ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

معافیت پزشکی نقرس ۱۴۰۳ + شرایط و مراحل اخذ | ایران تحصیل

معافیت پزشکی نقرس
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با معافیت پزشکی نقرس توضیح دهیم. معافیت پزشکی یکی از انواع خدمت سربازی است. براساس این معافیت کسانی که دارای بیماری خاص هستند بسته به نوع و میزان حاد بودن بیماری خود می توانند اقدام به دریافت معافیت سربازی نمایند.

توجه کنید مراحل خاصی برای دریافت معافیت پزشکی وجود دارد. معافیت پزشکی بیماری نقرس نیز از این نوع بیماری‌های معافیت پزشکی است که قصد در این مقاله شرایط و مراحل دریافت آن را توضیح دهیم.

 

جهت اطلاع از معافیت پزشکی نقرس و همچنین دریافت راهنمایی تخصصی با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

9099075307 تماس از سراسر کشور و 9099075307 (تماس از استان تهران)

تماس از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی از 8 صبح الی 1 شب حتی ایام تعطیل

 

بیماری نقرس چیست؟

معافیت پزشکی بیماری نقرس یا بیماری‌های روماتولوژی یکی از معافیت های خدمت نظام ‌وظیفه است. با توجه به نحوه زندگی افراد در عصر جدید معمولاً بیماری‌های روماتولوژی یکی از بیماری‌های شایع در بین مردم است که باعث شده تا مشمولان زیادی که به‌ بیماری‌های روماتولوژی یا نقرس و بافت‌های هم‌ بند مبتلا هستند از خدمت سربازی معاف شوند.

با تمام این تعریفات می‌توان گفت که این بیماری یک بیماری بسیار جدی است و در صورت عدم توجه به درمان آن می‌تواند خطر جانی برای افراد مبتلا داشته باشند. البته قوانین و بندهای مربوط به معافیت سربازی پزشکی بیماری‌های روماتولوژی کمی پیچیده بوده و اما ممکن است مبهم به‌نظر بیاید. 

قبل‌از آنکه به سراغ مراحل دریافت معافیت پزشکی بیماری نقرس برویم بهتر است ابتدا این بیماری را تعریف کرده تا شما با علائم آن آشنا شوید.

بسیاری از افراد جامعه به‌علت آنکه علائم این بیماری پنهان است اطلاعات کافی از آن نداشته و نمی‌توانم شرایط خود و قوانین را به‌درستی ارزیابی کنند. به‌ خاطر همین بهتر است تا برای آنکه بتوانیم علائم این بیماری به‌خوبی درک کنید تا از این بیماری برای دریافت معافیت پزشکی نقرس یا بیماری‌های روماتولوژی استفاده کنید به یک پزشک مراجعه کرده تا به‌طور کامل بدن شما را چکاب کنند. 

 

 

برای کسب اطلاع از طریقه خرید خدمت سربازی با ما در ایران تحصیل همراه باشید.

 

 

شرایط معافیت پزشکی نقرس

معافیت های پزشکی نظام وظیفه صرفا به این دلیل که موجب کاهش توانایی فرد در انجام فعالیت های روتین کاهش می یابد به افراد اعطا می شود و از همین جهت هم بیماران بسته به نوع و میزان حاد بودن بیماری خود می توانند از معافیت پزشکی برای خدمت سربازی خود بهره مند شوند.

در آیین نامه نظام وظیفه افراد از جهت سلامتی برای اعزام به خدمت سربازی به چند گروهی که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت تقسیم می شوند:

  • دسته اول افرادی هستند که از لحاظ شرایط روانی و جسمی در شرایط کاملا سالم به سر می برند و هیچگونه مشکلی برای اعزام به خدمت سربازی و طی کردن خدمت ۲ ساله سربازی را ندارند.
  • دسته دوم شامل بیمارانی می شود که دارای بیماری هستند اما شدت و نوع بیماری آن ها به حدی نیست که از معافیت دائمی بهره مند شوند و معافیت از خدمات رزمی و خدمت سنگین دریافت خواهند کرد.
  • دسته بعدی افراد شامل گروهی می شوند که بیماری حادی را با شدت به خصوصی از بیماری را دارا هستند و به طور کل توانایی شرکت در خدمت سربازی را ندارند.
  • نوع آخر معافیت پزشکی نوعی است که بیماری در حین خدمت سربازی برای فرد پیش می آید و فرد برای رفع آن نیازمند دریافت طول درمان (حداکثر ۶ ماهه) می باشد.

معافیت سربازی نقرس در دو نوع دائمی و معافیت از رزم به به واجدین شرایط ارائه می شود، در صورتی که فرد مبتلا به بیماری سابقه ۳ عود مجدد داشته باشد در صورت تشخیص پزشکان می تواند از معافیت دائمی بهره مند گردد.

 

 

معافیت سربازی نقرس

 

نقرس چگونه باعث معافیت سربازی می شود؟

از جمله عوارض بیماری نقرس تاثیری است که در پاهای فرد می گذارد و موجب می شود تا پای فرد بیمار در برابر کمترین ضربات و فشار های جسمی تا حدود بسیار زیادی درد را به بیمار منتقل نماید و همین مسئله موجب این شده که سازمان نظام وظیفه برای مبتلایان به این بیماری معافیت پزشکی در نظر بگیرد.

علاوه بر پا اصلی ترین عارضه بیماری نقرس می تواند تمامی مفاصل بدن به مانند آرنج، مچ پا و … نیز باشد، در طی این عارضه برآمدگی هایی روی مفاصل ایجاد می شود که جا به جایی روی استخوان ها را برای فرد بسیار سخت و دشوار خواهد کرد.

 

 

برای کسب اطلاع از نحوه دریافت معافیت سربازی تشنج با ما در ایران تحصیل همراه باشید.

 

 

انواع معافیت پزشکی نقرس

همانطور که متوجه شدید بیماری نقرس منجر به دو نوع از معافیت دائمی و معافیت از خدمات رزمی و سنگین می گردد، پزشکین متخصص سازمان نظام وظیفه بسته به نوع بیماری فرد به او معافیت اعطا می کنند و انواع معافیت پزشکی نقرس به شرح زیر می باشد:

 

دسته بیماری نام بیماری شرایط بیماری نوع معافیت امکان بررسی در حین تحصیل
بیماری های رومالوتوژی و یا بافت همبند نقرس ابتلا به نقرس با سابقه حمله ۳ بار در روز معاف دائمی وجود دارد
بیماری های رومالوتوژی و یا بافت همبند نقرس نقرس کاذب یا ابتلا به هیپر اورسیمی معاف از خدمات رزمی وجود ندارد

 

 

معافیت سربازی نقرس

 

 

منظور از معافیت دائمی نقرس چیست؟

معافیت دائمی نقرس نوعی از معافیت است که فرد در طی آن به طور کامل از خدمت سربازی چه در آموزشی و چه در غیر آموزشی معاف می گردد و کارت معافیت سربازی دریافت می کند، به دلیل عوارضی که بیماری نقرس در پای افراد ایجاد می کند در صورت حاد بودن و سابقه حمله ۳ بار در روز داشتن معافیت کامل یا دائمی به بیمار اعطا می گردد.

با توجه به این که این نوع از بیماری نقرس توانایی فیزیکی فرد از جمله در پاها را کاهش می دهد پزشکان سازمان نظام وظیفه به افرادی که این میزان از بیماری را داشته باشند معافیت کامل و یا دائمی اعطا می کنند.

 

 

برای کسب اطلاع از معافیت سربازی پای پرانتزی و ضربدری با ما در ایران تحصیل همراه باشید.

 

 

منظور از معافیت از رزم به علت بیماری نقرس چیست؟

طبق آیین نامه سازمان نظام وظیفه عمومی برخی از بیماری هایی که منجر به معافیت پزشکی می شوند در حدی نیستند که فرد به وسیله آن ها بخواهد از معافیت دائمی بهره مند گردد، از همین جهت هم به این دسته از بیماران معافیت از رزم و خدمات سنگین اعطا می شود.

در مورد معافیت سربازی نقرس هم بیمارانی که از نوع کاذب و یا هیپر اورسیمی رنج می برند معافیت از رزم و خدمات سنگین می گیرند و صرفا از بخشی از خدمت معاف می گردند که شامل فعالیت های بدنی سنگین می باشد.

افراد مبتلا به این نوع از بیماری به جای شرکت در خدماتی که نیاز به فعالیت بدنی سنگین دارد بیشتر در اموری اعم از امور اداری و دیگر خدمات به نسبت سبک تر شرکت خواهند کرد.

 

 

علائم اصلی بیماری های روماتولوژی و نقرس

درد مفاصل، فقدان یا سختی حرکت، التهاب‌هایی مانند تورم، قرمزی و گرمای شدید در مفاصل، خستگی زیاد، التهاب و عفونت چشم، راش‌ های عمیق پوستی، اختلال شدید در تنفس، درد ماهیچه‌های، سردردهای شدید همگی از علائم و عوارض بیماری های روماتولوژی به خصوص نقرس می باشند.

عواملی که باعث ایجاد بیماری نقرس یا بیماری‌ های روماتولوژی می‌شود اگر در بدن افزایش اسید اوریک و کاهش خروج آن توسط کولي ها اتفاق بیفتد ممکن است بیماری نقرس و روماتولوژی در بدن ایجاد شود. افزایش دریافت غذاهای شیرین و بیماری حاد و البته ضربه‌ روحی می‌تواند سبب شود تا بدن نسبت‌ به عملکرد دفع اسید اوریک در تنبلی به خرج دهد.

تب و کمبود آهن همین‌طور خوردن بیش‌از حد شام و عدم توجه به رژیم سالم یا خوردن بیش از حد گوشت قرمز و غذا های آماده و استفاده از داروهایی مانند آسپرین باعث می‌شود تا ایجاد اسید اوریک و بیماری نقرس در بدن به چشمی شکل‌گیری افزایش پیدا کند.

 

 

برای کسب اطلاع از نحوه دریافت اپلای حین سربازی 2022 روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

 

شرایط و قوانین معافیت پزشکی بیماری نقرس 

در ادامه مقاله قصد داریم تا برای شما شرایط معافیت پزشکی بیماری نقرس را توضیح دهیم تا بتوانید آن را به‌خوبی درک کنید. در سازمان نظام‌وظیفه عمومی نقرس جزو بیماری‌های روماتولوژی و بافت هم‌بند می‌باشد. به‌همین دلیل مشمولانی که دارای این بیماری هستند باید برای دریافت مراحل آن به بند شش و هفت لیست بیماری‌های نظام‌وظیفه عمومی مراجعه کند. درواقع در این بندها درمورد معافیت پزشکی بیماری نقرس و بیماری‌های متابولیک استخوان اشاره شده‌است که عبارت‌اند از:

بنده شیش: بیماری‌های متابولیک استخوان

الف) اسومالاسی طبق تعریفی که براساس سنجش تراکم استخوان می‌باشد درصورتی‌که توده‌های استخوان و در مقایسه با حداکثر توده‌ی استخوان بیشتر 5/2 S.D باشد معاف دائم برای مشمولان در نظر گرفته می‌شود.

ب)استئوپروزهای ثانویه یا استيوپروزهای با زمینه ارثی موافق دائم هستند.

ج) استئوپنی طبق تعریفی که براساس سنجش تراکم استخوان است و اگر توده استخوانی در مقایسه با حداکثر توده استخوانی بین1-2\5باشد معاف از خدمت رزمی برای مشمولان در نظر گرفته می‌شود.

بنده هفت بیماری‌های کریستالی:

الف) نقرس با سابقه سه نوبت عود حملات دارای موافق دائم است.

ب) نقرس کاذب یا هیپراورسیمی معاف از خدمات رزمی را برای مشمولان در نظر دارد.

 

معافیت پزشکی نقرس

 

 

مدارک لازم برای اخذ معافیت پزشکی نقرس یا بیماری های روماتولوژی

در طی فرایند دریافت معافیت پزشکی نقرس یا هر کدام از دیگر بیماری های خانواده روماتولوژی برخی از مدارک برای تشکیل پرونده و دریافت معافیت لازم است که در ادامه به بررسی آن ها پرداخته ایم:

  •  کلیه مدارک شناسایی مانند اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی مشمول
  • داشتن یک قطعه عکس پرسنلی زمینه‌ای پرونده کاملاً ضروری است.
  • داشتن مدارک تحصیلی و کپی آن می‌تواند درباره مراحل مربوط به اخذ معافیت پزشکی بیماری نقرس ضروری باشد.
  • فرد مشمول باید کلیه سوابق و پرونده پزشکی خود را که مشمول بیماری روماتولوژی است و به همراه خود داشته باشد
  • بعد از آن باید فرم مراجعه اولیه به پزشک و مهر آن را نیز ضمیمه پرونده خود کند.

 

 

مراحل دریافت معافیت پزشکی بیماری نقرس 

مهم ترین موردی که افراد مبتلا به بیماریی هایی که شامل معافیت سربازی می شود مطرح می کنند این است که چگونه و به چه شکلی می توان اقدام به دریافت معافیت کرد، اگر شما هم با نحوه دریافت معافیت سربازی نقرس آشنا نیستید به شما توصیه می کنیم تا در ادامه با ما همراه باشید.

  • در گام اول فرد باید به نزدیک ترین دفتر پلیس +۱۰ به محل زندگی خود مراجعه نماید و اقدام به دریافت دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی نمایید.
  • فرد قبل از اینکه به یکی از پزشکان معاین مورد تایید سازمان نظام وظیفه مراجعه نماید باید اقدام به تکمیل فرم خود اظهاری بیماری نمایند، توجه داشته باشید در صورتی که فرد اقدام به تکمیل فرم خود اظهاری نمایید و مستقیما به خدمت سربازی بروید و به علت بیماری شما مشکل به خصوصی برایتان پیش بیاید مسئولیت این موضوع با خود سرباز خواهد بود.
  • در گام بعدی فرد باید به مطب یکی از پزشکان معاین اولیه مراجعه نماید، لازم به ذکر است که آدرس این پزشکان را می توان از دفاتر پلیس +۱۰ دریافت کرد.
  • بعد از طی کردن این مرحله مشاورین پلیس +۱۰ می توانند اقدام به ثبت درخواست فرد بیمار برای دریافت معافیت سربازی نقرس نمایند.
  • بعد از گذشت مدت حداقل ۲۰ روز برگه معرفی به بیمارستان به درب منزل فرد بیمار ارسال خواهد شد و فرد باید با حضور در بیمارستان تحت نظر سازمان نظام وظیفه اقدام طی کردن مجموعه ای از آزمایش ها نماید تا تاییدیه پزشکان شورای پزشکی بیمارستان را هم کسب نماید.
  • بعد از طی شدن این مرحله با گذشت مدت مشخصی فرد به فرد به کمیسیون پزشکی سازمان نظام وظیفه دعوت می گردد تا در طی جلسه ای در مورد بیماری او تصمیم گیری شود.

 

 

برای کسب اطلاع از کنکور ارشد در حین سربازی با ما در ایران تحصیل همراه باشید.

 

 

مراحل تایید بیماری برای معافیت پزشکی نقرس

برای دریافت معافیت سربازی نقرس بیماری فرد باید در چند مرحله تایید گردد، در غیر این صورت فرد از معافیت سربازی بهره مند نخواهد شد، تاییدیه بیماری برای دریافت معافیت سربازی صرفا از سوی پزشکان معتمد سازمان نظام وظیفه باید صادر گردد و تاییدیه باقی بیماران مورد تایید نظام وظیفه نخواهد بود.

  • در مرحله اول فرد باید با دریافت آدرس یکی از پزشک های معاین مورد تایید سازمان نظام وظیفه اقدام به دریافت تاییدیه بیماری از و نماید.
  • در گام بعدی و بعد از ثبت درخواست دریافت معافیت فرد باید با مراجعه به یکی از بیمارستان های نیروهای مسلح در جهت طی کردن برخی از آزمایش های پزشکی برای دریافت تاییدیه شورای پزشکی بیمارستان مربوطه هم اقدام نماید.
  • در گام آخر فرد باید اقدام به دریافت تاییدیه پزشکی برای معافیت در شورای پزشکی سازمان نظام وظیفه عمومی نماید.

توجه داشته باشید اینکه چه نوعی از معافیت به شما تعلق می گیرد بستگی به نوع و میزان بیماری شما دارد و در شورای عالی کمیسیون پزشکی نظام وظیفه مشخص خواهد شد.

اظهار نظر در مورد بیماری فرد در هر کدام از این مرحله ها توسط ۳ نفر پزشک متخصص انجام خواهد شد و رای این افراد در ۹۰٪ اوقات دارای اعتبار لازم خواهد بود.

توجه داشته باشید افراد در صورتی که غیبت سربازی نخورده باشند اما در زمان طی کردن مراحل پزشکی فرایند را از عمد طولانی نمایند و به موقع در بیمارستان و یا کمیسیون های پزشکی مراجعه نکنند دچار غیبت خواهند شد.

 

 

چگونه به رای صادر شده برای معافیت پزشکی نقرس می توان اعتراض کرد؟

در برخی از مواقع درخواست متقاضیان دریافت معافیت سربازی نقرس و دیگر بیماری ها علی رقم طی کردن تمامی مراحل به طور دقیق پذیرفته نمی شود و فرد نسبت به این موضوع اعتراض دارد، سازمان نظام وظیفه در این مواقع امکان ثبت اعتراض را با توجه به موارد مختلفی در نظر گرفته است:

  • در مرحله اول فرد برای اینکه اعتراض خود را ثبت نماید باید به کمیسیون نظام وظیفه شهرستان خود مراجعه کند
  • در گام دوم فرد برای ثبت اعتراض خود به مرجع بالاتر باید اقدام به ثبت اعتراض در کمیسیون نظام وظیفه استان کند.
  • در صورتی که اعتراض فرد در مراجع قبلی مورد تایید قرار نگیرد فرد باید اقدام به ثبت اعتراض در شورای عالی نظام پزشکی نماید.
  • چنانچه اعتراض فرد در هیچ کدام از مراجع بالا پذیرفته نگردد فرد در مرحله آخر می تواند به کمسیسون سازمان مراجعه نماید.

 

برای کسب اطلاع از معافیت سربازی تشنج با ما در ایران تحصیل همراه باشید.

 

 

هزینه های معاینه برای دریافت معافیت پزشکی نقرس

فرایند دریافت معافیت سربازی نقری به خودی خود دارای هزینه به خصوصی نمی باشد، اما در صورتی که فرد اقدام به اعتراض نماید باید برای معاینه های مجدد هزینه پرداخت نماید، میزان هزینه معاینه پزشکان نظام وظیفه برای دریافت معافیت پزشکی نقرس به شرح زیر می باشد:

 

نوع معاینه مبلغ
معاینه تخصصی پزشکان برای اعطای معافیت سربازی نقرس برای بار اول انجام اعتراض 130/000 تومان
معاینه تخصصی پزشکان برای اعطای معافیت سربازی نقرس برای بار دوم انجام اعتراض 195/000 تومان

 

 

کاربران گرامی، برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

خلاصه مطلب

معافیت پزشکی نقرس از جمله بیماری هایی است که افراد مبتلا به آن می توانند به وسیله آن معافیت سربازی بگیرند، این نوع از معافیت برای افرادی که نقرس کاذب دارند معافیت از رزم و برای افرادی که نقرس با سابقه سه وعده حمله دارند معافیت دائمی صادر می گردد.

توجه داشته باشید که برای دریافت معافیت سربازی نقری بیماری فرد در ۳ مرحله باید مورد تایید واقع شود، در مرحله اول پزشک معاین اولیه، در مرحله دوم شورای پزشکی بیمارستان و در مرحله سوم کمیسیون پزشکی باید بیماری فرد را برای معافیت پزشکی تایید نمایند.

 

5/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

آیا با نقرس می توان معافیت دائمی گرفت؟

در صورتی که نقرس از نوع حاد باشد و سابقه فرد سابقه ۳ حمله در روز داشته باشد می توان اقدام به دریافت معافیت دائمی کرد.

آیا امکان اعتراض به رای صادر شده برای معافیت سربازی نقرس وجود دارد؟

بله، در صورت نیا فرد به چهر مرجع کمیسیون شهرستان، کمیسیون استان، کمیسیون سازمان و شواری عالی می تواند اعتراض نماید.

برای دریافت معافیت پزشکی نقرس بیماری فرد در چند مرحله باید تایید گردد؟

بیماری فرد برای دریافت هر کدام از معافیت های پزشکی در سه مرحله پزشک های معاین اولیه، شورای پزشکی بیمارستان نظام وظیفه و کمیسیون پزشکی استان باید تایید گردد.

نظرات

2 دیدگاه دربارهٔ «معافیت پزشکی نقرس ۱۴۰۳ + شرایط و مراحل اخذ | ایران تحصیل»

  1. Avatar photo وحید گفت:

    سلام ،من نقرس دارم چطور باید ثابت کنم که 3 بار حمله در روز داشتم بعد اون نقرس کاذب یا ابتلا به هیپر اورسیمی به مریضی من که نقرس هست یکیه که اگه معاف دائم نشدم حداقل معاف از رزم شوم

    1. Avatar photo isaei گفت:

      سلام وقت بخیر
      جهت کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • معافیت پزشکی سربازی

    معافیت پزشکی سربازی 1403 + شرایط جدید و مراحل اقدام

    معافیت پزشکی سربازی یکی از انواع معافیت‌ها است که هر فرد مشمول سربازی که مشغول خدمت نظام وظیفه است، می‌تواند به وسیله آن از انجام تعهد نظام وظیفه خود معاف گردد. براساس آیین نامه و بند های معافیت پزشکی نظام...
  • جواب کمیسیون پزشکی سربازی چقدر طول می کشد

    جواب کمیسیون پزشکی سربازی چقدر طول می‌ کشد؟ راهنما

    آیا می‌دانید جواب کمیسیون پزشکی سربازی چقدر طول می‌ کشد؟ و چگونه می توان رأی کمیسیون را سریعتر دریافت کرد؟ مراحل ثبت درخواست برای گرفتن معافیت پزشکی برای هر نوع بیماری یک اندازه است و تفاوت چندانی ندارد. اما شاید...
  • معافیت اعصاب و روان

    معافیت سربازی اعصاب و روان 1403 + مدارک، شرایط و مراحل اخذ

    معافیت اعصاب و روان به عنوان یکی از شناخته شده ترین و مهمترین معافیت ها برای سربازان و مشمولان خدمت نظام وظیفه به حساب می آید و از این رو اطلاع از مراحل معافیت اعصاب و روان بسیار مهم است....
  • معافیت اهدای کلیه

    معافیت اهدای کلیه + شرایط و مدارک قانون 1403

    دریافت معافیت اهدای کلیه امکان‌پذیر شد. افرادی که مشمول خدمت نظام وظیفه سربازی هستند، باید از شرایط و مدارک قانونی که باید برای اثبات اعلام معافیت خود ارائه کنند، اطلاعات لازم را کسب نمایند. معافیت اهدای کلیه یکی از روش‌های...
تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)