ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

علت درس نخواندن بچه ها + 12 علت مهم و راه حل

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۰
علت درس نخواندن بچه ها
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

علت درس نخواندن بچه ها ، موضوع مورد بحث ما در این مطلب است. خیلی از بچه ها دوست ندارند درس بخوانند. با این حال، مطالعات نشان داده است که اگر والدین یک سری اصول کلی را بدانند می توانند علت درس نخواندن بچه ها  را کشف کرده و در نتیجه علاقه به مطالعه را در آنها افزایش دهند. در ادامه با 5 دلیل اصلی که چرا بچه ها از مطالعه متنفرند و چگونه می توانید علاق به مطالعه را در آن ها افزایش دهید، آشنا خواهید شد.

در نهایت هر پدر و مادری دوست دارد فرزندش خوب درس بخواند و در زندگی موفق باشد. والدین می دانند که موفقیت در زندگی با دانش کافی حاصل می شود و بنابراین سعی می کنند فرزندان خود را در بهترین مؤسسه آموزشی ثبت نام کنند. اما مسئولیت شما به عنوان پدر و مادر تنها با این کار پایان نمی یابد، بلکه باید هرازچند گاهی فرزندان خود را به مطالعه تشویق نمایید.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با علت درس نخواندن بچه ها از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

9099075307 تماس از سراسر کشور و 9099075307 (تماس از استان تهران)

تماس از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی از 8 صبح الی 1 شب حتی ایام تعطیل

 

 

علت درس نخواندن بچه ها چیست؟

در این قسمت همراه ما باشید تا مهم ترین مواردی را که می توان از جمله علت درس نخواندن بچه ها و تنبلی در درس خواندن عنوان کرد، بررسی کنیم.

 

 

علت درس نخواندن بچه ها و فرآیندی خسته کننده

معمولاً کودکان از فرآیند یادگیری متنفرند، زیرا مجبورند به طور مکرر یک چیز را برای مدت طولانی یاد بگیرند. در اینجا استفاده از روش های الهام گرفته از بازی ها می تواند موثر باشد. فعالیت ها و بازی های سرگرم کننده می تواند علاقه به مطالعه را بازگرداند.

یکی از دلایل مهمی که باعث می شود کودکان مطالعه را خسته کننده بدانند، روش اشتباه آموزش است. روشی که به کودک آموزش داده می شود را نمی توان نادیده گرفت. به‌عنوان والدین، می‌توانید روش متفاوتی را برای آموزش امتحان کنید که ممکن است برای فرزندتان جالب باشد و به رشد عشق به مطالعه کمک کند.

 

 

علت درس نخواندن بچه ها و شکست در فرایند مطالعه

مواقعی وجود دارد که کودکان با وجود مطالعه سخت، نمره خوبی در امتحانات خوب کسب نمی کنند به همین دلیل علاقه خود را برای مطالعه از دست خواهند داد. در این مواقع، شما می توانید او را تشویق کنید و همچنین یادآوری نمایید که قرار نیست همیشه بهترین باشد یا بیست بگیرد.

 

 

دلایل درس نخواندن بچه ها

 

 

علت درس نخواندن بچه ها و  عدم وجود محیط مناسب

در رابطه با علت درس نخواندن بچه ها می توان عدم وجود محیط مناسب را نیز در نظر گرفت.

در بسیاری از خانه ها مشاهده شده است که کودکان مکان مناسبی برای نشستن و مطالعه ندارند و اغلب مادران برای نظارت بر درس خواندن و یا وادار کردن آنها به انجام تکالیف فرزندان مزاحمت ایجاد می کنند. برعکس یک محیط خوب برای مطالعه بسیار مهم است. یک اتاق آرام با حداقل مزاحمت و داشتن نور کافی باعث می شود کودک به خوبی تمرکز کند. البته گاهی نیز باید تکنیک های خاص مانند درس خواندن در سر و صدا را به بچه ها بیاموزید تا در هر موقعیتی بتوانند درس های خود را بخوانند.

 

 

علت درس نخواندن بچه ها و  عدم آگاهی از تاثیر یادگیری در زندگی

کودکانی که اهمیت یادگیری را در زندگی خود نمی دانند معمولا از مطالعه متنفرند. شما باید به فرزند خود بیاموزید که چرا مطالعه در زندگی مهم است.

 

 

علت درس نخواندن بچه ها و  عدم قدردانی و پاداش

معمولاً والدین اصرار دارند که تکالیف خود را به پایان برسانند و فرزندان خود را وادار به تکمیل مطالعات روزانه کنند، اما فراموش می کنند که از تلاش و علاقه آنها قدردانی کنند.  در نتیجه به تدریج، کودک علاقه خود را از دست می دهد و از درس متنفر می شود. قدردانی و پاداش منظم بسیار مهم است و بهتر است هر از گاهی کودک را تشویق کنید.

 

 

تبدیل علاقه به وسواس

بچه های جوان خیلی راحت به هر چیزی علاقه مند می شوند. آنها تمایل دارند اگر چیزی که می آموزند هیجان انگیز باشد، برای یادگیری چیزهای جدید اشتیاق نشان دهند. بنابراین، اگر بچه ها موضوعی را که می آموزند جالب بدانند، بهتر یاد خواهند گرفت. با این حال، این علاقه می تواند به یک وسواس نیز تبدیل شود.

تحقیقات نشان داده است که کودکان زیر 13 سال زمان بیشتری را صرف کامپیوتر می کنند. معتاد شدن به بازی‌های رایانه‌ای، یادگیری را به خطر می‌اندازد، زیرا ذهن بچه‌ها فقط حول بازی‌های رایانه‌ای می‌چرخد و باعث می‌شود آنها علاقه خود را به یادگیری از دست بدهند.

من شما را تشویق نمی‌کنم که بازی‌های رایانه‌ای را به طور کامل برای کودکان خود ممنوع کنید، زیرا بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند با کمک به آرامش کودکان مفید باشد. با این حال، همه چیز باید در حد اعتدال انجام شود و باید مدت زمانی را که فرزندانتان جلوی صفحه می گذرانند محدود کنید.

 

 

درس نخواندن بچه ها-

 

 

مطالعه و درماندگی

برخی از دانش‌آموزان اگر به تنهایی این کار را انجام دهند، بسیار دشوار است. وقتی دانش آموزان متوجه می شوند که کسی را ندارند که به او مراجعه کنند، خسته می شوند و از مطالعه منصرف خواهند شد.

افراد درونگرا بیشتر با این مشکل روبرو می شوند. آنها به دلیل ماهیت محجوب خود، مشورت با معلم خود برای کمک را دشوارتر کرده و حتی در دوست یابی نیز مشکل دارند.

بنابراین، اگر فرزندان شما درونگرا هستند، ضروری است که از آنها حمایت عاطفی کنید و بر رفتار آنها نظارت نمایید. از آنجایی که افراد درون گرا تمایل دارند تا در مورد مشکلات خود صحبت نکنند، باید به آنها نگرانی نشان دهید و دائماً از آنها بپرسید که آیا برای کارهای مدرسه خود به کمک نیاز دارند یا خیر.

 

 

مطالعه بدون هدف

اگر فرزند شما هدفی برای مطالعه نداشته باشد، آن را بی نتیجه دانسته، و در نتیجه هیچ علاقه ای به مطالعه ای نخواهد داشت.

با این حال، باید به خاطر داشته باشید که فرزندان شما ممکن است هدف موفقیت در آینده را درک نکنند. بنابراین، آنها ممکن است نتوانند اهمیت مطالعه را تشخیص دهند.

در عوض، ارتباط هر موضوع را به فرزندان خود بگویید تا انگیزه تحصیل در فرزندتان را ایجاد کنید. شما می توانید این کار را با توضیح کاربرد عملی موضوعات خاص در زندگی روزمره آنها انجام دهید. به عنوان مثال، می توانید برای آنها توضیح دهید که چگونه می توان هر آنچه را که در ریاضیات آموخته اند در اندازه گیری اشیا و شمارش پول به کار برد.

 

 

برنامه فشرده و سنگین

بسیاری از والدین فرزندان خود را مجبور می‌کنند تا در کلاس‌های تقویت‌کننده مانند موسیقی یا کلاس‌های هنرهای رزمی شرکت کنند. آن‌ها می‌خواهند بچه‌هایشان را تا حد امکان به مهارت‌های بیشتری مجهز نمایند و در نتیجه برنامه بسیار سنگین و فشرده ای را برای آن ها تنظیم خواهند کرد.

بنابراین، اگر فرزندان شما همیشه از خستگی خود شاکی هستند، در برنامه درسی آنها تجدید نظر کنید. اگر این شکایات مشروع هستند و برنامه آنها واقعاً شلوغ است، تنظیمات لازم را انجام دهید. همیشه به یاد داشته باشید که به فرزندان خود بیش از حد فشار نیاورید.

 

 

انتظارات بالا و از دست دادن انگیزه

این اجتناب ناپذیر است که هر والدینی بخواهد فرزندش بهترین باشد.

اما بهتر است گاهی خود را جای فرزندتان بگذارید و سعی کنید اهداف غیر ممکن برای آن ها تعیین نکرده باشید.

بنابراین، اگرچه ضروری است که برای فرزندان خود اهدافی تعیین کنید، همیشه به یاد داشته باشید که این اهداف باید واقع بینانه و در حد توانایی های فرزندان شما باشد.

 

 

تعیین پاداشی بسیار دور برای درس خواندن

همانطور که همه ما می دانیم بچه ها از کودکی به درس خواندن تشویق می شوند، برای اینکه به طور مثال بعد از 20 سال درس خواندن بتوانند شغل و درآمد خوبی داشته باشند. اما این روش انگیزه دادن کاملاً اشتباه است و برای دانش آموزان، این یک داستان الهام بخش نیست. پس بهتر است پاداش های قابل دریافت را نزدیک تر و در دسترس تر کنید. در ادامه همراه ما باشید تا رو اصولی برای ایجاد انگیزه برای درس خواندن را بیاموزید.

 

 

نکات مهم برای تشویق بچه ها به درس خواندن

یکی از مهم ترین نکاتی که باید در نظر داشته باشید این است که حتی بچه های زرنگ نیز ممکن است گاهی نمرات پایین کسب کنند و همین موضوع می تواند منجر به فراز از درس خواندن بچه ها شود. در این مواقع شما نباید او را دلسرد یا سرزنش کنید. درعوض او را تشویق کنید تا از شکست خود درس بگیرد و با حمایت شما حتی بهتر شود.

بچه‌ها گاهی گیر می‌افتند و نیاز دارند والدین به آنها کمک کنند. اگر فرزند شما مطالعه را دوست ندارد، احتمالاً او موضوع را درک نمی کند. کودک خود را در طول تحصیل همراهی کنید و به او کمک کنید. همچنین زمینه مورد علاقه فرزندتان را مشخص کنید و از موضوعات مورد علاقه وی شروع کنید.

 

 

تمرکز بیشتر روی مشارکت

یکی از اهداف مهم آموزش، تجهیز دانش‌آموزان به دانش و مهارت است تا بتوانند مشارکت کنند و در فعالیت های تیمی شرکت نمایند.

مشارکت پایه و اساس یک زندگی معنادار و انگیزه درونی است.

به همین دلیل است که دانش‌آموزان به ندرت به این فکر می‌کنند که چگونه می‌توانند کمک کنند، و این مایه تاسف است.

به آنها کمک کنید تا ببینند که همیشه راه هایی وجود دارد که می توانند به دیگران کمک کنند و به آنها خدمت کنند.

 

 

تمرکز بیشتر روی فرایند به جای تمرکز روی نتیجه

به جای اینکه از فرزندانتان بپرسید که چه نمره‌هایی می‌گیرند، با پرسیدن سوالاتی مانند:

“در چه چیزی سخت تلاش کردی؟”

“چه خطراتی انجام دادی؟”

“در چه چیزی شکست خوردی؟”

“با چه چالش هایی روبرو بودید؟”

“دفعه بعد چه کاری متفاوت انجام خواهید داد؟”

چالش‌هایی را که با آن‌ها روبرو می‌شوید، و کارهایی که برای غلبه بر آن‌ها انجام می‌دهید، با فرزندانتان در میان بگذارید.

این رویکرد به فرزندان شما یادآوری می کند که فرآیند مهم است نه نتیجه.

به آنها تاکید کنید که نمرات فقط نوعی بازخورد هستند و نمرات هرگز به خودی خود یک هدف نیستند.

همانطور که تحقیقات نشان می دهد، دانش آموزانی که این طرز فکر را می پذیرند، به احتمال زیاد در مدرسه و فراتر از آن موفق خواهند شد.

 

 

راه حل برای درس نخواندن بچه ها

 

 

ایجاد فرهنگ یادگیری در خانه

به عنوان والدین، شما رهبر خانه هستید.

بچه‌هایتان شما را تماشا می‌کنند، بنابراین اگر شما را الگو قرار دهند، به احتمال زیاد نگرش مثبتی برای یادگیری پیدا می‌کنند.

هر چند وقت یکبار می توانید با فرزند خود این مورد را که چه کتاب هایی خوانده اند، چه مستندهایی تماشا کرده اند و چه دوره هایی را گذرانده اند، به اشتراک بگذارید.

اگر این کار را به روشی غیر موعظه انجام دهید، فرزندانتان این پیام را درونی خواهند گرفت که یادگیری سرگرم کننده است.

 

 

برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.

 

 

خلاصه مطلب

علت درس نخواندن بچه ها را در این مطلب بررسی کرده و ما 12 علت درس نخواندن بچه ها را به شما معرفی کردیم و سعی کردیم بهترین راه حل ها را نیز ارائه دهیم. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب نیاز به اطلاعات بیشتری در رابطه با علت درس نخواندن بچه ها داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با علت درس نخواند بچه ها و راه حل های آن از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

9099075307 تماس از سراسر کشور و 9099075307 (تماس از استان تهران)

تماس از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی از 8 صبح الی 1 شب حتی ایام تعطیل

 

 

2/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • ورود به سامانه نشا معافیت تحصیلی دانشجویان

    ورود به سامانه نشا معافیت تحصیلی دانشجویان – nesha.saorg.ir

    کلیه دانشجویانی که قصد خروج از کشور را دارند، با استفاده از سامانه نشا معافیت تحصیلی می‌توانند به صورت الکترونیک کلیه اقدامات لازم را به صورت غیرحضوری انجام دهند. خدمات سامانه نشا به نشانی nesha.saorg.ir برای آن دسته از متقاضیانی...
  • شرایط استخدام آموزش و پرورش

    شرایط استخدام آموزش و پرورش + بخشنامه جدید 1403

    امروزه بسیاری از فارغ التحصیلان در رشته های مختلف به دنبال اطلاع از شرایط استخدام آموزش و پرورش هستند، چرا که فرهنگیان آموزش و پرورش و معلمان ساعات کمتری نسبت به کارمندان مشغول کار هستند و همچنین از حقوق بازنشستگی...
  • استخدام بانک ملی

    استخدام بانک ملی 1403 + ثبت نام آزمون، زمان، رشته ها و شرایط

    ثبت نام برای استخدام بانک ملی در سال 1403 برای تمامی افراد متقاضی ورود به این بانک معتبر در سایت استخدام بانک ملی آغاز شد. کلیه داوطلبان می‌توانند بعد از کسب اطلاعات در رابطه با شرایط و زمان استخدام پیمانی...
  • رشته های استخدامی آموزش و پرورش

    رشته های استخدامی آموزش و پرورش + بخشنامه جدید 1403

    رشته های استخدامی آموزش و پرورش سال 1403 مشخص شد، افرادی که قصد دارند به استخدام آموزش و پرورش در آیند می توانند پس از اطلاع از رشته های مورد نیاز این وزارتخانه برای ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و...
تماس با مشاور