ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

ثبت درخواست مهمانی پیام نور 1403 + زمان و شرایط

ثبت نام مهمانی دانشگاه پیام نور
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

برای ثبت درخواست مهمانی پیام نور آنلاین تماس بگیرید.

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

 شرایط ثبت نام مهمانی دانشگاه پیام نور ۱۴۰۳ اعلام شد. کلیه افراد متقاضی اخذ مهمانی در دانشگاه‌های دیگر الزاما باید از این شرایط مطلع باشند و سپس جهت ثبت نام نقل و انتقالات دانشگاه پیام نور اقدام نمایند. البته دانشجویان تنها در بازه زمانی خاصی قادر به انجام مراحل ثبت نام و ارائه مدارک خواهند بود و پس از آن با درخواست آن‌ها موافقت نمی‌شود. بنابراین برای اینکه درخواست مهمان موقت و یا مهمان دائمی خود را در سامانه جامع گلستان ثبت کنید، باید از شرایط و زمان و نحوه ورود به سایت osreg.pnu.ac.ir مطلع باشید. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید که مهلت مهمان شدن در دانشگاه پیام نور چقدر است و چگونه می‌توان راحت‌تر آن را اخذ کرد، می‌توانید از متخصصین تحصیلی ما راهنمایی بگیرید.

ثبت نام مهمانی دانشگاه پیام نور

دانشگاه پیام نور مثل سایر دانشگاه‌های دولتی نظیر سراسری، علمی کاربردی، پردیس خودگردان و حتی دانشگاه‌های آزاد، دانشجوی مهمان می‌پذیرد. به این ترتیب افرادی که به دلیل ازدواج و جابه‌جایی محل سکونت، ابتلا به بیماری و یا هر دلیلی دیگر قصد مهمان شدن در دانشگاهی دیگر را دارند؛ می‌توانند از طریق ثبت نام مهمانی دانشگاه پیام نور اقدامات لازم را انجام دهند.

در مواردی ممکن است، دانشجو به هر دلیلی قادر به ادامه تحصیل در دانشگاهی که در آن پذیرفته شده نباشد و تصمیم بگیرد واحدهای درسی خود را در دانشگاه دیگری بگذارند. برای این کار می‌تواند با استفاده ار یکی از طرق اخذ انتقالی یا اخذ مهمان به یک دانشگاه دیگر برود. دانشجویی که از انتقالی استفاده می‌کند، شامل یک سری قوانین در زمانه تطبیق دروس، میزان معدل و اخذ مدرک تحصیلی می‌شود که با شرایط مهمانی دارای تفاوت‌هایی است.

ثبت نام مهمانی دانشگاه پیام نور

اما متقاضیان ثبت نام مهمانی دانشگاه پیام نور می‌توانند از دو گزینه مهمان دائم و مهمان موقت بهره ببرند. البته توجه داشته باشید که هر دانشگاهی آیین نامه‌های خاص خود را در این زمینه دارد. برای مثال، پذیرش دانشجوی مهمان در دانشگاه سراسری با آزاد یا پیام نور متفاوت است. بنابراین، قبل از هر چیز از شرایط مربوطه آگاه شوید تا درخواستتان با سرعت و سهولت بیشتری به موافقت منجر شود.

زمان ثبت نام مهمانی دانشگاه پیام نور

زمان ثبت نام مهمانی دانشگاه پیام نور در هر سال دو مرتبه اعلام می‌شود. همانطور که می‌دانید هر رشته دارای مدیریت و زیر مجموعه‌ای متفاوت از دیگر گروه‌ها است که تقویم آموزشی خود را متناسب با نیمسال اول و نیمسال دوم آماده می‌کنند. بنابراین با توجه به این موارد دانشجویانی که می‌خواهند در دانشگاهی دیگر به صورت موقت یا دائم مهمان شوند، باید پیش از شروع ترم برای اطلاع از شرایط و ارسال مدارک پرس و جو کنند.

با توجه به توضیحاتی که ارائه دادیم و مانند هر روند اداری دیگر، زمان ثبت نام مهمانی دانشگاه پیام نور نیز در بازه زمانی مشخصی قابل انجام است. تاریخ مقرر شده برای این چنین مواردی به طور معمول در تقویم آموزشی سامانه اطلاع رسانی دانشگاه درج می‌شود. در سال جاری نیز همچون سال‌های گذشته، زمان ثبت نام مهمانی نیمسال اول این دانشگاه از 3 شهریور آغاز شده و تا 8 مهر ماه ادامه دارد. 

زمان ثبت در خواست جهت اخذ مهمانی در نیمسال دوم نیز در دی ماه خواهد بود. به نظر می‌رسد که این بازه زمانی برای دریافت مهمانی دائم و یا موقت، مناسب باشد. به این ترتیب توصیه می‌کنیم که متقاضیان در این مهلت داده شده برای ثبت نام مهمانی دانشگاه پیام نور اقدام نمایند. چرا که معمولا مهلت نقل و انتقالات مهمانی برای دانشجویان تمدید نمی‌شود. اگر سوالی درباره این مبحث داشتید، با کارشناسان ما در ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

جهت اطلاع از شرایط مهمانی دانشگاه پیام نورروی لینک مربوطه کلیک کنید.

بنر کال تو اکشن

نحوه ثبت نام مهمانی دانشگاه پیام نور

دانشجویانی که می‌خواهند برای انتقالی در دانشگاه پیام نور درخواست بدهند، باید ابتدا با دانشگاه مبدا و بعد با دانشگاه مقصد صحبت کنند. در صورتی که یکی از دو طرف با انتقالی دانشجو موافق نباشند، نقل و انتقال مهمان دائم یا موقت فرد با مشکل مواجه می‌شود. اما سوالی که برای بسیاری از مخاطبان مطرح شده، این است که نحوه ثبت نام مهمانی در دانشکاه پیام نور به چه صورت انجام می‌شود.

فردی که در دانشگاه پیام نور تحصیل می‌کند، همانند فرایند ثبت نام انتقالی دانشگاه آزاد و سایر مؤسسات آموزش عالی، باید طی دو مرحله درخواست مهمان یا انتقالی خود را تحویل دهد. در مرحله اول، ثبت نام به صورت حضوری خواهد بود. بدین گونه که فرد به واحد دانشگاهی محل تحصیل خود مراجعه کرده و همه مراحل و مدارک لازم را ارائه می‌دهد.

نحوه ثبت نام مهمانی دانشگاه پیام نور

در مرحله دوم، لازم است که با ورود به سامانه نقل و انتقال دانشجویی از طریق سایت osreg.pnu.ac.ir برای دریافت نتیجه نهایی گزینه‌های خواسته شده را تکمیل کند. گفتنی است که تا زمانی که وضعیت پذیرش یا عدم پذیرش ثبت نام مهمانی دانشگاه پیام نور مشخص نشود، امکان انتخاب واحد وجود ندارد. البته باید پیش از ارسال درخواست خود به صورت حضوری به واحد آموزشی دانشکده مراجعه کنید.

راهنمای اخذ مهمانی دانشگاه پیام نور

برای تکمیل ثبت نام مهمانی دانشگاه پیام نور، باید به سامانه گلستان دانشگاه پیام نور وارد شوید. برای این منظور بایستی مراحل زیر را طی کنید:

  • جستجوی آدرس سامانه گلستان به آدرس اینترنتی reg.pnu.ac.ir
  • انتخاب گزینه ورود به سیستم 
  • وارد کردن شماره دانشجویی و رمز ورود
  • کلیک بر روی گزینه آموزش، دانشجو، درخواست ها، تقاضای انتقال و مهمان
  • کلیک بر روی باکس تقاضای انتقال و انتقال و نهایتا ورود به صفحه اصلی 

راهنمای اخذ مهمانی دانشگاه پیام نور

نکته مهم این قسمت، وارد نمودن وضعیت تایید دانشگاه مبدا و وضعیت تایید دانشگاه مقصد است. چرا که در صورت ثبت این موارد نتایج نهایی درخواست مهمانی برایتان ارسال می‌شود.

برای کسب اطلاع از شرایط مهمانی دانشگاه آزادروی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

شرایط پذیرش ثبت نام مهمانی دانشگاه پیام نور

مسلما دانشگاه پیام نور برای قبول درخواست مهمانی هر دانشجو، شرایطی را در نظر گرفته است که تنها در صورت داشتن آن‌ها به او مهمانی تعلق می‌گیرد. این شرایط در 5 ماده جمع آوری شده که در جدول زیر ارائه شده‌ است.

 ماده 1
  •  محل اشتغال دائم دانشجوی دختر در زمان دانشجویی در نزدیکترین محل به دانشگاه مقصد واقع شده باشد.
  • سرپرست خانواده دانشجو فوت کرده یا دچار معلولیت شدیدی گردد، به طوری که فرد در دوران دانشجویی به عنوان کفیل خانواده محسوب شود.
  • دانشجو در طول دوره دانشجویی دچار معلویت هایی شود که در تحصیل او تاثیر گذار باشد
  • دانشجو دارای یک بیماری خاص باشد، که البته این مورد نیاز به تأیید مراجع ذی صلاح دارد.
  • محل اشتغال دانشجو و یا همسر وی به مکان دیگری تغییر کرده باشد. البته باید دلایل و مدارک لازم ارائه گردد.
ماده 2
  •  اخذ مهمان از ناحیه بالا به پایین بلامانع است.
 ماده 3
  • دانشجو تنها در صورتی می تواند به دانشگاه های دیگر هم گروه خود برود که دروس در نیمسال پایانی (ترم آخر) ارائه نشده باشد. در این صورت موافقیت دانشگاه مبدا و مقصد بلامانع است.
 ماده 4: اخذ مهمانی دانشجویان دوره کارشناسی در مرکز بین الملل برون مرزی دانشگاه پیام نور به داخل کشور
  • دانشجویی کارشناسی که متقاضی مهمان دائم یا موقت است، بایستی بعد از سپری کردن یک نیمسال تحصیلی و 12 واحد درسی در مرکز بین الملل  با احتساب نمره های مردودی 12 درخواست مهمانی دهد.
  • فردی که قصد اخذ مهمان دائم یا موقت دارد، باید حداقل 45 روز قبل از شروع نیمسال تحصیلی بر اساس تقویم آموزشی، ثبت نام مهمانی دانشگاه پیام نور خود را تحویل دهد. 
  • دانشجوی دوره کارشناسی که موفق به اخذ مهمانی در دانشگاه های پیام نور کشور شده است، موظف است تا 50 درصد شهریه متغیر و ثابت دانشگاه مبدا را در ابتدای هر نیمسال تحصیلی در وجه ریالی مطابق با نزخ ارز مرکز مبادلات پرداخت نماید.
  • دانشجویی که به صورت مهمان موقت یا دائم در یکی از مراکز دانشگاه پیام نور داخلی تحصیل می کند، برای اخذ مدرک تحصیلی بایستی در امتحان مرکز بین املل شرکت نموده و نمره مجاز و قبولی را کسب کند.
  • چنانچه با درخواست مهمان دائم یا موقت دانشجو از سوی مرکز بین الملل موافق شود، فرد باید موضوع در شورای آموزشی استان مقصد مطرح تا نسبت به ثبت نام و اخذ شهریه مربوطه اقدام نمایند.

انواع ثبت نام مهمانی در دانشگاه پیام نور

به صورت کلی مهمانی در دانشگاه سراسری، آزاد و پیام نور به سه مورد تقسیم می‌شود که در ادامه به هر یک از انواع ثبت نام مهمانی در دانشگاه پیام نور اشاره خواهیم کرد:

مهمان موقت:

به دانشجویانی که بنا به دلایلی مشخص و ضروری برای چند ترم به صورت موقت، دانشگاه مبدا خود را ترک کرده و به دانشگاه دیگری می‌روند، مهمان موقت گفته می‌شود.

مهمان دائم:

به دانشجویانی که امکان ماندن در دانشگاه مبدا و یا امکان برگشت در دانشگاهی که در آن قبول شده بودند را ندارند، مهمان دائم گفته می‌شود. این دسته از افراد باید در دانشگاه مقصد ادامه تحصیل دهند.

مهمان اضطراری:

این ویژگی تنها برای دانشجویانی فعال است که در سال آخر تحصیلی هستند و بنابراین می‌توانند درخواست مهمان اضطراری خود را در سامانه ثبت کنند.

شهریه اخذ مهمانی در دانشگاه پیام نور

در سال‌های گذشته اگر یک دانشجوی دانشگاه پیام نور از تسهیلاتی همچون مهمانی یا انتقالی استفاده می‌کرد، موظف بود که شهریه دانشگاه پیام نور را در دانشگاه مقصد با ضریب بالاتری بپردازد. اما خوشبختانه بعد از اعتراضاتی که دانشجویان به این قانون داشتند، مسئولین ذیربط تغییراتی را در آیین نامه اجرا نمودند که می‌توان آن‌ها را به شرح زیر توصیف کرد.

  1. دانشجویانی که موفق به اخذ مهمانی  موقت یا دائم  در یکی مراکز چهارگانه دانشگاه های پیام نور تهران ( یعنی پیام نور تهران شمال، پیام نور تهران جنوب، پیام نور تهران شرق و پیام نور تهران غرب) می شوند، باید شهریه متغیر را با ضریب 1/3 پرداخت نمایند.
    شهریه اخذ مهمانی در دانشگاه پیام نور
  2. دانشجویان دانشگاه پیام نور که در یکی از مراکز استان و یا شهرهای پاکدشت،ورامین، دماوند، ری و لواسان به آن ها مهمان موقت یا دائم تعلق گرفته است، شهریه را باید با ضریب 1/2 واریز کنند.
  3. افرادی که در یکی از مراکز با نواحی پایین تر به بالاتر به غیر از شهرهای قید شده در بند 1 و 2 مهمان موقت یا دائم بگیرند، شهریه متغیر آن ها بدون ضریب است.

البته در مواردی دانشجویان به علت آشنایی نداشتن با روند محاسبه شهریه و یا میزان هزینه مورد تحصیل در دانشگاه مقصد، دچار پشیمانی یا مشکلاتی می شوند، که توصیه می شود حتماً از قبل با یک مشاور تحصیلی خبره مشورت کنند.

تفاوت مهمانی و انتقالی

برای برخی از افراد تفاوت میان مهمان و انتقالی مبهم است. اما اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم، می‌توان گفت که به آیین نامه نقل و انتقالات فردی که برای دانشگاه دیگری انتقالی می‌گیرد، تحصیل خود را به طور کلی در دانشگاه دیگری ادامه خواهد داد و بعد از فارغ التحصیلی مدرک وی توسط دانشگاه مقصد صادر می‌گردد. اما برای فردی که در ثبت نام مهمانی دانشگاه پیام نور شرکت کرده و درخواستش پذیرفته شده است، می‌تواند متناسب با شرایط از مهمانی موقت یا دائم استفاده کند.

همچنین، مهلت مهمان شدن در دانشگاه پیام نور برای دانشجویی که مهمان موقت می‌گیرد، تنها چند واحد یا چند ترم خواهد بود و بایستی شهریه نوبت اول یا دوم را پرداخت نماید.  مهمان دائم نیز، همانطور که از نام آن بر می‌آید تا آخر دوره تحصیلی در دانشگاه مقصد تحصیل می‌کند. با این تفاوت که مدرک فارغ التحصیلی توسط دانشگاه مبدا صادر می‌گردد.

شرایط اخذ انتقالی دانشگاه پیام نور

همانطور که گفته شد قوانین مربوطه به ثبت نام مهمانی دانشگاه پیام نور دانشگاه پیام نور با یکدیگر متفاوت است. در موارد زیر این شرایط را مرور می‌کنیم:

  1. هیچ منعی برای ادامه تحصیل در دانشگاه مبدا برای دانشجو وجود نداشته باشد.
  2. رشته تحصیلی که دانشجو در دانشگاه مبدا مشغول تحصیل آن است، در دانشگاه مقصد نیز وجود داشته باشد.
  3. فرد متقاضی، حداقل 12 واحد درسی را با حداقل معدل 12 در دانشگاه مبدا گذرانده باشد.
  4. دانشجویان رشته های پیام نور می‌توانند برای دانشگاه‌هایی دیگری همچون غیر انتفاعی یا نیمه حضوری مهمانی بگیرند و این امر بلامانع است.

کال تو اکشن راهنمای تلفنی

اخذ مهمانی در مقطع کارشناسی ارشد پیام نور

از آنجا که دانشجویان مقطع ارشد و دکترا در دانشگاه پیام نور، امکان استفاده از تسهیلات انتقالی ندارند، این دانشگاه شرایطی را فراهم کرده تا افراد مذکور بتوانند از مهمانی دائم یا موقت استفاده نمایند. بدین ترتیب دانشجویان رشته های ارشد فراگیر پیام نور برای اخذ مهمانی می‌توانند اقدام نمایند. برای این افراد این امکان وجود دارد که کمتر از نصف واحدهای درسی خود را در دانشگاه مبدا بگذارنند. 

اگر یکی از دانشجوی ارشد پیام نور بخواهد در یکی از دانشگاه‌های دولتی یا غیر دولتی میهمانی اخذ کند، در صورت موافقت دانشگاه‌های مبدا و مقصد بلامانع خواهد بود. البته تا زمانی که واحدهای درسی مربوطه در مرکز دانشگاه ارائه می‌گردد، نمی‌توان در دانشگاه‌های دولتی دیگر مهمانی گرفت. هرچند گفتنی است که در نیمسال اول به دانشجویان ارشد پیام نور، مهمانی تعلق نخواهد گرفت.

خلاصه مطالب

در این مقاله به نحوه، و شرایط لازم جهت ثبت نام مهمانی دانشگاه پیام نور پرداختیم و دیدیم که زمان بندی و مهلت مهمان شدن در دانشگاه پیام نور به چه صورت است. چنانچه شما نیز از جمله دانشجویانی هستید که قصد برخورداری از تسهیلاتی همچون انتقالی و مهمانی موقت و دائم را دارید، می‌توانید برای تسهیل هر چه بیشتر و سرعت دادن به مراحل اداری آن با کارشناسان ما در ایران تحصیل از طریق شماره تماس های موجود در سایت در تمامی روزهای هفته از ساعت 8 صبح الی 12 شب تماس حاصل نموده و راهنمایی بگیرید.

برای دانلود فایل PDF ثبت نام مهمانی دانشگاه پیام نور کلیک کنید.

5/5 - (2 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

برای ثبت درخواست مهمانی پیام نور آنلاین تماس بگیرید.

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

ثبت نام مهمانی دانشگاه پیام نور چه زمانی است؟

زمان ثبت نام برای نیمسال اول از اوایل شهریو تا اوسط مهر و برای نیمسال دوم از نیز در بهمن است.

چگونه برای مهمانی پیام نور ثبت نام کنیم؟

متقاضیان بایستی در طی دو مرحله حضوری و غیر حضوری درخواست خود را به ثبت برسانند.

آیا در مقطع ارشد نیز می توان در دانشگاه پیام نور مهمانی گرفت؟

بله این افراد تحت شرایطی خاصی می‌توانند مهمانی بگیرند. برای اطلاع بیشتر می توانید با همکاران ما تماس بگیرید.

نظرات

6 دیدگاه دربارهٔ «ثبت درخواست مهمانی پیام نور 1403 + زمان و شرایط»

  1. Avatar photo فاطمه نقی زاده گفت:

    باسلام. من امسال دانشگاه پیام نورمرند، رشته ی روانشناسی قبول شدم. خودم متاهل ودارای یه نوزاددخترده ماهه هستم تبریز زندگی می‌کنیم محل کارهمسرم هم تبریزه.من باشرایطی که دارم نمیتونم برم مرندوبرگردم اونجاهم کسی رو ندارم که دخترموبذارم پیشش،باتوجه به شرایط من آیا من میتونم الان که ترم یک محسوب میشه، از انتقالی یا مهمانی پیام نور استفاده کنم؟! لطفا منو راهنمایی کنین

    1. Avatar photo مشاور مرادیان گفت:

      سلام وقت بخیر
      در صورت داشتن سهمیه ایثارگری ترم اول می توانید درخواست مهمانی کنید

  2. Avatar photo رضادوست گفت:

    سلام
    بعد از ثبت نام مهمانی دانشگاه پیام نور تا چند ترم میشه توی اون دانشگاه درس خوند؟

    1. Avatar photo مشاور ذوالنورنیا گفت:

      سلام وقت بخیر
      حداکثر 3 ترم

  3. Avatar photo شیوا حسینی گفت:

    بدون اطلاع دانشگاه قبلی میشه تو پیام نور به عنوان مهمان ثبت نام کرد؟؟ من خیلی ناگهانی از بندرعباس نقل مکان کردم تبریز و خیلی سختمه دوباره برم بندرعباس

    1. Avatar photo مشاور ذوالنورنیا گفت:

      سلام وقت بخیر
      خیر این امکان را ندارید باید دانشگاه مبدا و مقصد قبول کنند و باید در سایت منادا هم درخداست دهید بابت انتقالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • رشته‌های بدون کنکور پیام نور

    رشته‌های بدون کنکور پیام نور 1403 + شرایط و دانشگاه ها

    لیست رشته های جدید پیام نور بدون کنکور 1403 اعلام شد. دانشگاه پیام نور مثل دیگر دانشگاه‌های سراسری و آزاد کشور به صورت بدون کنکور و براساس سوابق تحصیلی، رشته‌های متعددی را ارائه داده است. داوطلبانی که قصد تحصیل در...
  • شرایط انصراف از دانشگاه پیام نور

    شرایط انصراف از دانشگاه پیام نور ۱۴۰۳ + هزینه و مراحل

    شرایط انصراف از دانشگاه پیام نور ۱۴۰۳ مشخص شد. آن دسته از دانشجویانی که به هر دلیلی مایل به ترک تحصیل در این دانشگاه هستند، می‌توانند با ارائه فرم و مدارک انصراف از دانشگاه پیام نور برای این امر اقدام...
  • ثبت نام نقل و انتقالات دانشگاه پیام نور

    زمان ثبت نام نقل و انتقالات دانشگاه پیام نور ۱۴۰۳ اعلام شد. دانشجویانی که به هردلیلی علاقه مند به تغییر واحد دانشگاهی خود هستند، می توانند با ورود به سامانه نقل و انتقالات پیام نور درخواست خود را ثبت کرده...
  • ترم تابستان پیام نور ۱۴۰۳

    ترم تابستان پیام نور ۱۴۰۳ + شهریه، دروس و تعداد واحد

    ترم تابستان پیام نور، ثبت نام در ترم تابستان دانشگاه پیام نور اجباری نیست و دانشجویان می توانند تا سقف 8 واحد در این ترم واحد اتخاذ کنند. انتخاب واحد ترم تابستان دانشگاه پیام نور در هر سال در زمان مشخصی...
تماس با مشاور