ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

شغل های فنی حرفه ای ۱۴۰۳

شغل های فنی حرفه ای
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

افرادی که علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته های فنی هستند، قبل از هر چیز باید از شغل های فنی حرفه ای که عمدتاً بازار کار مناسبی دارند، مطلع شوند، چرا که رشته تحصیلی افراد رابطه مستقیمی با آینده شغلی آن ها دارد. افرادی که در دانشگاه های فنی حرفه ای مشغول به تحصیل هستند و در رشته های مختلف آن فارغ التحصیل می شوند، می توانند با داشتن مدرک دانشگاهی، در هر یک از شغل های دانشگاه فنی حرفه ای احتمال اشتغال به کار خود را افزایش دهند. 

با توجه به این که بازار کار رشته های فنی حرفه ای تحت تأثیر عوامل مختلف با یکدیگر تفاوت دارد، لذا توصیه می کنیم قبل از هر چیز در مورد آینده کاری رشته های مختلف فنی حرفه ای آشنا شوید. به طور مثال در کشوری مثل ایران، آینده شغلی رشته محیط بانی که در بعضی دانشگاه ها ارائه می شود، بسیار کمتر از رشته هایی چون مکانیک و نرم افزار است. با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه به بررسی و معرفی شغل های فنی حرفه ای که هر کدام بازار کار متفاوتی دارند خواهیم پرداخت. اما قبل از آن باید مروی بر رشته های فنی حرفه ای که در دانشگاه ارائه می شوند داشته باشیم. 

لیست رشته های دانشگاهی فنی حرفه ای

افرادی که دارای دیپلم فنی حرفه ای هستند، می توانند تحصیلات خود را بر اساس مندرجات دفترچه ثبت نام و انتخاب رشته کنکور فنی حرفه ای در رشته های ارائه ‌شده با کنکور و بدون کنکور ادامه دهند.

باید دقت داشته باشید که فارغ‌ التحصیلان هر کدام از رشته های فنی حرفه ای این امکان را دارند که فقط در رشته متناسب با مدرک تحصیلی خود ادامه تحصیل دهند. بنابراین قبل از هر چیز باید بدانید که آیا رشته مورد نظر شما در گروه رشته های بدون کنکور فنی حرفه ای است یا خیر.

همچنین باید بدانید که دانشگاه فنی حرفه ای، دانشگاه علمی کاربردی، مؤسسات آموزش عالی غیر انتفاعی و دانشگاه آزاد از آن دسته از دانشگاه هایی هستند که دانش ‌آموزانی مدرک دیپلم فنی حرفه ای دارند را برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر بیشتر پذیرش می کنند.

برای تحصیل در رشته های بدون آزمون هر کدام از دانشگاه های ذکر شده نیازی نیست که رشته تحصیلی دیپلم فنی حرفه ای با رشته دانشگاهی هماهنگ باش،  اما این افراد می توانند در کنکور سراسری شرکت کنند و شانس خود را برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پردیس خودگردان، غیرانتفاعی، پیام ‌نور و دانشگاه آزاد نیز محک بزنند.

برای کسب اطلاع از شرایط و نحوه استفاده از مشاوره شغلی روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

بازار کار شغل های فنی حرفه ای

برای آشنایی با شغل های رشته کامپیوتر فنی حرفه ای روی لینک قرمز رنگ کلیک نمایید.

 معرفی رشته های تحصیلی فنی حرفه ای

 دانشگاه ‌های فنی حرفه ای جزء مدارس معتبر تحت نظر وزارت آموزش ‌و پرورش هستند و در شاخه ‌های مختلف فنی حرفه ای رشته های متنوعی ارائه می‌ دهند که افراد می توانند در آینده در متناسب با علاقه خود در شغل های فنی حرفه ای فعالیت خود را ادامه دهند.

دانشگاه های فنی حرفه ای سعی دارند که نیروهای متخصص و فنی در رشته های مختلف تحصیلی تربیت کنند، به‌ همین‌ جهت بیشتر دروس این دانشگاه به ‌صورت عملی و کارگاهی است و تعداد کمتری از درس های هر ترم به شکل نظری ارائه می شود. علاوه بر این دانشگاه های فنی  به دلیل وجود کارگاه‌ های آموزشی برای ارائه دروس، محیط‌ های آموزشی متنوع ‌تری نسبت ‌به دانشگاه های دیگر دارند و اما افرادی که می‌خواهند در آینده در شغل های فنی حرفه ای مشغول به کار شوند، باید با در هنگام اسم نویسی، با رشته های ارائه‌ شده دانشگاه ها آشنایی داشته باشند. با توجه به اهمیت این موضوع،  در ادامه به معرفی رشته های تحصیلی فنی حرفه ای خواهیم پرداخت.

رشته های فنی حرفه ای معمولاً در چهار گروه هنر، مدیریت و خدمات، صنعت و کشاورزی ارائه می ‌شوند که هر کدام چندین زیر شاخه متفاوت دارند. البته در سال جدید مطابق با آخرین اطلاعیه شش رشته به شاخه فنی حرفه ای اضافه شده‌ است که شامل موارد زیر می شود:

 حمل و نقل ریلی

محیط بانی

انرژی

بازیافت مواد

بهداشت عشایر و روستا

 خدمات فروشگاهی

 معرفی رشته های گروه هنر

گروه هنری دارای 13 زیر گروه است که دارای متقاضیان زیادی می ‌باشد.

معماری داخلی

صنایع دستی

 فتوگرافیک

 طراحی دوخت

گرافیک

تولید برنامه تلویزیونی

نقاشی

 انیمیشن و پویانمایی

نوازندگی ساز جهانی

نوازندگی ساز ایرانی

سینما

نمایش

نقشه کشی معماری

طراحی زبان بصری

موسیقی مبانی آهنگ سازی

مرمت آثار فرهنگی

 چاپ دستی

پشتیبانی صحنه

🔔 نکته: بعضی از رشته های عنوان شده در همه مدارس ارائه نمی شوند و تنها برخی از مدارس دارای این رشته ها هستند.

🔔 همچنین رشته طراحی و دوخت تنها برای خانم ها و در هنرستان های دخترانه ارائه می گردد.

 معرفی گروه مدیریت و خدمات

این رشته در سه گروه طبقه ‌بندی می شود که شامل گروه بازرگانی و اداری، گروه خدمات و گروه بهداشت و سلامت است. بسیاری از افرادی که جویای کار در شغل های فنی حرفه ای هستند بیشتر در این گروه فعالیت می‌کنند.

گروه بازرگانی و امور اداری: رشته حسابداری

گروه بهداشت و سلامت: رشته تربیت کودک، رشته تربیت بدنی

گروه خدمات: رشته ناوبری، رشته حمل و نقل

🔔 در رشته کودک یاری، اصول تربیتی خانواده و روش های صحیح و اصولی پرورش کودکان تدریس می شود و تنها در هنرستان های دخترانه این رشته ارائه می گردد.

شغل های دانشگاه فنی حرفه ای

🔗 برای اطلاع از نحوه مشاهده اعلام نتیجه کنکور کاردانی فنی حرفه ای بر روی لینک کلیک نمایید. 

معرفی گروه صنعت

گروه صنعت نیز دارای 5 زیر گروه است که می ‌توان گفت بالاترین تقاضا برای شغل های فنی حرفه ای از میان این گروه می ‌باشد، زیرا تنوع رشته ‌و بازار کار مناسبی که در این گروه وجود دارد، نسبت ‌به سایر گروه ‌ها بالاتر بوده و به‌ همین اساس متقاضیان زیادی خواهان فعالیت در این رسته شغلی هستند.

زیر گروه برق و رایانه 

الکتروتکنیک

 الکترونیک و مخابرات دریایی

شبکه و نرم افزار

الکترونیک

زیر گروه تعمیر و نگهداری ماشین آلات دریایی

مکانیک موتورهای دریایی

زیر گروه مواد و فرآوری

 صنایع نساجی

صنایع شیمیایی

سرامیک

متالوژی

معدن

زیر گروه مکانیک

مکاترونیک

صنایع فلزی

مکانیک خودرو

 تاسیسات مکانیکی

ماشین ابزار

ابزار

صنایع چوب و مبلمان

زیر گروه معماری ساختمان 

معماری

معرفی گروه کشاورزی

رشته های گروه کشاورزی نیز در 5 دسته قابل تقسیم هستند که افراد می توانند در هر کدام از آن ‌ها مشغول به تحصیل شوند.

امور دامی

امور زراعی

امور باغی

صنایع غذایی

ماشین های کشاورزی

لیست شغل های فنی حرفه ای

🔗 جهت اطلاع از زمان و نحوه برگزاری آزمون کنکور کاردانی فنی حرفه ای بر روی لینک کلیک کنید. 

 

 بازار کار رشته های فنی حرفه ای

یکی از مهم ‌ترین مزایای ادامه تحصیل در رشته های فنی حرفه ای سهولت دستیابی به شغل دلخواه و ورود سریع‌تر به بازار کار می ‌باشد. با توجه به این ‌که اساس رشته های فنی حرفه ای، بر مبنای کارهای عملی و کارگاهی است، افرادی که از این رشته فارغ‌ التحصیل می ‌شوند، مهارت ‌های لازم برای فعالیت در شغل مورد نظر خود را دارند.

در حال حاضر به دلیل نیاز کشور به نیروی فنی و متخصص در زمینه ‌های گوناگون، دانشجویانی که وارد رشته های فنی حرفه ای شده‌ اند، می توانند به ‌سرعت وارد بازار کار شوند. اما برای بسیاری این سوال پیش می آید که شغل های فنی حرفه ای که بیشترین جذب نیرو و بالاترین میزان درآمد را دارند کدام مشاغل می ‌باشند؟ در ادامه به بررسی مشاغل پرطرفدار رشته فنی حرفه ای خواهیم پرداخت.

📢 اطلاعیه 📢 

رشته های فنی و حرفه ای شامل 4 زیر شاخه و بیش از 40 زیر رشته است.

 معرفی پر درآمد ترین شغل های فنی حرفه ای

مشاغل فنی جزو ان دسته از مشاغلی هستند که جهت ورود به بازار کار و فعالیت در آن‌ ها فقط باید مهارت و تخصص مورد نیاز را کسب کرد و مشاغلی که بازار کار خوبی دارند، می توانند بهتر پاسخگوی نیاز شما باشند. بهترین شغل های فنی حرفه ای که در سال ‌های اخیر با استقبال بسیار زیادی رو به‌ رو بوده ‌است به شرح زیر می باشند:

👈🏽 تعمیرات موبایل

👈🏽تعمیرات لوازم‌ خانگی

👈🏽 تعمیرات خودرو

👈🏽برق‌ کاری

👈🏽 برق ‌کار صنعتی

👈🏽نصب پکیج و تعمیرات پکیج دیواری

👈🏽حسابداری

👈🏽 شبکه و نرم‌افزار رایانه

👈🏽مکانیک

👈🏽گرافیک

👈🏽معماری داخلی

👈🏽صنایع ساختمانی

👈🏽صنایع چوب

👈🏽 صنعت چاپ و ….

 اما در این ‌میان شغل هایی هستند که با خصوصیات و علایق خانم ها همخوانی بیشتری دارند. بعضی از رشته های معرفی ‌شده بالا با روحیات آقایان سازگاری بالاتری دارند، اما رشته هایی هستند که از تنوع بیشتری برای خانم ‌ها برخوردار هستند و می توانند با ورود به آن ها به‌ راحتی کسب درآمد کنند. از جمله این مشاغل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

👈🏽طراحی لباس

👈🏽کودک ‌یاری

👈🏽کامپیوتر

👈🏽گرافیک فنی

👈🏽 نقاشی

👈🏽تربیت بدنی

👈🏽 نقشه ‌برداری

👈🏽 موسیقی و نوازندگی

👈🏽تئاتر و سینما

👈🏽 طراحی و گرافیک

بازار کار رشته های فنی حرفه ای

🔗 برای آشنایی با نحوه ثبت نام آزمون ادواری فنی حرفه ای بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.  

جدیدترین اخبار شغل های فنی حرفه ای 

رشته‌ های جدید فنی‌ و‌ حرفه‌ ای با دور نمای بازار کار تعریف شوند

یوسف نوری در اولین جلسه ستاد هماهنگی و توسعه آموزش‌ های فنی و حرفه‌ ای و مهارتی با بیان این که همه‌ ساله رشته‌ هایی حذف و رشته‌های جدیدی وارد بازار کار می‌ شوند، اظهار داشت: در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ ای هم باید با این دورنما به تعریف رشته‌ های جدید بپردازیم. وی گفت: طرح‌ های کلان آموزش‌ های فنی و حرفه‌ ای باید با حضور همه ذی‌ نفعان این آموزش‌ ها تشکیل شود و تصمیم‌ گیری شود. 
وی تاکید کرد: برای انجام هر کاری باید مهارت داشت، اما تصور این‌ که در هنرستان می‌ توانیم مهارت ایجاد کنیم تصور غلطی است؛ مهارت‌ آموزی و مهارت ورزی باید از دوره کودکی آغاز شود و علاقه به یادگیری مهارت و ابزار در این دوره باید در کودکان شکل‌ گرفته و ایجاد شود.

تدریس خانواده شهدا و ایثارگران در دانشگاه فنی و حرفه‌ ای ممکن شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه فنی و حرفه‌ ای، مطابق با دستور دکتر خسرویان رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ ای، در جهت تکریم خانواده معزز شهدا و ایثارگران، امکان همکاری فرزندان آنها با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری، با رعایت قوانین و صلاحیت علمی و عمومی، به عنوان اساتید مدعو، فراهم است. متقاضیان می‌توانند به دانشکده‌های فنی و حرفه‌ ای در شهرستان خود مراجعه و نسبت به تکمیل فرم اعلام همکاری اقدام نمایند.

مشاغل فنی حرفه ای

🔗 برای دریافت اطلاع کافی از نحوه ثبت نام دانشجویان فنی حرفه ای بر روی لینک کلیک نمایید. 

 خلاصه مطالب

در این مقاله به بررسی شغل های فنی حرفه ای ۱۴۰۳ پرداختیم. افرادی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های فنی حرفه ای در رشته های ارائه شده‌ این دانشگاه ها را دارند، قبل از هر چیز باید بازار کار و نیاز جامعه برای ورود به این مشاغل را مد نظر قرار دهند، زیرا رشته تحصیلی ارتباط بسیار مستقیم با آینده شغلی فرد دارد و اگر داوطلبی وارد رشته ای شود که آینده کاری مناسبی ندارد، عملاً سرنوشت خود را در مسیر پر پیچ‌ و خمی قرار داده ‌است.

از این رو توصیه می ‌کنیم پیش از ثبت نام در دانشگاه های فنی حرفه ای، به بازار کار مشاغل این رشته توجه داشته باشید و به خوبی موارد ذکر شده در دفترچه راهنمای انتخاب رشته های فنی را مورد مطالعه قرار دهید. چرا که هر کدام از رسته ها در شاخه های متفاوتی ارائه می شوند. علاوه بر این به نوع مدرک خود (نظام قدیم و جدید) توجه داشته باشید، زیرا بسیاری از دانشگاه ها در این خصوص محدودیت هایی خواهند داشت. چنانچه در خصوص مطالب ارائه‌ شده در ارتباط با شغل های فنی حرفه ای ۱۴۰۳ و رشته های ارائه شده در دانشگاه های فنی، سوال و ابهامی داشته باشید، کارشناسان ما آماده خدمت‌ رسانی به شما عزیزان هستند و می توانند در اسرع وقت راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهند.

 📎 برای دانلود پی ‌دی‌ اف مقاله کلیک کنید.

3.6/5 - (15 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

رشته های فنی و حرفه ای شامل چه گروه هایی است؟

همه رشته های فنی و حرفه ای در چهار گروه اصلی هنر، مدیریت و خدمات، صنعت و کشاورزی جای دارند.

پردرآمدترین مشاغل فنی حرفه ای کدام شغل ها هستند؟ 

در مطالب ارائه شده در این مقاله به برخی از پردرآمدترین رشته های فنی حرفه ای اشاره کرده ایم. 

آیا می توان با داشتن مدرک دیپلم فنی و حرفه ای در هر یک از رشته های مربوطه، در کنکور سراسری شرکت کرد؟

داوطلبان نظام قدیم فقط با ارائه مدرک کاردانی و یا مدرک پیش دانشگاهی امکان ثبت نام در کنکور سراسری را خواهند داشت، در حالی که متقاضیان دارای دیپلم نظام جدید، منعی برای شرکت در کنکور ندارند.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • سامانه مای مدیو my.medu.ir

    سامانه مای مدیو my.medu.ir + ورود خدمات آموزش و پرورش

    my medu.ir سامانه اصلی خدمات الکترونیک آموزش و پرورش یا همان مای مدیو است که برای استفاده ساده‌تر و خدمات مجازی متمرکز در زمینه آموزش و تحصیل دانش‌آموزان راه‌اندازی شده و در دسترس قرار گرفته است. در سایت مای مدیو...
  • نداشتن معدل دیپلم برای ثبت نام کنکور

    نداشتن معدل دیپلم برای ثبت نام کنکور + راه حل | ایران تحصیل

    نداشتن معدل دیپلم برای ثبت نام کنکور مشکلی است که دانش آموزان سال آخری با آن مواجه هستند؛ زیرا هنگام ثبت نام کنکور هنوز در امتحانات خرداد ماه شرکت نکرده اند و به همین دلیل از معدل خود آگاه نمی...
  • سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی

    Dipcode.medu.ir + ورود به سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی

    سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی به نشانی Dipcode.medu.ir به منظور دسترسی دانش‌آموزان فارغ‌التحصیلی که قصد شرکت در کنکور سراسری داشته و باید سوابق تحصیلی خود را در فرم پیشنویس ثبت‌نام درج کنند، راه‌اندازی شده است. این کد که شامل تمام...
  • شرایط ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان

    شرایط ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان + آیین نامه ۱۴۰۳ | ایران تحصیل

    ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان به اندازه قبولی در آزمون و ورود به این مدارس چالش برانگیز است. از این رو رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان شرایط ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان در پایه ششم به هفتم و نهم...
تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)