ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

تمام روش های مهاجرت کاری به آلمان

از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

آلمان با کمترین نرخ بیکاری در اروپا، فرصت‌های شغلی متنوع و مزایای بی‌شماری برای توسعه شغلی و همچنین تجربه، یک مکان ایده‌آل برای کار در نظر گرفته می‌شود. ازاین‌جهت، روش‌های زیادی برای مهاجرت کاری به آلمان وجود دارد. یکی از این روش‌ها این است که اتباع خارجی که قصد دارند به نیروی کار در آلمان بپیوندند و از درآمد رضایت‌بخش و تعادل زندگی کاری که این کشور دارد، بهره‌مند شوند؛ با درخواست ویزای کاری آلمان به این کشور مهاجرت کنند. روش دوم برای مهاجرت کاری به آلمان این است که کارآفرینان و سرمایه‌گذاران که می‌توانند در این کشور فرصت‌های اقتصادی ایجاد کنند، مجاز به مهاجرت به آنجا هستند. آن‌ها باید در یک بودجه مشخص سرمایه‌گذاری انجام دهند. علاوه بر این، آن‌ها باید ویزای خوداشتغالی بگیرند که در گروه ویزای کاری آلمان قرار دارد. همچنین آلمان دارای سیستم خاصی به نام آوسبیلدونگ است که هم به دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا و هم به دانشجویان کشورهای غیر اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد درحالی‌که برای یک حرفه در یک آموزشگاه حرفه‌ای آموزش می‌بینند، در شرکت‌های آلمانی به‌عنوان کارآموز کار کنند.

 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • کار در آلمان
  • ویزای کاری آلمان
  • آوسبیلدونگ
  • جمع‌بندی

 

  • کار در آلمان

اتباع کشورهای غیر اتحادیه اروپا که مایل به کار در آلمان هستند (به دلیل قانون جدید برای مهاجرت کاری به آلمان که از 2 مارس 2020 به اجرا درآمده است) اکنون تحت مراحل آسان‌تر و قوانین تسهیل شده می‌توانند در آلمان زندگی و کار کنند. این قانون جدید امکان اشتغال در آلمان را حتی در مشاغلی که می‌تواند توسط نیروهای آلمانی یا اتباع اتحادیه اروپا پر شود، امکان‌پذیر می‌کند و به اتباع خارجی اجازه می‌دهد تا حداکثر شش ماه برای جستجوی کار به آلمان بیایند. این قانون قصد دارد دسترسی آسان‌تر را برای کارگران واجد شرایط از کشورهای غیر اتحادیه اروپا به بازار کار آلمان فراهم کند.

این قانون لیست افراد حرفه‌ای و واجد شرایط برای کار در آلمان را گسترش داده و بر اساس آن، علاوه بر افراد دارای مدرک دانشگاهی، اتباع کشورهای غیر اتحادیه اروپا دارای مدرک آوسبیلدونگ نیز برای مهاجرت کاری به آلمان واجد شرایط هستند و پس از یک دوره آموزشی حداقل دو ساله به‌عنوان یک متخصص واجد شرایط در نظر گرفته می‌شوند. علاوه بر مدرک دانشگاهی یا حرفه‌ای، افراد باید شرایط زیر را داشته باشد تا بتواند به‌طور قانونی در آلمان کار کند.

  1. مدارک دانشگاهی یا حرفه‌ای فرد باید به‌طور رسمی توسط مقامات مربوطه در آلمان تأیید شود.
  2. فرد باید در زمینه حرفه‌ای خود در آلمان قرارداد کار یا پیشنهاد کاری از یک کارفرما داشته باشد.
  3. فرد باید مدارکی همچون پاسپورت، فرم درخواست ویزای کاری آلمان، اجاره مسکن همراه با نامه تأیید کتبی اقامت از مالک خود را ارائه دهد.
  4. فرد باید دارای بیمه درمانی معتبر باشد. اگر بیمه قانونی داشته باشد، وی باید کارت الکترونیکی سلامت و تأیید بیمه درمانی را ارائه دهد. اگر بیمه درمانی خصوصی داشته باشد، باید گواهی ارائه‌دهنده بیمه خدمات درمانی خود را ارائه نماید تا ثابت کند حق بیمه خود را پرداخت کرده است و جزئیات بیمه خود را ذکر کند.
  5. فرد باید اثبات کند که توانایی تأمین مالی خود را دارد و از پس مخارج خود برمی‌آید.

دانشجویان اتحادیه اروپا و همچنین دانشجویان ایسلند، لیختن‌اشتاین، نروژ و سوئیس همانند دانشجویان آلمانی دسترسی آزاد به بازار کار آلمان را دارند. دانشجویان می‌توانند در هنگام تحصیل تا 20 ساعت در هفته کار کنند. اگر بیش از این کار کنند، باید به سیستم تأمین اجتماعی آلمان جریمه نقدی بپردازند؛ زیرا این می‌تواند تأثیر منفی بر تحصیل آن‌ها بگذارد.

همچنین دانشجویان غیر اتحادیه اروپا می‌توانند در کنار تحصیل، در آلمان به مدت  120 روز کامل در سال یا 240 نیم روز در سال کار کنند. اگر آن‌ها به‌عنوان دستیار تحقیقاتی در دانشگاه خود مشغول به کار شوند، این معمولاً در بازه ساعات کاری آن‌ها محاسبه نمی‌شود اما باید به اداره ثبت‌نام اتباع خارجی اطلاع دهند. اگر آن‌ها در دوره تعطیلات پایان‌ترم خود به‌عنوان کارآموزی در دوره‌های آوسبیلدونگ شرکت کنند، حتی اگر بدون حقوق باشد، این یک کار در نظر گرفته می‌شود. بدین معنی که هر روز کارآموزی دانشجویان اتباع غیر اتحادیه اروپا از مانده اعتبار 120 روزه آن‌ها کسر می‌شود. بااین‌حال، دوره‌های کارآموزی اجباری که برای دوره تحصیلی لازم است، در بازه ساعت کاری دانشجویان محسوب نمی‌شود.

دانشجویان از کشورهای غیر اتحادیه اروپا که مایل به کار در آلمان پس از فارغ‌التحصیلی هستند، می‌توانند مجوز اقامت خود را برای پیدا کردن کار مربوط به تحصیل تا 18 ماه تمدید کنند. 18 ماه به‌محض دریافت نتایج امتحان نهایی آغاز می‌شود؛ بنابراین آن‌ها باید در ترم آخر خود به دنبال کار باشند. اگر دانشجویان به کشور خود بازگشتند و در تاریخ دیگری قصد برگشت و مهاجرت کاری به آلمان داشتند، می‌تواند برای ویزای کاری آلمان درخواست کنند.

 

  • ویزای کاری آلمان

ویزای کاری آلمان فرصتی برای اتباع خارجی واجد شرایط است که در آلمان اقامت دارند و به آن‌ها اجازه می‌دهد در حرفه خود تا حداکثر دو سال کار کنند و پس‌ازآن افراد می‌توانند ویزای خود را تمدید کرده و درخواست بلوکارت آلمان یا انواع دیگر اقامت را بدهند. اتباع کشورهایی همچون استرالیا، کانادا، اسرائیل، ژاپن نیوزلند، سوئیس و کره جنوبی می‌توانند پس از ورود به آلمان بدون ویزا کاری آلمان، درخواست مجوز اقامت کنند. اتباع  کشورهای غیر اتحادیه اروپا قبل از سفر به آلمان  برای اهداف کاری لازم است ویزا بگیرند.

این مسئولیت متقاضی است که برای ویزای کاری آلمان درخواست کند. بااین‌حال، کارفرمای او نیز می‌تواند با ارائه مدرکی اثبات کند که شغلی که به او پیشنهادشده است توسط نیروهای آلمانی و اتباع اتحادیه اروپا یا EEA انجام نمی‌شود و درنتیجه به متقاضی اطمینان دهد که درخواست ویزای آن‌ها روند موفقیت‌آمیز را طی خواهد کرد. همچنین متقاضی قبل از ارسال درخواست خود باید اطمینان حاصل کند که تمام مدارک لازم را جمع‌آوری کرده و هزینه درخواست ویزا را پرداخت‌نموده است و هنگام دریافت ویزا باید تأییدیه را همراه خود داشته باشد. زمان پردازش ویزای کار بستگی به حجم کاری دارد که سفارت یا کنسولگری در زمان درخواست متقاضی دریافت می‌کند. بااین‌وجود روند صدور ویزای کاری آلمان ممکن است از یک تا سه ماه طول بکشد.

 

  • آوسبیلدونگ

آوسبیلدونگ روشی برای مهاجرت کاری به آلمان بوده و یک برنامه آموزش حرفه‌ای و کارآموزی در مشاغلی همچون مکانیک، نظافتچی، نجار، پرستار، نقاش، قصاب، منشی، راننده قطار و غیره در آلمان است. افراد با گذاران این دوره کارآموزی یک مدرک کنترل‌شده دولتی را به‌عنوان یک نیروی کار ماهر دریافت می‌کنند که چشم‌اندازهای زیادی برای زندگی و کار در آلمان برای آن‌ها فراهم می‌کند؛ حتی اگر آن‌ها اتباع کشورهای غیر اتحادیه اروپا باشند. این دوره هرسال در آگوست یا سپتامبر برگزار می‌شود.

افراد متقاضی مهاجرت کاری به آلمان باید بدانند که زبان مورداستفاده در آموزشگاه حرفه‌ای آلمانی است و همچنین کارآموزی افراد در شرکت به زبان آلمانی خواهد بود. گاهی اوقات، ممکن است از زبان انگلیسی استفاده شود زیرا معمولاً تعدادی کارآموز انگلیسی‌زبان وجود خواهد داشت. اما اغلب ارتباطات به زبان آلمانی انجام می‌شود؛ بنابراین، افراد متقاضی باید مهارت زبانی در سطح موردنظر یعنی حداقل B1 را داشته باشند. البته اگر افراد تسلط کافی به زبان آلمانی داشته باشند، برای آن‌ها بسیار خوب است زیرا برای تکمیل دوره آوسبیلدونگ باید مهارت کافی در زبان آلمانی داشته باشند.

همچنین مدارک موردنیاز برای شرکت در دوره آوسبیلدونگ شامل رزومه و گواهینامه یا مدارک تحصیلی می‌باشد. رزومه باید مختصر و فقط شامل اطلاعات مربوط به جزئیات دقیق آموزش، تجارب کاری و غیره باشد. افراد باید گواهینامه و مدرک تحصیلی خود را به زبان انگلیسی و همچنین به زبان آلمانی ارائه دهند. درنهایت برای شرکت در دوره آوسبیلدونگ افراد باید درخواست ویزای کارآموزی ارائه دهند. با توجه به تقاضای بالای برای نیروی کار ماهر در آلمان، فرصت‌های شغلی بسیار خوبی به دنبال این روش مهاجرت کاری به آلمان ایجاد خواهد شد. بااین‌حال فرصت پیدا کردن کار در آلمان همیشه به نمرات کسب‌شده در طول دوره و همچنین مهارت‌های شخصی و تعهدات فرد کارآموز بستگی دارد.

 

جمع‌بندی

آلمان برای تأمین تقاضای نیروی کار خود هرساله از ورود مهاجران ماهر استقبال می‌کند. همچنین مهاجرت کاری به آلمان به دلیل اقتصاد مقاوم این کشور و کمترین نرخ بیکاری در آن، برای بسیاری از دانشجویان، فارغ‌التحصیلان، سرمایه‌گذاران و دیگر اتباع کشورهای غیر اتحادیه اروپا جذاب است. در صورت واجد شرایط بودن اتباع خارجی، آن‌ها می‌توانند برای درخواست ویزای کاری آلمان اقدام کنند. همچنین آلمان با برگزاری برنامه آموزشی آوسبیلدونگ یک دوره کارآموزی برای متقاضیان کار در آلمان فراهم کرده است که فرصت‌های شغلی خوبی برای آن‌ها به وجود می‌آورد. افراد برای شرکت در این دوره نیاز به ویزای کارآ

به این پست امتیاز دهید
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

تماس با مشاور