مشاوره تلفنی کودک
مشاوره تلفنی کودک

مشاوره تلفنی کودک

اریکسون روانشناس بزرگ رشد کودکان و نوجوانان معتقد است که در فاصله های بین یک تا دو سال کودک و نوجوان مراحلی را می گذرانند که در صورت عدم طی کردن موفقیت آمیز آنها دچار مشکلاتی در آینده خواهند شد. همچنین فروید معتقد است که ۵ سال اول زندگی کودک نقش مهمی در رشد آینده او خواهد داشت. از این رو به نظر می رسد که برخورداری از فرصتی همچون مشاوره تلفنی کودک یک موقعیت بسیار خوب را برای والدین جهت آگاهی از روش های فرزندپروری باشد.

چرا که نحوه تعامل با کودک و برآورده کردن نیازهای روحی، مادی و معنوی او در حد نرمال همواره یک چالش بزرگ برای پدرها و مادرها بوده و نداشتن مهارت و آگاهی در این زمینه ها می تواند رشد و پیشرفت شخصیتی، اخلاقی، تحصیلی، شغلی و حتی موفقیت در زندگی زناشویی فرزندان را دچار مشکل نماید. از ین رو، همکاران ما فرصتی را فراهم آورده اند تا هموطنان گرامی بتوانند براحتی و تنها با ایجاد یک تماس از راهنمایی های مشاوران کودک و نوجوان تیم دکتر فکر بهره مند شوند.

متخصص مشاوره تلفنی کودک کیست؟

متاسفانه بسیاری از مردم تصور می‌کنند که روانشناس، فردی است که در تمام امور تخصص دارد و می تواند در حل هر مشکلی کمک کند. در صورتی که آن چه موجب حل مشکل  می شود رشته تخصصی مشاور یا روانشناس است. مشاوره کودک و نوجوان در واقع فردی است که در رشته بالینی کودک و نوجوان تحصیل کرده است و کاملاً با مراحل رشد و خصوصیات اخلاقی و همچنین نحوه سنجیدن این ویژگی‌ها در آن ها مهارت دارد.

قطعاً صرف فارغ‌التحصیلی یک فرد در رشته روانشناسی بالینی کودک و نوجوان نمی تواند مهارت او را تایید نماید. بلکه آنچه بسیار مهمتر از آن به نظر می رسد، این است که وی از تجربه و مهارت کافی در حل مشکلات کودکان و نوجوانان برخوردار باشد. همچنین با انواع تست های روانشناسی متناسب با آنان آشنا باشد تا بتواند ریشه یابی و همچنین تامل دقیقی در رابطه با حل مسائل داشته باشد.

شما به عنوان پدر و مادر حتماً خاطراتی در دوران کودکی خود به یاد دارید و گاهاً مشکلاتی که کنونی خود را به آن دوران نسبت می دهید. طبق نظریه اریکسون اگر کودک مراحل رشد را با موفقیت طی نکند، دچار بحران در شخصیت خواهد شد و مطابق با نظریه فروید، زمینه روان نژندی و روان پریشی را ایجاد می نماید. به همین دلیل مشاوره تلفنی کودک را برای جلوگیری از بروز این مسائل ضروری می‌دانیم.

در مشاوره تلفنی کودک چگونه به مشکلات کودک پی برده می شود؟

در مشاوره تلفنی کودک چگونه به مشکلات کودک پی  برده می شود؟

شاید برای شما نیز این سوال مطرح شده باشد که یک پزشک متخصص کودک چگونه به درد کودک پی می برد؟ زیرا ما بزرگسالان هنگام مراجعه به پزشک با او صحبت می‌کنیم و در رابطه با آن عضوی که دچار مشکل شده است توضیح می دهیم، در حالیکه امکان گفتگوی یا مذاکره با کودکان وجود ندارد و آن ها تنها می توانند با گریه ما را از درد خود باخبر کنند.

یک مشاوره کودک برای پی بردن به آنچه که در ذهن کودک می گذرد از نقاشی استفاده می کند. کودکان با ترسیم نقاشی در زمینه‌های مختلف تمام آنچه در ذهن خود دارند را ترسیم می کنند و تحلیل روانشناسی نقاشی به عهده یک مشاور یا روانشناس بالینی کودک است که با توجه به مشکلات به وجود آمده موضوع نقاشی را تعیین می‌کند.

این نقاشی ها به خودی خود می توانند بسیاری از مشکلات روحی و حتی ترس های کودکان در سنین مختلف را بازگو کنند. با توجه به اینکه در مشاوره تلفنی کودک نمی توان به صورت رو در رو با او گفتگو کرد، این اطلاعات را با ما از طریق ارائه دستورالعمل نقاشی به والدین و دریافت اطلاعات از آنها انجام می‌دهیم.

برخی از تست های روانشناسی کودکان مربوط به شرایط جسمانی آنان در دوران طفولیت و یا بزرگتر از آن می باشد. همچنین در رابطه با خصوصیات اخلاقی با توجه به عدم توانایی کودکان در پاسخگویی به سوالات طراحی شده ، با استفاده از مشاوره ، پرسش و پاسخ از والدین صورت می پذیرد. گاهی اوقات نیز این تست ها مربوط به خود والدین می باشد که ترسیم نیمرخ روانی آن بر عهده مشاور خواهد بود

خدمات مشاوره تلفنی کودک و نوجوان

خدمات مشاوره تلفنی کودک و نوجوان

حوزه خدمات تخصصی یک مشاور کودک بسیار گسترده می باشد. معمولاً والدین به دلایل مختلفی به مشاور تلفنی کودک مراجعه می‌نمایند و هر یک به دنبال برطرف کردن مشکل فرزند خود هستند. یکی از مزیت‌های مرکز مشاوره دکتر فکر صورت می پذیرد، انجام راهنمایی و مشاوره تلفنی 24 ساعته با مشاوران کودک و نوجوان می باشد.

بچم بیش فعاله، چیکار کنم؟

برخی از والدین به هنگام مراجعه به روانشناس و مشاور کودک در اولین جلسات زمانی که از آنها در رابطه با علت مراجعه به آن می‌شود ،به این موضوع اشاره می‌کنند که فرزندمان بیش فعال است و حتی در برخی موارد این اصطلاح را به درستی تلفظ نمی کنند و به جای آن از واژه پیش فعالی استفاده می کنند. در صورتی که از نظر تخصصی واژه بیش‌فعال معنایی به عنوان اختلال نخواهد داشت. همچنین والدین ملاک و معیاری برای این برچسب به کودک خود ندارد.

آنچه یک مشاوره تلفنی کودک در ابتدای کار انجام می دهد این است که کودک را به صورت تخصصی بررسی می نمایند. روانشناسی متناسب با این موضوع، ابتدا از تست روانشناسی هوش وکسلر و آزمون کانرز به عنوان مراحل تشخیصی استفاده می نماید تا مشخص شود آیا برچسب زده شده از سوی والدین درست بوده است یا خیر؟

یکی از درمان هایی که برای اختلال ADHD یا همان اختلال بیش فعالی صورت می گیرد، دارو درمانی در کنار روان درمانی است. البته دارو درمانی برای کاهش علائم کودک بیش فعال که این اختلال را به صورت بسیار شدید دارند و موجب نگرانی بیش از حد والدین شده اند، در مراحل اولیه بسیار ضروری می دانند. در گام‌های بعدی، رویکردهای موثر برای درمان این اختلال به والدین و کودکان ارائه می‌شود.

بچه من خیلی خجالتیه، مشاوره تلفنی کودک و نوجوان چطور به من کمک می کنه؟

همان طور که ذکر کردیم نحوه تشخیص مشکلات کودکان با بزرگسالان و یا نوجوانان متفاوت است. برای پی بردن به علت و نشانه های کودکان خجالتی یکی از کارهایی که ما انجام می‌دهیم، تحلیل روانشناسی نقاشی کودکان است. البته ریشه خجالت را تا حدی می‌توان به ژنتیک فرد نسبت داد. اما به طور کلی عوامل محیطی و تربیتی در منزوی و خجالتی بودن بچه ها بسیار موثر است و شاید اینگونه والدین بهتر است نگاهی به نحوه رفتار و عملکرد خود داشته باشند.

در رابطه با نوجوانان، برخی از والدین در مشاوره تلفنی کودک و نوجوان این موضوع را مطرح می‌کنند که پسر و یا دختر من بسیار منزوی شده است. تغییرات فیزیولوژیک که در بدن یک به وجود می آید موجب می شود تا  گوشه نشینی را در مقابل حضور در جمع ترجیح دهد. بنابراین تا حدی این موضوع می‌تواند طبیعی باشد اما روش هایی نیز برای کاهش آن وجود دارد، چرا که در صورت تقویت این رفتار به یکی از ویژگی های شخصیتی وی تبدیل خواهد شد.

یکی از اقداماتی که ما در راهنمایی و مشاوره تلفنی 24 ساعته با مشاوران کودک و نوجوان انجام می دهیم برای والدین دارای کودکان منزوی و خجالتی است ، آموزش سبک های فرزندپروری و همچنین راه های تغییر عادات رفتاری در والدین و کودک می باشد که این تغییر رفتار کاملاً بر اساس اصول روانشناسی تقویت مثبت و منفی قرار دارد.

با لجبازی این بچه چیکار کنم؟

با لجبازی این بچه چیکار کنم؟

یکی از مشکلاتی که والدین با کودکان با سنین پایین‌تر دارند، عدم حرف شنوی آنان و همچنین به اصطلاح، لجبازی کودکان می باشد. گاهی برخی از والدین این مشکل را به منزله خشونت کودکان یا رفتاری غیر طبیعی نگاه می کنند و تصور می کنند که این کودک در حال طغیان بر علیه آن ها می باشد.

در صورتی که از جمله مراحل رشد کودک این است که در سن ۳ سالگی برای اثبات استقلال خود با والدین مقابله می کند و این موضوع رفتار طبیعی برای کودک محسوب می‌شود. اما آنچه مهم است نحوه رفتار و مدیریت دعوای کودکان توسط والدین خواهد بود.

یکی از توصیه های مهم مشاوره تلفنی کودک این است که در برابر لجبازی او، شما نیز مقابله به مثل نکنید. اگر فرزندتان در سن سه سالگی قرار دارد، در برخی از موارد برای حفظ استقلال او اجازه دهید آزادانه تصمیم بگیرد و در مواردی که با لجبازی میخواهند حرف خود را به کرسی بنشاند، کاملاً به این رفتار بی توجه باشید تا کم کم از این بحران خارج شود.

یکی از علت‌هایی که فرزند شما لجبازی می‌کند این است که خود شما پاداش های خواسته و ناخواسته در برابر این رفتار می دهید و با رفتارتان به او ثابت کرده اید که می‌تواند با این کار خود را به اثبات برساند. بنابراین یکی از اقدامات مهم شما در این موارد باید تقویت نکردن این رفتار باشد. حتی در صورت داد و بیداد شدید و برای جلوگیری از گریه، آنچه باید انجام دهید این باشد که برای مدت کوتاه نسبت به این رفتارش بی توجه باشید تا متوجه شود که با لجبازی نمی‌تواند به خواسته خود جامه عمل بپوشاند.

با نوجوان پرخاشگر چکار کنیم؟

ما در مشاوره تلفنی کودک و نوجوان در برابر این سوالِ از جانب والدین دارای نوجوان پرخاشگر، از آن ها می پرسیم گه شما چقدر از ویژگی های یک نوجوان اطلاع دارید؟ گاهی والدین آنها عنوان می کنند که فرزند من تا به حال همیشه حرف شنوی خوبی داشته است. اما به یکباره از زمانی که به مدرسه متوسطه اول رفته، رفتار او تغییر کرده است. غافل از اینکه در فرزندانی که دوران بلوغ عاطفی و جسمی را شروع کرده اند، رفتارهایی همچون سرکشی و مخالفت را نیز تجربه می کنند.

نوجوان در سنی قرار دارند که از نظر اریکسون در مرحله هویت در مقابل بی هویتی هستند. در این مرحله نوجوان برای اینکه شخصیت خود را به عنوان یک فرد مجزا از گذشته، نشان دهند به مخالفت با والدین و جامعه می‌پردازد و تمام مواردی را که تا به حال قبول داشته است را زیر پا می‌گذارند. اگر این آگاهی نسبت به این وجود داشته باشد، شاید پذیرش آن رفتار راحت‌تر باشد و مقابله به مثلی درکار نباشد.

ما در راهنمایی و مشاوره تلفنی 24 ساعته با مشاوران کودک و نوجوان به تمام والدین این توصیه را داریم که در مقابل پرخاشگری نوجوانان به گونه‌ای رفتار کنید تا فرزندتان شما احساس کند که همیشه پشتیبان او هستید و به او کمک می کنید تا بهترین تصمیم ها را بگیرد. مشاوره دادن به نوجوان به صورت علمی و درست یکی از راه‌های است که موجب می‌شود این سرکشی به حداقل ممکن برسد و نحوه برخورد پدر و مادر با اینگونه فرزندان را نیز ما در مشاوره خود خواهیم داشت.

ریشه یابی افت تحصیلی دانش آموز

یکی از  انواع مشاوره تلفنی کودک و نوجوان ، که در مرکز ما مشاوره تحصیلی دانش‌آموزان است. افت تحصیلی می‌توانند ریشه های متفاوتی داشته باشد. در سن کودکی، رفتار نادرست والدین در برابر اشتباهات دانش‌آموز و در محیط مدرسه، رفتار نادرست معلم و یا مدیر در برابر اشتباهات دانش آموز می تواند به عنوان عوامل زمینه‌ساز مطرح شود.

در سن نوجوانی، معمولاً دانش‌آموزان دچار مشکلاتی می‌شوند که از نظر عاطفی و جسمی آنها را بسیار درگیر می‌کند و همین دغدغه‌های ذهنی در کنار برخی از مشکلات خانوادگی موجب بروز مسائلی همچون عدم تمرکز در مطالعه و افت تحصیلی شود. به همین دلیل دچار افت تحصیلی می شوند. این شرایط مرکز ما در وهله اول به دانش آموزان نوجوان و در وهله دوم به والدین آنها جهت مرتفع نمودن این مشکل کمک های لازم را می‌کند.

نحوه دریافت راهنمایی و مشاوره تلفنی 24 ساعته با مشاوران کودک و نوجوان

نحوه دریافت راهنمایی و مشاوره تلفنی 24 ساعته با مشاوران کودک و نوجوان

مرکز مشاوره ما همان طور که ذکر شد خدمات مختلفی را در رابطه با مشاوره تلفنی کودک انجام می دهد. همچنین امکان خانواده درمانی را نیز برای والدینی که در مرکز ما مراجعه می‌کنند فراهم آورده ایم. راه های ارتباطی ما و شما از طریق تلفن های زیر به صورت ۲۴ ساعته می باشد و در هر زمانی که دچار مسئله و یا مشکل می شوید می توانید با ما در ارتباط باشید.

آیا غیر از مشاوره تلفنی کودک و نوجوان امکان مشاوره حضوری وجود دارد؟

مرکز مشاوره ما خدمات متفاوت و مختلفی را برای تمامی افرادی که مایل به استفاده از انواع آن می‌باشند در نظر گرفته است. به عنوان مثال برای برخی از افراد که ترجیح می‌دهند مشاوره آنها به صورت رو در رو و حضوری باشد امکان مشاوره حضوری را فراهم آورده ایم.  او همچنین آن دسته از افرادی که امکان حضور در مرکز ما را ندارند و یا به دلیل شیوع این ویروس بیرون از منزل رفت و آمدی ندارند مشاوره تلفنی را امکان پذیر نموده ایم.

برای آن دسته از والدین عزیز و کودکان و نوجوانانی که دچار مسئله و یا مشکلی می باشند، اما به تلفن دسترسی ندارند و امکان مراجعه حضوری را ندارند را به صورت مشاوره آنلاین روانشناسی فراهم نموده ایم. تا بتوانند با استفاده از اینترنت، سوالات خود را به صورت آنلاین از مرکز ما بپرسند و به پاسخ سوالات خود دست یابند.

خلاصه مطلب

در این مقاله  تلاش نمودیم تا برخی از خدمات مشاوره تلفنی کودک خود را برای شما عنوان نماییم. همچنین در رابطه با نحوه برقراری ارتباط برای راهنمایی و مشاوره تلفنی 24 ساعته با مشاوران کودک و نوجوان توضیحات لازم را ارائه نمودیم. چنانچه مایل به دریافت مشاوره توسط مرکز ما می باشید،  می توانید با شماره های مندرج در جدول تماس حاصل نمایید تا از خدمات لازم بهره مند شوید.

چگونه می توانم به شماره تماس مرکز مشاوره تلفنی کودک دست یابم؟

شماره تماس مرکز ما:  9099072952 تماس از سراسر کشور و  90922305587 (تماس از استان تهران) از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی از 8 صبح الی 1 شب حتی ایام تعطیل امکان پذیر است.

آیا  امکان دریافت کد خدمت مشاوره‌ای در در طول و روز و یا نصف شب وجود دارد؟

در مرکز ما امکان دریافت راهنمایی و مشاوره تلفنی 24 ساعته با مشاوران کودک و نوجوان به صورت تلفنی وجود.

آیا مشاوره تلفنی کودک فقط به صورت حضوری می باشد؟

خیر مشاوره کودک به صورت تلفنی، حضوری و آنلاین می باشد.

با کودک لجباز خود چکار کنیم؟

برای نحوه صحیح برخورد با این مشکل به مطالعه مقاله بپردازید.

5/5 - (4 امتیاز)

همچنین ببینید

سنجش هورمون hCG

هورمون hCG چیست و چه زمانی ترشح می شود؟

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

تماس با مشاور