ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

شرایط درخواست پرونده دانش آموز از مدرسه + آیین نامه انتقال دانش آموزان

درخواست پرونده دانش آموز از مدرسه
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

درخواست پرونده دانش آموز از مدرسه همواره دارای شرایط خاصی می باشد. مدرسه ها باید با در نظر گرفتن دستورالعمل های آموزش و پرورش نحوه و وضیعت تحویل پرونده دانش آموز را مشخص کنند. تحویل پرونده به خود دانش آموز تنها و تنها در یک صورت ممکن و امکان پذیر خواهد بود. دانش آموزی به سن قانونی رسیده باشد می تواند خود پرونده اش را دریافت کند،  و قبل از به سن قانونی رسیدن دانش آموز فقط و فقط قیم و پدر دانش آموز می تواند برای تحویل پرونده اقدام کنند.

 

راهنمای درخواست پرونده دانش آموز از مدرسه

دانش آموز در صورتی که به سن قانونی رسیده باشد فقط می تواند پرونده تحصیلی خودش را تحویل بگیرد همان طور که در بالا بیان شده است و در غیر این صورت خانواده و قیم دانش آموز می تواند برای تحویل پرونده اقدام کند. مادر دانش آموز در صورتی که از مراجع قانونی نامه داشته باشد می تواند اقدام به گرفتن پرونده از مدرسه کند. که در سال های اخیر این موضوع تکذیب شده و بیان شده است که پدر و مادر هر دو به یک اندازه در امور تحصیلی فرزندشان سهیم هستند.

 

شرایط درخواست پرونده دانش آموز از مدرسه

  • داشتن مدل بالای ۱۸ دانش آموز
  • قیم و ولی دانش آموز در صورت نشان دادن مدارک شناسایی مانند کارت ملی و شناسنامه
  • دانش آموزانی که به سن مشمولیت سربازی رسیده اند با داشتن کارت پایان خدمت و یا معافیت از خدمت
  • تحویل پرونده و مدارک تحصیلی دانش آموز متخلف که از امتحانات نهایی نوبت بعدی سال سوم محروم شده است تا زمانی که محرومیتش به پایان نرسیده باشد مجاز نمی باشد.
  • تحویل اصل گواهینامه پایان دوره متوسطه و یا همان دیپلم به دانشجویان مشمول نظام وظیفه فقط با ارائه کارت دانشجویی معتبر و احراز هویت ممکن می باشد.

گرفتن پرونده دانش آموز

وضیعت درخواست پرونده دانش آموز از مدرسه

وضیعت تحویل پرونده دانش آموزان فقط برای آن دسته از افراد ممکن می باشد که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند و می خواهند از نظام آموزشی کشور خارج شوند. که در این صورت مدرسه ی فعلی باید در سایت سیدا دانش آموزی و همچنین سایت سناد برای دانش آموز وضیعت دریافت پرونده را ثبت کنند تا دانش آموز بتواند پرونده تحصیلی خودش را دریافت کند. دانش آموزی که برای آن وضیعت انتقال پرونده ثبت شده باشد و از درخواست خود منصرف شده باشد، باید درخواست لغو را به مدرسه قبلی خود ارجاع دهد. زمانی که درخواست لغو را ارجاع داد آموزش و پرورش منطقه به درخواستش رسیدگی می کند و آموزش و پرورش می تواند با درخواست لغو وضیعت تحویل پرونده که در سامانه سناد ثبت شده است موافقت کند.

 

انتقال دانش آموز از یک مدرسه به مدرسه دیگر

انتقال و جابه جایی دانش آموزان از مدرسه ای به مدرسه دیگر شامل شرایط خاصی می باشد. دانش آموزان بنا به دلایلی خاصی ممکن است خواستار تغییر مدرسه باشند. که فرایند انتقال دانش آموزان معمولا به دو روش ممکن می باشد، ۱: در سنا ثبت نام کنند ۲: در برنامه های دانش آموزی انجام می شود.

 

آیین نامه انتقال دانش آموزان از یک مدرسه به مدرسه دیگر

  • جابه جایی دانش آموز فقط در صورت موافقت اداره آموزش و پرورش مقصد ممکن می باشد. و باید حداکثر تا یک ماه قبل از شروع امتحانات پایانی نوبت دوم امکان پذیر می باشد.
  • کلیه مدارک دانش آموز مانند پرونده تحصیلی و نمرات مربوط به ارزشیابی طول سال تحصیلی، بعد از مهر و امضا مدرسه مبدا با تایید آموزش و پرورش در تاریخ و موعد مقرر به  مدرسه مقصد ارسال می شود.
  • انتقال دانش آموز در یک منطقه آموزشی با هماهنگی دو مدرسه مبدا و مقصد و موافقت اداره آموزش و پرورش و با رعایت ضوابط و قوانین تعیین شده ممکن خواهد بود.

 

در چه صورت پرونده و کارنامه دانش آموز به پدرش داده می شود؟

مدیر کل ارزیابی در خصوص ادعای بعضی ها مبنی بر دادن پرونده تحصیلی دانش آموزان به پدران چنین گفت که هیچ ممنوعیتی برای مادران به طور کلی والدین دانش آموزان برای دریافت پرونده تحصیلی و مدارک فرزندانشان از مدرسه را نداریم. و اظهار داشتن که اولیای دانش آموز پدر و مادر هستند و در شرایط خاص قیم هم جزو اولیا محسوب می شود. که همه نام برده ها می توانند برای دریافت پرونده تحصیلی دانش آموز اقدام کنند. در صورتی که پدر و مادر فرزند از هم جدا شده باشند دادگاه حضانت فرزند را به پدرداده باشد و اعلام کند که فقط مدارک تحصیلی را به او دهند در این صورت فقط پدر می تواند مدارک فرزند را از مدرسه دریافت کند.

در غیر این صورت اگر پدر و مادر با هم زندگی می کنند و با هم مشکلی ندارد منعی بر گرفتن مدارک فرزندشان وجود ندارد و هر یک می توانند برای گرفتن مدرک تحصیلی فرزندشان اقدام کنند. زیرا مادران بیشتر در کارها و امورات روزانه و تحصیلات فرزندانشان دارای مسئولیت می باشند بنابراین موضوع ممنوعیت در گرفتن مدارک تحصیلی برای مادران وجود دارد کذب می باشد. مادران و زنان این گفته را بی احترامی و بی ادبی به زنان دانسته و اظهار داشته اند که زنان از بدو تولد همواره در بزرگ کردن فرزندانشان نقش داشته اند و تمامی زحمات فرزندان بیشتر به عهده مادران می باشد همچنین بیشتر در امور درسی و تحصیلی فرزندانشان نظارت دارند و از وضیعت تحصیلی فرزندانشان مطلع هستند.

بنابراین آشنایی مادران به امور مدرسه فرزندانشان بیشتر از پدران بوده و در برخی مواقع مادران جزو شورای مدرسه به مشکلات مدرسه نیز رسیدگی می کنند و در جلسات معلمان و مربیان حضور دارند و نقش تاثیر گذار را دارند.

مسئولین بعد از دیدن نگرانی والدین از گفته های مطرح شده این موضوع را تکذیب کرد تا خیال والدین بابت این موضوع راحت شود.

بنابر گفته مدیر ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش به طور کامل ممنوعیت دادن کارنامه و مدارک تحصیلی دانش آموز به مادر را تکذیب کرد و گفت هیچ بخشنامه ای مبنی بر این موضوع تا کنون از طرف اداره آموزس و پرورش صادر نشده است همچنین آموزش و پرورش پیگیر این موضوع در مدارس بوده تا در صورت تخلف به موضوع رسیدگی کند. وی اظهار داشت که مادران و پدران هر دو به یک اندازه در امور تحصیلی فرزندان خود سهیم هستند. و هر دو این امور را به خوبی پیگیری می کنند. خاطر نشان کرد  که فقط در صورت اعلام دادگاه این طرح ممکن است انجام شود. 

در چنین شرایطی نیز جنسیت والدین مطرح نیست و فقط قیم است که می توانند به امور دانش آموز رسیدگی کند. آموزش پرورش هر منطقه همواره به مدارس زیر نظرش رسیدگی کرده و تا به حال تخلفی در این خصوص مشاهده نشده است و از والدین خواسته در صورت مواجه شدن با این مشکل به آموزش و پرورش منطقه خود اطلاع دهند.

 

درخواست پرونده دانش آموز از مدرسه 

بنابر ماده ای که در کمسیون شورای عالی آموزش و پرورش مطرح شد در خصوص شکایات وزارت آموزش و پرورش بخشنامه ای صادر شد که تحویل مدارک و پرونده دانش آموز به والدین و سرپرست قانونی وی با تشخیص مدیر مدرسه  صادر گردید.

بر اساس این بخشنامه در شرایط عادی هیچ تفاوتی بین والدین در رسیدگی به امور تحصیلی و دریافت مدارک و پرونده دانش آموزان وجود ندارد. تحویل مدارک به هر یک از والدین و یا سرپرست دانش آموز بنا بر تایید مدیر مدرسه بلامانع می باشد.

مطالبی در خصوص ممنوعیت دریافت مدارک و پرونده تحصیلی فرزندان به مادران تا کنون شنیده نشده است و کارنامه و پرونده دانش آموز هم به مادر و هم به پدر داده می شود.

مدیر ارزیابی آموزش و پرورش اظهار داشت که مادران ۷۰ درصد بیش از پدران به امور تحصیلی فرزندانشان رسیدگی می کنند. بنایر گفته مدیران مدرسه مادران در انجمن های مدرسه بیشتر از پدران حضور پیدا می کنند و از اوضاع مدرسه بیشتر مطلع هستند پس هردو به یک اندازه سهیم بوده و نقش دارند.

 

دریافت پرونده الکترونیکی دانش آموز

دریافت پرونده دانش آموز به صورت الکترونیکی با راه اندازی برنامه ممکن شده است. دانش آموزان می توانند با مراجعه به برنامه پادا پرونده تحصیلی خود را به صورت آنلاین و الکترونیکی دریافت کنند.

 

پرونده الکترونیکی

پرونده الکترونیکی دانش آموز شامل تمامی اطلاعات آموزشی و سوابق درسی و تحصیلی دانش آموز می باشد. از جمله مواردی که در پرونده الکترونیکی دانش آموز ثبت می شود، نمرات دریافتی دانش آموز در طول سال تحصیلی در مدرسه و نتایج آزمون ها و پیشرفت دانش آموز از جمله موارد ثبت شده در این سامانه می باشد.

دانش آموزی که قصد ادامه تحصیل دارد و می خواهد برای ادامه تحصیل به مدرسه دیگر برود باید پرونده تحصیلی خود را به مدرسه مقصد ارائه دهد تا بتواند ثبت نام کند. به دلیل شیوع این بیماری واگیر دار کرونا آموزش و پرورش این امکان را برای دانش آموزان فراهم کرده است تا بتوانند به صورت الکترونیکی پرونده تحصیلی خودشان را دریافت کنند. و بسیاری از والدین از این موضوع بی اطلاع بوده اند.

موارد ثبت شده در پرونده دانش آموز شامل همان مواردی و نمراتی می باشد که در سامانه های سیدا و سناد دانش آموزی درج شده است. نسخه الکترونیکی پرونده دانش آموزان هیچ گونه مغایرتی با نسخه دستی ندارد و بعد از رفع نواقص به سامانه سیدا منتقل می شود و برای دانش آموزان قابل دریافت می باشد. در صورت داشتن هر گونه سوال در این خصوص می توانید با ایران تحصیل در تماس باشید تا شما را به نحوه احسنت راهنمایی کنند.

درخواست پرونده دانش آموز

تحویل مدارک تحصیلی دانش آموز

تحویل مدارک تحصیلی دانش آموز به ذینفع در صورت داشتن سن ۱۸ سال تمام و یا ولی دانش آموز و داوطلب آزاد با ارائه مدارک شناسایی عکس دار امکان پذیر می باشد.

تحویل اصل گواهی نامه پایان دوره متوسطه و پیش دانشگاهی به دانشجویان مشمول نظام وظیفه در صورتی ممکن می باشد که کارت معافیت از خدمت و یا کارت دانشجویی معتبر و احراز هویت ضمن تاییدیه گواهی اشتغال به تحصیل در دانشگاه و امضا و انگشت شخص در هنگام تحویل مدرک بسیار ضروری می باشد.

تحویل مدرک تحصیلی به دانش آموزی که به دلیل تخلف از تحصیل محروم شده است و نتوانسته است در امتحانات نهایی شرکت کند، تا قبل از اتمام محرومیتش مجاز نمی باشد.

 

مطالب مرتبط

مدارک لازم در پرونده تحصیلی دانش آموزان ۱۴۰۳

پیگیری پرونده قضایی با شماره پرونده

دریافت پرونده الکترونیکی دانش آموزان + ورود مستقیم

4/5 - (3 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

شرایط تحویل مدارک تحصیلی دانش آموزان چیست؟

تحویل مدارک تحصیلی دانش آموز به ذینفع در صورت داشتن سن ۱۸ سال تمام و یا ولی دانش آموز و داوطلب آزاد با ارائه مدارک شناسایی عکس دار امکان پذیر می باشد.

آیا پرونده تحصیلی دانش آموز را به مادر او نیز تحویل می دهند؟

مادر دانش آموز در صورتی که از مراجع قانونی نامه داشته باشد می تواند اقدام به گرفتن پرونده از مدرسه کند.

نظرات

6 دیدگاه دربارهٔ «شرایط درخواست پرونده دانش آموز از مدرسه + آیین نامه انتقال دانش آموزان»

  1. Avatar photo لیزابل گفت:

    سلام
    پدر و مادر مم دد حال جدا شدن هستم و مادرم میخواد مدرسه مرا انتقال دهد آیا برای انتقال پرونده باید پدر امضا بکند یا نه؟ زیرا زمانی که مادرم رفت مدیر مدرسه ام گفت که باید پدرم امضا کند برای انتقال پرونده آیا درست است یا نه؟

    1. Avatar photo مشاور رضایی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله باید پدر رضایت انتقال دهند

  2. Avatar photo سلمان زردکانلو گفت:

    ایاپاسخ سوال یامشکل راایمیل میکنیدیادرهمین صفحه منتطرپاسخ باشم

    1. Avatar photo مشاور صادقی گفت:

      سوال تون چی بود؟

      1. Avatar photo امیرعباس چگینی گفت:

        سلام من به علت اینکه علاقه ای که به رشتم ندارم و مدرسم بسیار دور است میخواهم مدرسه ام را عوض کنم وبه مدرسه منطقه خود انتقال پیدا کنم
        چه نکاتی را باید انجام بدم
        کلاس دهم
        انتقال از مدرسه ابتکار به میرشاولد
        منطقه ملایر

        1. Avatar photo مشاور صادقی گفت:

          سلام وقت بخیر
          با آموزش وپرورش باید هماهنگ کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • مدرک تحصیلی و شرایط استخدام بانک ملی

    مدرک تحصیلی و شرایط استخدام بانک ملی در سال 1403

    شرایط استخدام بانک ملی در سال 1403 اعلام شد. کلیه افراد پس از کسب اطلاعات در رابطه با شرایط شرکت در آزمون استخدامی بانک ملی، از جمله حداقل معدل برای استخدام بانک ملی و یا مدرک تحصیلی لازم برای استخدام...
  • استخدام بانک ملی

    استخدام بانک ملی 1403 + ثبت نام آزمون، زمان، رشته ها و شرایط

    ثبت نام برای استخدام بانک ملی در سال 1403 برای تمامی افراد متقاضی ورود به این بانک معتبر در سایت استخدام بانک ملی آغاز شد. کلیه داوطلبان می‌توانند بعد از کسب اطلاعات در رابطه با شرایط و زمان استخدام پیمانی...
  • ثبت نام حوزه علمیه خواهران

    ثبت نام حوزه علمیه خواهران 1403 + زمان، شرایط و مدارک

    افراد علاقه‌مند در رشته‌های معارف و حوزوی می‌توانند برای ثبت نام حوزه علمیه خواهران در سال جاری اقدام نمایند. حوزه علمیه خواهران برای سه مقطع عمومی (کارشناسی)، عالی (کارشناسی ارشد) و تخصصی (دکتری) دانشجو می‌پذیرد. بنابراین داوطلبان می‌توانند بعد از...
  • منابع آزمون استخدامی آموزش و پرورش

    منابع آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۳ + بهترین منابع

    قبولی در آزمون استخدامی نیازمند مطالعه دقیق منابع آزمون استخدامی آموزش و پرورش  است. به همین دلیل در این مقاله از سایت ایران تحصیل قصد داریم تا به معرفی بهترین منابع استخدامی آموزش و پرورشو منابع تخصصی آزمون استخدامی بپردازیم....
تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)