ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

نظام سالی واحدی چیست؟ تفاوت با ترمی واحدی

نظام سالی واحدی چیست؟
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

برای آشنایی بیشتر با تاثیر نظام سالی واحدی بر کنکور تماس بگیرید.

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

شرایط نظام سالی واحدی مشخص شده است. بسیاری در رابطه با مقایسه نظام سالی واحدی، ترمی واحدی و نظام قدیم سؤال می‌پرسند؛ نظام سالی واحدی قبل از نظام جدید 3-3-6 وجود داشته و در آن دانش آموزانی که مردود شده‌اند، از شرایط خاصی برای گذراندن هر ترم تحصیلی خود برخوردار بودند. معدل نظام سالی واحدی و ترمی واحدی در آزمون سراسری نیز مؤثر بوده و دارای تأثیر قطعی می‌باشد.

از سال 1380 نظام تحصیلی به نظام سالی واحدی تغیر یافته و در این نظام افراد باید حتماً در مدت دو ترم نمره قبولی را اکتساب کنند، اما در غی این صورت این فرصت را ندارند که به مقاطع بالاتر بروند.  براساس سال تحصیلی، نوع نظام تحصیلی متفاوت خواهد بود.

آشنایی با نظام‌ ترمی واحدی

👈🏿 نظام‌ ترمی واحدی همان نظام قدیم تحصیلی مدارس است که تا سال 79 ادامه داشت. دانش آموزان نظام‌ ترمی واحدی مشکلی برای حضور در آزمون سراسری نداشتند و فقط پس از ایجاد شدن نظام جدید، باید هنگام ثبت نام برای کنکور سراسری، نوع نظام تحصیلی خود را قید می‌کردند. 

کال تو اکشن تماس

👈🏿نظام‌ ترمی واحدی دارای 3 ترم تحصیلی بود. ترم اول از مهر ماه تا بهمن ماه، ترم دوم شامل بهمن ماه تا خرداد ماه و ترم سوم از خرداد تا شهریور ماه ادامه داشت. در واقع 3 کارنامه در سه ترم برای دانش آموزان منتشر می‌شد. اگر دانش آموزی نمی‌توانست درسی را پاس کند، این قرصت را داشت تا درترم بعد نمره قبولی را اتخاذ کند. نظام‌ ترمی واحدی تحصیلی در دوره دبیرستان شامل دو دوره تحصیلی بود:

دوره اول نظام‌ ترمی واحدی تحصیلی متوسطه دارای سه سال تحصیلی در دبیرستان بود. دانش آموزان پس از طی کردن مقطع راهنمایی وارد دوره دبیرستان می‌شدند. بعد از پایان این سه سال دانش آموزان دیپلم می‌گرفتند و برای آزمون سراسری ثبت نام می‌کردند.

دوره دوم نظام تحصیلی‌ترمی واحدی مقطع پیش دانشگاهی بود که یک سال طول می‌کشید. این دوره نیز دارای دو ترم در سال بود. این دوره برای دانش آموزانی که قصد حضور در کنکور و تحصیل در دانشگاه را داشتند، ضروری بود.

👈🏿 مشکل مهمی که در نظام‌ ترمی واحدی وجود داشت، این بود که دانش آموزان بدون قبول شدن در یک یا چند درس این امکان را داشتند که به مقاطع تحصیلی بالاتر رفته و همین موضوع سبب می‌شد تا دانش آموزان با پایه تحصیلی ضعیف وارد مقاطع بالاتر شوند.

آشنایی با نظام‌ ترمی واحدی

معرفی نظام سالی واحدی

👈🏿 تا سال‌های آخر دهه هفتاد نظام آموزشی‌ترمی واحدی بود، اما  بعد به سالی واحدی تغییر پیدا کرد. حتی بعد از تغییر نظام در سال‌های بعد از آن سؤال‌های جداگانه‌ای برای داوطلبان هر نظام مطرح می‌گردید. کلمات ترمی واحدی و سالی واحدی مربوط به نوع نظام آموزشی در هنگام تحصیل افراد است.

👈🏿تا پیش از سال 80 نظام تحصیلی کشور، نظام‌ ترمی واحدی بوده است. در این نوع نظام تنها سه ترم تحصیلی بود و دانش آموزان هرگز در هیچ درسی مردود نمی‌شدند و حتی اگر در مدت سه ترم نمره قبولی را کسب نمی‌کردند، این امکان را نداشتند که به مقاطع بالاتر بروند. 

👈🏿نظام سالی واحدی دارای 5 سال تحصیل در مقطع ابتدایی، 3 سال راهنمایی، 3 سال دبیرستان و یک سال هم در مقطع پیش دانشگاهی می‌باشد. ترتیب و تعداد سال‌های تحصیل در هر دو نظام‌ ترمی و سالی یکسان می‌باشد، اما شرایط و تعداد ترم‌ها در هر یک از این نظام‌ها تفاوت دارد.

👈🏿بعلاوه در سال‌های ابتدایی این نظام، مدارس پیش دانشگاهی جدای از مدارس دبیرستان بودند. همین مسأله خود برای مدیران مدرس چالش‌هایی را بوجود می‌آورد. اما پس از ترکیب این مدارس، بسیاری از مشکلات حل شد.  تحصیل در نظام سال واحدی در دبیرستان دارای دو دوره است:

دوره اول دارای نظام سالی واحدی متوسطه می‌باشد. این دوره سه سال بوده و پس از گذراندن سه سال این دوره، دانش آموزان می‌توانند مدرک دیپلم را کسب کنند.

دوره دوم نظام سالی واحدی به عنوان نظام پیش دانشگاهی شناخته می‌شود. این دوره یک ساله است و دانش آموزانی که قصد نام نویسی در کنکور سراسری هستند،باید نمره حد نصب این دوره را کسب کنند.

معرفی نظام سالی واحدی

تفاوت نظام سالی واحدی با دیگر نظام‌ ها

👈🏿نظام‌ ترمی واحد طوری طراحی شده بود که حتی اگر دانش آموزی در واحدی رد میشد، می‌توانست در  سال آینده به ادامه تحصیل بپردازد. البته در کنار تحصیل، باید واحد رد شده را انتخاب می‌کرد و دوباره در آن امتحان می‌داد.

👈🏿این روش باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری شده بود . به طور مثال اگر فردی در دروس اصلی رد می‌شد ، در سال آینده تحصیل خود مشکلات متعددی را داشت، زیرا یک سری مفاهیم را هنوز درک نکرده بود. به این دلیل تصمیم گرفته شد، این نظام تغییر کند و به نظام‌ ترمی واحد منتقل شود.

👈🏿نظام ترمی واحدی از سال 1380 آغاز گردید ،در نظام‌ ترمی واحدی برخلاف سالی واحدی، فرد تا زمانی که هنوز واحدهای یک سال خود را پاس نکرده بود، نمی‌توانست برای انتخاب واحد در سال آینده خود اقدام نماید.

نحوه ثبت‌ نام نظام ترمی واحدی در کنکور

👈🏿افرادی که در نظام سالی واحدی تحصیل کرده‌اند باید در مراحل ثبت نام خود، کد سوابق تحصیلی دیپلم و یا پیش دانشگاهی را وارد نمایند. پس از مشخص کردن این مرحله، نمرات و اطلاعات شناسنامه‌ای نشان داده خواهد شد که فرد لازم است آن را تأیید نماید. اگر مغایرتی وجود نداشته باشد، ادامه مراحل پیگیری خواهد شد؛ اما اگر مغایرتی وجود داشته باشد، لازم است به اداره آموزش و پرورش مراجعه شود.

نحوه ثبت‌ نام نظام ترمی واحدی در کنکور

نحوه ثبت نام داوطلبان نظام جدید در کنکور 

👈🏿پس از مقایسه نظام سالی واحدی، ترمی واحدی و نظام قدیم، حتماً تا به حال در رابطه با نوع نظام آموزشی خود اطلاعات کافی را بدست آوریده اید. افرادی که در نظام آموزشی 3-3-6 تحصیل می‌کنند، پس از تعیین شاخه آموزشی خود لازم است کد سابقه تحصیلی خود را وارد نمایند. پس از وارد کردن این کد، اطلاعات فردی نشان داده می‌شود که باید آن را تأیید نمایند.

👈🏿پس از تأیید اطلاعات فردی، بندهای مربوط به سوابق تحصیلی فرد نشان داده خواهد شد. اگر فردی پس از تأیید نظام آموزشی خود با مغایرت در اطلاعات مواجه شد، لازم است برای رفع مغایرت‌ها به آموزش و پرورش مراجعه نماید. افرادی که نظام آموزشی جدید دارند؛ اما دیپلم فنی گرفته‌اند، می‌توانند به ادامه مراحل تکمیل تقاضانامه بپردازند.

مزایای نظام جدید 3-3-6 چیست؟

👈🏿به صورت کلی شرایط نظام آموزشی بسیار مهم است و باید برای آن اصولی اساسی پایه گذاری شود. این که نحوه تعلیم و تربیت در نظام آموزشی چگونه باشد، از موارد دیگر بسیار مهم‌تر خواهد بود. اگر در این رابطه و انتخاب روش مناسب دقت کافی اعمال نگردد، می‌تواند منجر به بروز مشکلات بسیاری شود.

👈🏿برای انتخاب روش تعلیم و تربیت، باید موارد بسیاری در نظر گرفته شود و همچنین، با توجه به نتایج مورد انتظار، برنامه ریزی شود. اگر پس از انتخاب یک روش، نتایج مورد نظر به دست نیاید، لازم است حتماً در روش‌ها تجدید نظر شود تا به نتیجه و هدف مورد نظر خود برسیم. در این قسمت سعی داریم به بررسی نظام 3-3-6 بپردازیم. مزایای این نظام را می‌توانیم شامل موارد زیر بدانیم:

در این نظام، افراد می‌توانند مهارت‌های بیشتری فراگیرند.

بالاتر بودن افراد پایه ششم در مدرسه حفظ خواهد شد.

در این نظام یک سری دروس کاربردی گنجانده خواهد شد که منجر به هوشمندی در مدارس شده است.

از طرفی جایگاه معلمان نیز بهبود پیدا کرده است.

دانش آموزان می‌توانند برای ورود به مقطع‌های بالاتر سن بیشتری داشته باشند.

کلمات اول راهنمایی و پنجم ابتدایی حذف شده و به همین دلیل منجر به کاهش استرس شده است.

بنر کال تو اکشن

معایب نظام سالی واحدی 

یکی از اصلی‌ترین معایب، کمبود معلم است.

هم چنین هم دوره بودن بچه‌های  سال اول با افراد در مقاطع بالاتر نیز جزء مشکلات محسوب می‌شود.

کمبود معلم در این نظام همواره احساس می‌شود.

معلم‌ها توانایی کافی برای آموزش مفاهیم تنوع کتاب‌های درسی را ندارند.

همواره در این روش ضعف آموزشی دیده می‌شود.

کمبود فضای آموزشی در این حالت وجود دارد ، همچنین برای تغییر برنامه‌ها هیچگونه نظری گرفته نمی‌شود.

در اجرای این روش همواره شتاب زدگی بیش از حد دیده می‌شود.

برای کسب اطلاعات کاربردی در رابطه با رشته های بدون کنکور نظام جدید، بر روی لینک کلیک کنید.

راهکارهای برای بهبود نظام سال واحدی 

👈🏿برای بهبود نظام سالی واحدی جدید، رهکارهایی وجود دارد که به طور کلی شامل موارد زیر می‌باشد:

در اجرای این طرح همواره نظارت دقیق باید وجود داشته باشد.

باید جایگاه‌های مدیران ارتقا داده شود.

لازم است از فناوری‌های جدید استفاده گردد.

به معلمان همواره آموزش داده شود.

به شرایط معلم‌ها از نظر معیشتی توجه شود.

تعطیلی‌های بی مورد حذف گردد.

رده‌های سنی زیاد از یک دیگر فاصله داشته باشند.

همیشه قبل از شروع سال تحصیلی جدید ، موارد مورد نیاز و امکانات فراهم گردد.

به جای حذف دوره پیش دانشگاهی می‌توانستند راهکاری جدیدتر و بهتر را اتخاذ کنند.

راهکارهای برای بهبود نظام سال واحدی 

برای کسب اطلاعات کاربردی در رابطه با نحوه ثبت نام کاردانی فنی نظام جدید ، کلیک کنید.

نکات نهایی در رابطه با نظام سالی واحدی

👈🏿هر طرحی دارای مزایا و معایب بی شماری است و نمی‌توان هیچ طرحی را کامل و بدون عیب و نقص در نظر گرفت. اهمیت این موضوع را می‌توان در تغییرات متعددی که در کتاب‌های درسی اعمال می‌شود، مشاهده کرد.

👈🏿یکی از نقص‌هایی که به صورت کلی در سیستم آموزشی کشور ما وجود دارد، عدم اختیار مدارس و مسئولان مدارس می‌باشد. تجربه نشان داده است که دانش آموزان ایرانی همواره هوش و استعداد بالایی داشته و دارند؛ اما به دلیل شرایط نامناسب پرورشی فرصت اعلام حضور آن طور که باید و شاید، پیدا نمی‌کنند.

اطلاعیه

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با شرایط جدید نظام سالی واحدی از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت 9099075307 با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس بگیرید تا پاسخگوی ابهامات و سؤالات شما عزیزان باشند.  

 خلاصه مطلب

نظام سالی واحدی موضوع مورد بحث ما در این مطلب بود. از آنجایی که بسیاری از داوطلبان کنکور لازم است در رابطه با مقایسه نظام سالی واحدی، ترمی واحدی و نظام قدیم اطلاعات کافی را بدست آورند، به همین دلیل ما این موارد را نیز به صورت کامل بررسی نمودیم و جزییات نظام 3-3-6 نیز در این مطلب بررسی شد.

نظام سالی واحدی یا نظام جدید از سال 80 ببعد مبنای محاسبات معدل افراد در کنکور سراسری می‌باشد. از این رو لازم است که متقاضیان کنکور سراسری، با مفاهیم نظام سالی واحدی و دوره‌های آن آشنا باشند. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص مقایسه نظام سالی واحدی، ترمی واحدی و نظام قدیم داشتید، می‌توانید از طریق شماره 9099075307 با مشاوران مجرب آکادمی ایران تحصیل با داشتن سالها سابقه در ارتباط باشید تا شما را به بهترین شکل راهنمایی کنند. 

🔗 برای دانلود پی دی اف مقاله کلیک کنید.

5/5 - (2 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

برای آشنایی بیشتر با تاثیر نظام سالی واحدی بر کنکور تماس بگیرید.

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

نظام سالی واحدی چیست؟

نظام سالی واحدی، همان نظام تحصیلی 3-3-6 است که مبنای محاسبه و تأثیر معدل در آزمون سراسری می باشد.

نظام ترمی واحدی چیست؟

نظام ترمی واحدی، همان نظام تحصیلی قدیم است که تا سال 79 اجرا می شد. 

تفاوت نظام سالی واحدی با دیگر نظام های تحصیلی چیست؟

در متن مقال به طور کامل در رابطه با تفاوت نظام سالی واحدی با دیگر نظام های تحصیلی توضیح دادیم. 

نظرات

8 دیدگاه دربارهٔ «نظام سالی واحدی چیست؟ تفاوت با ترمی واحدی»

  1. Avatar photo علی گفت:

    سلام من قبلا دیپلم کاردانش رشته کاربری کامپیوتر با کد رشده 9500 بودم که الان این رشته در کشور وجود ندارد ، الان میخواهم دیپلم مجدد گرافیک رایانه ای بگیرم که کد رشته ان متفاوت است آیا غیر متناظر محسوب میشود؟ میتوانم؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      موردی ندارد این امکان را دارید تغییر رشته دهید و دیپلم مجدد دریافت کنید

  2. Avatar photo رسول شجاعی گفت:

    سلام من سیکلم رو با نظام قدیم گرفتم حالا بخوام دیپلم بگیرم باید نظام سالی واحدی رو برم درسته؟ حالا از چه سالی شروع باید کنم؟ 20 ساله هستم و سربازی رفتم

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      برای شما دیپلم نظام جدید لحاظ میشود نظام 6-3-3 و همین طور باید به اموزش و پرورش درخواست بازگشت به تحصیل دهید

  3. Avatar photo زاهدانی گفت:

    توی نظام سالی واحدی قوانین معافیت تحصیلی تغیری نکرده؟

    1. Avatar photo مشاور امینی گفت:

      سلام دوست عزیز
      خیر تغییری نکرده.

  4. Avatar photo زهرا گفت:

    سلام من دیپلمه قبل ۸۴ هستم برای کنکور ۴۰۳ برای دیپلم و پیش هر دو ایجاد سابقه کنم؟ چطوریه؟ تو جدول ضرایب سوابق تحصیلی نوشته زمین و زیست ۲ و زبان فارسی اینا رو هم باید تو ایجاد سوابق امتحان بدم؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      با سلام
      باید مراجعه حضوری داشته باشید به مدارس بزرگسالان محل سکونت یا اداره اموزش و پرورش محل سکونت برای ایجاد سوابق تحصیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • نداشتن معدل دیپلم برای ثبت نام کنکور

    نداشتن معدل دیپلم برای ثبت نام کنکور + راه حل | ایران تحصیل

    نداشتن معدل دیپلم برای ثبت نام کنکور مشکلی است که دانش آموزان سال آخری با آن مواجه هستند؛ زیرا هنگام ثبت نام کنکور هنوز در امتحانات خرداد ماه شرکت نکرده اند و به همین دلیل از معدل خود آگاه نمی...
  • سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی

    Dipcode.medu.ir + ورود به سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی

    سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی به نشانی Dipcode.medu.ir به منظور دسترسی دانش‌آموزان فارغ‌التحصیلی که قصد شرکت در کنکور سراسری داشته و باید سوابق تحصیلی خود را در فرم پیشنویس ثبت‌نام درج کنند، راه‌اندازی شده است. این کد که شامل تمام...
  • شرایط ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان

    شرایط ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان + آیین نامه ۱۴۰۳ | ایران تحصیل

    ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان به اندازه قبولی در آزمون و ورود به این مدارس چالش برانگیز است. از این رو رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان شرایط ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان در پایه ششم به هفتم و نهم...
  • سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل

    سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل + بخشنامه 1403

    سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل به نشانی اینترنتی my.medu.ir برای انجام ثبت نام جهت ترمیم معدل و ایجاد سابقه تحصیلی ایجاد‌ شده‌ است. افرادی که تمایل دارند تا سوابق تحصیلی خود را ایجاد کرده و معدل خود را ترمیم...
تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)