ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

تغییر رشته دانشگاه آزاد 1403

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۵۱
  • تاریخ بروزرسانی: ۲۶ دی ۱۴۰۲
تغییر رشته دانشگاه آزاد
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

یکی از چالش‌ها و سوالاتی که معمولا پس از پذیرش در دانشگاه برای داوطلبان به وجود می‌آید، موضوع تغییر رشته است. تغییر رشته دانشگاه آزاد مثل دانشگاه‌های دیگر کشور، از طریق شرایط و قوانین خاصی امکان پذیر است. به دلایل مختلفی ممکن است دانشجو درخواست تغییر رشته داشته باشد. به همین منظور امکان تغییر رشته در دانشگاه آزاد برای مقاطع کاردانی پیوسته، کاردانی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته امکان پذیر است. در ادامه مقاله شرایط و نحوه انجام هرکدام به استحضار همراهان گرامی خواهد رسید. 

به صورت کلی چند دسته از داوطلبان ممکن است به تغییر رشته نیاز پیدا کنند. یک گروه دانشجویانی هستند که مدتی در یک رشته تحصیل کرده و از آن راضی نیستند و حالا می‌خواهند رشته خود را تغییر دهند. دومین گروه داوطلبانی هستند که هنوز در دانشگاه پذیرفته نشده ولی نگران انتخاب رشته خود هستند و می‌خواهند بدانند اگر با گذشت مثلا دو ترم، از رشته خود راضی نباشند، می‌توانند تغییر رشته دهند؟ اگر جزو هر گروه از این عزیزان هستید، می‌توانید در صورت دارا بودن شرایط، به راحتی به رشته مورد علاقه خود تغییر رشته دهید. با تماس با مرکز مشاوره ایران تحصیل 9099075307، از پروسه انجام تغییر رشته آگاه شده و یا از مشاور یخواهید برایتان بصورت اینترنتی این کار را انجام دهد.

 

شرایط تغییر رشته دانشگاه آزاد

هرسال دانشجویان بسیاری در مقاطع مختلف وارد دانشگاه‌های کشور می‌شوند. این دانشجویان در واحدهای دانشگاهی مختلف از طریق بدون کنکور و با کنکور جذب می‌شوند. برخی از دانشجویان با گذشت چند ترم درصدد برمی‌آیند تا رشته تحصیلی خود را به رشته مورد علاقه‌شان تغییر دهند. تغییر رشته برای تمامی مقاطع ممکن نیست، اما در مقاطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی پیوسته با موافقت سازمان مرکزی و دانشگاه مبدا و مقصد امکان پذیر است.

دانشجویانی که قصد تغییر رشته در دانشگاه آزاد را دارند هم می‌توانند در صورت دارا بودن شرایط و ضوابط مندرج در سامانه، و موافقت سازمان مرکزی نسبت به تغییر رشته اقدام کنند. در ادامه شرایط تغییر رشته در دانشگاه آزاد را بررسی می‌کنیم.

شرایط تغییر رشته دانشگاه آزاد

برای آشنایی با شرایط تغییر رشته دبیرستان روی لینک آبی رنگ کلیک کنید.

 

شرایط تغییر رشته کاردانی آزاد

یکی از راه‌های انجام تغییر رشته بعد از دیپلم، تغییر رشته در مقطع کاردانی است. دقت داشته باشید که متداول‌ترین نوع تغییر رشته، هنگامی است که در مقطع کاردانی هستید، هرچه مقطع تحصیلی‌تان بالاتر می‌رود شرایط تغییر رشته و گرایش سخت‌تر می‌شوند. دانشجویان مقاطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته دانشگاه آزاد می‌توانند در صورتی که از رشته خود راضی نیستند، با توجه به شرایط زیر نسبت به تغییر رشته خود اقدام کنند.

📌 دانشجو حداقل ۱۲ واحد را گذرانده باشد.

📌 معدل کل دانشجو کمتر از 12 نباشد.

📌 فقط یک بار امکان تغییر رشته وجود دارد.

📌 دانشجو باید ۶ هفته قبل از شروع ترم درخواست تغییر رشته را در آموزش دانشگاه ثبت کند.

📌 رشته جدید متقاضی باید در دانشگاه مقصد وجود داشته باشد.

📌 در صورت موافقت با تقاضای تغییر رشته، دانشجو می‌‌تواند در اولین ترم بعد از ثبت درخواست در رشته جدید انتخاب واحد کند.

📌 ارسال درخواست و بررسی پرونده فقط در بازه زمانی گفته شده انجام می‌شود.

شرایط تغییر رشته کارشناسی آزاد

دانشجویان مقطع کارشناسی پیوسته دانشگاه آزاد می‌توانند در صورت عدم رضایت از رشته تحصیلی خود، در صورت دارا بودن یکسری شرایط، رشته خود را تغییر دهند. در ادامه مهم‌ترین شرایط تغییر رشته کارشناسی دانشگاه آزاد را بررسی می‌کنیم.

📌 دانشجو حداقل یک ششم (دو ترم) و حداکثر یک سوم واحدهای درسی را گذرانده باشد.

📌 معدل کل واحد‌های گذرانده شده کمتر از ۱۲ نباشد.

📌 دانشجو باید رتبه لازم در سال ورود به دانشگاه و رشته را کسب کرده باشند. (در صورت پذیرش با سوابق تحصیلی، باید معدلی بالاتر از آخرین نفر پذیرفته شده در آن رشته در همان سال داشته باشد.)

📌 در هر مقطع دانشگاه آزاد فقط یک بار امکان تغییر رشته برای دانشجویان وجود دارد.

📌 دانشجویانی که متقاضی انتقالی نیز هستند، می‌توانند همزمان با تغییر رشته نسبت به ثبت درخواست انتقالی خود هم اقدام کنند. رشته جدید داوطلب باید در دانشگاه مقصد وجود داشته باشد.

📌 برای دانشجویان کارشناسی ناپیوسته امکان تغییر رشته وجود ندارد.

📌 دانشجویان امکان بازگشت به رشته قبلی را ندارند.

شرایط تغییر رشته ارشد آزاد

به استحضار دانشجویان گرامی می‌رسانیم امکان تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد وجود ندارد. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد می‌توانند با توجه به شرایط اموزشی هر رشته و هر دانشگاه، نسبت به تغییر گرایش خود اقدام کنند. شرایط انجام تغییر گرایش در کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد به شرح زیر است.

📌 دانشجو باید حداقل دو ترم از گرایش قبلی را گذرانده باشد.

📌 متقاضی تغییر گرایش باید در تمامی دروس آن ترم، قبول شده باشد.

📌 متقاضی باید حداقل ۲۴ واحد از گرایش قبلی خود را گذرانده باشد.

📌 معدل کل متقاضی تغییر گرایش نباید زیر ۱۲ باشد.

📌 هر متقاضی تنها یک بار مجاز به تغییر گرایش در مقطع ارشد است.

📌 نمره آزمون ورودی متقاضی تغییر گرایش، باید از نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گرایش جدید بیشتر باشد. (برای سوابق تحصیلی معدل و برای با کنکور رتبه ملاک است.)

📌 متقاضی تغییر گرایش باید از وجود گرایش مورد نظر خود در دانشگاه مقصد اطمینان حاصل کند.

📌 دانشگاه باید با تغییر گرایش متقاضی موافقت کند.

شرایط تغییر رشته ارشد دانشگاه آزاد

شرایط تغییر رشته دکتری آزاد

برای اطلاع همراهان گرامی به استحضار می‌رسانیم طبق قوانین مندرج در دفترچه ثبت نام یا انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد و اعلام سازمان امور دانشجویان کشور، در مقطع دکتری دانشگاه آزاد امکان تغییر رشته وجود ندارد. دانشجویان مقطع دکتری می‌توانند تحت شرایط خاصی در صورت موافقت آموزش دانشگاه خود، نسبت به تغییر گرایش اقدام کنند.

درست مانند ثبت نام دکتری بصورت معمول، دانشجوی متقاضی تغییر گرایش باید در مصاحبه علمی گرایش جدید شرکت کند. در این مصاحبه هم سطح علمی متقاضی سنجیده می‌شود و هم سوابق پژوهشی وی. بعلاوه متقاضی باید در مورد دلایل تغییر گرایش خود هم پاسخ‌های محکم و قانع‌کننده‌‌ای به اساتید مصاحبه کننده بدهد.

در صورت عدم موفقیت دانشجو در مصاحبه، تغییر گرایش وی با موفقیت طی نشده است. لازم به ذکر است که تغییر گرایش در مقطع دکتری به آسانی مقطع ارشد نیست. در مقطع دکتری حتما می‌بایست به لحاظ علمی ظرفیت تغییر گرایش را داشته باشید و اساتید مصاحبه کننده را قانع کنید.

 

برای آشنای بیشتر با رشته‌های کاردانی دانشگاه آزاد روی لینک آبی رنگ کلیک کنید.

 

نحوه تغییر رشته دانشگاه آزاد

همان‌طور که تا به اینجا بررسی کردیم، اگر به هر دلیلی از رشته خود راضی نیستید، می‌توانید در صورت دارا بودن یکسری شرایط، رشته خود را در دانشگاه آزاد تغییر دهید. در ادامه بصورت خلاصه روند انجام این فرایند را خدمت همراهان گرامی شرح خواهیم داد.

📌 مرحله اول دانشجو باید با مراجعه به آموزش دانشگاه محل تحصیل خود، فرم تقاضانامه تغییر رشته را تکمیل نموده و مدارک لازم مندرج در فرم را برای تغییر رشته به آموزش دانشگاه تحویل دهد.

📌 مهلت ثبت درخواست در آموزش دانشگاه و تحویل مدارک 6 هفته قبل از شروع ترم جدید است.

📌 حدودا یک هفته پس از تحویل مدارک به آموزش، درخواست تغییر رشته متقاضی بررسی شده و نتیجه آن توسط شورای آموزشی دانشگاه اعلام می‌شود.

📌 در صورت پذیرفته شدن درخواست داوطلب، دروسی که در رشته قبلی خود گذرانده‌ برای رشته جدید معادل سازی می‌شود.

 

اخبار پیرامون تغییر رشته آزاد

تغییر رشته و گرایش از آن بحث‌هایی است که هرساله در کنار انتخاب رشته و ثبت نام کنکور و … دنبال کنندگان بسیاری دارد. شرایط اصلی تغییر رشته در دانشگاه آزاد برای اطلاع همراهان گرامی بررسی شد. اما در کنار شرایط تغییر رشته دانشگاه آزاد که بررسی شد، برخی نکات کلیدی در تغییر رشته دانشگاه آزاد وجود دارد که دانستن آن‌ها خالی از فایده نیست.

قبل از شروع هر سال تحصیلی و با انتشار تقویم آموزشی دانشگاه، بازه زمانی مشخصی را برای تکمیل ظرفیت، تغییر رشته، تغییر گرایش و درخواست مهمانی و… از سوی مرکز سنجش دانشگاه آزاد اسلامی مشخص می‌شود. قبل از هر اقدامی تقویم آموزشی دانشگاه آزاد را چک کنید.

اگر نمره‌ای که متقاضی در یک درس کسب نموده بالاتر از 12 باشد، و در رشته جدید مجددا همین درس انتخاب شود، به تشخیص گروه آموزشی دانشگاه، این درس برای دانشجو معادل‌سازی می‌شود.

لازم به ذکر است که داوطلبان تغییر رشته، قبل از هرکاری می‌بایست تاییدیه لازم را از دانشگاه مبدا و مقصد برای تغییر رشته یا گرایش و درخواست مهمانی دریافت کنند.

 

خلاصه مطلب

یکی از مهم‌ترین مسائلی که هرساله برای برخی دانشجویان به وجود می‌آید مسئله تغییر رشته دانشگاه آزاد است. دانشگاه آزاد برای مقاطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی پیوسته امکان تغییر رشته دارد. داوطلبان می‌توانند در صورت دارا بودن شرایطی که در بالاتر ذکر شد، نسبت به تغییر رشته خود در دانشگاه اقدام کنند. انجام این فرایند مراحل مختلفی دارد که داوطلب می‌بایست از 6 هفته قبل از شروع ترم تحصیلی روند آن را در آموزش دانشگاه آغاز کند. نحوه تغییر رشته دانشگاه آزاد در متن بالا توضیح داده شد.

اگر جزو دانشجویانی هستید که حس می‌کنید در رشته مورد علاقه‌تان تحصیل نمی‌کنید، یا می‌خواهید رشته‌های نزدیک به خودتان را برای تغییر رشته بدانید، می‌توانید با تماس با مرکز مشاوره ایران تحصیل 9099075307، از مشاوران ما بخواهید فرایند تغییر رشته را نسبت به پرونده تحصیلی‌تان به شما توضیح دهند و از رشته‌های در دسترس باخبر شوید. با انجام مشاوره آنلاین قادر خواهید بود در شروع ترم جدید تحصیلی در رشته جدید ثبت نام و انتخاب واحد کنید.

برای دانلود مقاله بصورت pdf کلیک کنید.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

تفاوت کاردانی پیوسته و ناپیوسته چیست؟

در کاردانی پیوسته، بدون رفتن به پیش دانشگاهی، پس از دریافت مدرک دیپلم وارد مقطع کاردانی می‌شوید. ولی اگر بعد از گرفتن دیپلم در پیش دانشگاهی تحصیل کنید، و بعد در دانشگاه ثبت نام کنید، کاردانی ناپیوسته است.

آیا در مقطع ارشد می‌توانم تغییر رشته دهم؟

خیر، در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امکان تغییر رشته وجود ندارد. اما می‌توانید با در نظر گرفتن شرایط ذکر شده در متن، برای تغییر گرایش خود اقدام کنید.

آیا با تغییر رشته امکان درخواست مهمانی را از دست می‌دهم؟

خیر، می‌توانید همزمان با درخواست تغییر رشته، درخواست مهمانی یا انتقالی خود را نیز ارسال کنید. پذیرش درخواست شما منوط به تصمیم آموزش دانشگاه است.

نظرات

51 دیدگاه دربارهٔ «تغییر رشته دانشگاه آزاد 1403»

  1. Avatar photo M گفت:

    سللم ببخشید من یه سوال داشتم من از دانشگاه علوم تحقیقات تهران رشته مواد ب دانشگاه آزاد تبریز انتقالی گرفتم بعدش ک اومدم دانشگاه تبریز برای انجام کارام گفتن این رشته بخاطر کم بودن دانشجو برای این رشته تدریس نمیشه فعلا ب من گفتن برم ثبت نام بدون ازمون مهندسی شیمی کنم ک با درسای مواد تقریبا شبیه همه و معادلسازی بشن و الان از دانشگاه علوم تحقیقات تهران اون رشترو انصراف دادم الان علاقه ای ب این رشته مهندسی شیمی هم ندارم آیا میتونم برای ترم مهر بدون آزمون رشته مدیریت صنعتی ثبت نام کنم و درسای عمومی و بعضی درسای مشترک و معادل سازی کنم؟ لطفا راهنماییم کنید

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله این امکان را دارید ولی در صورتی که از نظر نظام وظیفه مشکلی ندارید

  2. Avatar photo سید هادی گفت:

    سلام من دانشجوی رشته مدیریت بازرگانی ام می خوام به علوم سیاسی تغییر رشته بدم یکبار هم از دانشگاه دولتی انصراف دادم الان دانشگاه آزاد ام و ترم دو می خواستم بدونم چه جوری این کار رو کنم

    1. Avatar photo مشاور ذوالنورنیا گفت:

      با سلام وقت بخیر
      به اموزش دانشگاه مراجعه کنید

  3. Avatar photo مهدیس گفت:

    سلام وقتتون بخیر ببهشید از کارشناسی پیوسته علوم‌ تغذیه دانشگاه ازاد میشه به پرستاری ازاد تغییر رشته داد؟

    1. Avatar photo مشاور ذوالنورنیا گفت:

      سلام وقت بخیر
      خیر

  4. Avatar photo Kimia گفت:

    سلام من ترم یک روانشناسی آزاد خوندم با سوابق بعد الان تغییر رشته می‌خوام بدم به کاردانی آموزش ابتدایی با سوابق ثبت نام کردم تو کافی نت اما هنوز نرفتم دانشگاه واسه انصراف از روانشناسی باید قبل از ثبت نام انصراف میدادم؟؟؟

  5. Avatar photo نسرین گفت:

    از کارشناسی پیوسته گرافیک میشه به کاردانی ناپیوسته عکاسی تعییر رشته داد؟

    1. Avatar photo مشاور ذوالنورنیا گفت:

      سلام وقت بخیر
      تغییر مقطع می شود نه تغییر رشته
      به کارشناسی پیوسته عکاسی تغییر رشته بدهید

  6. Avatar photo محمد گفت:

    سلام من رشتم میکروبیولوژیه میخواستم بدونم میتونم به علوم آزمایشگاه تغیرش بدم تو دانشگاه آزاد شرایطش چجوری یه امکان داره

    1. Avatar photo مشاور طهماسبی گفت:

      سلام دوست عزیز در این مورد صرفا باید با دانشگاهتون رایزنی کنید.

  7. Avatar photo محمد گفت:

    سلام من دانشجوی مهندسی کامپیوتر با یک ترم سنوات اضافه (ترم 11) . میتونم تغییر رشته بدم؟

    1. Avatar photo مشاور مرادیان گفت:

      سلام وقت بخیر
      خیر امکان پذیر نیست

  8. Avatar photo Gg گفت:

    سلام من دانشجوی ترم ۱ مدیریت امور بانکی هستم میتونم برای رشته حسابداری تغییر رشته بدم برای تکمیل ظرفیت بهمن؟باید انصراف بدم اول؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر اگر بدون ازمون پذیرفته شده اید باید ابتدا آزمون بدهید و درصورتی که در دانشگاه روزانه هستید باید دانشگاه با این مسئله موافقت کند

    2. Avatar photo نیما گفت:

      سلام من ترم یک مهندسی پزشکی هستم دانشگاه آزاد میخواستم بدونم میشه از ترم دو به مهندسی کامپیوتر تغییر رشته بدم و اینکه اگه توی دروس تخصصی مثل فیزیولوژی و آناتومی پاس نشم مشکلی توی تغییر رشته ایجاد نمیکنه؟

      1. Avatar photo مشاور طهماسبی گفت:

        سلام. شما در مورد تغییر رشتتون باید با واحد آموزش دانشگاه صحبت کنید.

  9. Avatar photo پدرام گفت:

    سلام من از دانشگاه پیام نور انصراف دادم اومدم مکانیک آزاد،۲ترم پاس کردم حالا میتونم تو همین دانشگاه تغییر رشته بدم به مهندسی کامپیوتر

    1. Avatar photo مشاور ذوالنورنیا گفت:

      سلام وقت بخیر
      با موافقت مسیول اموزش می توانید اقدام کنید

بارگذاری دیدگاه های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • شرایط انصراف از دانشگاه آزاد

    شرایط انصراف از دانشگاه آزاد + راهنمای مراحل بخشنامه 1403

    پیرو انتشار آیین نامه جدید دانشگاه آزاد، شرایط انصراف از دانشگاه آزاد و ثبت نام مجدد مشخص گردید. کلیه متقاضیان محترم قبل از تکمیل فرم انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد، از شرایط ادامه تحصیل بعد از انصراف از دانشگاه و...
  • تربیت معلم بدون کنکور دانشگاه آزاد

    تربیت معلم بدون کنکور دانشگاه آزاد 1403 + شرایط و دانشگاه ها

    شرایط ثبت نام تربیت معلم بدون کنکور دانشگاه آزاد اعلام شد. دانشگاه آزاد برای پذیرش افراد متعهد و علاقه‌مند به معلمی، رشته‌های بدون کنکور تربیت معلم را ارائه داده است. از این رو افرادی که شانس قبولی در دانشگاه فرهنگیان...
  • استعداد درخشان ارشد آزاد

    استعداد درخشان ارشد آزاد 1403 + دانلود دفترچه | ایران تحصیل

    برنامه استعداد درخشان ارشد آزاد به دنبال شناسایی و حمایت از دانشجویانی است که در زمینه‌های علمی، پژوهشی و فناوری پتانسیل بالایی دارند. این برنامه با هدف ایجاد فرصت‌های برابر تحصیلی برای استعدادهای برتر جهت ادامه تحصیل در مقطع ارشد...
  • ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد

    ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد 1403 + رشته محل ها | azmoon.iau

    اطلاع از زمان ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ برای داوطلبان بسیار حائز اهمیت است. سایت ثبت نام دانشگاه آزاد اسلامی به منظور پذیرش بدون آزمون در نیمسال اول و دوم در مقاطع کاردانی و کارشناسی از داوطلبان واجد...
تماس با مشاور