ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

انتخاب رشته موفق | 10 اصل مهم برای انتخاب رشته موفق کنکور | ایران تحصیل

انتخاب رشته موفق
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

داشتن انتخاب رشته موفق از جمله مهم‌ترین گام‌ها جهت داشتن آینده‌ای درخشان برای هر فرد داوطلب است. با توجه به نزدیک شدن به ایام برگزاری کنکور سراسری بحث انتخاب رشته و این که چگونه انتخاب رشته موفقی داشته باشیم اهمیت بسیاری برای داوطلبان و متقاضیان آزمون سراسری پیدا می‌کند. در این مقاله از ایران تحصیل به این سوال پاسخ داده و می‌خواهیم بدانیم که به عنوان یک داوطلب کنکور باید چگونه در سایت سنجش انتخاب رشته کنیم. 

تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که برخی از داوطلبان با وجود کسب یک رتبه معقول و مناسب، به دلیل انتخاب رشته اشتباه نمی‌توانند نتیجه قبولی خوبی را به دست آورند. در طرف دیگر افرادی وجود دارند که با داشتن انتخاب رشته موفق و دقیق، می‌توانند در رشته مطلوبی پذیرش بگیرند. به دلیل اهمیت بالای این موضوع، در این مقاله به آن می‌پردازیم. چنانچه در این باره نیاز به مشاوره بیشتر دارید، می‌توانید از طریق شماره تماس 9099075307 با کارشناسان ما در ایران تحصیل ارتباط بگیرید.

چگونه انتخاب رشته موفقی داشته باشیم؟

رمز و راز انتخاب رشته موفق چیست؟ این سؤال مسلماً پرتکرارترین و مهم ترین سوالی است که این روزها در ذهن داوطلبان آزمون سراسری می‌چرخد.

اما آيا بهترین راه برای داشتن انتخاب رشته ای حرفه ای وجود دارد؟ در صورت وجود چگونه باید این کار را انجام داد که خدایی ناکرده در آینده نتیجه ای جز پشیمانی به همراه نداشته باشد؟ در ادامه به 10 اصل مهم برای انتخاب رشته موفق کنکور برای شما عزیزان می پردازیم. به کمک این 10 اصل مهم برای انتخاب رشته موفق کنکور می توانید بهترین انتخاب رشته را برای خود رقم بزنید.

برای دریافت انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش روی لینک بزنید.

بنر انتخاب رشته

تحلیل کارنامه اولیه برای انتخاب رشته موفق

همانطور که می‌دانید پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری کارنامه اولیه همه داوطلبان آزمون منتشر می‌شود. برای انکه بفهمیم چگونه انتخاب رشته موفقی داشته باشیم، باید در وهله اول کارنامه اولیه منتشر شده خود را بررسی کنیم. اولین موردی که باید در کارنامه بررسی شود این است که آیا آن داوطلب با توجه به رتبه‌ای که در کارنامه نوشته شده است، مجاز به انتخاب رشته می‌باشد یا خیر.

آن دسته از داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، باید در مراحل بعدی فاکتورهایی از جمله رتبه در سهمیه، رتبه کشوری، سهمیه، تراز علمی و همچنین رتبه در زیرگروه‌های آن گروه آزمایشی که شرکت کرده‌اند را مورد بررسی قرار دهند.

چگونه انتخاب رشته موفقی داشته باشیم؟

10 اصل مهم برای انتخاب رشته موفق کنکور

پس از اینکه به توضیحات اجمالی و موارد مورد نیاز برای انتخاب رشته موفق پرداختیم، در این بخش قصد داریم تا به 10 اصل مهم برای انتخاب رشته موفق کنکور اشاره کنیم. شما با مطالعه این بخش می‌توانید به آسانی به پاسخ این سؤال که چگونه انتخاب رشته موفقی داشته باشیم دست پیدا کنید.

1. هدف شما از ادامه تحصیل و ورود به مراکز دانشگاهی چیست؟

همواره دقت داشته باشید که هیچ تضمینی برای این موضوع وجود ندارد که علی رغم کسب بهترین رتبه و قبولی در دانشگاهی برتر بتوانید به فردی مؤفق تبدیل شوید. بهتر است در ابتدا و برای رسیدن به موفقیت در رشته تحصیلی خود باید هدفی مشخص و از قبل تعیین شده داشته باشید و بدانید که چرا قصد دارید وارد این رشته و یا دانشگاه شوید.

2. از انگیزه، استعدادها، ارزش‌ها، توانایی‌ها و علایق خود مطلع شوید

در زمان انتخاب رشته حتماً به علایق، توانایی، ارزش‌ها، استعدادها و انگیزه خود از ادامه تحصیل دقت لازم را داشته باشید. عدم توجه به این مسائل می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را به همراه داشته و شما را از انتخاب رشته موفق دور کند.

 

جهت داشتن دقیق ترین و حرفه ای انتخاب رشته در مقاطع مختلف تحصیلی از جمله کارشناسی، ارشد و دکتری با مشاوران ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

 

3. از مشورت با افرادی مطمئن و آگاه غافل نشوید

مشاوران آگاه همواره می‌توانند بهترین راه‌حل‌ها را پیش روی شما گذاشته و قادر هستند انتخاب رشته‌ای را برای شما انجام دهند که بدون عیب و نقص باشد. پس هرگز از کمک‌های ارزنده آن‌ها غافل نشوید.

4. در مورد رشته‌های دانشگاهی اطلاعات کسب کنید

در زمان انتخاب رشته از سر زدن به سایت‌های دانشگاه‌های مورد نظرتان و مطالعه در مورد آن‌ها غافل نشوید. حتی خواندن کتاب‌های معرفی انواع رشته های دانشگاهی نیز می‌تواند اطلاعات بسیار خوبی را در اختیار شما قرار دهد. البته در این میان مشورت و صحبت با فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف و اساتید مختلف نیز می‌تواند خالی از لطف نباشد.

 

5. از موقعیت شغلی و کسب اطلاعاتی در رابطه با رشته موردنظرتان غافل نشوید

شما برای داشتن انتخاب رشته موفق باید حتماً در رابطه با آینده شغلی رشته مورد نظر خود تحقیق کنید. این گونه با نگرشی دقیق‌تر و آگاهانه‌تر اقدام به انتخاب رشته دانشگاهی خود می‌کنید. به هر حال قرار است 4 سال از انرژی و وقت خود را بر روی تحصیل در رشته‌ای بگذرانید که قرار است بعد از فارغ التحصیلی از طریق فعالیت در آن به درآمد عالی رسیده و مشکلی از جهت یافتن شغل مناسب نداشته باشید. پس همواره به موضوع آینده و موقعیت شغلی توجه خاص و ویژه‌ای داشته باشید.

6. مطالعه در مورد نحوه گزینش و ظرفیت رشته مورد نظر را فراموش نکنید

در رابطه با ظرفیت رشته مورد نظر و همین طور شیوه گزینش در آن قبل از هر گونه اقدامی در رابطه با تکمیل فرم انتخاب رشته از مشاوری آگاه کمک بگیرید و دفترچه راهنمای انتخاب رشته را نیز با دقت مطالعه بفرمایید.

7. فقط به رتبه و تراز کنکور خود تکیه نکنید

تجربه افراد در سال‌های گذشته ثابت کرده که تنها راه ورود به بهترین دانشگاه‌ها کسب رتبه‌ای عالی نیست؛ بلکه در این میان باید به مواردی همچون شیوه انتخاب رشته، معدل، انواع سهمیه‌ها و همین‌طور ظرفیت پذیرش در رشته و دانشگاه نیز توجه کرد.

8. در زمان انتخاب رشته اولویت‌ها را در نظر داشته باشید

یکی دیگر از 10 اصل مهم برای انتخاب رشته موفق کنکور به اولویت‌بندی درست فرد مربوط می‌شود. به طور کلی با توجه به نظر همه مشاوران، هر داوطلب باید بر اساس فاکتورهایی که دارد انتخاب رشته خود را انجام دهد. لازم به ذکر است که این فاکتورها می‌تواند شامل مواردی از جمله مسافت، هزینه، دانشگاه، نوع تحصیل و همچنین رشته مورد نظر باشد. داوطلبان کنکور برای داشتن انتخاب رشته موفق باید این فاکتورها را بررسی کرده و بر مبنای نتیجه بررسی خود، انتخاب‌هایی که دارند را اولویت‌بندی کنند.

9. توجه به انتخاب شهر و دانشگاه محل تحصیل

در زمان انتخاب رشته توجه زیادی به دانشگاه محل تحصیل و همینطور شهری که قصد گذراندن دوران دانشگاه خود را در آن دارید داشته باشید. این موضوع بستگی مستقیمی به شرایط خانوادگی و فردی شما دارد و نباید خیلی از ساده از کنار بررسی آن عبور کرد. 

10. اطلاع از شهریه رشته و دانشگاه انتخابی

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند شما را در داشتن انتخاب رشته موفق کمک کند به اطلاع از شهریه دانشگاه و رشته مورد نظر مربوط می‌شود. اگر قصد دارید در دوره‌ای به جز دوره‌های روزانه شرکت کنید بهتر است تا از شهریه‌های آن‌ها اطلاع کامل حاصل کرده تا پس از اینکه در آن دانشگاه قبول شدید، از لحاظ مالی مشکل جدی نداشته باشید. به عنوان مثال دانشگاه‌های پردیس خودگردان شهریه‌های نسبتاً بالایی را شامل می‌شوند که اگر قصد دارید این دوره‌ها را در لیست انتخاب رشته خود قرار دهید، باید از شهریه‌های آن اطلاع داشته باشید.

 

 

10 اصل مهم برای انتخاب رشته موفق کنکور

چگونه در سایت سنجش انتخاب رشته کنیم؟

یکی از سوال‌هایی که برای داوطلبین کنکور سراسری وجود دارد، این است که پس از اعلام نتایج اولیه می‌پرسند “چگونه در سایت سنجش انتخاب رشته کنیم؟” برای انتخاب رشته در سامانه سنجش ابتدا باید وارد این سایت به نشانی اینترنتی sanjesh.org شده و دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ را دانلود کرده و آن را به طور کامل مطالعه کنید. سپس باید رشته محل‌هایی که مرتبط با گروه آزمایشی شما است را استخراج کرده و آن‌ها را بر اساس فاکتورهایی که دارید اولویت‌بندی کنید. در نهایت پس از اینکه انتخاب رشته خود را ثبت کردید، می‌توانید نسبت به دریافت کد رهگیری آن اقدامات لازم را انجام دهید.

 

برای اطلاع از نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری روی لینک کلیک کنید.

 

📞 چنانچه پس از خواندن این مقاله سوال یا ابهامی درباره انتخاب رشته موفق و مسائل مربوط به آن داشتید، می‌توانید با شماره 9099075307 تماس گرفته و با کارشناسان ما در ایران تحصیل ارتباط بگیرید.

بنر انتخاب رشته کنکور

خلاصه مطلب

در این مقاله به بررسی چگونگی داشتن انتخاب رشته موفق و پاسخ به سوال “چگونه انتخاب رشته موفقی داشته باشیم” پرداختیم. شما با خواندن این مقاله دریافتید که برای داشتن یک انتخاب رشته موفق باید اصل‌هایی را در زمان بررسی کد رشته محل‌ها رعایت کرد. از مهم‌ترین این اصل‌ها می‌توان به داشتن هدف مشخص، اولویت‌بندی فاکتورهای شخصی، توجه به مسافت بین شهر محل زندگی و شهر محل تحصیل، توجه به میزان شهریه دانشگاه و همچنین اطلاع از میزان ظرفیت هر دانشگاه برای هر رشته اشاره کرد.

همچنین در این مقاله خواندید که سوال “چگونه در سایت سنجش انتخاب رشته کنیم؟” یکی از سوال‌های مهم داوطلبان است. در رابطه با این سوال باید بدانید که ابتدا به سامانه sanjesh.org مراجعه کرده، دفترچه انتخاب رشته را مطالعه و کد رشته محل‌های مورد نظر خود را اولویت‌بندی کنید. شما می‌توانید برای سوالات بیشتر و مشاوره کامل‌تر با مشاوران ایران تحصیل تماس گرفته و یا سوالات خود را در کامنت‌های همین مقاله بپرسید.

 

برای دانلود فایل PDF مقاله انتخاب رشته موفق روی لینک کلیک کنید.

 

3.6/5 - (5 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

چگونه باید یک انتخاب رشته موفق را انجام داد؟ 

برای داشتن انتخاب رشته موفق باید اصول مربوط به آن را رعایت کنید. در این مقاله به 10 اصل مهم برای انتخاب رشته موفق کنکور اشاره شده است.

چگونه باید انتخاب‌های خود را اولویت‌بندی کرد؟

هر داوطلب باید بر اساس فاکتورهایی که دارد انتخاب رشته خود را انجام دهد. لازم به ذکر است که این فاکتورها می‌تواند شامل مواردی از جمله مسافت، هزینه، دانشگاه، نوع تحصیل و همچنین رشته مورد نظر باشد.

چگونه باید در سایت سنجش انتخاب رشته کرد؟ 

برای انتخاب رشته در سایت سنجش ابتدا به سامانه sanjesh.org مراجعه کرده، دفترچه انتخاب رشته را مطالعه و کد رشته محل‌های مورد نظر خود را اولویت‌بندی کنید.

نظرات

6 دیدگاه دربارهٔ «انتخاب رشته موفق | 10 اصل مهم برای انتخاب رشته موفق کنکور | ایران تحصیل»

  1. Avatar photo زهرا گفت:

    سلام من رشتم گرافیک رایانه ایی و الان میخام برم دانشگاه ازاد ایا میتونم از طریق کاردانی ناپیوسته رشته ارتباطات و فناوری اطلاعات و برم؟ در کل میخوام برم رشته مهندسی کامپیوتر ولی این رشته کارشناسی ناپیوسته هست میشه یه راهنمایی کنین بهم بگید چیکار باید بکنم

    1. Avatar photo مشاور صادقی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بدون کنکور مد نظر دارین؟

  2. Avatar photo شیما گفت:

    سلام رتبم 2800 اومده
    زیرگروه 1 4700
    زیرگروه 2 3600
    چی قبول میشم تجربی ام
    راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. Avatar photo مشاور حمامی گفت:

      سلام وقتتون بخیر شرایط شما باید تحت برسی مشاور قرار بگیرد برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بفرمایید

  3. Avatar photo فاخته گفت:

    سلام وقت بخیر
    من دانشجوی رشته مهندسی پزشکی در دانشگاه پیام نور هستم امسالم با سوابق تحصیلی انتخاب رشته کردم ایا باید وضعیت اشتغال به تحصیل در اموزش عالی رو دانشجوی دوره غیره روزانه بزنم ؟ممنون میشم اگه پاسخ بدید

    1. Avatar photo tahmasebi گفت:

      بله دانشجوی دوره ی غیر روزانه هستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • انتخاب رشته بدون کنکور

    راهنما انتخاب رشته بدون کنکور با سوابق تحصیلی 1403 + نکات قبولی

    فرآیند انتخاب رشته‌ بدون کنکور در دوره‌های روزانه، نوبت دوم، دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی و همچنین پردیس خودگردان دو بار در سال انجام می‌شود. مهلت انتخاب رشته بدون کنکور ورودی بهمن از 3 تا 8 بهمن ماه بوده و...
  • رشته های دانشگاه علوم انتظامی امین

    رشته های دانشگاه علوم انتظامی امین 1403 + شرایط پذیرش

    دانشگاه علوم انتظامی امین تنها دانشگاه افسری در ایران است که داوطلبان واجد شرایط می توانند از میان یکی از رشته های دانشگاه علوم انتظامی امین رشته دلخواه خود را انتخاب کرده، مشغول به تحصیل شده و فارغ التحصیل شوند....
  • آزمون های مشاوره ای هدایت تحصیلی

    ثبت نام آزمون مشاوره ای هدایت تحصیلی 1403 + ورود my.medu.ir

    شاید تا به حال نام آزمون هدایت تحصیلی را شنیده باشید اما ندانید که چیست و چه کاربردی دارد. آزمون های مشاوره ای هدایت تحصیلی، برای دانش آموزان پایه نهم برگزار می شوند. در واقع، این آزمون ها به دانش...
  • رشته‌های قطبی کنکور

    رشته‌های قطبی کنکور ۱۴۰۳ + دانشگاه ها و شرایط پذیرش

    لیست رشته‌های قطبی کنکور ۱۴۰۳ اعلام شد. داوطلبانی که در کنکور سراسری شرکت نموده و مجاز به انتخاب رشته می‌باشند، بایستی توجه داشته باشند که اگر رشته مورد نظر آن‌ها به صورت گزینش بومی قطبی است، برای افزایش احتمال قبولی...
تماس با مشاور