ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

معافیت کفالت پدر بالای 60 سال + شرایط، مدارک سال 1403

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۰
  • تاریخ بروزرسانی: ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
معافیت کفالت پدر بالای 60 سال
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

معافیت کفالت پدر بالای 60 سال فقط برای افرادی در نظر گرفته می‌شود که پدر آنها مشکلات جسمی یا روحی و روانی دارند. در سال‌های گذشته، جوانان بیشتر از 18 سال که پدر آنها 60 سال سن داشت، می‌توانستند معافیت خدمت سربازی را بگیرند. این در حالی است که در حال حاضر، قوانین تغییراتی کرده‌اند و سن معافیت کفالت پدر به 75 سال رسیده است. البته این بدان معنا نیست که در 60 سالگی امکان دریافت معافیت کفالت وجود ندارد. در این مطلب از ایران تحصیل به‌صورت مفصل درباره شرایط کفالت پدر بالای 60 سال صحبت خواهیم کرد.

به طور کلی، جوانان وقتی از سن 18 سالگی عبور می‌کنند، باید برای رفتن به خدمت سربازی آماده شوند؛ اما با دریافت معافیت کفالت پدر خدمت سربازی، کارتی به آنها داده می‌شود که نشان می‌دهد به دلایل مختلف، نیازی به اتمام دوره سربازی نداشته‌اند. بعد از دریافت این کارت، آنها می‌توانند کارهای خود را مانند افرادی انجام دهند که کارت پایان خدمت سربازی دارند. چنانچه در ارتباط با مدارک لازم برای کفالت پدر بالا 60 سال سوالی دارید، می توانید با همکاران ما در ایران تحصیل در تماس باشید.

معافیت کفالت پدر بالای 60 سال چگونه است؟

کفالت به معنای کفیل بودن است. این بدان معنی است که اگر کسی معافیت کفالت پدر خود را دریافت کند، یعنی باید تمام کارهایی که سرپرست خانواده و پدر انجام می‌دهد را بر عهده بگیرد. با استفاده از این روش، افراد می‌توانند معافیت دائمی خدمت سربازی را دریافت کنند.

برای کسب اطلاعات درباره مراحل اخذ معافیت کفالت مادر بر روی لینک کلیک کنید.

مشمولانی که قصد دریافت معافیت کفالت پدر بیشتر از 60 سال را دارند، باید به طور کامل از قوانین و اخبار جدید آگاه باشند. زیرا همان طور که گفتیم، اخبار این حوزه مدام در حال تغییر کردن هستند. به عنوان مثال، تا همین چند سال پیش سن کفالت پدر تا 60 سال بود و اگر شخصی به 60 سال می‌رسید، می‌توانست خیلی راحت معافیت کفالت را دریافت کند.

معافیت کفالت پدر بالای 60 سال چگونه است؟

این در حالی است که از سال 1399 به بعد، شرایط دچار تغییر شد و سن معافیت به 75 سال رسید. البته این به این معنا نیست که اگر کسی در سال‌های گذشته، کارت معافیت به خاطر کفالت پدر بالای 60 سال را دریافت کرده باشد، کارت معافیت وی باطل می‌شود. تنها در این شرایط، افراد جدیدی که قصد دریافت این نوع معافیت را دارند، باید بدانند که برای دریافت آن پدر آنها حتما باید به سن 75 سال رسیده باشد.

در چه شرایطی می‌توان معافیت کفالت پدر بالای 60 سال را دریافت کرد؟

بر اساس موارد گفته شده، می‌توان با اطمینان گفت که امکان دریافت این نوع معافیت تا سن 60 سالگی پدر وجود ندارد. اما روش دیگری وجود دارد که از طریق آن می‌توان در سن پایین‌تر هم کفالت پدر را بر عهده گرفت. در این شرایط که آن را در ادامه توضیح می‌دهیم، لازم نیست که پدر شما حتما به سن 75 سالگی رسیده باشد.

بیماری پدر:

آن دسته از مشمولان خدمت سربازی که پدر مریضی دارند، می‌توانند کفالت وی را بر عهده بگیرند. در این شرایط، حتی اگر پدر آنها هنوز به سن 75 سالگی نرسیده باشد، باز هم کارت معافیت برای آنها صادر خواهد شد. البته این امر فقط در صورتی اتفاق می‌افتد که کمیسیون پزشکی سازمان نظام وظیفه به طور کامل پدر را معاینه کرده و بیماری وی را تایید کنند.

در این شرایط، حتی اگر پدر شما کمتر از 60 سال هم داشته باشد، هیچ مشکلی وجود ندارد و اصلا به سن پدر برای دریافت معافیت توجه نخواهد شد. فاکتور دیگری که در این شرایط مد نظر قرار گرفته نمی‌شود، بازنشسته بودن یا نبودن پدر است. در این قسمت، مهمترین بیماری‌هایی که در صورت ابتلای پدر، می‌توانند معافیت فرزند کفیل را صادر کنند، قرار گرفته‌اند:

بیماری پدر برای دریافت معافیت کفالت

برای آشنایی با شرایط معاف از رزم کلیک کنید.

  • انواع سرطان‌ها و تومورهای غیر قابل درمان
  • عدم بینایی
  • جذام
  • بیماری های مزمن و پوست شدید پوستی
  • ابتلا به اچ آی وی یا ایدز
  • دیابت
  • برداشتن مثانه بعد از عمل جراحی
  • معلولیت شدید ذهنی و جسمی

البته تمام این بیماری‌ها باید توسط کارشناس شورای پزشکی نظام وظیفه، تایید شوند. از این رو، اگر پدر به یکی از این بیماری‌ها مبتلا باشد، در ابتدا باید تاییدیه کارشناس شورای پزشکی نظام وظیفه را دریافت کنید. سپس با ارائه مدارک لازم برای کفالت پدر بالای 60 سال تایید شده توسط این کارشناس، فرایند دریافت معافیت راحت‌تر خواهد شد.

شرایط کفالت پدر بالای 60 سال

در صورتی که پدر فرد مشمول به بیماری صعب‌العلاجی مبتلا باشد، وی می‌تواند برای دریافت معافیت اقدام کند. البته در این شرایط هم باز فرد مشمول باید شرایط کفالت پدر بالای 60 سال را داشته باشد که در این بخش، برخی از آنها را نام می‌بریم.

  • رسیدن مشمول به سن 18 سالگی: اولین و مهم‌ترین شرایط برای دریافت این معافیت، این است که فرد باید حتما به سن 18 سالگی رسیده باشد. به عبارت دیگر، این فرد باید به عنوان مشمول خدمت سربازی در نظر گرفته شود که بعد از سن 18 سالگی است.
  • نداشتن غیبت: تنها در یک شرایط افراد بعد از 18 سالگی دارای غیبت خدمت سربازی نخواهند شد که معافیت تحصیلی داشته باشند. در صورتی که فرد بتواند به هر نحوی غیبت خود در سربازی را توجیه کند، بخشی از شرایط لازم برای دریافت معافیت کفالت پدر بیشتر از 60 سال را خواهد داشت.

شرایط کفالت پدر بالای 60 سال

  • تنها فرزند پسر بالاتر از 18 سال: در صورتی که مشمول خدمت سربازی برادرهای بزرگتر از خود داشته باشد، می‌تواند از نظر قانونی کفیل پدر شود. به همین دلیل هم این قانون اعلام کرده که فقط پسرهای بالاتر از 18 سال که هیچ برادر دیگری ندارند، امکان دریافت معافیت کفالت را خواهند داشت. حتی اگر برادر بزرگ‌تر این افراد ازدواج کرده و یا به کشور دیگری مهاجرت کرده باشند هم دریافت این نوع کفالت امکان‌پذیر نخواهد بود. تنها در یک شرایط می‌توان معافیت کفالت در را دریافت کرد که بنا به تشخیص کمیسیون سازمان نظام وظیفه، برادر بزرگ‌تر امکان مراقبت از پدر را نداشته باشد.

مدارک لازم برای کفالت پدر بالا 60 سال

در صورتی که مشمول خدمت سربازی همه شرایط بالا را داشته باشد و بخواهد معافیت کفالت را دریافت کند، به مدارک لازم برای کفالت پدر بالای 60 سال نیاز دارد. همان طور که گفته شد، برای این که در 60 سالگی پدر بتوان معافیت کفالت را دریافت کرد، پدر باید حتما به بیماری خاصی مبتلا باشد.

در نتیجه، باید تمام مدارک پزشکی پدر در اختیار کمیسیون پزشکی سازمان نظام وظیفه قرار بگیرد. مهمترین مدارک لازم برای کفالت پدر بالا 60 سال به شرح زیر هستند:

  • تمام مدارک پزشکی پدر
  • اصل شناسنامه و فتوکپی پدر و مادر از تمام صفحات
  • دو قطعه عکس با سایز 3 در 4 از پدر و مادر به صورت تمام رخ با پس زمینه سفید و پشت‌نویسی شده
  • چهار قطعه عکس از فرد مشمول با سایز 3 در 4 به صورت تمام رخ با پس زمینه سفید و پشت نویسی شده
  • اصل و فتوکپی کارت ملی فرد مشمول و والدین وی
  • شناسنامه و کارت ملی به همراه کپی آنها از همسر در صورت تأهل
  • اصل و کپی خوانا از گذرنامه فرد مشمول در صورت داشتن
  • اصل و کپی گواهی اشتغال به تحصیلی آخرین مدرک تحصیلی در صورت دانشجو بودن
  • فرم تکمیل شده درخواست معافیت کفالت و تایید آن توسط سه نفر از بستگان (استشهادنامه)
  • وکالت‌نامه تنظیم شده از طریق سامانه میخک

مدارک لازم برای کفالت پدر بالا 60 سال

تمام مدارکی که پیش از این گفتیم، برای دریافت معافیت کفالت پدر بالای 60 سال ضروری هستند. از این رو، بهتر است از قبل همه آنها را آماده کرده و برای دریافت معافیت، به سازمان نظام و وظیفه ارائه دهید. فراموش نکنید که اگر هر یک از مدارک شما ناقص باشند، درخواست معافیت شما تأیید نخواهد شد. به همین دلیل هم تمام مدارک ذکر شده را آماده کرده و سپس برای انجام سایر فرایندها به سازمان نظام و وظیفه مراجعه کنید.

مراحل دریافت معافیت کفالت پدر بالای 60 سال

بعد از آماده سازی تمام مدارک ذکر شده، نوبت به آن می‌رسد که برای دریافت معافیت اقدام نمایید. مانند سایر روش‌های دریافت معافیت، اول از همه باید به یکی از دفاتر پلیس + 10 در نزدیکی محل زندگی خود مراجعه کنید. در این قسمت، سایر مراحل دریافت این نوع معافیت برای پدر بالاتر از 60 سال را نام می‌بریم.

  1. ارائه مدارک ذکر شده به یکی از دفاتر پلیس + 10
  2. ثبت درخواست به منظور دریافت معافیت کفالت پدر در سامانه نظام وظیفه
  3. ارزیابی شرایط مشمول از طرف سازمان وظیفه عمومی با توجه به مدارک ارائه شده
  4. استعلام گرفتن درباره شرایط پدر از سازمان ثبت احوال محل تولد پدر از طرف سازمان وظیفه عمومی
  5. ارسال پیامک به منظور مراجعه پدر بیمار به بیمارستان نظامی برای تکمیل بررسی‌ها
  6. ابلاغ رای نهایی بعد از تشکیل شورای پزشکی نظام وظیفه

بعد از این که تمام این مراحل با موفقیت انجام شد و درخواست شما برای معافیت مورد قبول واقع گرفت، باید منتظر صدور کارت معافیت خود بمانید. اما اگر در جلسه شورای پزشکی درخواست شما پذیرفته نشود، می‌توانید درخواست اعتراض بدهید. سپس شورای عالی مجددا تجدید نظر کرده و بار دیگر شرایط شما را مورد بررسی قرار می‌دهد.

استشهاد محلی برای دریافت معافیت کفالت پدر بالای 60 سال

یکی از مهم ترین مدارک برای معافیت کفالت پدر بیمار بالای 60 سال، تکمیل نمودن برگ استشهاد تایید وضعیت مشمول است که همراه دیگر مدارک، باید به پلیس +۱۰ تحویل داده شود.

براساس ماده ۴۶ نظام وظیفه، در صورت تکمیل نمودن فرم استشهاد، وظیفه انجام تحقیقات برای اثبات ادعای کفالت مشمولان و تصدیق صحت مندرجات و مدارک مندرجه، با کلانتری محل سکونت فرد می باشد. مشمولین جهت دریافت استشهادیه باید واجد شرایط زیر باشند:

چنانچه پدر مشمول دچار بیماری های صعب العلاج باشد.

چنانچه مشمول تنها سرپرست خانواده شود.

در صورتیکه بیماری پدر فرد مشمول در کمیسیون شورای پزشکی تایید نشده و قصد اعتراض به رای شورای پزشکی را داشته باشد.

چنانچه مشمول، برادر بالای ۱۸ سال بیمار یا معلول داشته باشد.

چنانچه فرد مشمول دارای غیبت بوده و شرایط خانواده و بیماری پدر مانع انجام خدمت سربازی شده و از این طریق قصد اثبات و موجه کردن غیبت سربازی را داشته باشد.

استشهاد محلی برای دریافت معافیت کفالت پدر بالای 60 سال

خلاصه مقاله معافیت کفالت پدر بالای 60 سال

همان طور که در این مقاله از ایران تحصیل گفتیم، امکان دریافت معافیت کفالت پدر بالای 60 سال فقط در صورتی وجود دارد که پدر به بیماری خاصی مبتلا باشد. پس اگر پدر فرد مشمول یکی از بیماری‌های ذکر شده را داشته باشد، می‌تواند با داشتن مدارک لازم برای کفالت پدر بالا 60 سال برای درخواست کارت معافیت اقدام نماید.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه دریافت این نوع معافیت و همچنین شرایط کفالت پدر بالای 60 سال و سوالاتی که در این کمیسیون پرسیده می‌شود، با کارشناسان ما در ایران تحصیل تماس بگیرید.

برای دانلود pdf مقاله معافیت کفالت پدر بالای 60 سال کلیک کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

در چه صورت امکان دریافت معافیت کفالت پدر بالای 60 سال وجود دارد؟

تنها در یک شرایط می‌توان در سن 60 سالگی پدر معافیت کفالت دریافت کرد که پدر به بیماری‌های صعب‌العلاج و خاصی مبتلا باشد.

از طریق چه بیماری‌هایی می‌توان معافیت کفالت پدر را دریافت کرد؟

بیماری‌های صعب‌العلاجی مانند جذاام، انواع سرطان‌های بدخیم، ایدز، دیابت، عدم بینایی، معلولیت‌های شدید جسمی و ذهنی و سایر موارد این چنینی مهم‌ترین بیماری‌هایی به شمار می‌روند که اگر پدر به آنها مبتلا باشد، فرزند او می‌تواند معافیت کفالت را دریافت کند.

آیا همه فرزندان پدر بیمار امکان دریافت معافیت کفالت پدر را دارند؟

خیر، برای این که مشمول بتواند معافیت کفالت پدر بالای 60 سال را دریافت کند، باید حتما تنها فرد ذکور بالاتر از 18 سال در خانواده باشد.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • معافیت کفالت پدر

    معافیت کفالت پدر 1403 + شرایط جدید، مدارک و مراحل

    معافیت کفالت پدر مختص اشخاصی می باشد که مشمول خدمت سربازی هستند و اگر بتوانند کفیل و سرپرست خانواده بشوند، می توانند طبق نظر کمیسیون نظام وظیفه از خدمت سربازی معاف گردند و کارت معافیت بگیرند. معافیت کفالت پدر بیمار...
  • معافیت کفالت اعتیاد پدر

    معافیت کفالت اعتیاد پدر 1403 + شرایط، مدارک و مراحل

    معافیت کفالت اعتیاد پدر برای آن دست از مشمولانی در نظر گرفته می‌شود که پدر آنها به خاطر اعتیاد، توانایی سرپرستی خانواده را ندارد. متاسفانه با رواج اعتیاد در بسیاری از افراد، ممکن است خیلی از آنها نتوانند به اندازه...
  • معافیت کفالت طلاق پدر و مادر

    معافیت کفالت طلاق پدر و مادر + شرایط، مدارک قانون 1403| iran tahsil

    معافیت کفالت طلاق پدر و مادر یکی از روش‌های نرفتن به خدمت سربازی به شمار می‌رود که شرایط خاصی دارد. بسیاری از افراد هستند که سربازی رفتن را نوعی اتلاف وقت می‌دانند. خیلی‌ها حاضر هستند روش‌های زیادی را برای معاف...
  • معافیت کفالت مادر

    معافیت کفالت مادر 1403 + شرایط جدید، مدارک لازم و مراحل

    معافیت کفالت مادر یکی دیگر از انواع کفالت هایی است که فرد متفاضی در صورت داشتن شرایط آن، می تواند از این نوع معافیت استفاده کند. معافیت کفالت مادر باعث می شود تا هر فردی که مشمول خدمت است با...
تماس با مشاور