ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

بهترین سهمیه مناطق کنکور

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۷
  • تاریخ بروزرسانی: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
بهترین سهمیه مناطق کنکور کدام است؟
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

بهترین سهمیه مناطق کنکور کدام است؟ این سوالی است که بسیاری از داوطلبان کنکور ، به دنبال پاسخ آن هستند. از آنجایی که حدود 95 درصد داوطلبان کنکور مشمول استفاده از سهمیه مناطق خواهند بود ، به همین دلیل اطلاع از نحوه تخصیص این سهمیه بسیار مهم می باشد. ما در این مطلب قصد داریم به تمامی سوالات شما در رابطه با جدول مناطق و سهمیه ها پاسخ دهیم و همچنین بررسی کنیم که کدام منطقه بیشترین سهمیه کنکور را دارد؟ در صورتی که پس از مطالعه این مطلب نیاز به اطلاعات بیشتری درخصوص سهمیه های کنکور داشتید ، می توانید با ما تماس بگیرید.

 

 

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با بهترین سهمیه مناطق برای قبولی در  کنکور از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید. 

9099075307 تماس از سراسر کشور و  9099075307 (تماس از استان تهران)

تماس از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با بهترین سهمیه مناطق کنکور کدام است؟ از مشاوران کمک بگیرید.

 

 

پاسخ به سوال بهترین سهمیه مناطق کنکور کدام است؟      

ما در این قسمت قصد داریم به سوال شما در رابطه با بهترین سهمیه مناطق کنکور کدام است؟ پاسخ دهیم. در این مورد تصورات اشتباهی وجود دارد که بسیاری از داوطلبان از آن بی خبر هستند. به طور مثال برای برخی از داوطلبان کنکور راجع به پاسخ سوال کدام منطقه بیشترین سهمیه کنکور را دارد؟ تصور می کنند که منطقه 1 بیشترین ظرفیت را دارد. از آنجایی که ظرفیت را تعداد داوطلبان شرکت کننده مشخص می کنند و منطقه 1 نیز بیشترین تعداد شرکت کنندگان را دارد ، بدین صورت تصور می کنند. یا برخی از داوطلبان فکر می کنند اگر یک یا دو سال آخر تحصیلی خود را در مناطق شامل حوزه منطقه 3 بگذرانند با این افراد رقابت خواهند کرد و در منطقه 3 قرار خواهند گرفت. در حالی که این طور نیست و این افراد در منطقه 3 قرار نخواهند گرفت. پس لازم است قبل از اصلاح باورهای غلطی که  در این باره وجود دارد ابتدا با جدول مناطق و سهمیه ها آشنا شویم و سپس از اینکه نحوه تخصیص ظرفیت به مناطق چگونه است ، مطلع شویم.

 

 

برای دریافت کد منطقه برای سوابق تحصیلی کلیک کنید.

 

 

در خصوص پاسخ به سوال بهترین سهمیه مناطق کنکور کدام است؟ باید به شما بگوییم که این موضوع بستگی دارد که داوطلب بهتر بودن را چگونه تعریف نماید. اگر بهتر بودن در نظر شما از نظر امکانات آموزشی است ، خوب طبیعتاً سهیمه های مناطق 1 و 2 بهتر خواهد بود. اما اگر امکانات برای شما مهم نیست و تنها قبولی مهم است ، خوب از آنجایی که داوطلبان منطقه 3 رقابت کمی با یک دیگر دارند ، با درصدهای پایین تر این افراد می توانند رتبه های بهتری در کنکور کسب کرده و آسان تر قبول شوند.

 

 

برای اینکه از سهمیه ایثارگران در کنکور بیشتر بدانید ، کلیک کنید.

 

 

اما به صورت کلی باید به شما بگوییم که از تمامی ظرفیت های دانشگاهی ، حدود 30 درصد به سهمیه های ایثارگران ، شهدا و… اختصاص خواهد یافت و 70 درصد باقی مانده به سهمیه مناطق اختصاص می یابد. این که به هرمنطقه چه مقدار ظرفیت اختصاص یابد ، بسته به تعداد داوطبان شرکت کننده متفاوت است. یعنی اگر در منطقه 2 افراد بیشتری نسبت به منطقه 1 شرکت کرده باشند ، به افراد منطقه 2 ظرفیت بیشتری اختصاص خواهد یافت.

 

 

از نظر تاثیر در انتخاب رشته ، بهترین سهمیه مناطق کنکور کدام است؟

براساس اطلاعاتی که در دفترچه کنکور سراسری آمده است ، هفتاد درصد  ظرفیت دانشگاه ها به سهمیه های شهدا و ایثارگری اختصاص داشته و مابقی به سهمیه مناطق اختصاص می یابد. در صورتی که تعداد شرکت کنندگان یک منطقه بیشتر باشد ، ظرفیت اختصاص یافته به آن منطقه نیز افزایش خواهد یافت.  نحوه تاثیر سهمیه مناطق نیز بدین صورت است که اولاً داوطلبان هر منطقه با یکدیگر رقابت خواهند کرد و دوماً ، ظرفیت رشته های روزانه به تعداد مجاز شدگان بسگی خواهد داشت. پس هر چه رقابت بیشتر باشد ، یعنی تعداد مجاز شدگان بیشتر بوده و در نتیجه تعداد ظرفیتی که برای آن منطقه و رشته اختصاص می یابد ، بیشتر خواهد بود. در نتیجه آن منطقه بهتر از سایر مناطق شمرده خواهد شد.

 

 

نحوه تقسیم بندی داوطلبان در سهمیه بندی مناطق چگونه خواهد بود؟

برای تقسیم بندی داوطلبان ، هر کدام از شهرها را به سه منطقه 1 ، 2 و 3 دسته بندی می کنند. شهرهای بزرگ در منطقه 1 و2 و شهرهای دارای امکانات کمتر در منطقه 3 تقسیم بندی می شوند. با استفاده از جدول مناطق و سهمیه ها ، می توانید نام این شهرها را ببینید. این که هر داوطلب در کدام منطقه قرار بگیرد ، بستگی به شهری دارد که سال های تحصیلات خود را گذرانده است. در این مورد نکاتی وجود دارد که لازم است بدانید. اگر فردی در مناطق مختلف تحصیل کرده باشد ، منطقه ای که مرفه تر است به عنوان منطقه وی انتخاب خواهد شد. افرادی که قصد شرکت در آزمون کاردانی به کارشناسی را دارند ، منطقه ای که سه سال آخر خود را در آن گذرانده اند ، به عنوان منطقه تحصیلی انتخاب خواهد شد.

افرادی که دو سال آخر تحصیل خود را در کشوری به جز ایران گذرانده باشند ، برای آن ها منطقه سه در نظر گرفته خواهد شد.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با استفاده مجدد از سهمیه روزانه کنکور ، کلیک کنید.

 

 

تعهدات پذيرفته شدگان سهميه مناطق یک و دو و سه

افرادی که جزء پذیرفته شدگان در سهمیه مناطق هستند ، لازم است تعهدات زیر را داشته باشند. از جمله این تعهدات می توان به این موضوع اشاره کرد ، پس از قبولی در دوره های روزانه لازم است حتماً در دانشگاه مورد نظر که قبول شده اید ، به ادامه تحصیل بپردازید. البته اگر در دوره هایی غیر از روزانه قبول شده باشید ، نیازی به ادامه تحصیل در مرکزی که قبول شده اید ، نیست. از جمله دیگر تعهدها می توان به این موضوع اشاره کرد پذیرفته شدگان با سهمیه نهایی منطقه 1 باید یک برابر مدت تحصیل خود تعهد خدمتی بدهند. همچنین پذیرفته شدگان سهمیه منطقه 2 باید به اندازه دو برابر مدت تحصیل خود تعهد خدمتی بدهند.

 

 

برای اینکه از نحوه استفاده مجدد از سهمیه ایثارگری بدانید، کلیک کنید.

 

 

انواع سهمیه مناطق در کنکور سراسری

تا به این قسمت از مطلب سعی کردیم به سوالات شما در رابطه با بهترین سهمیه مناطق کنکور کدام است؟ و یا کدام منطقه بیشترین سهمیه کنکور را دارد؟ پاسخ دهیم. حال در این قسمت به بررسی جدول مناطق و سهمیه ها به صورت مفصل تر بپردازیم.

 

 

جدول مناطق و سهمیه ها

 

 

سهمیه منطقه یک

افرادی در منطقه یک قرار می گیرند که از نظر امکانات تحصیلی و آموزشی در بالاترین حالت ممکن قرار داشته باشند. البته در این منطقه رقابت نیز بالا می باشد. جدول مناطق و سهمیه ها منطقه 1 را می توانید در ادامه ببینید.

 

 

برای اطلاع از نحوه اعمال سهمیه در آزمون وکالت ، کلیک کنید.

 

 

جدول مناطق و سهمیه ها در منطقه 1
شیراز اصفهان
لواسان تجریش
مشهد تهران مرکز
تبریز کن
خراسان رضوی

 

 

سهمیه منطقه دو

اگر در رابطه با منطقه 2 اطلاعاتی ندارید می توانید جدول مناطق و سهمیه ها منطقه 2 را در ادامه مشاهده کنید. در رابطه با منطقه 2 لازم است بدانید که بیشترین تعداد شرکت کنندگان را دارد و به همین دلیل نیز گفته می شود که ظرفیت این منطقه به نسبت مناطق دیگر بیشتر خواهد بود. البته تعداد داوطلبان مناطق مدام در حال تغییر است و نمی توان گفت که در هر سال تعداد داوطلبان منطقه 2 از منطقه 1 و 3 بیشتر است.

 

 

برای اطلاع از نحوه اعمال سهمیه در آزمون مشاوران حقوقی کلیک کنید.

 

 

جدول مناطق و سهمیه ها در منطقه 2
بناب ارومیه
جلفا خوی
مراغه اردبیل
مرند خلخال
میانه آران و بیدگل
اردستان تربت حیدریه
اصفهان بیرجند
برخوار شهرکرد
خمینی شهر فارسان
خوانسار شاهین شهر
تربت حیدریه اهواز
سبزوار بجنورد
قوچان نیشابور
کاشمر گناباد
بهبهان دزفول
ابهر سمنان
زنجان شاهرود
دامغان گرمسار
زاهدان گرگان
بندرانزلی رشت
رودسر لنگرود
بروجرد خرم آباد
بابل آمل
بابلسر جویبار
بهشهر چالوس
تنکابن رامسر
ساری فریدونکنار
قائم شهر

 

 

سهمیه منطقه 3

سهمیه منطقه 3 برای افرادی است که سال های تحصیل خود را در یکی از مناطق زیر گذرانده باشند. فراموش نکنید که در منطقه 3 امکانات به نسبت کمتری نسبت به دیگر مناطق وجود دارد. در ادامه می توانید نام شهرهای منطقه 3 را ببینید.

 

 

جدول مناطق و سهمیه ها در منطقه 3
سلفچگان بوانات نودان
گلوگاه زاهدشهر ارسنجان
سلفچگان کوهدشت رستم
آبیک مهر فارس پل سفید
خنداب البرز پلدختر
فریدونکنار چمستان الیگودرز
زرقان تاکستان فراشبند
نی ریز زرین دشت ازنا
الشتر بیضا الوند
بندپی غربی قائمیه دورود
سربند کوار گله دار
سپیدان کهک خاوران
آشتیان رینه سروستان
داراب پاسارگاد رومشکان
بهنمیر دلقان شال
کمیجان عباس آباد دانسفهان
بوئین زهرا مهر اشکنان
خنج فارس دشمن

 

 

سهمیه مناطق محروم در کنکور سراسری

علاوه بر مناطق 1 و 2 و3 ، برای داوطلبان مناطق محروم نیز سهمیه ای متفاوت در نظر گرفته شده است.افرادی که در این مناطق هستند از امتیاز بیشتری نسبت به دیگر داوطلبان برخوردار خواهند بود و می توانند برای کسب نتیجه ای بهتر در قبولی امیدوار باشند.

مناطق محروم شامل ایلام ، بوشهر ، چهار محال و بختیاری ، سیستان و بلوچستان ، کردستان ، کرمانشاه ، لرستان ، هرمزگان ، می شود.

 

 

کدام منطقه بیشترین سهمیه کنکور را دارد؟ 

 

 

شانس قبولی داوطلبان مشمول سهمیه بندی مناطق نسبت به یکدیگر

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که همه چیز بستگی به سطح علمی داوطلبان شرکت کننده در کنکور دارد. به طور مثال اگر شما شرکت کننده در منطقه 1 باشید و با وجود امکانات بسیار این منطقه ، دیگر داوطلبان سطح علمی خیلی بالایی نداشته باشند ، شما رتبه خوبی کسب کرده و شانس بیشتری برای قبولی در دانشگاه مورد نظر خود خواهید داشت. اما برعکس ، اگر داوطلب منطقه 3 باشید و با وجود محروم بودن از بسیاری امکانات ، رقبای شما دارای سطح علمی بالایی باشند و نتایج خوبی را در کنکور رقم بزنند ، شانس شما کمتر خواهد شد. اما به صورت کلی در بیشتر اوقات دیده می شود که داوطلبان منطقه 3 به دلیل داشتن دسترسی کمتر به امکانات ، نسبت به مناطق دیگر رقابت بسیار کمتری داشته و در نتیجه می توانند با شانس بیشتری در دانشگاه های مطرح کشور پذیرفته شوند.

 

 

نکات تکمیلی تاثیر سهمیه مناطق در آزمون سراسری

ظرفیت هر کد رشته پس از کسر  30 درصد سهمیه ایثارگری مشخص خواهد شد. در رشته های کشوری ، ظرفیت براساس تعداد شرکت کنندگان هر سهمیه خواهد بود. در رشته های بومی نوع گزنیش قطبی ، ناحیه ای و استانی است و 20 درصد از ظرفیت به داوطلبان آزاد و شهدا و ما بقی به شرکت کنندگان سهمیه های منطقه 1 ، 2 و 3 اختصاص خواهد یافت.

 

 

سهمیه بومی گزینی چیست و شامل چه کسانی می شود؟

علاوه بر سوالاتی همچون ، بهترین سهمیه مناطق کنکور کدام است؟ و یا کدام منطقه بیشترین سهمیه کنکور را دارد؟ برخی در رابطه با اینکه سهمیه بومی گزینی چیست ، سوال می پرسند. در رابطه با اینکه سهمیه بومی گزینی چیست باید به شما بگوییم که این سهمیه برای داوطلبان استانی لحاظ خواهد شد و برای مقیاس کشوری کاربردی ندارد. سهمیه بومی گزینی برای برخی دانشگاه ها اهمیت بسیاری دارد که این دانشگاه ها شامل ، دانشگاه فرهنگیان ، تربیت معلم  و.. خواهد شد.

 

 

کدام منطقه بیشترین سهمیه قبولی کنکور را دارد؟

 

 

تاثیر سهمیه بومی گزینی در کنکور سراسری

نحوه استفاده از سهمیه بومی گزینی بدین صورت است که ابتدا 25 درصد سهمیه ایثارگران و جانبازان از کل سهمیه کم شده و سپس 20 درصد باقی مانده از 75 درصد ، به داوطلبان غیر بومی تعلق می گیرد. غیر بومی یعنی اینکه در نتیجه قبولی فرد ، محل زندگی وی در نظر گرفته نخواهد شد. سپس 55 درصد از ظرفیت باقی مانده به سهمیه های مناطق ، خانواده شهدا و مناطق بومی تعلق می گیرد.

 

 

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به سوالات شما مانند بهترین سهمیه مناطق کنکور کدام است؟ و یا کدام منطقه بیشترین سهمیه کنکور را دارد؟ را پاسخ دهیم. علاوه بر این نحوه اعمال سهمیه ها و نحوه تاثیر گذاری سهمیه ها بر روی قبولی داوطلبان را نیز بررسی نمودیم . در صورتی که پس از مطالعه این مطلب نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص ، جدول مناطق و سهمیه ها داشتید ، می توانید با ما تماس بگیرید.

 

 

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با بهترین سهمیه مناطق برای داشتن شانس بیشتر جهت قبولی در  کنکور از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید. 

9099075307 تماس از سراسر کشور و  9099075307 (تماس از استان تهران)

تماس از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

 

 

مطالب مرتبط

سهمیه مناطق در کنکور

تاثیر سهمیه در کنکور

کد مناطق تحصیلی استان تهران

سهمیه های کنکور ارشد

سهمیه منطقه دو در کنکور

بهترین سهمیه مناطق کنکور کدام است؟

ضرایب دروس عمومی و اختصاصی کنکور

3/5 - (4 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

بهترین سهمیه مناطق کنکور کدام است؟

پاسخ این سوال بستگی به معیار شما برای انتخاب بهترین بودن دارد ؛ اما بیشتر منطقه 3  از نظر قبولی در نظر گرفته می شود.

برای دست یابی به جدول مناطق و سهمیه ها می توان از ایران تحصیل کمک گرفت؟

بله ایران تخصیل می تواند در این مورد به شما کمک نماید.

کدام منطقه بیشترین سهمیه کنکور را دارد؟

تعداد سهمیه بستگی به تعداد شرکت کننده در آن منطقه خواهد داشت.

سهمیه منطقه 3 بهتر است یا سهمیه منطقه 2 ؟

در این مورد بستگی به معیار شما دارد. از نظر قبولی بیشتر سهمیه منطقه 3 بهتر خواهد بود.

نظرات

7 دیدگاه دربارهٔ «بهترین سهمیه مناطق کنکور»

  1. Avatar photo مرتضی گفت:

    سلام من منطقه سه درس میخونم شانس قبولی من بیشتر از منطقه یک ودو برای قبولی پزشکی دانشگاه تهران؟

    1. Avatar photo مشاور صادقی گفت:

      سلام خیر
      با منطقه یک شانس برابر دارید

  2. Avatar photo ماهان گفت:

    سلام؛ الان بین منطقه یک و دو میزان قبولی تو کدومشون راحت تره؟من دو سال منطقه دو بودم بعد حق انتخاب دارم ک برم یک یا همین دو بمونم نمیدونم چیکار کنم دقیقا

    1. Avatar photo rahdar گفت:

      سلام وقت بخیر
      سهمیه منطقه اختیاری و قابل انتخاب کردن نیست.

    2. Avatar photo مشاور سیدی گفت:

      سلام وقت شما بخیر
      منطقه شما همان 2 حساب می شود و قابل تغییر یا انتخاب نیست

  3. Avatar photo تورج گفت:

    بعضی رشته های دانشگاه های معتبر مثلا دندانپزشک دانشگاه شهید بهشتی، از منطقه سه پذیرش نکرده اند ، علت چیست؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت به خیر
      پذیرش ها بر اساس ظرفیت پذیرش،رتبه و تراز داوطلب،انتخاب رشته و… انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی

    Dipcode.medu.ir + ورود به سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی

    سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی به نشانی Dipcode.medu.ir به منظور دسترسی دانش‌آموزان فارغ‌التحصیلی که قصد شرکت در کنکور سراسری داشته و باید سوابق تحصیلی خود را در فرم پیشنویس ثبت‌نام درج کنند، راه‌اندازی شده است. این کد که شامل تمام...
  • سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل

    سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل + بخشنامه 1403

    سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل به نشانی اینترنتی my.medu.ir برای انجام ثبت نام جهت ترمیم معدل و ایجاد سابقه تحصیلی ایجاد‌ شده‌ است. افرادی که تمایل دارند تا سوابق تحصیلی خود را ایجاد کرده و معدل خود را ترمیم...
  • دریافت کد پیگیری ثبت نام کنکور

    دریافت کد رهگیری از سازمان سنجش کنکور 1403 + مشاهده و بازیابی

    دریافت کد رهگیری از سازمان سنجش برای داوطلبان و متقاضیان شرکت کننده در کنکور سراسری 1403 ضرورت دارد. همه افراد کنکوری می‌توانند برای دریافت کد پیگیری کنکور سنجش و مشاهده برگه ثبت نام کنکور اقدامات لازم را انجام دهند. کسب...
  • کد منطقه شهرداری محل سکونت

    کد منطقه شهرداری محل سکونت + لیست کامل | ایران تحصیل

    کد منطقه شهرداری محل سکونت از جمله موارد مهم و ضروری است که در بیشتر ثبت نام های سیستمی از جمله ثبت نام کنکور سراسری و ثبت نام های خرید خودرو در سایت ایران خودرو مورد نیاز کاربران خواهد بود....
تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)