ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

تبدیل معافیت پزشکی به کفالت

از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

پیش از هر اقدامی شما باید با مسیری که در پیش رو دارید آشنا باشید. مطمئنا برای تبدیل معافیت پزشکی به کفالت مراحلی وجود دارد که اگر از آن مطلع باشید سریع تر به نتیجه خواهید رسید.معافیت پزشکی موجب محروم شدن افراد از برخی از موقعیت های شغلی می شود و کارفرما ها بیشتر برای استخدام افرادی که از این معافیت استفاده نکرده اند تمایل دارند به همین سبب عده ای به دنبال ابطال معافیت پزشکی می باشند.

در این مقاله به چگونگی ابطال کارت معافیت پزشکی و تبدیل آن به کفالت پرداخته ایم. همچنین در ارتباط با شرایط ابطال کارت معافیت،مدارک لازم لغو کارت معافیت پزشکی،شرایط ابطال کارت معافیت پزشکی اعصاب و روان،هزینه ی ابطال کارت معافیت پزشکی و معافیت های وزارت بهداشت مطالبی ارائه شده است. در صورت وجود هر گونه سوال در این زمینه با کارشناسان ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

 

آیا ابطال کارت معافیت پزشکی مقدور است؟

ابطال کارت معافیت پزشکی سربازی ممکن است موجب ایجاد محدودیت هایی شود به طور مثال این کار می تواند به عدم موفقیت در استخدام در بسیاری از شغل ها و مشکلاتی در کسب گواهینامه راهنمایی رانندگی منجر شود. بنابراین برخی از افراد به ابطال این کارت می اندیشند، تا بعد از انجام آن بتوانند اقدام به انجام مواردی مانند استخدام در مراکز دولتی یا ثبت نام در ارگان های به خصوص نمایند.

 

شرایط ابطال کارت معافیت پزشکی

نکته ی قابل توجه در این خصوص این است که مشمولان باید پس از لغو معافیت پزشکی به خدمت سربازی دو ساله بپردازند.نکته ای که متقاضیان باید به آن توجه داشته باشند وضعیت سلامتی خودشان است چرا که می تواند مانع ابطال کارت معافیت شود در واقع  فرد باید درسلامت کامل باشد تا بتواند برای لغو معافیت خود اقدام کند. شرایط ابطال کارت معافیت پزشکی از موضوعات مهمی است که باید پیش از اقدام در این خصوص تحقیق و مطالعه انجام شود.علاوه بر سلامت بدنی که شرط اساسی ابطال کارت معافیت است، انجام این امر شرایط دیگری نیز دارد که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

اهمیت سن ابطال کارت در آن است که مشمول در هر سنی نمی تواند برای ابطال کارت معافیت پزشکی اقدام کنند و برای افراد با مدارک تحصیلی متفاوت شرایط سنی متفاوت است. به طور مثال افراد با مدرک تحصیلی دیپلم یا فوق دیپلم تنها تا پایان سی سالگی می توانند معافیت خود را لغو کنند در ادامه ی این مقاله سایر مدارک تحصیلی از فوق لیسانس و دکتر یاز این منظر بررسی می شود.

  • شرایط سنی برای افراد مشمول با مدرک تحصیلی زیر دیپلم و یا دیپلم حداکثر 30 سال است.
  • این شرایط برای مشمولان با مدرک لیسانس 33 سال و برای مدرک کارشناسی ارشد حداکثر 36 سال می باشد.
  • شرایط سنی برای افراد مشمول که مدرک دکتری دارند حداکثر 40 سال تصویب شده است.

از دیگر موضوعات قابل بحث عدم امکان تبدیل معافیت پزشکی به کفالت می باشد چرا که افراد باید بلافاصله پس از ابطال کارت معافیت خود به خدمت سربازی اعزام شوند. به طور کلی افرادی که معافیت پزشکی خود را ابطال می کنند نمی توانند از هیچ از یک از معافیت های دیگر شامل کفالت،ایثارگری و غیره استفاده نمایند و باید بلافاصله به خدمت سربازی اعزام شوند.

 

تبدیل معافیت پزشکی به کفالت

تبدیل معافیت پزشکی به کفالت

 

مدارک لازم برای لغو معافیت پزشکی سربازی

در ابتدا شایان ذکر است که مدارک این امر برای تمام مشمولان یکسان است بنابراین چنانچه یکی از مدارک زیر را ندارید امکان ابطال کارت تحت هیچ شرایطی امکان پذیر نخواهد بود.

از مدارک مورد نیاز می تواند به موارد زیر اشاره کرد:

ارائه ی مدارک شناسایی شامل شناسنامه،کارت ملی،عکس پرسنلی که به تازگی گرفته شده باشد و مدارکی از این قبیل که برای اثبات هویت شخص مشمول لازم است.کارت معافیت پزشکی بی شک از جمله مدارکی است که وجود آن در پرونده شخص متقاضی لازم است.. همچنین افرادی که برای لغو معافیت پزشکی خود اقدام می کنند باید تعهد دهند که بلافاصله به خدمت سربازی اعزام خواهند شد. فردی که قصد ابطال معافیت پزشکی خود را دارد باید علاوه بر مدارک ذکر شده باید برای معاینه ی پزشکی و دریافت تائیدیه سلامت اقدام نماید.بنابراین مدارک به طور کلی شامل موارد زیر است:

  • اصل کارت معافیت پزشکی
  • تعهدی مبنی بر اعزام به خدمت سربازی در اولین فرصت
  • برگه معاینه پزشکی و تائید صلاحیت تحصیلی

 

چگونگی تبدیل کارت معافیت پزشکی به کفالت

بسیاری از افرادی که کارت معافیت پزشکی دریافت کرده اند اما از شرایط دریافت معافیت از طریق کفالت هم برخورداراند، به دنبال تبدیل آن به کفالت هستند.چرا که معافیت سربازی محدودیت هایی در زمینه پیدا کردن شغل به همراه دارد.مطابق قوانین مربوطه آن دسته از مشمولانی که کارت معافیت پزشکی خود را دریافت کرده اند،نمی توانند به هیچ عنوان به دلیل حائز شرایط کفالت بودن،کارت معافیت پزشکی خود را ابطال نمایند. کفالت مادر از رایج ترین روش های دریافت معافیت سربازی می باشد.از شرایط دریافت این نوع معافیت، در قید حیات نبودن پدر و یا طلاق پدر و مادر است. به نحوی که نیازمند بودن مادر به فرزند خود تائید شود می باشد.لازم به ذکر است مشمول باید تنها پسر بالای 18 سال خانواده باشد.اقدام برای این نوع معافیت در صورتی امکان پذیر است که مشمول از قبل برای دریافت معافیت پزشکی اقدام نکرده باشد و کارت معافیت پزشکی دریافت نکرده باشد.

مراحل دریافت معافیت کفالت

  • دريافت دفترچه راهنماي خدمت سربازی از دفاتر خدمات انتظامي
  • مراجعه به دفاتر خدمات انتظامي به همراه كليه مدارك مورد نياز
  • ثبت درخواست در سامانه توسط سرباز وظیفه عمومي
  • بررسي اطلاعات
  • استعلام از اداره ثبت احوال محل تولد پدر و مادر مشمول به صورت متمركز از سوي وظيفه عمومي
  • مراجعه مشمول به نظام وظيفه عمومي جهت دريافت نامه استعلام از ثبت احوال محل تولد پدر و مادر مشمول
  • ارسال دعوت نامه براي مشمول جهت حضور در هيئت رسيدگي در صورت داشتن شرايط معافيت
  • برگزاري جلسه هيئت رسيدگي بدوي در صورتي كه شخص در بررسي هاي اوليه حائز شرايط معافيت تشخيص داده شود.
  • در صورتي كه شخص معاف دائم شناخته شود از كارت معافيت برخوردارمی گردد و در صورتي كه سرباز شناخته شود برگه ی آماده به خدمت براي وي صادر و ارسال خواهد شد.

 

 

انواع معافیت کفالت

سازمان نظام وظیفه جدیدترین موارد معافیت کفالت را به صورت زیر ارائه کرده است:

  • پدر یا مادر بالاي 70سال سن داشته باشند.
  • تنها پسر بالای 18 سال خانواده باشد که سرپرستی و نگهدار یاز والدین خود را به عهده دارد.
  • فرد در صورتی که سرپرستی خواهرش که والدین و همسر قانونی ندارد برعهده داشته باشد معافیت کفالت به وی تعلق خواهد گرفت.
  • یگانه نوه پسر  بالای سن هجده سال دارای جد بدون فرزند باشد که به علت معینی نیاز به مراقبت داشته باشد.
  • فرد مشمولي كه همسرش فوت کرده و از او فرزند کوچک به جا مانده تا زمانی كه ازدواج نكرده باشد معاف از خدمت سربازی خواهد بود.
  • همچنین اگر همسري داشته باشد كه بعد از ازدواج دچار معلولیت شده و نیازمند مراقبت باشد نیز از سربازی معاف خواهد شد.
  • اگر سرباز در حین انجام خدمت سربازی از دنیا رود یکی از فرزندان فرد مورد نظر می تواند از معافیت استفاده کند و در صورتی که از فرزندان خانواده در حین خدمت سربازی فوت کند یکی از پسران خانواده می توانند ازمعافیت بهره مند شوند.

شرایط ابطال کارت معافیت پزشکی اعصاب و روان

شرایط ابطال معافیت پزشکی اعصاب و روان در ادامه بررسی شده است که مشمولان دارای این شرایط می توانند برای ابطال معافیت خود اقدام کنند و از محدودیت ها و مشکلات آن آسوده شوند.این موارد به شرح زیر است همچنین مشمولان این طرح می توانند با مراجعه به سامانه سازمان وظیفه عمومی ناجا به آدرس vazifeh.police.ir اطلاعات بیشتری را در این زمینه کسب نمایند.

  • مشمول باید از شرایط روانی متعادلی برخوردار باشد به نحوی که پزشکی که زمانی مشمول را بیمار تشخیص داده است باید بهبودی کامل و سلامت روانی وی را تائید کند. این معافیت بدون وجود سلامت روانی و توان جسمی کافی لغو نخواهد شد و اولین و مهم ترین شرط ابطال کارت معافیت پزشکی اعصاب و روان می باشد.

 

  • سازمان نظام وظیفه برای لغو معافیت های پزشکی اعصاب و روان مانند سایر معافیت های پزشکی محدودیت هایی را مقرر کرده است. البته این شرایط سنی به نوع مدرک تحصیلی مشمولان نیز ارتباط دارد. طبق قوانین مقرر شده برای این مورد، افرادی که مدرک تحصیلیشان زیر دیپلم، دیپلم و یا فوق دیپلم است تنها تا سن ۳۰ سالگی میتوانند معافیت خود را لغو کنند.

همچنین افراد فارغ التحصیل در مقطع لیسانس نیز تنها تا ۳۳ سالگی مهلت دارند تا برای لغو معافیت اقدام کنند. این در صورتی است که متقاضیان دارای مدرک فوق لیسانس تا ۳۶ و فارغ التحصیلان دکتری تا ۴۰ سالگی مهلت دارند.

افرادی که تمام شرایط ابطال معافیت پزشکی اعصاب و روان را داشته باشند باید پس از لغو معافیت به خدمت بروند.

 

برای اطلاع از شرایط معافیت پزشکی سربازی کلیک کنید.

 

تبدیل معافیت پزشکی به کفالت

تبدیل معافیت پزشکی به کفالت

 

مشکلات دارندگان کارت معافیت پزشکی

از مهم ترین مشکلات این افراد می توان به مواجه شدن با محدودیت هایی در بسیاری از موقعیت های شغلی و استخدامی شرکت ها اشاره کرد و این افراد در روند یافتن شغل با مشکل مواجه می شوند. چرا که کارفرمایان نیروهای انسانی سالم را ترجیح می دهند اما بهتر این است که کارفرمایان در آگهی های استخدامی خود ذکر نمایند که در هنگام استخدام آزمون عملی گرفته می شود تا دارندگان معافیت پزشکی بی دلیل از به دست آوردن شغل مورد نظر محروم نمانند. در این رابطه برخی از دستگاه ها نسبت به استخدام  افرادی که کارت معافیت اعصاب و روان دارند حساسیت بیشتری دارند بنابراین بسیاری از افراد به دلیل معایب انگشت شمار کارت معافیت پزشکی از دریافت آن اجتناب می کنند و با رفتن به سربازی دچار مشکلات عدیده ای در حین خدمت می شوند.

 

شغل مناسب افرادی که کارت معافیت پزشکی دارند

افرادی که کارت معافیت پزشکی دارند بهتر است مشاغل مناسب با وضعیت جسمانی خود را انتخاب نمایند چرا که برخی از مشاغل نیاز به توانایی فیزیکی بالایی دارند. معافیت های پزشکی که به دلایل چاقی یا لاغری اعمال می شوند معمولا مشکلی در فرایند استخدام نخواهند داشت.از طرف دیگر برخی از معافیت ها هم که به دلایلی مانند مشکلات تنفسی، بیماری های قلبی، بیماری های مربوط به بینایی،مغز و اعصاب و مشابه آن هستند از استخدام در برخی از مراکز منع شده اند.به طور مثال افرادی که دچار کم بینایی هستند ممکن است برای مشاغلی که با تایپ و نوشتن مطالب سرو کار دارند مناسب نباشند اما در مشاغل آزادی مانند فروشندگی در گل فروشی و یا بوتیک لباس توانمند و موفق باشند.

 

هزینه ابطال کارت معافیت پزشکی

هزینه ابطال کارت معافیت پزشکی توسط سازمان وظیفه و دیگر ارگان های مربوطه تعیین می شود. افرادی که می خواهند کارت معافیت خود را به هر دلیلی باطل کنند باید در زمان اقدام و مراجعه به این سازمان، هزینه ی مشخص شده را به نظام وظیفه پرداخت نمایند.طبیعی است که باطل کردن کارت و انجام معاینات پزشکی مختلف برای تایید سلامت متقاضی و پروسه های اداری مربوطه نیازمند پرداخت هزینه هایی می باشد. اما چگونگی پرداخت به این صورت است که در زمان ثبت اطلاعات و مدارک مشمولان یک شماره حساب مربوط به این سازمان در اختیار متقاضی قرار می گیرد که باید هزینه ابطال معافیت کارت پزشکی را به آن حساب واریز نمایند تا دیگر مراحل مربوط به ابطال معافیت صورت پذیرد. هزینه ای که برای این امر در نظر گرفته شده است هزینه ی زیادی نیست و نباید برای مشمولان نگرانی ایجاد کند.

 

معافیت های وزارت بهداشت شامل چه اشخاصی می شود؟

افرادی که زیر نظر وزارت بهداشت تحصیل کرده ان مشمول معافیت هایی در امر سربازی می باشند که در ادامه شرایطی که می توانند از این معافیت ها استفاده کنند مورد بررسی قرار گرفته است:

  • اشخاصی که گواهی معافیت از مقطع قبلی خود را دارند.
  • در صورتی که دارای 6 ماه خدمت داوطلبانه در جبهه باشد.
  • خانم های متاهلی که قبل از آذر 1380 فارغ اتحصیل می شوند.
  • دارا بودن بیماری های حاد با تائید شورای عالی پزشکی
  • افرادی که مشمول عملکرد استثنایی و استعداد درخشان هستند.
  • فارغ التحصیلان خارج از کشور که شهریه خود را پرداخته اند.
  • همچنین اشخاصی که پس از کاردانی رشته های اجباری یا اختیاری به مدت 12 ماه دوره امریه سربازی را گذرانده باشد.
  • افرادی که پس از مقطع کارشناسی و بالاتر از آن،دوره امریه سربازی را سپری کرده اند.

 

تبدیل معافیت پزشکی به کفالت

تبدیل معافیت پزشکی به کفالت

مراحل گرفتن معافیت پزشکی:

به عنوان اولین مرحله باید بیماری مشمول بعد از معاینه اولیه تائید شود.

 سپس با توجه به آزمایشات و معاینات شورای پزشکی بیمارستان بیماری مشمول تائید می شود.

تائید نهایی بیماری به وسیله شورای پزشکی عمومی در مرحله بعدی انجام می شود.

افراد اگر به رای صادره از شورای پزشکی اعتراض داشته باشند می توانند اعتراض خود را در دفاتر پلیس +10 ثبت نمایند.

با وجود این اعتراض پرونده پزشکی فرد به شورای عالی پزشکی ارجاع داده می شوند.همچنین لازم است توجه کنید که رای شورای پزشکی قابل اعتراض نیست و قطعی و لازم الاجراء است. اگر بیماری فرد توسط شورای پزشکی شهرستان پس از انجام معاینات تائید نشود مشمول قادر است بر اساس تشخیص شورا یا اعتراض خودش درخواست معاینات تخصصی دهد.

بیماری هایی که سبب صدور معافیت پزشکی برای شخص مشمول می شود موارد ذیل است:

  • بیماری های مربوط به پوست و بافت آن
  • بیماری های عمومی
  • بیماری های مربوط به غدد
  • بیماری ها مغز و اعصاب
  • بیماری های استخوانی
  • بیماری های شکم و دستگاه گوارش
  • بیماری های خونی و بدخیمی ها
  • بیماری های فک و دهان و دندان هم می تواند شخص را معاف کند.
  • چشم و بینایی هم می تواند باعث معافیت شخص شود.

 

آخرین اخبار معافیت پزشکی

  • شرط معافیت سربازی مشمولان خارج از کشور

خدمت نظام وظیفه برای مشمولان سربازی همواره یک دغدغه بوده، حال با اجرای برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،‌ این امکان فراهم شده است تا این متخصصان با اجرای طرح تحقیقاتی کارت معافیت سربازی دریافت کنند.معاون علمی و فناوری رییس جمهور اظهار داشت:‌ در اجرای سربازی تخصصی برای ایرانیان خارج از کشور، سخت گیری ها برای تعریف طرح تحقیقاتی کمتر است، تا ۴۰۰ دانشگاه برتر کشور را برای انجام این طرح مدنظر قرار می دهیم، این افراد می توانند با حضور در داخل کشور در مدت حدود کمتر از ۲ سال به جای انجام نظام وظیفه، طرح تحقیقاتی اجرا کنند.در اجرای این برنامه با مساعدت ستاد کل نیروهای مسلح، نظام وظیفه تخصصی را برای ایرانیان خارج از کشور در ۲ بخش طرح تحقیقاتی جایگزین خدمت در خارج از کشور و طرح تحقیقاتی جایگزین خدمت در داخل کشور  طراحی و از سال گذشته  اجرا شد. ‌بسیاری از ایرانیان خارج از کشور از این طرح استقبال کرده اند به طوری که  تاکنون برای ۱۰۰ نفر طرح نظام وظیفه تخصصی تعریف شده است.

  • مشمولان متاهل دارای دو فرزند کارت معافیت سربازی دریافت نخواهند کرد

 نمایندگان در جلسه علنی روز چهارشنبه ۲۵ اسفندماه مجلس شورای اسلامی و در جریان رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، بند الحاقی ۳ تبصره ۱۰ را حذف کردند.در این بند آمده بود که با رعایت اصل یکصد و دهم (۱۱۰) قانون اساسی و در راستای توجه به امر مقدس استحکام خانواده و تشویق به فرزندآوری، مشمولین غایب و غیر غایب متأهل دارای دو فرزند و بیشتر که بالای سی سال سن دارند، از انجام خدمت وظیفه عمومی به صورت رایگان معاف می‌شوند.

برای دانلود این مقاله به صورت PDF کلیک کنید.
  
خلاصه مطالب
از مهم ترین مشکلاتی که افراد دارای کارت معافیت پزشکی با آن مواجه می شوند می توان به محدودیت هایی در بسیاری از موقعیت های شغلی و استخدامی شرکت ها اشاره کرد. این افراد در روند یافتن شغل با مشکل مواجه می شوند. چرا که کارفرمایان نیروهای انسانی سالم را ترجیح می دهند.بنابراین بسیاری از آن ها به دنبال ابطال معافیت پزشکی خود و یا تبدیل آن به کفالت و معافیت از این طریق هستند. اما همانطور که در این مقاله به آن اشاره شد تبدیل معافیت پزشکی به کفالت ممکن نیست و مشمولان پس از لغو معافیت پزشکی خود با هیچ تبصره و قانونی مجاز به عدم حضور در سربازی نیستند و باید بلافاصله به خدمت نظام وظیفه در آیندو برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد با کارشناسان ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.
به این پست امتیاز دهید
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

چه شغل هایی برای افرادی که کارت معافیت پزشکی دارند مناسب تر است؟

افرادی که کارت معافیت پرشکی دارند بهتر است مشاغل مناسب با وضعیت جسمانی خود را انتخاب نمایند چرا که برخی از مشاغل نیاز به توانایی فیزیکی بالایی دارند. معافیت های پزشکی که به دلایل چاقی یا لاغری اعمال می شوند معمولا مشکلی در فرایند استخدام نخواهند داشت.به طور مثال افرادی که دچار کم بینایی هستند ممکن است برای مشاغلی که با تایپ و نوشتن مطالب سرو کار دارند مناسب نباشند اما در مشاغل آزادی مانند فروشندگی در گل فروشی و یا بوتیک لباس توانمند و موفق باشند.

مدارک لازم برای لغو معافیت پزشکی شامل چه مواردی است؟

علاوه بر مدارک شناسایی به مدارک زیر نیز نیاز است:

  • اصل کارت معافیت پزشکی
  • تعهدی مبنی بر اعزام به خدمت سربازی در اولین فرصت
  • برگه معاینه پزشکی و تائید صلاحیت تحصیلی

 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • معافیت پزشکی سربازی

    معافیت پزشکی سربازی 1403 + شرایط جدید و مراحل اقدام

    معافیت پزشکی سربازی یکی از انواع معافیت‌ها است که هر فرد مشمول سربازی که مشغول خدمت نظام وظیفه است، می‌تواند به وسیله آن از انجام تعهد نظام وظیفه خود معاف گردد. براساس آیین نامه و بند های معافیت پزشکی نظام...
  • معافیت کفالت پدر بالای 60 سال

    معافیت کفالت پدر بالای 60 سال + شرایط، مدارک سال 1403

    معافیت کفالت پدر بالای 60 سال فقط برای افرادی در نظر گرفته می‌شود که پدر آنها مشکلات جسمی یا روحی و روانی دارند. در سال‌های گذشته، جوانان بیشتر از 18 سال که پدر آنها 60 سال سن داشت، می‌توانستند معافیت...
  • معافیت کفالت اعتیاد پدر

    معافیت کفالت اعتیاد پدر 1403 + شرایط، مدارک و مراحل

    معافیت کفالت اعتیاد پدر برای آن دست از مشمولانی در نظر گرفته می‌شود که پدر آنها به خاطر اعتیاد، توانایی سرپرستی خانواده را ندارد. متاسفانه با رواج اعتیاد در بسیاری از افراد، ممکن است خیلی از آنها نتوانند به اندازه...
  • جواب کمیسیون پزشکی سربازی چقدر طول می کشد

    جواب کمیسیون پزشکی سربازی چقدر طول می‌ کشد؟ راهنما

    آیا می‌دانید جواب کمیسیون پزشکی سربازی چقدر طول می‌ کشد؟ و چگونه می توان رأی کمیسیون را سریعتر دریافت کرد؟ مراحل ثبت درخواست برای گرفتن معافیت پزشکی برای هر نوع بیماری یک اندازه است و تفاوت چندانی ندارد. اما شاید...
تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)