ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

رتبه و تراز کنکور چیست؟

رتبه و تراز کنکور چیست؟
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

مطالعه کامل راهنمای رتبه و تراز کنکور که تمامی اصطلاحات مربوط به آزمون سراسری از جمله رتبه و تراز در آن شرح داده شده باشد برای هر فرد داوطلب مهم است. هر سال در آزمون سراسری، سؤالات زیادی برای داوطلبان در مورد تراز و رتبه کنکور مطرح می‌شود. از طرف دیگر، می‌توان از یک مشاور تحصیلی خبره و برجسته این راهنمای رتبه و تراز کنکور را دریافت کرد.

در این راهنمای رتبه و تراز کنکور داوطلب می‌تواند پاسخ سؤالات مختلف خود از جمله این که رتبه کشوری مهمه یا منطقه، رتبه منطقه در کنکور چیست؟ و یا رتبه کل در سهمیه نهایی چیست را دریافت کند. بعلاوه، امکان یافتن جواب‌هایی دقیق و موثق برای سؤالاتی از جمله رتبه مجاز در سهمیه و یا تراز مهمه یا رتبه را نیز پیدا می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید از طریق تماس با شماره 9099075307 در ارتباط باشید تا همکاران ما در ایران تحصیل شما را راهنمایی کنند. 

رتبه کنکور چیست؟

پس از آزمون سراسری، کارنامه ای در اختیار افراد قرار می گیرد که در آن نمره خام و نمره های اختصاصی آزمون در آن درج شده است. در سال جاری به دلیل حذف زیر گروه ها و عدم تغییر در سهمیه ها، از این زمان ببعد رتبه کشوری و رتبه در سهمیه برای متقاضیان ثبت می گردد و ملاک اصلی جهت گزینش کد رشته محل ها، رتبه در سهمیه داوطلبان است.

رتبه ای که در کارنامه کنکور سراسری ترتیب اثر خواهد داشت، رتبه در سهمیه نهایی است، چراکه سهمیه هر داوطلب یک جامعه آماری کوچک از همه شرکت کنندگان است.

تراز کنکور چیست؟

تراز که همان نمره کل کارنامه سراسری است یک شاخص برای تعیین نمودن وضعیت داوطلب نسبت به دیگر رقبای شرکت کننده در آزمون سراسری است. هرچقدر تراز فرد نسبت به دیگر رقبا بالاتر باشد، قطعا شانس و احتمال قبولی وی برای پذیرفته شدن در کد رشته محل دلخواه بالاتر خواهد بود.

کارنامه کنکور سراسری برای دانشگاه های سراسری روزانه، شبانه، غیرانتفاعی، پردیس خودگردان، پیام نور و آزاد منتشر می گردد و در سامانه سنجش قابل دریافت خواهد بود. همه داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته شده اند، پس از بررسی وضعیت رتبه و تراز خود می توانند پذیرش خود را از دانشگاه های مدنظر خود دریافت کنند.

تراز داوطلبان در هر کد رشته محل نشان دهنده احتمال قبولی وی در فرایند انتخاب رشته است. البته تخمین رتبه ایثارگران و نحوه محاسبه آن با دیگر شرکت کنندگان متفاوت می‌باشد.

فرق رتبه کنکور و تراز کنکور

بنر کال تو اکشن

فرق رتبه و تراز با توجه به راهنمای رتبه و تراز کنکور چیست؟

در این بخش از مقاله راهنمای رتبه و تراز کنکور قصد داریم هر چند به طور مختصر تفاوت بین رتبه و تراز را خدمت شما داوطلبان بیان کنیم. رتبه به عنوان یک عدد نشان دهنده ترتیب بین متقاضیان و داوطلبان آزمون سراسری ورودی دانشگاه‌هاست. به عنوان مثال، در صورت شرکت 2500 نفر در کنکور سراسری رتبه می‌تواند نفرات اول تا هزارم را مشخص کند.

اما عدد تراز نشان دهنده تفاوت وجود داشته بین داوطلبان شرکت کننده در آزمون سراسری است. به طور مثال و با توجه به راهنمای رتبه و تراز کنکور که مشاور تحصیلی به شما ارائه می‌کند در صورتی که فردی رتبه 5 و فرد دیگری رتبه 6 را بدست آورده باشد عدد تراز تفاوت علمی بین این دو را دقیقاً مشخص می‌کند.

فرض کنید تراز رتبه 5 برابر با 7800 و تراز رتبه 6 برابر با 8000 است. این دو عدد نشان می‌دهد که بین رتبه پنجم تا ششم کنکور فاصله 200 درجه‌ای به جهت توان علمی وجود دارد.

حتماً می‌پرسید که این تفاوت چطور تعیین می‌شود؟ در جواب باید عرض کنیم که تفاوت بین این دو رتبه به وسیله مقایسه هر داوطلب با دیگر داوطلبان کنکور مشخص می‌شود.

در صورتی که عده زیادی از داوطلبان درسی را 50 درصد زده‌اند اما فردی همان درس را 96 درصد بزند فرق این داوطلب با مابقی داوطلبان واقعاً زیاد است. به این علت که، مؤفق به زدن درصدی شده که بقیه نتوانسته‌اند.

فرق رتبه و تراز با توجه به راهنمای رتبه و تراز کنکور چیست؟

پاسخ به سؤالات پرتکرار در راهنمای رتبه و تراز کنکور

در صورت کمک گرفتن از مشاوری آگاه و خبره می‌توانید پاسخ سؤالات پرتکرار خود در رابطه با تراز، رتبه و نحوه محاسبه آن‌ها را متوجه شوید. در صورتی که نیاز به اطلاع دقیق‌تری از رتبه و تراز و یا دیگر موارد مربوط به انتخاب رشته دارید با مشاوران ایران تحصیل تماس بگیرید.

رتبه کشوری مهمه یا منطقه؟

با توجه به موضوع این نوشته یعنی راهنمای رتبه و تراز کنکور می‌خواهیم بحث مهمی را برای شما پیش بکشیم. چیزی که مسلماً سؤال بسیاری از شما عزیزان کنکوری است.

شاید تا به حال این سؤال در ذهنتان ایجاد شده باشد که رتبه کشوری مهمه یا منطقه؟ تأثیر کدامیک از این دو در نتیجه قبولی من مؤثرتر است؟

برای انتخاب رشته کنکور رتبه کشوری مهمه یا منطقه؟ جواب این سؤالات مهم و کلیدی را تنها با یک تلفن از مشاوران خبره ایران تحصیل دریافت کنید.

پاسخ به سؤالات پرتکرار در راهنمای رتبه و تراز کنکور

رتبه منطقه در کنکور چیست؟

شاید تاکنون این سؤال برایتان پیش آمده باشد که رتبه منطقه در کنکور چیست؟ این رتبه تا چه اندازه در قبولی شما در رشته و دانشگاه مورد نظرتان نقش دارد؟

در پاسخ به این سؤال یعنی رتبه منطقه در کنکور چیست باید خدمت شما دوستان گرامی عرض کنیم که رتبه منطقه در کنکور رتبه‌ای است که با توجه به سهمیه مناطق یعنی سهمیه منطقه 1 ،2 و 3 برای شما در کارنامه کنکورتان درج می‌شود.

حال این که شما جزء کدامیک از این مناطق هستید و سهمیه شما منطقه 1 است یا 2 و یا 3 چیزی است که بر طبق سه سال آخر تحصیل هر داوطلب در مقطع دبیرستان تعیین می‌گردد.

براین اساس، شهرهای کوچک و مناطق محروم منطقه 3، شهرستان‌های ایران و شهرها منطقه 2 و بخش‌های مرکزی کشور همچون اصفهان، تهران و غیره جزء منطقه یک به حساب می‌آیند.

شما عزیزان می‌توانید با دریافت راهنمای رتبه و تراز کنکور از مشاوران مجموعه ما پاسخ کامل‌تر و دقیق‌تری را برای پرسش رتبه منطقه در کنکور چیست و یا اثر هر کدام از این سهمیه‌های مناطق بر رتبه فرد را متوجه شوید.

رتبه کل در سهمیه مناطق چیست؟

با توجه به این که احتمالاً بسیاری از شما عزیزان داوطلب به دنبال یافتن جوابی درست برای این سؤال یعنی رتبه کل در سهمیه نهایی چیست؟ هستید در این بخش از نوشته مربوط به راهنمای رتبه و تراز کنکور  می‌خواهیم پاسخگوی شما در این پرسش یعنی رتبه کل در سهمیه نهایی چیست؟ باشیم.

رتبه کل در سهمیه برای داوطلبان برای آن‌ها در کارنامه ثبت می‌شود. از میان این سهمیه‌ها می‌توان به سهمیه خانواده شهداء، سهمیه جانبازی و سهمیه ایثارگران اشاره کرد.

حال این که تأثیر هر یک از این سهمیه‌ها در رتبه داوطلب به چه صورت است و تا چند درصد اثر دارد چیزی است که از طریق دریافت راهنمای رتبه و تراز کنکور به وسیله مشاور خود می‌توانید جواب درست و منطقی برای آن بیابید.

کال تو اکشن راهنمای تلفنی

تراز مهمه یا رتبه؟

مسلماً یکی از سؤالاتی که در ذهن هر داوطلب ایجاد می‌شود این است که تراز مهمه یا رتبه؟ سؤالی که از قضا بسیار مهم به نظر می‌رسد.

اگر می‌خواهید پاسخ این سؤال یعنی تراز مهمه یا رتبه را بدانید با کمک مشاوران ایران تحصیل پاسخ این پرسش مهم را پیدا کنید.

منظور از رتبه مجاز در سهمیه چیست؟

منظور از رتبه مجاز در سهمیه چیست؟ این سوالی است که هر فرد داوطلب ممکن است به دنبال یافتن پاسخ برای آن باشد. اگر شما دوست عزیز نیز می‌خواهید بدانید که منظور از رتبه مجاز در سهمیه چیست؟ پیشنهاد ما پرسیدن پاسخ دقیق آن از مشاور تحصیلی خبره است.

منظور از رتبه مجاز در سهمیه چیست؟

اطلاعیه

جهت دریافت مشاوره برای آشنایی با نکات ضروری پیرامون رتبه و تراز از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت 9099075307 با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس بگیرید.

خلاصه مطالب

در این مقاله توضیحات کاملی در ارتباط با این سؤال که رتبه و تراز کنکور چیست؟ ارائه دادیم. اطلاع از راهنمای رتبه و تراز کنکور بسیار اهمیت دارد. این راهنما شامل همه اصطلاحات مربوط به کنکور سراسری از جمله رتبه و تراز می‌باشد و بهتر است داوطلبان با این موارد آشنایی داشته باشند.

چنانچه شما متقاضیان آزمون سراسری نیازمند کسب اطلاعات در مورد مفهوم رتبه و تراز و تفاوت این دو هستید، می‌توانید از طریق شماره 9099075307 با مشاوران ما در آکادمی ایران تحصیل در ارتباط باشید. 

برای دانلود پی دی اف مقاله کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

چگونه می توانیم به راهنمای رتبه و تراز کنکور دسترسی پیدا کنیم؟ 

از طریق یک مشاور تحصیلی می تواند به راهنمای کامل رتبه و تراز کنکور دسترسی داشته باشید.

برای یافتن پاسخ این سوالات یعنی رتبه کشوری مهمه یا منطقه و یا تراز مهمه یا رتبه باید چه کاری انجام دهیم؟ 

برای اطلاع از پاسخ دقیق به این سؤالات از یک مشاور تحصیلی آگاه و خبره کمک بگیرید.

منظور از رتبه مجاز در سهمیه چیست؟ 

برای اطلاع از پاسخ دقیق و موثق این سؤال با مشاوران ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

نظرات

4 دیدگاه دربارهٔ «رتبه و تراز کنکور چیست؟»

  1. Avatar photo شیرین گفت:

    سلام رتبه و تراز با هم نسبت عکس دارن. سوال اینه که کدومشون بیشتر موثره؟؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      هردو ملاک میباشد

  2. Avatar photo حامد میرزایی گفت:

    رتبه و تراز کنکور برای دانشگاه آزاد و سراسری یکیه؟؟؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سللام وقت بخیر
      بله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • رشته های دانشگاه علوم انتظامی امین

    رشته های دانشگاه علوم انتظامی امین 1403 + شرایط پذیرش

    دانشگاه علوم انتظامی امین تنها دانشگاه افسری در ایران است که داوطلبان واجد شرایط می توانند از میان یکی از رشته های دانشگاه علوم انتظامی امین رشته دلخواه خود را انتخاب کرده، مشغول به تحصیل شده و فارغ التحصیل شوند....
  • آزمون های مشاوره ای هدایت تحصیلی

    ثبت نام آزمون مشاوره ای هدایت تحصیلی 1403 + ورود my.medu.ir

    شاید تا به حال نام آزمون هدایت تحصیلی را شنیده باشید اما ندانید که چیست و چه کاربردی دارد. آزمون های مشاوره ای هدایت تحصیلی، برای دانش آموزان پایه نهم برگزار می شوند. در واقع، این آزمون ها به دانش...
  • انتخاب رشته بدون کنکور

    راهنما انتخاب رشته بدون کنکور با سوابق تحصیلی 1403 + نکات قبولی

    فرآیند انتخاب رشته‌ بدون کنکور در دوره‌های روزانه، نوبت دوم، دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی و همچنین پردیس خودگردان دو بار در سال انجام می‌شود. مهلت انتخاب رشته بدون کنکور ورودی بهمن از 3 تا 8 بهمن ماه بوده و...
  • رشته‌های قطبی کنکور

    رشته‌های قطبی کنکور ۱۴۰۳ + دانشگاه ها و شرایط پذیرش

    لیست رشته‌های قطبی کنکور ۱۴۰۳ اعلام شد. داوطلبانی که در کنکور سراسری شرکت نموده و مجاز به انتخاب رشته می‌باشند، بایستی توجه داشته باشند که اگر رشته مورد نظر آن‌ها به صورت گزینش بومی قطبی است، برای افزایش احتمال قبولی...
تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)