ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

شناسه یکتا خودرو چیست؟ + کاربرد اصلی کد VIN

از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

تمام خودرو هایی که از سال 1981 به بعد تولید شده اند دارای شماره شناسایی با عنوان VIN(vehicle identification number) یا شناسه یکتا خودرو هستند. این کد در حقیقت شناسنامه خودرو است که با نام شمارش اسی هم شناخته می شود و متشکل از کد 17 رقمی شامل اعداد و حروف انگلیسی به جزO و Q می باشد.

 آشنایی با چگونگی خوانش این کد می تواند به دارندگان وسایل نقلیه این امکان را دهد که محل تولید و سال تولید خودروی خود را با اطلاعات دریافتی از فروشنده تطبیق دهند و از صحت آن اطمینان حاصل کنند. بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله به چگونگی ترجمه شناسه یکتا خودرو، اطلاعاتی که از این شناسه می توان کسب کرد و محل قرارگیری این کد در کارت شناسایی خودرو پرداخته خواهد شد. در صورت وجود هرگونه سوال در این زمینه با کارشناسان ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

 

شناسه یکتا خودرو چیست؟

همان طور که پیش از این اشاره شد، از سال 1981 با توجه به افزایش نیاز جامعه به وسایل حمل و نقل و متعاقبا افزایش تولیدات خودرو، به منظور شناسایی و تفکیک خودرو های تولیدی، کدی 17 رقمی با عنوان وین یا شناسه یکتا خودرو به تمام خودرو ها داده شد.

این کد در حقیقت مانند شماره شناسنامه، اثر انگشت یا کد ملی بری افراد است و اطلاعات زیادی درباره خودروی مورد نظر می دهد. این اطلاعات شامل موارد زیر است:

  • امکانات خودرو
  • مشخصات کمپانی سازنده خودرو
  • محل تولید خودرو
  • سال ساخت
  • مدل خودرو
  • مشخصات موتور اتومبیل
  • و غیره

 

شناسه یکتا خودرو در کجا قرار دارد؟

به طور کلی شماره شناسه یکتا خودرو ذر مجل تقاطع شیشه جلوی خودرو با بدنه خودرو و در گوشه سمت راست جایگاه صندلی مسافر قرار دارد.مکان دومی که احتمال مشاهده این کد وجود دارد، نزدیک پیشرانه یا در قسمت پایین فاصله بین در ماشین و بدنه و باز هم در سمت راست راننده می باشد. همچنین در برخی از خودرو ها امکان مشاهده این شناسه در کارت مشخصات وسیله نقلیه نیز وجود دراد. پس به طور خلاصه طبق اطلاعات مندرج در راهنمای خودروها ، معمولا شناسه خودرو در موقعیت‌های زیر قابل مشاهده است:

  • زیر شیشه جلو کنار راننده خودرو
  • فایروال محفظه موتور
  • چهارچوب در کنار راننده
  • کارت خودرو
شناسه یکتا خودرو

شناسه یکتا خودرو

چگونگی ترجمه شناسه یکتا خودرو

شناسه یکتا یا کدVIN دارای سه قسمت است که تعدادی حروف و ارقام را در خود جای داده است.

به طور مثال همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید هر یک از حروف و اعداد بیانگر معنا و مفهومی هستند که در ادامه به ترجمه هر یک از آن ها خواهیم پرداخت.

بخش اول شناسه یکتا خودرو با عنوان تخصصیWMI شناخته می شود و متشکل از سه کاراکتر است که بیانگر نوع و مدل خودرو، شرکت سازنده و یا محل ساخت خودرو می باشند.

به طور کلی اولین عدد از سمت چپ بیانگر محل ساخت خودرو از نظر جغرافیایی می باشد که در مثال زیر عدد یک بوده که به معنای تولید شده در کشور آمریکا است. عدد 3 معرف مکزیک و عدد یک تا 5 مربوط به کشور های منطقه آمریکای شمالی می باشند.

دومین کاراکتر که با حروف انگلیسی مشخص می شود به شرکت سازنده خودرو اشاره دارد. به عنوان مثال خودرو های تویوتا یا حرف T، خودرو های سوبارو با حرف F  و در تصویر زیر خودرو های تولید شده در کمپانی جنرال موتور با حرف G مشخص می شوند.

در مجموع حروف دوم و سوم برای شناسایی شرکت اتومبیل سازی و برند خودرو می باشد. به عنوان نمونه اگر شما خودرویی متعلق به شرکت کرایسلر داشته باشید، طبیعی است که در این جایگاه حرف C  را مشاهده نمایید.

 

شناسه یکتا خودرو

ترجمه شناسه یکتا خودرو

بخش دوم کد VIN که با عنوان تخصصی VDS  شناخته می شود از شش کاراکتر تشکیل شده است. کاراکتر های 4 تا 8 بیانگر مشخصاتی مانند مدل خودرو، وزن، تعداد سیلندر و قدرت پیشرانه است. کاراکتر نهم کد امنیتی خودرو می باشد که به رقم چک نیز معروف است. رقم چک تنها قسمتی از شناسه خودرو است که به خود خودرو ارتباط ندارد و برای کنترل کل شناسه خودرو تعبیه شده است. صحت شماره شناسایی خودرو با الگوریتم‌های خاص تولید ” رقم چک” منحصر به فرد هر اتومبیل قابل شناساسایی است.ارقام و حروف این بخش به ترتیب در ادامه ترجمه شده است:

کاراکتر چهارم:safty braking

کاراکتر پنجم: series

کاراکترششم و هفتم :body style

کاراکتر هشتم: engine type

کاراکتر نهم: check digit( کد کنترل)

بخش سوم کد VIN که با عنوان تخصصی VIS شناخته می شود متشکل از هشت کاراکتر است و جزئیات مرتبط با خودرو در این بخش قرار دارد به ویژه امکانات ویژه ای که در خودرو تعبیه شده است در این قسمت مشخص می شود.

کاراکتر دهم سال تولید خودرو را نشان می دهد در مثال بالا حرف G بیانگر سال 2016 می باشد. جایگاه یازدهم مختص محل کارخانه تولید خودرو یا مونتاژ می باشد. شش رقم دیگر یعنی کاراکتر 12 تا 17 ویژگی های اختصاصی و منحصر به فرد یک خودرو را نشان می دهند. از ویژگی های فنی گرفته تا فرمت شناسی، شماره تنه و توالی تولید در شش رقم و کاراکتر آخر این کد قابل توضیح اند.

کاراکتر دهم: Model year(سال تولید)

کاراکتر یازدهم: plant( کارخانه ای که خودرو در آن تولید شده است)

کاراکتر های دوازدهم تا هفدهم: production number( شماره سریال خودرو)

کاراکتر دهم که برای سال تولید در نظر گرفته شده است به این صورت ترجمه می شود که اگر خودرو در بین سال های 2000 تا 2009 میلادی تولید شده باشد با رقم یکان سال تولید نشان داده می شود اما از سال 2010 به بعد با حروف نمایش داده می شود به این ترتیب که 2010 با A ،2011 با B و به همین نحو نشان داده می شود.

 

کاربرد های شناسه یکتا خودرو یا کد VIN

پس از آشنایی با ماهیت این کد بهتر است با کاربرد های آن نیز آشنا شوید. در ادامه به دلایل و ضرورت وجود این کد بر روی کارت خودرو اشاره خواهیم کرد.

  • تکمیل گزارشات پلیس در موارد سرقت یا شناسایی خودرو: در صورتی که قصد خرید خودرو دست دوم یا کارکرده را داشته باشید، به سادگی و تنها با بررسی این کد می توانید به اطلاعاتی مانند میزان تعمیرات خودرو، اصالت خودرو و مسروقه نبودن آن پی ببرید.
  • خرید قطعات جانبی اصلی خودرو: شرکت‌های خودروسازی بیشتر قطعات جانبی اصلی را بر اساس VIN خودرو دسته بندی می‌کنند. بنابراین برای خرید هر قطعه جانبی اصل باید شماره شناسایی خود را نیز بدانید.
  • استعلام خلافی خودرو: در یکی از روش های استعلام خلافی خودرو می توان از کد VIN برای استعلام در سایت راهور استفاده کرد.
  • استعلام پیامکی خلافی خودرو با کد VIN: رانندگان وسایل نقلیه می‌توانند برای دریافت لیست خلافی خودروی خود، شماره وی آی ان (VIN) پشت کارت خودرو را به یکی از سه شماره زیر پیامک نمایند:
    1. ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰
    2. ۳۰۰۰۵۱۵۱
    3. ۱۱۰۰۰۵۱۵۱

شما بعد از ارسال VIN  خودرو به شماره‌های مذکور، پیامک خلافی خودرو شامل شناسه قبض و شناسه پرداخت را دریافت خواهید کرد. می‌توانید از این اطلاعات برای پرداخت جریمه خودروی خود اقدام نمایید.

 

برای اطلاع از چگونگی استعلام شماره VIN خودرو کلیک کنید.

 

شناسه یکتا خودرو

شناسه یکتا خودرو

تفاوت کد یکتا و شناسه یکتا خودرو

کد یکتا بیمه شخص ثالث در حقیقت کارکردی مشابه کد ملی برای افراد جامعه را دارد؛ یعنی با ارائه کد ملی می‌ توانیم اطلاعات و پیشینه افراد را ثبت و اعلام کنیم. با داشتن کد یکتا هم می‌توانیم همین کارها را درباره پیشینه بیمه‌های ماشین و خسارت‌های وارد شده به آن به دست بیاوریم. در صورتی که شناسه یکتا خودرو یا کد VIN همانطور که توضیح داده شد اطلاعاتی مانند سال ساخت، کشور تولید کننده، مدل خودرو و اطلاعاتی از این قبیل را نشان می دهد.

 

چگونه کد یکتا بگیریم؟

اردیبهشت‌ماه سال ۹۹ بیمه مرکزی بخشنامه‌ ای به شرکت‌ های بیمه ابلاغ نمود که طبق آن از اول خردادماه نسخه کاغذی در روند صدور بیمه شخص ثالث حذف می‌شود و صدور آن فقط و فقط با نسخه الکترونیکی انجام می‌شود.

همه بیمه‌ نامه‌ ها به محض صادر شدن در سنهاب (سامانه استعلام بیمه‌نامه‌های سنهاب بیمه مرکزی) ثبت می‌شوند. در صورت خرید بیمه شخص ثالث به فاصله کمتر از دو ساعت پیامکی برای صاحب بیمه ارسال می‌شود که حاوی کد ده رقمی یکتای بیمه‌ نامه ثالث و لینک پرینت آن است.در صورتی که بیمه از شرکت معتبری خریداری نشده باشد؛ کد یکتایی به خریدار تعلق نمی‌گیرد. یعنی اینکه فرآیند خرید بیمه انجام نشده‌است.

 

آخرین اخبار شناسه یکتا 

  • ضرورت رفع مشکلات صدور شناسه یکتا

در نشست گمرک و مدیران ارشد شرکت‌های هوایی و انبار‌های عمومی در خصوص مشکلات صدور شناسه یکتا موضوع بخشنامه گمرک ایران و راهکارهای رفع آن بحث و تبادل نظر شد..با توجه به موانع اعلامی از سوی انبار‌های عمومی جهت اجرایی شدن و صدور شناسه‌ یکتا، شایسته است ضمن اعلام کتبی موانع توسط انبار‌های عمومی به گمرک فرودگاه امام مراتب به گمرک ایران نیز اعلام و در این برهه از زمان تا رفع کامل مشکلات پیش رو، ایرلاین‌ها نیز نسبت به اصلاح داده‌های بارنامه از جمله نوع کالا و تعرفه اقدامات لازم را در دستور کار خود قرار دهند تا دغدغه‌های انبار‌های عمومی در اجرای شناسه‌ یکتا برطرف شود.

  • تجهیز انبار های گمرکی به شناسه یکتا

براساس تکالیف مقرر شده از سوی دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و با حضور نصراله جهانگرد دستیار ویژه رئیس جمهور در امور دولت الکترونیکی و نمایندگانی از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان بنادر و دریانوردی، گمرک و غیره، قبض انبار‌های صادره در شرکت انبار‌های عمومی و خدمات گمرکی تهران به صورت بر خط و با شناسه یکتای سامانه جامع انبار‌ها و مراکز نگهداری کالا به عنوان یکی از زیر سامانه‌های سامانه جامع تجارت، آغاز و قبوض صادره تحویل صاحبان کالا شد.

برای دانلود این مقاله به صورت PDF کلیک کنید.

خلاصه مطالب

شناسه یکتا خودرو همانند شماره ملی منحصر به فرد است و هر خودرو کد مخصوص خود را دارد. در این مقاله نحوه ترجمه و معنا و مفهوم هر یک از عبارات شناسه یکتا خودرو توضیح داده شد. همچنین عنوان هایی مانند تعریف شناسه خودرو، محل قرار گیری آن در خودرو و کارت اتومبیل، کاربرد های شمناسه یکتا یا کد VIN و تفاوت آن با کد یکتا بیمه شخص ثالث بررسی شد. در صورت وجود هرگونه ابهام و سوالی در این زمینه با کارشناسان ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

1.5/5 - (2 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

شناسه یکتا خودرو در کجا قرار دارد؟

  • زیر شیشه جلو کنار راننده خودرو
  • فایروال محفظه موتور
  • چهارچوب در کنار راننده
  • کارت خودرو

شناسه یکتا خودرو حاوی چه اطلاعاتی است؟

  • امکانات خودرو
  • مشخصات کمپانی سازنده خودرو
  • محل تولید خودرو
  • سال ساخت
  • مدل خودرو
  • مشخصات موتور اتومبیل
  • و غیره

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

تماس با مشاور