ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مامایی بدون کنکور 1402 + شرایط، شهریه و دانشگاه ها

مامایی بدون کنکور
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

یکی از زیر مجموعه‌های گروه علوم پزشکی، رشته مامایی است. تحصیل در رشته مامایی بدون کنکور در سال‌های جدید به صورت کاردانی مامایی علمی کاربردی، مامایی بدون آزمون دانشگاه آزاد و حتی مامایی بدون کنکور پردیس امکان پذیر بوده است. اما این قانون چند سالی برای این رشته لغو گردید و تحصیل در رشته مامایی فقط از طریق کنکور سراسری امکان پذیر شد. به همین دلیل امکان ادامه تحصیل در رشته مامایی بدون کنکور وجود ندارد!

آشنایی با رشته مامایی

رشته مامایی یکی از پر متقاضی ترین رشته‌ها می‌باشد که سالانه متقاضیان زیادی برای تحصیل در این رشته با یکدیگر رقابت می‌کنند. هدف از تحصیل در این رشته حفاظت و مراقبت از بهداشت مادر و کودک در حین بارداری و پس از بارداری است. همچنین کارشناس مامایی مادر را در زمینه‌های بارداری، حین بارداری و زایمان و مشاوره به زنان راهنمایی و کمک می‌کند.

در واقع ماما کسی است که پس از گذراندن آموزش‌های مامایی می‌تواند وظیفه‌ی نظارت و مراقبت از مادران باردار را حین بارداری و پس از زایمان، کنترل و نظارت کند. در ضمن این امکان برای فرد وجود دارد که زایمان مادران، مشاوره و آموزش حین بارداری، تنظیم خانواده و مراقبت از کودک را عهده دار شود. به صورت کلی حیطه کاری کارشناس مامایی از زمان قبل بارداری مادر آغاز می‌‎شود و پس از زایمان مادر تا سن 6 سالگی کودک ادامه می‌یابد.

اطلاعیه: در حال حاضر امکان تحصیل در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی همچون رشته مامایی به صورت کاردانی مامایی علمی کاربردی، مامایی بدون آزمون دانشگاه آزاد و یا مامایی بدون کنکور پردیس وجود ندارد و داوطلبان در صورت تمایل به تحصیل در این رشته‌ها می بایست در کنکور سراسری شرکت کرده و رتبه قبولی مامایی را به دست آورند.

ماما چه وظایفی را بر عهده دارد؟

در این بخش از مقاله وظایف ماما را شرح خواهیم داد تا آگاهانه و با شناخت صحیح این رشته را انتخاب نمایید و توانایی و علاقه خود را نسبت به این رشته بسنجید. وظایفی که ماما بر عهده دارد عبارت است از:

ماما چه وظایفی را بر عهده دارد؟

  • انجام معاینه های کامل فیزیکی مادر و ارائه گزارش از حال وی.
  • اندازه گیری منظم فشارخون مادر
  • سنجش ارتفاع رحم و میزان رشد جنین
  • بررسی صدای قلب جنین به صورت دوره ای
  • درخواست آزمایش تشخیص حاملگی
  • درخواست سونوگرافی
  • درخواست آزمایشات معمول حین بارداری
  • ماما وظیفه دارد تا در صورت مشاهده موارد غیر طبیعی مادر را به پزشک متخصص ارجاع دهد.
  • مشاوره و آموزش مادر در رابطه با مشکلات و بیماری های دوران بارداری مادر
  • داروهای مجازی را که مادر در حین بارداری می تواند مصرف کند را تجویز کند.
    پذیرش مادر باردار در اتاق درد و زایمان توسط مامای کشیک
  • کنترل علایم حیاتی مادر
  • معاینه منظم مادر و ثبت پیشرفت های زایمانی وی در فرم مخصوص و اطلاع به پزشک فوریت های پزشکی
  • در صورت نیاز پزشک متخصص، انجام مراحل مختلف زایمان در حین عمل سزارین
  • انجام کورتاژ در صورت نیاز
  • درخواست آزمایش برای نوزاد تازه متولد شده
  • تکمیل پرونده مادر و نوزاد و صدور گواهی تولد برای نوزاد و صدور اجازه انتقال مادر به بخش
  • صدور اجازه مرخصی برای مادرانی که به صورت طبیعی زایمان کرده اند.
  • ارائه راهنمایی و آموزش های مرتبط در مورد مسائل بارداری به زنان غیر بارداری که مایل به بارداری هستند.
  • درمان عفونت ها
  • مشاوره و راهنمایی خانواده در مورد بهداشت ازدواج و بهداشت دوران بارداری و بعد از زایمان
  • مشاوره و تنظیم خانواده

برای کسب اطلاع در خصوص رتبه قبولی رشته مامایی روی لینک کلیک کنید.

رشته مامایی برای چه کسانی مناسب است؟

در این قسمت از مقاله توانایی‌ها و ویژگی‌هایی را بیان خواهیم کرد که هر مامایی لازم است تا از آن برخوردار باشد. داشتن این ویژگی‌ها سبب می‌شود تا با علاقه وارد این حوزه شغلی شده و موفقیت خود را تضمین کنید. این ویژگی‌ها عبارت است از:

 

  • ماما می‌بایست دارای صبر و حوصله بسیار باشد. بیشترین ارتباط ماما با مادران باردار می‌باشد که در شرایط سختی را متحمل هستند و به همین دلیل نیز باید با صبر و حوصله مادران را همراهی کرد.
  • شغل مامایی گاه نیازمند کار در شیفت شب، بیداری طولانی مدت و فشار کاری بالا است در نتیجه در صورتی که توانایی کار در این شرایط را دارید، برای ثبت نام اقدام نمایید.
  • داشتن احساس مسئولیت، مهربانی و همدردی با همنوع
  • نهراسیدن از مشاهده خون و خونریزی چرا که گاه ماما در کنار پزشک متخصص به جراحی می پردازد و باید توانایی کار در بیمارستان و اتاق عمل را داشته باشد.
  • توانایی تصمیم گیری صحیح در شرایط بحرانی که خطر مرگ بیمار وجود دارد.

کال تو اکشن تماس

کال تو اکشن تماس

حقیقت هایی درباره رشته مامایی بدون کنکور

مامایی یکی از زیر مجموعه‌های پر متقاضی گروه علوم پزشکی می باشد و در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ارائه می شود. مامایی نقش های بسیار گسترده ای دارد اعم از نقش‌های مشاوره‌ای، آموزشی، حمایتی، مراقبتی، درمانگری و غیره. شیوه پذیرش این رشته از دیرباز بر اساس شرکت در کنکور بوده است.

بدین مفهوم که اگر داوطلب رتبه را کسب کرده باشد، می‌تواند وارد رشته مامایی شود. اما از آنجا که در سال های اخیر بسیاری از رشته‌های دانشگاهی بر اساس سوابق تحصیلی و بدون نیاز به کنکور را پذیرش می‌کنند، این سوال برای علاقه مندان مطرح شده است که آیا امکان تحصیل رشته مامایی بدون کنکور وجود دارد؟

حقیقت هایی درباره رشته مامایی بدون کنکور 

اگر در سال های 94 الی 97 این سوال را پاسخ می‌دادیم، پاسخ آن مثبت می‌بود، ولی در حال حاضر امکان تحصیل بدون کنکور وجود ندارد. توجه داشته باشید که حتی در صورتی که امکان ثبت نام مامایی بدون کنکور نیز وجود داشت، تنها شامل افراد بومی مناطق محروم می‌شود. در صورتی که بومی مناطق محروم بودید و از مرحله مصاحبه با موفقیت عبور کردید، می‌توانید در این رشته بدون کنکور و فقط با سوابق تحصیلی خود ثبت نام نمایید.

لیست شهر های مامایی بدون کنکور به شرح زیر است:

مقطع کاردانی مامایی
شهرستان سرباز، فنوج، دلگان، ایرانشهر و مهستان 20 نفر زن
چابهار، کنارک، نیک شهر، قصر قند، دشتیاری، زر آباد 20 نفر زن
هرمزگان 10 نفر زن

برای مشاهده نمونه کارنامه قبولی رشته مامایی دانشگاه های مختلف بر روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

شرایط و ضوابط ثبت نام مامایی بدون کنکور

اگرچه تحصیل در رشته مامایی بدون کنکور امکان پذیر نیست، اما شاید برایتان جالب باشد شرایطی را که در چند سال پیش برای پذیرش مامایی بدون کنکور ضروری بود را بدانید. این شرایط شامل موارد زیر است:

  • داوطلبان برای پذیرش در این رشته می‌بایست از سلامت جسمی و روحی برخوردار باشند و نقص جسمانی و نقص عضو نداشته باشند و از لحاظ روحی و روانی در سلامت کامل باشند.
  • داوطلبان برای پذیرش در رشته کاردانی مامايي با سوابق تحصیلی با توجه به نیمه متمرکز بودن رشته های علوم پزشکی و قبولی داوطلبان بر اساس سوابق تحصیلی و مصاحبه، می بایست آمادگی لازم برای شرکت در مصاحبه ورودی را داشته باشند.
  • متقاضیان پذیرش در این رشته در هنگام پذیرش در دانشگاه مورد نظر، 3 برابر دوران تحصیل خود، تعهد خدمت خود را به دانشگاه ارائه می دهند.
    داوطلبان مامايي بدون كنكور در دانشگاه مورد نظر می بایست بومی به حساب بیایند.
  • حداکثر سن برای خانم ها 25 سال می باشد.
  • تحصیل در دانشگاه های علوم پزشکی در رشته های بدون کنکور برای مقطع کارشناسی ممکن نمی باشد و فقط در مقطع کاردانی امکان پذیر است.
  • تنها در صورتی که دارای مدرک دیپلم نظام جدید و قدیم و همچنین مدرک پیش دانشگاهی نظام قدیم در رشته تجربی باشید، می توانید برای انتخاب  رشته های بدون کنکور پیراپزشکی همچون مامایی اقدام نمایید.
  • داوطلبان ثبت نام مامایی بدون كنكور می‌بایست دارای حداقل معدل 16 باشند. (شرط معدل الزامی است)
  • توجه داشته باشید که دانشجویان و فارغ التحصیلان کلیه مقاطع تحصیلی در تمام دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور نمی توانند در این دوره ها ثبت نام نمایند.

شرایط و ضوابط ثبت نام مامایی بدون کنکور

جهت اطلاع از شرایط کنکور مجدد بعد از لیسانس روی موضوع کلیک کنید.

کاردانی مامایی علمی کاربردی

برای افرادی که از آزمون کنکور فراری برده‌اند و به دنبال روش‌های ورود به دانشگاه بدون کنکور هستند، گزینه‌ ای برای تحصیل در رشته مامایی نیز وجود دارد. یکی از این گزینه ها، پذیرش کاردانی مامایی علمی کاربردی بر اساس سوابق تحصیلی است.
کاردانی مامایی علمی کاربردی فرصت بسیار خوبی برای داوطلبان تلاشگر ایجاد می‌کند.
شرط اصلی برای پذیرش در کاردانی مامایی علمی کاربردی این است که معدل کتبی و نمرات دروس اصلی کمتر از ۱۶ نباشد.
اطلاعات مربوط به ثبت نام «صرفا بر اساس سوابق تحصیلی» توسط سایت سازمان سنجش در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.
این نوع پذیرش به شکل غیر متمرکز انجام می‌شود و داوطلبان باید نمره قبولی در مصاحبه را نیز کسب کنند.
برای پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی، دفترچه راهنمای مجزا در زمان مشخص انتشار می‌یابد. داوطلبان با مطالعه این دفترچه می‌توانند از رشته‌های کاردانی مامایی علمی کاربردی آگاه شوند. در ادامه در خصوص مامایی بدون آزمون دانشگاه آزاد و مامایی بدون کنکور پردیس توضیحاتی را بیان خواهیم کرد. همراه ما باشید.

مامایی بدون آزمون دانشگاه آزاد

مامایی بدون آزمون دانشگاه آزاد، بر اساس سوابق تحصیلی برای دانشجویان پذیرش ندارد. داوطلبانی که در کنکور سراسری شرکت کرده‌اند، با نمرات بالا و رتبه مناسب می‌توانند در رشته مامایی دانشگاه آزاد تحصیل کنند.
بنابراین، داوطلبان باید ابتدا با مراجعه به دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد و مطالعه لیست رشته‌ مامایی بدون آزمون دانشگاه آزاد بر اساس سوابق تحصیلی، اطلاعات کاملی را در مورد شرایط و ضوابط آن دریافت کنند.
توجه شود که شرایط مذکور در دوره‌های مختلف ممکن است تغییر کند و برای تمامی دوره‌ها پذیرش نشدن مامایی بدون آزمون دانشگاه آزاد صدق نمی کند. بنابراین، اطلاعات دقیق در مورد پذیرش مامایی بدون آزمون دانشگاه آزاد و شرایط آن‌ها پس از انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته تجربی سال جاری قابل ارائه است و تا آن زمان ممکن است اطلاعات دقیقی در  زمینه مامایی بدون آزمون دانشگاه آزاد ارائه نشود.
مامایی بدون کنکور | کاردانی مامایی علمی کاربردی | مامایی بدون آزمون دانشگاه آزاد | مامایی بدون کنکور پردیس

مامایی بدون کنکور پردیس

پذیرش مامایی بدون کنکور پردیس در مقطع کاردانی سالانه تعیین نمی‌شود و بسته به نیاز وزارت بهداشت، اطلاعیه‌ای برای داوطلبان ارسال می‌شود. به همین خاطر، رشته مامایی از طریق کنکور در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسری (روزانه، پردیس خودگردان) مانند دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه‌های آزاد ارائه می‌شود و داوطلبان بسته به رتبه و ترازی که کسب می‌کنند، می‌توانند شانس خود را برای پذیرش در دوره‌های روزانه و غیر روزانه این رشته امتحان کنند.

متقاضیان باید اطلاع داشته باشند که لیست رشته‌های مامایی دانشگاه پذیرنده دوره‌های روزانه و پردیس خودگردان در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری منتشر می‌شود و لیست رشته‌های محل‌های مامایی دانشگاه آزاد به صورت جداگانه در دفترچه انتخاب رشته این دانشگاه منتشر می‌شود.

همچنین در صورت پذیرش مامایی بدون کنکور پردیس افراد باید یم سری شرایط مانند: دارا بودن سلامت جسمانی و روحی و نداشتن نقص عضو ، امکان تطبیق دروس تحت هیچ شرایطی امکانپذیر نمی باشد، دارا بودن مدرک دیپلم کامل متوسطه و پیش دانشگاهی،  دارا بودن شرط حداقل معدل (حداقل معدل کتبی دیپلم نمراه 15 می باشد) و … که جز شرایط پذیرش مامایی بدون کنکور پردیس می باشد.

شهریه رشته مامایی بدون کنکور

شهریه مامایی بدون کنکور در کاردانی مامایی علمی کاربردی، مامایی بدون آزمون دانشگاه آزاد و حتی مامایی بدون کنکور پردیس و یا دانشگاه‌های سراسری، به دلیل منع پذیرش دانشجویان توسط سازمان سنجش، اعلام نشده است. اما به صورت کلی شهریه این رشته در دانشگاه‌های پردیس خود گردان و آزاد با پذیرش در کنکور سراسری، متغیر می‌باشد. به این صورت که هر سال درصد قابل توجهی بر روی مبلغ شهریه ثابت دانشگاه اضافه می‌شود. بنابراین داوطلبان باید پیش از ورود به این رشته از شهریه آن در دانشگاه‌های شهریه پرداز مطمئن شوند و بعد اقدامات لازم را انجام دهند.

رشته شهریه ثابت شهریه متغیر
مامایی 1 الی 2 میلیون تومان 230 هزار تا 260 هزار تومان

 

شرایط پذیرش رشته مامایی در مناطق محروم بدون کنکور

همانطور که گفتیم کاردانی مامایی علمی کاربردی، مامایی بدون آزمون دانشگاه آزاد و حتی مامایی بدون کنکور پردیس در سال‌های اخیر ممنوع شده است، اما افرادی که در مناطق محروم کشور زندگی می‌کنند، اکنون می‌توانند بدون کنکور با سوابث تحصیلی در دانشگاه‌های آزاد یا خودگردان ثبت نام شوند. شرایط پذیرش رشته مامایی در مناطق محروم بدون کنکور به شرح زیر است:

شرایط پذیرش رشته مامایی در مناطق محروم بدون کنکور

✅ داوطلب باید در مناطق محروم زندگی کرده باشد.

✅داوطلب در صورتی که در سال‌های قبل شرکت کرده باشد، مجاز به انتخاب رشته نمی‌باشد.

✅داوطلب باید از شرایط جسمی و روحی متناسب با این رشته برخوردار باشد.

✅داوطلب نباید مشکل تعهد خدمت داشته باشد.

پذیرش رشته مامایی بدون کنکور در خارج از کشور

پذیرش رشته مامایی بدون کنکور در خارج از کشور

اگر به رشته مامایی علاقه بسیاری دارید و می‌خواهید بدون تحمل استرس و فشار کنکور سراسری، به صورت بدون کنکور به این رشته وارد شوید، در صورت برخورداری از شرایط لازم، تحصیل در خارج از کشور یک گزینه بسیار مناسب برای شما می‌باشد. در حال حاضر بسیاری از رشته‌های پیراپزشکی در دانشگاه‌های مختلف خارجی بدون آزمون و تنها با داشتن یک مدرک معتبر زبان انگلیسی پذیرش می‌شوند. رشته مامایی بدون کنکور هم یکی از این رشته ها است.

نکته مثبت دیگر در این زمینه، موقعیت های خوب شغلی و مالی می‌باشد که بعد از فارغ التحصیلی در انتظار دانش آموختگان است. البته کار به همین سادگی ها نیست و متقاضیان باید از شرایط خاص هر دانشگاه و هر کشور اطلاع داشته باشند.

برای مثال، دانشگاه های سطح بالاتر در مورد معدل و اینکه فرد بایستی مهارت و استعداد عالی داشته باشد، حساسیت بیشتری نشان می‌دهند. به طبع هر سطح علمی در دانشگاه مورد نظر باعث سخت شدن شرایط می‌شود. اگر قصد دارید در این مورد اطلاعات بیشتری کسب کنید، می توانید از مشاوران خبره تحصیل در خارج از کشور ایران تحصیل یاری بگیرید.

چارت درسی رشته مامایی

علاقمندان به رشته مامایی پس از پایان دوره دبیرستان، می‌توانند در صورت تمایل از دو طریق برای تحصیل و کار در رشته مامایی اقدام کنند:

  • دوره کاردانی مامایی: مدت زمان دوره کاردانی مامایی دو سال می‌باشد و متقاضیان می‌توانند در رشته مامایی بدون کنکور و تنها بر اساس سوابق تحصیلی خود تحصیل کنند و پذیرش خود را در دانشگاه دریافت کنند. توجه داشته باشید که پذیرش در مقطع کاردانی رشته مامایی بدون کنکور نیمه متمرکز بوده و بعد از انجام مصاحبه مشخص می‌شود که امکان تحصیل مامایی بدون کنکور وجود دارد یا خیر.
  • دوره کارشناسی مامایی: مدت زمان دوره کارشناسی مامایی 4 سال می‌باشد. در طول این چهار سال علاه بر درس‌های تئوری، درس‌های عملی نیز ارائه می‌شود و با گذراندن دوره‌های کارآموزی بسیار و ورود به بیمارستان، ماما را برای کسب مهارت آماده می‌کنند. توجه داشته باشید که امکان تحصیل مامایی بدون کنکور در حال حاضر وجود ندارد.

چارت انتخاب واحد رشته مامایی 135 واحد است که عبارتند از:

  • واحد دروس عمومی: 20
  • واحد دروس پایه: 20
  • واحد دروس اصلی: 17
  • واحد دروس تخصصی شامل (کارآموزی ها): 62
  • واحد کارآموزی در عرصه: 16 واحد
دروس عمومی رشته مامایی در مقطع کارشناسی
مبانی نظری اسلام ادبیات فارسی  اخلاق اسلامی زبان عمومی انقلاب اسلامی
تربیت بدنی 1 تربیت بدنی 2 تاریخ و تمدن اسلامی  آشنایی با منابع اسلامی

 

دروس پایه رشته مامایی در مقطع کارشناسی
سلول شناسی و بافت شناسی ایمنی شناسی بیو شیمی میکروب شناسی نظری  تشریح 1
 تشریح 2  انگل شناسی و قارچ شناسی میکروب شناسی عملی  فیزیولوژی 1  فیزیولوژی 2

 

دروس تخصصی رشته مامایی در مقطع کارشناسی
آسیب شناسی عمومی و اختصاصی نوزادان اصول خدمات بهداشت جامعه کار آموزی نوزادان دارو شناسی عمومی 1
بیماری های کودکان دارو شناسی 2  کار آموزی بیماری های کودکان اصول و فنون پرستاری و مامایی و روش کار در اتاق عمل و زایمان  نشانه شناسی و معاینات فیزیکی
کار آموزی اصول و فنون پرستاری و مامایی و روش کار در اتاق عمل و زایمان کارآموزی نشانه شناسی و معاینات فیزیکی آمار حیاتی فیزیوپاتولوژی و بیماری های داخلی (1) روان شناسی عمومی، روانشناسی زن و خانواده
فیزیوپاتولوژی و بیماری های داخلی (2) اصول اپیدمیولوژی و مبارزه با بیماری ها (بهداشت2)  فیزیوپاتولوژی و بیماری های داخلی (3) زبان انگلیسی تخصصی فیزیوپاتولوژی و بیماری های جراحی
اصول تغذیه مادر و کودک کار آموزی بیماری های داخلی و جراحی تاریخ، اخلاق، قوانین و حقوق در مامایی ارتباطات، آموزش، بهداشت و مشاوره در بهداشت مادر و کودک و باروری (بهداشت 3) حقوق و پزشکی قانونی در مامایی
بهداشت مادر و کودک و باروری (بهداشت 4) کار آموزی و پزشکی قانونی در مامایی مدیریت و ارتقاء کیفیت در بهداشت مادر و کودک و باروری (بهداشت 5) جنین شناسی کار آموزی بهداشت باروری، مادر و کودک و تنظیم خانواده
ژنتیک اصول روانپزشکی در مامایی – بارداری و زایمان 1 بارداری طبیعی اختلالات عملکرد جنسی کارآموزی بارداری طبیعی
رادیولوژی، سونولوژی و الکترولوژی در مامایی و زنان  بارداری و زایمان 2 زایمان طبیعی، ایمن و فیزیولوژیک و روش های کاهش درد زایمان اصول مدیریت و کاربرد آن در مامایی کار آموزی زایمان طبیعی
بیماری های زنان و ناباروری بارداری و زایمان 3 بارداری و زایمان غیر طبیعی کار آموزی بیماری های زنان کار آموزی زایمان طبیعی و غیر طبیعی
 بارداری و زایمان 4  بیماری های داخلی و جراحی در بارداری و زایمان

 

دروس تخصصی اختیاری رشته مامایی در مقطع کارشناسی
تغذیه در بیماری های مادر و کودک درمان های تکمیلی و جایگزینی در مامایی بی حسی و بیهوشی و احیاء در مامایی طب سنتی و گیاه درمانی در مامایی روش تحقیق و طراحی طرح تحقیق
بیولوژی تولید مثل سیستم های اطلاع رسانی پزشکی (فن آوری اطلاعات در مامایی) مدیریت اقتصاد بهداشت رشد و تکامل آموزش به بیمار و مراجعه کننده
آمادگی برای زایمان و زایمان فیزیولوژیک تغذیه قبل، حین و بعد از بارداری اجرای طرح حل مشکل حرفه ای یا مقاله تحقیقی در مامایی ترویج تغذیه با شیر مادر تئوری ها و مدل های مامایی و بهداشتی
مامایی و بهداشت باروری در بحران ها و بلایا  جامعه شناسی و آسیب شناسی اجتماعی زنان مامایی و بهداشت باروری در سلامت شهری مامایی مبتنی بر شواهد

 

دروس کارآموزی در عرصه رشته مامایی در مقطع کارشناسی
کار آموزی در عرصه بارداری طبیعی و غیر طبیعی کار آموزی در عرصه نوزادان نیازمند مراقبت های ویژه کار آموزی در عرصه زایمان طبیعی و غیر طبیعی 1 کار آموزی در عرصه بیماری های داخلی و جراحی در بارداری  کار آموزی در عرصه زایمان طبیعی و غیر طبیعی 2
کار آموزی در عرصه مدیریت و کاربرد آن در مامایی کار آموزی در عرصه بیماری های زنان و ناباروری کار آموزی در عرصه رادیولوژی و سونولوژی و الکترولوژی در مامایی و زنان کارآموزی در عرصه بهداشت باروری، مادر و کودک و تنظیم خانواده

 

برای آگاهی از لیست شهرهای مامایی بدون کنکور بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

دانشگاه های پذیرنده رشته مامایی

در این بخش از مقاله لیست کاملی از دانشگاه های ارائه دهنده رشته مامایی بدون کنکور و با کنکور ارائه داده ایم. در صورت داشتن هر گونه سوال و یا اشکال می توانید با کارشناسان ما در ایران تحصیل در تماس باشید.

دانشگاه های پذیرنده رشته مامایی در مقطع کارشناسی
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام دانشگاه علوم پزشکی ایران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دانشگاه علوم پزشکی بم
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور دانشگاه علوم پزشکی زاهدان دانشگاه علوم پزشکی بجنورد
دانشگاه علوم پزشکی بابل دانشگاه علوم پزشکی بیرجند دانشگاه علوم پزشکی تبریز دانشگاه علوم پزشکی زابل دانشکده علوم پزشکی شوشتر
دانشگاه علوم پزشکی شاهرود دانشگاه علوم پزشکی سبزوار دانشگاه علوم پزشکی زنجان دانشگاه علوم پزشکی شیراز دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
دانشگاه علوم پزشکی همدان دانشگاه علوم پزشکی مشهد دانشگاه علوم پزشکی مازندران دانشگاه علوم پزشکی قم دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر
دانشکده علوم پزشکی کردستان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه دانشگاه علوم پزشکی اردبیل دانشگاه علوم پزشکی اراک دانشگاه علوم پزشکی قزوین
دانشگاه علوم پزشکی بوشهر دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه دانشگاه علوم پزشکی کاشان
دانشگاه علوم پزشکی گلستان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه دانشگاه علوم پزشکی کرمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان دانشگاه علوم پزشکی گیلان
دانشکده علوم پزشکی گناباد دانشگاه علوم پزشکی یزد دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

کارشناسی ارشد رشته مامایی بدون کنکور

وزارت بهداشت شرایطی را فراهم آورده است تا برخی از رشته های پیراپزشکی همچون مامایی، به صورت بدون آزمون و بر اساس آیین نامه استعدادهای درخشان در مقطع کارشناسی ارشد وارد دانشگاه شوند و در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهند. متقاضیان رشته مامایی بدون کنکور کارشناسی ارشد ابتدا بایستی آیین نامه استعدادهای درخشان وزارت بهداشت را مطالعه کرده و سپس چنانچه از این شرایط برخوردار بودند، دیگر اقدامات لازم را انجام دهند. برای آشنایی بیشتر به برخی از این موارد اشاره می کنیم. اما برای کسب اطلاعات دقیق تر کارشناسان ما پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

  • پذیرش تنها در صورتی انجام می پذیرد که دانشگاه محل تحصیل شخص را معرفی و تایید نماید.
  • متقاضیان رشته مامایی بدون کنکور بایستی همانند سایر داوطلبان در آزمون ارشد ثبت کرده و کد رهگیری دریافت کنند.
  • همه داوطلبان استعداد های درخشان مامایی بدون کنکور و با کنکور باید همزمان در جلسه آزمون ارشد شرکت داشته باشند. در غیر این صورت به ثبت نام آن ها ترتیب اثر داده نخواهد شد.
  • پس از انتشار دفترچه انتخاب رشته، متقاضیان رشته مامایی بدون کنکور هم مانند دیگر داوطلبان کد رهگیری خود را وارد کرده و انتخاب رشته نمایند.

کارشناسی ارشد رشته مامایی بدون کنکور

چنانچه قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را دارید لازم است تا بدانید که به دو صورت زیر می توانید برای تحصیل اقدام کنید:

  • اگر قصد ادامه تحصیل در رشته مامایی را دارید می بایست در آزمون سراسری کنکور شرکت کرده و پس از انتخاب یکی از گرایش های ارشد این رشته (گرایش‌ بهداشت‌ مادر و کودک‌ و گرایش‌ آموزش‌ مامایی‌) ادامه تحصیل دهند.
  • هم چنین فارغ التحصیلان کارشناسی مامایی می توانند در یکی از رشته های زیر مجموعه گروه علوم پزشکی شرکت کرده و ادامه تحصیل دهند. گرایش های ارشد مامایی عبارتند از:
مامایی مشاوره در مامایی علوم بهداشتی در تغذیه علوم تشریحی آموزش بهداشت
اکولوژی انسانی ژنتیک انسانی سلامت سالمندی فیزیولوژی علوم تغذیه
آموزش پزشکی اپیدمیولوژی انفورماتیک پزشکی  زیست فناوری پزشکی فناوری اطلاعات سلامت
 مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی نانوتکنولوژی پزشکی مهندسی پزشکی  آمار زیستی سلامت و ترافیک
اقتصاد بهداشت  نانوتکنولوژی پزشکی  ارزیابی فناوری سلامت برنامه ریزی یادگیری تاریخ علوم پزشکی
رفاه اجتماعی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی مهندسی بهداشت محیط ژورنالیسم پزشکی

 

برای اطلاع از درصد قبولی ارشد مامایی کلیک نمایید.

 

بازار کار و آینده شغلی رشته مامایی

داشتن اطلاعات ضروری در مورد بازار کار و آینده شغلی رشته مامایی که قصد تحصیل در آن را دارید، یکی از الزامات مهم، پیش از انتخاب رشته است. مهم نیست که رشته مامایی بدون کنکور و یا با کنکور شرکت کرده اید، مهم توانایی و مهارت شما در این رشته است که فرصت های شغلی خوبی را برای شما به ارمغان می آورد. خوب است بدانید که به علت نیازمندی همیشگی به این رشته، بازار کار خوبی در آینده منتظر شما خواهد بود. کارشناس های مامایی می توانند در مراکز و بیمارستان های زیر به دنبال موقعیت های شغلی بوده و با عناوین مختلف مانند مربی خدمات بهداشتی، مربی بهداشت مدارس و کارشناس بهداشت خانواده مشغول به کار شوند. این حوزه های شغلی عبارتند از:

مراکز بهداشتی طرح پزشک خانواده بیمارستان ها زایشگاه ها درمانگاه ها
مدارس تاسیس مطب شخصی (پس از انجام 75 زایمان طبیعی)

در مقاطع بالاتر فارغ التحصیلان رشته مامایی می‌توانند به عنوان سرپرست و مدیر بخش‌های درمانی، سوپروایزر آموزشی در بیمارستان ها و ستادهای بهداشتی و درمانی مشغول به کار شوند. به صورت دقیق نمی‌توان میزان حقوق کارشناسان مامایی را تعیین کرد چرا که میزان تجربه، مهارت، دانش و محیط کار و … در میزان حقوق دریافتی وی تاثیر گذار است. ولی در حالت معمول یک کارشناس مامایی در بیمارستان‌ها و مراکز دولتی در صورتی که بدون سابقه و بدون پست مدیریتی باشد، ماهانه معادل 4 تا 5 میلیون تومان درآمد خواهد داشت. به مرور زمان و با افزایش سابقه و تجربه، این حقوق نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

بازار کار و آینده شغلی رشته مامایی

برای اطلاع از رشته مامایی دانشگاه پیام نور  کلیک نمایید.

اخبار مرتبط با مامایی

مخالفت وزارت بهداشت با پذیرش بدون آزمون رشته‌ های علوم پزشکی:

جلیل کوهپایه‌ زاده دبیر شورای گسترش دانشگاه‌ های علوم پزشکی درباره پذیرش کاردانی مامایی علمی کاربردی با سوابق تحصیلی در برخی رشته‌‌ها گفت: از سال‌‌های گذشته بر اساس مصوبات سنجش و پذیرش دانشجو، دانشگاه‌‌ها مکلف شده‌‌اند در مقاطع کاردانی و کارشناسی بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو جذب کنند. در دانشگاه‌ های علوم پزشکی تاکنون فقط در مقطع کاردانی آن هم در مناطق محروم و با توجه به ردیف‌ های استخدامی بر اساس سوابق تحصیلی دانشجویان بومی پذیرش شده‌ اند.

وی ادامه داد: این شبهه به وجود آمده است که وزارت بهداشت از دیپلم‌ های نامرتبط دانشجو جذب می‌‌کند. باید توجه داشت که این قانون را وزارت بهداشت تعیین نکرده و مصوبه شورای سنجش و آموزش کشور است و تنها مختص به رشته‌‌های علوم پزشکی نبوده و پذیرش با سوابق تحصیلی بدون ارتباط مناسب با دیپلم رشته‌ های دیگر هم وجود دارد.

دبیر شورای گسترش دانشگاه‌ های علوم پزشکی با اشاره به اینکه موضع وزارت بهداشت همیشه این بوده است که پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ های علوم پزشکی از طریق آزمون باشد، گفت: پذیرش کاردانی مامایی علمی کاربردی، مامایی بدون آزمون دانشگاه آزاد و حتی مامایی بدون کنکور پردیس با سوابق تحصیلی را عادلانه نمی‌ دانیم و معاونت آموزشی وزارت بهداشت موافق پذیرش دانشجو با سوابق تحصیلی و بدون آزمون در رشته‌ های علوم پزشکی نیست، اما چون این قانون شورای سنجش و پذیرش کشور است؛ چاره ای جز تمکین قانون نداشته ولی در حال تغییر عادلانه آن هستیم تا حتی با کمترین احتمال سلامت مردم به خطر نیفتد.

بنر کال تو اکشن

خلاصه مطلب

در این مقاله به بررسی کامل رشته مامایی پرداختیم و تمامی نکات مورد نیاز برای یک داوطلب تحصیل در رشته مامایی را بررسی کردیم. هم چنین شرایط پذیرش دانشجو مامایی بدون کنکور را در سال‌های گذشته که امکان آن وجود داشت، بیان کردیم و به بررسی کاردانی مامایی علمی کاربردی، مامایی بدون آزمون دانشگاه آزاد و حتی مامایی بدون کنکور پردیس پرداختیم.

با توجه به اینکه تنها راه تحصیل در رشته مامایی شرکت در کنکور سراسری و رقابت با دیگران است، بهتر است در خصوص نحوه برنامه ریزی و مطالعه برای کنکور اطلاعات جامع به دست آوردید و در صورت نیاز از راهنمایی یک مشاور مجرب استفاده نمایید. مشاوران و متخصصان ما در ایران تحصیل در این مسیر همراه شما خواهند بود.

هم چنین در این مقاله چارت درسی، دانشگاه های ارائه دهنده رشته مامایی و بازار کار و حقوق این رشته را نیز بررسی کردیم. چنانچه پس از مطالعه دقیق مقاله با سوال و یا اشکالی مواجه شدید، می توانید با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید. علاوه بر تماس می توانید برای ما کامنت بگذارید. کامنت شما در کوتاه ترین زمان ممکن از سوی مشاوران ما پاسخ داده خواهند شد.

برای دانلود فایل PDF کلیک کنید.

4.8/5 - (11 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

آیا امکان تحصیل در رشته مامايی بدون كنكور در دانشگاه آزاد موجود است؟

خیر؛ در حال حاضر متقاضیان تحصیل در رشته مامایی تنها می‌توانند از طریق شرکت در کنکور سراسری و کسب نمره قبولی در این رشته شروع به تحصیل نمایند.

آیا راه میانبری برای انتخاب رشته مامايي بدون كنكور وجود دارد؟

بله؛ راه‌های متفاوتی از جمله تحصیل در خارج از کشور و یا شرکت در کنکور لیسانس به پزشکی ممکن است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله فوق مراجعه نمایید و یا با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

شهریه رشته مامايی بدون كنكور در خارج از کشور چقدر است؟

با توجه به نوسان قیمت‌ها نمی‌توان قیمت ثابت و دقیقی را در نظر گرفت. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

نظرات

24 دیدگاه دربارهٔ «مامایی بدون کنکور 1402 + شرایط، شهریه و دانشگاه ها»

  1. Avatar photo مینو گفت:

    فقط تو دانشگاه آزاد میشه بدون کنکور مامایی خوند؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله فقط در دانشگاه های ازاد ودر مقطع کاردانی نا پیوسته امکان ثبت نام بدون کنکور را دارید

  2. Avatar photo نسترنج گفت:

    سلام علیکم
    میشه بگین کدوم دانشگاهای جنوب کشور مامایی بدون کنکور دارن؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      طبق دفترچه های اعلام شده در مقطع کاردانی ناپیوسته درواحد ها ی جنوب کشور این رشته ارائه نشده

  3. Avatar photo علیان گفت:

    سلام خسته نباشید
    ببخشید میخواستم بدونم ایا میشه برای شرکت در مامایی بدون کنکور تو دانشگاه پردیس صندلی رشته مامایی یا پرستاری رو خرید؟

    1. Avatar photo مشاور ذوالنورنیا گفت:

      سلام خیر فقط از طریق کنکور پذیرش دانشجو دارند

  4. Avatar photo تهمینه گفت:

    سلام و خسته نباشید با دیپلم انسانی میتونم در کنکور سراسری برای رشته ی مامایی شرکت کنم؟

    1. Avatar photo مشاور ذوالنورنیا گفت:

      سلام وقت بخیر
      می توانید اما با تراز منفی 4000 تقریبا وارد رقابت می شوید

  5. Avatar photo رومینا همسایگان گفت:

    سلام بدون کنکور یعنی با سوابق تحصیلی؟ خب برای قبولی توی رشته مامایی باید چه سوابقی داشت؟

    1. Avatar photo مشاور امینی گفت:

      سلام دوست عزیز
      رشته مامایی بدون کنکور
      نداریم.

  6. Avatar photo کرمانی گفت:

    سلام آیا دانشگاه سراسری هم مامایی بدون کنکور میزاره؟

    1. Avatar photo مشاور امینی گفت:

      سلام دوست عزیز
      خیر

  7. Avatar photo بیتا گفت:

    سلام من شهریور کنکور کاردانی کامپیوتر میدم میخواستم بدونم آیا میشه بعد فوق دیپلم فنی برم رشته مامایی بخونم
    و این که کنکور داره یا بدون کنکور

    1. Avatar photo alizadeh گفت:

      سلام وقت بخیر رشته مامایی بدون ازمون پذیرش ندارد برا ی کسب اطلاعات دقیق به مقالات سایت رجوع فرمایید

  8. Avatar photo فرشته گفت:

    رشته مامایی بازار کارش خوبه ؟؟؟

    1. Avatar photo کارشناس ارشد گفت:

      سلام وقت بخیر رشته مامایی چه بدون کنکور چه با کنکور از جهت شرایط کاری خوب است برای کار در مراکز درمانی موفق باشید

  9. Avatar photo فرشته گفت:

    رشته مامایی بازار کارش خوبه این همه بخونیم بد تو خونه‌بشینیم ک فایده نداره

  10. Avatar photo فرشته گفت:

    رشته مامایی بازار کارش خوبه

  11. Avatar photo نگار گفت:

    سلام
    من کارشناس اتاق عمل هستم میخواستم بدونم ، کاردانی یا کارشناسی مامایی بدون کنکور وجود دارد؟

    1. Avatar photo کارشناس ارشد گفت:

      سلام
      رشته مامایی بدون کنکور داخل ایران ارایه داده نمیشود و برای تحصیل باید کنکور سراسری را شرکت کنید

  12. Avatar photo حمید گفت:

    سلام .من کاردانی مامایی دارم چند ساله هم که مشغول کار هستم حالا میخوام ادامه بدم ایا بدون کنکور میتونم وارد دانشگاه ازاد بشم

    1. Avatar photo کارشناس ارشد گفت:

      سلام وقت به خیر این رشته برای متقاضیان خانم در مقطع کارشناسی ناپیوسته بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش دارد.

    2. Avatar photo رکسانا گفت:

      شما کاردانی بودین؟
      حقوقشون چه قدره

      1. Avatar photo karimi گفت:

        سلام برای اطلاعات بیشترتماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل

    سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل + بخشنامه 1403

    سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل به نشانی اینترنتی my.medu.ir برای انجام ثبت نام جهت ترمیم معدل و ایجاد سابقه تحصیلی ایجاد‌ شده‌ است. افرادی که تمایل دارند تا سوابق تحصیلی خود را ایجاد کرده و معدل خود را ترمیم...
  • ثبت نام ورودی بهمن دانشگاه دولتی

    ثبت نام ورودی بهمن دانشگاه دولتی 1403 + رشته ها و زمان

    داوطلبانی که علاقه‌مند به ثبت نام ورودی بهمن دانشگاه دولتی هستند، باید در زمان‌های تعیین‌شده توسط سازمان سنجش آموزش کشور برای پذیرش در این دانشگاه‌ها، نسبت به ثبت‌نام خود اقدام نمایند. متقاضیان بایستی توجه داشته باشند که ثبت‌نام در رشته‌های...
  • ثبت نام دانشگاه با سوابق تحصیلی

    ثبت نام دانشگاه با سوابق تحصیلی ۱۴۰۲ + شرایط، رشته ها | sanjesh

    ثبت نام دانشگاه با سوابق تحصیلی 1402 در دو نوبت ورودی مهر و بهمن ماه انجام می‌شود. داوطلبانی که علاقه‌مند به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی بدون شرکت در آزمون سراسری هستند، باید با دانلود و مطالعه دفترچه ثبت نام...
  • ثبت نام دانشگاه دولتی شرط معدل

    ثبت نام دانشگاه دولتی شرط معدل ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

    کسانی که قصد دارند در دانشگاه های دولتی بدون شرکت در کنکور سراسری ثبت نام کنند باید از ثبت نام دانشگاه دولتی شرط معدل اطلاع داشته باشند. هم چنین لازم است در مورد لیست رشته های شرط معدل دانشگاه دولتی...
تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)