ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

تاثیر دانشگاه ارشد در مصاحبه دکتری + آیین نامه 1403 | ایران تحصیل

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۰
تاثیر دانشگاه ارشد در مصاحبه دکتری
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

برای بسیاری از داوطلبان دکتری ممکن است این موضوع سوال باشد که تاثیر دانشگاه ارشد در مصاحبه دکتری چگونه است؟ بسیاری بر این عقیده هستند که دانشجویان یک دانشگاه برای ادامه تحصیل دکتری در دانشگاه ارشد خود شانس بیشتری خواهند داشت نسبت به دانشجویان دانشگاه‌های دیگر.

برخی دیگر نیز بر این باور هستند که این موضوع صحت نداشته و تفاوتی نمی‌کند. بنابرایم ما برای بررسی جزییات این موضوع در ادامه به سوالات شما پاسخ خواهیم داد.

تاثیر ارشد در مصاحبه دکتری

دانشگاه ارشد در مصاحبه دکتری نقش مهم و تاثیرگذاری دارد. طبیعی است افرادی که از دانشگاه بهتر با رتبه علمی بهتری فارغ التحصیل شده باشند، شانس بیشتری برای قبولی در دکتری خواهند داشت. در مورد اینکه این تاثیر به چه میزان است و آیا دانشگاه می‌تواند نتیجه قبولی را تغییر دهد یا خیر، در این قسمت همراه ما باشید.

برخی از داوطلبان بر این باورند در صورتی که از دانشگاه‌های خیلی خوبی فارغ‌التحصیل نشده باشند، عملا شانسی برای قبولی در مقطع ارشد، دانشگاه‌های برتر یا حتی خوب ندارند. بنابراین در ابتدا باید دلایل اهمیت مقطع ارشد بر دکتری را بررسی نماییم.

تحصیل در مقطع ارشد بر روی قبولی در مقطع دکتری تاثیرگذار است، زیرا نحوه تدریس اساتید در هر دانشگاه با دانشگاه دیگر متفاوت است.

تاثیر ارشد در مصاحبه دکتری

در مقطع ارشد داوطلبان درک و سن بیشتری نسبت به مقطع کارشناسی دارند و رشته و معدل آن‌ها می‌تواند نشان دهنده انگیزه واقعی برای ادامه تحصیل باشد.

در مورد اینکه تاثیر دانشگاه ارشد در مصاحبه دکتری چقدر است، باید بگوییم این موضوع بستگی به انتظارات دانشگاه مقصد شما برای دکتری دارد. زیرا ممکن است برای اساتید یک دانشگاه این موضوع اهمیت بسیاری داشته باشد ولی برای اساتید دانشگاه دیگر فعالیت های پژوهشی اهمیت بیشتری داشته باشد.

تاثیر معدل در کنکور دکتری

در خصوص معدل باید بگوییم که به تنهایی معیاری برای پذیرش در مقطع دکتری نیست؛ اما همانطور که در قسمت فوق اشاره کردیم، ممکن است برای برخی دانشگاه‌ها و اساتید امتیاز داشته باشد. از آنجایی که این موضوع ممکن است اهمیت داشته باشد، توصیه می‌شود که در زمان ثبت نام معدل را دقیق ثبت نمایید.

اطلاعیه:

حداقل معدل مقطع کارشناسی ارشد برای ثبت نام در آزمون دکتری ۱۴ است.

نکات مهم در رابطه با تاثیر دانشگاه ارشد در مصاحبه دکتری

در خصوص تاثیر دانشگاه ارشد در مصاحبه دکتری یک سری نکات وجود دارد که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست:

💢به طور مثال در خصوص تاثیر دانشگاه ارشد در مصاحبه دکتری باید بگوییم دانشگاه فاکتور اصلی نیست؛ بدین معنا که در صورت نداشتن دانشگاه خوب قبولی شما کنسل نخواهد شد.

💢اگر از دانشگاه خوب فارغ التحصیل شده باشد، قطعا امتیاز و شانس بالاتری برای قبولی خواهید داشت.

برای اطلاع از تجربیات مصاحبه دکتری کلیک کنید.

 

تاثیر معدل ارشد در آزمون دکتری

تا به این مرحله متوجه شدیم که معدل ارشد می‌تواند روی قبولی شما در دکتری تا حدودی تاثیرگذار باشد؛ زیرا در زمان مصاحبه این موضوع در نظر گرفته می‌شود. البته در خصوص تاثیر معدل ارشد در آزمون دکتری صحبتی نکردیم که در ادامه قصد داریم این موضوع را به صورت مفصل بررسی نماییم.

طبق آخرین اخبار در دسترس، معدل به عنوان تراز قبولی محسوب می‌شود. در واقع معدل روی درصد پاسخگویی افراد به سوالات آزمون دکتری موثر است، بنابراین داوطلبی که معدل بالاتری دارد، رتبه بهتری نیز کسب خواهد کرد.

سازمان سنجش اعلام کرده است، میزان تاثیر معدل 20% و میزان تاثیر آزمون کتبی 80% تعیین شده است. نحوه محاسبه معدل موثر به این گونه است که 60% تاثیر معدل کارشناسی ارشد و 40% تاثیر معدل کارشناسی بر قبولی در آزمون دکتری خواهد بود.

تاثیر معدل ارشد در مصاحبه دکتری

تاثیر معدل ارشد در مصاحبه دکتری

در مصاحبه حضوری، همانطور که در موارد فوق اشاره کرده بودیم، بیشتر رزومه علمی همچون چاپ مقالات و شرکت در همایش‌ها و کنفرانس‌ها تاثیرگذار است. جالب است بدانید هر ساله داوطلبان بسیاری هستند که با وجود داشتن معدل بالا و حتی رتبه خوب در آزمون دکتری، موفق به پذیرش در هیچ دانشگاهی نمی‌شوند.

امتیاز مدرک زبان در مصاحبه دکتری

برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری، علاوه بر داشتن مقالات معتبر با رشته، داشتن مدرک معتبر زبان نیز بسیار مهم است. پس اگر قبولی در دانشگاه برای شما اهمیت بالایی دارد، توصیه می‌کنیم حتما به فکر مدرک زبان خود نیز باشید.

بر اساس بخشنامه جدید که به تازگی منتشر شده است، ارائه نمره مدرک زبان توسط دانشجویان دکتری (تا قبل از شرکت در آزمون جامع) یکی از روش‌های احراز است.

برای اطلاع از اعتبار انواع مدارک آزمون‌های زبان، می‌توانید جدول زیر را مطالعه کنید.

ردیف نوع مدرک وضعیت پذیرش در دانشگاه‌ها
1 آزمون MSRT یا MCHE مورد قبول در همه دانشگاه‌های کشور (وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد)
2 آزمون تولیمو مورد قبول در همه دانشگاه‌های کشور (وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد)
3 مدرک زبان دانشگاه تهران مورد قبول در برخی دانشگاه‌های سراسری (وزارت علوم)

* در دانشگاه آزاد مورد قبول نیست.

4 آزمون EPT مورد قبول در دانشگاه آزاد اسلامی
5 آزمون MHLE مورد قبول در رشته‌های علوم پزشکی

 

تاثیر مقاله در مصاحبه آزمون دکتری

در میان تمامی موارد مهمی که برای قبولی در آزمون دکتری بررسی کردیم، سهم مقاله را نمی‌توانیم انکار کنیم. در واقع بیشترین امتیاز در این آزمون مربوط به مقالات است. ارائه مقالات علمی پژوهشی و ISI و همچنین مقالات علمی پژوهشی و ترویجی، جز امتیازات ویژه در قبولی محسوب می‌شود.

نحوه امتیاز دهی به مقالات، مطابق با جدول زیر است.

ردیف نوع فعالیت حداکثر امتیاز نحوه ارزیابی
1 1-1مقالات علمی و پژوهشی (داخل و خارج) مرتبط با رشته تحصیلی
1-2 گواهی ثبت اختراع مورد تایید سازمان پژوهش علمی صنعتی ایران
1-3برگزیدگان جشنواره علمی معتبر
22 هر مقاله تا 7 امتیاز
گواهی ثبت اختراع بین المللی تا 7 و داخلی تا 5 امتیاز
و برگزیدگی داخلی تا 3 و خارجی تا 7 امتیاز
2 مقالات علمی-ترویجی مرتبط با رشته تحصیلی 6 هر مقاله تا 3 امتیاز
3 مقالات چاپ شده در کنفرانس‌های معتبر(داخلی یا خارجی) 4 خارجی تا 2 و داخلی 1 امتیاز

برای اطلاع از مصاحبه دکتری دانشگاه تهران کلیک کنید.

نکات مهم مصاحبه دکتری

اگر می‌خواهید به هر ترتیبی در مصاحبه دکتری قبول شوید، نیاز است از حداقل یک سال قبل از شرکت در آزمون، برای تهیه مقاله، مدرک زبان و بسیاری موارد دیگر تلاش خود را آغاز کنید.

علاوه بر این با اطلاع از علایق و معیارهای ذهنی و علمی اساتیدی که مصاحبه را انجام می‌دهند، می‌توانید امتیاز بهتری را در مصاحبه بگیرید. همچنین باید روی زبان بدن، آراستگی و بسیاری موارد دیگر که از نظر روانشناسی اهمیت دارند، کار کنید تا با آمادگی بیشتر وارد جلسه شوید.

خلاصه مطلب

ما سعی کردیم در این مطلب به تمامی سوالات شما در رابطه با تاثیر دانشگاه ارشد در مصاحبه دکتری پاسخ دهیم. در واقع این نکته را باید در نظر داشته باشید که در مصاحبه دکتری یک سری موارد می‌تواند تاثیر نسبی روی قبولی شما داشته باشد که به نظر و سلیقه فرد مصاحبه کننده بستگی دارد.

به طور مثال ممکن است فرد مصاحبه کننده بر این اعتقاد باشد که دانشگاه و معدل مقطع ارشد داوطلب به هیچ عنوان مهم نیس و تنها فعالیت های پژوهشی مهم است؛ اما از طرفی برخی اساتید نیز ممکن است معتقد باشند که هرچه دانشگاه مقطع ارشد فرد بهتر باشد، سطح علمی داوطلب بالاتر بوده و امتیاز بیشتری باید بگیرد.

برای دانلود فایل pdf تاثیر دانشگاه ارشد در مصاحبه دکتری کلیک کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

آیا شرکت در دکتری شرط معدل دارد؟

بله باید در مقطع ارشد حداقل معدل 14 را کسب کرده باشید.

آیا برای پذیرفته شدن در دکتری، دانشگاه ارشد دارای امتیاز است؟

خیر فعالیت های پژوهشی دارای امتیاز است.

در صورتی که دانشگاه خوبی در مقطع ارشد نداشته باشیم، دکتری قبول نمی شویم؟

این موضوع صحت ندارد زیرا قبولی و عدم قبولی شما در مصاحبه دکتری بستگی به فعالیت های پژوهشی دارد.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • رشته های دکتری دانشگاه آزاد1

    رشته های دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ + لیست رشته محل های دکتری

    لیست رشته های دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ اعلام شده است. افراد متقاضی شرکت کننده در آزمون دکتری در صورت مایل بودن می توانند از میان رشته های اعلام شده در دانشگاه آزاد بعد از اینکه لیست رشته ها دکتری مشخص...
  • دکتری چند سال است؟

    دکتری چند سال است؟ + همه چیز درباره دوره دکتری | ایران تحصیل

    از سوالات رایج بین دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در بالاترین مقطع تحصیلی را دارند، این‌ است که دوره دکتری چند سال است؟ دانشجویان دکتری در دانشگاه‌های آزاد و دانشگاه های سراسری باید حتما دو دوره آموزشی و پژوهشی را...
  • انتخاب رشته آزمون دکترا

    انتخاب رشته دکتری 1403 {راهنما و نکات مهم} | ایران تحصیل

    انتخاب رشته دکتری یکی از مهمترین دغدغه‌های پذیرفته‌شدگان است، چرا که پس از اعلام نتایج آزمون دکتری، داوطلبان باید در بازه زمانی تعیین شده برای انتخاب رشته در سامانه سنجش آموزش کشور اقدام کنند. بنابراین داوطلبان براساس کارنامه کتبی خود...
  • اعلام نتایج آزمون دکتری

    اعلام نتایج آزمون دکتری 1403+ مشاهده جواب sanjesh.org

    اعلام نتایج آزمون دکتری از روز 28 فروردین ماه 1403 آغاز شده و کلیه شرکت‌کنندگان در این آزمون می‌توانند با مراجعه به سامانه سنجش به نشانی sanjesh.org اقدام به دریافت کارنامه اولیه خود کرده و برای تعیین وضعیت خود برای...
تماس با مشاور