشت بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

راه های آزادسازی مدرک تحصیلی براساس قانون جدید

براساس قانون جدید آزادسازی مدرک تحصیلی، در مجموع پنج روش برای آزاد سازی مدرک تحصیلی وجود دارد:

آزاد سازی مدرک تحصیلی از طریق نامه عدم کاریابی

آزاد سازی مدرک تحصیلی از طریق سابقه بیمه

آزاد سازی رایگان مدرک تحصیلی به دلیل از کار افتادگی

آزاد سازی مدرک تحصیلی از طریق بازنشستگی

آزاد سازی مدرک تحصیلی با پرداخت هزینه دوران تحصیل

برای اینکه دانشجویان بتوانند با کمک یکی از روش های فوق اصل مدرک تحصیلی خود را دریافت کنند، لازم است تا با توجه به قانون جدید آزادسازی مدرک تحصیلی برخی شرایط را داشته و مراحل لازم را طی کنند. در ادامه به توضیح کامل هر یک از این روش ها خواهیم پرداخت. 

نکته مهم: پیش از انتخاب هر یک از راه های زیر، لازم است بدانید که می بایست قبلا به صورت کامل با دانشگاه محل تحصیل خود (دانشگاه شبانه – آزاد – فرهنگیان – دولتی) تسویه حساب کرده باشید.

راه های آزادسازی مدرک تحصیلی براساس قانون جدید

روش آزاد سازی مدرک تحصیلی از طریق نامه عدم کاریابی:

برای اینکه بتوانید نامه عدم کاریابی دریافت کنید، می بایست ابتدا به یک موسسه کاریابی معتبر و تحت نظر وزارت رفاه و کار اجتماعی مراجعه کنید. در این موسسه از شما اصل و فتوکپی مدرک موقت تحصیلی، کارت ملی و کارت پایان خدمت یا معافیت از سربازی (برای متقاضیان آقا)، خواسته شده و نام نویسی صورت می گیرد. 

اگر طی مدت زمانی مشخص، هیچ پیشنهاد شغلی مرتبط با مدرک تحصیلی خود دریافت نکنید، می توانید نامه عدم کاریابی دریافت کرده و به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهر محل سکونت خود مراجعه کنید. مدارک و شرایط شما توسط اداره محل سکونت بررسی شده و برای اعلام نتیجه به اداره کل مرکز استان ارسال می شود. اداره کل مرکز استان مکاتبات نهایی را با دانشگاه محل تحصیل انجام داده و می توانید برای آزاد سازی مدرک خود اقدام کنید.

✅ نکات مهمی که باید در مورد آزاد سازی اصل مدرک تحصیلی با دریافت نامه عدم کاریابی در نظر داشته باشید عبارتند از:

چنانچه شهر محل سکونت دانشجو فاقد موسسه کاریابی تحت نظر اداره کار باشد، متقاضی می تواند به موسسات کاریابی و مشاوره شغلی غیر دولتی مراجعه کند.

از تاریخ فارغ التحصیلی درج شده در گواهی موقت تحصیلی دانشجو، باید حداقل یک سال تمام گذشته باشد.

از تاریخ صدور کارت پایان خدمت یا معافیت دائم (پزشکی یا غیرپزشکی) برای متقاضیان آقا، می بایست حداقل یک سال تمام گذشته باشد.

باید از تاریخ ثبت نام متقاضی در موسسات کاریابی، حداقل شش ماه گذشته باشد.

از تاریخ ثبت نام دانشجو در موسسه کاریابی غیر دولتی و یا اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان محل سکونت، می بایست حداقل شش ماه تمام گذشته باشد. توجه داشته باشید که تاریخ ثبت نام متقاضی باید بعد از تاریخ فارغ التحصیلی و تاریخ صدور کارت پایان خدمت یا معافیت دائم باشد. 

پس از دریافت گواهی موقت تحصیلی، متقاضیان تنها شش ماه فرصت دارند تا در دفاتر کاریابی ثبت نام کنند و در صورت نبود فرصت شغلی متناسب با تخصص آن ها، برای لغو تعهد به خدمت اقدام کنند.

شخص متقاضی باید در تمامی مراحل مورد نیاز، شخصا حضور داشته باشد. 

دانشجویان فارغ التحصیل شده از رشته های پزشکی و پیراپزشکی (به غیر از دامپزشکی) مشمول استفاده از این روش نمی باشند.

توجه داشته باشید که هیچ یک از موسسات کاریابی و مشاوره شغلی غیر دولتی مجاز به دریافت وجه برای صدور مکاتبات لغو تعهد خدمت فارغ التحصیلان، نمی باشند.

برای آزاد سازی از طریق نامه عدم کاریابی، نباید در حال تحصیل در مقاطع بالاتر باشید.

متقاضیانی که دارای سابقه بیمه در شرکت ها یا سازمان های دولتی و خصوصی هستند، مجاز به آزاد سازی مدرک خود از طریق نامه عدم کاریابی نمی باشند.

 

روش آزاد سازی مدرک تحصیلی از طریق سابقه بیمه:

اگر پس از فارغ التحصیلی مشغول به کار شده اید و دارای سابقه بیمه هستید، می توانید از این روش استفاده کنید. توجه داشته باشید که سابقه بیمه شما در حین زمان تحصیل تان، به هیچ وجه از سوی دانشگاه محل تحصیل و وزارت علوم قابل قبول نخواهد بود و تنها سوابقی مورد پذیرش اند که پس از فارغ التحصیلی رد شده باشند. 

در رابطه با نحوه محاسبه سابقه بیمه و سال های تعهد به خدمت، همانطور که در بخش قانون جدید آزادسازی مدرک تحصیلی گفتیم براساس مقطع و سهمیه مناطق، تعداد سال های تعهد به خدمت هر متقاضی ای متغییر است؛ در زمان آزاد سازی مدرک نیز از مدت تعهد به خدمت متقاضی، تعداد سال هایی که وی دارای سابقه بیمه بوده است، کسر خواهد شد.

نکته مهم: متقاضیان آقایی که تعهد خدمت سربازی خود را انجام داده اند، به مدت دو سال از مدت تعهد به خدمت آموزش رایگان آن ها کسر خواهد شد.  

آزاد سازی مدرک تحصیلی از طریق سابقه بیمه

روش آزاد سازی رایگان مدرک تحصیلی به دلیل از کار افتادگی:

در صورتی که متقاضی به دلیل داشتن برخی معلولیت ها، توان کار و انجام تعهد خود را نداشته باشد می تواند با دریافت نامه و تاییدیه از کار افتادگی از وزارت کار، مدرک تحصیلی خود را به رایگان آزاد کند.

 

روش آزاد سازی مدرک تحصیلی از طریق بازنشستگی:

متقاضی با ارائه حکم بازنشستگی به شرطی که در کشور حضور داشته باشد، به رایگان مدرک تحصیلی (دانشگاه شبانه – آزاد – فرهنگیان – دولتی) خود را آزاد کند.

 

روش آزاد سازی مدرک تحصیلی با پرداخت هزینه دوران تحصیل:

ساده ترین و سریع ترین روش برای آزاد سازی مدرک تحصیلی در هر مقطع تحصیلی ای، پرداخت هزینه ریالی ای است که توسط سازمان امور دانشجویان مشخص می شود. در این روش تنها باید هزینه مشخص شده را به حساب سیبای وزارت علوم واریز کنید و مدت 5 الی 20 روز منتظر بمانید تا تمامی فرآیند آزاد سازی پایان یابد و بتوانید اصل مدرک خود را دریافت کنید.

برای اطلاع از جزئیات بیشتر، مطالب مطرح شده در بخش «هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی دانشگاه سراسری چقدر است؟» را مطالعه کنید.

 

برای مشاهده آموزش تصویری راهنما آزاد سازی مدرک تحصیلی سامانه سجاد  بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی دانشگاه سراسری چقدر است؟

اگر دانشجویی تمایل به انجام تعهد به خدمت خود نباشد، می تواند براساس قانون جدید آزادسازی مدارک تحصیلی، هزینه دوران تحصیل خود را بپردازد و اصل مدرک تحصیلی خود را دریافت کند. هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی دانشگاه سراسری ثابت و یک عدد مشخص نیست و براساس معیارهای زیر تغییر می کند:

سالی که دانشجو وارد دانشگاه می شود

رشته و گروه تحصیلی

تعداد ترم های تحصیلی

مقطع تحصیلی

براساس معیار های گفته شده، هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی دانشگاه سراسری (دانشگاه شبانه – آزاد – فرهنگیان – دولتی) مشخص خواهد شد. به عنوان مثال هر چه سال ورود به دانشگاه شما دور تر باشد، براساس میزان تورم هزینه کمتری را نیز پرداخت خواهید کرد. یا مثلا هزینه تحصیل در رشته های گروه علوم پایه در مقاطع مختلف، بیشتر از هزینه تحصیل در گروه علوم انسانی خواهد بود. 

هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی دانشگاه سراسری چقدر است؟

نکته مهم در مورد هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی دانشگاه سراسری: اگر دانشجوی دوره روزانه بوده باشید و به دلایلی چون انتقالی، میهمانی یا تغییر نوع تحصیل از روزانه به شبانه، هزینه ای را در طی تحصیل خود به دانشگاه پرداخت کرده باشید، میزان هزینه پرداختی در زمان آزاد سازی مدرک تحصیلی تان از میزان کل هزینه ای که باید بپردازید، کسر خواهد شد. 

اگر از میزان هزینه ای که باید برای آزاد کردن اصل مدرک خود بپردازید اطلاعی ندارید، می توانید با آموزش دانشکده محل تحصیل خود تماس گرفته و کسب اطلاع کنید. همچنین می توانید از طریق تماس به شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد)، با کارشناسان مرکز ایران تحصیل ارتباط برقرار کرده و از جزئیات هزینه خود مطلع شوید.

معمولا میزان هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی دانشگاه سراسری برای دانشجویان روزانه، معادل کل هزینه ای خواهد بود که یک دانشجوی شبانه با شرایط یکسان، به دانشگاه پرداخته است. اگر تصمیم خود را برای آزاد سازی مدرک تحصیلی تان گرفته اید، ابتدا جدول محاسبه هزینه آزاد سازی مدرک تحصیلی را مشاهده کرده و سپس براساس مراحل گفته شده در قسمت قبلی، درخواست خود را در سامانه سازمان امور دانشجویان ثبت کنید.

 

برای اطلاع از میزان هزینه های پذیرش دانشجوی مهمان در دانشگاه سراسری در سال جاری بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

جدول محاسبه هزینه آزاد سازی مدرک تحصیلی در دانشگاه های مختلف

همانطور که گفتیم هزینه آزاد سازی مدرک تحصیلی (دانشگاه شبانه – آزاد – فرهنگیان – دولتی)، براساس بخشنامه وزارت علوم که در تاریخ 7 ام آذر ماه 1401 منتشر شد، توسط سازمان امور دانشجویان و براساس معیار های مختلف مشخص می شود. اگر روش انتخابی شما، خرید تعهد خدمت آموزش رایگان است، باید به جدول محاسبه هزینه آزاد سازی مدرک تحصیلی زیر مراجعه کنید.

جدول محاسبه هزینه آزاد سازی مدرک تحصیلی

جدول محاسبه هزینه آزاد سازی مدرک تحصیلی گروه های علوم انسانی، علوم پایه، هنر، فنی و مهندسی عبارت است از:

جدول محاسبه هزینه آزاد سازی مدرک تحصیلی در هر نیم سال در سال 1401 – 1403 
گروه آموزشی یک ترم   یک واحد  یک ماه یک روز
هزینه گروه علوم انسانی در مقطع کاردانی  59.743.600 ریال 4.978.633 ریال  9.957.267 ریال 331.909 ریال
هزینه گروه علوم انسانی در مقطع کارشناسی 59.743.600  ریال 4.978.633  ریال 9.957.267 ریال 331.909 ریال
هزینه گروه علوم انسانی در مقطع کارشناسی ارشد 106.806.400 ریال 13.350.800 ریال 26.701.600 ریال 890.053 ریال
هزینه گروه علوم انسانی در مقطع دکتری 174.716.000 ریال 29.119.333 ریال 29.119.333 ریال 970.644 ریال
هزینه گروه علوم پایه در مقطع کاردانی 63.748.800 ریال 5.312.400 ریال 10.624.800 ریال 354.160 ریال
هزینه گروه علوم پایه در مقطع کارشناسی 63.748.800 ریال 5.312.400 ریال 10.624.800 ریال 354.160 ریال
هزینه گروه علوم پایه در مقطع کارشناسی ارشد 125.941.200 ریال 15.742.650 ریال 31.485.300 ریال 1.049.510 ریال
هزینه گروه علوم پایه در مقطع دکتری 224.275.200 ریال 37.379.200 ریال 37.379.200 ریال 1.245.973 ریال
هزینه گروه هنر در مقطع کاردانی 86.096.800 ریال 7.174.733 ریال 14.349.467 ریال 478.316 ریال
هزینه گروه هنر در مقطع کارشناسی 86.096.800 ریال 7.174.733 ریال 74.349.467 ریال 478.316 ریال
هزینه گروه هنر در مقطع کارشناسی ارشد 148.597.200 ریال 18.574.650 ریال 37.149.300 ریال 1.238.310 ریال
هزنیه گروه هنر در مقطع دکتری 248.092.400 ریال 41.348.733 ریال 413.448.733 ریال 1.378.291 ریال
هزینه گروه فنی و مهندسی در مقطع کاردانی 70.265.600 ریال 5.855.467 ریال 11.710.933 ریال 390.364 ریال
هزینه گروه فنی و مهندسی در مقطع کارشناسی 70.265.600 ریال 5.855.467 ریال 11.710.933 ریال 390.364 ریال
هزینه گروه فنی و مهندسی در مقطع کارشناسی ارشد 125.377.600 ریال 15.672.200 ریال 6.245.500 ریال 208.183 ریال
هزینه گروه فنی و مهندسی در مقطع دکتری  224.671.200 ریال 37.445.200 ریال 37.445.200 ریال 1.248.173 ریال

 

جدول محاسبه هزینه آزاد سازی مدرک تحصیلی رشته های علوم پزشکی در سال جاری به شرح زیر است:

هزینه خرید تعهدات آموزش رایگان دانشگاه علوم پزشکی 1401 – 1403 
ردیف مقطع تحصیلی دانش آموختگان سال تحصیلی 1373 – 1374 الی پایان سال تحصیلی 1389 – 1390  دانش آموختگان سال تحصیلی 1390 – 1391 الی پایان سال تحصیلی 1401 – 1403
1 کاردانی  35 میلیون ریال (به صورت سالانه) 140 میلیون ریال (به صورت سالانه)
2 کارشناسی 42 میلیون ریال (به صورت سالانه) 150 میلیون ریال (به صورت سالانه)
3 پزشکی 117 میلیون ریال (به صورت سالانه) 300 میلیون ریال (به صورت سالانه)
4 دندانپزشکی 94 میلیون ریال (به صورت سالانه) 340 میلیون ریال (به صورت سالانه)
5 داروسازی 84 میلیون ریال (به صورت سالانه) 380 میلیون ریال (به صورت سالانه)

لازم به ذکر است که جدول محاسبه هزینه آزاد سازی مدرک تحصیلی فوق، براساس آخرین قیمت اعلامی از سامانه سجاد تنظیم و ارائه شده است. در صورت تغییر جدول هزینه ها، این مقاله به روز رسانی شده و تغییرات ایجاد شده اطلاع رسانی خواهد شد.

چنانچه تمایل به اطلاع از آخرین بخشنامه های آزاد سازی مدرک تحصیلی دارید و یا در رابطه با جدول محاسبه هزینه آزاد سازی مدرک تحصیلی سوالی دارید، می توانید در تمامی ایام هفته از ساعت 8 صبح الی 12 شب با مشاوران مرکز ایران تحصیل به شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) تماس حاصل کنید. 

 

برای اطلاع از نحوه ثبت نام کمیسیون موارد خاص سامانه سجاد بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

مدارک مورد نیاز براساس قانون جدید آزادسازی مدرک تحصیلی

فرقی نمی کند که چه روشی را برای آزاد سازی مدرک تحصیلی خود انتخاب کرده اید، در هر صورت به برخی مدارک برای طی کردن مراحل آزاد سازی نیاز خواهید داشت.

مدارک مورد نیاز برای آزاد سازی مدرک تحصیلی

لیست این مدارک عبارتند از:

⏪ اصل و فتوکپی گواهی موقت مدرک تحصیلی عکس دار از دانشگاه محل تحصیل

⏪ اصل و فتوکپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی

⏪ اصل و فتوکپی کارت پایان خدمت یا معافیت دائم (برای متقاضیان آقا)

⏪ ارائه سوابق بیمه کاری (در صورت نیاز)

⏪ ارائه نامه عدم کاريابی و تاییدیه اداره کار کل مرکز استان (در صورت نیاز)

⏪ ارائه حکم بازنشستگی (در صورت نیاز)

⏪ ارائه تاییدیه از کار افتادگی (در صورت نیاز)

 

برای اطلاع از نحوه درخواست بازگشت به تحصیل در سامانه سجاد و مشاهده راهنمای تصویری بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

اخبار پیرامون آزادسازی مدرک تحصیلی

خواسته احمد توکلی از رئیس جمهور: بخشنامه افزایش چند برابری هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی را ابطال کنید!

رئیس هیأت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت، احمد توکلی، با ارسال نامه ای به رئیس جمهور، خواستار ابطال بخشنامه اخیر سازمان امور دانشجویان درباره افزایش 6 برابری هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی شد. این نامه در پی درخواست 34 هزار دانشجو از دیده بان شفافیت و عدالت، تنظیم و نوشته شده است. 

وی در متن نامه بیان کرده است که 6 برابر شدن هزینه‌ های آزادسازی مدرک تحصیلی در بخشنامه جدید نسبت به بخشنامه قبلی (سال 1392)، به دور از انصاف و مدارا با مردم است. وزارت علوم می بایست هر ساله هزینه های آزاد سازی مدرک تحصیلی را اعلام می کرد تا نرخ آزاد سازی مدارک به صورت معقولانه و با شیب کم افزایش می یافت. اما بیش از 8 سال است که هزینه ها به روز نشده و این افزایش ناگهانی سبب نارضایتی بسیاری از دانشجویان و فارغ التحصیلان شده است.

توکلی در این نامه اظهار کرد: به راستی مگر دانشجویان ما با پرداخت ارز خارجی از سوی دولت بورسیه شده‌ اند که حال باید در زمان بازپرداخت هزینه‌ های تحصیل شان، با توجه به افزایش نرخ دلار هزینه را بپردازند؟! بر همین اساس محتوای مصوبه مورد شکایت، مصداق تبعیض ناروا و عدم ایجاد امکانات عادلانه برای آحاد ملت است و از دیدگاه اجتماعی نیز برخلاف رویه رفق و مدارای حکومت با ملت است و بهتر است در آن تجدید نظر شود.

    

خلاصه مطلب

به دلیل وجود قانون تعهد به خدمت برای فارغ التحصیلان دانشگاه های سراسری، این دسته از دانشجویان نمی توانند پس از اتمام تحصیل خود اصل مدرک تحصیلی شان را دریافت کنند و چنانچه قصد کار و یا تحصیل را در دانشگاه های خارج از کشور داشته باشند، می بایست براساس قانون جدید آزادسازی مدرک تحصیلی، عمل کنند. هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی دانشگاه سراسری همه ساله اعلام می شود. در جدول فوق می توانید جدول محاسبه هزینه آزاد سازی مدرک تحصیلی دانشگاه شبانه – آزاد – فرهنگیان – دولتی را مشاهده کنید. 

هم چنین جهت جلوگیری از بروز مشکل در زمان آزادسازی مدارک، تمامی مراحلی را که باید طی کنید در مقاله بالا شرح دادیم. پس از مطالعه مقاله بالا در صورتی که سوالی داشتید و یا با مشکلی مواجه شدید، می توانید همه روزه از ساعت 8 صبح الی 12 شب، با مشاوران مجرب مرکز ایران تحصیل به شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) تماس حاصل کنید. مشاوران ما از طریق قسمت دیدگاه ها نیز پاسخگوی سوالات شما خواهند بود. 

 

برای دانلود پی دی اف کامل مقاله قانون جدید آزادسازی مدرک تحصیلی بر روی لینک مربوطه کلیک کنید. 

 

5/5 - (2 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی و ریزنمرات وزارت علوم چه مقدار می باشد؟

هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی و ریز نمرات اصلی براساس سال ورودی، مقطع و گروه تحصیلی متقاضی، متفاوت خواهد بود. برای اطلاع از تمامی این هزینه ها به مقاله فوق مراجعه کنید.

روش های آزاد سازی مدرک تحصیلی چند مورد است؟

پنج روش برای آزاد سازی مدرک تحصیلی وجود دارد: نامه عدم کاریابی، تاییدیه از کار افتادگی، ارائه حکم کارگزینی، پرداخت هزینه ریالی و سابقه بیمه. برای اطلاع از جزئیات بیشتر به مقاله فوق مراجعه کنید.

هزینه آزاد سازی مدرک تحصیلی رشته هنر در یک ترم چقدر است؟

براساس مقطع تحصیلی دانشجو، میزان هزینه آزاد سازی مدرک وی در هر ترم متغیر خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر به جدول محاسبه هزینه آزاد سازی مدرک تحصیلی بالا مراجعه کنید.

نظرات

80 دیدگاه دربارهٔ «قانون جدید آزادسازی مدرک تحصیلی + جدول هزینه ها 1403 | ایران تحصیل»

  1. Avatar photo دهقانی گفت:

    سلام
    آیا بیمه دانشجویی هم جز سابقه کار محسوب میشه ؟
    من یکسال بیمه دانشجویی حین تحصیل ارشد رد کردم و الان میتونم با نامه کاریابی مدرک ارشدما آزاد کنم؟
    مدرک کارشناسیم هم آزاد نکردم؟
    برای استفاده از نامه کاریابی باید سابقه بیمم را پاک کنم؟

  2. Avatar photo mahdisafarnia گفت:

    سلام وقت بخیر من دوره کارشناسی رو 3 ماه دیگه تموم میکنم و میخام مهاجرت کنم و ارشد بخونم ولی چون سربازی نرفتم مدرکمو نمیدن کجا میتونم اقدام کنم هزینشو بدم و مدارکمو ازادسازی کنم؟

    1. Avatar photo مشاور ارشد ذوالنورنیا گفت:

      سلام باید از طریق سامانه امور دانشجویان وزارت علوم درخواست خود را ثبت نمایید

  3. Avatar photo حامد گفت:

    سلام. من ارشد دارم. برای آزادسازی مدرک از طریق کاریابی فقط گواهی موقت ارشد رو از من خواستند. آیا علاوه بر مدرک ارشد، مدرک کارشناسی من هم آزاد میشه؟

  4. Avatar photo الهه گفت:

    سلام وقت بخیر
    من دانشجوی دکترا هستم، اگر بخوام مدارک کارشناسی و ارشد رو با هزینه آزاد کنم، میتونم بدون انصراف یا دفاع و همچنان در حال تحصیل این کار رو انجام بدم؟ باید هزینه ترم هایی که در دوره دکترا پاس کردم رو اول بدم درسته؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      در حین تحصیل این امکان را ندارید مدارک قبلی را ازاد سازی کنید

  5. Avatar photo فریبا گفت:

    سلام سوالی داشتم از خدمتتون. من مدرک ارشد رو آزاد نکردم و الان دانشجوی دکتری هستم. با آزاد کردن مدرک دکتری از طریق کاریابی مدرک ارشدم هم آزاد میشه؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله مدرکتون ازاد میشه

  6. Avatar photo فریبا گفت:

    سلام
    سوالی داشتم از خدمتتون. من مدرک ارشد رو آزاد نکردم و الان دانشجوی دکتری هستم. با آزاد کردن مدرک دکتری مدرک ارشدم هم آزاد میشه؟

  7. Avatar photo امیر گفت:

    سلام من دانشجوی ارشد هستم بعد از مدتی سایت گلستان دانشگاه مقطع کارشناسیم رو دیدم و متوجه شدم ورودی من از منطقه سه به منطقه یک تغییر کرده .برای ازاد سازی یعنی باید طبق منطقه یک باشم ؟ نه درخواستی دادم نه مراجعه ای به جهت تغییر منطقه.ورودی 96 هستم.

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله مکنه بعد از قبولی این موضوع براتون در نظ گرفته شده باشد باید به اموزش دانشگاه مراجعه کنید

  8. Avatar photo پیمان گفت:

    سلام وقت بخیر .آیا خدمت سربازی رو میتوان به عنوان تعهد خدمت در نظر گرفت؟؟؟بالاخره برای این مملکت ۲ سال رفتیم خدمت سربازی

    1. Avatar photo مشاور طهماسبی گفت:

      سلام. بله اگر خدمت رو تموم کرده باشید نیازی به طرح تعهدی نیست.

  9. Avatar photo زهرا اسفندیار گفت:

    سلام من منطقه 2 هستم هزینه ضرب در دو میشود ؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر هزینه ۸ سال تحثیل برای شما در نظر گرفته خواهد شد

  10. Avatar photo مهتا گفت:

    سلام من پرستار طرحی هستم که یک سالم از طرحم مونده میخوام؛ تو آزمون استخدامی آموزش پرورش شرکت کنم. اگر قبول بشم همچنان میتونم مدارکم رو آزاد کنم؟ یا دیگه قادر به خرید تعهد نیستم.

    1. Avatar photo مشاور حمامی گفت:

      سلام وقتتون بخیر شما تا زمانی که طرح دارید مدرک تحصیلی ندارید و نمیتوانید ازمون اموزش و پرپرش شرکت بفرمایید

  11. Avatar photo تبسم گفت:

    سلام در فرهنگیان بعد از پنج سال تعهد خدمت مدرک آزاد میشه یا همون ۳۰ سال خدمت ؟

    1. Avatar photo مشاور ذوالنورنیا گفت:

      سلام وقت بخیر
      پس از انجام تعهد دو برابر تحصیل

  12. Avatar photo محمد۱۲۳ گفت:

    سلام
    من ۷ سال تعهد خدمت به اموزش و پرورش دارم و بعد از ۷ سال هم پایان خدمت سربازی میگیرم و هم مدرکم ازاد میشه
    ایا الان که ۵ سال از خدمتم میگذره ایا امکانش هست با پرداخت هزینه مدرکمو ازاد کنم؟
    ممنون از پاسخگویی شما

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر بله میتونید سال های باقی مانده خدمتتون رو خریداری کنید

بارگذاری دیدگاه های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • نحوه پرداخت شهریه دانشگاه غیر انتفاعی

    نحوه پرداخت شهریه دانشگاه غیر انتفاعی

    نحوه پرداخت شهریه دانشگاه غیر انتفاعی ممکن است از اولین مواردی باشد که شما پیش از ثبت نام آن را بررسی کنید. هر دانشگاه غیر انتفاعی بسته به سیاست‌ها و تدابیر خود شرایط متفاوتی را برای پرداخت شهریه در نظر...
  • دریافت کد 12 رقمی ایثارگری

    دریافت کد 12 رقمی ایثارگری + راهنما استعلام و مشاهده Isaar.ir

    دریافت کد 12 رقمی ایثارگری ارتش، سپاه، بنیاد شهید و نیروی انتظامی یکی از موضوعاتی است که برای داوطلبان کنکور اهمیت بسزایی دارد. بهره مندی از سهمیه‌ها به خصوص سهمیه ایثارگران می‌تواند در ارتقاء رتبه داوطلبان موثر باشد. شورای عالی...
  • معلم شدن بدون آزمون استخدامی

    معلم شدن بدون آزمون استخدامی + شرایط و مراحل | medu.ir

    معلم شدن بدون آزمون استخدامی امکان‌پذیر است؟ با توجه‌ به سخت بودن آزمون استخدامی آموزش‌ و پرورش و همچنین وجود شرایط سنی، خیلی‌ از افراد پذیرفته نمی‌شوند. از همین رو به دنبال روش‌‌های دیگری برای رسیدن به این شغل هستند....
  • صدور گواهی اشتغال به تحصیل

    صدور گواهی اشتغال به تحصیل 1403 + فرم دریافت اینترنتی | راهنما

    دانشجویانی که قصد درخواست صدور گواهی اشتغال به تحصیل دارند، می‌توانند از طریق مراجعه به سامانه سجاد برای این امر اقدام نمایند. گفتنی است که گواهی اشتغال به تحصیل دانشجویان غیرحضوری و حضوری، به صورت اینترنتی بوده و دیگر نیازی...
تماس با مشاور