ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

رشته های انسانی + 9 رشته پر درآمد انسانی در ایران

از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

هرساله تعداد زیادی از داوطلبین کنکورسراسری در آزمون ورودی دانشگاه گروه آموزشی رشته انسانی شرکت می کنند به نحوی که این رشته دومین گروه پرجمعیت کنکور پس از رشته ی علوم تجربی محسوب می شود.احتمالا یکی از دلایل آن رشته های پر درآمد انسانی و آینده ی شغلی رشته انسانی است.

برای قبولی در رشته های پرطرفدار گروه انسانی نیاز به کسب درصد های بالا در دروس اختصاصی و عمومی است در نهایت پس از آن که داوطلب مجاز به انتخاب برخی از رشته ها در دانشگاه های مختلف شده می تواند بر اساس علاقه و بازار کار اینده اقدام به انتخاب رشته نماید.

در این مقاله سعی شده است تا با در نظر گرفتن آینده شغلی رشته های پرطرفدار گروه آزمایشی علوم انسانی به معرفی آن ها پرداخته شود بنابراین دانش اموزان و والدین آن ها قادر خواهد بود در فرایند انتخاب رشته علاوه بر علاقه مندی دانش اموزان آینده شغلی و پیشرفت اجتماعی را نیز در نظر بگیرند.در ادامه 9 تا از رشته های پر طرفدار گزوه انسانی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

9 تا از رشته های پر درآمد کنکور انسانی

در ادامه لیستی از رشته های پر درآمد علوم انسانی قرار داده شده است. معیارانتخاب این رشته ها درآمد، بازار شغلی در آینده و جایگاه اجتماعی هریک می باشد.این رشته ها عبارت اند از:

  • حقوق
  • آموزش ابتدایی
  • روانشناسی
  • حسابداری
  • کارشناسی ارشد علوم قضایی
  • آموزش زبان و ادبیات فارسی
  • آموزش راهنمایی و مشاوره
  • آموزش علوم اجتماعی
  • مدیریت بازرگانی

 

برای دانلود لیست رشته های علوم انسانی بدون آزمون کلیک کنید.

 

 

محبوب ترین دانشگاه های کشور در بین رتبه های برتر کنکور سراسری گروه انسانی به شرح زیر است:

  • دانشگاه تهران (برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به سایت دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه مراجعه نمایید)
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه شیراز

 

رشته های پر درآمد انسانی

رشته های پر درآمد انسانی

 

بازار کار پرطرفدارترین رشته علوم انسانی ( روانشناسی )

روانشناسی جزو 5 رشته مهم و پرطرفدار دانشگاهی در دنیا می باشد که در ارتباط با رفتار انسان ها در برخورد با محیط پیرامون خود و تفاوت عکس العمل های انان در شرایط مختلف مطالعه می کند و از این طریق به حل مشکلات انان می پردازد. در جوامع امروز با توجه به افزایش ارتباطات و پیچیدگی بیشتر روابط افراد در جامعه نیاز بیشتری به متخصصان در ان زمینه احساس می شود.

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در مراکز دولتی مثل بهزیستی، نیروی انتظامی، شهرداری، زندان‌ها و کانون اصلاح و تربیت نوجوانان و همچنین مراکز مشاوره، مهدکودک، بیمارستان‌ها و آموزش‌وپرورش به کار مشغول شوند، همچنین قادر اند با گرفتن مجوز از سازمان بهزیستی به تأسیس کلینیک و مراکز مشاوره و روانشناسی اقدام نمایند. در حال حاضر به دلیل نیاز بالای تمام شرکت‌ها به مشاغل مرتبط با روانشناسی، این شاخه از بازار کار خوبی بهره مند شده است و این روند رو به رشد زمینه‌های شغلی بهتری را در آینده ایجاد خواهد کرد. باید دقت کنید افرادی که وارد این رشته می‌شوند باید علاوه بر داشتن علاقه و استعداد، مهارت های کافی را کسب نمایند تا بتوانند در بازار کار این رشته جایگاه مناسبی را دریافت و از حقوق نسبتا بالایی برخوردار شوند.

افرادی که قصد ادامه تحصیل در رشته‌هایی مثل روانشناسی را دارند در صورتی که سطح علمی بالایی داشته باشند به کسب درآمد خوبی در آینده خواهند رسید، اما رسیدن به این درآمد بالا زمان‌بر خواهد بود. در صورتی که متقاضیان  انسانی اهداف بلند مدتی را در سر می‌پروراند باید خود را برای ورود به رشته‌هایی مثل اقتصاد، حقوق بین‌الملل و جامعه‌شناسی آماده کند. این رشته‌ها زمینه مهاجرت خوبی نیز دارند.

 

 

برای دانلود لیسترشته های با آزمون علوم انسانی کلیک کنید.

 

بازار کار رشته حقوق

دومین رشته‌ پرطرفدار در گروه آزمایشی علوم انسانی رشته‌ حقوق می باشد. هدف اصلی از ایجاد این رشته، پرورش متخصصان مجرب و کارآمد است که بتوانند در زمینه‌های مختلف مانند قضاوت، وکالت، کارشناسی حقوق و سردفتری اسناد رسمی مشغول به کار شوند.لازم به توضیح نمی باشد که درامد بالای این رشته ها عامل اصلی محبوبیت ان ها می باشد. موضوع علم حقوق بررسی و مطالعه‌ ی تمام روابط اجتماعی و آثار حقوقی آن ها است. این ارتباط اجتماعی اگر مابین مردم و دولت مورد بررسی قرار گیرد به حقوق عمومی و اگر مابین افراد بررسی شود حقوق خصوصی نام می‌گیرد. در حال حاضر به دلیل توسعه چشم گیر این رشته و تعداد بالای فارغ التحصیلان آن، که از دانشگاه های دولتی و غیر دولتی وارد بازار کار می شوند پیدا کردن کار مناسب برای فارغ التحصیل با دشواری هایی همراه شده است به خصوص متقاضیانی که علاقه مند به وکالت هستند با محدودیت هایی مواجه خواهند شد. فارغ‌ التحصیلان‌ رشته وکالت دانشگاه های مختلف می توانند در زمینه‌های‌  فعالیت‌ کنند:

  • حقوق قضایی
  • کارشناسی‌ حقوقی‌ یا مشاوره‌ حقوقی‌
  • محضرداری
  • وکالت

 

رشته های پر درآمد انسانی

رشته های پر درآمد انسانی

 

مهم ترین و پرطرفدارترین شاخه این رشته وکالت است. شغل‌هایی مانند وکالت دعاوی دادگستری، قضاوت، مشاور حقوقی بانک‌ها، شهرداری‌ها، شرکت‌ها و وزارتخانه‌ها و سردفتری دفاتر اسناد رسمی از جمله مواردی است که فارغ التحصیلان رشته حقوق می توانند در اینده مشغول به کار شوند. البته فارغ التحصیلان وکالت بلافاصله پس از فارغ التحصیلی قادر به ورود به بازار کار نمی باشند چرا که باید آزمون ها و دوره های پیش نیاز را پس از فارغ التحصیلی با موفقیت بگذرانند.

طبق آخرین آماری که از دانش آموزان رشته انسانی گرفته شده است عمده این دانش اموزان به تحصیل در دانشگاه های فرهنگیان می اندیشند. رشته‌های انسانی مانند حقوق و روانشناسی رشته هایی شناور اند که پذیرش در این رشته‌ها سختتر از باقی رشته ها می باشد. دانش‌آموزانی که قصد دارند در رشته ی حقوق ادامه تحصیل دهند باید بدانند برای این رشته داشتن برخی ویژگی‌ها بسیارمهم و حیاتی است. در حقیقت داشتن فن بیان و توانایی برقراری ارتباط با افراد، دارا بودن قدرت استنباط بالا، قدرت استدلال، جسارت و تصمیم گیری سریع باعث پیشرفت افراد در این رشته و به دست آوردن جایگاه مناسب حتی در بازار کار اشباع شده خواهد شد. شاید افراد بدون داشتن این توانایی‌ها بتوانند دوره‌ی درسی این رشته را بگذرانند، اما برای موفقیت در زمینه کاری در این رشته حتماً باید از این ویژگی‌ها برخوردار باشند.

بازار کار رشته حسابداری

حسابداری سیستم جمع‌آوری، طبقه‌بندی، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهیه گزارش‌های مالی و صورت‌های حسابداری در شکل‌ها و مدل‌های خاص امی باشد تا افراد دیگر در این سازمان‌ها بتوانند از آن اطلاعات استفاده کنند. رشته ی حسابداری از رشته های مشترک بین سه گروه آزمایشی ریاضی، تجربی و انسانی می باشد که به سبب حضور در بین رشته های پر درآمد انسانی طرفداران خود را حفظ کرده است. از دلایل دیگر این محبوبیت جذب اکثر فارغ التحصیلان این رشته به بازار کار است چرا که اکثر کسب و کار ها نیازمند فردی برای رسیدگی به امور مالی خود هستند بنابراین تقاضا برای افراد متخصص در این زمینه بسیار بالا است. لازم به ذکر است که صرفا به دلیل بازار کار مناسب این رشته نمی توان ان را به عنوان بهترین انتخاب در این گروه در نظر گرفت چرا که داوطلبان باید به علایق و روحیات خود پیش از همه توجه نمایند. یک فارغ‌ التحصیل حسابداری می ‌تواند در بخش‌های دولتی یا خصوصی و با عنوان هایی مانند حسابدار مالی، مدیریت قسمت مالیات، بیمه و همچنین زمینه‌های مختلفی که با حسابرسی و حسابداری در ارتباط هستند مشغول به کار شوند.

 

بازار کار آموزش ابتدایی

هدف اساسی از ایجاد رشته تحصیلی آموزش ابتدایی تربیت و آموزش معلمان و مربیان، برای تدریس در مراکز مختلف می باشد.امکان تحصیل دانشجویان این رشته تامقطع دکتری در دانشگاه های مختلف وجود دارد. کلیه دانش آموختگان رشته آموزش ابتدایی امکان اشتغال به کار به عنوان آموزگار در انواع مدرسه های غیرانتفاعی و مدارس دولتی را دارند.بعلاوه، تدریس در انواع مراکز آموزشی، تدریس خصوصی و در نهایت با کسب سابقه کاری اشتغال به عنوان معاون و مدیر مدرسه از فرصت های شغلی است که در اختیار فارغ التحصیلان رشته آموزش ابتدایی قرار داده شده است. شایان ذکر است حقوق معلمان ابندایی با توجه نوع مدارسی که مشغول به ندریس هستند از نظر دولتی و غیرانتفاعی و همچنین نوع تدریس ( برخی از معلمان در کنار مدرسه، به آموزش خصوصی و برگزاری کلاس های فوق برنامه می پردازند ) متفاوت خواهد بود. پس به طور کلی حقوق این رشته تحصیلی با توجه به عواملی همچون نوع شرکت، تخصص و تجربه اشخاص، سابقه کاری و محل اقامت افراد متفاوت خواهد بود.

در انتها لازم به ذکر است این رشته در بین دانش آموزان در تمام رشته های تحصیلی محبوبیت دارد و تمامی داوطلبان از سه رشته ی ریاضی، تجربی و انسانی قادر به تحصیل در این رشته در دانشگاه، در صورت قبولی خواهند بود. بنابراین با توجه به مجبوبیت و تعداد بالای داوطلبین قبولی در آن می تواند مقداری چالش برانگیز باشد.

 

برای آشنایی بیشتر با رشته آموزش ابتدایی کلیک کنید.

 

رشته های پر درآمد انسانی

رشته های پر درآمد انسانی

مناسب ترین رشته انسانی برای خانم ها

البته که در جامعه امروزی برابری زن و مرد در بسیاری از مشاغل دیده می شود تا جایی که در بسیاری از رشته ها شاهد درخشش بیشتر خانم ها در مقایسه با اقایان هستیم. اما با تمام این تفاسیر هنور هم می توان برخی از رشته ها را با توجه به روحیات لطیف بانوان برای ان ها مناسب تر دید. به طور مثال رشته ی انسانی مملو از گزینه های مناسب برای خانم ها می باشد ؛ رشته های پرطرفداری مانند رشته های علوم تربیتی، روان شناسی و مشاوره، زبان و ادبیات، مددکاری اجتماعی، علوم ارتباطات و روابط عمومی معروف ترین و محبوب ترین رشته ها در بین خانم ها می باشند. در انتهای این بخش لازم به ذکر است که این مشاغل تنها با توجه به آمار و نظرسنجی مردمی به عنوان مناسب ترین مشاغل برای روحیات بانوان ذکر شده اند بنابراین هیچ نسخه ی از پیش تعیین شده ای نمی باشد و تمامی افراد باید مهم ترین معیار انتخاب شغل آینده ی خود ار علاقه ی شخصی خود در نظر بگیرند.

 

 

کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته های پر درآمد انسانی

  • از رشته های دانشگاهی انسانی در مقطع کاردانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاردانی تربیت معلم قرآن مجید، ، کاردانی آموزش زبان و ادبیات فارسی ، کاردانی متصدی امور آموزشی،، کاردانی آموزش دینی و عربی کاردانی باستان شناسی، کاردانی علمی کاربردی اشتغال کاردانی مطالعات اجتماعی، کاردانی آموزش و پرورش ابتدایی، کاردانی مدیریت صنعت جهانگردی، کاردانی علمی کاربردی خدمات پرورشی، کاردانی علمی کاربردی اقتصاد کار و بهره وری، کاردانی علمی کاربردی روابط کار، کاردانی مربی کودک، کاردانی امور تربیتی، کاردانی آموزش و پرورش کودکان استثنایی

  • از رشته های دانشگاهی علوم انسانی در مقطع کارشناسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

، دبیری علوم اجتماعی، آموزش زبان و ادبیات فارسی، تعاون و رفاه اجتماعی، مردم شناسی، روابط عمومی، روزنامه نگاری، زبان و ادبیات ترکی آذری، دبیری زبان و ادبیات عربی، زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات کردی، علوم ارتباطات اجتماعی، پژوهشگری اجتماعی، علوم تربیتی، مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات، آماد، آموزش ابتدایی، ادیان و مذاهب، باستان شناسی، تاریخ، تاریخ اسلام، حقوق، خبرنگاری، دبیری الهیات و معارف اسلامی، دبیری تاریخ، آموزش تربیت بدنی، جغرافیا، دبیری جغرافیا، مطالعات خانواده ، فقه و حقوق امامی، فلسفه، زبان شناسی،  مترجمی زبان عربی، ایران شناسی، فرهنگ و معارف اسلامی می باشد.

همچنین رشته های دانشگاهی گروه انسانی در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته، رشته معارف اسلامی و حقوق است.

 

 

رشته های پر درآمد انسانی

رشته های پر درآمد انسانی

 

رشته های مشترک گروه انسانی، تجربی و ریاضی

همانطور که در این مقاله به این موضوع پرداخته شد بسیاری از رشته های دانشگاهی هستند که از طریق هر سه گروه تجربی، انسانی و ریاضی دبیرستان متقاضی می پذیرند. از جمله این رشته ها در مقطع کاردانی می توان به مواردی مانند:

کاردانی حسابداری، کاردانی علوم انتظامی، کاردانی علم اطلاعات و دانش شناسی،  کاردانی مدیریت صنعتی، کاردانی خدمات مسافرتی و جهانگردی، کاردانی امور بانکی، کاردانی امور بیمه، کاردانی امور دولتی، کاردانی امور مالی و مالیاتی، کاردانی تربیت معلم قرآن مجید، کاردانی مدیریت بازرگانی، کاردانی مدیریت گمرکی اشاره کرد.همچنین در مقطع کارشناسی از هر سه رشته ریاضی، تجربی و انسانی ، رشته هایی مانند حقوق، آموزش ابتدایی، حسابداری، روانشناسی و بسیاری از رشته های دیگر با توجه به قوانین دانشگاه های مختلف قابل اتخاذ می باشند.

آخرین اخبار مرتبط با بازار کار رشته انسانی

  • اهالی علوم انسانی باید در تصمیم گیری های کشور دخیل باشند

در دوران قبل از انقلاب اسلامی متأسفانه علوم تجربی و فن سالاری شانی داشت که علوم انسانی از آن بی بهره بود در حالی که در کشورهای توسعه یافته مناصب اصلی وبرنامه ریزی دست افرادی است که علوم انسانی خواندند و اتفاقاً این افراد از کسانی که علوم تجربی و ریاضی خواندند جایگاه بالاتری دارند. بنابراین با گذشت این‌همه سال ما هنوز نتوانستیم این فضا را تغییر دهیم و این تغییر مستلزم کار زیادی است. پیش از هرچیز اهالی علوم انسانی باید جایگاه واقعی خودشان را بشناسند آنگونه که حوزه‌های علمیه تلاش کردند و توانستند که جایگاه خودشان را در برخی از ارکان و نظام فکری و سیاسی کشور تثبیت کنند اما دانشگاه‌ها خیلی در این امر موفق نبودند.همچنین به رویکرد دولتها هم برمی گردد که بخواهند به دستاوردهای خود کشور تکیه کنند یا دنباله روی غرب باشند. مثلاً اینکه یک دولت در حوزه اقتصاد، سیاست، مدیریت بانکداری و امثال اینها بخواهد به درون نگاه داشته باشد یا تقلید از غرب کند.

  • سهم تدریس ادبیات غرب در دانشگاه های ایران چقدر است؟

رئیس پیشین پژوهشگاه علوم انسانی می‌گوید تدریس دو واحد ادبیات غرب با توجه به ۲۰۰ واحدی که در کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می شود، سهم قابل توجهی ندارد و متون غربی تنها یک درصد را شامل می شوند. وی افزود: من همیشه معتقد بودم در درجه اول دانشجویان باید، ایران و اسلام را بشناسند و اول درخصوص متون میراثی، دینی عرفانی، حماسی ایران شناخت پیدا کنند، شاهنامه و متون ادبیات حماسی ایرانی، ملی و دینی، آثار سهروردی، سنایی، عطار، نظامی، خاقانی، مولوی، سعدی و حافظ و جامی را بشناسند و در این‌باره محققی ورزیده بشوند تا بعداً به دور از انفعال با ادبیات غربی آنها را مقایسه کنند. ادبیات ایران می‌تواند با ادبیات جهان رقابت کند، توان بالقوه وجود دارد. اما این نکته را هم باید یادآور شوم که رقابت در عرصه ادبیات در مفهوم بنیادی آن، به‌معنای مخاصمت نیست، بلکه کوشش برای خلق آثار بیشتر برای وجدان‌های بیدار است، آفرینش زیبایی‌ها و خلق تصویر لحظه‌های ناب انسانی است.

 

برای دانلود این مقاله به صورت PDF کلیک کنید.

خلاصه مطالب

در این مطلب به بازار کار رشته های پر درآمد انسانی و معرفی لیستی از آن ها پرداختیم و مشاهده کردیم که موقعیت شغلی برخی رشته ها در داخل ایران به چه صورت است.همچنین بازار کار رشته هایی مانند حقوق، روانشناسی، حسابداری و آموزش ابتدایی به عنوان محبوب ترین رشته های این شاخه بررسی شده و در پایان به بهترین رشته های مناسب خانم ها اشاره شد. چنانچه شما نیز قصد ورود به رشته های علوم انسانی را دارید، می توانید از طریق مشاوره ایران تحصیل در مورد جوانب مختلف همه رشته ها، رتبه مورد نیاز و ظرفیت های پذیرش و اطلاعات لازم را از کارشناسان ایران تحصیل دریافت نمایید.

 

5/5 - (2 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

بهترین رشته های گروه انسانی ذر دانشگاه برای خانم ها شامل کدام رشته های می باشد؟

همانطور که در این مقاله ذکر شد رشته های پرطرفداری مانند رشته های علوم تربیتی، روان شناسی و مشاوره، زبان و ادبیات، مددکاری اجتماعی، علوم ارتباطات و روابط عمومی معروف ترین و محبوب ترین رشته ها در بین خانم ها می باشند.

رشته های شناور به کدام رشته ها گفته می شود؟

رشته های شناور رشته های مشترک بین سه گروه ازمایشی ریاضی، تجربی و انسانی می باشند که شما موارد زیر اند:کاردانی حسابداری، کاردانی علوم انتظامی، کاردانی علم اطلاعات و دانش شناسی،  کاردانی مدیریت صنعتی، کاردانی خدمات مسافرتی و جهانگردی، کاردانی امور بانکی، کاردانی امور بیمه، کاردانی امور دولتی، کاردانی امور مالی و مالیاتی، کاردانی تربیت معلم قرآن مجید، کاردانی مدیریت بازرگانی، کاردانی مدیریت گمرکی اشاره کرد

 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • سامانه مای مدیو my.medu.ir

    سامانه مای مدیو my.medu.ir + ورود خدمات آموزش و پرورش

    my medu.ir سامانه اصلی خدمات الکترونیک آموزش و پرورش یا همان مای مدیو است که برای استفاده ساده‌تر و خدمات مجازی متمرکز در زمینه آموزش و تحصیل دانش‌آموزان راه‌اندازی شده و در دسترس قرار گرفته است. در سایت مای مدیو...
  • نداشتن معدل دیپلم برای ثبت نام کنکور

    نداشتن معدل دیپلم برای ثبت نام کنکور + راه حل | ایران تحصیل

    نداشتن معدل دیپلم برای ثبت نام کنکور مشکلی است که دانش آموزان سال آخری با آن مواجه هستند؛ زیرا هنگام ثبت نام کنکور هنوز در امتحانات خرداد ماه شرکت نکرده اند و به همین دلیل از معدل خود آگاه نمی...
  • سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی

    Dipcode.medu.ir + ورود به سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی

    سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی به نشانی Dipcode.medu.ir به منظور دسترسی دانش‌آموزان فارغ‌التحصیلی که قصد شرکت در کنکور سراسری داشته و باید سوابق تحصیلی خود را در فرم پیشنویس ثبت‌نام درج کنند، راه‌اندازی شده است. این کد که شامل تمام...
  • شرایط ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان

    شرایط ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان + آیین نامه ۱۴۰۳ | ایران تحصیل

    ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان به اندازه قبولی در آزمون و ورود به این مدارس چالش برانگیز است. از این رو رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان شرایط ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان در پایه ششم به هفتم و نهم...
تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)