ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

قوانین اعتراض به نمره دانشگاه ۱۴۰۳ + تغییر پس از ثبت نهایی | ایران تحصیل

قوانین اعتراض به نمره دانشگاه
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

توجه به قوانین اعتراض به نمره دانشگاه می تواند تاثیر مثبتی در دیدگاه و نظر اساتید به درخواست دانشجویان داشته باشد. در گذشته از نوشتن نامه های رسمی و اداری کاغذی در این خصوص استفاده می شد اما امروزه با توجه به مجازی شدن بسیاری از فرایندهای تحصیلی این مورد هم به صورت ایمیل به اساتید و یا پیام مستقیم در سامانه های اعلام نمرات هر دانشگاه اعلام می شود.

در این مقاله به ضوابط و قوانین اعتراض به نمره در دانشگاه های مختلف پرداخته شده است. معمولا هر دانشگاهی شرایط خاص خود را دارد  که گاهی دانشجویان سردرگم می کند بنابراین با مطالعه ی این صفحه از تمام اطلاعات، مراحل و شرایط اعتراض به نمره آگاه خواهید شد.

 

مراحل و مدارک لازم جهت اعتراض به نمره و تغییر آن

  • دریافت درخواست کتبی دانشجو:  این درخواست مبنی بر اعتراض بر نمره اعلام شده تنظیم می شود.
  • دریافت تاییدیه کتبی استاد: استاد تاییدیه ای مبنی بر اشتباه در اعلام نمره با قید مورد (اشتباه در شمارش بارم، از قلم افتادگی تصحیح سوال و موارد دیگری) را ارائه می دهد. لازم به ذکر است عدم محاسبه نمره کار عملی ، تحقیق وموارد مشابه به علت تاخیر دانشجو در ارائه آن قابل قبول نمی باشد.
  • اعلام کتبی نمره: نمره ی صحیح دانشجو با امضاء و تایید استاد مربوطه به صورت کتبا اعلام می شود.
  • طرح در شوراي آموزشی دانشکده: بر اساس مستندات و مدارك شامل نامه استاد، نمره نهایی صحیح و درخواست دانشجو، اعتراض دانشجو در شورای آموزش مطرح می شود.
  • اعلام موافقت شوراي آموزشی دانشکده: این شورا به مدیریت خدمات آموزشی دانشگاه موافقت خود را اعلام کرده و باید صورت جلسه و کلیه مدارك و مستندات فوق الذکر را ارسال نماید.
  • طرح موضوع در شوراي آموزشی: پس از دریافت موافقت شوراي آموزشی دانشکده موضوع پیش آمده در شورای آموزشی دانشکده مطرح می شود.
  • ثبت نمره صحیح: پس از کسب موافقت شوراي آموزشی دانشگاه ، نمره ی صحیح دانشجو در سامانه ی سما ثبت می شود.
  • ارسال راي شوراي آموزشی دانشگاه به دانشکده جهت درج در پرونده: در انتها شورای آموزشی دانشگاه رای مخالف یا موافق خود را اعلام می کند و بر این اساس در پرونده ی تحصیلی دانشجو و پرونده ی استاد مربوطه درج می شود.

 

 

 

قوانین اعتراض به نمره دانشگاه

قوانین اعتراض به نمره دانشگاه

 

 

شرایط اعتراض به نمره در دانشگاه آزاد

علی مظلومی فر، معاون آموزشی و عضو هیات علمی شیمی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص مهلت اعلام نمرات توسط اساتید می گوید: اساتید ظرف مدت 5 روز برای مقاطع کاردانی و کارشناسی، مقطع کارشناسی ارشد 10 روز و برای مقطع دکتری ظرف مدت یک ماه باید نمرات دانشجویان را اعلام و در سامانه بارگذاری کنند.

وی ادامه داد: دانشجویانی که به نمره ی خود معترض هستند می توانند ظرف مدت یک هفته پس از تاریخ اعلام نمرات نسبت به تقاضای تجدید نظر اقدام نمایند. همچنین مدرس موظف است حداکثر پس از گذشت یک هفته از تاریخ دریافت تقاضای تجدید نظر دانشجو، به اعتراض وی رسیدگی کرده ونمره ی نهایی را به اداره ی آموزش دانشکده اعلام کند. لازم به ذکر است نمره ی درس پس از قطعی شدن قیرقابل تغییر است.

برای کسب اطلاع از راهنمای خرید کارت ثبت نام دانشگاه آزاد کلیک کنید و با ما در ایران تحصیل همراه باشید.

 

مراحل ثبت اعتراض به نمره دانشجویان دانشگاه آزاد

دانشجویان این دانشگاه می توانند از طریق مراجعه به سامانه ی آموزشیار و انجام مراحل زیر نسبت به اعتراض و تقاضای ویرایش نمره اقدام نمایند :

  • در ابتدا به سایت آموزشیار دانشگاه محل تحصیل خود مراجعه نمایید.
  • سپس نیم سال تحصیلی را روی سال مورد نظر خود قرار دهید. برای مثال برای نیم سال دوم سال چهارصد هجری شمسی به صورت روبه رو نیم سال را قرار دهید.(002) و گزینه ی ارسال درخواست اعتراض به نمره انتخاب شود.
  • درصفحه ی بعد متن درخواست تایپ شود وگزینه ی ادامه انتخاب شود.
  • در ستون (وضعیت ارسال درخواست اعتراض) علامت ضربدر قرمز به تیک سبز تغییر خواهد کرد. در نهایت بهتر است به استاد خود اطلاع دهید تا درخواست شما را بررسی کند.

 

 

شرایط و زمان مجاز اعتراض به نمره در دانشگاه علمی کاربردی

دکتر سید عطالله سینایی، معا.ن آموزشی دانشگاه فنی حرفه ای دراین باره می گوید: دانشجویان پس از ثبت اولیه نمره خود در سامانه ی دانشگاه تا 3 روز فرصت دارند که نسبت به ثبت اعتراض خود اقدام کنند و اساتید باید ظرف یک هفته پاسخ دهند.

علامه براین براساس اعلام دانشگاه علمی کاربردی دانشجویان حداکثر پس از گذشت 7 روز از ثبت اولیه نمرات می توانند نسبت به تقاضای تجدید نظر اقدام نمایند و استاد موظف است تنها یک مرتبه و در بازه ی زمانی دو روزه درخواست دانشجو را بررسی و در سامانه اعلام نماید.

در صورت عدم بررسی درخواست دانشجو در سامانه و بی توجهی مدرس به این موضوع، شورای مرکزی موظف است حداکثر در3 روز کاری شرایط را بررسی و سربرگ مریوطه را به همراه امضائ دانشجو و شورای مرکزی به شورای استان ارسال نماید. واحد استان هم درمدت دو روز پرونده ی دانشجو را بررسی و اعلام نظر می کند. تغییر نمره در در این دانشگاه پس از فرایند تجدید نظر مطلقا ممنوع  است.

 

 

قوانین اعتراض به نمره دانشگاه

قوانین اعتراض به نمره دانشگاه

 

قوانین و شرایط اعتراض به نمره در دانشگاه پیام نور

مدیر کل روابط عمومی دانشگاه پیام نور، محسن صدر دراین باره گفت: دانشجویان می توانند در سوالات تستی اگر سوال خارج از منبع معرفی شده، دارای اشتباه محتوایی، فاقد گزینه ی صحیح و یا دارای دو جواب صحیح، جدول و فرمول، شکل و نمودار یا اطلاعاتی که برای سوال لازم است اما ضمیمه نشده است اعتراض کنند. دانشجویان ظرف مدت سه روز پس از برگزاری امتحان مورد نظر، می توانند با مراجعه به سامانه بخش کاربری دانشجو نسبت به اعتراض اقدام نمایند.

همچنین وی افزود: در ارتباط با نمرات امتحانات تشریحی دانشجویان می توانند اعتراض به نمرات خود را حداکثر تا7 روز پس از امتحان ثبت نمایند. تمام اعتراضات توسط دانشگاه ببرسی می شود و در مجموع نمرات دانشجو تاثیرگذار خواهد بود.

 

برای اطلاع از نحوه ی اعتراض به نتایج آزمون دکتری کلیک کنید.

 

نحوه ی ورود اساتید به سامانه برای پاسخ دهی به اعتراض دانشجویان

اساتید باید با احراز هویت و از طریق ایمیل وازد سامانه شوند. به طور مثال سامانه ی مربوطه در دانشگاه تهران به آدرس ems.ut.ac.ir است. پس از ورود به سامانه روی لینک ورود اساتید کلیک کنید با وارد کردن ایمیل خود وارد سیستم شوید. همچنینن ممکن است به ایمیل دانشگاه هم نیاز داشته باشید. در لینک راهنمای اساتید درخواست دریافت شناسه یکتا نمایید. اگر استاد رسمی هستید با وارد کردن شماره ی پرسنلی مندرج در حکم و با ایمیل خود وارد سامانه احراز هویت می شوید. اساتید با ورود به قسمت پردازش ثبت نمره می توانند دانشجویانی که درخواست تجدید نظر داده اند را مشاهده کنند. به این صورت که روبه روی اسم این افراد ستونی تحت عنوان عدم رسیدگی وجود دارد. اساتید با کلیک روی آن می توانند به درخواست ها پاسخ داده و نظر خود را ثبت کنند. دقت کنید در صورتی که به اعتراضی در لیست استاد رسیدگی نشود امکان تایید نهایی نمرات در سامانه وجود نخواهد داشت.

 

 

آخرین اخبار اعتراض به نمرات دانشگاه

اساتید  دانشگاه آزاد با ثبت اشتباه نمرات کارت زرد دریافت می کنند.

زمانی که استادی برگه امتحان را تصحیح و نمره را در لیست وارد می‌کند، تعهد می‌دهد که این برگه را با کمال دقت تصحیح کرده و  نمره ثبت شده درست خواهد بود. در صورتی که قرار باشد یک بار دیگر با اعتراض دانشجو این برگه تصحیح و نمره‌ای کم یا زیاد شود، لازم است در فرمی از پیش آماده شده اعلام کند که در محاسبه نمره امتحان این دانشجو اشتباه کرده و همین اقدام استاد، کارت زردی در پرونده اش درج می‌کند. این قانونی است که در حال حاضر دانشگاه آزاد برای خود اتخاذ کرده است. در پایان اگر استادی به تعداد 4 کارت زرد دریافت کند از ترم آینده به وی کلاس تعلق نخواهد گرفت.اما برخی از اساتید دانشجویان را با این موضوع که اگر اعتراض کنند نمره کم خواهند کرد می ترسانند که این مسئله هم از طریق رییس دانشگاه قابل پیگیری است. به طور مثال اگر از یک کلاس صد نفره ۸۰ نفر، آن درس را بیفتند نشان دهنده نمره دهی غیرنرمال استاد است. چنین مواردی اغلب از سوی دانشجویان به ریاست دانشگاه اطلاع داده می‌شود. بعضا در مواردی دیده شده تکرار این اتفاق از سوی اساتید موجب برکناری آن‌ها از تدریس در دانشگاه شده است.

نمرات 10 تا 20 درصد دانشجویان دانشگاه شریف با اعتراض به نمره پایانی تغییر می کند

 استاد دانشگاه شریف در این باره گفت: خیلی از اوقات این دانشجوست که اشتباه فکر می‌کند که نمره‌ای که به او داده شده حق اوست. اما چون سوالات دانشگاهی متفاوت با تیپ سوالات دیگر است و گاهی جواب‌ها راه حل‌های گوناگون دارد به همین خاطر ممکن است استاد در تصحیح سوالات دچار اشتباه شود. این فرایند بازبینی دو فایده دارد یک اینکه دانشجو می‌فهمد کجا را اشتباه کرده، دوم اینکه جا‌هایی که استاد آن‌ها را از قلم انداخته و به آن‌ها نمره نداده در این بازبینی مشخص و حق دانشجو احیا می‌شود. نمرات ده تا ۲۰ درصد دانشجویان در این بازبینی تغییر می‌کند. اساتید موظف اند در صورت تقاضای دانشجویان در جهت تغییر نمرات خود حتی اگر اعتراض به برگه امتحان آن‌ها وارد نیست، این جمله را ثبت کنند که «برگه شما بررسی شد و اعتراض وارد نیست». وی درباره ی تاخیر اساتید در اعلام نمره افزود : این دانشگاه برای اعضای هیئت علمی خود قوانینی قرار داده است تا در صورت تکرار تاخیر در اعلام کردن نمرات از سوی استاد، ترفیع از وی گرفته شده و اجازه تصحیح برگه امتحانات دانشجویان را به او نمی‌دهند.

 

 

خلاصه مطالب

دانشجویان در دانشگاه های مختلف برای اعتراض به نمرات پایانی خود با شرایط متفاوتی روبه رو خواهند شد. قوانین، بازه ی زمانی مجاز، شرایط و گاها مراحل انجام آن می تواند در دانشگاه های مختلف متفاوت باشد. در این مقاله سعی شده است تا به بررسی قوانین اعتراض به نمره دانشگاه پرداخته شود همچنین به تعدادی از سوالات رایج در این باره پاسخ داده شد. در صورت وجود هرگونه سوالی در زمینه ی چگونگی اعتراض به نمرات و نحوه ی پیگیری آن با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

 

 

برای دانلود فایل PDF مقاله کلیک کنید.

 

 

 

3/5 - (3 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

آیا برای اعتراض به نمرات دانشگاه بازه ی زمانی محدودی وجود دارد؟

بله و همانطور که در مقاله توضیح داده شد از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است.

تاییدیه ی کتبی استاد در صورت اعتراض به نمره ی دانشجو شامل چه مواردی است؟

استاد تاییدیه ای مبنی بر اشتباه در اعلام نمره با قید مورد (اشتباه در شمارش بارم، از قلم افتادگی تصحیح سوال و موارد دیگری) را ارائه می دهد. لازم به ذکر است عدم محاسبه نمره کار عملی ، تحقیق وموارد مشابه به علت تاخیر دانشجو در ارائه آن قابل قبول نمی باشد.

آیا اعتراض به نمره فایده ای هم دارد؟

بله طبق آمار نمره ی 10 تا 20 درصد دانشجویان پس از اعتراض تغییر کرده است که رقم قابل توجهی است.

نظرات

71 دیدگاه دربارهٔ «قوانین اعتراض به نمره دانشگاه ۱۴۰۳ + تغییر پس از ثبت نهایی | ایران تحصیل»

  1. Avatar photo سمانه فراهانی گفت:

    من نمرم اعتراض زدم استادتاییداولیه زده وگفت تغیردادم ولی هیچی نیومد درس مجازی حوادث بلایا ازعلوم پزشکی تهران نمرم ۷ بوداستادگفت ۱۰ ولی هنوزاون ۷ توبخش اعتراض چکارکنم

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      باید به آموزش مراجعه فرمایید

  2. Avatar photo مشاور امینی گفت:

    سلام دوست عزیز
    خیر جای تغییر و لغو ندارد.

بارگذاری دیدگاه های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • سامانه مای مدیو my.medu.ir

    سامانه مای مدیو my.medu.ir + ورود خدمات آموزش و پرورش

    my medu.ir سامانه اصلی خدمات الکترونیک آموزش و پرورش یا همان مای مدیو است که برای استفاده ساده‌تر و خدمات مجازی متمرکز در زمینه آموزش و تحصیل دانش‌آموزان راه‌اندازی شده و در دسترس قرار گرفته است. در سایت مای مدیو...
  • نداشتن معدل دیپلم برای ثبت نام کنکور

    نداشتن معدل دیپلم برای ثبت نام کنکور + راه حل | ایران تحصیل

    نداشتن معدل دیپلم برای ثبت نام کنکور مشکلی است که دانش آموزان سال آخری با آن مواجه هستند؛ زیرا هنگام ثبت نام کنکور هنوز در امتحانات خرداد ماه شرکت نکرده اند و به همین دلیل از معدل خود آگاه نمی...
  • سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی

    Dipcode.medu.ir + ورود به سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی

    سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی به نشانی Dipcode.medu.ir به منظور دسترسی دانش‌آموزان فارغ‌التحصیلی که قصد شرکت در کنکور سراسری داشته و باید سوابق تحصیلی خود را در فرم پیشنویس ثبت‌نام درج کنند، راه‌اندازی شده است. این کد که شامل تمام...
  • شرایط ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان

    شرایط ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان + آیین نامه ۱۴۰۳ | ایران تحصیل

    ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان به اندازه قبولی در آزمون و ورود به این مدارس چالش برانگیز است. از این رو رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان شرایط ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان در پایه ششم به هفتم و نهم...
تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)